Ik ben Duthieuw Arne, en gebruik soms ook wel de schuilnaam JOKSTER.
Ik ben een man en woon in West - Vlaanderen (Zonnebeke) (België) en mijn beroep is student.
Ik ben geboren op 28/12/1990 en ben nu dus 34 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: voetbal, studies, muziek, uitgaan ....
Een levenslustige jongeman die altijd openstaat voor een goede babbel.
Sociaal en vriendelijk...
Op deze site komen vooral twee belangrijke aspecten aan bod : - de verschillende opleidingen binnen de school - andere activiteiten
Dit is echter voorlopig, want het is bedoeling dat er steeds meer aspecten worden verduidelijkt. Wanneer u echter vragen hebt of ideeën twijfel dan niet en contacteer mij. Dit kan u doen door op de e-mail button te klikken.
Zie hier de verschillende opleidingen , die je in Howest Brugge kan volgen.
Kleuteronderwijs:
Tijdens je bacheloropleiding Kleuteronderwijs aan Howest campus
Onderwijs en Psychologie in Brugge leer je op verschillende manieren de
knepen van het vak.
Met een brede theoretische basis sta je al vanaf het eerste jaar in
de kleuterklas om die kennis toe te passen, want onze opleiding is
praktijkgericht, met veel stages en gerichte projectweken.
Tijdens de hoor- en werkcolleges agogiek en psychopedagogische en
didactische vaardigheden, leer je hoe je op de beste manier met
kleuters kunt omgaan. Daarnaast krijg je een uitgebreide creatieve en
muzische vorming (expressievakken). Wij besteden bijzondere aandacht
aan de gesproken en geschreven taal. Milieuopvoeding, wiskunde voor
kleuters en wereldoriëntatie zijn eveneens een onderdeel van het
programma.
Ook de digitale informatie- en communicatievormen en de technologie komen aan bod tijdens de opleiding.
Kortom, je ontdekt je eigen mogelijkheden en hoe deze in te zetten
om de kleuter en zijn leefwereld te exploreren. Je leert hoe je de
kleuters kunt stimuleren in hun ontwikkeling. De activiteiten daartoe
ontwikkelen, dat leer je in praktijkgerichte situaties.
Lageronderwijs:
Een bacheloropleiding bestaat uit 180
studiepunten. Het modeltraject bestaat uit
60 studiepunten per jaar verdeeld over 6
semesters.
In de bacheloropleiding Lager onderwijs
krijg je een brede opleiding, zodat je in alle
vakken kunt lesgeven. Tijdens de colleges
agogiek, psycho-pedagogische en didactische
basisvaardigheden leer je hoe je die
kennis en die vaardigheden optimaal in de
praktijk kunt brengen.
En echte praktijk krijg je ook. Jaar na jaar sta
je meer weken voor de klas. Tijdens je opleiding
word je steeds persoonlijk begeleid
door ons gemotiveerd team. Je ervaart dus
al heel vroeg de praktijk, de confrontatie met
een echte klas vinden we belangrijk.
In het eerste jaar van de lerarenopleiding
word je via de stage ondergedompeld in de
praktijk van het lesgeven.
De opbouw van de didactische stage
verloopt in gradatie. In de lessen didactische
basisvaardigheden woon je van bij het begin
van het academiejaar demonstratielessen
bij (eerst filmlesjes, dan effectieve lessen
en tenslotte zelf lesgeven in de stagescholen).
Op die manier kan je observeren hoe
de leerkrachten de diverse leerinhouden
aanbrengen. Na de demonstratieles volgt
telkens een didactische bespreking met de
klasmentor en/of pedagoog. Zo leer je losse
lessen opbouwen om in verschillende leerjaren
van 1e en 2e graad les te geven.
Secundair Onderwijs:
Als bachelor Secundair onderwijs specialiseer je je in twee vakken met onderwijsbevoegdheid.
Daarnaast krijg je in de colleges agogiek, psycho-pedagogische en didactische vaardigheden
alle tools aangereikt die je nodig hebt om het als leraar te maken. Tijdens je stages
doe je je eerste werkervaring op in onze stagescholen, met mentoren die zich inzetten om je
eerste stappen in het werkveld te begeleiden.
Zoals elke bacheloropleiding bestaat ook de professionele bachelor secundair onderwijs uit
180 studiepunten. De studenten die een modeltraject van zes semesters volgen, nemen hiervan
60 studiepunten op per jaar. Naast een modeltraject is het ook mogelijk een persoonlijk
of geïndividualiseerd traject te volgen, dat wil zeggen traject op maat, rekening houdend met
eerder verworven credits of kwalificaties.
Onderverdeling: - algemene vakken:
Engels, Nederlands, Frans, wiskunde, informatica, zedenleer, biologie en geschiedenis. Waarvan er 2 vakken uitgekozen worden.
- Lichamelijke opvoeding:
Praktijk - je wordt opgeleid tot een polyvalente
sporter: als leraar lichamelijke
opvoeding ben je een expert en beheers
je de technieken van de sporten die in het
secundair onderwijs aan bod komen: balsporten,
gym, zwemmen, atletiek, dans enz..
Je kan bovendien je redderdiploma behalen
en je maakt kennis met wintersporten (ski,
snowboard en telemark), en watersporten
(surfen, zeilen, roeien en kajak).
Theorie - je verdiept je enerzijds in bewegingswetenschappen
zoals anatomie,
fysiologie, inspanningsfysiologie en biomechanica,
anderzijds in ondersteunende
vakken zoals pedagogie en de didactiek van
de sporten. Ook taal, ICT en gezondheidsleer
zijn voor jou belangrijke vakken.
Leraar in wording - je leert goed voorbereid
voor een klas te staan, je kan leerlingen
boeien en motiveren en je weet hoe je ze iets
kan bijbrengen. Op school ben je de ambassadeur
van de lichamelijke opvoeding en
functioneer je als een teamspeler binnen het
schoolgebeuren.
BWR (bewegingsrecreatie) -Ook bij BWR wordt er vanuit de drie pijlers
theorie, praktijk en didactiek gewerkt.
BWR richt zich op iedereen die met sport
en beweging bezig is buiten de school. Je
werkt met allerlei verschillende doelgroepen:
kinderen, jeugd, werkende volwassenen,
senioren en andersvaliden Sporten die niet
onder de traditionele schoolsporten terug
te vinden zijn, worden tijdens je opleiding
uitgediept.
In de opleiding BWR sta je stil bij de organisatie
en het begeleiden van activiteiten, en
de specifieke didactiek van de recreatieve
sporten.
In het derde semester kies je voor één van de
twee keuzetrajecten. Sinds 2008-2009 kunnen de studenten LO en BWR ook kiezen uit twee unieke keuzetrajecten:
health & fitness coach en adventure coach.
Sociaal werk: De bacheloropleiding duurt drie jaar. Elk semester is goed voor 30
studiepunten. De volledige opleiding duurt zes semesters en bestaat dus
uit 180 studiepunten.
Wat leer je tijdens onze opleiding?
Eerst leer je de sector kennen. Je maakt kennis met de werkvormen en methoden van sociaal werkers.
Je leert de mens als persoon begrijpen. Dat gebeurt via disciplines om het individu te leren kennen zoals psychologie.
Je
leert de samenleving doorgronden. Een mens leeft immers niet alléén. In
modules zoals mens en maatschappij is er aandacht voor bredere
maatschappelijke verbanden en het sociale systeem. Dat maakt je visie
ruimer.
Je leert de handen uit de mouwen steken. Onze
bacheloropleiding is praktijkgericht. Zo zijn er modules zoals
werkterreinen en werkmethoden. Vooral het practicum (training
al vanaf het eerste semester) en de stage in het derde en het vijfde
semester, maken je meteen inzetbaar als sociaal werker.
De opleiding stoomt je klaar voor de belangrijkste taken van de sociaal werker:
Preventie. Moeilijkheden en problemen tussen mensen en hun omgeving voorkomen.
Psychosociale
hulpverlening. De mens (cliënt) bewustmaken van zijn mogelijkheden. Zo
kan hij zijn leven zélf vorm geven, zowel individueel als in relatie
met zijn omgeving.
Dienstverlening. Informatie geven en
de cliënt helpen zijn weg te vinden in de vele regels en diensten in
ons land. Brieven schrijven, formulieren invullen,
huisvestingsaanvragen verzorgen, uitkeringen helpen aanvragen...
Buurten en groepen vormen en activeren.
Verkenning
van de sociale situatie van de hulpvrager, met zijn goedkeuring. Door
zijn sociale situatie te onderzoeken en er verslag van uit te brengen
maak je de kansen van de cliënt optimaal.
Onaanvaardbare leefsituaties signaleren en die beleidsmatig mee helpen aanpakken.
Projectwerking
Toegepaste psychologie:
De opleiding Toegepaste psychologie aan Howest leidt je op tot een echte professional.
Tijdens je opleiding wordt er continu gewerkt aan de verdere ontwikkeling van de specifieke
beroepspersoonlijkheid die bij jou past. Om dit te bereiken wisselen theorie en praktijk elkaar
af en wordt dat wat je leert over de drie jaar toegepast in steeds complexere situaties.
Tijdens de eerste twee semesters leer je de voornaamste psychologische basisconcepten,
theorieën en vaardigheden. In semester drie en vier verdiep je die kennis. In de laatste twee
semesters ligt het accent vooral op de integratie van wat je geleerd hebt.
Er wordt op verschillende manieren lesgegeven, van hoorcolleges tot zelfstudie. Via oefeningen,
opdrachten en stages pas je de verworven kennis meteen toe in de praktijk en maak je
direct kennis met het werkveld. Je werkt veel in kleine groepen en op jouw ritme.
Stage is een belangrijk onderdeel van de
opleiding omdat het de mogelijkheid biedt
om opgedane kennis en vaardigheden in de
praktijk toe te passen. Je kiest zelf een stageplaats
die aansluit bij jouw interesses.
Met de bacheloropleiding Toegepaste
psychologie aan Howest kan je op heel
uiteenlopende werkplekken terechtkomen.
Er wordt veel aandacht besteed aan het
in kaart brengen van jouw interesses. Dit
gebeurt door verschillende bezoeken en
stages, het uitnodigen van praktijkmensen
en via praktijkstages.
Jouw sociale en emotionele vaardigheden
(zoals contacten aangaan, inlevingsvermogen,
luisteren, anderen kunnen begrijpen vanuit
hun standpunt of levenssituatie) worden verder
ontwikkeld in combinatie met het toepassen
van wetenschappelijke inzichten uit de psychologie.
Zo leer je op een professionele en
correcte manier omgaan met het aanpakken
van (probleem)situaties, zowel bij kinderen,
jongeren als bij volwassenen en ouderen.
Aan het einde van je opleiding ben je die
bekwame professional die de kennis, vaardigheden
en juiste houding in huis heeft.
voorbeeld van een lesvoorbereiding (Lichamelijke Opvoeding)
Lesvoorbereiding
Stageschool: KA Izegem
Student: Duthieuw Arne
Klas: 1A2a +1A2b
Jaar en opleiding: 2de jaar LO & BWR
Mentor: Mevr. Wynant
Opleidingsonderdeel : slagsporten
Datum: 19 november 2009
Vaklector: Meneer Coppejans
Uur: 13.50-15.40
Pedagoog: Mevr. Vandamme
LESONDERWERP
Squash: forehand
SITUERING IN LEERPLAN
2. terugslagspelen:squash
LEERPLANDOELEN
2. Terugslagspelen:
vmotorische competenties
Øde lkn kunnen deelnemen aan een terugslagspel
Øde lln kunnen zich aan de spelregels en afspraken houden
Økunnen de spelregels toepassen bij overtredingen
vfitte en veilige levensstijl
Øde lln ontwikkelen fitheid op basis ven uithouding, snelheid en kracht
vzelfconcept en sociaal functioneren
Øde lln oefenen zelfstandig in groepjes
Øde lln houden zich aan de opgelegde opdrachten en spelregels
Øde lln leren omgaan met elementen als spanning, verliezen, winnen en fair play
Øde lln leren verlies sportief aanvaarden
Øde lln hebben respect voor het materiaal
BEGINSITUATIE
-Sportklas
-Gemotiveerde groep
-17 lln
-Heterogene groep
-Redelijk niveau
-blokuur
LESDOELSTELLINGEN
Lln kunnen de forehand goed uitvoeren.
LESSTRUCTUUR
Opwarming: oefeningen om warm te krijgen.
Kern: oefeningen op forehand
Slot: wedstrijdjes
Doelstellingen
Leeractiviteiten
Didactisch handelen
T
cv- opwarming
Lln kennen de spelregels van squash
Lln krijgen balgevoel
Lln oefenen de forehand in dmv samenspel
Slotspel.
Opwarming:
De lln doen oefeningen per drie in een box.
Oefeningen:
-Knieen heffen
-Hielen tegen zijvlak
-Zijwaarts
-Versnellen
Alles doen ze 2 lengtes zodat ze goed warm krijgen.
Uitleg van de spelregels(kort)
-Algemene regels
-Opslag
-T-vorm
-Forehand
Geen racketjes op de grond!!!!
Oef1: spelen
De
lln staan per drie in een box. Ze slaan elk om beurt op het balletje en
proberen zo lang mogelijk te slaan zonder dat ze een fout maken.
Oef 2 & 3:
Nu
spelen we enkel met de forehand. De lln spelen in een rechte lijn naar
elkaar en tikken nadat ze geslagen hebben de muur. Na een tijdje
veranderen we dan en moeten ze de T-vorm tikken met hun voet.
Slot: wedstrijden
De
lln spelen 1-1 tot aan 9. Daarna wisselen ze met de andere persoon. De
spelregels worden toegepast. De derde lln is scheidsrechter.
Did. Werkvorm: klassikaal
Groepering: per 3
Afspraken: de oefeningen worden rustig en goed gedaan.
Overgang: de lln komen samen in 1 box en de lkr legt de volgende oefening uit.
Did. Werkvorm: klassikaal
Groepering: per 3
Afspraken: we spelen met elkaar en niet tegen elkaar.
Groepering: lln komen samen op de trappen en lkr legt volgende oefening uit.
Did. Werkvorm: klassikaal
Groepering: per 3
Afspraken:
-Nt in de weg lopen
-Mooie ballen slaan
-Goed tempo
-1 keer botsen
Overgang: lln komen samen, leergesprek en lkr legt volgende oefening uit.
Did. Werkvorm: matchvormen
Groepering: per 3/1tegen1/3de persoon is scheids
Afspraken:
-Tot 9.
-Bij 8-8 spelen we een winnend punt
-Fair play!
Overgang: lln verzamelen het materiaal en gaan naar de kleedkamer.