Foto
FM rallymovies
ga naar de website: www.fmrallymovies.be
www.fmrallymovies.be
01-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Loix in Rallye le Touques
Loix in Rallye le Touques

Het rallyprogramma van Freddy Loix lijkt eindelijk vorm te krijgen. Binnen enkele weken zal Loix deelnemen aan de Rallye le Touques Pas-de-Calais. De wagen waarmee Loix in Frankrijk zal rijden is op dit ogenblik nog niet bekend...

Andere Belgen aan de start in le Touquet zijn: Claudie Tanghe (BMW Compact), Kevin Demaerschalk (DS3), Debackere (DS3), De Mevius (DS3), Cedric Cherain (DS3), Kris Princen (Clio R3), Bart Vanhaverbeke (Mercedes 500 SL), Victorien Heuninck, (C2 R2 Max)... Deze wedstrijd is ook opgenomen in de kalender voor de Belgische Citroen Racing Trophy.

Rallye le Touques gaat door op 16 en 17 maart!

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
27-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haspengouw Rally 4 delige weergave + speciale weergave en crash!
Haspengouw Rally 4 delige weergave + speciale weergave en crash!

De rally van Haspengouw was zo prachtig dat ik het in 4 delen heb moeten maken!

deel 1:
http://www.youtube.com/watch?v=s3cbBcVVnGY

deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=qzvRxlrTTME

deel 3: http://www.youtube.com/watch?v=TJNJzXAsuKw

deel 4: http://www.youtube.com/watch?v=QB1cpqeLaFE

de speciale weergave: de toppers van de baan:

http://www.youtube.com/watch?v=mLS-bpYK7rk

de crash van Kerkhove - Lemaire:

http://www.youtube.com/watch?v=XhnejcRTY1E
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
26-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haspengouw rally 2012 - toppers van de baan
Haspengouw Rally 2012 - toppers van de baan


http://www.youtube.com/watch?v=mLS-bpYK7rk&feature=g-all-lik&context=G271e458FAAAAAAAAAAA
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haspengouw rally - crash Kerkhove - Lemaire

Haspengouw rally - crash Kerkhove - Lemaire

http://www.youtube.com/watch?v=XhnejcRTY1E

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haspengouw rally 2012 - verslag
Haspengouw rally 2012 - verslag

Pieter Tsjoen is en blijft de Schumacher van de Belgische rallysport. Wie dacht dat Snijers, Viaene of Langenakens hem van een zege in de Haspengouw konden houden had het duidelijk mis...

De Mini WRC van Snijers heeft maar een 1600cc motor aan boord, peanuts vergeleken met de 2000 motor in de ex-fabrieks Citroen C4 WRC van Tsjoen. Snijers kon echter de ganse wedstrijd in het spoor van de huidige Belgische kampioen blijven. Het minste foutje of mechanisch probleem kon Tsjoen de zege kosten... Echter het was Snijers die op de allerlaatste proef definitief de duimen moest leggen...Snijers maakte op de allerlaatste proef een foutje wat hem 25 minuten kostte. De Mini JCW WRC stond ongehavend vast, met de wielen in de lucht, op een talud...

"Patrick heeft me toch waar voor mijn geld gegeven. We hebben de ganse dag een stevig tempo moeten rijden en ik heb het mezelf ook moeilijk gemaakt met een paar schuivers. Maar, we doen hier wel een prima zaak voor het kampioenschap," vertelde Pieter Tsjoen na afloop.

Na Tsjoen en Snijers leken de kaarten ook snel verdeeld. Het podium leek vervolledigd te worden met de NCRS Subaru S12 WRC van Viaene, helaas kreeg Viaene af te rekenen met de pechduivel. De versnellingsbak van de S12 zorgde voor een opgave, zo kwam een andere NCRS WRC op de derde plaats, en na het tijdsverlies van Snijers zelfs tweede. Die andere wagen was de Ford Focus WRC van Jonas Langenakens. "Een fantastische wagen die Focus, ik voel me echt goed en op mijn gemak in deze Ford!" vertelde Jonas. Hun teamgenoot Geert Beauprez moest op dezelfde proef als Viaene ook opgeven, een wiellager brak aan de Subaru S9 WRC.

De strijd verderop bleef heel spannend, het waren Bob Colsoul, Stephane Lhonnay en Vincent Verschueren die streden om deze positie. Lhonnay op pad met zijn EVO 9 dacht kansloos te zijn tegen de EVO X van Colsoul, maar in het donker kon Lhonnay terugslaan en de groep N zege mee naar huis nemen. Verschueren was in de Godrive VW Polo Super 2000 op de laatste proeven een stuk sneller en kon uiteindelijk mee op het podium. Lhonnay werd vierde met nog 18 seconden voorsprong op Bob Colsoul.

In de moeilijke omstandigheden bewees Van Parijs nog maar eens de Porsche perfecrt meester te zijn. Hij viel net buiten de top 5, maar hield ondermeer de 4x4's van Marc Streel (EVO X - 7de) en Tuur Vanden Abeele (VW Polo - 8ste) achter zich. Chris Van Woensel reed in de Haspengouw niet met zijn Nissan 370, wel met de Heli BMW 1 reeks, een wagen die hij ondanks enkele schuivers heel goed beheerste. Drik Deveux won overtuigend de Historic en sloot ook de top 10 algemeen af.

Geoffrey Vander Schelden eindigde met zijn Citroën DS3 R3T op de 15de plaats, als eerste met een voorwielaandrijver. De 18de plaats ging naar David Kohnen, die een mooi debuut maakte met de Skoda Fabia R2 van Francis Listrez. De twee andere jongeren met een Fabia, Matthias Boon (motor) en Stephan Hermann (van de baan - zie foto-album), moesten vroegtijdig de strijd staken.

In de Historic had Deveux bijna 1 minuut voorsprong op Janssens en 8 minuten op restauranthouder Frank Baert. De Historic top 5 werd na verschillende opgaves komleet gemaakt door Johan Dekens en Chris Debyser deze laatste bleef echter sukkelen met een nukkige Escort.

In het Criterium gingen vooraf de meeste ogen naar de Lancers, maar het was Claude Bal die hier de snelste en vooral de meest regelmatige was. Bal won in de Subaru 'slechts' 2 proeven en had na afloop een voorsprong van 4.5 seconde op merkgenoot Bert Cornelis.Erik Deveux werd derde in de EVO X voor Kris Cools (EVO X) en de Sierra van Xavier Lannoo. In het Criterium noteerden we ook de lekke band van Cools die een pak tijd koste en de opgave van leider Laruelle (remleiding).

de rallymovies zullen binnenkort online staan maar er is al een voorproefje op youtube!

de toppers gaan van de baan:
http://www.youtube.com/watch?v=mLS-bpYK7rk
crash Kerkhove-Lemaire: http://www.youtube.com/watch?v=XhnejcRTY1E



0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tsjoen wint Haspengouw Rally

                                   Tsjoen wint Haspengouw Rally

Gisteren won Pieter Tsjoen,net zoals vorig jaar, de Haspengouw rally in Landen. Op de 2e plaats vinden we verrassend Jonas Langenakens met de Ford Focus WRC '08 en de derde plaats was bestemd voor Vincent Verschueren met de Polo S2000!

Een volledig verslag én de rallymovies zullen wellicht te zien zijn!


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
22-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langenakens met Focus in Landen
                            Langenakens met Focus in Landen

Jonas Langenakens, die zou starten in Landen met de Subaru S10 van NCRS zal niet met deze wagen aan de start komen. Volgens NCRS zou de Subaru niet in orde zijn en dus niet mogen starten in de Haspengouw. Daarom zal Langenakens met de vrijstaande Focus van NCRS rijden. Hierdoor ziet hij zijn kansen op een mogelijke zege of podium nog meer vergroten in zijn thuisrally!


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Woensel toch niet met Nissan dit jaar

                   Van Woensel toch niet met Nissan dit jaar

Chris Van Woensel zal dit jaar dan toch niet met de Nissan rijden in het Belgisch Kampioenschap. De man uit Schriek liet dit weten. "Toen we de Nissan bouwden kregen we de belofte van Nissan dat het project over 3 jaar zou lopen. Helaas is bij de top van Nissan een machtswissel gebeurd en is onze samenwerking deze week afgelopen." Zeer spijtig vertelt Chris Van Woensel.

Hierdoor start Chris dit jaar dus niet in zijn Nissan 370Z maar in een BMW 130I van HELI-racing. Deze wagen zal hij het hele jaar besturen.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
21-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MINI van Snijers in nieuw jasje
                                MINI van Snijers in nieuw jasje

Met dank aan Logitechnic en groep Sleuyter zal Patrick Snijers dit jaar te zien zijn met een volledig nieuwe liverie voor zijn MINI!


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Startlijst + voorbeschouwing Haspengouw Rally

Startlijst + voorbeschouwing Haspengouw Rally

De Haspengouw opent dit weekend terug het nieuwe rallyseizoen in België.
Er zijn 47 wagens ingeschreven voor het Nationaal waarvan 6 WRC's en 2 S2000.
Daarnaast zijn er ook nog 37 deelnames in het Criterium. Uiteraard krijgt regerend
Belgisch kampioen Pieter Tsjoen startnummer 1. Alle WRC wagens volgen daarop.



De grote afwezige op deze affiche én dit jaar in het Belgische kampioenschap
is natuurlijk Alexandre Romain. Die was zo goed als de enige die vorig jaar
Tsjoen kon bijhouden en zo ook wist te winnen in Bocholt (Sezoensrally).
Romain zal dit jaar slechts in 3 rally's te zien zijn al is ook dit nog niet zeker.
"We hebben alle mogelijkheden bekeken, maar er is niet genoeg budget voor
een heel jaar in het Belgische Kampioenschap."
Wist Romain mij te vertellen.
Romain gokt op een volgend jaar om terug te kunnen keren met een topwagen,
zoals de C4, om zo een volledig seizoen mee te kunnen strijden voor de titel.



Romain out, dan krijgt Tsjoen vrijspel zou u al snel denken. Maar dan komt die "ouwe vos"
terug opdagen. Na een testjaar voor zijn MINI gaat ook Patrick Snijers dit jaar volledig
voor zijn 8e titel. Tsjoen, die nu evenveel titels heeft binnengehaald, zal dit jaar dus
sterke concurrentie krijgen van een snelle Snijers met de JCW MINI WRC.

Groep Sleuyter nieuwe partner Patrick Snijers

Naast al deze recente WRC topwagens mogen we ook nog enkele Subaru WRC's
verwachten van NCRS. Zo komt Mathias Viaene aan de start met een S12. Ook regerend
Belgisch kampioen in groep N, Jonas Langenakens zal starten in een S10 van NCRS.
Daarnaast kruipt co Eddy Snaet naast Wim Soenes in een S9 en ook zijn dochter,
Steffi Snaet, zal naast Geert Beauprez zitten in zijn Impreza.



In deze Haspengouw zullen we ook voor het eerst de 2 nieuwe Volkswagen Polo's
van GoDrive aan het werk zien met aanboord Vincent Verschueren - Stefaan Vanassche
en Tuur Vanden Abeele - Isidoor Smets.




Startlijst: http://www.rallyvanhaspengouw.be/index.php/deelnemers/lijst-inschrijvingen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
20-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rally van Haspengouw: NCRS start met 4 Subaru WRC's. Last minute inschrijving voor Wim Soenens

Rally van Haspengouw: NCRS start met 4 Subaru WRC's. Last minute inschrijving voor Wim Soenens

Volgende zaterdag is er de eerst rally van het BK, de rally van Haspengouw. NCRS komt met 4 Subaru WRC's aan de start waaronder Mathias Viaene met de S12, Jonas Langenakens met de S10, Geert Beauprez met de S9 en een last minute inschrijving voor Team baas Wim Soenens met als co-driver Eddy Snaet, de vader van Steffi Snaet, die dan weer Geert Beauprez zal navigeren.

Deze week volgt er nog een uitgebreide test met al deze wagens en dan op naar Haspengouw! Alle hoop is gericht op Mathias en Jonas die zich schrap gaan zetten en beiden mikken op een zo hoog mogelijke plaats in het Belgisch Kampioenschap.

Rally van Haspengouw: NCRS start met 4 Subaru WRC's. Last minute inschrijving voor Wim Soenens

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groep Sleuyter nieuwe partner van Snijers
                    Groep Sleuyter nieuwe partner van Snijers

Aanstaande zaterdag begint Patrick Snijers aan een nieuw hoofdstuk in zijn autosportcarrière. Was 2011 een kennismakingsjaar met Logi-technic en de Mini dan is 2012 een jaar waar geoogst kan worden. Om een volledig BK te kunnen afwerken is er budget nodig en in de Groep Sleuyter heeft Patrick Snijers, naast Logi-Technic, een tweede sterke partner gevonden.

Steven Sleuyter : "Patrick Snijers is een enorm gemotiveerde, ambitieuze persoon die dit jaar op zoek gaat naar een achtste titel. Zowel Patrick Snijers als zijn collega Pieter Tsjoen jagen dit jaar die achtste titel na. Groep Sleuyter vindt dit een zeer mooi en spannend project vandaar dat wij vanaf de Haspengouw rally gaan samenwerken. Wij hebben Patrick de voorbije weken een aantal keren ontmoet en naast zijn ambitie en motivatie valt ons ook op dat hij eigenlijk een heel gewone en sociale kerel is. Al die kenmerken zijn terug te vinden in de Groep Sleuyter en omdat wij ons als bedrijf met Patrick Snijers kunnen vereenzelvigen steunen wij hem dan ook maximaal."

De visie van de groep Sleuyter

De kernactiviteit van de Groep Sleuyter bestaat in het bouwen en verkopen van vastgoedprojecten aan de Belgische kust, met focus op de omgeving van Oostende. De filosofie van de groep is altijd al geweest om een zo sterk mogelijke verticale integratie na te streven. Van de aankoop van bouwgronden tot de afwerking en verkoop van de projecten; alles gebeurt zo veel mogelijk in eigen beheer en door eigen personeel.

Op die manier verzekert Groep Sleuyter de klant een constant, hoog kwaliteitsniveau op alle vlakken. Bovendien verloopt zo het contact tussen onze firma en de klanten vlot, direct en zeer persoonlijk. Dit zijn meteen ook de kernwaarden van onze firma.

Franklin Sleuyter Foundation

Naast het zakelijke en sportieve luik van de Groep Sleuyter is er ook nog een sociaal luik. De Franklin Sleuyter Foundation is een initiatief van de afgevaardigd bestuurder van de Groep Sleuyter en is opgericht om iets te doen aan het schrijnend tekort aan orgaandonoren in Vlaanderen. De Franklin Sleuyter Foundation wil het doneren van organen in de belangstelling brengen, o.m. door een langspeelfilm te financieren waarin dit thema aan bod komt. Alle info over dit project is terug te vinden op de webstek www.fs-foundation.be.

Groep Sleuyter nieuwe partner Patrick Snijers

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOVIE: Legend Boucles de Spa 2012
                                              Legend Boucles de Spa

deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=rer_XKSX6SE

deel 2:  http://www.youtube.com/watch?v=ROmODVRYlcw&feature=related
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Legend Boucles de Spa 2012
                                 Legend Boucles de Spa 2012

Ondanks de koude en de constante lichte regen in Spa kwam er terug een massa volk om ook dit jaar terug toppers aan het werk te zien. Na de keuring mochten we al metteen 1 van die toppers vergeten, Bruno Thiry, die niet door de keuring geraakte doordat de rolkooi niet in orde was, mocht niet starten. Ook Guy Colsoul en Duitser Thomas mochten niet van start gaan. De ochtend startte niet goed voor de Legends.
Kp 1, Stoumont werd afgelast. " Er was een massa volk en er stonden mensen slecht opgesteld. We wilden geen risico's nemen en een signaal geven" wist organisator Pierre Delettre te zeggen.

Er volgden dan twee proeven waar de tenoren de 80 km/u makkelijk haalden, alvorens de toppers een eerste maal hard uithaalden op de Clémentine, met een scratch voor de Citroën Visa 1000 Pistes van Thierry Neuville, voor de beide Ford Escort van Duval en Stouf. De tweede lus was meteen ook het laatste wapenfeit van enkele toppers: de mystery driver Gwyndaf Evans (alternator op de Mazda RX7 Gr.B), de snelste man van de eerste passage op Lierneux, Pascal Gaban (versnellingsbak), Patrick Snijers (benzinedruk), Didier Auriol (cardan) en de winnaar van vorig jaar, Stouf, die ook de handdoek in de ring moest gooien. Vooraan herleefde de François Duval uit zijn gloriedagen en hij ging in een bijzonder spectaculaire stijl, waarvoor hij ook de publieksprijs zou krijgen, op en over de Visa van de fabrieksrijder van Citroën. Neuville zal zeker de sneeuw gemist hebben. De rode Ford Escort MKI diepte de kloof uit, maar op de voorlaatste proef, Ster, weigerde de transmissie alle dienst.
“Ik begin te wennen aan de pech, we hebben een schitterende dag achter de rug, maar die mooie dag was 10 km te lang.”

Bernard Munster kon ook niet meer verder na een schuiver op Basse-Bodeux en Robert Droogmans werd van de zege gehouden na een lekke band op Ster. Thierry Neuville, nu in duel met Jean-Pierre Van de Wauwer, ging dus weer naar de leiding, maar die eerste plek hield hij maar even vast. Tijdens de laatste proef op Creppe, gaf de motor de geest en het was meteen over voor Thierry Neuville. “We hebben ons heel de dag geamuseerd, het zal voor een volgende maal zijn,” lachte de Belg uit het WK rally. Aan de finish had Jean-Pierre Van de Wauwer, aangemoedigd door honderden supporters, de tranen in de ogen. Voor de eerste maal kon de 58-jarige man uit Verviers, echt vieren aan de finish van de Boucles de Spa. Na vijf tweede plaatsen ging hij dus als winnaar weer naar huis, in zijn Lancia Beta Monte-Carlo. Hij kende geen stukken of problemen en was zonder meer de meest regelmatige van het lot. “Ik heb hier geen woorden voor. Dit is de mooiste dag van mijn leven,” toonde hij zich bijzonder ontroerd.
“Ik ben eens zo fier, want ik heb de zege behaald met een wagen die ik zelf heb opgebouwd. Ik heb ook geen slecht figuur geslagen tegenover de jonge talenten. Uiteraard heb ik kunnen profiteren van enkele opgaven, maar ik was nooit ver af. Ik wil in het bijzonder de organisatoren van deze rally bedanken, want zij hebben schitterend werk geleverd in moeilijke omstandigheden, we moeten ze steunen.”

Achter ‘Vande’, hebben we heel even op de rest van het podium moeten wachten, want de chronometrage van het systeem Tripy is duidelijk niet aan dit soort evenementen aangepast. Tot ieders verbazing en vooral ook de zijne, ging de tweede plek naar de koning van de provinciale rally’s in Luik: Raymond Horgnies, schitterend bijgestaan door Cédric Pirotte, winnaar van de Classic in 2011. Hij verraste vriend en vijand in zijn Porsche 911. Ook doodgelukkig was Robert Droogmans (Porsche), die als derde het podium op mocht:
“Een week geleden wist ik zelfs nog niet dat ik hier zou rijden, maar wat een fijne ervaring. Zonder die lekke band en een remprobleem hadden we kunnen winnen, maar Spa is me nooit echt goed gezind geweest. Ik kom echter nog zeker terug, dat staat vast.”

Net naast het podium vonden we de eerste Escort, met een schitterende vierde plek voor de jonge Kevin Demaerschalk in zijn kleine Ford Escort MKI, één plaats beter dan Bouvy. Na zijn zege in de Monte-Carlo werd José Lareppe mooi zesde in zijn Kadett, met naast hem zijn dochter Sophie, voor de Ferrari 308 GTO Gr.4 van Bjorn Waldegard die niemand aan de aankomst verwachtte. De wagen was immers maar enkele uren voor start voor het eerst echt uitgeprobeerd. Achtste was heel verrassend de laatste winnaar van de 24 Uur van Le Mans, André Lotterer, de beste debutant ook. “Ik wil zeker nog rally’s rijden, maar niet meer met een standaardwagen.” Felix-Marie Brasseur en de vijfvoudige winnaar van de 24 Uur van Spa, Eric Van de Poele, maakten de top-10 vol, net voor de Saab van François de Spa, de Kadett van Gérald Delepine en Eddy Seel en de Escort van Christian Kelders.

In Classic was de zege ook voor Lancia, met de Fulvia van Michel Horgnies.


De movies zullen ook te zien zijn op youtube!





0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
19-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vandewauwer wint Legend Boucles de Spa
                         Vandewauwer wint Legend Boucles de Spa

Jean-Pierre Vandewauwer won gisteren de Legend Boucles de Spa in zijn Lancia Monte Carlo Beta. Het werd één groot slagveld in Spa, heel wat favorieten moesten opgeven:

- Auriol
- Snijers
- Loix
- Neuville
- Stouf
- Duval
- Van Parijs

zo kon Vandewauwer deze editie winnen. Het was een mooie  wedstrijd met veel spectakel!

Een verslag zal later op de dag volgen met nog meer info!
Ook de filmpjes zullen wellicht op Youtube staan!
0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
16-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 3 musketiers zijn klaar voor Spa!
                          De 3 musketiers zijn klaar voor Spa!

Aanstaande zaterdag wordt in en om Spa de Legend Boucles de Spa gereden, de allereerste rallyafspraak van het seizoen in België. Door de jaren heen is dit evenement uitgegroeid tot een topwedstrijd die nostalgie en competitie hand in hand laat gaan.

Kris Perdu, de man achter Fun Still Exists, zorgt dit jaar voor een unicum. "In de jaren 80 maakten Patrick Snijers, Robert Droogmans en Marc Duez furore in de Belgische rallywereld. Toen streden ze tegen elkaar, nu zaterdag zullen ze dat ook nog doen maar maken ze deel uit van één en hetzelfde team. Zoals de drie musketiers steeds zegden "All for one and one for all", zo zullen Patrick, Robert en Marc het deze week ook doen. Samen strijd voor één doel, de zege in de Legend Boucles de Spa. Helaas kan ik er niet bij zijn omwille van professionele verplichtingen in Singapore. Daarom leek het me leuk om alle drie de Fun Still Exists Porsches uit te rusten met de vlag van Singapore zodat ik hen toch moreel kan ondersteunen."

Koen Wauters is al jaren gebeten door de Legend microbe maar moet dit jaar passen. "Ik heb het te druk met The Voice van Vlaanderen. Mijn hart bloedt maar het leek me niet fair om zaterdagmorgen onvoorbereid naast Marc Duez in de wagen te kruipen. Maar ik steun het project 300% en duim dat minstens één van de wagens van Fun Still Exists op het podium mag eindigen en liefst zo hoog mogelijk."

Geen Koen Wauters naast Marc Duez die dus op zoek moest naar een andere co-rijder. "Ik zal dit weekend extra attent moeten zijn want ik krijg niemand minder dan François Cornelis, voorzitter van de RACB, naast mij. De Legend Boucles de Spa is een fantastisch evenement. Jammer genoeg zal er dit jaar geen sneeuw liggen maar dat maakt de vreugde er niet minder om. In 2007 won ik deze wedstrijd in de huidige configuratie. In 1983 won ik de Boucles de Spa met een Audi Quattro. Ik kijk nu al uit naar de passage op de Clémentine."

Robert Droogmans vormt team met Johnny Vangrieken. Droogmans komt met bescheiden ambities aan de start. "Ik hoop dat ik deze wedstrijd eens kan uitrijden. Dat lukt nog nooit in de Legend editie maar ook niet in de originele rally van destijds. Om één of andere reden ligt Spa me niet. Toch ga ik dit weekend mijn beste beentje voorzetten. Het leuke aan deze wedstrijd is dat we allemaal met dezelfde type banden starten, namelijk sneeuwbanden. Het enige wat me een klein beetje zorgen baart is dat er geen sneeuw is waardoor de snelheid hoger zal liggen en de remafstand groter zal zijn. Ik wil dan ook een warme oproep doen aan de toeschouwers om zich veilig op te stellen. Hoe veiliger ze staan hoe meer spektakel wij kunnen geven. Wij willen de toeschouwers tonen dat plezier nog steeds bestaat, de slogan van ons team: Fun Still Exists."

De derde musketier is Patrick Snijers. In tegenstelling tot Marc Duez en Robert Droogmans is Snijers nog steeds het competitiebeest van weleer. Snijers heeft dan ook een palmares in Spa om u tegen te zeggen. "Ik won 6 keer de Boucles de Spa en 2 keer de Legend. Eigenlijk had ik vorig jaar moeten winnen maar omdat mijn wagen te jong was kreeg ik strafpunten waardoor ik uiteindelijk slechts derde eindigde. Dat wil ik dit jaar, samen met Johan Gitsels van Logi-technic, even recht zetten. Het hoeft geen betoog, ik wil winnen. Dit is pure nostalgie! De 3 musketiers samen in één team, voor één sponsor en alle drie beschikken we over een gelijkaardige wagen. Fantastisch!"

Fun Still Exists herenigt de 3 musketiers in Legend Boucles de Spa

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gwyndaf Evans is mysterieuze piloot in Spa!
                       Gwyndaf Evans is mysterieuze piloot in Spa!

Het geheim is goed bewaard gebleven mede door het feit dat het raden naar de naam even heeft geduurd. Alleen de echte rallyliefhebbers en dito kenners kwamen achter de identiteit van onze geheime gast van de editie 2012 van de Boucles. Hij won tweemaal de bekende RAC Rally, waarvan een laatste maal in 2011. Hij is ex-rijder van Ford, Seat en MG en toch is Gwyndaf Evans niet echt een heel bekende naam. De echte kenners en liefhebbers wrijven zich evenwel in de handen als ze horen dat deze 53-jarige Welshman aan de start van de Boucles zal verschijnen. In ieder geval weten we nu al dat hij zich tot in de puntjes op zijn taak heeft voorbereid, want hij werkte in het geheim al een oefensessie met zijn Mazda RX7 Groep B af, op de wegen in zijn thuisland welteverstaan, en doet voor de diensten naast hem beroep op onze ervaren landgenoot André Leyh.

« Stefaan Stouf klopte me in 2010 in de RAC en is de uittredende winnaar van de Boucles. Meer heb ik niet nodig om revanche te willen”, vertelt Gwyndaf.

Met dank aan de heren Peter Gemoets (Mazda België), Jean-Claude Quevrain (Mazda Quevrain), Alain Jeanty (Spike, Roundup) en Claudie Tanghe (AUTOnews) voor hun steun aan deze operatie. En nu maar hopen dat de geheime rijder met de Mazda verder raakt dan zijn voorgangers...

Nog even de vragen:

Hij was officieel rijder van Ford, Seat en MG
Hij rijdt met André Leyh
Hij heeft al in België gereden (enkel in een test)
Hij won nooit een WRC-wedstrijd
Hij won in 2011 nog een rally (de Roger Albert Clark)
Hij reed nooit eerder in Spa
Hij was kampioen van zijn land (1996)
Hij vertegenwoordigde drie merken (Ford, Seat en MG)
Hij zorgt voor spektakel
Hij reed meer dan 30 WK-wedstrijden (33)
Het is een specialist van onverhard
Hij is ouder dan 45
Hij heeft een corijder met Petter Solberg gemeen (Chris Patterson)
Hij reed meermaals naar een top-10 in een WK-rally (zesde in de RAC)
Hij reed de Monte-Carlo, de 1000 meren, de Sanremo en de RAC
Hij reed ook in P-WRC
Zijn voornaam is goed voor 20 punten in Scrabble
Hij won tweemaal één van de rally’s in de wereld
Hij reed ooit in een roze wagen (Sierra Cosworth RAC)
Hij was ooit buschauffeur

En de geheime piloot is.... Gwyndaf Evans

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spa - Demaerschalk met MK I en Vanzeebroeck met MK II

          Spa - Demaerschalk met MK I en Vanzeebroeck met MK II


photo

Alvorens hij een nieuwe uitdaging aangaat, die veel belangrijker is voor het vervolg is van zijn veelbelovende carrière, neemt Kevin Demaerschalk dit weekend samen met Laurent Dujacquier deel aan de Legend Boucles de Spa met een Escort MK1 afkomstig uit de familiale garage uit Hoeilaart. Vader René is niet toevallig een Ford specialist want hij is ook verdeler van het merk.

IMG_0071

Johnny Vanzeebroeck wou ook niet op de afspraak ontbreken in de Legend Boucles de Spa. Zijn keuze voor dit jaar viel op een Escort MKII in de kleuren van Eldis en Hitachi, zoals de wagen van Saelens in 1979. De Escort van Johnny draagt ook de kleuren van de Richard Burns Foundation die geld inzamelt voor medisch onderzoek als eerbetoon aan de Engelse piloot die veel te vroeg overleed door een hersentumor.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
15-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Legend Boucles de Spa - onmisbare informatie
                Legend Boucles de Spa - onmisbare informatie

Prachtig programma voor 8 euro: de onmisbare gids om de rally te volgen

Zoals ieder jaar is de toegang tot de RT’s van de rally en het assistentiepark volledig gratis. De organisatoren stellen daarnaast een schitterend programmaboekje voor, volledig in kleur en maar liefst 56 pagina’s dik. Dit alles krijgt u voor amper 8 euro. Wat vindt u allemaal in het boekje? Uiteraard de kaarten de RT’s, de overzichtskaart van de rally, de lijst met de startnummers – die u nergens anders zal vinden -, en een schitterende poster van de Citroën DS3 WRC van Thierry Neuville. Last but not least vindt u ook een overzichtsposter van de 25 grootste favorieten, naast een deelnameformulier voor een pronostiek waarmee u een schitterende camera GoPro kan winnen. U begrijpt het al, dit programma is de onmisbare gids om echt van de Legend Boucles de Spa te genieten. We willen ook benadrukken dat de opbrengst van het programmaboek helpt om ieder jaar het evenement te organiseren en voor u ook de grote – buitenlandse - vedetten aan te trekken. De verkoop van het programmaboekje start zaterdag om 7u30 onder de tent in startpark - Parc des 7 Heures -, maar ook aan het benzinestation van Texaco in Sart (500m rechts na de afrit van de autostrade Spa), ter hoogte van de haarspeldbochten van de Clémentine (aan de spoorwegbrug als u van Theux komt), aan de toegangsweg naar de eerste RT van Stoumont (Vallée de la Lienne en centrum Chevron).

Winterbanden voor iedereen, spijkers verboden

Zoals de nieuwe regelgeving het wil, hoeven de rijders zich niet langer het hoofd te breken over een eventuele bandenkeuze. Wat het weer ook mag zijn, iedereen start met sneeuwbanden (M&S), waar een klein symbool op de zijkant (berg) aangeeft dat het om de juiste banden gaat. Spijkerbanden en kettingen zijn en blijven sowieso verboden.

Straftijden naar gelang het bouwjaar en vierwielaangedreven wagens zwaar gestraft

Indien het toch zou sneeuwen, dan nog hebben wagens met een vierwielaandrijving niet bij voorbaat gewonnen spel. Ongeacht hun bouwjaar krijgen deze wagens een handicap in functie van hun cilinderinhoud. Voor de wagens die minder dan 2 liter onder de motorkap hebben, zoals de Visa 1000 Pistes, geldt dat ze hun strafpunten met 1,2 moeten vermenigvuldigen (tegen bijvoorbeeld 0,77 voor bijvoorbeeld een Ford Escort of Porsche 911 uit 1977). Voor de dikkere wagens, zoals de Audi Quattro geldt een multiplicator van 1,4. John Thomas kan dus maar beter alle besttijden rijden als hij een kans op de zege wil maken.

Enkele andere belangrijke punten uit het reglement: er is uiteraard de coëfficiënt gelinkt aan het bouwjaar. Deze coëfficiënt komt overeen met de laatste twee cijfers van het bouwjaar, bijvoorbeeld 0,72 voor een wagen uit 1972 of 0,84 voor een wagen uit 1984. Per seconde achterstand op de opgelegde tijd krijgt een deelnemer één strafpunt, per seconde voorspong mag hij op twee strafpunten rekenen. Let op: er is ook een straf van 500 punten voorzien voor de wagens die meer dan één maat van hun originele velgmaat afwijken. Zo mag een Escort die standaard met 13-duimsvelgen uitgerust is, niet met 15-duimsvelgen rijden. Doet de deelnemer dat wel, dan is daar een straf van 500 punten aan verbonden. Als een deelnemer een RT mist, dat krijgt hij sowieso 600 strafpunten en voor de verbindingen is er een onbestrafte achterstand van 15 minuten voorbehouden. Rodeo’s op de verbindingen zijn dus niet nodig.

Een camera GoPro voor de meest spectaculaire rijder

Net als vorig jaar krijgt de meest spectaculaire rijder van het prachtige startveld een prijs. En wie bepaalt wie er de meest spectaculaire is? De toeschouwers natuurlijk! Die man of vrouw die het publiek als zijn lieveling aanduidt, mag rekenen op een camera GoPro Hero. Trouwens maken ook de mensen die hun stem uitbrengen kans op een soortgelijke prijs.

Uw pronostiek uitbrengen kan op www.racspa.be

Het publiek heeft tot zaterdag om 09u00 CET ’s morgens om via de site www.racspa.be een stem uit te brengen. De prijs? Een camera GoPro. Dat is toch meer dan de moeite waard om uw kans te wagen!

Technische controles donderdag vanaf 15u00

De meeste teams uit de streek mogen voor hun technische en administratieve controle al op donderdag naar Spa afzakken. Alles loopt door tot vrijdag 18u00, waarbij het merendeel van de tenoren uit de klasse Legend op vrijdag tussen 16u00 en 17u30 aan de bak komt.

Handtekeningen met posters op vrijdag vanaf 17u45 onder de tent

Het is stilaan een traditie! Alle vedetten, Belgen en buitenlanders, delen op vrijdag, van 17u45 tot 18u45, onder de tent in het centrum van Spa hun handtekeningen uit. Posters met een portret van de 25 favorieten van deze editie worden uitgedeeld en u kan ze laten tekenen door Waldegard, Auriol, Snijers, Neuville, Loix, Duval, Thiry, Lotterer, Colsoul and co.

De Classic twintig minuten eerder

De deelnemers van de categorie Classic moeten twintig minuten eerder opstaan. De eerste wagen, voorzien van startnummer N°201, start om 9u10 en krijgt meteen de Clémentine voorgeschoteld. Zo krijgen we in de Classic onmiddellijk een zekere hiërarchie. Opgepast dus dat u zich niet op de nuchtere maag laat verrassen. De dames en heren van de Classic houden hun middagpauze in de prachtige Abdij van Stavelot. Ze rijden 11 RT’s, waaronder tweemaal de showproef van de zoning van Plénesses (Dison-Andrimont).

Télévesdre brengt de RT van Creppe live!

Net als vorig jaar brengt de lokale zender Télévesdre de RT van Creppe zaterdagnamiddag live op TV! Indien u niet thuis bent, vergeet dan niet om de RT op te nemen!

Gezellig een school steunen

Op de Clémentine vindt u ook een drankstandje, met onder meer ajuinensoep, koffie en andere dranken ten voordele van het College Saint-François-Xavier uit Verviers. De leerlingen en leerkrachten van het vijfde jaar staan er om hun reis naar Rome te sponsoren. We vinden onder de leerkrachten onder meer de mama van Xavier Schene, de technische man van de RACB. Normaal zou ook leerkracht Chris Van Beneden hier moeten staan, maar zij kruipt liever rechts in de MGB van haar echtgenoot Joost Custers.

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geko Ypres Rally: maar liefst 60% vernieuwd!
                             Geko Ypres Rally: maar liefst 60% vernieuwd!

De organisatoren van de Geko Ypres Rally hebben het parcours voor dit jaar afgerond. De teams zullen in totaal 18 klassementsproeven afwerken, samen goed voor ongeveer 300 km aan smalle, kronkelige en oneffen plattelandswegen. Tot 60% van de rally afstand is vernieuwd, met daarbij een compleet hertekende KP Heuvelland en de nieuwe KP Westouter.

De wedstrijd gaat ook dit jaar opnieuw door in de Westhoek, in de streek rond Ieper. De rally zal in totaal zo'n 675 km bedragen waarvan welgeteld 293 km klassementsproeven. Doordat 60% van de klassementsproeven aangepast of nieuw is, wordt de Geko Ypres rally, die toch al bekend stond als een moeilijke, veeleisende rally nog uitdagender voor de teams en gemakkelijker om volgen voor de toeschouwers.

 
De officiële start van de rally zal plaatsvinden in de late namiddag van vrijdag 22 juni 2012. Dag 1 zal bestaan uit 6 klassementsproeven, waarvan er twee tweemaal zullen gereden worden. Het hoogtepunt van deze eerste dag zou wel eens de volledig nieuwe KP Westouter kunnen worden, een uiterst technische en zeer bochtige klassementsproef met veel prachtige punten voor de toeschouwers. De drie andere klassementsproeven op vrijdag zijn Dikkebus, Langemark en Mesen Sauvegarde. Westouter en Langemark worden éénmaal gereden, Mesen Sauvegarde en Dikkebus tweemaal.

De rally-actie gaat verder op zaterdag 23 juni met nog eens twaalf klassementsproeven: 5 klassementsproeven die elk tweemaal gereden worden terwijl de beide Franse klassementsproeven slechts eenmaal gereden worden. Rally manager Alain Penasse: "Deze tweede dag van de Geko Ypres rally bevat de zeer bekende en populaire klassementsproeven Kemmel, Watou, Vleteren-Krombeke (het vroegere Proven-Vleteren), Hollebeke en Heuvelland. De beroemde en zeer uitdagende proef van Heuvelland, één van de langste van de rally, is grondig aangepakt en is volledig nieuw in vergelijking met vorig jaar. Ook KP Kemmel is volledig hertekend en de klassementsproef Vleteren-Krombeke heeft ingrijpende veranderingen ondergaan om deze KP nog wat moeilijker te maken en toegankelijker voor de toeschouwers."

De Geko Ypres rally steekt ook dit jaar opnieuw de Franse grens over met twee klassementsproeven in Frankrijk. De klassementsproef Lille Métropole wordt opnieuw rond Linselles verreden, de showproef in Wasquehal blijft ook dit jaar deel uitmaken van het parcours

Alain Penasse kijkt vol vertrouwen naar de volgende editie van de Geko Ypres rally, die zich nu al als een echte klassieker aankondigt: "18 klassementsproeven, 60% van het parcours vernieuwd, klassementsproeven op maat gemaakt voor de toeschouwers en 's werelds snelste S2000 piloten zullen er opnieuw voor zorgen dat de 2012 Geko Ypres Rally één van de hoogtepunten van het IRC wordt."

filmpjes van de Geko Ypres Rally 2011 vind u hier:

dag 1: http://www.youtube.com/watch?v=NlEHr3e122k

dag 2: http://www.youtube.com/watch?v=mvyTGF1TOco&feature=related


Geko Ypres rally: maar liefst 60% van het parcours vernieuwd

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


Foto

FM rallymovies


Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs