De Brief of concepts voor mijn project is goedgekeurd.
Mission statement:
Het
samenbrengen van toeristen door middel van Urban Racing en hun off-line
belevingen on-line delen.
Het is de bedoeling dat deze web2.0 toepassing in
de vorm van een facebook applicatie wordt aangeboden. Er wordt ook een
externe site voorzien waarbij de look en feel voor, tijdens en na de
Urban Race, afhankelijk is van verschillende parameters.
Voor de Race:
raar
out of the box
negatief/positief
verwachtingen
zinvol
once in a lifetime experience
intensiteit
intresse
actief/passief
wauw-effect
uniek
smaak
gewild/ongewild
sfeer
vermoeiend
zenuwen
ongeremd
overtreffen
vernieuwend
zenuwen
Tijdens de Race (als men ingeschreven is en de gegevens eens wilt nakijken):
meewerking
verdriet
spijt
nietigheid
argwaan
trots
vertrouwen
glimlachen
gevoel
blijdschap
ontroering
verrijking
emoties
verwondering
opgewonden
macht
immersie
zenuwen
Na de Race:
Teleurstelling
verdriet
spijt
verrijking
trots
ontroering
gevoel
blijdschap
emoties
verwondering
herinnering
immersie
Bij de pagina na de race krijg je eerst een keuzelijst hoe je je voelde bij deze race. Hiermee wordt dan een layout gebouwd.
Mijn tweede idee is deels gebaseerd op Thomas Lambeir zijn idee,
aangezien ik dit mee bedacht had kreeg ik ineens een ander idee. Ik zou een urban race creëren. Deze
applicatie zou in facebook, netlog, google maps, ... kunnen verwerkt
worden en is dus niet bedoeld als site op zich, maar zou ook zo kunnen
bestaan. De bedoeling is dat mensen (voornamelijk jongeren) elkaar
uitdagen om door een stad te racen. Aan deze race zijn enkele vaste
spelregels verbonden en enkele variabele die ze zelf mogen kiezen. Er
zijn 3 combineerbare race types. 1) Om het snelst naar een bekend monument of straat graken 2) Om het snelst een bepaald parcours afleggen en foto's nemen van de te bezoeken plaatsen 3)
Er wordt door een spelleider een foto geupload die getrokken is binnen
een bepaalde stad, de deelnemers moeten dan om het eerst naar dit punt
gaan.
De basisspelregels: 1) Alle verplaatsingen moeten te voet gedaan worden en conform de wetgeving! 2) Om het een iets meer legaal karakter te geven moeten de bezochte
plaatsen steeds in oorspronkelijke staat achtergelaten worden, er mag
dus geen vuil achtergelaten worden, nog markeringen dat hier personen
zijn geweest. de bedoeling is foto's te nemen van die plaats en deze te
posten als bewijs. 3)
Al de andere regels zijn zelf te verzinnen zoals: je moet op hetzelfde
tijdstip vertrekken, op dezelfde plaats vertrekken, ...
Ik denk niet dat zoiets al bestaat in deze vorm, dit zou een heel ondergrondse manier zijn om een stad te ontdekken.
Dit
is ook een sociaal netwerk omdat men zo vrienden kan leren kennen en
niet door alleen achter je computer te zitten, maar men gaat buiten
komen in de stad en aan de finish leert men elkaar kennen en kan men
verhalen vertellen wat men tegengekomen is. Het is dan ook de bedoeling om achteraf een verhaal te schrijven over dit gebeuren.
Dit
is in weze een mengeling tussen 2 bestaande vormen van stadstoerisme:
urban sporting en underground exploring. Hierbij zou ook de sport
Parcours kunnen gebruikt worden als een subcategorie van deze sport.
In een discussie over wat web 2.0 nu in feite is. Daarbij kwamen het volgende naar boven.
Volgens sommigen zijn web 2.0 toepassingen gratis, anderen hadden daar dan weer hun twijfels over.
We
waren het er wel over eens dat users van web 2.0 toepassingen in
grootte mate de content ervan bepalen. Hierbij moet wel worden vermeld
dat de users er van moeten worden overtuigd om content toe te voegen.
Voor wat hoort wat zouden we kunnen zeggen.
De toepassingen
moeten ook personaliseerbaar zijn. Zo dacht ik aan bepaalde thema's die
je aan de toepassing kunt meegeven aan de toepassing waaruit gebruikers
kunnen kiezen. Of zelf kiezen waar bepaalde content terecht komt zoals
het geval is in iGoogle.
WYSIWYG oftewel What You See Is What
You Get. De applicatie moet zodanig zijn opgeboud dat de gebruiker
meteen ziet wat de opzet is. Hij heeft geen extra informatie nodig voor
het gebruik van de applicatie. Alles is straightforward.
Web 2.0 toepassingen hebben ook een bepaalde vormgeving. Denk aan ronde vormen, en transparantie.
Een
goede web 2.0 applicate is ook platform-onafhankelijk. Compatibel met
verschillende web browser en operating systemen. Maar ook met niet
computer systemen zoals gsm's, pda's, spelconsoles, etc.
Het
community en sociaal gebeuren is ook een wederkerend element in web 2.0
toepassingen. Enkele zijn ook speciaal gericht daar op zoals facebook
en linkedIn.
Herdistribueren van content door middel van apis en
mash ups komen ook veelvuldig voor in web 2.0. Zoals het gebruik van
google maps in een toepassing over wandelroutes bijvoorbeeld.
Categorieën voor web 2.0
Web 2.0 toepassingen kunnen we indelen in drie categorieën: 1 social software en netwerken (facebook, LinkedIn, Flickr,...) 2 tools en services(google maps, ubiquity,...) 3 usergenerated content
Mijn eerste idee was een kaart van vlaanderen waar men bovenzweeft. Hier zou men dan op een stad kunnen klikken waarna men naar de stad toe zou vliegen als het ware. Op deze kaart staan verschillende tags die de mensen dan kunnen bekijken. Deze tags zijn zowel door de overheid als officiële instanties als bezoekers geplaatst en kunnen eender wat zijn. Aan zo'n tag hangt een bepaald verhaal en een categorie. Deze verhalen kunnen in de vorm van tekst, video, audio of foto materiaal zijn dat kan gerated worden.
Dit zou een mengeling moeten worden tussen facebook en google maps, zodat men ook kan selecteren op een profiel van vrienden om te zien waar deze al eens geweest zijn en hun verhaal te kunnen bekijken. Het zou ook mogelijk zijn om tags voor andere personen toe te voegen, voor reisgenoten bevoorbeeld, deze moeten de tags dan nog wel accepteren.
Wat houdt stadstoerisme juist in.
Waarom kiezen mensen voor bepaalde steden. Welke factoren hebben een invloed op
de keuze? En wie zijn de actoren?
Eerst zijn er de factoren die invloed hebben op de keuze zoals aanbevelingen
van kennisen, eigen ervaringen van een eerder bezoek aan de stad, aangeboden
informatie(brochures, internet,...), reviews van voormalige bezoekers, de
bezienswaardigheden (zoals monumenten, museau, natuur,
theatervoorstellingen,...), de idensiteit en kwaliteit van de horeca, de
georganiseerde evenementen (martrock, maanrock, kerstmarkt,...), de mentaliteit
van de inwoners, de gesproken talen (en dialect), de mobiliteit en
bereikbaarheid (te voet, fiets, auto en openbaar vervoer).
Daar zijn verschillende actoren bij betrokken betrokken: toeristen,
stadsbestuur, inwoners, uitbaters van horeca, aanbieders van toeristische
diensten, organisatoren van evenementen.
Deze verschillende factoren en actoren bepalen de identiteit van een stad.
Vervolgens heb ik de factoren onderverdeeld per betrokkene.