Zondag 21 maart 2010, 18:39 Bhubaneswar
Zoals beloofd: een lesje zedenleer...
Het
mes van Occam
Voorkennis:
-Doelgroep: iedereen die zo dom
is om naar een land te trekken waar iedereen übergelovig is en het
45° C kan worden.
-Lesduur: ongeveer 2,5 maand.
Lesdoelen:
Feiten:
-Welke dingen zullen er mislopen?
-Wat is het mes van Occam?
Structuren:
-Hoe werkt Karma?
Relaties:
-fietsproblemen vs. Karma
-fietsproblemen vs. Incompetente
reparateurs
Oplossingsmethodes:
-zoek een vergelijkende situatie die
het principe van het mes van Occam bevestigd.
Attitudes:
-Bij twijfel, kies het eenvoudigste
antwoord.
Vertikale
lesopbouw:
-Instapfase: Je neemt een
vliegtuig naar Londen, daar stap je over naar Delhi om daar nog eens
over te stappen naar Bhubaneswar. Eens aangekomen neem je een
lesopdracht aan waarvoor je zult moeten pendelen en dus vraag je of
er een fiets ter beschikking is.
-Analytische fase: Je eerste 2
fietsen zijn halfdoorgeroestte restanten van wat ooit een tweewieler
was. Na 2 dagen krijg je een fiets ter beschikking die ooit door
Amerikanen is gedoneerd. Deze fiets heeft blijkbaar al enkele jaren
boven op het terras doorgebracht. Het zadel zit zo los als maar kan,
er zijn geen reflectoren of lichten, je stuur staat scheef, je
ontdekt dat er geen voorwielremmen zijn, de ketting is volledig
verroest en je achterwielrem reageert zoals een LO-student tijdens
opvoedkunde: 3 uur te laat.
Je trekt er toch je plan mee, maar moet
elke morgen weer opmerken dat de kinderen weeral met de versnellingen
hebben gespeeld en elke morgen ben je 10 minnuten kwijt de fiets te
repareren.
Op een gegeven morgen ontdek je weeral
dat de, ondertussen door jouw reeds meermaals voor vervloekte
***kinderen, shelterkinderen er met hun rattenpoten de
versnelling hebben verminkt. Maar deze keer was één keer te veel,
de ketting is volledig verbogen en fietsen is niet meer mogelijk. In
de loop van de volgende dagen wordt de fiets meerdere keren naar een
fietsenwinkel gebracht, maar werd er niets anders gedaan dan de
banden extra op te pompen en de rem wat aan te spannen.
Uit pure wanhoop neem je maar 2 tangen
(neen ik heb geen SOCA-studentes meegenomen, ik heb het over de
werktuigen) en plooi je de ketting zelf terug recht.
Dan merk je dat beide banden zo hard
zijn opgepompt, dat het slechts een kwestie van tijd is tot eentje
knalt, dus je laat er wat lucht uit om ze op redelijke druk te
zetten. De klep van de achterwiel is echter zo verroest dat hij open
blijft staan en helemaal leegloopt. Dus de fiets mag nogmaals naar de
winkel om hem te laten oppompen.
De volgende dag zie je de fiets
eindelijk terug, met de ketting in orde, de remmen gerepareerd en de
wielen opgepompt. Je denkt van het gezever af te zijn en je vertrekt
naar een van je lessen in Ajad Nagar, tot je beseft dat je miserie
nog lang niet voorbij is. 5 minuten voor je aankomt hoor je de knal
waar je al eerder voor vreesde en je ziet je voorwiel binnen seconden
leeglopen. Het laatste stukje mag je dus wandelen, eens in de
slumschool bel je naar de shelter, die de fiets komen ophalen en de
leerkracht in Ajad Nagar mag je terugvoeren tegen 6 uur.
Zo zit je enkele dagen zonder fiets,
maar tegen zaterdag wordt de knoop doorgehakt, en je gaat naar het
terras boven nog eens kijken welke fiets nog in degelijke staat is.
Je ziet een zwarte mountainbike met zeer degelijke remmen, een goed
zadel, goede versnellingen en met reflectoren. Enkel de ketting moet
gesmeerd worden en de banden moeten nog wat opgepompt worden. Te mooi
om waar te zijn? Inderdaad! Iemand gaat even de banden laten
oppompen, eens terug neem je een testrit, en je merkt dat hij perfect
rijdt, dus je parkeert hem (uiteraard ergens ver weg van die
kinderen) en je gaat naar bed.
De volgende morgen heb je een drukke
dag voor de boeg, aangezien je tegen half 11 weg gaat, maar je wilt
tegen 8 eerst nog eens naar de winkel rijden om voorraden in te
slaan. Pas wakker en gewassen wandel je naar de fiets, stapt op en je
wilt vertrekken, maar je merkt dat hij stroef rijdt. Je kijkt naar
achter en ziet dat je achterwiel plat staat...
Momenteel is het zondagavond, morgen
moet je opnieuw de weg op en je hebt nog altijd geen fiets...
-Oordeelsfase: Oefening in het
redeneren.
Het mes van Occam zegt dat het
simpelste antwoord op een vraag zo goed als altijd de juiste is.
Vraag: hoe komt het dat een vrijzinnige
in een diepgelovig land om de 2 minuten wordt geteisterd met
fietsproblemen.
Religieus antwoord: Het is karma, omdat
je in je leven slechte, niet-religieuze dingen hebt gedaan word je
gestraft door god(en) om je te overhalen te bekeren.
Vrijzinnig antwoord: Indiërs kennen
geen kloten van hoe ze een fiets moeten onderhouden.
Het mes van Occam stelt dus: antwoord 2
is simpeler, dus het juiste.
-Uitbreidingsfase: Elk
wetenschappelijk experiment of stelling kan pas aanvaard worden als
het meermaals bewezen kan worden.
Ga naar VELO in Leuven en huur daar een
fiets. In een totaal andere leefwereld, zonder al die goden of andere
sprookjes zie je dezelfde dingen gebeuren bij huurders van alle
religieuse strekkingen (behalve Pastafari's die rijden niet op
fietsen, die hebben speciale piratenschepen met wielen.) Is het in
dit geval de hand van een of ander meerhandig kruising tussen een
roze man en een olifant of weten ze bij VELO ook totaal niet waar ze
mee bezig zijn?
Bijkomende
nota:
Wegens nog onbekende redenen is de
toepassing van deze les blijkaar niet toepasbaar in het
50-minutensysteem van het regulier Nederlandstalig onderwijs van ons
Belgenlandje. De auteur verzoekt hierbij dat de eerstejaarsstudenten
NCZ als Chinese vrijwilligers worden aangesteld om dit op te
lossen...
|