Welkom! Ik ben Roel Van Puyvelde en mijn droom is succes en geluk te vinden met mijn talentenmix. Hoe ik dat doe deel ik graag met jou.
Elke dag krijg ik inspiratie. Die gebruik ik om mijn levensdroom te verwezenlijken. Wat beleef jij op je weg naar succes en geluk? Hoe maak jij je droom waar? Vertel het me! roel @ stormwind . be
01-04-2007
De 7 gewoonten van goed georganiseerde mensen
Dank u wel, Maria Gracia, voor onderstaande inspirerende organiseertips!
1. Geef alles een vaste plaats. Maak een lijst van dingen die geen vaste plaats krijgen en zorg voor een vaste plaats. Koop desnoods hulpmiddelen of meubelstukken die deze organiseerfuncties waarmaken.
2. Leg alles meteen weer op zijn vaste plaats. Géén tussenstations. Nergens. Nooit!
3. Gebruik lijstjes en nota's in je planner en in je kalender. Gebruik één kalender voor alle afspraken binnen gezinstijd. Eén vaste plaats voor elke functie. Plaats deze op een makkelijk bereikbare en goed zichtbare plaats. Gebruik deze referenties dagelijks om jezelf te organiseren. 4. Leg alles meteen op zijn juiste, vaste plaats. Leg
nooit papieren van A op papieren van B. Leg nooit belangrijke papieren op de keukentafel (die
constant afgeruimd en proper gemaakt wordt). Leg nooit de plooiwas op de
rekeningen op de tafel in de woonkamer. Niet opgeplooide plooiwas? Koop een aparte wasmand met enkel deze functie! Post open je meteen en sorteer je in: dringend, belangrijk, niet dringend, lectuur en oud papier. Oud papier doe je meteen op zijn enige, vaste plaats. Formulieren van de kinderen onderteken je meteen en steek ze weer in hun boekentas. Rekeningen steek je in je bakje: te betalen, dat je wekelijks of tweewekelijks op een vast moment afwerkt. Tijdschriften en andere losse lectuur lees je binnen de twee weken of onverbiddellijk richting oud papier (of iemand die je er een plezier mee kan doen).
5. Stel niets uit. Nothing, nada, rien de knots! Plan een taak meteen in en hou je aan je afspraak. Afspraken met jezelf zijn even belangrijk dan andere. Hoe meer je uitstelt, hoe meer deadlines je zal missen en hoe meer kansen tot verbetering van je leven aan je voorbij gaan.
6. Stel doelen op met een deadline. Schrijf in detail uit hoe je wil dat het eindresultaat eruit ziet op welke datum. Deel je eindtaak op in subtaken en plan ook deze in; schrijf ook hier meteen bij wat je tegen dan gedaan wil krijgen. Als je weet wat je wil, en je doet wat je wil, dan krijg je wat je wil.Plan minstens 1 keer per week een moment dat je de stand van zaken bijhoudt. Werk elke dag enkele minuten aan het bereiken van dit doel. Beloon jezelf voor elke goed afgewerkte deeltaak en houd een feestje bij elk bereikt doel.
7. Houd enkel en alleen dat bij wat je gebruikt of waar je van kan genieten. Als het niet nuttig of fijn is om te hebben, gooi je het weg. Eenvoud werkt.
Of dit ook eenvoudig om te zetten is in de praktijk? Ik hou je op de hoogte en hoor het ook graag van jou!
Hoe maak ik tijd en beleef ik er ook nog plezier aan? (1)
Ik wil zo graag 3 artikels per maand schrijven voor mijn blogje. Dat lijkt niet onoverkomelijk. Bovendien doe ik het graag, en vind ik het fijn mijn belevenissen te delen. Toch is het dikwijls een worsteling. Hoe maak ik tijd voor een blogje en beleef ik er nog plezier aan ook? Ik laat mijn engeltje en mijn duiveltje aan het woord.
Het is moeilijk omdat ik al zoveel werk heb en niet zou weten wanneer ik nog tijd zou hebben voor mijn blogje.
Als we dit nu eens positief formuleren? In woorden die motiveren, dus in beweging zetten, tot actie verleiden:
Het is makkelijk als ik er tijd voor inplan en het dan ook werkelijk doe.
Alsof ik tijd te veel heb! Ik heb geen gaatjes om tijd in te plannen voor een blogje. Als er toevallig een gaatje komt, en heb toevallig op dat moment zin én inspiratie voor een blogje, ja, dan lukt het prima. Maar meestal heb ik net genoeg tijd om de dringende zaken af te handelen, of die dingen die gisteren of zelfs eergisteren af hadden moeten zijn.
Veel voorwaarden stellen is een prima manier om niks te bereiken! Klagen ook.
Maar geef toe, iemand die tijd heeft voor een blogje, heeft blijkbaar niks belangrijkers te doen?
Hela, ik ben er wel aan begonnen om te leren mijn talrijke taken beter te beheren, zodat ik juist tijd overhoud voor leuke dingen. Zolang het blogje natuurlijk een taak is tussen de chaos van vele anderen, dan wordt het een verplichting en is het leuke er snel af.
Okee, laat mij even heel het internet afschuimen naar dé ultieme software om mezelf beter te organiseren.
Die heb ik vijf maanden geleden gevonden: Goalpro. Een schitterend programma om je levensdoelen op te splitsen in hoofddoelen, die in subdoelen, die in hoofdtaken, en die weer in subtaken en nog eens subtaken tot je op een niveau komt dat elke taak perfect inpasbaar is in je drukke agenda.
Degelijk programmaatje, inderdaad, maar ik heb geen tijd om dat allemaal in te vullen, ik heb wel beter te doen! Echt werk, geen spelletjes.
Tja, misschien helpt het tijd in te plannen voor Goalpro, neem 30' op woensdag en 30' op zaterdag van 7:30u tot 8u. Ik doe het nu!
Super idee. Ik ben toch al mijn tijd aan het verdoen, en belangrijke dingen aan het vooruitschuiven. Ik zal trouwens eerst tijd moeten inplannen om te zien hoe ik dat in Goalpro kan inplannen!
Goed idee! Ik doe het nu meteen, en ik ben fier op mezelf!
En ja, ik heb het gedaan. Maar of het daarmee gedaan is? Dat lees je spoedig in het spannende vervolg!