Ik ben net terug van een reis door India. In Jodhpur zijn
vele winkels en marktkraampjes die kruiden en massalas verkopen. Toch is er
een die eruit springt. Een winkel die opgebouwd is door de vader van de familie
met alleen kwaliteitsproducten. De vader overlijdt en de moeder en dochters
nemen het bedrijf over. Dit kan niet in India. De dochters worden bedreigd en
lastiggevallen. Tot aanranding toe. Maar ze blijven kwaliteit verkopen. Door de
kwaliteit en het verhaal van doorzettingsvermogen neemt de winkel een aparte
plaats in. De reisleiders van toeristengroepen vertellen het verhaal en brengen
de toeristen naar de winkel.
Een lassi is een yoghurtdrank in India. Daar moet je ivm de
hygiëne voorzichtig mee zijn anders wordt je ziek. In Jodhpur op de markt is
een verkoper die weet dat de toeristen ziek worden als hij geen goede hygiëne
hanteert. Alle toeristen op de markt gaan daar hun lassi kopen. Hij heeftnaam gemaakt de beste lassi te maken in heel
Jodhpur.
Aan de oevers van de
Ganges in Varanasi lopen jongens van alles te verkopen. Hun verkooptechnieken
zijneen beetje agressief te noemen. De
verkooptechnieken zijn verschillend maar hebben 1 ding gemeen. Jij, als klant,
vertrouwd ze niet.
De verkooptechnieken die ze hanteren zijn bijvoorbeeld een
uitgestrekte hand en de mededeling dat ze je vriend zijn. Als je ze de hand
schudt dan zit je vast aan een massage. De tweede techniek is nog
vasthoudender. Kinderen hangen letterlijk aan armen van volwassen mensen om er
een koordje aan vast te knopen. Als het koordje geknoopt is dan zit je eraan
vast. Naar mijn mening zijn deze verkooptechnieken niet erg efficiënt.
Dat het ook anders kan bewees eenwinkel met klein restaurant voor het ontbijt
enlunch. De klant kan rustig genieten
van heerlijke koffie en hapjes en vooral rust. De producten die verkocht worden
zijn gemaakt door gehandicapte mensen. De producten zijn geprijsd en hebben een
vaste prijs zodat je niet voor verrassingen komt te staan. De klant kan rustig
kijken en vergelijken. De producten zijn duurder maar kwalitatief van een veel
betere soort dan je elders koopt. Door deze verkooptechnieken wordt er aan de
lopende band verkocht tegen hogere prijzen.
Vooral vertrouwen is op het internet belangrijk. En dan zie
je dat de prijs niet bepalend is voor je product en de verkopen.