Ruben Maes, de man die vorig jaar voor het eerst een stap zette in de rallysport zal dit jaar aan de start komen met een Subaru S9 WRC uit het NCRS kamp.
De West-Vlaming ging aankloppen bij Wim Soenens, de baas van NCRS. Dit is tevens het van Geert Beauprez,Mathias Viaene én Jonas Langenakens. Maes, die vorig jaar zijn debuut maakte in een rallyauto in Moorslede, zal dus dit jaar te zien zijn met de Subaru S9 WRC.
Zoals gewoonlijk zal Maes terug met de kleuren van DRUKKERIJ FEYS rijden.
Ik kom aan de start in Moorslede met een Subaru Impreza WRC S9, verduidelijkt de West Vlaamse Porsche-dealer. Een zeer competitieve wagen en dito team. Gewoon om eens te zien waar we staan en de power van een moderne rallywagen te ervaren. Na een seizoen met de Ford Escort en de Porsche bij de Historics is dit voor mij en mijn vaste co Kurt Declerck een nieuwe uitdaging. Ik denk dat we met de Escort en de Porsche enkele mooie resultaten boekten en we willen de lat eens hoger leggen. Of dit verhaal een staartje krijgt wist Ruben Maes mij niet te vertellen. Ik rij in ieder geval geen volledig kampioenschap. Anders was ik aan de start verschenen van de Rally van Haspengouw. We zien wel waar we uitkomen. Mogelijk krijgen we de smaak te pakken in de Subaru WRC of richten we onze pijlen terug op het Historic gebeuren met de Porsche. We zien wel. Momenteel gaan we ons concentreren op de Subaru en de Rallysprint van Moorslede met wat voorbereidend testwerk bij NCRS. Want het is de eerste maal dat ik met een vierwielaangedreven wagen in competitie rij en dat vraagt toch wel enige aanpassing.
Voor de vele fans van Freddy Loix zal het lange wachten op zijn programma zeker beloond worden! Freddy maakte een zeer goed gevuld programma bekend met enkele toffe verrassingen.
Loix zal dit jaar niet zoveel te zien zijn in België, hij rijdt in de TAC-rally in Tielt en natuurlijk "zijn" Geko Ypres Rally. Door zijn contractverloop bij Skoda keert hij terug naar Peugeot. Loix zal met de Peugeot 207 S2000 waarin Brian Bouffier naar de zege reed in zijn categorie vorig jaar rijden. Deze wagen is hem zeker niet onbekend want hij reed er 3 van z'n 7 overwinningen in IRC mee.
Met deze Peugeot 207 zal Loix ook een heel programma in het Franse Asfaltkampioenschap rijden. In functie van omstandigheden zal hij ook aan het stuur kunnen zitten van een 307 WRC ex-Stephane Sarrazin.
Geen IRC kampioenschap meer (behalve Ieper) voor Loix die in België en Frankrijk voor het 3e jaar op rij met de kleuren van BFO zal rijden.
"Ik ben natuurlijk heel tevreden dat BFO me opnieuw het vertrouwen schenkt, waardoor we een interessant programma met een topwagen kunnen afwerken in 2012. Ons seizoen begint binnen twee weken in de Rallye Le Touquet Pas-de-Calais. Het parcours van deze wedstrijd ken ik niet, maar ik zal er mijn draai wel vinden, want het profiel van de proeven is vergelijkbaar met de klassementsproeven van de Belgische rally's. En, het regent er ook vaak! Het niveau van het Frans asfaltkampioenschap ligt bijzonder hoog. Ik kijk al uit naar de eerste wedstrijden in Frankrijk. Ik ga zeker goed in het ritme zitten voor de twee Belgische afspraken op de kalender," vertelt Freddy.
Loix start zijn jaar in Rallye le Touquet op 16 maart!
Programma 2012:
16 maart Rallye le Touquet 07 april TAC Rally Tielt 13 april Rallye Lyon Charbonnières 18 mei Rallye du Limousin 15 juni Rallye des 3 Châteaux (Macon) 21 juni Geko Ypres Rally 06 juli Rallye Rouergue Aveyron Midi Pyrénées 07 september Rallye Mont-Blanc Morzine 26 oktober Critérium des Cévennes 23 november Rallye du Var
Rallysprint Moorslede: 132 inschrijvingen met 4 WRC's
Rallysprint van Moorslede: 132 inschrijvingen met 4 Subaru WRC
De rallysprint van Moorslede is de volgende afspraak op de VAS kalender. Met nu nog 2 weken te gaan schreven reeds 132 teams zich in, terug een succes voor de organisatoren.
Het belooft terug een groot rallyfeest te worden in en rond Moorslede... Momenteel staan reeds 4 Subaru WRC's aan de start, met Paul Lieater (S6), Ruben Maes (S9), Beauprez (?) en Soenens (S5). Andere kandidaten voor de ere-plaatsen zijn thuisrijder Bert Coene (EVO X), Andy Lefevere (BMW M3), Lorenzo Bossu (M3), Braeckevelt (), Pyck (EVO9), ...
De voledige inschrijvingslijst kan u raadplegen via www.omloopvanvlaanderen.be onder de rubriek info deelnemers.
Vorig jaar was Pieter Tsjoen met de Citroen C4 WRC de publiekstrekker in Moorslede, hij won ook de wedstrijd. Andy Lefevere (M3) werd tweede na een strijd met Didier Duquesne (Celica GT-4) en Joost Boxoen (Skoda Octavia WRC).
Het rallyprogramma van Freddy Loix lijkt eindelijk vorm te krijgen. Binnen enkele weken zal Loix deelnemen aan de Rallye le Touques Pas-de-Calais. De wagen waarmee Loix in Frankrijk zal rijden is op dit ogenblik nog niet bekend...
Andere Belgen aan de start in le Touquet zijn: Claudie Tanghe (BMW Compact), Kevin Demaerschalk (DS3), Debackere (DS3), De Mevius (DS3), Cedric Cherain (DS3), Kris Princen (Clio R3), Bart Vanhaverbeke (Mercedes 500 SL), Victorien Heuninck, (C2 R2 Max)... Deze wedstrijd is ook opgenomen in de kalender voor de Belgische Citroen Racing Trophy.
Pieter Tsjoen is en blijft de Schumacher van de Belgische rallysport. Wie dacht dat Snijers, Viaene of Langenakens hem van een zege in de Haspengouw konden houden had het duidelijk mis...
De Mini WRC van Snijers heeft maar een 1600cc motor aan boord, peanuts vergeleken met de 2000 motor in de ex-fabrieks Citroen C4 WRC van Tsjoen. Snijers kon echter de ganse wedstrijd in het spoor van de huidige Belgische kampioen blijven. Het minste foutje of mechanisch probleem kon Tsjoen de zege kosten... Echter het was Snijers die op de allerlaatste proef definitief de duimen moest leggen...Snijers maakte op de allerlaatste proef een foutje wat hem 25 minuten kostte. De Mini JCW WRC stond ongehavend vast, met de wielen in de lucht, op een talud...
"Patrick heeft me toch waar voor mijn geld gegeven. We hebben de ganse dag een stevig tempo moeten rijden en ik heb het mezelf ook moeilijk gemaakt met een paar schuivers. Maar, we doen hier wel een prima zaak voor het kampioenschap," vertelde Pieter Tsjoen na afloop.
Na Tsjoen en Snijers leken de kaarten ook snel verdeeld. Het podium leek vervolledigd te worden met de NCRS Subaru S12 WRC van Viaene, helaas kreeg Viaene af te rekenen met de pechduivel. De versnellingsbak van de S12 zorgde voor een opgave, zo kwam een andere NCRS WRC op de derde plaats, en na het tijdsverlies van Snijers zelfs tweede. Die andere wagen was de Ford Focus WRC van Jonas Langenakens. "Een fantastische wagen die Focus, ik voel me echt goed en op mijn gemak in deze Ford!" vertelde Jonas. Hun teamgenoot Geert Beauprez moest op dezelfde proef als Viaene ook opgeven, een wiellager brak aan de Subaru S9 WRC.
De strijd verderop bleef heel spannend, het waren Bob Colsoul, Stephane Lhonnay en Vincent Verschueren die streden om deze positie. Lhonnay op pad met zijn EVO 9 dacht kansloos te zijn tegen de EVO X van Colsoul, maar in het donker kon Lhonnay terugslaan en de groep N zege mee naar huis nemen. Verschueren was in de Godrive VW Polo Super 2000 op de laatste proeven een stuk sneller en kon uiteindelijk mee op het podium. Lhonnay werd vierde met nog 18 seconden voorsprong op Bob Colsoul.
In de moeilijke omstandigheden bewees Van Parijs nog maar eens de Porsche perfecrt meester te zijn. Hij viel net buiten de top 5, maar hield ondermeer de 4x4's van Marc Streel (EVO X - 7de) en Tuur Vanden Abeele (VW Polo - 8ste) achter zich. Chris Van Woensel reed in de Haspengouw niet met zijn Nissan 370, wel met de Heli BMW 1 reeks, een wagen die hij ondanks enkele schuivers heel goed beheerste. Drik Deveux won overtuigend de Historic en sloot ook de top 10 algemeen af.
Geoffrey Vander Schelden eindigde met zijn Citroën DS3 R3T op de 15de plaats, als eerste met een voorwielaandrijver. De 18de plaats ging naar David Kohnen, die een mooi debuut maakte met de Skoda Fabia R2 van Francis Listrez. De twee andere jongeren met een Fabia, Matthias Boon (motor) en Stephan Hermann (van de baan - zie foto-album), moesten vroegtijdig de strijd staken.
In de Historic had Deveux bijna 1 minuut voorsprong op Janssens en 8 minuten op restauranthouder Frank Baert. De Historic top 5 werd na verschillende opgaves komleet gemaakt door Johan Dekens en Chris Debyser deze laatste bleef echter sukkelen met een nukkige Escort.
In het Criterium gingen vooraf de meeste ogen naar de Lancers, maar het was Claude Bal die hier de snelste en vooral de meest regelmatige was. Bal won in de Subaru 'slechts' 2 proeven en had na afloop een voorsprong van 4.5 seconde op merkgenoot Bert Cornelis.Erik Deveux werd derde in de EVO X voor Kris Cools (EVO X) en de Sierra van Xavier Lannoo. In het Criterium noteerden we ook de lekke band van Cools die een pak tijd koste en de opgave van leider Laruelle (remleiding).
de rallymovies zullen binnenkort online staan maar er is al een voorproefje op youtube!
Gisteren won Pieter Tsjoen,net zoals vorig jaar, de Haspengouw rally in Landen. Op de 2e plaats vinden we verrassend Jonas Langenakens met de Ford Focus WRC '08 en de derde plaats was bestemd voor Vincent Verschueren met de Polo S2000!
Een volledig verslag én de rallymovies zullen wellicht te zien zijn!
Jonas Langenakens, die zou starten in Landen met de Subaru S10 van NCRS zal niet met deze wagen aan de start komen. Volgens NCRS zou de Subaru niet in orde zijn en dus niet mogen starten in de Haspengouw. Daarom zal Langenakens met de vrijstaande Focus van NCRS rijden. Hierdoor ziet hij zijn kansen op een mogelijke zege of podium nog meer vergroten in zijn thuisrally!
Chris Van Woensel zal dit jaar dan toch niet met de Nissan rijden in het Belgisch Kampioenschap. De man uit Schriek liet dit weten. "Toen we de Nissan bouwden kregen we de belofte van Nissan dat het project over 3 jaar zou lopen. Helaas is bij de top van Nissan een machtswissel gebeurd en is onze samenwerking deze week afgelopen."Zeer spijtig vertelt Chris Van Woensel.
Hierdoor start Chris dit jaar dus niet in zijn Nissan 370Z maar in een BMW 130I van HELI-racing. Deze wagen zal hij het hele jaar besturen.
De Haspengouw opent dit weekend terug het nieuwe rallyseizoen in België. Er zijn 47 wagens ingeschreven voor het Nationaal waarvan 6 WRC's en 2 S2000. Daarnaast zijn er ook nog 37 deelnames in het Criterium. Uiteraard krijgt regerend Belgisch kampioen Pieter Tsjoen startnummer 1. Alle WRC wagens volgen daarop.
De grote afwezige op deze affiche én dit jaar in het Belgische kampioenschap is natuurlijk Alexandre Romain. Die was zo goed als de enige die vorig jaar Tsjoen kon bijhouden en zo ook wist te winnen in Bocholt (Sezoensrally). Romain zal dit jaar slechts in 3 rally's te zien zijn al is ook dit nog niet zeker. "We hebben alle mogelijkheden bekeken, maar er is niet genoeg budget voor een heel jaar in het Belgische Kampioenschap." Wist Romain mij te vertellen. Romain gokt op een volgend jaar om terug te kunnen keren met een topwagen, zoals de C4, om zo een volledig seizoen mee te kunnen strijden voor de titel.
Romain out, dan krijgt Tsjoen vrijspel zou u al snel denken. Maar dan komt die "ouwe vos" terug opdagen. Na een testjaar voor zijn MINI gaat ook Patrick Snijers dit jaar volledig voor zijn 8e titel. Tsjoen, die nu evenveel titels heeft binnengehaald, zal dit jaar dus sterke concurrentie krijgen van een snelle Snijers met de JCW MINI WRC.
Naast al deze recente WRC topwagens mogen we ook nog enkele Subaru WRC's verwachten van NCRS. Zo komt Mathias Viaene aan de start met een S12. Ook regerend Belgisch kampioen in groep N, Jonas Langenakens zal starten in een S10 van NCRS. Daarnaast kruipt co Eddy Snaet naast Wim Soenes in een S9 en ook zijn dochter, Steffi Snaet, zal naast Geert Beauprez zitten in zijn Impreza.
In deze Haspengouw zullen we ook voor het eerst de 2 nieuwe Volkswagen Polo's van GoDrive aan het werk zien met aanboord Vincent Verschueren - Stefaan Vanassche en Tuur Vanden Abeele - Isidoor Smets.
Rally van Haspengouw: NCRS start met 4 Subaru WRC's. Last minute inschrijving voor Wim Soenens
Rally van Haspengouw: NCRS start met 4 Subaru WRC's. Last minute inschrijving voor Wim Soenens
Volgende zaterdag is er de eerst rally van het BK, de rally van Haspengouw. NCRS komt met 4 Subaru WRC's aan de start waaronder Mathias Viaene met de S12, Jonas Langenakens met de S10, Geert Beauprez met de S9 en een last minute inschrijving voor Team baas Wim Soenens met als co-driver Eddy Snaet, de vader van Steffi Snaet, die dan weer Geert Beauprez zal navigeren.
Deze week volgt er nog een uitgebreide test met al deze wagens en dan op naar Haspengouw! Alle hoop is gericht op Mathias en Jonas die zich schrap gaan zetten en beiden mikken op een zo hoog mogelijke plaats in het Belgisch Kampioenschap.
Aanstaande zaterdag begint Patrick Snijers aan een nieuw hoofdstuk in zijn autosportcarrière. Was 2011 een kennismakingsjaar met Logi-technic en de Mini dan is 2012 een jaar waar geoogst kan worden. Om een volledig BK te kunnen afwerken is er budget nodig en in de Groep Sleuyter heeft Patrick Snijers, naast Logi-Technic, een tweede sterke partner gevonden.
Steven Sleuyter : "Patrick Snijers is een enorm gemotiveerde, ambitieuze persoon die dit jaar op zoek gaat naar een achtste titel. Zowel Patrick Snijers als zijn collega Pieter Tsjoen jagen dit jaar die achtste titel na. Groep Sleuyter vindt dit een zeer mooi en spannend project vandaar dat wij vanaf de Haspengouw rally gaan samenwerken. Wij hebben Patrick de voorbije weken een aantal keren ontmoet en naast zijn ambitie en motivatie valt ons ook op dat hij eigenlijk een heel gewone en sociale kerel is. Al die kenmerken zijn terug te vinden in de Groep Sleuyter en omdat wij ons als bedrijf met Patrick Snijers kunnen vereenzelvigen steunen wij hem dan ook maximaal."
De visie van de groep Sleuyter
De kernactiviteit van de Groep Sleuyter bestaat in het bouwen en verkopen van vastgoedprojecten aan de Belgische kust, met focus op de omgeving van Oostende. De filosofie van de groep is altijd al geweest om een zo sterk mogelijke verticale integratie na te streven. Van de aankoop van bouwgronden tot de afwerking en verkoop van de projecten; alles gebeurt zo veel mogelijk in eigen beheer en door eigen personeel.
Op die manier verzekert Groep Sleuyter de klant een constant, hoog kwaliteitsniveau op alle vlakken. Bovendien verloopt zo het contact tussen onze firma en de klanten vlot, direct en zeer persoonlijk. Dit zijn meteen ook de kernwaarden van onze firma.
Franklin Sleuyter Foundation
Naast het zakelijke en sportieve luik van de Groep Sleuyter is er ook nog een sociaal luik. De Franklin Sleuyter Foundation is een initiatief van de afgevaardigd bestuurder van de Groep Sleuyter en is opgericht om iets te doen aan het schrijnend tekort aan orgaandonoren in Vlaanderen. De Franklin Sleuyter Foundation wil het doneren van organen in de belangstelling brengen, o.m. door een langspeelfilm te financieren waarin dit thema aan bod komt. Alle info over dit project is terug te vinden op de webstek www.fs-foundation.be.
Ondanks de koude en de constante lichte regen in Spa kwam er terug een massa volk om ook dit jaar terug toppers aan het werk te zien. Na de keuring mochten we al metteen 1 van die toppers vergeten, Bruno Thiry, die niet door de keuring geraakte doordat de rolkooi niet in orde was, mocht niet starten. Ook Guy Colsoul en Duitser Thomas mochten niet van start gaan. De ochtend startte niet goed voor de Legends. Kp 1, Stoumont werd afgelast. " Er was een massa volk en er stonden mensen slecht opgesteld. We wilden geen risico's nemen en een signaal geven" wist organisator Pierre Delettre te zeggen.
Er volgden dan twee proeven waar de tenoren de 80 km/u makkelijk haalden, alvorens de toppers een eerste maal hard uithaalden op de Clémentine, met een scratch voor de Citroën Visa 1000 Pistes van Thierry Neuville, voor de beide Ford Escort van Duval en Stouf. De tweede lus was meteen ook het laatste wapenfeit van enkele toppers: de mystery driver Gwyndaf Evans (alternator op de Mazda RX7 Gr.B), de snelste man van de eerste passage op Lierneux, Pascal Gaban (versnellingsbak), Patrick Snijers (benzinedruk), Didier Auriol (cardan) en de winnaar van vorig jaar, Stouf, die ook de handdoek in de ring moest gooien. Vooraan herleefde de François Duval uit zijn gloriedagen en hij ging in een bijzonder spectaculaire stijl, waarvoor hij ook de publieksprijs zou krijgen, op en over de Visa van de fabrieksrijder van Citroën. Neuville zal zeker de sneeuw gemist hebben. De rode Ford Escort MKI diepte de kloof uit, maar op de voorlaatste proef, Ster, weigerde de transmissie alle dienst. Ik begin te wennen aan de pech, we hebben een schitterende dag achter de rug, maar die mooie dag was 10 km te lang.
Bernard Munster kon ook niet meer verder na een schuiver op Basse-Bodeux en Robert Droogmans werd van de zege gehouden na een lekke band op Ster. Thierry Neuville, nu in duel met Jean-Pierre Van de Wauwer, ging dus weer naar de leiding, maar die eerste plek hield hij maar even vast. Tijdens de laatste proef op Creppe, gaf de motor de geest en het was meteen over voor Thierry Neuville. We hebben ons heel de dag geamuseerd, het zal voor een volgende maal zijn, lachte de Belg uit het WK rally. Aan de finish had Jean-Pierre Van de Wauwer, aangemoedigd door honderden supporters, de tranen in de ogen. Voor de eerste maal kon de 58-jarige man uit Verviers, echt vieren aan de finish van de Boucles de Spa. Na vijf tweede plaatsen ging hij dus als winnaar weer naar huis, in zijn Lancia Beta Monte-Carlo. Hij kende geen stukken of problemen en was zonder meer de meest regelmatige van het lot. Ik heb hier geen woorden voor. Dit is de mooiste dag van mijn leven, toonde hij zich bijzonder ontroerd. Ik ben eens zo fier, want ik heb de zege behaald met een wagen die ik zelf heb opgebouwd. Ik heb ook geen slecht figuur geslagen tegenover de jonge talenten. Uiteraard heb ik kunnen profiteren van enkele opgaven, maar ik was nooit ver af. Ik wil in het bijzonder de organisatoren van deze rally bedanken, want zij hebben schitterend werk geleverd in moeilijke omstandigheden, we moeten ze steunen.
Achter Vande, hebben we heel even op de rest van het podium moeten wachten, want de chronometrage van het systeem Tripy is duidelijk niet aan dit soort evenementen aangepast. Tot ieders verbazing en vooral ook de zijne, ging de tweede plek naar de koning van de provinciale rallys in Luik: Raymond Horgnies, schitterend bijgestaan door Cédric Pirotte, winnaar van de Classic in 2011. Hij verraste vriend en vijand in zijn Porsche 911. Ook doodgelukkig was Robert Droogmans (Porsche), die als derde het podium op mocht: Een week geleden wist ik zelfs nog niet dat ik hier zou rijden, maar wat een fijne ervaring. Zonder die lekke band en een remprobleem hadden we kunnen winnen, maar Spa is me nooit echt goed gezind geweest. Ik kom echter nog zeker terug, dat staat vast.
Net naast het podium vonden we de eerste Escort, met een schitterende vierde plek voor de jonge Kevin Demaerschalk in zijn kleine Ford Escort MKI, één plaats beter dan Bouvy. Na zijn zege in de Monte-Carlo werd José Lareppe mooi zesde in zijn Kadett, met naast hem zijn dochter Sophie, voor de Ferrari 308 GTO Gr.4 van Bjorn Waldegard die niemand aan de aankomst verwachtte. De wagen was immers maar enkele uren voor start voor het eerst echt uitgeprobeerd. Achtste was heel verrassend de laatste winnaar van de 24 Uur van Le Mans, André Lotterer, de beste debutant ook. Ik wil zeker nog rallys rijden, maar niet meer met een standaardwagen. Felix-Marie Brasseur en de vijfvoudige winnaar van de 24 Uur van Spa, Eric Van de Poele, maakten de top-10 vol, net voor de Saab van François de Spa, de Kadett van Gérald Delepine en Eddy Seel en de Escort van Christian Kelders.
In Classic was de zege ook voor Lancia, met de Fulvia van Michel Horgnies.
Jean-Pierre Vandewauwer won gisteren de Legend Boucles de Spa in zijn Lancia Monte Carlo Beta. Het werd één groot slagveld in Spa, heel wat favorieten moesten opgeven:
Aanstaande zaterdag wordt in en om Spa de Legend Boucles de Spa gereden, de allereerste rallyafspraak van het seizoen in België. Door de jaren heen is dit evenement uitgegroeid tot een topwedstrijd die nostalgie en competitie hand in hand laat gaan.
Kris Perdu, de man achter Fun Still Exists, zorgt dit jaar voor een unicum. "In de jaren 80 maakten Patrick Snijers, Robert Droogmans en Marc Duez furore in de Belgische rallywereld. Toen streden ze tegen elkaar, nu zaterdag zullen ze dat ook nog doen maar maken ze deel uit van één en hetzelfde team. Zoals de drie musketiers steeds zegden "All for one and one for all", zo zullen Patrick, Robert en Marc het deze week ook doen. Samen strijd voor één doel, de zege in de Legend Boucles de Spa. Helaas kan ik er niet bij zijn omwille van professionele verplichtingen in Singapore. Daarom leek het me leuk om alle drie de Fun Still Exists Porsches uit te rusten met de vlag van Singapore zodat ik hen toch moreel kan ondersteunen."
Koen Wauters is al jaren gebeten door de Legend microbe maar moet dit jaar passen. "Ik heb het te druk met The Voice van Vlaanderen. Mijn hart bloedt maar het leek me niet fair om zaterdagmorgen onvoorbereid naast Marc Duez in de wagen te kruipen. Maar ik steun het project 300% en duim dat minstens één van de wagens van Fun Still Exists op het podium mag eindigen en liefst zo hoog mogelijk."
Geen Koen Wauters naast Marc Duez die dus op zoek moest naar een andere co-rijder. "Ik zal dit weekend extra attent moeten zijn want ik krijg niemand minder dan François Cornelis, voorzitter van de RACB, naast mij. De Legend Boucles de Spa is een fantastisch evenement. Jammer genoeg zal er dit jaar geen sneeuw liggen maar dat maakt de vreugde er niet minder om. In 2007 won ik deze wedstrijd in de huidige configuratie. In 1983 won ik de Boucles de Spa met een Audi Quattro. Ik kijk nu al uit naar de passage op de Clémentine."
Robert Droogmans vormt team met Johnny Vangrieken. Droogmans komt met bescheiden ambities aan de start. "Ik hoop dat ik deze wedstrijd eens kan uitrijden. Dat lukt nog nooit in de Legend editie maar ook niet in de originele rally van destijds. Om één of andere reden ligt Spa me niet. Toch ga ik dit weekend mijn beste beentje voorzetten. Het leuke aan deze wedstrijd is dat we allemaal met dezelfde type banden starten, namelijk sneeuwbanden. Het enige wat me een klein beetje zorgen baart is dat er geen sneeuw is waardoor de snelheid hoger zal liggen en de remafstand groter zal zijn. Ik wil dan ook een warme oproep doen aan de toeschouwers om zich veilig op te stellen. Hoe veiliger ze staan hoe meer spektakel wij kunnen geven. Wij willen de toeschouwers tonen dat plezier nog steeds bestaat, de slogan van ons team: Fun Still Exists."
De derde musketier is Patrick Snijers. In tegenstelling tot Marc Duez en Robert Droogmans is Snijers nog steeds het competitiebeest van weleer. Snijers heeft dan ook een palmares in Spa om u tegen te zeggen. "Ik won 6 keer de Boucles de Spa en 2 keer de Legend. Eigenlijk had ik vorig jaar moeten winnen maar omdat mijn wagen te jong was kreeg ik strafpunten waardoor ik uiteindelijk slechts derde eindigde. Dat wil ik dit jaar, samen met Johan Gitsels van Logi-technic, even recht zetten. Het hoeft geen betoog, ik wil winnen. Dit is pure nostalgie! De 3 musketiers samen in één team, voor één sponsor en alle drie beschikken we over een gelijkaardige wagen. Fantastisch!"
Het geheim is goed bewaard gebleven mede door het feit dat het raden naar de naam even heeft geduurd. Alleen de echte rallyliefhebbers en dito kenners kwamen achter de identiteit van onze geheime gast van de editie 2012 van de Boucles. Hij won tweemaal de bekende RAC Rally, waarvan een laatste maal in 2011. Hij is ex-rijder van Ford, Seat en MG en toch is Gwyndaf Evans niet echt een heel bekende naam. De echte kenners en liefhebbers wrijven zich evenwel in de handen als ze horen dat deze 53-jarige Welshman aan de start van de Boucles zal verschijnen. In ieder geval weten we nu al dat hij zich tot in de puntjes op zijn taak heeft voorbereid, want hij werkte in het geheim al een oefensessie met zijn Mazda RX7 Groep B af, op de wegen in zijn thuisland welteverstaan, en doet voor de diensten naast hem beroep op onze ervaren landgenoot André Leyh.
« Stefaan Stouf klopte me in 2010 in de RAC en is de uittredende winnaar van de Boucles. Meer heb ik niet nodig om revanche te willen, vertelt Gwyndaf.
Met dank aan de heren Peter Gemoets (Mazda België), Jean-Claude Quevrain (Mazda Quevrain), Alain Jeanty (Spike, Roundup) en Claudie Tanghe (AUTOnews) voor hun steun aan deze operatie. En nu maar hopen dat de geheime rijder met de Mazda verder raakt dan zijn voorgangers...
Nog even de vragen:
Hij was officieel rijder van Ford, Seat en MG Hij rijdt met André Leyh Hij heeft al in België gereden (enkel in een test) Hij won nooit een WRC-wedstrijd Hij won in 2011 nog een rally (de Roger Albert Clark) Hij reed nooit eerder in Spa Hij was kampioen van zijn land (1996) Hij vertegenwoordigde drie merken (Ford, Seat en MG) Hij zorgt voor spektakel Hij reed meer dan 30 WK-wedstrijden (33) Het is een specialist van onverhard Hij is ouder dan 45 Hij heeft een corijder met Petter Solberg gemeen (Chris Patterson) Hij reed meermaals naar een top-10 in een WK-rally (zesde in de RAC) Hij reed de Monte-Carlo, de 1000 meren, de Sanremo en de RAC Hij reed ook in P-WRC Zijn voornaam is goed voor 20 punten in Scrabble Hij won tweemaal één van de rallys in de wereld Hij reed ooit in een roze wagen (Sierra Cosworth RAC) Hij was ooit buschauffeur