Inleiding
Van mensen leerde ik vaak hoe ik hen beter kon begrijpen en zij mij.
Dat beschreef ik in stilte en ook over toevallige gebeurtenissen gaf ik beschouwingen weer.
Op mijn dertigste liet ik vele impressies los en toen ik onlangs zestig werd, kwam opnieuw die behoefte bovendrijven terwijl de vormverschijning een bocht maakte van poëzie naar cursiefjes.
Vanuit verwondering voor mensen en meningen, registreer ik welke gevoelige snaren bij mij trillen en klankenrijkdom produceren in mildheid en zorgvuldigheid.
Eens neergeschreven is het doel ruimschoots bereikt. Herkenning en misschien ook wel resonantie reik ik aan.
Ik toon vanuit mijn hart wie ik ben door me kwetsbaar op te stellen, soms resoluut, soms met enige aarzeling of twijfel.
Haast alles is fictie omdat enkel het nu-moment te vatten is als realiteit. Zowel het verleden als het heden zijn mistig. In een "levens-sleutel" van Luc Teuwen klinkt die verwoording zo: "Wanneer je werkelijk doorhebt dat gisteren en morgen geen enkel feitelijk bestaan kennen, is er maar één enkele mogelijkheid: je beleeft enkel NU-heid" (www.aandachtigoverleven.be).
Met mijn autobiografische impressies neem ik bodembedekking of restanten verleden weg, ik verwijder ze van mijn naakte eigendom, beschouwend, schaamteloos, met een mengeling van ironie, bitterheid en zelfs religiositeit die aarde, mensdom en kosmos verbinden.
Soms beweeg ik mij noodgedwongen in grensgebieden van onduidelijkheid, door een verscheidenheid van interpretaties.
Mijn impressies weerkaatsen tegen wat anderen hebben meegemaakt. Hun herkenbaarheid wekt veronderstellingen op, eigen invullingen, gekoppeld aan eigen moraal.
Een recent radio-interview met Anja Meulenbelt dat ik toevallig hoorde, stelt me gerust. Dertig jaar geleden schreef zij haar bestseller De schaamte voorbij, één en al erotiek en relatieverwondering. Nu is ze een heel eind opgeschoven in leeftijd en ze leeft met een partner in een ver ontwikkelingsland. Haar essentie kwam dààr bloot te liggen in een mondiaal bewustzijn en haar vroegere ervaringen waren een weldadige voedingsbodem.
Ik neem in mijn verhaal bodembedekking weg, laag na laag. Of het nu religieuze, creatieve of relationele ontwikkelingen waren, het is van minder belang als de voedingsbodem er vruchtbaar door gebleven of geworden is.
Ik raak mijn eigen gevoelige snaren en mijn verhalen vibreren als een klankschalenconcert.
Horen en proeven? Luisterfocus en smaken verschillen.
|