Waarom besparen op cultuur minder opbrengt dan het lijkt
Als regeringen
moeten besparen is de cultuursector altijd een dankbaar slachtoffer.
Argumenten zijn er genoeg: zonder subsidies is er ook cultuur; als ze
creatief zijn, moeten ze ook creatief kunnen omspringen met het
beperktere budget; het geld komt maar aan een kleine minderheid ten
goede. Bovendien weten politici ook wel dat de mensen uit de
cultuursector vredelievend van aard zijn. Als er weer een rondje
bespaard moet worden, dan leidt dat tot vlammende opiniestukken in de
pers, een ludieke betoging voor het kabinet van de minister van
Cultuur of een petitie met enkele duizenden handtekeningen, maar niet
tot gewelddadige uitspattingen. En zelfs als de cultuursector zou
staken, daar liggen toch maar weinig mensen wakker van.
Als je het zo hoort
en leest, dan zou je gaan denken dat er twee werelden naast elkaar
bestaan: de wereld van de bedrijven, die welvaart creëren, en de
wereld van de cultuur, waar geld in gepompt wordt dat alleen ten
goede komt aan enkele freaks met asymmetrische kapsels en brillen met
fluomonturen. De realiteit is heel wat genuanceerder.
Om te beginnen
vloeit een deel van het geld van de subsidies terug naar de overheid.
Bij grote instellingen die personeel in dienst hebben zijn dat de
verschillende heffingen (werkgeversbijdrage, roerende voorheffing, )
en de BTW op de producten en diensten die zij aankopen. Bij kleinere
instellingen zonder personeel gaat het alleen om de BTW. Natuurlijk
zijn al deze heffingen een federale materie, terwijl de subsidies in
ons land een gemeenschapsmaterie zijn, maar zelfs na de zesde
staatshervorming krijgen gewesten en gemeenschappen nog een deel van
hun inkomsten van de federale overheid. Het zijn dus communicerende
vaten.
Bovendien is de
cultuursector ook klant bij de bedrijven (u weet wel, die dingen die
welvaart creëren). Veronderstel dat er in Antwerpen een grote
Rubenstentoonstelling georganiseerd wordt, met werken uit
verschillende Europese en Amerikaanse musea. Om te beginnen moeten
die werken in Antwerpen geraken, iets waarvoor een beroep wordt
gedaan op gespecialiseerde firmas. Natuurlijk zullen andere musea
hun dure werken niet uitlenen tenzij ze goed verzekerd zijn, dus
moeten de organisatoren gaan aankloppen bij een
verzekeringsmaatschappij, die dat waarschijnlijk niet gratis zal
doen. Bij een tentoonstelling hoort een catalogus die gedrukt moet
worden en hoogstwaarschijnlijk ook vertaald, wat weer inkomsten
genereert voor bedrijven uit die sectoren. En zo kunnen we nog even
doorgaan.
Mutatis mutandis (om
het in het Latijn te zeggen) gaat wat hierboven staat ook op voor de
andere takken van de cultuursector: muzikanten moeten hun
instrumenten kopen (en laten die vaak verzekeren), ballerinas
hebben tutus en balletschoenen nodig, toneelgezelschappen kunnen
niet zonder kostuums en schmink Kortom, culturele activiteiten
genereren ook rechtstreeks inkomsten voor de bedrijven.
En dan zijn er nog
enkele onrechtstreekse effecten. Een culturele activiteit trekt
publiek (dat is althans de bedoeling) en die mensen moeten uiteraard
ter plaatse geraken. Wie geluk heeft kan er met de fiets of te voet
naartoe, maar meestal is dat toch een minderheid. Heel wat mensen
zullen de auto nemen, zeker voor activiteiten die s avonds laat
plaatsvinden. Dat is dan wel niet zo goed voor het milieu, maar het
levert de overheid wel accijnzen op. Anderen zullen het openbaar
vervoer nemen en daarvoor een ticket moeten kopen (tenzij ze een
abonnement hebben), wat weer inkomsten oplevert voor de
vervoersmaatschappijen.
Ten slotte pikt ook
de horeca een graantje mee van de culturele activiteiten. Een avondje
theater of een concert zijn dikwijls een aanleiding om vooraf en/of
achteraf iets te gaan eten of drinken. Cafés (en in mindere mate
restaurants) in de buurt van theaters, concertzalen, enz. doen goede
zaken als er een voorstelling georganiseerd wordt.
Kortom,
de cultuursector is voor verschillende bedrijfssectoren rechtstreeks
of onrechtstreeks een bron van inkomsten. De mooie concerten,
boeiende tentoonstellingen of aangrijpende theatervoorstellingen
krijgt u er bovenop.
Het is gemakkelijk natuurlijk: je bent op vakantie en post een berichtje op Facebook om te zeggen dat je op een zonovergoten terras een glas chablis zit te drinken. Een kleine inspanning en je 1763 contacten, van wie je er maar 15 echt kent, hebben het gelezen. Opdracht volbracht,nu kan ik weer aan mezelf denken. Als ik dergelijke berichten op Facebook lees (en ik kijk al angstig uit naar de komende zomervakantie), dan overvalt mij altijd een zekere melancholie. Waar is de tijd dat je nog echte kaartjes in je bus kreeg? Zowel de foto als de tekst was meestal van een hemeltergende banaliteit, maar je wist tenminste dat je correspondent de moeite had genomen om een kaartje en een postzegel voor jou te kopen, geld dat van zijn of haar vakantiebudget afging. Daarna had de schrijver van het kaartje ook nog even een moment van zijn o zo kostbare tijd afgepitst om er iets op te schrijven voor jou. En zeg nu zelf, een kaartje vinden in je brievenbus is toch altijd een leuke verrassing. Daarom stuur ik nog altijd kaartjes, ook naar mensen die "vriend" van mij zijn op Facebook. Omdat ik hun wil tonen dat ze echt iets betekenen voor mij. Omdat ik met veel plezier een beetje van mijn vakantiebudget en -tijd besteed aan mijn vrienden en vriendinnen. Omdat ik nog altijd liever een persoonlijke boodschap stuur op een kartonnen rechthoekje dan een als boodschap verpakte eenheidsworst via Facebook. Met spijt in het hart stel ik vast dat het aanbod de vraag volgt. Vroeger vond je zelfs in het kleinste dorp van Vlaanderen nog kaartjes met afbeeldingen van de kerk of het kasteel. Nu word je in een middelgrote stad vaak al raar aangekeken als je in een krantenwinkel vraagt of ze kaartjes hebben. Daarom mijn dubbele oproep: stuur zo veel mogelijk kaartjes en vraag overal waar je komt of ze kaartjes van het dorp of de stad hebben. Mijn dankbaarheid zal geen grenzen kennen.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!