In de les techniek behandelen we ons laatste project, namelijk het project transport. De theorie is al ingevuld, nu zijn we bezig met het praktijk gedeelte, dat ook meetelt voor ons examen. We mogen zelf een transport middel in elkaar knutselen en als het zich een meter kan voortbewegen krijgen we een extra punt. Iedereen doet z'n best om in dit voor elkaar te krijgen, er zitten originele uitvinders in onze klas!
Zoals Ina B. al vertelde bezochten we op woensdag 4/05 aan de zeepfabriek McBride in Ieper. We kregen een boeiende en leerrijke rondleiding, in ongeveer 90min. wandelden we van de opslag grondstoffen naar de mixing. Door de vulafdeling naar de afdeling opslag leeggoed, naar de blazerij en tenslotte naar de afdeling opslag volgoed.
Enkele weetjes: in de fabriek werken er meer dan 600 mensen in Ieper maken ze enkel vloeibare zeep die geleverd wordt aan supermarkten zoals Carrefour, Aldi,... per dag worden er ongeveer 450 000 flessen geblazen per week worden er 4 à 5 miljoen flessen gevuld de maandelijkse elektriciteitsfactuur bedraagt 100 000
Graag wil ik de mama van Chloé en onze gidsen bedanken voor het indrukwekkend bezoek!
We zijn de laatste weekjes heel druk in de weer! Zoals een zeepbedrijf bezoeken. Waar we allemaal van genoten hebben. Er is niet veel tijd en er moeten nog verschillende dingen gebeuren. Onder andere ons laatste project afwerken. Waar ons nog leuke dingen bij staan te wachten zoals het maken van een eigen vervoermiddel. Want de vakantie staat voor de deur !
Ik zal jullie een kort verslag geven van de vorige weken zoals jullie weten vliegt een vakantie vliegensvlug voorbij. In de eerst week na de vakantie kregen we onze HHT van techniek en energie terug die we tegen vandaag moesten verbeterd hebben.
Zoals Ina S al zei het project met vloeibare zeep is goed verlopen. Vandaag pasten we de minder goede kleuren en geuren aan tot we da perfecte vloeibare zeep in handen hadden. We goten die in het pompje en van de meesten staat hij nu naast een wasbak te pronken.
Dan zijn we aan het moeilijkere werk begonnen: de vaste zeep. Dat ging als volgt te werk: We verdeelden ons in duos waar de ene de 20 gram NaOH mengde met het water dat door een chemische reactie warm werd terwijl verwarmde de andere persoon de olie met een bunsenbrander. Beide vloeibare stoffen moesten tussen de 50 en de 60 graden meten. Als dat eenmaal zo was werden ze samengevoegd en in de houders van theelichtjes gegoten. Volgende week verwachten al sommigen van ons vaste zeep om mee te nemen naar huis. De anderen zien volgende week hoe het proces zeep maken in elkaar zit.
Vandaag maakten we in de les vloeibare zeep. We moesten een flesje en een vod meehebben. In het flesje deden we achtereenvolgens 20ml texapon nso natriumlaurylethersulfaat, 80ml water, 4 koffielepeltjes zout, parabeen, 3 druppels kleurstof en geurstof. Er was keuze tussen de kleuren rood, groen, geel en paars. En tussen de geuren hyacint, marine, groene appel, lelietje van dalen en jasmijn. Daarna mochten de armspieren aan het werk, we schudden het flesje 10 min. zodat alle ingrediënten goed gemengd zouden zijn. Volgende week zullen we onze zeep in een dispenser gieten en dan mogen we het meenemen naar huis. We gaan ook een stukje vaste zeep maken, omdat dit door de chemische stoffen, die ook verwarmd moeten worden, gevaarlijker is, zal dit gebeuren in het labo. Foto's volgen.
De krokus vakantie is alweer voorbij... Maar ik heb me zeker niet verveeld en ook in verband met techniek heb ik dingen bijgeleerd. Ik ben in de weer geweest met vijzen, nagels, boren, hamers, tangen,... Met een pallet, planken, bandijzer en zeil maakte ik een bak, ik heb waterleidingen gelegd, automatische drinkbakken opgehangen, sanitaire koppelingen gemaakt en vermaakt,...
In de les techniek zijn we begonnen aan ons project zeep, eerst zien we wat theorie over de verschillende soorten zeep en hoe zeep wordt gemaakt. Daarna mogen we zelf aan de slag. Volgende week maken we vloeibare zeep en binnen 2 weken vaste zeep.
Vandaag werden eerst nog enkele bureaulampen afgewerkt en daarna verbeterden we de onderzoeken , Mevrouw Gouwy gaf ons ook nog wat extra uitleg zodat iedereen alles begreep want op 02/03/'11 hebben we herhalingstoets over het project Techniek en energie!
Volgende week hebben we geen les want we vertrekken maandag op GWP!
Op woensdag 9/02/'11 maakten we in de techniekles onze eigen led-bureaulamp. Eerst schuurden en vernisten we de houten onderdelen, dan monteerden we ze in elkaar, sommige delen werden vastgezet met lijm, andere met vijzen. Daarna soldeerden we de geleiders en de schakelaar aan elkaar vast. We plaatsten de batterij, geleiders en schakelaar in het daarvoor voorziene vakje, vijzden het plaatje er boven vast en klaar was kees.
Iedereen vond dit een leuke opdracht en was blij met zijn/haar resultaat!De meeste leerlingen namen hun bureaulamp al mee naar huis. Hopelijk gaat hij vele jaren mee.
Hier zie je hoe druk we in de weer zijn. Momenteel zijn we bezig met het project techniek en energie waar we voornamelijk in duo's energie onderzoeken, zoals het ontmantelen van elektrische toestellen, de stroomkring ,geleiders, zuinige energie ,.... Waar we allen waarschijnlijk het meest naar uitkijken is het maken van een bureaulampje.