Inhoud blog
  • Gps en de ecologie
  • Tandwielen en veiligheid
  • Transportvoertuig: De c-130 (militair vliegtuig)
  • Soorten krachten
  • Transport
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Techquick

    15-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gps en de ecologie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo :)

    Als laatste zal ik het hebben over de Gsp en de ecologie.

    GPS staat voor Global Positioning System.

    De werking van een gps gaat als volgt.
    Er zenden vanuit de ruimte 3 satelieten 3 cirkels naar j toe om te bepalen waar je precies staat.
    Dat doen ze eens om de zoveel tijd om bij te kunnen houden waar je naartoe gaat .

    Je vind tegenwoordig overal gpsen bv in auto's, vliegtuigen, schepen en zelf in je gsm.

    Ecologische transportmiddelen zijn transportmiddelen die milieuvriendelijk zijn.

    Een step of een fiets zijn ecologische transportmiddelen
    Een auto daarentegen niet.

    Zo dat was het dan weer voor dit project.
    Hopelijk leerden jullie veel van dit project en tot de volgende! :D

    Groetjes James Very Happy

    15-05-2014 om 20:09 geschreven door james2b  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tandwielen en veiligheid
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo, :)

    Nu zal ik het hebben over tandwielen en veiligheid.

    Bij een wieloverbrenging hebben we 4 dingen
    - de motor
    - de drijvende riemschijf (de drijver)
    - de gedreven riemschijf (de volger)
    - de riem

    Zoals we allemaal weten draaien 2 tandwielen in de tegengestelde richting.

    Als je 2 tandwielen van hetzelfde aantal tanden laat draaien dan merk je dat: als je 1 tand van de drijver verplaatst, er ook 1 tand van de volger zal meegaan.

    Wanneer de drijver groter is dan de volger, zal de volger meer sneller draaien.

    Als je wilt dat 2 tandwielen niet in tegengestelde richting draaien, steek je er heel simpel een wiel tussen.

    Nu zal ik het hebben over de veiligheid.

    De verschillende transportmiddelen met hun veiligheidsmaatregelen:

    - Fiets: Een helm en een fluohesje, zodat je opvalt.
    - Een moto: Een motorpak, handschoenen, helm (en eventueel kniebeschermers)
    - Een auto: Gordel aandoen.
    - Een vliegtuig: Gordel aandoen en bij neerstorten zuurstofmasker raadplegen.
    - Rollerskates: Kniebeschermers, elleboogbeschermers, helm.

    Zo dat was het dan voor vandaag tot de volgende :)

    15-05-2014 om 19:54 geschreven door james2b  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transportvoertuig: De c-130 (militair vliegtuig)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo Very Happy

    Vandaag zal ik het hebben over de C-130, een klassiek maar toch zeer nuttig transportvliegtuig van de militairen.

    De C-130 of zijn volledige naam: Lockheed C-130 Hercules is een middelzwaar transportvliegtuig.

    Geen enkel ander militair transportvliegtuig  zo flexibel en veelzijdig.

    De C-130 heeft een reputatie van werkpaard omdat het voor elke missie kan worden ingezet.

    Het heeft 4 motors: Vier Turboprop motors.

    Een Turboprop motor is een type vliegtuigmotor dat speciaal geschikt is voor langzamer vliegende vliegtuigen.

    De motor bestaat uit een gasturbine die een propeller aandrijft.

     Om de gasturbine klein van afmetingen te houden is hij ontworpen voor een hoog toerental.

     De propeller draait echter efficiënt bij een relatief laag toerental.

     Daarom is er een tandwielkast tussen de uitgaande as van de turbine en de propeller geplaatst.


    Aangezien een propeller zeer efficiënt is bij lage vliegsnelheden, wordt dit motortype vooral aangetroffen in kleine passagiersvliegtuigen of transportvliegtuigen.

    De C-130 is in gebruik is bij vele NAVO-krijgsmachtdelen.

    Het toestel is in de jaren 50 ontworpen en wordt nog steeds gebruikt. (Eerste vlucht  11 juni 1956)



    In die tijd zijn meer dan 40 modellen verkocht aan meer dan 50 landen.

    De C-130 kan je goed vergelijken met de Airbus.

    Daarom is dit zijn grootste concurrent.

    De C-130 beschikt over een zeer ruime actieradius en een nuttige laadcapaciteit van 20-22 ton. Bovendien maken uitstekende STOL-eigenschappen hem uitermate geschikt voor de meest gevarieerde tactische luchtopdrachten.

    En bv. als ambulance kan hij 92 brancards meenemen.

    (Stol-eigenschappen= Opstijg- en Landingstechnieken)


    Onze eigen Belgische luchtmacht kan met trots zeggen dat wij maar liefst  11 C-130 vliegtuigen hebben.

    Eigenlijk hadden we er 12 maar 1 ging in 1996 ging verloren bij een ongeluk op de Vliegbasis Eindhoven.

    De Nederlandse Koninklijke Luchtmacht maakt ook gebruik van dit toestel.

    Verder gebruiken maar liefst 55 landen de C-130!!!

    Hij kost maar liefst 22.9 miljoen dollars = 15.9 miljoen Euro.

    Zoals je ziet is dit een klein maar zeer nuttig transportmiddel.

    15-05-2014 om 19:26 geschreven door james2b  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soorten krachten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo :)

    Vandaag zal ik het hebben over de soorten krachten we hebben.

    Eerst en vooral hebben we een aantal soorten aandrijvingen namelijk:

    - Spierkracht
    - Natuurlijke aandrijvingskrachten
    - De Stoommachine
    - De motor

    Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

    - Spierkracht: uiteraard de mens bij bv. een roeiboot of een step of een fiets OF de dieren bv een paard die een paardenkar trekt.
    - Natuurlijke aandrijvingskrachten: lucht bv. een zweefvliegtuig, wind: een zeilboot of water, denk bv aan raften.
    - De Stoommachine: Zet de energie van hete, onder druk staande stoom om in beweging.
    - De motor: - De verbrandingmotor zet de energie die de brandstof(benzine, diesel, gas) levert om in beweging.
                        - De elektromotor zet elektriciteit om in beweging.

    Verder hebben we ook Weerstandkrachten (wrijvingskrachten)

    Eerst en vooral moet je weten dat de weerstand zich afhangt van het medium waardoor het transportmiddel zich beweegt.
    Bij luchtweerstand heb je een remmende werking.
    Dat komt omdat je je natuurlijk bevind in de lucht en je daarom alle lucht tegen je krijgt.
    Om dit te vermijden en toch zo snel mogelijk te kunnen gaan, ontwerpt men gestroomlijnd.
    Zo wordt de weerstand van de lucht of het water zo klein mogelijk gemaakt.

    Dan hebben we natuurlijk de Zwaartekracht.

    Zwaartekracht is eigenlijk alles wat te maken heeft met gewicht (massa): hoe zwaarder iets is, hoe meer het naar de aarde wordt toegetrokken.

    We hebben ook nog Opwaartse kracht.

    de reden dat een schip kan blijven drijven is door de tegendruk van het water.
    Hoe groter en zwaarder het schip is, hoe dieper het in het water ligt en hoe groter de opwaartse kracht is.

    Dat was het dan, hopelijk hebben jullie weer wat bijgeleerd, en tot de volgende Very Happy

    15-05-2014 om 19:24 geschreven door james2b  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transport
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo :D ,
    Vandaag zal ik het hebben over het project dat we laatst afgerond hebben, namelijk project transport.

    Eerst en vooral:

    Wat is Transport??

    Transport is het verplaatsen van mensen, dieren (of planten) door voertuigen, vooral over lange afstanden.
    Dat doen ze door een bepaald medium.
    Een medium is de plaats waar het voertuig zich door verplaatst.
    Bv. Een vliegtuig, de lucht of een boot, het water.

    De transportvoertuigen zijn aangepast aan hun snelheid.
    Bv. een vliegtuig.
    Die is heel gestroomlijnd gemaakt zodat hij makkelijk door de lucht kan vliegen.
    Andere voertuigen zoals een boot, hoeven niet gestroomlijnd te zijn omdat ze niet echt snel moeten varen.
    Het draait hier voornamelijk om de massa die ze kunnen vervoeren.
    Een auto kan ook gestroomlijnd zijn, maar dat doen ze meer bij sportwagens.
    Denk Bv. aan een Ferrari.

    Wat zijn de kenmerken van een transportmiddel?

    Ze hebben allemaal:
    - Een laadruimte: om personen of goederen te vervoeren.
    - De besturing: De richting. (bij vliegtuig ook omhoog en omlaag)
    - En de energiebron.

    Zo dat was weer een beetje over transportmiddelen,
    Hopelijk hebben jullie iets bijgeleerd, en tot de volgende :D

    Groetjes James Very Happy


    10-05-2014 om 14:12 geschreven door james2b  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WindEnergie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo :D

    Als laatste zal ik het hebben over WindEnergie.

    Deze energie wordt gemaakt in WindTurbines.

    Nu kun je jezelf afvragen: Hoe werkt zo'n ding???

    Wel:

    Als eerste zet de wind de propellers van de windmolen in beweging.

    Dan zetten de propellers de turbine in beweging.

    Doordat de turbine gaat draaien produceert de generator energie.

    De elektriciteit die in de generator wordt opgewerkt gaat weg uit de cetrale via de hoogspanningskabels en komt zo bij je huis terecht.

    Eigenlijk er er niets zo'n groot probleem.
    Behalve natuurlijk weer voor de mens....
    Oftewel verstoord het het uitzicht, oftewel is er teveel lawaai, het kost veel geld, enz.
    Verder is er misschien 1 klein nadeeltje dat er is en dat is de fauna en flora die verstoord wordt.

    Maar vrees niet in België hebben we er toch een aantal.
    Bv. lars de snelwegen (gistel) of in de havens (zeebrugge, antwerpen, lombardsijde)

    Dit is mijn favoriete manier van energie opwekken omdat het lekker simpel is en bijna geen nadelen heeft.

    Zo dat was het dan Very Happy
    Dan zie ik jullie terug in ons volgende project
    Tot dan!!!

    M.V.G James


    23-02-2014 om 14:38 geschreven door james2b  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZonneEnergie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu zal ik het hebben over ZonneEnergie.

    Iedereen kent en gebruikt de zon wel, zowel de mensen als de planten.
    De mens gebruikt het om energie me op te wekken of een lekker onder te bruinen.
    En de planten gebruiken ze om aan fotosynthese te doen.

    Zoals ik al zei gebruikt de mens dus de zon om energie me op te wekken.
    Wel dat gebeurt in de Zonnepanelen.
    Die hebben Fotovoltaïsche cellen in zich die het zonlicht in energie omzetten.

    De meeste zonnecellen zijn gemaakt uit Silicium.
    Silicium is ene natuurlijk mineraal uit de aardkorst.

    Dit is dus een zeer milieuvriendelijke manier om energie te produceren.

    Maar toch is er een klein nadeeltje.
    Het recycleren en het natuurlijk verwerken van zonnecellen.

    Voor de rest is dit ene zeer goede manier om energie te produceren.

    Zo dat was het ik hoop dat jullie iets hebben bijgeleerd en tot de volgende keer :D

    M.V.G James

    23-02-2014 om 14:26 geschreven door james2b  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerncentrales
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo :D

    Vandaag zal ik het eens hebben over de Kerncentrale oftewel Nucliaire centrale.

    De vraag is nu: Wat is een kern-/nucliaire centrale?

    Eigelijk is het prencipe hiervan net hetzelfde als die van een klassieke centrale, maar worden er geen fossiele brandstoffen verbrand.

    Hier wordt energie opgewekt door kernsplijting.
    Dat doen ze met Uranium of Plutonium: Een delfstof die in de bodem ontstaat.

    We moeten hier echter zeer goed mee opletten want dit is Radioactief.
    Als je ermee in aanraking komt staat er je niet veel goeds te verwachten....
    Neem bv. een voorbeeld aan de atoombom die de VS gebruikt heeft in WOII.
    Dat was geen pretje....

    Of kijk wat er is gebeurt in Tsjernobyl of in Fukushima.

    Eigenlijk kunnen we zeggen dat dit milieuvriendelijk is maar dat is echter niet zo, want het alval dat overblijft is niet verwerkbaar door de natuur.
    Sommige fabrieken houden hier geen rekening mee en gooien het zo de zee in.
    Dat is echter zeer fout!!!!
    Bij ons in België wordt het veilig opgeslagen in een bunker onder de grond in Mol.

    Zo hopelijk hebben jullie wat bijgeleerd en dan zie ik jullie de volgende keer Smile



    23-02-2014 om 14:16 geschreven door james2b  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fossiele Brandstoffen
    Hallo, Razz

    Vandaag ga ik het hebben over fossiele brandstoffen.
    Iedereen kent en gebruikt ze wel

    Enkele voorbeelden van fossiele brandstoffen zijn:
    -Steenkool
    -Aardolie
    -Aardgas

    Fossiele brandstoffen zijn versteende overblijfselen van planten en dieren die bij verbranding energie leveren.

    Ze zijn ontstaan miljoenen jaren geleden.

    In Europa is steenkool duurder dan ik andere landen omdat wij hier geen steenkool hebben.

    Natuurlijk weten we allemaal dat steenkool gemijnd wordt.
    Vroeger was dit geen pretje.
    Heel de dag onder de grond in de stoffige/giftige mijnen.
    Het steenkool wordt via mijnkarretjes naar de oppervlakte gebracht.

    Bij aardolie gaat dit anders tewerk.
    Dit gaat gewoonweg via pijpleidingen en die aardolie wordt dan opgeslagen in barrels (149 Liter)

    Zo dat was iets meer over fossiele brandstoffen.
    Ik hoop dat jullie iets hebben bijgeleerd en tot de volgende keer :D

    M.V.G James :)




    15-02-2014 om 11:49 geschreven door james2b  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waterkracht
    Hallo Very Happy

    Vandaag zal ik het eens hebben over een waterkrachtcentrale.

    Nu is natuurlijk de vraag: hoe werkt die dan?

    Wel het begint allemaal bij een stuwmeer.
    Een stuwmeer is een soort beekje met een vergaarbekken.
    Een vergaarbekken is een plek waar het water gewoon ligt en niets doet.

    Vervolgens gaat het water via buizen naar beneden stromen.

    Door de kracht van dat neerstromend water gaat er een grote turbine draaien.

    Die turbine is verbonden met een generator.
    Door de kracht van de turbine gaat deze generator elektriciteit beginnen op te wekken.

    Die elektriciteit moet uiteraard nog bij de mensen komen dus wordt die vervoerd via hoogspanningskabels.

    Het overige water uit de turbine komt terecht in het benedenbekken en dat water wordt 's nachts terug overgepompt naar het bovenste vergaarbekken.

    Het ziet er allemaal heel praktisch uit.
    Nu even 3 voor- en nadelen.

    Voordelen:
    - Waterkracht is een schone en goedkope energiebron.
    -Een stuwmeer is een voorraad energie die je kunt gebruiken wanneer je maar wilt.
    -Een waterkrachtcentrale is dan misschien wel duur om te bouwen, maar eens het er staat gaat het lang mee en is het goedkoop om waterkrachtenergie te produceren.

    Nadelen:
    -Stuwmeren hebben een grote invloed op de omgeving. Het milieu in en om het water verandert
    -Sommige waterdieren hebben het moeilijk een centrale te passeren.
    -Het is duur om te bouwen.

    Nu heb ik nog enkele weetjes voor jullie :)

    Een waterkrachtcentrale gaat gemiddeld 75 jaar mee!!!!
    Ongeveer 11% van de europese energie komt van waterkracht Surprised
    En ook ongeveer 60% van de duurzame energie is waterkracht!!!!!!

    Voila ik hoop dat jullie nu iets meer weten over waterkrachtcentrales en bedankt voor het lezen Smile

    M.V.G James Razz

    19-01-2014 om 14:05 geschreven door james2b  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)


    Archief per week
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 04/11-10/11 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 09/09-15/09 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs