Inhoud blog
  • Clash of the Gods!
  • Bezinningsdag Don Bosco
  • Reflectie coaching 9 december
  • Leerstijltest
  • Metafoor
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Welkom om mijn blog!
    Betekenisvolle momenten
    24-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clash of the Gods!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Veel voldoening van het werkplekleren voor PAV op maandag 20 januri 2014!

    Ik zou les geven in twee klassen, elk 100 minuten, 3BBMA en 3BBMB.
    Met deze eerst genoemde had ik al eerder wat minder fijne ervaringen achter de rug.
    Kwam er nog bij dat het broodjesweek op school was en mijn mentor dus niet aanwezig zou zijn in de klas om te kunnen helpen in de keuken.

    Voor PAV mag ik zelf gekozen thema's ontwerpen. Ik begon maandag het thema 'Mythen en Sagen'. In de kern van de les werkte ik met een documentaire die hun interesse zeker kon wekken.
    Regelmatig kreeg ik verbaasde gezichten en verwonderde vragen. Echt fijn om te zien!
    Tijdens het kijken naar deze docu, werkten de leerlingen aan een bundeltje, waar achteraf heel goede punten op gehaald werden!!

    Ook even genieten? Klik op de afbeelding!

    24-01-2014 om 15:09 geschreven door jennifer.bogaerts  


    02-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezinningsdag Don Bosco
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 2 oktober was er een bezinningsdag in mijn stageschool voor het derde middelbaar.
    De dag bestond uit 3 activiteiten. Voor 2 van deze activiteiten was de achtergrond PAV en godsdienst.
    Het was dus heel fijn dat ik kon helpen, met mijn twee gekozen vakken.

    Het thema van deze dag was 'Vrede'.
    Met de leerkracht godsdienst zouden de leerlingen in de keuken van de school vredeskoekjes bakken.
    Als activiteit rond PAV maakten ze een collage over vrede en oorlog aan de hand van artikels en foto's in kranten.
    En als derde activiteit leerden ze de kneepjes van de sport aykido. 

    Ikzelf heb door de school gelopen en overal een handje toegestoken waar kon. Het was fijn om de leerlingen op een lossere manier en in andere omstandigheden als de klas te leren kennen!

    02-01-2014 om 20:29 geschreven door jennifer.bogaerts  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reflectie coaching 9 december
    Op maandag 9 december kwam Karel Bailleux voor een coaching in de klas 3BBMA.
    Met deze klas had ik voorheen wat problemen in klashouden. Het lestempo was te laag en de leerlingen soms verveeld.
    Naar aanleiding van de tips van mijn mentor over dat de leerlingen graag zelf bezig zijn, ging ik met goede moed in deze 100 minuten met een hoekenwerk aan de slag.

    Na de les en het gesprek met docent en mentor reflecteer ik dat ik meer denkwerk moet steken in de praktische kant van het hoekenwerk. De groepen zelf uitdenken, de organisatie en timing van elke hoek en de inhoud ervan.

    Er ging een fijne sfeer tijdens de les en de leerlingen waren soms geïnteresseerd bezig. Ik moet nog leren korter op de bal te spelen met deze leerlingen, zodat ik deze 'soms' kan weglaten.

    Het is jammer dat ook in deze les geld uit men tas gestolen werd. De twee leerlingen die dit op hun kerfstok hebben zijn intussen uitgesloten in de school. Ik hoop dat de lessen met deze klas verder dit schooljaar heel vruchtbaar zullen zijn, zowel voor de leerlingen als voor mij als leerkracht. Een uitdaging!!

    02-01-2014 om 14:40 geschreven door jennifer.bogaerts  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerstijltest

    Je uitslag op de leerstijltest

    Je hebt een praktische leerstijl. 
    Dat wil zeggen dat je het liefste leert door te doen. Door dingen (met je handen) uit te proberen, kom je erachter hoe iets in elkaar steekt en in zijn werk gaat. Je gaat daarbij vooral op je gevoel af, zonder meteen heel diep na te denken of te kijken hoe iets moet. Bovendien houd je van duidelijkheid: om iets te leren moet het probleem en/of de leerstof voor jou concreet en helder zijn. Met abstract of onduidelijke informatie kun je niet zo veel. Je leerstijl heeft grote voordelen. Je blijft niet hangen in gedachten of getwijfel, en bent niet bang om iets nieuws te proberen. Je bent actief bezig. Gaat het niet in één keer goed, dat probeer je het gewoon nog een keer.

    Jouw motto is: 
    Niet zeuren, gewoon doen! 
    Tip: Vertrouw je in álle situaties op de praktische leerstijl dan kun je tegen jezelf aanlopen. Bijvoorbeeld in situaties waarin het probleem of de leerstof niet zo duidelijk is. In dat geval kun je beter eerst even goed kijken en nadenken. Hoe zit het probleem in elkaar? Hoe lost de docent het probleem op? Wat staat er precies in het boek?

    Beroep of studie: 
    Bij deze leerstijl past vooral een 'doe-studie' en/of 'doe-beroep': een beroep waarin je met je handen moet werken of waarin het aankomt op actie en het kordaat nemen van beslissingen. Je moet niet teveel of te diep na moeten denken, maar gewoon kunnen doen waar je goed in bent.

    En verder:
    Dat je een praktische leerstijl hebt, wil niet zeggen dat je niet op een andere manier kúnt leren of geen andere studies of beroepen kunt doen. Zoals gezegd, beschikken mensen over meerdere leerstijlen. Uit de test kwam dat je minst favoriete stijl de nadenkende leerstijl is.

    Mensen met een nadenkende leerstijl leren het liefst door goed na te denken. Ze gebruiken vooral graag het gezonde verstand en houden van redeneren. Ze analyseren de leerstof aandachtig en proberen de grote verbanden er in te ontdekken.

    02-01-2014 om 14:32 geschreven door jennifer.bogaerts  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Metafoor
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lesgeven is als poetsen:
    Je kan nog zo je best doen,
    soms komt er toch nog iemand met vuile voeten binnen...

    02-01-2014 om 14:25 geschreven door jennifer.bogaerts  


    17-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reflectief leren
    Wordle: leerkracht zijn

    Bijlagen:
    wordle blog.pdf (24.1 KB)   

    17-11-2013 om 16:30 geschreven door jennifer.bogaerts  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hallo portfolio!
    Na lang proberen met mijn blog van Toledo, heb ik beslist het over een andere boeg te gooien. Hopelijk werkt dit wel.
    Snel starten om jullie al allerlei dingen te kunnen laten zien!
    Groetjes

    17-11-2013 om 16:26 geschreven door jennifer.bogaerts  




    Archief per week
  • 20/01-26/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 11/11-17/11 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Categorieën


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs