Onze Belgische regering is
in Davos waar enkele honderden zakenmensen en investeerders samenkomen voor de
jaarlijkse powerbreakfast. Onze regering probeert daar ons beschadigde imago
(broeinest voor terreur) een beetje recht te trekken. En dat is redelijk gelukt
onze regering heeft Audi kunne overtuigen om de nieuwe elektrische SUV te mogen
bouwen in Audi Brussels. Deze geeft namelijk garantie voor de werknemers en de
toekomst van Audi Brussels. Dit is voornamelijk te danken aan de taxtshift die
de lasten op de lonen verlagen. Premier Michel gaf in Davos ook aan dat het
niet bij Audi alleen zal blijven maar nog enkele grote spelers naar België wil
lokken.
Ik vind het goed dat de taxshift zijn vruchten begint af-te-werpen. Door
dat de lasten op loon minder worden kunnen bedrijven meer personeel aannemen
wat ook de werkloosheid zal doen laten dalen. Verder vind ik het eigenlijk
absurd dat België aan zijn imago moest werken zeker i.v.m terreur dat toch
helemaal los staat van economie.
Dan toch ook goed nieuws in
verband met de taxshift. Deze is namelijk van kracht gegaan de eerst januari
van het nieuwe jaar. Nu bij de meeste mensen hun loon van hun eerste werkmaand
hebben gekregen is er toch wel een duidelijk verschil te zien van enkele
tientallen euros. Maar langs de andere kant zijn er weer enkele producten
duurder geworden dat compenseert dan weer.
Economische woordenschat:
Forfaitaire aftrek: In het belastingrecht is een forfaitaire belastingaftrek
een vaste aftrek
Beroepskosten: Beroepskosten
zijn de kosten die u maakt in het belang van het werk. Deze zijn volledig,
beperkt of niet aftrekbaar.
Eigen Mening:
Het méér overhouden op uw
loonfiche welke Vlaming wordt er nu niet blij van? Dit is vooral een van de
pluspunten van de taxshift. Mensen gaan op het einde van de maand meer over
houden en zullen deze dan weer in de economie pompen door te consumeren.
samenvatting:
De taxshift is ingegaan en
de eerste gevolgen zijn al merkbaar. De grootste Vlaamse steden (Antwerpen,
Gent en Leuven) lopen tientallen miljoenen euros mis, zeggen de groenen die
de cijfers kregen van minister Van Overtveldt.
Het was al een gegeven dat
de aanvullende personenbelasting zon 193 miljoen zou bedragen tegen 2021.
Nu zijn de cijfer bekent
voor de gemeentes apart en die zien er dus voor onze grootsteden niet
rooskleurig uit, Antwerpen loopt tegen 2021 zon goede 37 miljoen euro mis,
Gent zon 22 miljoen en Leuven om en bij de 11 miljoen.
Dit is vooral slecht nieuws
voor de kleinere lokale besturen die het de laatste jaren al niet gemakkelijk
hebben.
Het Brussels Hoofdstedelijk
gewest loopt ook ettelijke Miljoenen mis, zon dikke 65 miljoen tegen 2021
Economische woordenschat:
Plenaire zitting: vergadering
waarbij alle betrokkene partijen aanwezig moeten zijn.
Personenbelasting: De personenbelasting is in België
de inkomstenbelasting die geheven wordt op het wereldwijde
jaarinkomen van particulieren.
Eigen Mening:
Uit dit artikel blijkt toch dat de lokale besturen hier de grote duppe
van gaat zijn. Deze besturen hebben de laatste jaren al veel moeten besparen en
gaan het de komende vijf jaar met nog minder moeten doen. Deze gaat dan
waarschijnlijk leiden tot een belastingverhoging en zal de arme burger ook mee
het kind van de rekening zijn.
Samenvatting:
Beide artikels gaan over Bart De Wever, de partijvoorzitter
van de NV-A en de burgemeester van Antwerpen, vindt da de taxshift nadelig is
voor het gemeentepersoneel. De taxshift telt namelijk alleen voor
privébedrijven en noemt het concurrentievervalsing. Ook over de gevolgen van de
taxshift voor zijn stad is de burgemeester bezorgd. Nochtans vreemd dat De
wever zijn beklag doet over de
taxshift. De NV-A is een van de voornaamste voorstanders van de taxshift en
partijgenoot Van Overtveld is minister van financiën en een van de
belangrijkste uitwerkers van de taxshift.
Economische woordenschat:
Lokale overheden: plaatselijke overheid (stadsdeel of
gemeente)
Privésector: deze omvat alle entititeiten die niet volledig
in de handen zijn van de overheid.
Mening:
Dit is een toch een vreemd voorval. Kritiek leveren op een
maatregel waar je zelf over hebt onderhandelt. Bart De Wever had dit toch al met
de onderhandelingen moeten zeggen en geen half jaar later via een brief. De Block
& Peeters (ontvangers van de brieven) zullen toch ook moeten gelachen
hebben toen ze de brief leesden.
Maar even over de taxshift dan, hij heeft wel een punt als ze de privesector
gaan bevoordelen is dit inderdaad concurrentievervalsing.
Van Rompuy, de voorzitter
van de commissie Financiën in de kamer, zegt dat er te weinig geld is om de
beloofde belastingverlaging te financieren. Minister van begroting Spohie Wilmès
had eerder ook al gezegd dat er een tekort van twee miljard was om de taxshift
te financieren. Niks van waar zegt dan weer Minister van Financiën Johan Van
Overtveld. De taxschift is gefinancierd tot 2018. Al is het in 2019 (het
laatste jaar van de regering Michel) dat er een gat is van 1,15 miljard euro.
Van Rompuy ziet het zelf somberder in en raamt het tekort op drie miljard. Er
wordt vooral getwijfeld aan de inkomsten die de belastingverlaging moeten gaan
financieren.
De taxshift zou volgens
berekeningen enkel betaabaar zijn als de economie met 2% groeit. Van Rompuy
sloot af met de volgende citaat: eerst was ze (de taxshift) voor iedereen,
daarna nog maar voor de helft en nu dreigt ze uiteindelijk voor niemand te
zijn.
Economische woordenschat:
Fractieleider: is de
voorzitter van een fractie in een volksvertegenwoordiging. Iedere partij vormt
een eigen partij.
Kaaimantaks: Deze taks
willen ze invoeren om Belgen die hun vermogen in buitenlandse
offshoreconstructies beleggen alsnog te belasten. De naam kaaiman komt van de
Kaaimaneilanden, een gekend belastingparadijs.
Mening:
Ik vind dat veel politiekers
zich opmerkelijk veel zorgen maken over de taxshift. En waar rook is, is vuur
denk ik dan. Er zal dan toch wel degelijk twijfel zijn bij de regering Michel
omtrent de financiering van de taxshift. Ik hoop dat de taxshift een oplossing
krijgt, want zeg nu eerlijk hoe lang zijn ze al bezig met een overeenstemming
te vinden.
Conumenten lopen de laatste dagen storm voor alcohol in onze
supermarkten. Dit komt omdat de regering tijdens de onderhandelingen over de
taxshift beslist heeft de aangekondigde prijsverhoging van alcohol te
vervroegen naar 1 november in de plaats van de vooropgestelde 1 januari. De
drankensector vindt dit onaanvaardbaar omdat alle prijslijsten en facturen voor
de komende maanden al opgemaakt zijn.
Economische woordenschat:
Accijnzen: accijnzn zijn indirecte belastingen die worden
geheven op bepaalde producten zoals alcohol, tabak,..)
Consumenten: de mensen (bevolking) die goederen verbruiken?
Mening:
Ik begrijp de mening van de drankensector volkomen. Wanneer
men afspraken maakt over een prijsverhoging vanaf 1 januari moet men die midden
oktober niet gaan vervroegen naar 1 november. Al denk ik dat deze sector
hieruit ook zijn vruchten zal plukken omdat alcohol iets is waarop de belg niet
bespaart.
Vele beleggers zijn van plan om een effectenrekening te
openen bij een buitenlandse bank of makelaar. Dit fenomeem komt door de
geplande spekulatietaks. De beleggers kunnen op die manier de spekulatietaks
niet vermijden, maar wel de beurstaks. Ook zijn er veel beleggers die hun
aandelen langer zullen houden dan zes maanden en zo zullen de inkomsten van de
spekulatietaks lager uitvallen dan voorzien. Vele beleggers zijn dan ook
ontchoocheld in de N-VA en minister van Financiën Johan Van Overtveldt.
Economische woordenschat:
Effectenrekening: rekening voor het bewaren en beheren van
uw beleggingsfondsen.
Beurstaks: de belasting die bij de aan- en verkoop van
beursproducten betaald moeten worden.
Mening:
Ik kan de
mening of de gedachten van de beleegers wel verstaan. Het doel van beleggen is
nog altijd hetzelfde, geld er uit halen. Daarom is het ook een interessante
optie op naar het buitenland te trekken. Dat Minister van Financiën Johan Van
Overtveld kritiek krijgt vind ik dan weer overdreven, de minister moet ergens
een taks heffen om het geldkastje te vullen.
In de Kamer is er nog steeds verdeeldheid omtrent de taxshift.
Vooral de socialisten hadden bakken kritiek maar kregen enkele scherpe
antwoorden terug. Ondermeer de PS vindt dat de nieuwe maatregelen enkel voor
meer belastingen zorgt en dat de armen hier amper voordeel uithalen. Fractie
leider van de Open Vld, Patrick Deweal weerde de kritiek door meetedelen dat
deze hervorming progressief en sociaal is. NV-A haalde op zij beurt weer uit
naar sp.a, nadat die beweerde dat de gewone burger voor deze maatregelen zal
opdraaien. NV-A zegt dat ze nog altjd de rommel aan het opkuisen zijn van 25 jaar
socialisme.
De linkse partijen willen ook meer transparantie over de
taxshift.
Economische begrippen:
Coalitiepartner: elk van de politieke partijen die samen een
regeringscoalitie vormen.
Fractieleider: leider van de groep vertegenwoordigers van
een politieke partij in het parlement.
Mening:
Dat er verdeeldheid in de kamer is is niet nieuw maar de
partijen staan wel lijnrecht tegen over elkaar en komen er in grote maten niet
uit. Het wordt denk ik zelfs zo frusterend voor sommige partijen dat ze
nutteloze excuses moeten gaan halen uit het verleden, die toch niks opleveren. Beter
werken aan akkoord waar de gewone burger het best uit komt dan excuses
zoeken. Maarja..dit is politiek .
De Europese Unie dringt aan op een echte taxshift die veel
meer inhoud dan belastingen op vastgoed, millieuvervuiling en consumptie.
Vooral de woonbelasting wordt geviseerd. De registratierechten liggen in België
aanzienlijk hoger dan in onze buurlanden. Maar deze wordt in België vervangen
door de belastingsaftrek voor hypotheekleningen. Al vind Europa een hogere
vaste belasting beter. Ook vraagt Europa om de lasten op arbeid voor bepaalde
doelgroepen te doen laten zakken en om hogere belastingen te innen op
vervuilende dieselwagens.
De EU-experts bekeken het globale plaatje van alle
lidstaten. Belgie scoorde daarin zeer slecht met de derde slechtste score van
de 28.
Economische begrippen:
Regestratierechten: is een heffing op de inschijvingen van
woningen.
Baksteen in de maag: eigenaar zijn van vastgoed.
Mening:
Ik vind dat
de Europese experts wel grootendeels een punt hebben en de cijfers die ze
hebben vastgesteld liegen niet. Alleen ben ik het niet akkoord over de kritiek
op de woonbelastinng. De regestratierechten liggen hier hoger, dat klopt maar
dat verschil wordt helemaal gecompenseerd met de belastingsaftrek voor
hypotheken.
Het zijn, zoals meestal, drukke dagen oor onze regering. De
regering moet zon 465 miljoen euro vinden om de begrotingsplannen van 2016
weer op het goede spoor te krijgen, al zal dat geen makkelijke opdracht worden
met de aanslepende vluchtelingencrisis die in Europa aan de gang is. Maar
dankzij deze crisis zal Europa milder zijn in het controleren van de bepaalde
begrotingsdoelstellingen. Zo kan de regering zich bezig houden met de
uitvoering van de taxshift. Over de meeste principes van de taxshift zijn de
regeringspartijen het met elkaar eens. Enkel de uitvoering hiervan sleept aan,
de grootste struikelblokken hiervan zijn de modaliteiten van de
belastingverlaging en de speculatietaks. Ook de verlaging van de btw op
scholenbouw blijkt in de toekomst een probleem te vormen.
De regering partijen beginnen op 5 oktober terug aan de
onderhandelingen om de laatste details van de taxshift af te ronden.
Economische begrippen:
Speculatietaks: taks op het verkopen van aandelen binnen een
bepaalde (korte) termijn.
Minwaarden: het minder waard worden van aandelen.
Mening:
Volgens mij wordt de
vluchtelingencrisis te rap ingeroepen als excuus om niet te voldoen aan de
begrotingseisen. Okee ik weet wel dat er de nodige kosten zijn om de
vluchtelingen nu op te vangen maar ik vind dat ze het dan wel ver zoeken om dit
als excuus mee te geven en door dit snel excuus zal deze regering het
nakende begrotingstekort weer doorschuiven naar de volgende regering.