De voorlaatste dag is aangebroken en dat begint zijn tol te eisen. Iedereen begon een beetje vermoeid aan deze dag want er stonden nog een heleboel taken op ons te wachten.
Een van de belangrijkste dingen die vandaag moesten gebeuren, was het interview met de CEO van LDV United. Kathy en Jade trokken vol goede moed naar de gebouwen van LDV United op het Eilandje om er Harry Demey te ontmoeten. Alles verliep zeer vlot en het eindresultaat mag er zeker wezen!
De anderen hebben ondertussen niet stilgezeten en hebben nog enkele vakopdrachten afgewerkt. Zo heeft Sharon voor de vakopdracht reclame en PRV een mooi logo met een daarbij horende slogan ontworpen. De groep keek toe en zag dat het goed was. Hanan verzamelde alle afgewerkte opdrachten om deze in het digitaal portfolio te steken. Ook aan de vakopdracht statistiek moest nog een laatste hand gelegd worden. Hanan en Maxime besloten om hier samen aan verder te werken en brachten ook dit weer tot een goed eind.
Ondertussen was Aurélie een beetje aan het brainstormen om een originele lay-out te vinden voor onze posterpresentatie. Na heel wat discussie zijn we er uiteindelijk uitgeraakt en vonden we een lay-out die wel heel toepasselijk is voor ons thema! Maar daar moeten jullie nog even op wachten want dit is en blijft een verassing voor morgen. The moment of truth! Wat zal de jury van onze posterpresentatie vinden?
Eenmaal het idee in onze gedachten verwerkt was, was het tijd om inkopen te doen! Aurélie en Hanan trokken naar de stoffenwinkel, Sharon en Maxime trokken dan weer naar AVA Papierwaren. Na deze winkeltocht was het tijd om onze ideeën op papier te zetten en een eerste hand te leggen aan de lay-out. Het begint er al aardig op te trekken!
Er stonden ons nog 2 vakopdrachten te wachten: Engels en Economie. Jade offerde zich op en stuurde verschillende mails naar een werknemer van Polsslag. Helaas kreeg ze geen antwoord, dus besloot ze om deze eens op te bellen. Met een diepe zucht en duidelijk met tegenzin bezorgde deze vrouw het mediaplan aan Jade. Oef! Missie geslaagd!
Nu nog Engels. De groep splitste zich in twee om ieders apart een reclamespotje op te nemen. Na heel wat gelach en meerdere pogingen zijn we er eindelijk in geslaagd om twee geslaagde reclamespotjes af te leveren. Het mag dan wel heel amateuristisch klinken, toch zijn we tevreden over het eindresultaat!
Gisteren, zaterdag 19 april, was het de eerste editie van het indoorfestival Polsslag, de kleine zus van Pukkelpop. Dit was dus een ideale gelegenheid om de hedendaagse jongerenfestivals eens van dichterbij te bekijken. Zo zijn Sharon en ik eens een kijkje gaan nemen in de Gresnlandhallen te Hasselt en hebben we ons over gelaten aan de geweldige festivalsfeer.
Natuurlijk hebben we ook eens verder gekeken dan enkel en alleen maar naar de fantastische groepen. We zagen dat er ook een overvloed aan reclame was. Er waren verschillende standjes met de sponsors van het festival, zoals Het Belang van Limburg, TMF ,Studio Brussel, Dexia,... Voor de ingang stond er ook een grote toren met alle sponsors op. Hetgeen erg opviel was de reclame in de vorm van flyers en posters voor andere festivals, nieuwe cd's en optredens.
We konden dus vaststellen dat niet alleen de sponsors reclame maakten op het festival maar ook alle andere muzikale aangelegenheden. Het was een leuke ervaring en we zagen dat het goed was!
Na een goede taakverdeling van gisteren zijn we er vandaag in gevlogen! We spraken vandaag allen af in het EMI om 9.00 u. Kathy en Jade hebben de hele dag aan vakopdracht Frans gewerkt. Hanan heeft Recht afgewerkt, en nadien Spaans samen met Aurelie. Maxime hield zich bezig met de hoofdopdracht. Nadien zijn Kathy en Jade begonnen met de vragen van het intervieuw te formuleren. Na deze opdrachten heeft Hanan al nagedacht en wat opgezocht voor het radiospotje van Engels. Uiteindelijk zijn Sharon en Aurelie begonnen met de vakopdracht sociologie. We hebben vandaag een hele drukke dag gehad maar een uurtje ontspanning was er ook. Tijdens de middag zijn we allen samen gaan eten om even te ontspannen en ons groepsband te verbeteren.
Vandaag hebben wij de nodige uitleg gekregen om aan onze tweede exploratieweek te beginnen. Om 14u hadden wij een afspraak met onze mentor, meneer Verhaegen om onze opdrachten te overlopen. Dit bleek langer te duren dan we hadden verwacht, maar het heeft ons toch op het goede pad gestuurd. Na de meeting zijn wij er in gevlogen en hebben wij de opdrachten evenwichtig verdeeld. Dit heeft toch een tijdje geduurd, maar het resultaat mag er zijn. De taken zijn duidelijk verdeeld en iedereen kan nu aan de slag gaan
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.