Actualia en recensies van theatervoorstellingen, musicals, concerten, cd's, dvd's, strips & boeken
26-02-2021
EWOUT GENEMANS NEEMT DIT SEIZOEN DEFINITIEF HET STOKJE OVER VAN PETER VAN DER VORST MET ZES NIEUWE AFLEVERINGEN VAN 'VERSLAAFD!' OP RTL 4
Familieleden en partners hebben de hulp ingeroepen van ervaringsdeskundige en interventionist Maarten Dammers en presentator Ewout Genemans.
Door middel van een goed voorbereide interventie stappen zij onverwachts in het leven van verslaafden.
Bij het zien van het verdriet van geliefden en familieleden, waarvoor deze interventie meestal een laatste strohalm is, kiezen zij hopelijk voor die acute opname in een verslavingskliniek.
De reactie van de verslaafde is iedere keer weer heel spannend voor de familie. Het is en blijft een overval. De familie zet alles op het spel, want gaat de verslaafde niet mee, dan zal al het contact worden verbroken. Uit liefde, want zij zullen dan stoppen met het onbedoeld faciliteren van de verslaving, door de verslaafde steeds maar weer op te vangen.
Pakken de verslaafden deze kans op een beter leven aan? Of zijn ze er nog niet klaar voor en voelen ze zich voor het blok gezet en belazerd? 'Ja' zeggen betekent dat ze per onmiddellijk hun leven moeten loslaten en letterlijk bij Maarten moeten instappen op weg naar de SolutionS kliniek waar het afkicken begint.
Terwijl de verslaafden een intensieve behandeling volgen in de kliniek, begeleidt Maarten de familieleden die jarenlang in angst en spanning hebben geleefd en helpt ze om zich weer te focussen op hun eigen leven. Hij houdt ze een spiegel voor en maakt duidelijk hoe ook zij moeten veranderen, willen ze een kans maken op een beter leven.
Maarten: In deze tijd is zorg voor iedereen een punt van aandacht, ook voor de mensen die met een verslaving te maken hebben. Dit programma doet er toe. Het geeft hoop aan de hopeloze mensen die nog altijd gegijzeld zijn in de familie-ziekte van verslaving. Met de juiste hulp en zorg kunnen we levens veranderen."
Ewout bezoekt de verslaafden tijdens hun opname in de kliniek en komt later in hun herstel onverwachts langs voor een drugstest. Clean worden is vaak niet het probleem. Clean blíjven is de grootste uitdaging.
Verslaafd!: vanaf 2 maart, zes weken lang diverse, persoonlijke verhalen over de grote impact die verslaving op alle betrokkenen heeft.
Verslaafd! wordt geproduceerd door ITV Studios Netherlands en is vanaf dinsdag 2 maart wekelijks om 20.30 uur te zien bij RTL 4.
26-02-2021 om 14:20
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
TITEL NIEUWE SPIDER-MAN-FILM BEKEND GEMAAKT
Woendag is de titel van de nieuwe Spider-Man-film bekend gemaakt door hoofdrolspelers Tom Holland, Zendaya en Jacob Batalon.
SPIDER-MAN: NO WAY HOME draait vanaf 16 december 2021 in de bioscoop.
26-02-2021 om 14:17
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
TWEEDE ONAFHANKELIJK ONDERZOEK NAAR ONPARTIJDIGHEID TOONT AAN: VRT EN VLAAMSE MEDIA GEVEN VLAMING EVENWICHTIG BEELD
Nieuw wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de Vlaamse audiovisuele media een heel evenwichtig beeld geven van de maatschappij.
De keuzes die VRT NWS maakt, zijn heel gelijklopend met de andere media, zoals VTM.
Er zijn onderling wel accentverschillen.
Zo laat VRT NWS meer diverse actoren in beeld waardoor er ook meer diverse standpunten aan bod komen.
Dit onderzoek maakte deel uit van de afspraken in de vorige Beheersovereenkomst tussen de VRT en de Vlaamse overheid (2016-2020).
Hiervoor heeft de VRT de onpartijdigheid van haar nieuwsaanbod in 2020 opnieuw laten onderzoeken, door de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Universiteit Antwerpen (UA).
Een eerder onderzoek vond al eens plaats in 2015 en leidde toen tot 10 richtlijnen voor onpartijdigheid.
De onderzoekers van de universiteiten hebben voor het nieuwe onderzoek de berichtgeving en duiding van de VRT vergeleken met het nieuwsaanbod van commerciële spelers.
Ze deden ook interviews met journalisten en kijkers over onpartijdigheid.
Over de hele lijn blijkt duidelijk dat zowel de VRT als de commerciële Vlaamse media dagelijks een gebalanceerd beeld nastreven.
Zo toont het onderzoek onder meer aan dat de aandacht die de VRT verdeelt over de politieke partijen nagenoeg identiek is aan die van het VTM Nieuws.
Naast deze en verdere bevindingen doet het onafhankelijke onderzoek ook aanbevelingen.
De VRT-directie laat weten dat hier werk van wordt gemaakt.
Frederik Delaplace, CEO van de VRT:Onpartijdigheid is de basis van goede journalistiek. Als publieke omroep dragen wij dit hoog in het vaandel. Het is dan ook logisch dat dit regelmatig onafhankelijk gemonitord wordt. Het nieuwe onderzoek leert ons dat de VRT nieuwsdienst in haar werking zich erg bewust is van onpartijdigheid, en in haar berichtgeving een brede waaier aan actoren en standpunten aan bod laat komen. Hier mogen we trots op zijn. Dit onderzoek bevestigt dat onze redacties dagelijks werk maken van onpartijdigheid. Laten we als publieke omroep toch kritisch voor onszelf blijven. Het onderzoek biedt verschillende aanbevelingen. We nemen deze ter harte, zo blijven we inspanningen leveren op het vlak van onpartijdigheid.
Het onderzoek: definitie en methodologie
Wat is onpartijdigheid? In het mediadecreet staat dit als volgt omschreven voor alle Vlaamse omroepen die zich aan onpartijdigheidsplicht moeten houden: In de programmas wordt elke vorm van discriminatie geweerd. Het programma-aanbod verloopt zo dat het geen aanleiding geeft tot discriminatie tussen de verschillende ideologische of filosofische strekkingen. De informatieprogrammas, de mededelingen en de programmas met een algemeen informatieve inslag, en alle informatieve programmaonderdelen worden in een geest van politieke en ideologische onpartijdigheid verzorgd.
De methodologie van de onderzoekers was als volgt: een longitudinale vergelijkende analyse van het VRT Journaal en het VTM Nieuws. Een vergelijking van het VRT aanbod met andere nieuwsmedia aan de hand van verschillende casussen, met daarnaast bevragingen van journalisten en publiek.
De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat het verdelen van de aandacht onder de verschillende politieke partijen bij de VRT nagenoeg identiek is aan die van andere media. Op die manier krijgt de Vlaming dagelijks een gebalanceerd beeld.
Professor Peter Van Aelst (UA):Uit de inhoudsanalyse blijkt dat er geen sprake is van een uitgesproken over- of ondervertegenwoordiging van bepaalde actoren in het VRT-nieuwsaanbod. De vergelijking tussen de 19u-journaals van de VRT en VTM leverde opvallend gelijklopende resultaten. De meest uitgesproken gelijkenis is dat de klemtoon bij beide journaals ligt op de actoren met macht, in dit geval de regeringspartijen. Dit is een vaststelling die in lijn ligt met wetenschappelijk onderzoek in andere landen.
3 actuele cases onderzocht
Het onderzoek van VUB en UA ging de onpartijdigheid na aan de hand van drie zaken die in 2020 actueel waren: de dood van Jozef Chovanec als gevolg van politiegeweld, het bereikte federale regeerakkoord en de brand in het Griekse vluchtelingenkamp van Moria.
De duidelijke focus op politici, en regeringsleden in het bijzonder, kwam duidelijk naar voor in onze analyse van drie actuele casussen, luidt de conclusie. Wat daarbij wel opvalt is de onderbelichting van middenveldactoren, met name in de VRT-duiding. Dit was het meest uitgesproken bij de casus over het regeerakkoord, waar de klemtoon in de berichtgeving heel sterk lag op de premier, de nieuwe ploeg, en de reactie van de oppositie.
Klimaatmarsen: even grote gevoeligheid bij VTM
De gelijklopende onpartijdigheid geldt overigens niet alleen voor politieke maar ook voor maatschappelijke themas. Zo was het VTM Nieuws even gevoelig voor actuele themas als de klimaatmarsen, aldus de onderzoekers. Politiek nieuws krijgt over het algemeen bij de VRT wel grotere aandacht, het VTM Nieuws geeft meer aandacht aan criminaliteit, voegt Peter Van Aelst toe.
De VRT onderscheidt zich met diversiteit en evenwicht
Waarin de VRT zich volgens het onderzoek onderscheidt, is de grotere diversiteit aan mensen die in de berichtgeving wordt opgevoerd, zowel in de journaals als in de duidingsprogrammas.
Professor Tim Raats (VUB): Duidingsprogrammas laten toe een bredere reeks actoren, vooral experts, aan het woord te laten. Deze worden vaak ook opgepikt in de nieuwsbulletins, of er wordt naar hen verwezen via de website van VRT NWS.
Bovendien stelt het onderzoek vast dat de VRT-berichtgeving meer evenwicht brengt in de standpunten bij de onderzochte cases.
Professor Tim Raats (VUB):Zo bleek bijvoorbeeld uit de casus over Moria dat, enerzijds, in de VRT-berichtgeving veel empathie werd getoond voor de vluchtelingen, die net als vertegenwoordigers van mensenrechten- en hulporganisaties veelvuldig aan bod komen. Maar dat, anderzijds, er ook herhaaldelijk standpunten aan bod kwamen die wezen op de eigen verantwoordelijkheid van de vluchtelingen. Gelijkaardige vaststellingen waren er voor de zaak-Chovanec.
Bevraging van het publiek
Het onderzoek van VUB en UA ging ook te rade bij journalisten en publiek.
Professor Steve Paulussen (UA): Voor journalisten is het vooral belangrijk dat ze beoordeeld worden op het geheel van de berichtgeving. Het is onmogelijk om in elk journaal en elke uitzending apart steeds alle kanten van een verhaal te belichten, maar de volledige berichtgeving moet wel evenwichtig zijn. Daar wordt binnen de nieuwsdienst goed over gewaakt.
Het onderzoek bij het publiek wijst onder meer op het belang van de toon van de berichtgeving. Vooral bij interviews krijgen mensen soms de indruk dat de aanpak te hard is.
Professor Ike Picone (VUB): Uit het onderzoek met het publiek blijkt dat zij de kritische houding van de journalisten van de VRT wisselend percipieert. Hoewel kritische vragen wel worden aanzien als een onderdeel van de journalistieke berichtgeving associëren sommigen dit ook met een te negatieve houding ten opzichte van de geïnterviewde.
Aanbevelingen
De onderzoekers van VUB en UA ronden hun onderzoek af met een reeks aanbevelingen:
Blijf zoeken naar woordvoerders van de burger in duidingsprogrammas. Daarbij mogen stemmen uit het maatschappelijk middenveld niet over het hoofd worden gezien.
Wees je ervan bewust dat de journalistieke visie op onpartijdigheid niet altijd overeenstemt met de publieke perceptie. Daarom is het aan te raden om transparant te zijn over de redactionele keuzes en ze voldoende te verantwoorden.
Wees je er nog meer van bewust dat mensen het nieuws vandaag via verschillende kanalen volgen en dan ook maar een deel van het volledige aanbod zien. Om te vermijden dat kijkers en luisteraars de indruk krijgen dat een bepaald bericht of programma partijdig of eenzijdig is, moet er meer aandacht zijn om het publiek op het volledige aanbod te wijzen (o.a. via een website).
De hoofdredactie van VRT NWS neemt deze aanbevelingen ter harte.
Zo zullen de conclusies doorgepraat worden met de verschillende redactieteams en komen er initiatieven om in te spelen op de verzuchtingen en aanbevelingen.
Sinds 2003 worden alle nieuwsuitzendingen (19u journaal) van de VRT en VTM systematisch opgeslagen en gecodeerd door het Elektronisch Nieuwsarchief (ENA). Het ENA is uitgegroeid tot een indrukwekkende en unieke dataset van meer dan 200.000 nieuwsitems, die veelvuldig gebruikt wordt voor wetenschappelijk onderzoek (bijv. Beckers & Van Aelst, 2019; Fraussen, & Wouters, 2015).
Over SMIT
SMIT (Studies on Media, Innovation and Technology) specialiseert zich in fundamenteel en toegepast onderzoek inzake innovatie, technologie en media. SMIT overkoepelt haar onderzoek binnen het Programma Media & Society en Data & Society. Het stelt 90+ onderzoekers te werk op fundamentele en toegepaste tracks. Met betrekking tot beleidsvoorbereidend en -evaluerend onderzoek is de expertise van imec-SMIT-VUB zowel door overheden en diverse mediaspelers al ingeroepen en erkend. In het kader van de onderzoeksactiviteiten op regionaal, nationaal en internationaal vlak, heeft imec-SMIT uitgebreide kennis opgebouwd over de audiovisuele sector in Vlaanderen, publieke omroepbeleid en strategie in het bijzonder.
Over Media, Middenveld en Politiek
De onderzoeksgroep Media, Middenveld en Politiek (M2P), bestaande uit drie professoren en een twintigtal onderzoekers en heeft een brede onderzoeksagenda. De focus van het onderzoek van de groep ligt bij het politiek gedrag van zowel individuele politieke actoren (burgers, journalisten etc.) als van collectieve actoren binnen instituties (vb. politieke partijen, sociale bewegingen, mediabedrijven,...). Het grootste deel van het onderzoek in M2P zit op de grens tussen verschillende sociaal-wetenschappelijke disciplines: politieke wetenschappen, communicatiewetenschappen en sociologie. Onder de vleugels van M2P bevindt zich het Elektronisch Nieuwsarchief, wat voor dit project het meest van belang is.
Over Media, beleid en cultuur
De onderzoeksgroep Media, Beleid & Cultuur (MPC) van de Universiteit Antwerpen, bestaande uit vier voltijdse en twee deeltijdse professoren en 16 bezoldigde en 12 vrijwillige medewerkers, voert sociaalwetenschappelijk onderzoek naar verschillende aspecten van de hedendaagse mediacultuur. De aandacht gaat naar de productie, inhoud en receptie van zowel fictie als non-fictie via diverse mediakanalen (televisie, radio, print, digitale en sociale media). De methodologische expertise van de onderzoeksgroep MPC situeert zich met name op het vlak van kwalitatieve inhoudsanalyse en kritische discoursanalyse, diepte-interviews en observatieonderzoek in redacties, en multi-methodisch onderzoek naar mediarepresentaties van diversiteit, mediapluralisme, en journalistieke gatekeeping en nieuwsselectie.
26-02-2021 om 14:16
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
25-02-2021
FEMKE (ZOÃ UIT 'LISA') BRENGT SINGLE 'HOE KEN JIJ MIJ?' UIT!
Een opmerkelijke naam in de cast van de nieuwe VTM-telenovelle Lisa is die van FemkeVerschueren.
Sinds een paar weken maakt ze deel uit van de cast en speelt ze de rol van Zoë.
In de aflevering van vandaag geeft ze als Zoë een optreden in t Excuus en brengt ze een akoestische versie van het nummer Hoe ken jij mij?.
Dat is meteen ook de titel van de nieuwe single van Femke, die vandaag digitaal verschijnt op het House of Entertainment-label.
Als klein meisje vertegenwoordigde Femke België op het Junior Eurovisiesongfestival 2011 in Jerevan, Armenië.
Ze won Junior Eurosong 2011, de nationale preselectie, met het nummer Een kusje meer.
Op het festival behaalde ze de zevende plaats met 64 punten.
Vijf jaar later bracht Femke 2 liedjes uit: Vrij en Ik wacht, waarvan het tweede ook in het Frans verscheen als Jusquà la fin.
Voor de vertaling werkte ze samen met haar zus, die vertaler Frans-Spaans is.
Intussen is Femke Verschueren (8 mei 2000) bijna 21 en studeert ze Wiskunde aan de Universiteit Antwerpen.
Daarnaast acteert ze en schittert ze als Zoë in de nieuwe telenovelle Lisa op VTM.
Daarin speelt ze de jongste dochter van de familie Danton, een internationaal gerenommeerde Vlaamse zakenfamilie, die wereldwijd zaken in cosmetica doet.
Ze komt in t Brouwhuis praktijkervaring opdoen.
Tot ieders verbazing is ze geen verwend nest, maar een sympathiek en grappig meisje.
Meespelen in een film of tv-serie was ongetwijfeld één van de dingen op mijn droomlijstje. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik deze kans kreeg en ik vind het uiteraard geweldig om met zon topcast en -crew te kunnen samenwerken. Ik ga nog niets verklappen, maar aandachtige kijkers hebben vast al gemerkt dat er een mysterieus kantje is aan Zoë. Spannend hoe dat zal evolueren.
Hoe ken jij mij?
Naast het acteren is mensen raken met haar eigen muziek nog één van de grote uitdagingen die Femke wil realiseren.
Met Hoe ken je mij? lanceert ze alvast een opmerkelijk nieuwe single.
De tekst en muziek schreef ik toen ik 16 was. Hoe ken jij mij? gaat over vooroordelen en de pijn die ze kunnen veroorzaken. Het is iets van alle tijden; ongefundeerde, ongezouten meningen doen de ronde en de persoon waarover wordt gesproken kan er weinig of niets aan veranderen. In het lied wordt gevraagd écht te kijken naar de andere, te luisteren, te praten, want enkel zo kan je iemand leren kennen en waarderen. Een boodschap die nu, in tijden van ongefilterde sociale media, misschien nog meer dan ooit van belang is, zegt de singer-songwriter.
Emoties
Voor Femke is het belangrijk dat muziek heel dicht bij het leven blijft.
Tijdens het schrijven van nummers put ik steeds uit mn eigen ervaringen en gevoelens. Dat zorgt ervoor dat de muziek die ik maak ook voor anderen herkenbaar is en binnenkomt. Hoewel ik de vrolijkheid zelve ben, hebben sommige songs nogal een somber karakter. Op één of andere manier voel ik mij, ondanks mijn optimistische levensstijl, toch meer aangetrokken tot het schrijven van liedjes met een aangrijpende boodschap en een zekere gelaagdheid. De tekst en de inhoud zijn voor mij heel erg belangrijk, in combinatie met meeslepende melodieën. Hoe ken jij mij? is een goed voorbeeld van iets wat ik voel, wat mij raakt en wat ik graag wil delen met anderen.
Het arrangement van haar nieuwe single werd gemaakt en opgenomen in Nederland.
Femke nam thuis de zang op en stuurde die door.
Door corona hebben de producers en Femke elkaar nog altijd niet kunnen ontmoeten in real life, maar samen zorgden ze voor een knaller van een song.
Hoe ken jij mij? van Femke verscheen op het House of Entertainment-label en is beschikbaar op alle digitale platformen.
Dat de coronacrisis een inspiratiebron kan zijn voor een nieuw avontuur, bewijzen Vic Dresen (33) en Annelies Goossens (34) uit Mechelen.
Het koppel heeft de start-up Insurgent Cold Drip met eigen spaarcenten opgericht en zet daarmee Cold Drip Coffee op de (Belgische) markt: een gloednieuwe koude koffie gemaakt door koud water te laten druppelen op verse grof gemalen koffiebonen.
Deze bijzondere techniek zorgt voor een dubbel zo hoog cafeïnegehalte dan een normale koffie.
Een volwassen en gezonde versie van de traditionele energiedranken dus met enkel natuurlijke ingrediënten en zonder additieven.
We zijn een buitenbeentje op de markt van energiedranken en koude koffies. We willen het anders doen. Gezonder, natuurlijk en met een sterkere energieboost.
Lets get shit done is het motto van Insurgent Cold Drip en dat bewijzen de bezielers Vic Dresen (33) en Annelies Goossens (34) van deze gloednieuwe Belgische start-up meer dan ooit.
Het Mechels koppel had, omwille van gedeeltelijke economische werkloosheid door de coronacrisis, meer vrije tijd.
Ze besloten dan ook om die extra tijd nuttig te besteden.
We begonnen met intermittent fasting (onderbroken vasten gedurende een bepaalde periode per dag) en gingen op zoek naar drankjes die we in die vastenperiode mochten drinken. Zo kwamen we plots terecht bij Cold Drip Coffee, legt Goossens uit.
We stelden vast dat deze koffievariant heel populair is in Azië en de Verenigde Staten, maar in België nog helemaal niet. Zeker niet op grote schaal in de retail of horeca. Dat zagen we onmiddellijk als een unieke kans om Cold Drip op de Belgische markt te introduceren, aldus Goossens.
Rebels buitenbeentje
We zijn onze ondernemersdroom achterna gegaan met onze eigen spaarcentjes, aldus Dresen. Vic en ik zetten dit product vooral voor mensen zoals onszelf op de markt, omdat het echt gericht is op onze leefwereld, voegt Goossens toe.
De doelgroep van Insurgent Cold Drip is dus duidelijk: volwassenen met een drukke levensstijl, zowel privé als professioneel, die regelmatig een (energie) duwtje in de rug kunnen gebruiken.
Van een chef-kok die zijn laatste shift doet tot ziekenhuispersoneel tijdens hun nachtdienst.
En van de drukbezette manager tot de huismoeder/vader die de kinderen op woensdagnamiddag moet rondbrengen naar al die naschoolse activiteiten.
Ten opzichte van bestaande producten en merken op de markt van energiedranken en ijskoffies, wil Insurgent het op een andere manier aanpakken.
Cold Drip Coffee bestaat, in tegenstelling tot energiedranken en ijskoffies, enkel uit water en koffiebonen.
100% natuurlijk dus.
Cold Drip Coffee is kwaliteitsvolle koffie met een hoog koffiegehalte en meer cafeïne, aldus Dresen.
In die zin zijn we met Insurgent Cold Drip dus echt wel een buitenbeentje op beide markten. We willen de rebel zijn en het anders en beter doen. Gezonder en met een sterkere energieboost.
Delicaat productieproces
Na veel research te doen over Cold Drip vond het koppel al vrij snel een productiepartner die hen kon helpen met de ontwikkeling van hun eerste koffiesmaak Cold Drip Black.
Tijdens dat proces hebben we dus veel koffies geproefd van verschillende koffiebonen met verschillende brandingen, aldus Dresen.
Ook al gebruiken we maar twee ingrediënten, water en koffiebonen, het moet wel volledig kloppen. Bij Cold Drip Coffee is de smaak van de koffiebonen en haar oorsprong sterk aanwezig. Met onze partner hebben we samen nagedacht over het juiste smaakprofiel. Onze keuze is gevallen voor de koffie van El Caracol, een kleine boerderij in El Salvador.
Talrijke toekomstmogelijkheden
Het uiteindelijke doel van het ambitieuze koppel is om zo veel mogelijk mensen een natuurlijke energieboost te geven.
Maar dat gaan we stapje per stapje aanpakken, aldus Dresen. We spreken nu vooral zelfstandige uitbaters en speciaalzaken aan waarvan we weten dat de uitbaters ook achter ons product staan. Zo worden onze koffies, naast onze webshop, momenteel verdeeld bij versmarkt Van Eccelpoel in Herentals. En daar zijn we heel trots op.
Ook een samenwerking met de horecasector zien Dresen en Goossens helemaal zitten.
Onze Cold Drip Black is een veelzijdig product, dus het kan bijvoorbeeld ook perfect in cocktails, ijs of desserten gebruikt worden, aldus Dresen.
En in het najaar zullen we hoogstwaarschijnlijk ook een nieuwe variant lanceren met winterse kruiden, vult Goosens aan.
NIEUW SEIZOEN DE KLAS: JONGEREN PRATEN HONDERDUIT OVER HOE ZIJ DEZE TIJDEN BELEVEN
Vanaf dinsdag 9 maart zwaaien de schoolpoorten weer open op Eén met het nieuwe seizoen van De klas. Een groep zeventienjarigen krijgt les van een bekende Vlaming over een thema dat hem of haar nauw aan het hart ligt. In dit buitengewoon en moeilijk schooljaar is de stem van jongeren nog relevanter. Zij praten honderduit over wat hen bezig houdt in deze bizarre tijden. Hoe handhaven ze zich in deze intense periode? Wat doen ze met zoveel vrije tijd als ze toch niets mogen doen? Voelen ze zich eenzaam en machteloos door alle opgelegde regels? Wordt hun stem nog gehoord of leggen mondmaskers hen het zwijgen op?
De bekende leraars gaan op zoek naar wat er leeft bij de jongeren en hoe ze zich voelen in deze complexe tijden. Dieter Coppens bijt de spits af en onderzoekt hoe vriendschap overleeft in tijden van corona. Imke Courtois heeft het over pijn en An Lemmens wil weten of jongeren nog vechten voor hun idealen. Charlotte Adigéry geeft les over mode en Bart Peeters - hoe kan het anders - over muziek. Kamal Kharmach, ten slotte, wil het met de leerlingen hebben over hun toekomst. Leren de leerlingen wat bij in de les - of zijn het misschien net de leerkrachten die het meest opsteken van de klas?
De klas: vanaf 9 maart elke dinsdag om 20.40 uur te zien op Eén of via de VRT NU app.
Aflevering 1: Dieter Coppens Vriendschap in tijden van corona (dinsdag 9 maart)
Dieter Coppens geeft les over het belang van vriendschap in tijden van corona.' Hij polst bij de leerlingen hoe moeilijk ze het tijdens de eerste lockdown hebben gehad.
Is pijn belangrijk? Imke Courtois stelt de vraag. In haar voetbalcarrière is ze niet alleen vaak geconfronteerd met pijn en blessures, ze houdt zich aan de KU Leuven ook bezig met een doctoraatsstudie over pijnbeleving.
Bart Peeters, jongeren en muziek: dat zijn de ingrediënten voor de derde aflevering van De klas. Samen met zijn leerlingen zoekt Bart naar de impact van muziek.
Aflevering 4: An Lemmens Opkomen voor je idealen (dinsdag 30 maart)
Komen de jongeren vandaag nog op voor hun idealen? Zijn ze nog bereid op straat te komen, te vechten op welke manier dan ook? Televisiepresentatrice en dierenactiviste An Lemmens vraagt het zich af.
Aflevering 5: Charlotte Adigéry - Mode (dinsdag 6 april)
Waarom is wat je draagt zo van belang? Moet je mee zijn met de laatste nieuwe fashiontrends? En zeggen je kleren wie je bent? Muzikante en fashionista Charlotte Adigéry, die er prat op gaat nooit twee keer dezelfde outfit te dragen, heeft er een uitgesproken mening over.
Aflevering 6: Kamal Kharmach Mijn toekomst (dinsdag 13 april)
Kamal Kharmach probeert samen met de leerlingen de toekomst te voorspellen. Waar zien de leerlingen zich binnen tien jaar? Hoeveel verwachten ze te verdienen bij hun eerste job? Wie zal er trouwen in een lange witte jurk en wie zal er twee kinderen adopteren?
De klas: vanaf 9 maart elke dinsdag om 20.40 uur te zien op Eén of via de VRT NU app.
De klas is een programma van Woestijnvis voor Eén.
25-02-2021 om 14:42
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
CHARLOTTE JACOBS LOST TWEEDE SINGLE âOTHER HALFâ MET BETOVERENDE VIDEO
Een maand geleden kondigde Charlotte Jacobs haar tweede EP aan, The Shape of Wandering, met een eerste upbeat pop single getiteld B.
Vandaag ontplooit zich het tweede luik door de release van het nummer Other Half met een betoverende video.
Other Half is een song waar Charlottes achtergrond in de jazz naar boven drijft.
Ze navigeert tussen acrobatische melodieën en jazz progressies met een zalvende stem die soelaas brengt in barre tijden van sociale en lichamelijke afstand.
Zwevend boven akoestische percussieve accenten, bezingt Charlotte het verhaal van een tweede helft. Een tweede helft in jezelf, een tweede helft als wederhelft.
Dit beeld wordt meegenomen in de video die overigens is geregisseerd en gefilmd door Charlotte zelf.
Verschillende kanten van aanraking en non verbale communicatie worden er blootgelegd en in beeld gebracht door in te zoomen op twee dansende, bewegende, gebarende, communiceerde handen, twee ledematen die de uiting zijn van ons emotionele wezen.
Charlotte gebruikt vaker hedendaagse dans als visuele vertaler van haar nummers, zoals bij haar vorige EP Fishtale (2019).
De video werd net voor de lockdown in NYC gefilmd op een appartement van een vriend in Brooklyn. vertelt Charlotte Jacobs.
Ik wou handen gebruiken als twee entiteiten, twee persoonlijkheden, twee creatures die een eigen leven leiden. Ik wou een diepere dimensie geven aan aanraking. En daar letterlijk op inzoomen. Niet wetende dat dit zeer gelimiteerd zou worden in 2020.
Het heeft dus niets te maken met de huidige crisis, maar er is zeker een link die onbewust ontstaan is. We hebben dit op een namiddag ergens in Februari 2020 gefilmd.
Holly, waarvan we de handen zien, is een fantastische danser uit de Brooklyn Downtown Contemporary Dance Scene die ik leerde kennen na een show van mij in Brooklyn
De video werd afgewerkt door video artiste eljka Blakić, een naam die we al eerder tegenkwamen, zij maakte de prachtige video voor Charlottes nummer Fishtale.
Geïnspireerd door het mantrische spoken word van Anne Clark en de multidisciplinaire kunstenaar-muzikante Laurie Anderson, bespeelt Charlotte Jacobs haar stem als een instrument.
Other Half is de tweede single van Charlottes tweede EP The Shape of Wandering uit op 9 April 2021
BIO
Vocaliste Charlotte Jacobs (BE), gevestigd in Brooklyn, transformeert haar wereld in muziek. Zicht, klank, beweging en plaatsen smelten samen in een elektronische harmonie die de leefwereld van de artieste weerspiegelt. Jacobs is geboren en getogen in de kunstgalerij van haar ouders op het Vlaamse platteland, een artistieke achtergrond die haar blijft beïnvloeden. Jacobs' sterke avant-poparrangementen zijn geïnspireerd door zowel beeldende kunst, als poëzie en hedendaagse dans, waarbij ze een brug bouwt tussen een breed scala aan artistieke media. Na een aantal jaren op het podium als deel van het Belgische elektro-trio SEIREN, gecombineerd met jazzstudies aan het Koninklijk Conservatorium Gent, schrijft Jacobs nu haar eigen muziek, experimenterend met vocale manipulatie en onorthodoxe songstructuren.
Ondanks optredens in verschillende samenwerkingen, alsook het componeren van videogame- en filmsoundtracks, vond Charlotte pas écht haar stem toen ze in 2017 haar kans waagde in het verre Brooklyn. Daar begon ze aan haar excentrieke muzikale ontdekkingsreis, in samenwerking met een New Yorks ensemble van producers en artiesten, waarin ze zich vanuit haar Crown Heights slaapkamer verdiepte in de verschillende texturen, vormen en kleuren van haar eigen stem. In 2019 bracht Jacobs haar debuut-EP Fishtale uit, een ambitieuze collectie van vooruitstrevende popsongs, met behulp van producer en engineer Zubin Hensler (Half Waif, The Westerlies, Hannah Epperson). Beïnvloed door jazzzangeres Betty Carter, Bjork's vocale Medulla en Tirzah's razende poploops, overtreft de muziek van Charlotte Jacobs alle verwachtingen en zorgen haar speelse combinaties van stijlen en genres voor een baanbrekend muzikaal resultaat.
25-02-2021 om 14:39
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
WE WILLEN LIEFST WEER MET MEERDERE MENSEN KUNNEN AFSPREKEN
Als de Belgen mochten kiezen, willen ze als eerste versoepeling liefst de mogelijkheid met meer mensen te kunnen afspreken.
Ook naar een terrasje doen wordt massaal uitgekeken.
Dat en veel meer komt naar voor uit een analyse van de 31ste Grote Coronastudie.
Met meer dan 31 000 waren ze afgelopen dinsdag, de deelnemers aan de 31ste golf van de Grote Coronastudie.
Dat zijn zowat 10 000 deelnemers meer dan twee weken geleden.
Bovendien was het voor 10% van de respondenten de eerste keer dat ze de bevraging invulden, weet Koen Pepermans, sociaal wetenschapper op UAntwerpen.
De coronacrisis sleept nu bijna een jaar aan, maar ook nu nog is het bijzonder interessant om via deze enquête te achterhalen hoe de Belgen denken over de coronacrisis in al haar aspecten.
De Grote Coronastudie, een initiatief van UAntwerpen, met medewerking van UHasselt, KU Leuven, ULB en een financieel duwtje van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO), legt heel wat vragen al van bij het uitbreken van de crisis voor aan de deelnemers, maar per editie worden er ook enkele specifieke klemtonen gelegd. Zo waren er deze week enkele vragen over de mogelijke versoepelingen.
Een eerste analyse:
- Met meer mensen kunnen afspreken (binnen of buiten) wordt het vaakst als eerste geantwoord wanneer mensen de vraag krijgen welke activiteit ze het eerst willen hervatten. Elke deelnemer mocht maximaal vijf activiteiten aanvinken. De top 5, waarbij de percentages verwijzen naar het aantal deelnemers dat de activiteit in hun top 5 zet:
1. Een terrasje doen op café of restaurant: 71%
2. Bezoek van meer dan één persoon binnen: 65%
3. Met meer dan vier mensen afspreken buiten: 58%
4. Reizen en uitstappen maken naar het buitenland: 40%
5. Binnen op restaurant kunnen gaan: 39%
- Er is natuurlijk een verschil tussen willen doen en kunnen doen. Gevraagd naar wat ze verwachten het snelst opnieuw te kunnen doen, antwoorden de deelnemers in dalende volgorde:
o Met meer dan vier mensen buiten afspreken
o Competitiesport buiten
o Scholen secundair volledig open
o Winkelen met meerdere personen
De meerderheid van de deelnemers houdt er rekening mee dat grote familiefeesten op korte termijn nog niet mogelijk zullen zijn.
- Opvallend: duidelijk meer mensen gaven de afgelopen twee weken een hand of een kus aan iemand buiten het eigen gezin. Er werd meer fysiek contact gemaakt dan tijdens de feestdagen. Samen buiten van het mooie weer genieten kan een mogelijke verklaring zijn, maar ook dan blijven de basisregels van het grootste belang
- De vaccinatiebereidheid blijft onveranderd groot: 83% zal zich waarschijnlijk of zeker laten inenten. De meest betrouwbare bronnen voor info over vaccin(atie) zijn de huisarts, de apotheker en de wetenschappelijke experten.
- We zitten met zijn allen weer iets minder goed in ons vel in vergelijking met twee weken geleden. Die evolutie is het duidelijkst bij de studenten: velen onder hen hadden twee weken geleden een lesvrije week, nu wacht hen een tweede semester met voorlopig nog steeds hoofdzakelijk online onderwijs.
KDG-STUDENTEN LATEN ZICH OPSLUITEN IN CAMPUS OM STUDIEKIEZERS TE HELPEN
Op elke campus van de Karel de Grote Hogeschool (KdG) laten 2 studenten (knuffelcontacten) zich vrijwillig 24 uur lang opsluiten.
Hun missie: zoveel mogelijk studiekiezers rondleiden op hun campus en 24 opdrachten van studiekiezers tot een goed einde brengen.
Via een livestream volgen zesdejaars De Grote Opsluiting online: een rock-n-roll manier om de campussen voor het eerst te ervaren.
Het is voor studiekiezers niet evident om in coronatijden de juiste keuze te kunnen maken, klinkt het bij KdG.
We hopen hen met De Grote Opsluiting extra te kunnen motiveren om informatie in te winnen over opleidingen en campussen. Zowel twijfelaars aan het begin van hun studiekeuzetraject als wie al een bepaalde opleiding gekozen heeft, krijgen een ongeziene inkijk in de campussen.
King of queen van de campus
De Grote Opsluiting geeft de deelnemende studenten de kans om even aan de dagelijkse sleur te ontsnappen terwijl ze strijden voor eeuwige roem als king of queen van hun campus.
De wedstrijd is een lichtpunt voor onze huidige studenten die zich 24 uur lang nog eens coronaproof op hun campus mogen uitleven, aldus KdG.
In totaal verblijven 8 studenten van zaterdag 27 tot zondag 28 februari om 12 uur op 4 campussen (Zuid, Groenplaats, Hoboken, Sint Lucas Antwerpen).
Ze staan in contact met elkaar en met de buitenwereld via internet.
Met dank aan tweedejaarsstudenten Multimedia & Creative Technologies zal de spannende strijd via livestream op de website van KdG en sociale media te volgen zijn.
De deelnemers
Wij zijn twee spontane jonge dames met een hoek af die altijd klaarstaan voor een uitdaging! Na 11 maanden lockdown kijken we ernaar uit om eindelijk nog eens 24 uur op de campus te mogen doorbrengen, getuigen Laure Peeters (21) en Camie Machiels-Didelez (21) van Medische Laboratoriumtechnologie die voor de eer gaan strijden op campus Hoboken.
Voor campus Zuid nemen Xander Suetens (21) en Dries Lambrechts (21) de strijd voor hun rekening, beide studenten Leraar Lager Onderwijs.
Voor campus Groenplaats gaat het om Jonathan Opsomer (21) en Lukas Heylen (23), studenten Internationaal Ondernemen.
Studenten Beeldende Kunsten Orphea Aerts (21) en Kaat Wouters (21) nemen voor campus Sint Lucas Antwerpen de honneurs waar.
SALAH: DOCUMENTAIREMAKER ERIC GOENS DUIKT IN HET LEVEN VAN SALAH ABDESLAM
Op 22 maart 2021 is het exact vijf jaar geleden dat ons land werd opgeschrikt door een aanslag.
Eén staat hierbij stil en brengt vanaf dinsdag 9 maart de documentaire Salah.
De documentaire vertelt het verhaal van Salah Adbeslam, van zijn jeugdjaren in een warm nest in Sint-Jans-Molenbeek, over zijn radicalisering, tot zijn aandeel in de bloederige terreuraanslag vijf jaar geleden.
Stap voor stap neemt documentairemaker Eric Goens de kijkers mee in de onderhuidse wereld waar jihadistenleiders kleine criminelen rekruteren voor hun heilige oorlog.
Salah Abdeslam was maar een van hen, maar hij werd het gezicht van het kwaad.
Salah: vanaf 9 maart elke dinsdag om 21.30 uur op Eén of via de VRT NU app.
Salah is een programma van Het nieuwshuis voor Eén.
Aflevering 1
In het eerste deel van de vierdelige documentaire Salah pakt maker Eric Goens meteen uit met nooit eerder getoonde getuigenissen. Voor het eerst in hun carrière spreken leden van de speciale eenheden van de federale politie zelf over hun aandeel in de jacht op Salah en de andere terroristen. We stonden tegenover wolven. Meermaals keken we in de loop van hun kalasjnikovs. De kogels vlogen rond onze oren. Het was wij tegen zij.
Een familielid vertelt gedetailleerd over het leven binnen de Molenbeekse familie Abdeslam. Ons gezin was een gezin als een ander. Een familie met vijf kinderen, een vader die werkte, een moeder aan de haard. Salah studeerde, maar we wisten dat hij geen universiteit zou doen Daarnaast besteedt de docu ook aandacht aan de verklaringen die Salah zelf heeft afgelegd, en waarom hij uiteindelijk zijn medewerking aan het onderzoek heeft opgezegd.
Aflevering 2
Hoe dichter 13 november 2015 nadert, hoe sneller de acties van Salah Abdeslam elkaar opvolgen. In het tweede deel van de documentairereeks Salah gaat Eric Goens dieper op zoek naar de wortels van het kwaad en beschrijft hij tot in detail de rol van Salah Abdeslam in de aanslagen die zouden volgen. Terwijl broer Brahim naar Syrië trekt en er in het woestijnzand rond Raqqa een terreuropleiding krijgt, pikt Salah over heel Europa terroristen op om ze veilig onder te brengen op plekken in ons land.
Aflevering 3
35 doden en 270 gewonden: dat was de trieste eindbalans na de aanslagen op de luchthaven van Zaventem en in het Brusselse metrostation Maalbeek. Deel drie van de docureeks gaat grotendeels over deze tragische gebeurtenis en beschrijft aan de hand van unieke en nooit eerder getoonde beelden en beklijvende ooggetuigenverslagen de aanslagen van 22 maart 2016.
Ik zag hem liggen, vertelt politieman Patrik Asselman over hoe hij Manuel Martinez meer dood dan levend tussen het puin vond. Stukken van zijn benen waren weggereten door de ontploffing. Hij bloedde langzaam leeg en het enige dat ik kon doen om het bloed te stelpen was zijn aderen tussen duim en wijsvinger op mekaar drukken. Manuel overleefde dankzij Patrik. Vandaag zijn ze vrienden voor het leven.
Aflevering 4
Het vierde en laatste deel van de documentaire blikt terug op het terreuronderzoek in ons land. Documentairemaker Eric Goens vraagt zich af of we de aanslagen hadden kunnen voorkomen. Slachtoffer Manuel en redder Patrik zien elkaar terug na een erg lange tijd, en vallen elkaar in de armen. Sven Mary, advocaat van Salah Abdeslam, bereidt intussen het proces voor. Ik ben geen crapuul en geen terroristenvriend. Ik heb een eed afgelegd.
Salah: vanaf 9 maart elke dinsdag om 21.30 uur op Eén of via de VRT NU app.
25-02-2021 om 14:26
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
24-02-2021
CRISISCEL CULTUUR: GEEF ONS GROEN LICHT
Op het overlegcomité van 5 februari werd een perspectief beloofd aan de cultuur- en evenementensector.
Drie weken later zijn we klaar met wachten: geef ons groen licht!
Heropen onze sector en omarm ons als een deel van de oplossing om verstrooiing en mentale zorg te bieden in een veilige en gecontroleerde omgeving.
Kom tegemoet aan de mentale nood van zovelen.
Na bijna een jaar (zo goed als) gesloten te zijn geweest, is de moedeloosheid groot bij de 85.000 mensen die werken in de sector.
Van de individuele kunstenaars, amateurs en professionelen, de cultuurwerkers in de duizenden (sociaal- )culturele organisaties en verenigingen, de toeleveranciers,
Maar ook ons groot publiek - en zeker de groep jongeren - heeft nood aan ontmoeting en verbinding.
Cultuur - in al zijn genres en verschijningsvormen - kan de noodzakelijke mentale zuurstof geven.
Niet in de marge, maar als een wetenschappelijk bewezen antwoord op een wezenlijke behoefte van de mens.
Deze rol heeft onze sector altijd al gespeeld en die rol willen we nu opnieuw kunnen opnemen.
Bovendien kan dit veilig en gecontroleerd: onze protocollen om covid-proof te werken zijn helemaal up-to-date gebracht in samenspraak met het beleid.
Gebruik ons als oplossing om mensen op een gecontroleerde manier te laten samenkomen, ook in de publieke ruimte.
Want hierin zijn we experten en we zijn bereid om onze rol op te nemen, in functie van de volksgezondheid.
De cultuur en evenementensector is klaar om terug aan de slag te gaan en het publiek veilig terug te ontvangen.
Honderden projecten staan inmiddels klaar om de dialoog met het publiek aan te gaan, in covid-proof omstandigheden.
Buitenlandse studies wijzen uit dat de kans op besmetting - mits de toepassing van de protocollen - zo goed als nihil is.
De Crisiscel Cultuur vraagt met aandrang om de volledige sector opnieuw perspectief te bieden: een gefaseerde - op densiteit gebaseerde - heropening geflankeerd door bijgestuurde steunmaatregelen en een plan voor de volledige heropening van de sector, in dialoog.
Wij vragen de overheid om ons een duidelijke tijdslijn te geven voor deze fases, met een duidelijk perspectief
voor de zomer, want een zomer zoals die van vorig jaar betekent niet minder dan de nekslag.
Laat ons in overleg heropstarten en werk maken van een integraal relanceplan.
De actie Geef ons groen licht wordt vanuit die gedachte opgezet en kleurt donderdagavond 25 februari tal van culturele gevels in heel België.
Harde cijfers
De cijfers die verschillende instanties inmiddels op tafel leggen, zijn nog ernstiger dan gedacht en gevreesd: gemiddeld daalt het aantal evenementen het afgelopen jaar met 77%, de inkomsten dalen met 87%, muziekfestivals noteren zelfs een inkomstendaling met 99%; auteurs, componisten zien hun inkomsten uit auteursrechten teruglopen met zon 80% (cijfers Sabam).
En nog schrijnender: 1 op 4 artiesten of cultuurwerkers was voor de coronacrisis reeds in zeer precaire statuten aan de slag.
De crisis heeft deze systemische problemen alleen maar acuter gemaakt met trieste situaties tot gevolg: net als vele andere precaire flexwerkers is het effectief aan de slag gaan het enige uitzicht op voldoende inkomsten.
Om al die redenen: laat ons weer toe om aan het werk te gaan.
Geef ons groen licht om te heropenen in een veilig, sociaal-economisch haalbaar kader dat de rol van kunst en cultuur voor het algemeen mentaal welzijn erkent.
Op 4 februari riep Switch Culture on op om cultuur weer op te starten.
Still Standing maakte op zaterdag 20 februari met meer dan 500 acties duidelijk dat de stilstand opgeheven moet worden.
Op 25 februari worden de cultuurgevels in heel België groen uitgelicht om de urgentie van de heropstart van cultuur te benadrukken: geef groen licht om cultuur te heropenen in een veilig, sociaal-economisch leefbaar kader.
PEET KONDIGT DE RELEASE VAN ZIJN EERSTE ALBUM 'MIGNON' AAN EN LANCEERT EEN NIEUWE SINGLE: 'OUT'.
Peet heeft via instagram de aankondiging van zijn nieuw album 'Mignon' gedaan.
De plaat verschijnt op 19 maart via het Top Notch Belgium label.
De singles 'Rêves' feat. Zwangere Guy, 'Plus Fort' en 'Keke' gaven al een voorproefje van het album. Aanstaande vrijdag brengt Peet de single 'Out'.
Tot nu toe heeft Peet altijd alleen in zijn studio gewerkt.
Voor deze plaat omringde hij zich met diverse muzikanten (saxofonist, toetsenist, bassist,...) op een voor hem nieuwe locatie.
"We hebben veel meer aan het muzikale aspect gewerkt. Ik doe producties, ik mix, ik maak arrangementen. Deze keer wilde ik mijn universum verbreden en dat deed ik door mezelf te omringen door andere mensen." legt Peet uit.
Mignon' bevat ook 3 featurings met o.a Zwangere Guy, Morgan en Swing.
Dit album is zijn levensverhaal.
Peet is altijd heel persoonlijk in zijn lyrics. 'Mignon' is een introspectief album waarin hij zichzelf écht blootgeeft.
"Je zult me leren kennen door naar het album te luisteren. Ik heb gewoon mijn gemoedstoestand vastgelegd. De nummers gaan over liefde, plezier, reizen, verdriet, dromen. Het gaat over het dagdagelijkse leven, over dingen die we allemaal meemaken. »
Mignon' is een eclectisch album waarin we in elk nummer een stukje van Peet ontdekken.
De plaat zal vanaf 19 maart beschikbaar zijn op alle streaming diensten, op CD en dubbele LP!
OVER PEET
Peet is een Brusselse beatmaker en rapper. Hij is pas 28 jaar en heeft al drie albums met zijn excentrieke groep 'Le 77', drie solo EP's en mooie samenwerkingen met Blu Samu, Zwangere Guy, Morgan en Roméo Elvis op zijn naam staan. Peet componeert, produceert, schrijft en brengt zijn eigen nummers in zijn studio in Brussel..
1. Pierrot 2. Keke 3. Homser 4. Rêves' feat. Zwangere Guy 5. Flemmard de qualité 6. Voyager 7. 17 8. Plus Fort 9. Remords feat. Morgan 10. Out 11. 2 Sens Feat. Swing 12. Délire 13. Cashflouze 14. AMC
24-02-2021 om 14:56
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NACHTWACHT KRIJGT DERDE BIOSCOOPFILM 'DE DAG VAN DE BLOEDMAAN'
Na het enorme succes van de eerste film "De Poort der Zielen" in 2018 en de tweede film Het Duistere hart in 2019 krijgt de populaire Ketnet-reeks Nachtwacht een derde bioscoopfilm: De dag van de Bloedmaan.
De film zal te zien zijn in de Belgische bioscopen vanaf 15 december 2021.
De film, waarvan de opnames dit voorjaar starten, is een coproductie van Ketnet en Studio 100 en zal verdeeld worden door Kinepolis Film Distribution (KFD).
De drie hoofdrolspelers Louis Thyssen (Vladimir), Céline Verbeeck (Keelin) en Giovanni Kemper (Wilko), zijn dan ook erg enthousiast:
Lieve Nachtwachters! We hebben heel goed nieuws: er komt een nieuwe film! Na onze eerste film Poort der Zielen en tweede film Het Duistere Hart, waar jullie massaal naar gekeken hebben, volgt nu De dag van de Bloedmaan! Ditmaal komen wij terecht in het rijk der weerwolven. Superspannend wordt dat Jullie zullen nog wel eventjes geduld moeten hebben, want de film komt dit najaar in de bioscoop. Tot die tijd Ad inferos Nachtwachters!
De dag van de Bloedmaan
In de derde Nachtwacht-film staat deze keer de weerwolf centraal. Vlad, Keelin en Wilko komen terecht in het rijk der weerwolven. Hier heeft Wilkos vader, Lupino, de wilde weerwolfclans in vrede verenigd. Samen met Wilkos zus Rhea wil hij de weerwolven de moderne tijd inleiden. Er wordt echter tegen hem samengespannen door enkelen die juist terug willen naar het recht van de sterkste. Tijdens een duister offerritueel creëren zij de Bloedmaan, een eeuwige zonsverduistering die de weerwolven woest en wild maakt. En er ontstaat een krachtig, onverslaanbaar monster. Onverslaanbaar? Ook voor de Nachtwacht?
Ook met audiodescriptie in de Ketnet-app: Het duistere hart
Voor het zover is, is de tweede film van Nachtwacht: "Het duistere hart", te herbekijken op Ketnet.be en in de Ketnet-app.
Vanaf vandaag is de film beschikbaar met audiodescriptie en zo dus ook toegankelijk voor kinderen met een visuele beperking.
24-02-2021 om 14:48
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
DE EERSTE 24-UURS DATE IN THE BACHELORETTE ZORGT METEEN VOOR ONRUST IN DE VILLA
De mannen verblijven samen in één villa, maar één van hen vertrekt al meteen op een eerste exclusieve date met Elke.
24 uur lang krijgen ze de tijd om elkaar beter te leren kennen.
Django is de gelukkige en dat zorgt al meteen voor onrust bij de vrijgezellen die achterblijven in de villa.
Django:"Ik heb er echt zin in. op 24 uur kan je iemand al goed leren kennen. Ik denk dat ik niet veel ga slapen, ik ga proberen zo veel mogelijk wakker te blijven."
Ook krijgen enkele andere mannen de kans om Elke beter te leren kennen. Als echte dierenvriend onderwerpt ze de vrijgezellen aan een heuse test: een behendigheidsparcours met honden. De beste hondenfluisteraar krijgt een privé moment met De Bachelorette. Ondertussen leert ook Nikias de mannen in het huis beter kennen.
Nikias: "Voor Elke is het geen spel, en ik zal eerlijk vertellen welke personen een no go zijn voor haar."
Elke donderdag om 20u30 op Play4 en Goplay.be
24-02-2021 om 14:44
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
KAT KERKHOFS GAAT OP ZOEK NAAR UNIEKE LIEFDESVERHALEN: WAT ALS SEKS NIET KAN OF LUKT?
Met Kat Zonder Grenzen kan Kat Kerkhofs op Play4 eindelijk haar grote (televisie)droom waarmaken.
Ze gaat doen waar ze ontzettend goed in is: nieuwsgierig zijn, met mensen praten, en dat alles nog eens over haar favoriete onderwerpen seks en relaties.
In Kat Zonder Grenzen gaat Kat op zoek naar bijzondere vormen van liefde, unieke verhalen en dito mensen.
Want hoe ga je om met overspel, liefde zonder seks of liefde met een groot leeftijdsverschil?
Wat is het geheim van koppels die geloven in vrije liefde?
En welke vormen neemt liefde aan in moeilijke tijden?
Kat bespreekt het open en bloot met ervaringsdeskundigen en bekende vrienden.
In de eerste aflevering van Kat Zonder Grenzen ontmoet Kat mensen die zonder seks door het leven gaan. Kat ontmoet onder meer Cheyenne, die aseksueel is, Matthias deelt zijn leven met God en heeft gekozen voor het celibaat en voor Ellen is seks zo pijnlijk dat ze het liever overslaat.
Kat nodigt ook elke week vier bekende vrienden uit aan haar tafel om vrijuit over het onderwerp te praten. Axel Daeseleire, Kim Van Oncen, Jani Kazaltzis en Barbara Sarafian zorgen in de eerste aflevering voor een opmerkelijke openhartigheid over het thema.
Kat Zonder Grenzen, vanaf 10 maart elke woensdag om 21u30 op Play4
24-02-2021 om 14:39
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
TOURIST LEMC SABOTEERT DE ANDERE COACHES OM TE DRAAIEN IN THE VOICE VAN VLAANDEREN
Nu vrijdag, 26 februari om 20.40 uur bij VTM, wagen opnieuw heel wat muzikale talenten hun kans tijdens de vierde Blind Auditions in The Voice van Vlaanderen.
De concurrentie tussen de coaches laait stilletjes aan verder op en die is voelbaar wanneer een oude bekende van vorig seizoen uit team Koen voor de tweede keer haar kans waagt.
Vooral Tourist LeMC probeert de andere coaches te saboteren om te draaien: Ik heb de andere collegas proberen tegen te houden: niet drukken alstublieft! Shes mine! Maar slaagt hij ook in zijn plan?
Tijdens de audities lijkt het even alsof de coaches dubbel horen. En dat hebben ze wel degelijk goed gehoord, want identieke tweelingzussen Marysé en Isabeau proberen de coaches te imponeren met hun versie van Let Me Down Slowly van Alec Benjamin.
Geen eenvoudige opgave, zeker niet als het van coach Koen afhangt: Als je met twee komt optreden in The Voice dan ben ik dubbel zo streng als anders. Met zn twee is het gemakkelijker voor de stress. Het is dan ook zo dat ik tot nu toe in alle seizoen van The Voice van Vlaanderen nog nooit gedraaid heb voor een duo.
Zijn de zussen met zn twee dubbel zo overtuigend en doorbreken zij dit patroon?
Backstage houdt Laura Tesoro als vijfde coach een oogje in het zeil. Ik voel me een beetje een stalker, zo meekijken naar de audities op een klein schermpje, lacht ze. Vorige week veroverde Lotte een plaats in één van haar drie hotseats. Wordt het team van Laura ook deze week aangevuld met één of meerdere afgevallen kandidaten? Het volledige traject van Lauras team kunnen kijkers ontdekken in een nieuwe aflevering van de exclusieve spin-off The Voice Comeback Stage op vrijdag 26 februari om 22.30 op VTM GO.
Deze talenten wagen hun kans tijdens de vierde Blind Auditions:
Marysé & Isabeau (19, Kinrooi) zijn de zingende tweeling en doen auditie met Let Me Down Slowly van Alec Benjamin.
Daphne (25, Maaseik). Werkt in het familiebedrijf van haar ouders waar de ploeg opleidingen geeft voor heftruck rijden. Daar krijgt ze onverwacht bezoek van An Lemmens, die groot nieuws heeft meegebracht Daphne doet auditie op At This Moment van Davina Michelle.
Amy (22, Antwerpen). Heeft vorig seizoen ook meegedaan en kwam terecht in Team Koen. Ze hoopt met haar deelname op een tweede kans. Zingen doet ze vrijdag op I Have Nothing van Whitney Houston.
Jonas (36, Erpe-Mere). Het is 16 jaar geleden dat hij nog eens op een podium heeft gestaan, maar de muziek is blijven kriebelen. Drukken de coaches af voor zijn versie van Joy van Bastille?
Malou (26, Berchem). Is grafisch vormgever en stapt voor haar auditie in The Voice voor het eerst op een podium. Ze hoopt het publiek en de coaches te overtuigen met Lover van Taylor Swift.
Jamil (20, Ninove). Speelde vroeger als 6-jarige al stiekem piano in een winkeltje in de buurt. Zijn unieke stem tovert meteen een blik van verwondering op het gezicht van de coaches. Hij doet auditie op Make It Rain van Ed Sheeran.
Elise (17, Herentals). Studeert humane wetenschappen en zingt heel de dag door. Ze waagt haar kans met Issues van Julia Michaels.
Tini (20, Aalst). Studeert lager onderwijs en zit in een studentenclub. Tijdens de cantus durft niemand naast haar te staan. Ze doet auditie met Back To Black van Amy Winehouse.
Mats (23, Glabbeek). Is dakwerker maar wil liever met muziek verder gaan. Hij begeleidt zichzelf op de gitaar tijdens zijn auditie op het nummer Starving van Hailee Steinfeld.
Anoeshka (27, Gent). Heeft zich ingeschreven nadat haar beste vriend Mirko vorig seizoen in The Voice tot in de liveshows is geraakt. Ze waagt haar kans met Best Part van H.E.R.
Jessica (20, Antwerpen). Is studente kinesitherapie en zingt enkel binnenshuis. Dit is de eerste keer dat ze voor een publiek zingt. Dat doet ze met Figures van Jessie Reyez.
Simon (27, Brasschaat). Muziek is zijn grote passie en het is zijn grote droom om ooit op tour te gaan met een band. Hij heeft volgens zijn vrienden een zachte stem die meteen binnenkomt. Hij begeleidt zichzelf op de gitaar op Follow The Sun van Xavier Rudd.
De opnames van The Blind Auditions en The Knock-Outs van The Voice van Vlaanderen vonden plaats voor de coronapandemie uitbrak.
24-02-2021 om 14:37
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
HEEFT KOEN WAUTERS ZELF EEN NEUS VOOR TALENT?
Hij presenteerde al zes seizoenen van de talentenjacht Belgiums Got Talent, maar heeft Koen Wauters ook zélf een neus voor talent?
Dat mag hij tonen in de tweede aflevering van Game of Talents op donderdag 25 februari om 20.40 uur bij VTM.
Samen met de 24-jarige Jente neemt hij het op tegen een volledig vrouwelijk team uit Nederland, met actrice Katja Schuurman (bekend uit Costa!) en de 20-jarige studente Roos.
Hun mond valt meer dan eens open van verbazing wanneer zeven artiesten hun talent komen tonen op het podium.
Of ik een neus heb voor talent? Ik zou durven zeggen en ik mag hopen van wel, zegt Koen Wauters in Game of Talents.
Ik presenteer Belgiums Got Talent, waar zo ontzettend veel divers talent op het podium komt, dus ik ga er wel vanuit dat ik mijn vriend Jente ga kunnen helpen. Hij is erg geschikt voor Game of Talents, want hij heeft mensenkennis. Dat durf ik te zeggen omdat Jente leerkracht is en leerkrachten moeten snappen hoe iemand in elkaar zit om hen altijd te kunnen blijven motiveren.
Heeft Koen het bij het rechte eind?
Samen met Katja en teamgenoten Jente en Roos probeert hij enkel op basis van intuïtie en mensenkennis te raden welke talenten bij welke artiesten horen.
Alleen zo kunnen ze de mooie bedragen in de mysterieuze geldballen verzilveren.
Onder andere de 9-jarige Nova en de 60-jarige Wini slaan iedereen met verstomming wanneer ze hun act komen uitvoeren.
Doen ze dat met accordeon of freestyle BMX? Met burlesque of linedance? Met hoelahoep of grunten? En wat komt een specialist in flow arts juist doen?
Deze zeven talenten zorgen voor spektakel op het podium van Game of Talents.
Wie vanuit zijn luie zetel wil meespelen met Game of Talents kan dat elke aflevering doen via vtm.be.
Daar kunnen kijkers zelf een gokje wagen en raden welk talent bij welke artiest hoort.
24-02-2021 om 14:34
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
AMY MACDONALD OP ZONDAG 6 MAART 2022 IN DE ANCIENNE BELGIQUE: NIEUWE DATUM!
Naar aanleiding van de genomen maatregelen door de Belgische regering om het coronavirus (COVID-19) in te dijken, kunnen veel evenementen niet plaatsvinden op de voorziene datum.
Het concert van Amy Macdonald, dat zou plaatsvinden op 22 april 2021 in Ancienne Belgique, wordt hierdoor uitgesteld naar zondag 6 maart 2022.
Tickethouders worden persoonlijk via mail gecontacteerd.
Er zijn nog tickets te koop voor deze nieuwe datum, meer info via livenation.be.
De gezondheid en veiligheid van artiesten, fans en medewerkers is onze grootste prioriteit.
Blijf de richtlijnen van de overheden opvolgen.
Zorg voor jezelf en elkaar.
24-02-2021 om 14:31
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
RY X OP ZONDAG 13 MAART 2022 IN DE ROMA
De geliefde Australische singer-songwriter RY X komt op zondag 13 maart 2022 naar De Roma in Antwerpen.
Zijn verstilde gitaarspel, zijn breekbare, ijle stemgeluid én een vleugje subtiele elektronica: meer heeft RY X niet nodig om zijn publiek onder te dompelen in zijn dromerige muzikale universum.
Na het onwaarschijnlijke succes van de minimalistische parel 'Berlin' in 2013 en debuutalbum 'Dawn' in 2016 veroverde de Australische singer-songwriter in geen tijd de wereld.
Begin dit jaar bracht de Australiër zijn voorlopig laatste album uit.
Op 'Live from the Royal Albert Hall' hoor je de volledige live-set die hij in de iconische zaal speelde samen met het London Contemporary Orchestra.
Live is RY X een unieke ervaring, zo bewees hij twee jaar geleden ook in de broeierige KluB C op Rock Werchter.
Met zijn nieuwe tour staat de nu al legendarische singer-songwriter voor het eerst sinds lang nog eens op Europese bodem.
Dit concert is een co-productie van Live Nation en De Roma.
24-02-2021 om 14:30
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
ALS JE EENS WIST: EEN REEKS VAN HILDE VAN MIEGHEM
Na de aangrijpende en spraakmakende eerste reeks van Als je eens wistover kindermishandeling gaan Hilde Van Mieghem en haar team in een tweede reeks dieper in op partnergeweld.
Getuigenissen van slachtoffers, plegers en experts tonen dat die problematiek zo mogelijk nog een groter taboe en een complexer thema is dan kindermisbruik.
Vaak zijn traumas uit de kindertijd ook onlosmakelijk verbonden met intrafamiliaal geweld. Maatschappelijk blijft men steken in het cliché van de vrouw met het blauwe oog en de man als agressief monster, maar de realiteit is veel genuanceerder. Geweld binnen het gezin wordt zowel door vrouwen als mannen gepleegd. Door het gebrek aan degelijk onderzoek, verouderde wetgeving, preventie en een gebrekkige opleiding bij politie en in de zorgsector wordt partnergeweld onbewust mee in stand gehouden. Maar ook buren, familie, vrienden en omstaanders sluiten de ogen en houden zich aan de dwingende regel je beter niet te moeien met een huwelijk.
Niet zelden zijn criminaliteit, geweld, druggebruik, alcoholmisbruik, ziekteverzuim en suïcide een rechtstreeks gevolg van deze problematiek. Deze tweede reeks van Als je eens wist wil de blinde vlek rond dit probleem zichtbaar maken en er de alarmklok over luiden.
Een productie van Borgerhoff & Lamberigts voor Canvas.
Aflevering 1
Partnergeweld is een gigantisch probleem in België. Helaas is het taboe even groot. Het zorgt voor onnoemelijk veel leed en de gevolgen zijn desastreus. Het zet zich onverbiddelijk verder, van generatie op generatie. 1 op 5 vrouwen en 1 op 7 mannen is slachtoffer.
70 % van het partnergeweld is wederzijds. We doorprikken het cliché dader-slachtoffer en we belichten de verschillende vormen: psychisch, fysiek en/of seksueel geweld. Bij 30% van het partnergeweld spreken we van intiem terrorisme. Hier is wel degelijk sprake van geweld uit één richting. De dader lijdt vaak aan een karakterstoornis. De slachtoffers worden volledig gegijzeld.
Aflevering 2
Eén van de grootste misverstanden en taboes, namelijk dat vrouwen slachtoffer zijn en mannen dader, wordt in deze aflevering ontkracht. Door de maatschappelijke blindheid voor dit probleem blijven mannen volledig in de kou staan. Voor hen is het nog moeilijker om er mee naar buiten te komen en hulp te zoeken.
Maar algemeen, ook bij vrouwen, zijn politie, justitie, dokters en andere actoren niet voldoende opgeleid en weten dan ook niet hoe met partnergeweld om te gaan. Als men al de moed heeft om klacht in te dienen, belandt de klacht maar al te vaak op de stapel of wordt ze geseponeerd. Ook buren, vrienden en collegas kijken weg.
Aflevering 3
Vechtscheiding is een nieuwe vorm van partnergeweld. Bij alle vormen van partnergeweld heeft het een nefast effect op kinderen, maar bij vechtscheidingen zijn kinderen al helemaal de dupe en worden ze in het gevecht misbruikt. Vaak zijn ouders zich daar totaal niet van bewust.
Het is uniek om een vader, moeder en dochter uit hetzelfde gezin aan het woord te horen over hoe zij de jarenlange strijd om de verblijfsregeling hebben ervaren. Voor de ene ouder is het stalking, voor de andere ouderverstoting. Voor het kind is het de hel. Advocaten, rechters en hulpverleners zijn zeer vaak een onderdeel van het probleem en gooien eerder olie op het vuur dan dat ze hulp bieden. Het is een van de meest tragische en onderschatte vormen van partnergeweld.
Aflevering 4
In de laatste aflevering van Als je eens wist onderzoeken we de gevolgen van partnergeweld voor de slachtoffers en de mogelijkheid tot herstel. Hoe doorbreek je de cirkel van intrafamiliaal geweld? Kan je dat alleen? Waar kan je terecht?
Ook daders hebben hulp nodig. We spreken met een pleger die erin geslaagd is om het geweld - dat hij al van in de kindertijd onderging en verderzette naar zijn partner toe - te stoppen.
Er is dringend nood aan aandacht en middelen om plegers én slachtoffers de hand te reiken en te helpen. Partnergeweld kost onze maatschappij, naast het vele leed, miljarden. De WHO betitelt partnergeweld als een pandemie.
Experten aflevering 1, 2 en 4
Dr. Marc Van Steenkiste (psychiater), Prof. Dr. Ines Keygnaert (experte seksueel geweld), Marijke Weewauters (experte gendergeweld), Pascale Franck (Family Justice Center), Erin Pizzey (oprichtster vluchthuizen), Prof. Dr. Frédéric Declercq (expert daderpathologie)
Experten aflevering 3
Herman Dams (jeugdrechter), Kim Huysmans (psychologe), Gerda Lindekens (begeleider contactherstel)
Naar aanleiding van Als je eens wist organiseert Canvas op donderdag 25 maart een Canvas Connect webinar met Dr. Marc Van Steenkiste en een bijdrage van Hilde Van Mieghem.
Het webinar met het thema 'Hoe doorbreek ik het patroon van partnergeweld? gaat in op de psychologische dynamieken van de problematiek en hoe die te doorbreken.
Tickets vanaf 9 maart (15 euro per ticket), meer info vanaf die dag op canvas.be.