Inhoud blog
  • Wayne Shorter op Blue note Festival in Gent
    Zoeken in blog

    Jazzwereld
    Jazz
    11-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wayne Shorter op Blue note Festival in Gent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hij mag dan 72 zijn, maar saxofonist en componist Wayne Shorter beleeft creatieve pieken. In 2001 begon hij na een lange periode van stiltes en omstreden fusionprojecten, opnieuw met een akoestisch kwartet. Het was alsof de jazzwereld daar had op zitten wachten. Sindsdien leidt hij een van de beste bands in de jazzscène.

    Want Shorter, dat was toch de gevierde saxofonist van het fameuze tweede grote Miles Davis-kwintet, waarvan hij niet alleen de muziek stuurde met zijn soepel golvende solo’s, maar waarvoor hij ook poëtisch gestructureerde composities leverde? In die jaren maakte hij voor het fameuze Blue Note-label ook toonaangevende albums, die vandaag klassiekers zijn: Speak No Evil (1964), Juju (1964) en Adam’s Apple (1966).

    Wayne Shorter was veeleer een laatbloeier. Na zijn muziekstudies speelde hij even bij Horace Silver, waarna hij in het leger moest. In 1958 sluit hij zich aan bij de big band van Maynard Ferguson waar hij Joe Zawinul leert kennen. Met Art Blakey’s Jazz Messengers heeft hij zijn eerste belangrijke samenwerking. Hij wordt er muzikaal directeur.

    In september 1964 vervoegt Shorter de Miles Davis-groep, waar hij tot 1970 blijft. Aanvankelijk speelt hij alleen tenorsaxofoon, maar vanaf 1968 komt de sopraansax erbij en begint hij, net zoals Miles Davis, te experimenteren met elektrische instrumenten. Met Joe Zawinul sticht hij najaar 1970 Weather Report, een baanbrekende fusionband, waarmee hij enkele klassieke opnamen zoals Sweetnighter, Mysterious Traveller en Black Market maakt. Shorter werd ook vaak gevraagd als sideman: hij is te horen op opnames van Milton Nascimento, Joni Mitchell, maar ook Carlos Santana.

    Aanvankelijk leken zijn ideeën sterk op die van John Coltrane, maar geleidelijk ontwikkelde hij een eigen stijl. Hij begon ingehouden boploopjes en Coltraneachtige golven te spelen, maar doorspekt met stiltes en fragmenten van het thema, als een soort wegwijzers in zijn ongewone composities. Zijn stijl werd ook abstracter.

    De kleine man ziet er nog steeds opmerkelijk jeugdig uit, een klein buikje verstopt hij onder een breed uitwaaiend hemd. Zoals veel oudere jazzmusici omringt hij zich met jongere maar door de wol geverfde musici. Hij wist een kwartet te smeden met een ongewone samenhang.

    In 2005 bracht hij nog de cd Beyond the sound barrier uit, met opnamen gemaakt tijdens live-concerten op drie continenten. Daarop creëert hij een muziek die spanning maar ook vragen oproept. Soms lijkt de band te exploderen. In enkele korte rukken kan hij opwinding creëren om daarna weer rustiger vaarwater op te zoeken.

    Live is de band nog indrukwekkender. De associatieve speelwijze is veeleisend, maar het resultaat is adembenemend. Vooral drummer Brian Blade maakt grote indruk. Maar ook pianist Danilo Perez en bassist John Patitucci spelen een belangrijke rol. Shorter, met zijn rijke geschiedenis, had gemakkelijk zijn oude klassiekers kunnen opvissen en zijn status kunnen verzilveren. Maar hij koos voor het risico, ook met de kans op mislukken, zoals alleen grote artiesten dat doen.

    Wayne Shorter treed op op zaterdag 15 juli 2006 om 23h

    11-06-2006 om 11:05 geschreven door Wayne Shorter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Rondvraag / Poll
    Zal jij ook een optreden meepikken op het Blue note Festival te Gent?
    ja
    neen
    weet het nog niet
    ja meer of 1 zelfs
    Bekijk resultaat


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per week
  • 05/06-11/06 2006


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs