Inhoud blog
  • HERINNERINGEN BIJ HET OVERLIJDEN VAN LUDO MARTENS
  • EEN AFRIKAAN OP GROENLAND
  • BIJ WIJZE VAN LEVEN
  • DE STAD ZINGT (ZONG)
  • FAVORIETE DICHTERS
  • LEOS JANACEK: CAPRICCIO
  • F. GONZALEZ-CRUSSI: DE VIJF ZINTUIGEN
  • VIJFTIG
  • ABSURDE PEN
  • BEVRIJD VAN HET HALSSTARRIG IK
  • HET BEGIN EN HET EINDE
  • 'ER IS ALLEEN DE BEWEGING VAN DE MUZIEK’: ANNA ENQUIST in HET GEHEIM
  • EEN ZORGELIJKE VISIE
  • EEN GEDICHT MOET MOEILIJK ZIJN
  • VADERS EN MOEDERS VERSE SOEP VAN OUDE DUIVEN OP NIEUWJAARDAG
  • DE VOLZIN
  • INCLUSIE
  • KLEINE FILOSOFIE VAN DE VISSER
  • JARMILA: ERNST WEISS
  • LILIANA X
  • TESTAMENT
  • CAFE HOPPER
  • OOH SO GOOD ‘N BLUES
  • WARM IS HET ZEKER
  • ZONDAG
  • MUZIEK BELUISTEREN: HET GROTE LUISTEREN & DE KLEUR VAN KLANKEN
  • UN HOMME ET UNE FEMME
  • MANNEN ZETTEN VAAK EEN HOGE BORST OP
  • 3 BOEKEN VAN BERT KEIZER
  • VANMORGEN WOU IK OPSTAAN
  • HET DRAAIBOEK
  • DAAR IS DE MAN
  • JAN MICHIELS EN TAE-HYUNG KIM VERVANGEN ELISSO VIRSALADZE (DESINGEL, 31 MEI 2010)
  • INTIEME BRIEVEN
  • DE TOREN VAN DE KATHEDRAAL
  • DE STRIJKKWARTETTEN VAN FELIX MENDELSSOHN-BARTOLDY
  • GELEZEN: DAVID VOGEL - HUWELIJKSJAREN
  • FEEST IN DE WIJK
  • DVORAK
  • VAN MORRISON
  • GLENN GOULD BACH GOLDBERGVARIATIES
  • DE BEWEGING
  • VREES NIET: een gedicht van C. BUDDINGH'
  • DE MUEZZIN IS ZIEK
  • JOHANN THEILE: MATTHÄUSPASSION
  • HET WOORD VAN DE MENSEN
  • ARTHUR VINCENT LOURIE
  • HERINNERINGEN AAN DE TOEKOMST (1, 2 en 3)
  • SCHIPBREUK: CYRILLE OFFERMANS
  • ORCHIDEE
  • MUZIEK IS GOED VOOR EEN MENS!
  • HOOGSEIZOEN
  • PAOLO FRESU
  • ASGER HAMERIK
  • DE PIANO
  • ALEXANDER PORFIRYEVITCH BORODIN: COMPLETE KAMERMUZIEK
  • K. P. KAVAFIS: DE BANK DER TOEKOMST
  • K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
  • DE WITTGENSTEINS: ALEXANDER WAUGH
  • BO LINDE: VIOOLCONCERT EN CELLOCONCERT
  • PROKOFIEV: HET TWEEDE STRIJKKWARTET
  • KAREL ANCERL (1908-1973)
  • DE JOHN LEE HOOKER KOEIENBLUES
  • DE BEKENDE HAND
  • GEDICHTENDAG 2010: BROOD BAKKEN
  • FRANZ SCHMIDT
  • EEN ZWAKKE GLIMLACH
  • DE OUDE SLAAF EN DE BLOEDHOND
  • DENKERS
  • STOK
  • MORTEN LAURIDSEN
  • KEES WINKLER: OVER HET DICHTEN en MINOR POET
  • MAHLER - LISTMANIA
  • ODE 1, 2 en 3
  • HET MECHANISME VAN DE INSPIRATIE: WILLEM ROGGEMAN
  • HET LIEVELINGSBOEK VAN ELSCHOT: MIDDERNACHT van GEORGES DUHAMEL
  • MUNIR BASHIR
  • DE KUNSTENAAR EN DE TSAAR
  • EEN BOEKENKETTING
  • DE WEG
  • K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
  • HET MUZIKAALSTE GEDICHT
  • EEN MAN ZOCHT NAAR ZIJN GEVOEL
  • HET LICHT RIJDT ZICH IN HET DUISTER VAST
  • DE MAN MET DE DEKEN OP DE RUG
  • DE KREET VAN CORDELIA
  • KEES WINKLER: ARCANA (VARESE, 1927)
  • KEES WINKLER: BEETHOVEN OPUS 73 (EMPEROR CONCERTO)
  • EMIL HAKL: ZOON & VADER
  • ERNST WEISS: DE OOGGETUIGE
  • NIET BIJ BACH ALLEEN
  • DE STILTE VAN DE WERELD VOOR BACH
  • PYOTR ILYICH TCHAIKOVSKY: COMPLETE STRIJKKWARTETTEN
  • HET JAAR LOOPT NAAR ZIJN EINDE
  • ONBEKENDE COMPONISTEN: LADISLAV VYCPALEK en OTAKAR OSTRCIL
  • LEZEN
  • ROBERT R. REILLY: SURPRISED BY BEAUTY
  • JAAR VAN DE HOND
  • DE WERELD IS IN VERWACHTING
  • LINKS LIGGEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over mijzelf
    Ik ben Johan Kindt
    Ik ben een man en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is logopedist, maar ben nu gepensioneerd..
    Ik ben geboren op 10/10/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelen, koken, muziek beluisteren, lezen, fietsen en naar mensen kijken, ook in de spiegel.
    Categorieën
    Laatste commentaren
  • zeer mooi gedicht! (DIDIER)
        op DE WEG
  • BIJ WIJZE VAN LEVEN
    Over boeken, gedichten en muziek.
    04-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROKOFIEV: HET TWEEDE STRIJKKWARTET
    PROKOFIEV: HET TWEEDE STRIJKKWARTET



    Enige tijd geleden hoorde ik op de radio een langzame beweging uit een mij bekend strijkkwartet dat ik toch niet onmiddellijk thuis kon brengen en waarvan ik zeker wist dat ik het op cd had staan.

    Onmiddellijk liet ik alles voor wat het was en bleef ik gefascineerd luisteren naar dit stuk schitterende muziek. Ook de opname was heel mooi. Na enig zoekwerk bleek het om een nieuwe opname te gaan van het Nederlandse Ruysdael Kwartet van het tweede strijkkwartet van Sergei Prokofiev (1941). 

    Russian Generation 2 (Dig)

    Zoekend in mijn zeer geordende chaos van cd 's, vond ik mijn cd terug met de twee strijkkwartetten van Prokofiev en alhoewel ik deze cd al meermaals had beluisterd, was mij nooit zo bewust opgevallen hoe mooi deze muziek wel was.

    Kammermusik

    Het tweede strijkkwartet schreef Prokofiev in 1941, toen hij samen met bevriende artiesten door de overheid naar Nalchik werd overgebracht ter bescherming bij de inval van de Nazi 's. Nalchik is gelegen in het Noorden van de Kaukasus en is de hoofdstad van een streek die KABARDIN wordt genoemd. Prokofiev verwerkte thema 's en liederen uit de volksmuziek van die streek met zijn eigen compositiestijl en bootste in sommige aspecten van de speelstijl ook een plaatselijk strijkinstrument na. Het geheel laat een bijzondere luisterervaring na: levendig, ritmisch, origineel, lyrisch, volks en melancholisch en ik ga geheel akkoord met een uitspraak over deze muziek, afkomstig van de recensent van het tijdschrift Fanfare, Colin Fleming: 


    One is left in something of a tizzy, energized and breathless, as in “what to do now?” Step lively, with music clearly driven by elements of modern dance, and linger in those private moments when one thinks, “Aha, I should like to make another discovery such as this again someday.”

    Ook de componist en vriend van Prokofiev Nikolai Myaskovsky, schreef 2 werken op basis van deze Kabardinische volksmuziek, nl. zijn 23ste symfonie en zijn 7de strijkkwartet.

    Product Details N. Myaskovsky, Symphony 23, E. Svetlanov

    Product Details N. Myaskovsky, Strijkkwartet 7, Taneyev Quartet

    04-02-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KAREL ANCERL (1908-1973)

    KAREL ANCERL (1908-1973)



    Karel Ancerl was een Tsjechische dirigent die leefde van 1908 tot 1973. Hij was een buitengewoon mens en dirigent, groot voorvechter voor de toenmalige hedendaagse muziek van grote componisten (Stravinsky, Bartok, Martinu, Prokofiev, Shostakovich), maar ook van de toenmalig hedendaagse Tsjechische muziek.

    Voor meer informatie over zijn leven, zie:

    - http://nl.wikipedia.org/wiki/Karel_An%C4%8Derl

    - http://en.wikipedia.org/wiki/Karel_An%C4%8Derl

    Twee dramatische gebeurtenissen bepaalden zijn leven.

    In 1942 werd hij met zijn familie naar Terezin gestuurd. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Terez%C3%ADn

     Terezin Holocaust Memorial

    Daar leidde hij het 'kamporkest' in diverse concerten. Hij kwam ook voor in de door de nazis in scène gezette 'propagandafilm', Der Führer gibt die Juden eine Stadt. Ancerl verloor er zijn hele familie en met hen vele Tsjechische musici en kunstenaars. Zelf overleefde hij deze hel, maar hield er een zwakke gezondheid aan over.

    In 1968 ontvluchtte hij zijn land bij de inval van het communistisch regime in Praag en trok naar Toronto in Canada.

     Ancerl with the Toronto Symphony

    Ancerl was naast Talich, Kubelik, Neumann, de grote dirigent van het Tsjechisch Philharmonisch Orkest dat hij tot een toporkest smeedde en waarmee hij de hele wereld rondtrok en talloze schitterende opnames maakte voor het label Supraphon. Jammer genoeg werd de westerse markt overheerst door het 'merk' Herbert von Karajan en door het label DG, waartegen de wat sjofel uitziende Supraphon lp's niet konden optornen.

    Pas na de opkomst van de cd, werden alle opnames opnieuw uitgebracht, een deel eerst op Supraphon Crystal Collection,

    Dvorak Overtures: In Nature's Realm; Carnival; Othello; My Home; Husitska (The Hussites)--Karel Ancerl/Czech Philharmonic Orchestra

    later opnieuw op een 'nieuwe reeks' cd's met op de cover een soort postzegel,

      

    de laatste jaren nog eens op 42 cd's in de serie Ancerl Golden Series.



    Recentelijk werd als afsluiter van deze serie, omdat Ancerl 100 jaar geleden geboren werd, editie 43 uitgebracht met, behalve een stuk van B. Britten, uitsluitend Tsjechische muziek, maar van vooral onbekende componisten uit die tijd (Borkovec, Kalabis, Vycpalek).

    Karel Ancerl is een van mijn favoriete dirigenten en de meeste van zijn opnames zijn bij deze heruitgaves en remasterings door de internationale muziekpers dan ook met veel lof overladen. Dat komt door dat Ancerl een zeer eerlijke, partituurgetrouwe dirigent was, omdat hij dirigeerde met een geweldige innerlijke kracht en ritmische precisie, omdat hij zeer menselijk met alle medemusici omging en nog zoveel meer.

    Probeer bijvoorbeeld eens deze cd:

     Prokofiev, Romeo and Juliet-suite.

    Voor wie meer wil weten over deze zeer gewaardeerde dirigent, raadplege: http://www.karel-ancerl.com/ 

    03-02-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    02-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE JOHN LEE HOOKER KOEIENBLUES

    DE JOHN LEE HOOKER KOEIENBLUES



     

    Wij zijn twee koeien,

    jij en ik.

    Wij grazen en herkauwen onverstoorbaar door.

    Wij loeien fier

    in koor

    de koeieninternationale.

     

    Ja, zelfs de armgeestige ezel en de os

    kennen het begrip Solidarnosz

    en maakt Creuzfeldt-Jakob

    ons dement en cool,

    altijd nog rest ons

    dat ouderwetse wijgevoel.

     

    Maar goede tijden slechte tijden,

    jij voelde het al langer aan.

    Jij werd te veel,

    jij moest eruit!

    Op jou rustte de doem

    van het Europese koeienquotum.

     

    Nu sta ik hier zo eenzaam zonder jou.

    Ik graas en kauw,

    ik hef mijn staart

    en blaas zo af en toe

    de John Lee Hooker koeienblues.

     

    Geen passie ken ik meer,

    geen vuur

    en zo de ouden zongen

    word ik niet meer besprongen.

     

    Nutteloos voel ik me,

    zo down, zo fool.

    Mij rest enkel nog

    dat postmoderne, solitaire wei-gevoel.



     

    © J. KiNDT

    2004 

    02-02-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE BEKENDE HAND

    DE BEKENDE HAND



     

    Twee uur.

    Iemand draait me op mijn rug, maar het is niet de persoon die ik verwacht.

     

    Vier uur.

    Iemand draait me op mijn zij, maar de handen die het doen ken ik niet.

    Het is niet de vriendelijke stem.

     

    Zes uur.

    Iemand draait me op mijn buik, maar ook deze handen ken ik niet.

    Het is niet de vriendelijke stem, geen klopje op de wang.

    Ik wil iets vragen.

    Ik knipper met mijn ogen.

    Ik sla de bedspijlen.

    Ik slik geen eten van die boze hand.

    Lust het niet.

    Wil roepen!

    Waar is ze?

    Schud het bed heen en weer.

    De boze hand draait me om vier uur.

     

    Bekende hand, lieve stem, klopje op mijn wang, kom.

    Sla mijn hoofd tegen het bed ... kom.

    Sla mijn hoofd tegen het bed ... kom.

     

    Boze stem: hou op!

     

    Hap naar lucht, lucht helpt me roepen de grote schreeuw.

     

    Kom bekende hand.

     

    Boze stem: Hou je rustig, wees geen lastpost, rustig.

     

    Niet de bekende hand.

    Alleen de boze stem, wil ze niet!

     

    De bekende hand is weg.

     

    Om acht uur komt de boze hand en draait me op mijn zij.

    Lucht helpt me roepen.

    Bekende hand ... koooom ....

     

    Lange tijd.

     

    Bekende hand, kom!

    Wil zeggen dat ik van je hou.

    Wil alles vertellen aan de bekende hand.

    Jij antwoordde met een klopje op mijn wang.

    Ik lachte, jij streelde me.

    Ik lachte, jij draaide me.

     

    Jij wist dat ik om twaalf uur zo graag op mijn rechter zij wil,

    omdat dan de zon danst in de grote boom.

    Jij weet het!

    Wat ik wil.

     

    Boze hand is weg.

     

    Nu danst de zon

    Jij weet op welke zij ik wil liggen om twaalf uur.



     

    Oorspronkelijke titel: The hand I know.

    Auteur: Ulla Tideström.

    Vertaling J. KiNDT

    Oorspronkelijk verschenen in My body, my Words : Communication for the mentally handicapped., Gerd Andèn and Jane Brodin, Handikappinstitutet, Riksförbundet FUB, Stockholm, 1984, p. 56-57. 

    01-02-2010 om 12:35 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEDICHTENDAG 2010: BROOD BAKKEN

    GEDICHTENDAG 2010: BROOD BAKKEN

     

     

    Brood haal je bij de bakker

    Maar eigenlijk zou je het zelf moeten bakken

    Niet met de broodmachine

    Maar met de blote hand

    Bloem, gist, vet en zout en

    (bij West-Vlaams koekebrood)

    ook eieren, poeder- en vanillesuiker

    Kneden tot een deeg

    Tot een rijzende ster

    Ik deed vroeger geen van beide

    Omdat ik het van de bakker aan huis

    Besteld kreeg

     

    Hetzelfde geldt voor een gedicht

    Je zou het niet bij de boekhandel

    Noch van internet moeten halen

    Om er één te downloaden

    Niet moeten betalen

     

    Je zou een gedicht zelf moeten schrijven

    Met de hand

    Met inkt en kroontjespen

    Op een blanco blad papier

    Woorden, zinnen, punten, komma ‘s

    En vooral veel wit

    Het mag, het maakt niet uit,

    Recht geschreven zijn of schuin,

    Maar denk erom,

    Bak de woorden zeker niet te bruin

     

    Ook dit is mij helaas weer niet gelukt

    Vanmorgen kwam wat hier staat

    Mij zonder moeite aangewaaid

    Ik wou er ook helemaal niets meer aan doen

    Sinds vorig jaar

    Ben ik immers met pensioen

     

    J. KiNDT

    2010

    28-01-2010 om 09:21 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FRANZ SCHMIDT
    FRANZ SCHMIDT



    De vorige dagen zat deze cd in de cd-speler. Het is een cd met muziek van een alweer minder bekende componist. Zijn muziek is er echter niet minder om, straffer nog, de 4de symfonie van Franz Schmidt is een van de grote werken van de 20ste eeuw, en - alhoewel ik veel naar concerten ga - nauwelijks uitgevoerd, zeker niet in onze contreien. Om kort te zijn, deze symfonie verdient heel wat beter. Waarop wachten onze orkesten? Wat er ook van zij, op deze cd is de muziek schitterend gespeeld en opgenomen en aan deze prijs het muzikaal avontuur meer dan waard! De Penguin Guide to recorded classical music 2008 haalt deze opname aan als één van de beste!

     Franz Schmidt (Pressburg , 22 december 1874 - Perchtoldsdorf, 11 februari 1939) was een Oostenrijks componist, cellist/pianist.

     

    Franz Schmidt groeide op in Pressburg in het Oostenrijks-Hongaarse rijk (dit is nu Bratislava, Slowakije). Zijn moeder was zijn eerste lerares. Zij was een vaardig pianiste, die hem systematisch onderricht gaf in de klavierwerken van Johann Sebastiaan Bach. In 1888 verhuisde hij naar Wenen en studeerde daar aan het conservatorium.

     

    Hij werd gekozen uit veertien sollicitanten voor de vacante positie van cellist bij de Weense staatsopera, waar hij tot 1914 speelde onder Mahler. Hoewel Friedrich Buxbaum de eerste cellist was, liet Mahler de cellosoli meestal spelen door Schmidt. Schmidt was ook een veelgevraagd kamermusicus en speelde in het door Arnold Schönberg’s goede vriend Oskar Adler opgerichte strijkkwartet. In 1914 werd hij professor aan de Wiener Musikakademie (tegenwoordig: Universität für Musik und darstellende Kunst). In 1925 werd hij directeur van deze academie, en van 1927 tot 1931 was hij tevens de rector. Als leraar voor piano, cello, contrapunt en compositie leidde hij talrijke musici, dirigenten en componisten op die later beroemd werden.

     

    Het privéleven van Schmidt verliep minder positief. Zijn eerste echtgenote bracht vanaf 1919 haar leven door in een ziekenhuis voor geesteszieken. Zijjn dochter Emma stierf onverwacht na de geboorte van haar enige kind. Schmidt verwerkte dit met het schrijven van zijn vierde symfonie in 1933 (die hij de opdracht Requiem voor mijn dochter meegaf). Schmidt's verslechterende gezondheidstoestand leidde er toe dat hij zich in 1937 moest terugtrekken uit de academie. In zijn laatste levensjaar werd Schmidt gevierd als grote levende componist. Hij kreeg de opdracht een cantate te schrijven met de titel 'Deutsche Auferstehung' die er voor zorgde dat hij na 1945 door velen als Nazisympatisant gezien werd. Schmidt voltooide de compositie niet en en wijdde zich twee maanden voor zijn dood in 1939 aan de opdrachten voor de eenarmige pianist Paul Wittgenstein (broer van de filosoof Ludwig), voor wie hij al eerder composities had geschreven: het klarinetkwintet in A majeur en de Toccata in d mineur (Bron Wikipedia).


    27-01-2010 om 13:54 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN ZWAKKE GLIMLACH

    EEN ZWAKKE GLIMLACH


     

    1.

    In 1997 verscheen van de neuropsychiater Karel Ringoet het boek ‘In de buik van het onbe­wuste’ (Stichting Mens en Cultuur, Gent). Omdat zijn opvattingen te veel gebaseerd zijn op het emotionele, het intuïtieve, het onbewuste, wordt Ringoet in wetenschappe­lijke kringen niet ernstig genomen. Ringoet: ‘Het probleem van de mens ligt in het conflict tus­sen ratio en emo­tie. Wie de ratio wil propageren, moet de emotie verbannen naar het kamp van de verlie­zer om strategisch als overwinnaar uit de strijd te komen. Rationa­listen van nu zijn dan ook strate­gen van de macht. Ze hebben de emotionaliteit ondergeschikt ge­maakt aan het den­ken, haar be­stempeld als een overblijfsel uit een wild en primitief verleden om hun politieke en economi­sche belangen veilig te stellen. Waarachtige emotio­naliteit vind je nog bij de een­vou­dige mens en bij enkele uitzonderlijke denkers. Zodra je te­rechtkomt in de macht­bastions, zie je de verval­ste emotie... (Zwemmen in het psy­chisch reser­voir, Ka­rel Ringoet in de buik van het onbe­wuste, Jan de Zutter, De Morgen, 25 juli 1997).

     

    2.

    Nadenkend bij deze opvattingen, zie ik, in de omgang met ernstig ver­standelijke beperkingen, twee groepen opvoeders en begeleiders, al ben ik mij ervan bewust dat het on­derscheid tussen deze twee groepen niet gemakkelijk te maken valt.  


    Opvoeders/begeleiders, die eerder tot de eerste groep behoren, hebben een meer zakelijke omgangsvorm, die verder afstaat van hun gevoel. Eerder dan aandachtig naar de bewoners te kijken en te luis­teren, handelen ze van­uit een vooropgezette werkwijze. Ze staan te weinig stil bij de mogelijk­heden en be­perkingen van de bewoners. Ze besef­fen onvoldoende wat de gevolgen van een handicap zijn voor de dagelijkse omgang. In feite draaien ze, zonder er al te veel bij na te den­ken, mee in het rader­werk van een systeem, dat op zich­zelf zeker niet verkeerd is. Vaak zijn deze opvoeders stress­be­sten­dig. Er is nauwelijks plaats voor twijfel. Soms streven ze hogere functies na en bereiken die dikwijls. 


    Opvoeders/begeleiders, die eerder bij de tweede groep horen, werken meer op intuï­tie en finger­spitzen­gefühl. Ze proberen uit te zoeken wat een per­soon met een handicap nodig heeft, ook als deze het zelf niet kan zeggen en ze zijn er de plaatsvervangende uitvoerder van wanneer deze het zelf niet kan realiseren. In die zin is er veel minder sprake van een hiërarchi­sche verhouding tussen hen en de bewoners. Ze zijn meer elkaars ver­lengde. Ze hebben het moeilijk als ze de zorg moeten overlaten aan an­deren, die het op hun manier doen. Ze kunnen diep in de put zit­ten als het met een be­woner of een collega niet goed gaat. Deze opvoeders zijn goede waar­nemers, maar soms kan de sterke emotionele betrokkenheid de interpretatie van het waarge­nomene moeilijker maken. Toch zijn ze zich ervan bewust dat ze zich niet alleen op hun ge­voe­lens mogen laten meedrij­ven.

     

    3.

    Waarom krijgen opvoeders uit de tweede groep zo weinig aandacht. Waarom kunnen ze met hun meer gevoelsmatige visie nergens terecht? Waarom krij­gen ze bij de hiërarchie zo weinig gehoor als ze, omwille van hun opvattingen, in botsing ko­men met hun collega’s? Waarom moet het zover komen dat deze mensen ernstig aan zichzelf beginnen te twijfelen, het geloof in zichzelf verliezen, ten­slotte teleurgesteld de handdoek in de ring gooien, soms zelfs ont­slag nemen?

     

    Zelf kon ik toen alleen maar luisteren naar de verhalen van opvoeders en andere begelei­ders. Ik herkende  me erin. Soms vraag ik me af of ze het over mij hebben.

     

    4.

    Daarom, als magere troost, voor allen die zich in het geval voelen, het gedicht ‘Over het lijden’, van de Poolse dichter Zbigniew Her­bert (Machine van woorden, Poetry International Serie, Amsterdam 1975).

     

    Alle pogingen te ontkomen

    aan de zogenaamde bittere drinkbeker -

    door bespiegeling

    bezeten acties van zwerfkatten

    diepe ademhaling

    religie -

    hebben gefaald

     

    je moet berusten

    het hoofd kalm buigen

    niet handenwringend

    het lijden heel gewoon gebruiken

    als een prothese

    zonder valse schaamte

    maar ook zonder nodeloze trots

     

    niet boven de hoofden uit

    met je armstomp tekeergaan

    niet door getik met je blindenstok

    anderen bij hun maaltijd storen

     

    de bittere kruidenthee drinken

    maar niet tot de laatste teug

    bedachtzaam een paar slokjes

    voor later bewaren

    aanvaarden

    maar tegelijkertijd

    in jezelf isoleren

    en als het enigszins kan

    de materie van het lijden verwerken

    tot een ding of een persoon

     

    spelen

    natuurlijk

    ermee

    spelen

    er spelletjes mee doen

    heel voorzichtig

    als met een ziek kind

    misschien ontlok je tenslotte

    door domme kunstjes

    een zwakke glimlach

     

    J. KiNDT

    (1997, aangepast 2010)

    26-01-2010 om 11:55 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 06/06-12/06 2011
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs