Jo Locquet
from hero to zero
20-03-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.staking Vlaamse Gemeenschap 18-03
Op 18 maart werd in de provincie Oost-Vlaanderen gestaakt door de Vlaamse overheidsambtenaren. Uw delege Jo was hierbij van de partij.

Solidariteit kent geen grenzen, indien we onze broeders en zusters uit Vlaanderen kunnen helpen dan doen we dat. Hopelijk kunnen we op eenzelfde solidariteit rekenen wanneer het op federaal niveau (te) warm wordt. Want het is toch vreemd dat de Vlaamse ambtenaren die vandaag reeds in een beter statuut tewerkgesteld worden dan wij, federale ambtenaren, tot het ultieme wapen staken overgaan.

Waarom werd er eigenlijk gestaakt. Vandaag ondervinden alle werknemers dat er een stijgende inflatiegolf opsteekt. Dit wil zeggen dat je eigenlijk met eenzelfde euro gisteren meer kon kopen dan vandaag. In Belgie hebben we gelukkig de automatische indexaanpassing van de lonen. Deze moet ervoor zorgen dat uw loon eenzelfde tred houdt met de stijging van de prijzen. Wat is nu het vervelende voor de werknemers. Het als dan niet stijgen van de index is gebaseerd op een aantal producten die door de FOD Economie worden opgevolgd, maar sinds Dehaene en de EU Maastrichtnormen werden bepaalde producten zoals gas, electriciteit, alcohol uit de indexkorf geplukt.

Wat zien we de prijzen van gas, olie swingen de pan uit en de lonen stijgen niet. Maar je huis moet nog steeds verwarmt worden en je auto moet nog altijd blijven rijden.

Nu willen de Vlaamse ambtenaren (wij niet?) dat de Vlaamse regering die bulkt van het geld maar blijkbaar geen ideeen heeft dat hun loon wordt aangepast aan de stijgende levenduurte. De Vlaamse regering en meer bepaalde Geert Bourgeois en Kris Peeters willen niet aan de eisen van het gemeenschappelijk vakbondsfront tegemoet komen. Ze lachen de vakbonden uit wat wil je met UNIZO aan de macht (ik wist dat Gorki het altijd al bij het rechte eind had).

Om hun eisen kracht bij te zetten hebben de Vlaamse ambtenaren actie gevoerd en enkele sluizen bezet (Evergem, Zelzate, Oudenaarde, Gavere).
U kan de foto's van de actie bekijken via
http://picasaweb.google.be/vermeulen.willy/Staking180308
http://picasaweb.google.be/vermeulen.willy/ActieVlaamseGemeenschap18032008OVl

20-03-2018 om 00:00 geschreven door uw delege  


07-03-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Staking Vlaamse Overheid

Acties op komst bij de Diensten van de Vlaamse Overheid.

Gisteren, 3 maart 2008, hebben de vakbonden officieel te horen gekregen dat de Vlaamse Overheid niet bereid is om tegemoet te komen aan de eisen van het Gemeenschappelijk Vakbondsfront en VSOA voor het Sectoraal Akkoord 2008-2009. Wij gaan voor niet minder dan 5% koopkrachtverhoging. De verhoging willen we -in volgorde van belangrijkheid- gerealiseerd zien in een verhoging van de salarisschalen, de eindejaarstoelage en het werkgeversaandeel in de maaltijdcheques.

Ondertussen heeft de Overheid zelf een "onderhandelingsdocument" op tafel gegooid, wat zondermeer als provocatief kan bestempeld worden. Naast een paar "strikjes" om de schone schijn naar buiten toe op te houden, gaat het bijna uitsluitend over afbouw van statutaire rechten tot zelfs invoeren van een bijkomende, regelrechte ontslagregeling. Daarnaast eist het "Lijnmanagement" quasi volledige autonomie op, dit in het kader van de responsabilisering.

In deze omstandigheden verplicht de Overheid ons om de onderhandelingen af te breken en ons op te maken voor harde syndicale acties

Hilaire Berckmans

ACOD-Overheidsdiensten

Christoph Vandenbulcke

ACV-Openbare Diensten

Jos Mermans

VSOA

07-03-2018 om 00:00 geschreven door uw delege  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

SYNDICALE VRIJHEDEN - GEBRUIKSAANWIJZING

1. Grondrechten

Vakbondsacties uiten zich in het kader van het overleg met de werkgevers.  Wanneer er geen dialoog meer mogelijk is, is er nog het stakingsrecht .

1.1 Stakingsrecht

Het Europees Sociaal Handvest van de Raad van Europa erkent uitdrukkelijk het

stakingsrecht :

"Artikel 6 - Recht op collectief onderhandelen

1. paritair overleg tussen werknemers en werkgevers te bevorderen;
2. indien nodig en nuttig de totstandkoming van een procedure te bevorderen voor vrijwillige onderhandelingen tussen werkgevers of organisaties Ten einde de onbelemmerde uitoefening van het recht op collectief onderhandelen te waarborgen verbinden de Overeenkomstsluitende Partijen zich: van werkgevers en organisaties van werknemers, met het oog op de bepaling van beloning en arbeidsvoorwaarden door middel van collectieve arbeidsovereenkomsten;
3. de instelling en toepassing van een doelmatige procedure voor bemiddeling en vrijwillige arbitrage inzake de beslechting van arbeidsgeschillen te bevorderen; en erkennen:
4. het recht van werknemers en werkgevers op collectief optreden in gevallen van belangengeschillen, met inbegrip van het stakingsrecht, behoudens verplichtingen uit hoofde van reeds eerder gesloten collectieve arbeidsovereenkomsten."

Dit Handvest is ook in België van kracht.

1.2 Uitoefenen van het stakingsrecht
Staken is een recht. Een vanzelfsprekendheid die niemand betwist, ook de werkgevers niet. Daarentegen wordt wel de uitoefening van dat recht betwist : het  patronaat klaagt de schending aan van het eigendomsrecht, de vrijheid van handel, het recht op arbeid om zo eenzijdige verzoekschriften in te dienen bij burgerlijke rechtbanken en, onder dreiging van dwangsommen, te vragen dat een stakingspiket dat de ingang van hun bedrijf blokkeert, verboden wordt. Het is de bedoeling van het patronaat de stakersposten te doen opkrassen zodanig dat de staking niet het verhoopte effect heeft. Het dan ook is nuttig eraan te herinneren dat de uitoefening van collectieve rechten gepaard kan gaan met een beperking van de individuele rechten (wat onlangs nog bevestigd werd door het Europees Hof van Justitie en het comité van deskundigen dat moet waken over de naleving van het Europees Sociaal Handvest). Dat bedrijven en werknemers hinder ondervinden van het stakingsrecht maakt inherent deel uit van het stakingsrecht zelf. Zoals ook stakingspiketten deel uitmaken van de uitoefening van het stakingsrecht. Deelname aan een stakingspiket en vastberaden maar vreedzaam andere werknemers ertoe aanzetten zich niet naar hun werkplek te begeven, kan dus niet in vraag worden gesteld zonder het stakingsrecht zelf in vraag te stellen. Patronale dreigementen kunnen noch mogen dit recht op de helling zetten. We wijzen er hier op dat:
• dit wanbedrijf, dat randgebeurtenissen rond stakingen (en in het bijzonder stakersposten) viseerde, in 1921 afgeschaft werd;
• vreedzame stakersposten bijgevolg aan gelijk welke strafrechtelijke inbreuk ontsnappen.

Het is dan ook de bedoeling van deze nota :
• het juridisch jargon te verklaren
• de modaliteiten die bij de uitoefening van het stakingsrecht behoren, te preciseren
• antwoorden te proberen formuleren die nuttig kunnen zijn bij eventuele acties ingediend door werkgevers.

2. Lexicon van de staker
Dwangsom
De dwangsom is een veroordeling tot het betalen van een geldsom, bij rechterlijke uitspraak opgelegd, in geval van niet-nakomen van een hoofdveroordeling. Bij stakingspiketten beveelt de rechter bijvoorbeeld om de toegang tot de bedrijfslokalen vrij te houden ( = hoofdveroordeling). Wanneer deze hoofdveroordeling niet wordt nageleefd, zullen de stakers-overtreders bijvoorbeeld elk een som van 5.000 € moeten betalen. Hier dient wel aan toegevoegd dat, behoudens uitzonderingen, dergelijke dwangsommen nog nooit betaald werden.
Dagvaarding
Document dat een gerechtsdeurwaarder afgeeft en dat de bestemmeling inlicht over het feit dat er een gerechtelijke actie tegen hem aangespannen werd en hem meedeelt dat hij zich op de aangegeven datum op de rechtbank moet aanbieden om zijn argumenten ter verdediging te doen gelden.
Gerechtsdeurwaarder
Persoon die door de Staat gemachtigd is om gerechtelijke beslissingen officieel mee te delen (betekenen in juridisch jargon) en die te doen uitvoeren.
Bevelschrift
In juridisch jargon : een beslissing die één enkele rechter getroffen heeft.  Bij staking is dit meestal de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg.
Kortgeding
Een snelle en vereenvoudigde procedure bedoeld om voorlopig en in dringend geval een betwisting te regelen. Om geldig te zijn, moet een kortgeding aan twee voorwaarden voldoen : dringendheid en voorlopigheid. Anders gezegd, maatregelen die in kortgeding uitgevaardigd worden, mogen nooit definitief worden, ze kunnen in principe niet vooruitlopen op de grond van de zaak.
Eenzijdig verzoekschrift
Een uitzonderlijke procedure (voorzien in het Gerechtelijke Wetboek) waarbij een persoon een rechter dringend ( = in kortgeding) verzoekt een einde te maken aan de aantasting van zijn rechten. De rechter beslist dan zonder naar de argumenten van de tegenpartij te luisteren (in ons geval : zonder de vakbonden te verwittigen), wat meteen de term ‘eenzijdig’ verklaart. Een werkgever van wie het bedrijf geblokkeerd wordt door een stakingspiket, kan een eenzijdig verzoekschrift indienen om dat piket te doen verbieden omdat dit zijn eigendomsrecht schaadt. Deze procedure moet de uitzondering blijven, want ze doet afbreuk aan de rechten van de verdediging. Tussen haakjes : Europa heeft België al veroordeeld omwille van inopportuun gebruik van deze procedure bij sociale conflicten.
Betekening
Het officieel overhandigen (aan de bestemmeling) van een gerechtelijke beslissing door een deurwaarder.
Feitelijkheid
Concrete daad die een onmiddellijke inbreuk op de uitoefening van een recht inhoudt (zoals het recht om zich te verplaatsen, het eigendomsrecht,…).

3. Het stakingsrecht : een goed gebruik
3.1 De theorie : een protocol dat tussen de sociale gesprekspartners gesloten werd.
In 2002 ondertekenden de vakbonden en werkgevers een akkoord inzake het opstellen van een gedragscode bij collectieve conflicten. Hierbij verbonden de  werkgevers zich ertoe om de rechtbank niet in te schakelen wanneer de verbintenissen van elk van beide nageleefd worden en zolang beide partijen alle  verlegmiddelen nog niet uitgeput hebben.
De vakbonden verbonden zich ertoe
• de procedure bij stakingsaanzegging te respecteren
• het gebruik van lichamelijk en materieel geweld tijdens de staking te verbieden

3.2 De praktijk
Het stakingspiket maakt deel uit van de uitoefening van de staking. olgens de rechtspraak van de IAO (Internationale Arbeidsorganisatie) kan ‘deelname aan een stakingspiket en vastberaden maar vreedzaam andere werknemers ertoe aanzetten zich niet naar hun werkplek te begeven, niet beschouwd worden als een niet  ettelijke actie. Het is wel anders wanneer een stakingspiket gepaard gaat met geweld of met schending van het recht op werk via dwang uitgeoefend op niet stakers, wat in veel landen strafbare feiten zijn volgens het strafrecht’. De stakingspost is een natuurlijk attribuut van de staking en is de uitoefening van het grondwettelijk recht om zich te verenigen op een bepaalde plaats. Het comité van deskundigen dat moet waken over de naleving van het Europees Sociaal Charter in de lidstaten stelt dat de stakingspost een modaliteit is van de uitoefening van het stakingsrecht. Met andere woorden: raken aan het piket = raken aan het stakingsrecht zelf.

De uitoefening van dit recht is dus niet zonder beperkingen !

3.2.1. De praktische modaliteiten van een stakingspiket
• Fysiek of materieel geweld zijn ten strengste verboden
• Een stakingspiket moet vastberaden, maar vreedzaam zijn. De vakbondsinstanties kunnen geen gewelddaden dekken die eventueel door de een of de andere persoon gepleegd worden n.a.v. een stakingspost. Deze persoon kan zelf burgerlijk en strafrechtelijk verantwoordelijk worden gesteld voor zijn daden, hoewel veroordelingen zeldzaam zijn.
• Provocaties vanwege de directie en niet stakende collega’s negeren. Blijk geven van verantwoordelijkheidszin, voorrang verlenen aan de dialoog en uitleggen waarom er gestaakt wordt. Dit sluit niet uit dat de groep die de stakerspost vormt, een krachtige en vastberaden houding inneemt.
• Geen acties bewust gericht op volstrekt nutteloos beschadigen van bedrijven (het werkinstrument beschadigen, goederen vernietigen, …).
• Aan een bestendige vragen om vooraf contact opnemen met de politie om eventueel de acties te coördineren en te omkaderen, dit in naam van de vrijheid van betogen en in naam van de vrije meningsuiting.

3.2.2. Weg- of filterblokkades: in welke omstandigheden?
Het verstoren van het verkeer op de openbare weg mag slechts in uitzonderlijke gevallen overwogen worden. Is dit het geval, dan moet die actie aan een minimum aantal voorwaarden voldoen wil men vermijden dat de overheid ingrijpt, hoewel die dit altijd kan vanuit de optiek van de openbare ordehandhaving (= een kwestie van interpretatie).
• Een taak voor de bestendigen : de politie vooraf inlichten over de voorgenomen actie en met de politie overleg plegen over de praktische modaliteiten van de actie.
• Vermijd een totale blokkade, kies eerder voor een filterblokkade met uitdeling van pamfletten om de automobilisten te overtuigen van de gegrondheid van de actie. In dergelijke gevallen werd al geoordeeld dat de actie niet tot doel had het verkeer te verstoren, maar de vakbondseisen van de stakers bekend te maken, wat  overeenstemt met de vrijheid van meningsuiting en vereniging  (Zie de bijlage met twee arresten waarbij wegblokkades gewettigd bevonden werden).
• Wees waakzaam : de hulpdiensten (ambulances, brandweer, diensten voor gas, water,…) moeten ongehinderd doorgelaten worden.

4. Bezoek van een gerechtsdeurwaarder
Hoe reageren wanneer een stakerspost het bezoek van een gerechtsdeurwaarder krijgt? Een gerechtsdeurwaarder is een ministerieel ambtenaar die gemachtigd is een beroep op de politie te doen om een vonnis te laten uitvoeren en die tevens een aantal vaststellingen, die kracht van bewijs hebben in geval van geschil, te laten doen (= verslag door gerechtsdeurwaarder).
Een gerechtsdeurwaarder heeft een dubbele opdracht:
• de personen die een stakerspost bemannen in kennis stellen van het bevel van de rechter om vrije toegang te verlenen tot de werkplaats (= betekenen van het bevelschrift op eenzijdig verzoekschrift);
• de beslissing van de rechter uitvoeren. De gerechtsdeurwaarder wordt dus doorgaans vergezeld van politiemensen. Het aantal politiemensen geeft al een aanwijzing van de vastberadenheid van de werkgever om de weg naar de onderneming al dan niet vrij te maken. Hoe reageren ?
• De deurwaarder kan je naar je identiteit vragen maar kan je niet verplichten je identiteit bekend te maken. Enkel de politie heeft die bevoegdheid. Het bevelschrift geeft aan of de deurwaarder een beroep op hen kan doen.
• In ieder geval moet ten minste één bij de staking rechtstreeks betrokken persoon (militant of afgevaardigde) een kopie van het bevelschrift vragen en zich dan naast de stakerspost gaan opstellen.
• Als de politie aanwezig is en klaar staat om in te grijpen, moet je proberen te onderhandelen over een uur waarop de blokkerende stakerspost opgeheven zal worden, en daarbij het vreedzame karakter van de stakerpost onderstrepen. Vermijd in ieder geval provocaties.
• Is de politie niet aanwezig, dan kan men de werknemers niet verplichten hun identiteit bekend te maken. Men moet de situatie geval per geval inschatten met de vakbondsverantwoordelijken ter plaatse en in Brussel. Het aantal personen dat de stakerspost bemant, kan al een ontradend effect hebben. De situatie kan echter snel veranderen.
• Een kopie van het bevelschrift moet zo snel mogelijk aan de verantwoordelijke ter plaatse bezorgd worden en per fax doorgestuurd worden naar de beroepscentrale die dan desgevallend het Federaal ABVV kan contacteren.
• Schakel de media in. Alleen al hun aanwezigheid kan overijverige politiemensen tot kalmte brengen.

5. Juridische permanenties
Neem contact op met je vakbondscentrale als je vragen hebt. Neem eerst contact op met je secretaris en de juridische permanentie van je centrale, die desgevallend contact zal opnemen met de juridische permanentie van het Federaal ABVV.

Met kameraadschappelijke groeten.

07-03-2018 om 00:00 geschreven door uw delege  


29-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25-04-08 Working Class Night
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Op vrijdag 25 april worden de feestzalen Fuse (Brussel), Culture Club (Gent), Petrol (Antwerpen), Kursaal (Oostende), Kursaal (Turnhout) Versus (Hasselt) en de Silo (Leuven) bezet door de jongeren van het ABVV. Ook op 6 lacaties in Wallonie wordt gefeest.

Vanaf 1 april kunnen ABVV leden (dus ook ACOD leden!) GRATIS tickets bekomen bij uw delege Jo Locquet. Niet leden betalen 6€.

Meer info? www.abvvjongeren.be of www.workingclassnight.be

29-03-2008 om 00:00 geschreven door uw delege  


27-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31-03 Equal Pay Day
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Vermits vrouwen, mannen, gender nog steeds een thema vormen binnen onze samenleving lanceert het ABVV op 31 maart 2008 haar EQUAL PAY DAY



Voor meer info

NL http://www.abvv.be/CODE/nl/framSpc003.htm

Pour plus d’info

FR http://www.fgtb.be/CODE/fr/framSpc003.htm

27-03-2008 om 15:37 geschreven door uw delege  


20-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verslag BOC 11-03
Op 11 maart 2008 vond mijn 2de BOC plaats. De agenda en het verslag werden aan de BOC leden op tijd opgestuurd.

1. aanwervingen
Als eerste werden de komende personeelsaanwervingen en -verschuivingen overlopen. Zo krijgt de Juridische dienst en de dienst Budget er een attache (niveau A) bij. Bij Sociale Economie komen er 4 statutaire attache's (aanwervingsprocedure werd doorlopen). Bij Grootstedenbeleid wordt een personeelslid die in zwangerschapverlof gaat (ons pensioen moet betaalbaar blijven) vervangen.
 
2. personeelsplan
Tijdens de vorige bijeenkomst van het BOC werd beslist om via een schriftelijke procedure het personeelsplan aan de vakbonden voor te leggen. Gezien het personeelsplan pas anderhalve week voorafgaand aan het BOC werd overgemaakt werd in samenspraak met de andere vabondsorganisatie beslist om in gemeenschappelijk front aan het directie te vragen dit personeelplan op het BOC van 11 maart ter bespreking voor te leggen.
Het personeelsplan dat aan de vakbonden werd overgemaakt bevatte echter niet de juiste informatie, daarenboven verschilde de frantalige en nederlandstalige versie. Een aantal punten werd besproken, maar de onduidelijkheid bleef op bepaalde punten bestaan (vb. ivm inventaris op 31-12-07 van het huidige personeel) 
Vanaf september 2008 zal er een nieuw ESF project Ervaringsdeskundigen van start gaan. Hiervoor wordt er 1 extra coordinator voorzien en 12 nieuwe ervaringsdeskundigen dit alles bovenop de bestaande ploeg. Het 'oude' team zal niet meer via ESF middelen betoelaagd worden maar via interdepartementale middelen.
Het statuut van de ervaringsdeskundige is vandaag reeds versterkt via de premie van de Minister voor Maatschappelijke Integratie. Toch blijft dit een aandachtspunt.
In het personeelsplan wordt het Observatorium voor OCMW's nog aangekondigd als project. Hiervoor werden 5 personeelsleden (la dan niet nieuw) voorzien. Dit waren 4 niveau A en 1 niveau C. De directie laat echter opmerken dat dit project niet aanvaard werd binnen de begrotingsopmaak. Een nieuw personeelplan wordt diengevolge opgemaakt en aan de vakbonden toegestuurd.

Het ACOD stelde vast dat het personeelsplan goed werd opgesteld doch verouderde gegevens bevatte. Het directiecomite stelde voor om een aantal onduidelijkheden waarop ze niet kon antwoorden tijdens de BOC aan de vakbonden over te maken. Zo is het nog steeds onduidelijk of er 10 extra werknemers aangeworven zullen worden of niet in 2008.

Verder vinden we het ook jammer dat er geen evaluatie van de werking van 2007 gekoppeld wordt aan de planning voor 2008. Hoe kan je een planning opmaken zonder dat je weet hoe je in het verleden te werk ging.

De koppeling tussen enerzijds het personeelsplan en het operationele plan werd niet gemaakt.

Aangezien wij als ACOD voorstander zijn van het opwaarderen (ook financieel) van het personeel ijveren we er ook voor dat ieder personeelslid zijn dagen opleiding benut. Wetende dat de overheid steeds minder oog heeft voor lager niveau's moet er maximaal geinvesteerd worden in opleiding van het personeel.

3. SLA P&O
SLA staat voor Service Level Agreement is één van de nieuwe termen die zijn intrede doet in het managersjargon. Wie mee wil zijn moet blijkbaar turbotaal spreken en in 3 letterwoorden spreken.
Wat is nu eigenlijk het probleem. Het directiecomite en de vakbonden zijn het erovereens dat de werking van de 3 personeelsleden van de POD MI binnen de FOD P&O de wensen overlaat. Zo worden vragen vanuit de POD MI niet beantwoordt. Dit kan dus echt niet! Daarom moet iedere communicatie met de personen van de POD MI bij FOD P&O via het diensthoofd van de HRM dienst gebeuren.

4. Verhuis naar WTC II
Door het ACV overheidsdiensten werd dit punt op de agenda geplaatst. Tot op heden is er vanuit de directie nog geen communicatie gebeurt naar de vakbonden toe met betrekking tot de verhuisplannen. De vakbonden vragen daarom duidelijkheid en wel zo snel mogelijk. Op de volgende BOC zal dit zeker terug ter sprake komen. Onder meer de landschapsbureaus, de big brother technieken, het gebruik van de lift, de regelgeving ivm roken, de aanwezigheid van een bedrijfsresto en vooral de ongerustheid wegens de veelzeggende stilte vanuit het management werden door de vakbonden naar voor gebracht.

5. Frontdesk
Midden april zal de frontdesk van start gaan. De onzekerheid hierover is al een tijdje aan het aanslepen en blijft bestaan. Wij hopen samen met de directie dat de werknemers van de frontdesk spoedig hun expertise en competenties kunnen toepassen.

6. Dienst preventie en welzijn op het werk
Tot op heden ontbreekt het de POD MI aan een dienst die voor het welzijn van de werknemers moet zorgen. Dit kan niet. Reeds lange tijd wordt door de vakbonden hierop aangedrongen maar de directie heeft blijkbaar andere prioriteiten dan het welzijn van haar werknemers.
De gemeenschappelijke dienst voor preventie en welzijn op het werk zal ook op de volgende BOC van 17 juni 2007


20-03-2008 om 16:32 geschreven door uw delege  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie

Vrijdag 21 maart is de internationale dag tegen racisme en discriminatie. Het ACOD kan haar basis waarden en normen onmogelijk in overeenstemming brengen met xenofobie, racisme, discriminatie of onverdraagzaamheid. Daarom zal extreem rechts altijd de socialistische vakbeweging op haar weg vinden.
 
21 maart is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot Internationale Dag ter Bestrijding van Racisme en Discriminatie. Op 21 maart 1960 verzamelde zich in Sharpeville, een zwarte township in Oranje Vrijstaat-Zuidafrika een menigte om vreedzaam te demonstreren tegen de zogenaamde pasjeswetten. de politie opende het vuur op de menigte.
De demonstratie was georganiseerd door het Pan Afrikaans Congres.
De pasjeswet dwong de zwarte bevolking dáár te gaan wonen waar de blanke regering wilde. Gezinnen werden daardoor vaak uit elkaar gehaald. Zonder waarschuwing vooraf openden politieagenten vuur op de demonstranten. Het werd een bloedbad: 69 mensen, onder wie 10 kinderen en 8 vrouwen, werden doodgeschoten en 180 mensen raakten gewond.
Op de schietpartij in Sharpeville volgde de proclamatie van de noodtoestand door de Zuid-Afrikaanse regering en de bekendmaking van enkele noodwetten. Op grond van de noodtoestand en deze wetten werden in een korte tijd meer dan 20.000 mensen opgepakt.
Deze dag is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot Internationale Dag ter Bestrijding van Racisme en Discriminatie.

20-03-2008 om 15:03 geschreven door uw delege  


10-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gemeenschappelijke Actie op 1 mei
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Samen sta je sterker. Samen klinkt je stem luider. Daarom slaan sp.a, ABVV en de socialistische mutualiteit de handen in elkaar.Is dat nodig?Ja.

Is dat dringend? Absoluut. Niemand kan betwisten dat er ingrepen nodig zijn. Nú, niet morgen. Om de koopkracht van de mensen te verhogen.

Om de pensioenen veilig te stellen. Om de gezondheidszorgen te garanderen Om de rechten van de consument te beschermen. Daarvoor is een visie nodig. Eén die verder kijkt dan vandaag. En daarvoor zijn maatregelen nodig. Zijn we het dan over alles eens? Neen, dat hoeft ook niet. Want, over één zaak zijn we het roerend eens. Het is tijd om actie te ondernemen. En het is tijd om keuzes te maken.

Onze uitgangspunten zijn de volgende:

1. We leven langer. Dat is fantastisch. Laat ons ervoor zorgen dat iedereen zijn oude dag op een aangename manier kan spenderen. Door de mogelijkheid te geven om een goed pensioen op te bouwen. Door ervoor te zorgen dat onze gezondheidszorgen betaalbaar, kwalitatief en toegankelijk blijven. Kortom, door reserves aan te leggen om onze bestaande sociale zekerheid betaalbaar en leefbaar te houden.

2. Werken moet lonen. En loon naar werken krijg je door een rechtvaardige deelname aan de groei in de welvaart. Ook voor vrouwen. Iedereen heeft het recht op een goede job, vorming en opleiding. Hierbij staat een gezonde combinatie van werk en gezin hoog op de agenda. En dan maakt het niet hoe het gezin is samengesteld.

3. Het leven wordt duurder. Steeds duurder. We moeten ervoor zorgen dat mensen aan het einde van de maand nog een stukje loon overhouden

4. Energie is schaars. En duur. De verwachte stijging van de energiefactuur in 2008 voor de gezinnen ten belope van 300 euro is in die zin nefast te noemen. Laat ons er dan ook duurzaam mee omspringen. Door rationeel om te springen met energie, door te investeren in alternatieve energie.

Vragen moeten beantwoord worden. Ziehier onze gemeenschappelijke acties:

1. Ons leven en ons werk

- Het veilig stellen van de sociale zekerheid door de creatie van meer kwaliteitsvolle banen, door te zorgen voor een goed loon voor de werknemers en door een meer tewerkstellingsvriendelijke financiering die alle soorten inkomens aanspreekt
- Het structureel verhogen van de pensioenen. Op termijn moet het vervangingspercentage worden opgetrokken tot 75%. Voor de komende vier jaar is een verhoging van de pensioenen van minstens 15% onontbeerlijk. Hier bovenop komen de welvaartsaanpassingen, zoals vastgelegd bij wet. Er is geen enkele reden om het mechanisme van de welvaartsaanpassingen, noch de bedragen die daarvoor vastgelegd zijn in vraag te stellen. De nadruk moet en zal blijven liggen op de laagste en de oudste pensioenen, waar de nodige inhaalbeweging is ingezet in 2006 - 2007, en die versterkt moet worden. De snelheid waarmee aanpassingen moeten gebeuren, en de segmenten waarin prioritair moet worden aangepast, moeten bepaald door worden het criterium om alle pensioenen zo snel als mogelijk boven de armoederisicodrempel te tillen.
- De partners en de sectoren wordt gevraagd om het systeem van aanvullende pensioenen verder te democratiseren. Een aanvullend pensioen moet op basis van een breder draagvlak, een recht worden van iedereen, en dient op termijn op te gaan in de eerste pijler pensioenen.
- Het is essentieel dat onze kwalitatieve gezondheidszorgen betaalbaar en toegankelijk blijven voor iedereen en dat zieken niet in financiële problemen komen. Dat houdt in:
o Dat te dure hospitalisatieverzekeringen overbodig moeten worden gemaakt, en dat het basisaanbod dat onder deze verzekeringen valt moet worden opgenomen in het eerste pijlersysteem
o Dat er bij elke beslissing verhoogde aandacht moet zijn om de impact van sluipende privatisering in het aanbod van de gezondheidszorgen tegen te gaan
o Dat de uitkeringen voor invaliden en mensen die het slachtoffer werden van beroepsziekten of arbeidsongevallen verbeterd moeten worden
o Dat de inspanningen om de betaalbaarheid te garanderen van de ziekenhuisfactuur, met acties in de supplementen en de medicatie, moeten worden verder gezet.
o Dat de financiering van het stelsel zodanig is dat er een antwoord kan geboden worden op de toekomstige uitdagingen zoals de vergrijzing, de technologische evoluties op vlak van preventie, diagnostiek en behandeling, en gerechtvaardigde looneisen binnen de sector.

2. Ons gezin

- Het kindergeld voor het eerste en het tweede kind moet gelijk getrokken worden.
- Het ouderschapsverlof en het zorgverlof een vanzelfsprekend recht is voor iedereen, en dat betekent dat de vergoeding voldoende moet zijn om het een vanzelfsprekend recht te maken voor iedereen. Het ouderschapsverlof moet op 1 jaar per kind worden gebracht, te verdelen tussen de ouders.
- Het flankerend gezinsbeleid moet worden versterkt. De dienstencheques voor huishoudelijke taken, de verbetering van de organisatie en de structuur van kinderopvang: het zijn maatregelen die zuurstof geven aan gezinnen.
- Het meten van werkdruk, dat als principe in de CAO 72 is vervat, dient te worden gespecificeerd door sectoren en ondernemingen. Het meten van de werkdruk en de eventuele volgende aanpassing van de werkorganisatie mag niet vrijblijvend zijn.
- Ten slotte moet er ook een continue aandacht zijn voor werkzekerheid. Interimarbeiders hebben recht op dezelfde bescherming. Hoog tijd dus om de gebrekkige rechten voor interimarbeiders te verbeteren en interimarbeid als systeem aan te pakken.. En het is meer dan tijd om eindelijk werk te maken van een geharmoniseerde behandeling voor arbeiders en bedienden, een zaak die in de gesprekken tussen de sociale partners als prioriteit moet worden beschouwd.

3. Levensduurte

Prijsstijgingen sneller opvangen. Dat is het doel. Het kan gewoon niet dat dagelijkse producten een steeds grotere hap uit het gezinsbudget nemen. Reageren op abnormale prijswijzigingen moet een quasi automatisme worden. Het bestaande indexmechanisme mag daarbij niet in vraag worden gesteld.
- Op het federale niveau moet een automatisme worden ingevoerd dat er in bestaat om op basis van de beschikbare enquête gegevens abnormale prijsstijgingen vast te stellen. Bij vaststelling van een abnormale prijsstijging moet de overheid op het juiste niveau bijsturen.

4. Onze energie

- Energiebesparingsmaatregelen moeten worden aangemoedigd via premies en niet via fiscale aftrekken zodat de energiebesparing zelf voor iedereen gelijk toegankelijk is.
- Daarnaast moet de energiebesparingsinvestering voor de gezinnen zelf budgetneutraal zijn: op middellange termijn geen kost, en op langere termijn een besparing door de daling van het verbruik. Het louter informeren van de gezinnen over hun verbruik kan al tot resultaten leiden, en zou structureel moeten verlopen.
- Het investeren in alternatieve energieopwekking moet worden gestimuleerd door de overheid. Zowel het aantrekken van investeringen als het proces ter goedkeuring moet worden geïntensifieerd en versoepeld.

10-03-2008 om 00:00 geschreven door uw delege  


07-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agenda BOC 11-03-08

Agenda:

1. Goedkeuring van het verslag van 8 januari.
2. Lopende aanwervingen
3. Opvolging van de autonomie van de POD
4. Frontdesk
5. Installeren raad van beroep
6. Preventieadviseur
7. Verhuis naar WTCII
8. Aanpassing van het arbeidsreglement: ten gevolge van de wijzigingen die zich in april 2007 hebben voltrokken, betreffende de afwezigheid door ziekte.
9. Bomalarm van 18/02/2008: vraag naar duidelijkheid i.v.m. het wegblijven van een officiële
10. Divers

Agenda:

1. Approbation du PV de la réunion du 08 janvier.
2. Recrutements en cours
3. Suivi autonomie du SPP
4. Front desk
5. Installation des chambres de recours
6. Conseiller en prévention
7. Déménagement vers WTCII
8. Adaptation règlement du travail suite aux modifications intervenues en avril 2007 concernant les absences pour maladie
9. Alerte à la bombe du 18/02/08: demande de clarification sur l'absence d'ordre formel d'évacuer
10. Divers

07-03-2008 om 15:21 geschreven door uw delege  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Statuatir Congres Oost-Vlaanderen (28-02-08)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Statutair gewestelijk congres van de ACOD - Overheidsdiensten Oost-Vlaanderen op 28 februari in Gent

07-03-2008 om 15:03 geschreven door uw delege  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.competentiepremie niveau A

Staatsblad van 5 maart 2008,KB van 20.12.2007 : de competentiepremie wordt nu voor ieder personeelslid en niet alleen voor de niveau's C en B in aanmerking genomen voor de berekening van het pensioen. Dit gebeurde op vraag van CGSP/ACOD in Comite A met protocol 159/10.

07-03-2008 om 14:44 geschreven door uw delege  


06-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fuctieomschrijving

I. REGELGEVING EN TERMINOLOGIE IVM. HET BEGRIP ‘FUNCTIEBESCHRIJVING’

De regelgeving die verwijst naar een functiebeschrijving (en/of competentieprofiel) is beperkt. Deze begrippen zijn enkel terug te vinden voor de processen van:
· werving ;
· ontwikkelcirkels ;
· interne mobiliteit ;
· indienstneming bij arbeidsovereenkomst.

Zelfs als er geen reglementaire definitie is voor de "functiebeschrijving", verplicht artikel 5ter van het besluit Camu te verwijzen naar een functie opgenomen in de cartografie.

Deze verplichting is vooral zeer belangrijk in twee HR-processen: de aanwerving en de bevordering.

Daarenboven is het in de dagelijkse P&O-praktijk belangrijk om dezelfde definities te gebruiken in de verschillende HR-processen waarin de functiebeschrijvingen een rol spelen. De definitie die de federale overheid gebruikt:

functiebeschrijving + competentieprofiel = functieprofiel

Het functieprofiel zoals uitgewerkt binnen de federale overheid bevat 12 rubrieken en bevat alle mogelijke informatie over de functie:

01 Identificatiegegevens (titel van de functie, organisatie, dienst, …) ;
02 Doel van de functie ;
03 Permanente resultaatsgebieden ;
04 Netwerkelementen ;
05 Situering in het organogram ;
06 Positionering in de organisatie (leiding krijgen van …, leiding geven aan …) ;
07 Autonomie ;
08 Impact ;
09 Technische expertise (eventuele diploma-vereisten, kennis, maar ook inwerktijd, ervaring, …) ;
10 Innovatie ;
11 (Generiek) competentieprofiel (generieke competenties) ² ;
12 Specifieke invulling van de functie (een lege ruimte die in functie van specifieke behoeften kan ingevuld worden teneinde te kunnen specifiëren

In functie van het doel, kan deze uitgebreide versie afgeslankt worden. De functiebeschrijvingen in de functiecartografie bevatten enkel de rubrieken 1, 2, 3, 6 en 9, enerzijds om de cartografie niet te overbelasten met ellenlange functiebeschrijvingen en anderzijds omdat sommige rubrieken sowieso toch minder relevant zijn in bepaalde HR-processen.

II. GEVOLGEN VAN DE PUBLICATIE VAN HET KB VAN 20 DECEMBER 2007 HOUDENDE DE CLASSIFICATIE VAN DE FUNCTIES VAN NIVEAU A, VOOR DE AANWERVING EN DE BEVORDERING

A. AANWERVING

De aanvraag tot aanwerving dient te gebeuren op basis van een functie uit de cartografie. Deze functiebeschrijving is echter niet altijd opgesteld in een taal die direct toegankelijk is voor potentiële kandidaten. Overigens, en dit is helemaal normaal, heeft de functiebeschrijving dikwijls een algemeen karakter. Om een goede selectie uit te voeren, die beantwoordt aan de behoeften van de dienst waar de laureaat in dienst zal treden, heeft SELOR bijkomende informatie nodig …

Concreet zal het dossier dat aan SELOR wordt overgemaakt de volgende 4 elementen bevatten:
*
De code van de FB = de code opgenomen in de cartografie bestaande uit 3 letters en 3 cijfers,
*
De context van de functie = alle informatie die zowel de selectieverantwoordelijke alsook de eventuele kandidaten toelaat deze context goed te begrijpen. Belangrijk hierbij zijn dus elementen met betrekking tot de organisatie (haar opdracht, haar klanten, eventueel haar structuur), tot de directie of tot de dienst waarin de betrekking te begeven is, en m.b.t. de specificiteit van de vacante betrekking, waarbij men blijft binnen het kader van de functie,
*
Het competentieprofiel dat moet opgesteld worden in functie van het niveau, de doelstelling, de resultaatsgebieden en de inhoud van de functie,
*
De eventuele opmerkingen van de Stafdienst maar ook, in voorkomend geval, van de lijnmanagers betreffende de gebruikte functiebeschrijving uit de cartografie (wat is meer of minder van toepassing, de accenten waarop prioritair moet getest worden, wat is minder of zelfs niet relevant).

Het aan SELOR doorgestuurde dossier is de basis van het overleg tussen de aanvragende dienst en SELOR. Hoe vollediger het dossier, opgesteld in de gemeenschappelijke taal van het competentiemodel, des te efficiënter en sneller zal de communicatie verlopen.

Wanneer geen enkele functiebeschrijving van de cartografie overeenstemt met de functie die werkelijk moet ingevuld worden, zal hetzij de dienst, hetzij SELOR contact opnemen met de dienst "loopbaan A" om vlug tot een oplossing te komen.

B. BEVORDERING

In het kader van een bevordering is het uiteraard mogelijk elementen van de context en de bijzonderheden van de functie te specifiëren. Het is ook noodzakelijk het competentieprofiel te bepalen.

Om beroepen bij de Raad Van State te vermijden, is het echter aangewezen niet teveel af te wijken van de officiële functiebeschrijving op een manier die door de ambtenaren en de Raad van State als onredelijk zou kunnen beoordeeld worden. In het kort, aanvullen, contextualiseren, specifiëren, ja. Op een substantiële manier wijzigen, neen.

Het is belangrijk ermee rekening te houden dat, indien men uitkomt in fase 3 van de cascade (voor een A3 of een A4), dezelfde beschrijving moet gebruikt worden, op straffe van een beroep mogelijk te maken door een afgewezen kandidaat in fase 1 of 2.

III. Synoptische tabel van de eventuele toevoegingen in functie van het HR proces

HR-proces
Instrument
Aanvullingen mogelijk? Specificaties mogelijk?
mbt. functie-inhoud
mbt. diploma’s
mbt. ervaring (2)
opmerkingen
Werving statutair
bericht van vacantverklaring
JA, beschrijving van de concrete post gelinkt aan de vacante betrekking (1)

Dossier over te maken aan Selor: 4 elementen:
- Code FB uit cartografie
- Context van de functie
- Competentieprofiel
- Opmerkingen stafdienst en terrein m.b.t. FB

JA, maar de link met een FB uit de overeenkomstige klasse van werving moet worden behouden

Selor evalueert consistentie

Specificatie: JA (indien de algemene vereisten onvoldoende specifiek geformuleerd zijn om te kunnen selecteren volgens de behoeften van de dienst)

Bijkomende ervaring: JA, art. 17, §1, C, van het KB van 2-10-1937 (statuut) laat toe bijkomende ervaring te vragen ervaring = selectiecriterium (bepalen van de kandidaten die in aanmerking komen) en evaluatiecriterium (voor de bepaling van de meest geschikte kandidaat)

Indienstneming contractueel

Bevordering

bericht van vacantverklaring

JA, beschrijving van de concrete post gelinkt aan de vacante betrekking (1)

NEEN

Specificatie: JA

Bijkomende ervaring: NEEN (niet afwijken van de in de FB vermelde ervaring)

ervaring = geen criterium voor toegang tot de selectie maar evaluatiecriterium

Verandering van functie in dezelfde klasse en in dezelfde vakrichting (geen reglementaire formaliteiten)

bericht van vacantverklaring

JA, beschrijving van de concrete post gelinkt aan de vacante betrekking (1)

NEEN

Specificatie: JA

Bijkomende ervaring: NEEN (niet afwijken van de in de FB vermelde ervaring)

ervaring = geen selectiecriterium maar evaluatiecriterium

Verandering van functie in dezelfde klasse maar andere vakrichting (reglementaire formaliteiten)

Mobiliteit

bericht van vacantverklaring

JA, beschrijving van de concrete post gelinkt aan de vacante betrekking (1)

NEEN

Specificatie: JA

Bijkomende ervaring: NEEN (niet afwijken van de in de FB vermelde ervaring)
- ervaring = geen selectiecriterium maar evaluatiecriterium
- het e-recruiting-systeem van SELOR is gebaseerd op de functiecartografie

Ontwikkelcirkels

rubriek 12 in FB

JA, bijkomende rubriek om individuele nuances (prioriteiten, taken, enz.) te kunnen maken

Om link met de ontwikkel- en prestatiedoelstellingen van de functiehouder te kunnen maken

Functieclassificatie

rubrieken 4, 5, 7, 8 en 10 in de FB

JA, bijkomende rubrieken nodig om de functie te kunnen wegen
4 = netwerkelementen
5 = situering in org.
7 = autonomie
8 = impact
10 = innovatie

(1) zoals in welke dienst de functie zich bevindt, wat deze dienst doet, welke de prioritaire opdrachten (resultaatsgebieden) van de functie zijn, enz.

(2) Het begrip ‘ervaring’ mag niet verward worden met het begrip ‘anciënniteit’: ‘ervaring’ is een functioneel HR-begrip dat wijst op wat men vooraf jobinhoudelijk moet hebben gepresteerd om in aanmerking te komen voor een bepaalde functie, daar waar ‘anciënniteit’ een puur administratief statutair begrip is. Beide komen in de regelgeving voor en hierbij dient de kanttekening gemaakt dat de statutaire bepalingen ALTIJD voorrang hebben op eventuele tegenstrijdige bepalingen in functiebeschrijvingen. Voorbeeld: in het kader van een bevorderingsprocedure voor een functie die geclassificeerd werd in A2, wordt ieder personeelslid met 2 jaar klasse-anciënniteit in de klasse A1 toegelaten tot de procedure, zelfs al stelt de overeenkomstige functiebeschrijving dat een welbepaalde ervaring van 4 jaar nodig is om de functie te kunnen uitoefenen.

III. PROCES VOOR HET TOEWIJZEN VAN DE FUNCTIEBESCHRIJVINGEN UIT DE FUNCTIECARTOGRAFIE

Vanaf de inwerkingstredingdatum van het KB van 20 december 2007 houdende de classificatie van de functies niveau A dient gebruik te worden gemaakt van een geclassificeerde functie uit de bijlage van dit KB (en dus de cartografie) voor de processen van:

· werving ;
· bevordering ;
· overplaatsing via mobiliteit ;

Al deze processen leiden tot het bepalen van een functie-inhoud voor het betrokken personeelslid: een eerste functie-inhoud in het kader van werving, indienstneming of een verandering van functie-inhoud in het kader van bevordering, verandering van functie, mobiliteit. Deze functie-inhoud wordt bevestigd via het functiegesprek van de ontwikkelcirkels (of los van de ontwikkelcirkels voor de stagiairs).

Voor personeelsleden niet recent of op korte termijn betrokken bij één van deze processen: toewijzing via het functiegesprek van de ontwikkelcirkels. De timing kan de organisatie zelf bepalen. Mogelijkheden zijn o.m.: nieuwe functiegesprekken voeren in de loop van de huidige cyclus of wachten tot het functiegesprek aan het begin van de volgende cyclus.

Modaliteiten toewijzing in het proces van de Ontwikkelcirkels

Basisprincipe: functiebeschrijving toewijzen die overeenstemt met de vakklasse van het betrokken personeelslid. Voor duidelijke of niet op te lossen afwijkingen, wordt aangeraden om in het proces van de ontwikkelcirkels verder te werken op basis van de vroeger toegewezen functiebeschrijving die niet alsdusdanig in het betrokken KB openomen is om eventuele juridische problemen te vermijden. Indien deze mogelijkheid ontbreekt (bijvoorbeeld in het geval de vroegere functiebeschrijving volledig opgenomen werd in de functiecartografie), kan eventueel overgegaan worden tot één van de volgende scenario’s:

Type afwijking en modaliteiten toewijzing:

a) Toewijzing van een functiebeschrijving uit een lagere vakklasse (of een lager niveau).
- Akkoord van personeelslid, functionele chef, stafdienst P&O/personeelsdienst (die voor het geheel van de organisatie de consistentie in de toewijzing bewaakt) ;
- Tijdelijke toewijzing + akkoord over de duur van die toewijzing ;
- Akkoord over ontwikkelingsplan mbt. een afgesproken functie uit de organieke vakklasse + akkoord over de opvolging (tussentijdse evaluatie) hiervan door de functionele chef.

b) Toewijzing van een functiebeschrijving uit een hogere vakklasse

- Akkoord van personeelslid, functionele chef, stafdienst P&O/personeelsdienst ;
- Opent geen recht op bevordering; het personeelslid dient uitdrukkelijk aan te geven dat hij/zij hiervan op de hoogte werd gesteld;
- Organisatie moet het nodige doen om binnen een redelijke termijn een bevorderingsprocedure voor de functie uit de hogere vakklasse te starten ;
- Eventueel kan de functie via een hoger ambt worden uitgeoefend indien er al een betrekking in deze klasse is voorzien.

c) Toewijzing van een functiebeschrijving uit een hogere vakklasse of een lagere vakklasse aan een contractueel personeelslid

c.1) Contractueel personeelslid - niet-expert - waarover consensus bestaat dat hij/zij effectief een functie uitoefent van de klasse A3 of A4 à de arbeidsovereenkomst kan omgezet worden in een expertencontract in de betrokken klasse, maar alle reglementaire bepalingen die gelden voor de toekenning van een dergelijk contract dienen gerespecteerd te worden (bv. Selectieprocedure via SELOR en voorafgaandelijk akkoord van Ambtenarenzaken);

c.2) Contractueel personeelslid – expert – waarover consensus bestaat dat hij/zij een functie van de klasse A1 of A2 uitoefent: contract in overeenstemming brengen met de reële situatie met respect voor de Wet op de Arbeidsovereenkomsten (klasse A2 is uitgesloten, behalve voor een aantal diploma’s).

06-03-2008 om 00:00 geschreven door uw delege  


15-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.overleg met Vervotte
Klik op de afbeelding om de link te volgen We hebben vandaag 14 ministers en na 23 maart misschien ook een regering met meer dan enkel een 10 puntenprogramma. Tot nog toe heerst er veel onduidelijkheid en onzekerheid. Dat is nooit goed.

Via de pers vernemen we dat er moet gesnoeid worden, in de eerste plaats in de primaire uitgaven. Het personeelsbestand moet ook op de knip. Hoeveel personen zijn er nodig om een efficiente overheid te hebben, dat is een van de centrale vragen. Wat blijft er nog over aan taken voor niveau D is een andere.

Het ABVV - ACOD , zoals steeds de voorvechter van uw belangen, heeft voor het eerst sinds de 'noodregering' V III werd gelanceerd een gesprek gehad met de bevoegde minister Vervotte. Zij heeft onder meer ambtenarenzaken in haar portefeuille zitten. Als ex vabondsvrouw moeten we normaal gezien met een gerust gemoed door het leven wandelen, want samen sterk is nog steeds ons motto. We zullen echter afwachten of de Minister wenst antwoorden te bieden op de verzuchtingen van haar personeel.

Zo wenst het ABVV - ACOD dat er in de CAO 2007-2008 werk gemaakt wordt van
- eindejaarspremie
- hospitalisatieverzekering
- wegwerken van anomalien
Over de eerste onderhandelingen tussen het ABVV - ACOD en de Minister in het Comite A zal Guido Rasschaert in de komende editie van Tribune een stuk schrijven. Een voorpublicatie is aanwezig bij uw delege.

15-02-2008 om 12:49 geschreven door uw delege  


11-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eerste BOC - persoonlijke ervaringsweergave

Dinsdag 8 januari was mijn vuurdoop in het BOC van de POD Maatschappelijke Integratie. Er waren daar bekende en minder bekende gezichten aanwezig een voorstellingsronde bleef achterwege, ook nieuwjaarswensen werden niet uitgewisseld tijdens het officiele gedeelte van de vergadering.
Naast me zat Ivan Vandecasteele die binnen het ACOD ook de FOD Budget en Beheerscontrole, FOD Buitenlandse Zaken, FOD P&O en Fedasil opvolgt. Langs mijn rechter zijde zaten 2 personen van het VSOA nog nooit gezien of gehoord maar die hadden de ergerlijke eigenschap dat ze de ganse tijd niet deelnamen aan de vergadering behalve om tegen elkaar te zitten vezelen.
Het moet gezegd de vergadering verliep eigenlijk zonder noemenswaardige problemen, maar ik had ook niet het gevoel dat er eigenlijk tot op de bodem van de zaak doorgegraven werd.

De vabonden waren eendrachtig in hun voorstel dat de algemene deontologische code niet tot een aanpassing van het arbeidsreglement hoeft te leiden. Het management aanvaarde deze opstelling. Hoe de deontologische code dat aan de werknemers zal gecommuniceerd worden blijft onduidelijk.
De laureaten van het statuatair examen sociale economie zijn bekend. Het betreft personen die voorheen reeds een relatie hadden met de POD Maatschappelijke Integratie. Er komt ook een nieuwe persoon in contractueel verband binnen de cel Sociale Economie.
Voor wat betreft de statutaire aanwerving binnen de cel Grootstedenbeleid wordt aangekondigd dat dit wellicht in de 2de helft van januari bij SELOR zal verschijnen.
Vanuit de juridische dienst zal er een post overgaan naar de dienst van de Voorzitter.
Aan het personeelsplan 2008 wordt naarstig verder gewerkt door HRM. Wanneer het af is, voorziene datum werd niet medegedeeld, zal dit via een schriftelijke procedure door de vakbonden worden nagezien. Hiervoor wordt een timing van 5 werkdagen voorzien.

Met betrekking tot het aantal dagen vorming wordt vastgesteld dat er in 2007 slechts gemiddeld 5 van de voorziene 10 dagen vorming worden gevolgd door de werknemers van de POD. Dit is dus slechts 50% van het beoogde doel van 70%. Hieraan zal in 2008 gewerkt worden, maar hoe was nog niet duidelijk. Het is wel al positief dat de Balanced Score Card (BSC) ertoe geleid heeft dat er wordt gemeten en dat we nu dus ook weten wat er eventueel fout loopt.
De werknemers mogen naast de opleidingen en de vormingen vanuit de POD ook 120 uren opleiding (per jaar?) volgen indien deze opleiding een  erkend diploma als eindstadium heeft.

Nadat er vanuit verschillende hoeken vragen kwamen ivm de gecertifieerde opleiding werd door HRM bevestigd dit niet alles vlot verloopt. Er zijn drie pijnpunten. Vooreerst is er een verschil tussen de opleiding en het dagdagelijkse werk. Daarnaast is er het niveau van de opleiding zelf die kan verschillen. Als derde punt wordt vastgesteld dat er soms een verschil is tussen de Nederlandstalige en de Franstalige versie van de opleiding.
Iedereen binnen de POD werd ingeschreven tot het volgen van een opleiding doch de vooropgestelde timing werd niet gerespecteerd. Indien met niet slaagt voor een examen dat kan men zich terug inschrijven en begint te periode van de competentie premie te lopen vanaf september 2006. Indien men slaagt gaat deze in op september 2005 (indien men op dat moment al werkzaam was voor de overheid natuurlijk).
Momenteel zijn er 10 resultaten binnen en er zijn weinig geslaagden!

Vanaf 14 februari zal e communities op zijn volle capaciteit draaien. De dag van de liefde werd uitgekozen o ironie om ons in de nieuwe werkomgeving te laten samenleven. Want dat is de grote innovatie mbt voorheen we zullen kunnen samenwerken, de historiek van de documenten raadplegen, .. Hoe dan ook de Tam Tam zorgt bij iedereen die ermee werkt voor frustraties. Hopelijk verdwijnen deze met de tijd wanneer we niet meer weten hoe het was in onze vroegere werkomgeving.
Er wordt gevraagd om thuiswerk, dat perfect mogelijk is via Tam Tam, te bestuderen. Nadat er een evaluatie is gemaakt van het thuiswerk van de dienst Inspectie zal dit eventueel uitgebreid worden naar andere diensten binnen de POD.

De grote veradering in 2008 is de frontdesk. Er zal hier een reserve aangelegd worden die indien niet vrijwillig zal bestaan uit aangewezen personen. Indien het nodig is zal er eventueel een aanpassing van de uurregeling uit het arbeidsregelment plaats vinden voor de medewerkers van de frontdesk. Tot nog toe zal er echter gerekend worden op de goede teamgeest die er nu is om alles vlot te laten verlopen.

Er werd door het ACV ook nog iets gevraagd rond promotie van 22B. Ik begreep dit niet goed. Dit is een item die door het ACV reeds in verschillende vorige BOC's naar voor werd gebracht.

Voor de nieuwe personeelsleden wordt er een stage voorzien. Sommmigen van jullie hebben reeds van deze maatregel mogen genieten. Vermits de voeling met de realiteit belangrijk is zal de stage mogelijkheid aan 40 personen aangeboden worden, met voorrang aan onze nieuwe collega's.

11-01-2008 om 00:00 geschreven door uw delege  


04-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agenda BOC dinsdag 8 januari 2008

Op vrijdag 4 januari verkregen de leden van het BOC de agenda van de vergadering die doorgaat op 8 januari 2008 om 9u30
Mijn eerste reactie is of dit niet te laat is. Tijdens vorige bijeenkomsten van het BOC in 2007 werd er tot 2 maal toe gevraagd om de agenda tijdig aan de leden van het BOC over te maken.
Ik weet niet wat in de statuten van het BOC staat ivm timing en of überhaupt er een intern regelment bestaat. Ik baseer me op wat ik kon lezen in de verslagen van 2007 (zie Tam Tam). Alle informatie die het management ter beschikking stelt aan zijn werknemers in verband met het BOC kunt u terug vinden via:
https://ecommunities.belgium.be/ecomnl/start?func=ll&objId=1792633&objAction=browse&sort=name.
Bon we zullen dinsdag wel zien. Ik kijk er wel naar uit, naar mijn vuurdoop.

Hieronder treft u de agenda aan:
1. Goedkeuring van het verslag van 6 november
2. Lopende aanwervingen
3. Opvolging van de autonomie van de POD
4. Frontdesk
5. Deontologische code - aanpassing van het arbeidsregelement
6. Preventieadviseur
7. Installeren van raad van beroep
8. Diverse

04-01-2008 om 14:46 geschreven door uw delege  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOC wat is dat?
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het BOC of Basis Overleg Comite heeft niets te maken met het BOIC maar is het overleg tussen het management van de POD Maatschappelijke Integratie en de vertegenwoordigers van de werknemers.
Vanuit het management zijn volgende personen aanwezig:
Julien Van Geertsom, Anne Marie Voets, Alexandre Lesiw, Brigitte De Ruyck, Alain D. en Rik Baeten.
De werknemersbelangen worden vertegenwoordigd door:
Philippe F., Luc V., Silvana B. en Jo Locquet. Deze vier militanten worden bijgestaan door vrijgestelden vanuit hun respectievelijke vakbonden. Dat zijn professionelen die afgevaardigd worden vanuit het ACOD, ACV Openbare Diensten en VSOA.

Vermits mi(ni)steries me aantrekken werd ik meegesleurd in het verhaal van het BOC.  

Ik stel mij toch vragen bij de werking van het BOC, u niet? Zo vraag ik me af:
- Hoe komt het eigenlijk dat uw dienaar op het BOC aanwezig mag zijn
- Hoe worden de zetels verdeeld
- Wat is de representativiteit van de vakbondsvertegenwoordigers
- Het BOC is dit eigenlijk geen praatbarak
- Wat waren de resultaten van de vakbonden het afgelopen jaar

Maar we zullen volgende week wel zien

04-01-2008 om 00:00 geschreven door uw delege  


03-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jo Locquet stelt zich voor als delege
Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste kameraden, sympathisanten

Binnen de POD Maatschappelijke Integratie zijn er 3 werknemersorganisaties vertegenwoordigd in het Basis Overleg Comite. Naast het ACV Openbare Diensten en de VSOA is dit het ABVV en meer specifiek de Algemene Centrale Openbare Diensten beter gekend onder de afkorting ACOD. Het ACOD had tot op heden geen vertegenwoordiging in het BOC vanaf 8 januari 2008 komt daar veradering in. Uw delege Jo Locquet zal vanaf dat moment uw belangen verdedigen. Hij kan dit echter enkel doen met uw medewerking. Deze blog is er dus voor en door u. Enkel met input van jullie kan delege Jo uw belangen verdedigen.

Samen met strijdmakker Phillip F. van de CGSP (Centrale Générale des Services Public), dit is de Franstalige tegenhanger van het ACOD, zal er kleur gegeven worden aan het Socialistische vakbondswerk.

Hopend dat u dit initiatief op prijs kunt stellen en uitkijkend naar uw reactie.

Kameraadschappelijk

uw delege
Jo Locquet
bureau 14.25
0478-601.601
02-509.83.49
jo.locquet@mi-is.be

03-01-2008 om 00:00 geschreven door uw delege  


02-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wereld Sociaal Forum
Klik op de afbeelding om de link te volgen In januari 2008 (19-01-08 tot 26-01-08) zal er geen Wereld Sociaal Forum plaatsvinden... althans niet op de klassieke manier want deze keer zullen er overal ter wereld rond dezelfde tijd honderden activiteiten georganiseerd worden!

02-01-2008 om 00:00 geschreven door uw delege  


01-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2008. Het zal nooit meer hetzelfde zijn.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

01-01-2008 om 00:00 geschreven door uw delege  


27-09-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ministerraad van 15-02-08

Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

27-09-2005 om 16:32 geschreven door uw delege  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voordracht van vertegenwoordiger
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

Lees dit in het volgende bericht hieronder!

27-09-2005 om 16:32 geschreven door uw delege  




Foto

E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Archief per week
  • 19/03-25/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 26/09-02/10 2005

    Laatste commentaren
  • ??? (Ben)
        op BOC wat is dat?
  • Mijn eerste BOC - Mijn antwoord. (frings)
        op Mijn eerste BOC - persoonlijke ervaringsweergave
  • veel blogplezier (steffi)
        op Jo Locquet stelt zich voor als delege
  • Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • bloggen.be


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs