Monoculturaliteit laten heersen binnen een Christelijke school
Ik ga ervan uit dat leerlingen beter leren en meewerken aan
een positief functionerende maatschappij in een monoculturele schoolomgeving.
Hoewel ik goed en wel besef dat ook een monoculturaliteit kan en zal zorgen
voor discriminatie, ben ik er toch van overtuigd dat slechts één heersende
religie in een Christelijke school voor meer positieve resultaten zal zorgen,
namelijk het Christendom. Op het ogenblik dat de ouders de normen en regels van
een Christelijke school kennen, is het aan hen de keuze hun kind(eren) al dan
niet in te schrijven, met als doel ook die regels en normen te respecteren.
Indien zij hier niet mee akkoord gaan en eisen dat hun kinderen de culturele
feestdagen eigen aan hun religie mee kunnen beleven waar ik zeker in kan
komen kunnen ze hun kinderen zonder probleem in een gemeenschapsschool
inschrijven. Deze beslissing is een vrije keuze voor iedere ouder.
Ik ben zelf opgegroeid in een Christelijke monoculturele
school waar de normen en waarden van het Christendom gelden. Dit versterkt en
verklaart zonder twijfel mijn visie en standpunt omtrent dit onderwerp. Ik
leerde zowel het Christendom beter kennen, alsook de symbolen, feestdagen,
rituelen, tradities en nog meer culturele weetjes van de meest bekende en op
aarde heersende religies. We kregen Godsdienst lessen, waar niet alleen
Bijbelverhalen en het Christendom nader werden uitgelegd, maar ook andere
godsdiensten ontdekt werden. Ik heb hier zelf nooit problemen mee gehad en
hoewel ik met anderstaligen en leerlingen met een ander geloof dezelfde klas
deelde, ontdekte ik nooit frustraties, tegenstrijdigheden of noch, problemen.