De eerste keer dat ik moest rijden was een serieuse aanpassing. Van rijden met een poloke met versnellingen in een Limburgs dorpje naar het rijden in een SUV in een dorp met 3-2 vakken in elke rijrichting Jan had zoveel vertrouwen in zijn schatteke dat hij haar 's avonds in de schemering en in de spits maar dadelijk naar de winkel laat rijden. Moet ik nog zeggen dat ik het hem onderweg toch maar heb laten overnemen. Je linkse voet gebruiken bij een automaat heeft rare gevolgen ;). De volgende dag eerst eventjes de tijd genomen om de auto beter te leren kennen en de spiegels goed te zetten. Daarna ging alles heel vlot.
Het is natuurlijk ook effe wennen aan bepaalde verkeersregels, maar bij sommigen gaat dat verbazend snel.
bv. bij Turn on Red
Wanneer je voor een stoplicht staat en je wilt rechtsaf slaan dan mag je door rood licht rijden. Je moet natuurlijk wel eerst het andere verkeer voorlaten, je hebt geen voorrang. Je bent ook verplicht om eerst volledig te stoppen en als het dan kan, mag je verderrijden en afslaan naar rechts. Als het een eenrichtingsstraat is met verkeer naar links, geldt dit ook voor het afdraaien naar links. Regelmatig staat er een bord met de tekst NO TURN ON RED en dan mag je uiteraard niet door rood rijden. Al staat er dan vaak een onderschrift met uitzonderingen. bv on a school day between 8 A.M. and 9 A.M. and between 4 P.M. and 5 P.M. when children are present. Tegen dat ge dat gelezen hebt, staat je licht al terug op groen :)
De 4 way stop was wat meer wennen
Bij veel kruispunten zie je een zeshoekig stopbord (hetzelfde als in België) met daaronder de tekst STOP 4 WAY of 4X of iets vergelijkbaars. Het is dan de bedoeling dat je stopt en aan de auto's die er al staan voorrang verleent. Jij mag terug vertrekken als alle auto's die voor jouw stilstonden vertrokken zijn. Auto's die later stilstonden moeten jou doorlaten. Het lijkt op het eerste zicht heel ingewikkeld, maar dat gaat eigenlijk heel vlot. Je moet er wel op letten dat je helemaal stilstaat aan een stopbord.
Stoplichten Hier is het opletten waar je juist moet stoppen. Wij zijn gewoon van te stoppen aan het licht zelf, maar in Amerika hangen de lichten aan de overkant van het kruispunt. Als je hier stopt aan het licht, sta je dus in het midden van het kruispunt. In het begin wel een paar keer goed moeten remmen om aan de stopstreep te staan en niet aan de overkant, maar het went snel. Het is ook veel beter om te kunnen kijken naar de overkant of het licht terug groen is. In België moet je je soms in verschillende bochten wringen om het verkeerslicht duidelijk te kunnen zien. Het oranje verkeerslicht betekent hier: opgelet het rood komt eraan en bij rood moet je stoppen. Bij oranje rijdt iedereen hier dus nog rustig verder. Dat wordt even wennen als we terug zijn.
14-11-2008 om 00:00
geschreven door els/jan 
|