Super Bowl 50 was een competitief snooze-fest met een ongemakkelijke rustshow en voor het grootste deel ongeïnspireerde tv-reclame. Ik geloof niet dat dit het plan was voor de gouden verjaardag van de geliefde Big Game van de National Football League.
Tijdens de vieringen van afgelopen zondag was een van de dingen waar ik het meest benieuwd naar was, hoe de fintech-gerelateerde reclame zou presteren bij het Super Bowl TV-publiek. SoFi en PayPal, bijvoorbeeld, debuteerden tijdens de game met hun commercials.
In het eerste kwartaal werd er een advertentie voor PayPal uitgezonden en de personen met wie ik de game aan het kijken was, keken er met een lege blik naar.
'PayPal is geen nieuw bedrijf. Wat heeft het voor zin om een reclamespotje te hebben?', vroeg mijn zus.
Ik legde haar uit dat het komt omdat PayPal een eigen bedrijf is geworden en op zoek is naar een naam. Afgezien daarvan hebben de meeste van mijn familieleden en vrienden geen idee wat ik voor de kost doe.
Nadat ik mijn pitch over PayPal's commercial aan het publiek had gegeven, tweette ik het enige probleem dat ik ermee had:
Als het gaat om digitale betalingen, is wat een grap lijkt (en dat was het voor een deel ook) eigenlijk een zorg voor PayPal, kaartnetwerken en fintech-bedrijven. Veel consumenten over de hele wereld gebruiken nog steeds oud geld.
Ik heb dit besproken op Twitter en in een paar blogberichten over Mobile Payments Today, maar laat me het belangrijkste probleem samenvatten dat ik heb gehad toen ik de afgelopen negen maanden in Greenpoint, Brooklyn woonde.
Ik had niet veel contant geld bij me voor dit korte bezoek aan mijn geboortestad. Het was een meevaller dat je me betrapte met een biljet van $ 1 in mijn portemonnee. Hoewel ik om verschillende redenen tegen een geldloze samenleving ben, zul je niet veel papier over me vinden behalve een lange CVS-bon. In mei keerde ik echter terug naar Greenpoint.
Dit deel van Brooklyn staat bekend als de hipsterhoofdstad van de wereld. Ik kan geen steen over straat gooien zonder een slordige hipster te raken. Greenpoint en zijn zuiderbuur, Williamsburg, hebben meer hipsters dan enige andere buurt waar ik ooit heb gewoond. Een andere door hipsters gedomineerde wijk in Wicker Park in Chicago, terwijl Noord-Brooklyn de eerste plaats inneemt.
Hipsters staan erom bekend anti-establishment te zijn en populaire normen te tarten. Terwijl bedrijven zoals PayPal en de kaartnetwerken nabijheid en digitale betalingen op afstand promoten om het gebruik van contant geld te verminderen, accepteren veel etablissementen die zich richten op hipsters (die ook millennials zijn) in het noorden van Brooklyn alleen contant geld. Ik woon naast een van deze etablissementen, Jimmy's Restaurant.
En als je Franklin Street in Greenpoint op en neer gaat, zie je een bord met 'Alleen contant' op verschillende etalages. In dit deel van het land gedijt het oude geld en de krant brandt een gat in mijn zak omdat ik contant geld bij me moet hebben om $ 1,50 te betalen voor een kopje koffie.
En er is nog een ander probleem dat me opvalt bij winkels buiten de hipsterbubbel: de krediet-/debetlimiet van $ 10.
Handelaren kunnen een aankooplimiet van $ 10 opleggen voor creditcard- en debetkaarttransacties dankzij de Dodd-Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act, die in juli 2010 werd ondertekend. De limiet is wetgeving die nu brede mobiele betalingen verhindert en sommige gebruikers om het oude geld te dragen dat PayPal noemde in zijn Super Bowl-commercial.
Omdat providers mobiele betalingen promootten als een eenvoudige manier om te betalen voor kleine kaartjes zoals koffie en een krant onderweg, floreerde het buiten de Verenigde Staten. De Octopus Card van Hong Kong is een fantastisch voorbeeld van dit principe. Wat begon als een gesloten contactloos mobiel betalingssysteem voor transporttarieven is uitgegroeid tot een systeem dat forenzen in winkels in heel Hong Kong kunnen gebruiken.
In de Verenigde Staten kunnen aanbieders van mobiele betalingen geen gebruik maken van de small-ticket-boodschap, omdat sommige vestigingen ofwel allergisch zijn voor plastic vanwege vergoedingen of erop staan het minimum van $ 10 te handhaven om de vergoedingen die ze voor die transacties betalen in evenwicht te brengen.
Is er een manier voor de industrie om dit tweekoppige probleem op te lossen?
Jarenlang hebben branche-experts campagne gevoerd voor specifieke interbancaire tarieven voor mobiele betalingen, met name voor technieken zoals Apple Pay waarbij tokenisatie en vingerafdrukverificatie betrokken zijn. Toen werd onthuld dat banken Apple 15 basispunten betalen per tik op het krediet en een halve cent per debetaanraking, verdween het idee van specifieke interbancaire tarieven voor mobiel betalen, althans voor Apple Pay-transacties.
Als u hiervoor contact wilt opnemen met een PayPal-assistent, moet u naar PayPal Bellen Nederland gaan en hun nummer bellen, wanneer u maar wilt.
|