Chris Van Woensel zal dit jaar dan toch niet met de Nissan rijden in het Belgisch Kampioenschap. De man uit Schriek liet dit weten. "Toen we de Nissan bouwden kregen we de belofte van Nissan dat het project over 3 jaar zou lopen. Helaas is bij de top van Nissan een machtswissel gebeurd en is onze samenwerking deze week afgelopen."Zeer spijtig vertelt Chris Van Woensel.
Hierdoor start Chris dit jaar dus niet in zijn Nissan 370Z maar in een BMW 130I van HELI-racing. Deze wagen zal hij het hele jaar besturen.
De Haspengouw opent dit weekend terug het nieuwe rallyseizoen in België. Er zijn 47 wagens ingeschreven voor het Nationaal waarvan 6 WRC's en 2 S2000. Daarnaast zijn er ook nog 37 deelnames in het Criterium. Uiteraard krijgt regerend Belgisch kampioen Pieter Tsjoen startnummer 1. Alle WRC wagens volgen daarop.
De grote afwezige op deze affiche én dit jaar in het Belgische kampioenschap is natuurlijk Alexandre Romain. Die was zo goed als de enige die vorig jaar Tsjoen kon bijhouden en zo ook wist te winnen in Bocholt (Sezoensrally). Romain zal dit jaar slechts in 3 rally's te zien zijn al is ook dit nog niet zeker. "We hebben alle mogelijkheden bekeken, maar er is niet genoeg budget voor een heel jaar in het Belgische Kampioenschap." Wist Romain mij te vertellen. Romain gokt op een volgend jaar om terug te kunnen keren met een topwagen, zoals de C4, om zo een volledig seizoen mee te kunnen strijden voor de titel.
Romain out, dan krijgt Tsjoen vrijspel zou u al snel denken. Maar dan komt die "ouwe vos" terug opdagen. Na een testjaar voor zijn MINI gaat ook Patrick Snijers dit jaar volledig voor zijn 8e titel. Tsjoen, die nu evenveel titels heeft binnengehaald, zal dit jaar dus sterke concurrentie krijgen van een snelle Snijers met de JCW MINI WRC.
Naast al deze recente WRC topwagens mogen we ook nog enkele Subaru WRC's verwachten van NCRS. Zo komt Mathias Viaene aan de start met een S12. Ook regerend Belgisch kampioen in groep N, Jonas Langenakens zal starten in een S10 van NCRS. Daarnaast kruipt co Eddy Snaet naast Wim Soenes in een S9 en ook zijn dochter, Steffi Snaet, zal naast Geert Beauprez zitten in zijn Impreza.
In deze Haspengouw zullen we ook voor het eerst de 2 nieuwe Volkswagen Polo's van GoDrive aan het werk zien met aanboord Vincent Verschueren - Stefaan Vanassche en Tuur Vanden Abeele - Isidoor Smets.
Rally van Haspengouw: NCRS start met 4 Subaru WRC's. Last minute inschrijving voor Wim Soenens
Rally van Haspengouw: NCRS start met 4 Subaru WRC's. Last minute inschrijving voor Wim Soenens
Volgende zaterdag is er de eerst rally van het BK, de rally van Haspengouw. NCRS komt met 4 Subaru WRC's aan de start waaronder Mathias Viaene met de S12, Jonas Langenakens met de S10, Geert Beauprez met de S9 en een last minute inschrijving voor Team baas Wim Soenens met als co-driver Eddy Snaet, de vader van Steffi Snaet, die dan weer Geert Beauprez zal navigeren.
Deze week volgt er nog een uitgebreide test met al deze wagens en dan op naar Haspengouw! Alle hoop is gericht op Mathias en Jonas die zich schrap gaan zetten en beiden mikken op een zo hoog mogelijke plaats in het Belgisch Kampioenschap.
Aanstaande zaterdag begint Patrick Snijers aan een nieuw hoofdstuk in zijn autosportcarrière. Was 2011 een kennismakingsjaar met Logi-technic en de Mini dan is 2012 een jaar waar geoogst kan worden. Om een volledig BK te kunnen afwerken is er budget nodig en in de Groep Sleuyter heeft Patrick Snijers, naast Logi-Technic, een tweede sterke partner gevonden.
Steven Sleuyter : "Patrick Snijers is een enorm gemotiveerde, ambitieuze persoon die dit jaar op zoek gaat naar een achtste titel. Zowel Patrick Snijers als zijn collega Pieter Tsjoen jagen dit jaar die achtste titel na. Groep Sleuyter vindt dit een zeer mooi en spannend project vandaar dat wij vanaf de Haspengouw rally gaan samenwerken. Wij hebben Patrick de voorbije weken een aantal keren ontmoet en naast zijn ambitie en motivatie valt ons ook op dat hij eigenlijk een heel gewone en sociale kerel is. Al die kenmerken zijn terug te vinden in de Groep Sleuyter en omdat wij ons als bedrijf met Patrick Snijers kunnen vereenzelvigen steunen wij hem dan ook maximaal."
De visie van de groep Sleuyter
De kernactiviteit van de Groep Sleuyter bestaat in het bouwen en verkopen van vastgoedprojecten aan de Belgische kust, met focus op de omgeving van Oostende. De filosofie van de groep is altijd al geweest om een zo sterk mogelijke verticale integratie na te streven. Van de aankoop van bouwgronden tot de afwerking en verkoop van de projecten; alles gebeurt zo veel mogelijk in eigen beheer en door eigen personeel.
Op die manier verzekert Groep Sleuyter de klant een constant, hoog kwaliteitsniveau op alle vlakken. Bovendien verloopt zo het contact tussen onze firma en de klanten vlot, direct en zeer persoonlijk. Dit zijn meteen ook de kernwaarden van onze firma.
Franklin Sleuyter Foundation
Naast het zakelijke en sportieve luik van de Groep Sleuyter is er ook nog een sociaal luik. De Franklin Sleuyter Foundation is een initiatief van de afgevaardigd bestuurder van de Groep Sleuyter en is opgericht om iets te doen aan het schrijnend tekort aan orgaandonoren in Vlaanderen. De Franklin Sleuyter Foundation wil het doneren van organen in de belangstelling brengen, o.m. door een langspeelfilm te financieren waarin dit thema aan bod komt. Alle info over dit project is terug te vinden op de webstek www.fs-foundation.be.
Ondanks de koude en de constante lichte regen in Spa kwam er terug een massa volk om ook dit jaar terug toppers aan het werk te zien. Na de keuring mochten we al metteen 1 van die toppers vergeten, Bruno Thiry, die niet door de keuring geraakte doordat de rolkooi niet in orde was, mocht niet starten. Ook Guy Colsoul en Duitser Thomas mochten niet van start gaan. De ochtend startte niet goed voor de Legends. Kp 1, Stoumont werd afgelast. " Er was een massa volk en er stonden mensen slecht opgesteld. We wilden geen risico's nemen en een signaal geven" wist organisator Pierre Delettre te zeggen.
Er volgden dan twee proeven waar de tenoren de 80 km/u makkelijk haalden, alvorens de toppers een eerste maal hard uithaalden op de Clémentine, met een scratch voor de Citroën Visa 1000 Pistes van Thierry Neuville, voor de beide Ford Escort van Duval en Stouf. De tweede lus was meteen ook het laatste wapenfeit van enkele toppers: de mystery driver Gwyndaf Evans (alternator op de Mazda RX7 Gr.B), de snelste man van de eerste passage op Lierneux, Pascal Gaban (versnellingsbak), Patrick Snijers (benzinedruk), Didier Auriol (cardan) en de winnaar van vorig jaar, Stouf, die ook de handdoek in de ring moest gooien. Vooraan herleefde de François Duval uit zijn gloriedagen en hij ging in een bijzonder spectaculaire stijl, waarvoor hij ook de publieksprijs zou krijgen, op en over de Visa van de fabrieksrijder van Citroën. Neuville zal zeker de sneeuw gemist hebben. De rode Ford Escort MKI diepte de kloof uit, maar op de voorlaatste proef, Ster, weigerde de transmissie alle dienst. Ik begin te wennen aan de pech, we hebben een schitterende dag achter de rug, maar die mooie dag was 10 km te lang.
Bernard Munster kon ook niet meer verder na een schuiver op Basse-Bodeux en Robert Droogmans werd van de zege gehouden na een lekke band op Ster. Thierry Neuville, nu in duel met Jean-Pierre Van de Wauwer, ging dus weer naar de leiding, maar die eerste plek hield hij maar even vast. Tijdens de laatste proef op Creppe, gaf de motor de geest en het was meteen over voor Thierry Neuville. We hebben ons heel de dag geamuseerd, het zal voor een volgende maal zijn, lachte de Belg uit het WK rally. Aan de finish had Jean-Pierre Van de Wauwer, aangemoedigd door honderden supporters, de tranen in de ogen. Voor de eerste maal kon de 58-jarige man uit Verviers, echt vieren aan de finish van de Boucles de Spa. Na vijf tweede plaatsen ging hij dus als winnaar weer naar huis, in zijn Lancia Beta Monte-Carlo. Hij kende geen stukken of problemen en was zonder meer de meest regelmatige van het lot. Ik heb hier geen woorden voor. Dit is de mooiste dag van mijn leven, toonde hij zich bijzonder ontroerd. Ik ben eens zo fier, want ik heb de zege behaald met een wagen die ik zelf heb opgebouwd. Ik heb ook geen slecht figuur geslagen tegenover de jonge talenten. Uiteraard heb ik kunnen profiteren van enkele opgaven, maar ik was nooit ver af. Ik wil in het bijzonder de organisatoren van deze rally bedanken, want zij hebben schitterend werk geleverd in moeilijke omstandigheden, we moeten ze steunen.
Achter Vande, hebben we heel even op de rest van het podium moeten wachten, want de chronometrage van het systeem Tripy is duidelijk niet aan dit soort evenementen aangepast. Tot ieders verbazing en vooral ook de zijne, ging de tweede plek naar de koning van de provinciale rallys in Luik: Raymond Horgnies, schitterend bijgestaan door Cédric Pirotte, winnaar van de Classic in 2011. Hij verraste vriend en vijand in zijn Porsche 911. Ook doodgelukkig was Robert Droogmans (Porsche), die als derde het podium op mocht: Een week geleden wist ik zelfs nog niet dat ik hier zou rijden, maar wat een fijne ervaring. Zonder die lekke band en een remprobleem hadden we kunnen winnen, maar Spa is me nooit echt goed gezind geweest. Ik kom echter nog zeker terug, dat staat vast.
Net naast het podium vonden we de eerste Escort, met een schitterende vierde plek voor de jonge Kevin Demaerschalk in zijn kleine Ford Escort MKI, één plaats beter dan Bouvy. Na zijn zege in de Monte-Carlo werd José Lareppe mooi zesde in zijn Kadett, met naast hem zijn dochter Sophie, voor de Ferrari 308 GTO Gr.4 van Bjorn Waldegard die niemand aan de aankomst verwachtte. De wagen was immers maar enkele uren voor start voor het eerst echt uitgeprobeerd. Achtste was heel verrassend de laatste winnaar van de 24 Uur van Le Mans, André Lotterer, de beste debutant ook. Ik wil zeker nog rallys rijden, maar niet meer met een standaardwagen. Felix-Marie Brasseur en de vijfvoudige winnaar van de 24 Uur van Spa, Eric Van de Poele, maakten de top-10 vol, net voor de Saab van François de Spa, de Kadett van Gérald Delepine en Eddy Seel en de Escort van Christian Kelders.
In Classic was de zege ook voor Lancia, met de Fulvia van Michel Horgnies.
Jean-Pierre Vandewauwer won gisteren de Legend Boucles de Spa in zijn Lancia Monte Carlo Beta. Het werd één groot slagveld in Spa, heel wat favorieten moesten opgeven:
Aanstaande zaterdag wordt in en om Spa de Legend Boucles de Spa gereden, de allereerste rallyafspraak van het seizoen in België. Door de jaren heen is dit evenement uitgegroeid tot een topwedstrijd die nostalgie en competitie hand in hand laat gaan.
Kris Perdu, de man achter Fun Still Exists, zorgt dit jaar voor een unicum. "In de jaren 80 maakten Patrick Snijers, Robert Droogmans en Marc Duez furore in de Belgische rallywereld. Toen streden ze tegen elkaar, nu zaterdag zullen ze dat ook nog doen maar maken ze deel uit van één en hetzelfde team. Zoals de drie musketiers steeds zegden "All for one and one for all", zo zullen Patrick, Robert en Marc het deze week ook doen. Samen strijd voor één doel, de zege in de Legend Boucles de Spa. Helaas kan ik er niet bij zijn omwille van professionele verplichtingen in Singapore. Daarom leek het me leuk om alle drie de Fun Still Exists Porsches uit te rusten met de vlag van Singapore zodat ik hen toch moreel kan ondersteunen."
Koen Wauters is al jaren gebeten door de Legend microbe maar moet dit jaar passen. "Ik heb het te druk met The Voice van Vlaanderen. Mijn hart bloedt maar het leek me niet fair om zaterdagmorgen onvoorbereid naast Marc Duez in de wagen te kruipen. Maar ik steun het project 300% en duim dat minstens één van de wagens van Fun Still Exists op het podium mag eindigen en liefst zo hoog mogelijk."
Geen Koen Wauters naast Marc Duez die dus op zoek moest naar een andere co-rijder. "Ik zal dit weekend extra attent moeten zijn want ik krijg niemand minder dan François Cornelis, voorzitter van de RACB, naast mij. De Legend Boucles de Spa is een fantastisch evenement. Jammer genoeg zal er dit jaar geen sneeuw liggen maar dat maakt de vreugde er niet minder om. In 2007 won ik deze wedstrijd in de huidige configuratie. In 1983 won ik de Boucles de Spa met een Audi Quattro. Ik kijk nu al uit naar de passage op de Clémentine."
Robert Droogmans vormt team met Johnny Vangrieken. Droogmans komt met bescheiden ambities aan de start. "Ik hoop dat ik deze wedstrijd eens kan uitrijden. Dat lukt nog nooit in de Legend editie maar ook niet in de originele rally van destijds. Om één of andere reden ligt Spa me niet. Toch ga ik dit weekend mijn beste beentje voorzetten. Het leuke aan deze wedstrijd is dat we allemaal met dezelfde type banden starten, namelijk sneeuwbanden. Het enige wat me een klein beetje zorgen baart is dat er geen sneeuw is waardoor de snelheid hoger zal liggen en de remafstand groter zal zijn. Ik wil dan ook een warme oproep doen aan de toeschouwers om zich veilig op te stellen. Hoe veiliger ze staan hoe meer spektakel wij kunnen geven. Wij willen de toeschouwers tonen dat plezier nog steeds bestaat, de slogan van ons team: Fun Still Exists."
De derde musketier is Patrick Snijers. In tegenstelling tot Marc Duez en Robert Droogmans is Snijers nog steeds het competitiebeest van weleer. Snijers heeft dan ook een palmares in Spa om u tegen te zeggen. "Ik won 6 keer de Boucles de Spa en 2 keer de Legend. Eigenlijk had ik vorig jaar moeten winnen maar omdat mijn wagen te jong was kreeg ik strafpunten waardoor ik uiteindelijk slechts derde eindigde. Dat wil ik dit jaar, samen met Johan Gitsels van Logi-technic, even recht zetten. Het hoeft geen betoog, ik wil winnen. Dit is pure nostalgie! De 3 musketiers samen in één team, voor één sponsor en alle drie beschikken we over een gelijkaardige wagen. Fantastisch!"
Het geheim is goed bewaard gebleven mede door het feit dat het raden naar de naam even heeft geduurd. Alleen de echte rallyliefhebbers en dito kenners kwamen achter de identiteit van onze geheime gast van de editie 2012 van de Boucles. Hij won tweemaal de bekende RAC Rally, waarvan een laatste maal in 2011. Hij is ex-rijder van Ford, Seat en MG en toch is Gwyndaf Evans niet echt een heel bekende naam. De echte kenners en liefhebbers wrijven zich evenwel in de handen als ze horen dat deze 53-jarige Welshman aan de start van de Boucles zal verschijnen. In ieder geval weten we nu al dat hij zich tot in de puntjes op zijn taak heeft voorbereid, want hij werkte in het geheim al een oefensessie met zijn Mazda RX7 Groep B af, op de wegen in zijn thuisland welteverstaan, en doet voor de diensten naast hem beroep op onze ervaren landgenoot André Leyh.
« Stefaan Stouf klopte me in 2010 in de RAC en is de uittredende winnaar van de Boucles. Meer heb ik niet nodig om revanche te willen, vertelt Gwyndaf.
Met dank aan de heren Peter Gemoets (Mazda België), Jean-Claude Quevrain (Mazda Quevrain), Alain Jeanty (Spike, Roundup) en Claudie Tanghe (AUTOnews) voor hun steun aan deze operatie. En nu maar hopen dat de geheime rijder met de Mazda verder raakt dan zijn voorgangers...
Nog even de vragen:
Hij was officieel rijder van Ford, Seat en MG Hij rijdt met André Leyh Hij heeft al in België gereden (enkel in een test) Hij won nooit een WRC-wedstrijd Hij won in 2011 nog een rally (de Roger Albert Clark) Hij reed nooit eerder in Spa Hij was kampioen van zijn land (1996) Hij vertegenwoordigde drie merken (Ford, Seat en MG) Hij zorgt voor spektakel Hij reed meer dan 30 WK-wedstrijden (33) Het is een specialist van onverhard Hij is ouder dan 45 Hij heeft een corijder met Petter Solberg gemeen (Chris Patterson) Hij reed meermaals naar een top-10 in een WK-rally (zesde in de RAC) Hij reed de Monte-Carlo, de 1000 meren, de Sanremo en de RAC Hij reed ook in P-WRC Zijn voornaam is goed voor 20 punten in Scrabble Hij won tweemaal één van de rallys in de wereld Hij reed ooit in een roze wagen (Sierra Cosworth RAC) Hij was ooit buschauffeur
Spa - Demaerschalk met MK I en Vanzeebroeck met MK II
Spa - Demaerschalk met MK I en Vanzeebroeck met MK II
Alvorens hij een nieuwe uitdaging aangaat, die veel belangrijker is voor het vervolg is van zijn veelbelovende carrière, neemt Kevin Demaerschalk dit weekend samen met Laurent Dujacquier deel aan de Legend Boucles de Spa met een Escort MK1 afkomstig uit de familiale garage uit Hoeilaart. Vader René is niet toevallig een Ford specialist want hij is ook verdeler van het merk.
Johnny Vanzeebroeck wou ook niet op de afspraak ontbreken in de Legend Boucles de Spa. Zijn keuze voor dit jaar viel op een Escort MKII in de kleuren van Eldis en Hitachi, zoals de wagen van Saelens in 1979. De Escort van Johnny draagt ook de kleuren van de Richard Burns Foundation die geld inzamelt voor medisch onderzoek als eerbetoon aan de Engelse piloot die veel te vroeg overleed door een hersentumor.
Prachtig programma voor 8 euro: de onmisbare gids om de rally te volgen
Zoals ieder jaar is de toegang tot de RTs van de rally en het assistentiepark volledig gratis. De organisatoren stellen daarnaast een schitterend programmaboekje voor, volledig in kleur en maar liefst 56 paginas dik. Dit alles krijgt u voor amper 8 euro. Wat vindt u allemaal in het boekje? Uiteraard de kaarten de RTs, de overzichtskaart van de rally, de lijst met de startnummers die u nergens anders zal vinden -, en een schitterende poster van de Citroën DS3 WRC van Thierry Neuville. Last but not least vindt u ook een overzichtsposter van de 25 grootste favorieten, naast een deelnameformulier voor een pronostiek waarmee u een schitterende camera GoPro kan winnen. U begrijpt het al, dit programma is de onmisbare gids om echt van de Legend Boucles de Spa te genieten. We willen ook benadrukken dat de opbrengst van het programmaboek helpt om ieder jaar het evenement te organiseren en voor u ook de grote buitenlandse - vedetten aan te trekken. De verkoop van het programmaboekje start zaterdag om 7u30 onder de tent in startpark - Parc des 7 Heures -, maar ook aan het benzinestation van Texaco in Sart (500m rechts na de afrit van de autostrade Spa), ter hoogte van de haarspeldbochten van de Clémentine (aan de spoorwegbrug als u van Theux komt), aan de toegangsweg naar de eerste RT van Stoumont (Vallée de la Lienne en centrum Chevron).
Winterbanden voor iedereen, spijkers verboden
Zoals de nieuwe regelgeving het wil, hoeven de rijders zich niet langer het hoofd te breken over een eventuele bandenkeuze. Wat het weer ook mag zijn, iedereen start met sneeuwbanden (M&S), waar een klein symbool op de zijkant (berg) aangeeft dat het om de juiste banden gaat. Spijkerbanden en kettingen zijn en blijven sowieso verboden.
Straftijden naar gelang het bouwjaar en vierwielaangedreven wagens zwaar gestraft
Indien het toch zou sneeuwen, dan nog hebben wagens met een vierwielaandrijving niet bij voorbaat gewonnen spel. Ongeacht hun bouwjaar krijgen deze wagens een handicap in functie van hun cilinderinhoud. Voor de wagens die minder dan 2 liter onder de motorkap hebben, zoals de Visa 1000 Pistes, geldt dat ze hun strafpunten met 1,2 moeten vermenigvuldigen (tegen bijvoorbeeld 0,77 voor bijvoorbeeld een Ford Escort of Porsche 911 uit 1977). Voor de dikkere wagens, zoals de Audi Quattro geldt een multiplicator van 1,4. John Thomas kan dus maar beter alle besttijden rijden als hij een kans op de zege wil maken.
Enkele andere belangrijke punten uit het reglement: er is uiteraard de coëfficiënt gelinkt aan het bouwjaar. Deze coëfficiënt komt overeen met de laatste twee cijfers van het bouwjaar, bijvoorbeeld 0,72 voor een wagen uit 1972 of 0,84 voor een wagen uit 1984. Per seconde achterstand op de opgelegde tijd krijgt een deelnemer één strafpunt, per seconde voorspong mag hij op twee strafpunten rekenen. Let op: er is ook een straf van 500 punten voorzien voor de wagens die meer dan één maat van hun originele velgmaat afwijken. Zo mag een Escort die standaard met 13-duimsvelgen uitgerust is, niet met 15-duimsvelgen rijden. Doet de deelnemer dat wel, dan is daar een straf van 500 punten aan verbonden. Als een deelnemer een RT mist, dat krijgt hij sowieso 600 strafpunten en voor de verbindingen is er een onbestrafte achterstand van 15 minuten voorbehouden. Rodeos op de verbindingen zijn dus niet nodig.
Een camera GoPro voor de meest spectaculaire rijder
Net als vorig jaar krijgt de meest spectaculaire rijder van het prachtige startveld een prijs. En wie bepaalt wie er de meest spectaculaire is? De toeschouwers natuurlijk! Die man of vrouw die het publiek als zijn lieveling aanduidt, mag rekenen op een camera GoPro Hero. Trouwens maken ook de mensen die hun stem uitbrengen kans op een soortgelijke prijs.
Uw pronostiek uitbrengen kan op www.racspa.be
Het publiek heeft tot zaterdag om 09u00 CET s morgens om via de site www.racspa.be een stem uit te brengen. De prijs? Een camera GoPro. Dat is toch meer dan de moeite waard om uw kans te wagen!
Technische controles donderdag vanaf 15u00
De meeste teams uit de streek mogen voor hun technische en administratieve controle al op donderdag naar Spa afzakken. Alles loopt door tot vrijdag 18u00, waarbij het merendeel van de tenoren uit de klasse Legend op vrijdag tussen 16u00 en 17u30 aan de bak komt.
Handtekeningen met posters op vrijdag vanaf 17u45 onder de tent
Het is stilaan een traditie! Alle vedetten, Belgen en buitenlanders, delen op vrijdag, van 17u45 tot 18u45, onder de tent in het centrum van Spa hun handtekeningen uit. Posters met een portret van de 25 favorieten van deze editie worden uitgedeeld en u kan ze laten tekenen door Waldegard, Auriol, Snijers, Neuville, Loix, Duval, Thiry, Lotterer, Colsoul and co.
De Classic twintig minuten eerder
De deelnemers van de categorie Classic moeten twintig minuten eerder opstaan. De eerste wagen, voorzien van startnummer N°201, start om 9u10 en krijgt meteen de Clémentine voorgeschoteld. Zo krijgen we in de Classic onmiddellijk een zekere hiërarchie. Opgepast dus dat u zich niet op de nuchtere maag laat verrassen. De dames en heren van de Classic houden hun middagpauze in de prachtige Abdij van Stavelot. Ze rijden 11 RTs, waaronder tweemaal de showproef van de zoning van Plénesses (Dison-Andrimont).
Télévesdre brengt de RT van Creppe live!
Net als vorig jaar brengt de lokale zender Télévesdre de RT van Creppe zaterdagnamiddag live op TV! Indien u niet thuis bent, vergeet dan niet om de RT op te nemen!
Gezellig een school steunen
Op de Clémentine vindt u ook een drankstandje, met onder meer ajuinensoep, koffie en andere dranken ten voordele van het College Saint-François-Xavier uit Verviers. De leerlingen en leerkrachten van het vijfde jaar staan er om hun reis naar Rome te sponsoren. We vinden onder de leerkrachten onder meer de mama van Xavier Schene, de technische man van de RACB. Normaal zou ook leerkracht Chris Van Beneden hier moeten staan, maar zij kruipt liever rechts in de MGB van haar echtgenoot Joost Custers.
De organisatoren van de Geko Ypres Rally hebben het parcours voor dit jaar afgerond. De teams zullen in totaal 18 klassementsproeven afwerken, samen goed voor ongeveer 300 km aan smalle, kronkelige en oneffen plattelandswegen. Tot 60% van de rally afstand is vernieuwd, met daarbij een compleet hertekende KP Heuvelland en de nieuwe KP Westouter.
De wedstrijd gaat ook dit jaar opnieuw door in de Westhoek, in de streek rond Ieper. De rally zal in totaal zo'n 675 km bedragen waarvan welgeteld 293 km klassementsproeven. Doordat 60% van de klassementsproeven aangepast of nieuw is, wordt de Geko Ypres rally, die toch al bekend stond als een moeilijke, veeleisende rally nog uitdagender voor de teams en gemakkelijker om volgen voor de toeschouwers.
De officiële start van de rally zal plaatsvinden in de late namiddag van vrijdag 22 juni 2012. Dag 1 zal bestaan uit 6 klassementsproeven, waarvan er twee tweemaal zullen gereden worden. Het hoogtepunt van deze eerste dag zou wel eens de volledig nieuwe KP Westouter kunnen worden, een uiterst technische en zeer bochtige klassementsproef met veel prachtige punten voor de toeschouwers. De drie andere klassementsproeven op vrijdag zijn Dikkebus, Langemark en Mesen Sauvegarde. Westouter en Langemark worden éénmaal gereden, Mesen Sauvegarde en Dikkebus tweemaal.
De rally-actie gaat verder op zaterdag 23 juni met nog eens twaalf klassementsproeven: 5 klassementsproeven die elk tweemaal gereden worden terwijl de beide Franse klassementsproeven slechts eenmaal gereden worden. Rally manager Alain Penasse: "Deze tweede dag van de Geko Ypres rally bevat de zeer bekende en populaire klassementsproeven Kemmel, Watou, Vleteren-Krombeke (het vroegere Proven-Vleteren), Hollebeke en Heuvelland. De beroemde en zeer uitdagende proef van Heuvelland, één van de langste van de rally, is grondig aangepakt en is volledig nieuw in vergelijking met vorig jaar. Ook KP Kemmel is volledig hertekend en de klassementsproef Vleteren-Krombeke heeft ingrijpende veranderingen ondergaan om deze KP nog wat moeilijker te maken en toegankelijker voor de toeschouwers."
De Geko Ypres rally steekt ook dit jaar opnieuw de Franse grens over met twee klassementsproeven in Frankrijk. De klassementsproef Lille Métropole wordt opnieuw rond Linselles verreden, de showproef in Wasquehal blijft ook dit jaar deel uitmaken van het parcours
Alain Penasse kijkt vol vertrouwen naar de volgende editie van de Geko Ypres rally, die zich nu al als een echte klassieker aankondigt: "18 klassementsproeven, 60% van het parcours vernieuwd, klassementsproeven op maat gemaakt voor de toeschouwers en 's werelds snelste S2000 piloten zullen er opnieuw voor zorgen dat de 2012 Geko Ypres Rally één van de hoogtepunten van het IRC wordt."
filmpjes van de Geko Ypres Rally 2011 vind u hier:
Ford Fiesta SportTrophy 2012 met Fiesta R2 én Fiesta R1
Nog eventjes geduld en de Ford Fiesta SportTrophy schiet in de startblokken voor een gloednieuw avontuur. In november weten we wie de opvolger wordt van Bob Kellen, de FFST winnaar van 2011. We starten traditioneel in de Rally de Wallonie en volgen hetzelfde traject als vorig seizoen.
Ford is sinds 1999 onafgebroken met zijn promotiecup aanwezig in het Belgisch Rally Kampioenschap. Ook dit jaar blijft Ford trouw aan zijn politiek om jong talent te ontdekken en de rallysport te promoten. Voortaan kan ook de beginnende piloot genieten van deze unieke promotieformule, want nieuw dit jaar is dat zij kunnen meestrijden met de Ford Fiesta R1, de perfecte instapwagen van Ford. De meer ervaren deelnemers kunnen op hun beurt opnieuw genieten van de uitstekende kwaliteiten van de Ford Fiesta R2. Deze laatste werd voor de tweede keer op een rij als enige rallywagen geselecteerd werd in de WRC Academy!
Om de deelnemers aan de FFST de mogelijkheid te bieden het vaker tegen elkaar op te nemen, bevat de kalender van de Trophy 2012 zes wedstrijden (Luxemburg nog onder voorbehoud.) Met ongeveer een maand tussen elke wedstrijd en een zomerpauze van twee maanden, is de kalender van de FFST in elk geval opnieuw evenwichtig. En niet alleen de kalender is evenwichtig! We kunnen nu al verklappen dat we een internationaal deelnemersveld beogen en kijken alvast uit naar een strijd tussen de Belgische, Nederlandse, Luxemburgse en Engelse teams! Namen worden binnenkort bekendgemaakt, hou dus zeker onze website en facebook pagina in de gaten!N
et zoals in 2011, zal de prijzenpot in de Ford Fiesta SportTrophy weer erg genereus zijn. De winnaar van elke manche ontvangt 3.000 . De premies in de Trophy worden toegekend op basis van het specifieke klassement van de Fiesta's R2/R1 die ingeschreven zijn in de Trophy, ongeacht hun klassement in de Groep of Klasse. Het inschrijvingsgeld voor de FFST 2012 is bepaald op 1.750 (indien ingeschreven voor 1/4) en omvat de levering van de kleding. Wie reeds over de nodige officiële Fiesta R2 kledij beschikt betaalt 950 Euro. De deelnemers kunnen ook occasioneel inschrijven voor de prijs van 450 per rally.V
oor meer informatie over de Ford Fiesta SportTrophy 2012, surf naar de website van de Trophy, www.fiestasporttrophy.be , die binnenkort geactualiseerd zal worden met het nieuwe reglement, of stuur een e-mail naar communication@fiestasporttrophy.be.
Ford Fiesta SportTrophy 2012
Rallye de Wallonie (Namen) 27-29 april Sezoens Rally (Bocholt) 19 mei Geko Ypres Rally (Ieper) 21-23 juni Omloop Van Vlaanderen (Roeselare) 7-8 september Rallye de Luxembourg (Mertzig) 13-14 oktober (onder voorbehoud) Rallye du Condroz (Hoei) 2-4 november
nog enkele nachtjes slapen en de meeste rallyliefhebber zakken af naar het oosten van ons kleine landje, naar Spa.
Deze laatste dagen wachten brengt heel wat verrassingen en onthulingen mee. Zo ziet u hier een korte lijst met de startnummers van de bekendste piloten.
Thierry Neuville heeft na de rally nog 1 plaats gewonnen nadat PG Andersson 2 minuten straftijd kreeg na de rally.
De vering van de Proton van Andersson was te licht waardoor de auto onregelementair was. Daarom krijgt Andersson dus 2 minuten straftijd op de eindstand. Veel effect zal dit niet hebben want Andersson blijft winnaar in het SWRC. Wel verliest hij daardoor 2 plaatsen.
Hiervan kunnen Andreas Mikkelsen en Thierry Neuville profiteren. Neuville wordt dus 12e in plaats van 13e in het klassement!
Het studiebureau van Peugeot Sport werkt hard aan het nieuwe model voor Peueot in 2013, de 208 R4T. Deze versie beschikt uiteraard over vierwielaandrijving en een 1.6 Turbo motor. Hij is de vervanger van de 207 Super2000 waarvan tot nu toe 106 exemplaren gebouwd zijn. De komst van de 208 R4T is voorzien voor het eerste trimester van 2013.
Ondertussen zouden er al enkele liveries ontworpen worden waaronder deze:
Alexandre Romain, de man die vorig jaar Pieter Tsjoen kon opjagen met de C4 zal dit jaar niet starten in de Haspengouw. Dat wist zijn co Bruno Brissart te vertellen. Er is nog niets zeker voor Romain dit jaar.
"Er is nog niets beslist maar alles zou ok moeten zijn voor Tielt" zei Brissart. Er moest begin dit jaar al een keuze worden gemaakt maar wegens omstandigheden met budget,sponsors, etc kwam er niets uit de bus. Romain en co zijn vollop bezig met de mogelijkheden te overlopen.
"C4, Mitsubishi EvoX group N, ou autres.." dit zijn de woorden van Brissart. Uit dit kunnen we afleiden dat ze niet enkel terug de top WRC bespreken of een jaar group N..maar ook misschien eens iets anders. We hopen snel op een keuze van Romain en Brissart.
Vooraleer hij aan zijn campagne in het Europees Historic Kampioenschap begint kijkt Patrick Canavese ernaar uit om eerst Spa en zijn omgeving te ontdekken. De Fransman bestuurt de 0-wagen, een schitterende Lancia Delta S4, een monsterlijke Gr.B met meer dan 500 pk.
De piloot heeft zijn wagen ondertussen laten kennismaken met de koude die hij ook over iets minder dan een week zal tegenkomen in Spa