Actualia en recensies van theatervoorstellingen, musicals, concerten, cd's, dvd's, strips & boeken
19-09-2020
FULCO LANCEERT EP FAAM
Net geen jaar nadat hij zijn debuutplaat op de wereld bracht, komt FULCO met een kortspeler vol licht-geniale absurdistische hersenspinsels op de proppen.
Is dit een compilatie, een rariteitenkabinet of een volstrekt legale bootleg?
Sowieso alvast een hebbeding van 10-inch lang.
FULCO heeft iets met de F.
FULCO Faam allitereert zo lekker.
En Faam is ook een lied over de roem.
Over omringd te zijn door veelvouden van je eigen spiegelbeeld maar jezelf niet meer kunnen terugvinden.
Ook de Opflakkeraar bevat de letter F.
Dit liedje haalde zijn album niet, maar wordt nu toch naar buiten gebracht.
En op Glinsterkinderen geeft hij de fakkel door aan de volgende generatie.
Politiek is een buitenbeentje (al lijkt de P eigenlijk wel op een F...).
Het is dan ook een cover van Bram Vermeulen.
En Een beetje verfrommeld krijgt een dubremix van de mysterieuwe Vectrex en doet zijn cultstatus nog wat meer eer aan.
Tracklisting
Faam
De Opflakkeraar
Glinsterkinderen
Politiek
Een Beetje Verfrommeld (Vectrex Dub)
Fulco reist dit najaar het Vlaamse land rond langs de mooiste culturele centra.
Maar eerst speelt hij deze zomer nog eens de pannen op het dak van Muziekcentrum Track in Kortrijk.
LIVE
26/09/2020 CC Lokeren, Lokeren 22/10/2020 Rataplan, Antwerpen 23/10/2020 De Schaduw, Ardooie 24/10/2020 De Grote Post, Oostende 29/10/2020 De Westrand, Dilbeek 30/10/2020 Muziekcentrum Dranouter, Dranouter 06/11/2020 CC Diest, Diest 07/11/2020 N9, Eeklo 13/11/2020 t Getouw, Mol
19-09-2020 om 16:03
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
EERSTE ONTMASKERING IN THE MASKED SINGER IS METEEN VERRASSING VAN FORMAAT
Het spektakel is nog maar net gestart, of de eerste Masked Singer moest zich vrijdagavond al bekendmaken.
Monster haalde in de eerste show op vrijdag 18 september de minste stemmen van het publiek in de studio en het digitale thuispubliek.
Hij werd aan het einde van de show onverbiddelijk ontmaskerd.
Niemand minder dan politicus en burgemeester van Oostende Bart Tommelein verscheen van achter het masker: een verrassing voor speurders Julie Van den Steen, Karen Damen, Jens Dendoncker en gastspeurder Sean Dhondt.
Met de ontmaskering van Bart Tommelein als Monster verdwijnt de meest knuffelbare figuur uit het gezelschap.
Zijn ontmaskering toont ook meteen dat echt om het even wie een Masked Singer kan zijn, zélfs een politicus.
In The Masked Singer: Behind The Mask op VTM GO vertelt Bart over het onvergetelijke avontuur dat hij beleefde, de moeilijkheden die hij ondervond en hoe hij dat geheim al die tijd voor zijn staff en zijn eigen kinderen verborgen hield.
Tegen mijn secretaresse zei ik: Geen vragen stellen, ik zal je later uitleggen wat er is.
Bart Tommelein vertelt in Behind The Mask over het beklemmende gevoel toen hij de eerste keer het masker van Monster opzette.
Die kop werd erop gezet en ik had geen lucht meer. Het was een claustrofobisch gevoel. Ik dacht: waar ben ik aan begonnen? In dat pak zingen en bewegen is precies als de Ronde van Vlaanderen rijden. Heet, heter, heetst.
Ook zijn zang- en danscoaching wordt gevolgd.
Ik heb een speciale manier van dansen waar mijn oudste dochters altijd mee lachen. Mijn omgeving zou me meteen herkennen. Ze zouden denken: er is maar één iemand die zo danst en dat is Bart Tommelein.
Ik ben blij dat ik dit heb mogen meemaken, besluit Bart Tommelein.
Dit was helemaal buiten mijn comfortzone. Ik heb lang getwijfeld of ik het zou doen. Veel van mijn collegas zouden het niet durven en bezig zijn met wat de mensen zouden denken. Maar zingen is gewoon leuk en daarom nam ik met plezier deel. Al had ik stiekem gehoopt om een paar duels te overleven. Dit programma was een leuke afwisseling met het politieke leven. Dit was echt tot rust komen. Monster in The Masked Singer komt nu onderaan mijn cv te staan.
Ontdek het hele verhaal van Bart Tommelein nu in The Masked Singer: Behind The Mask op VTM GO.
19-09-2020 om 15:58
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
BESTE BENELUX SPORTHOUTHAKKERS STRIJDEN OM DE TITEL TIJDENS STIHL TIMBERSPORTS® BENELUX KAMPIOENSCHAP 2020
Toekijken hoe een getrainde houthakker een houtblok van 32 cm dik in minder dan 30 seconden in mootjes hakt?
Het kan via de livestream van het STIHL TIMBERSPORTS® Benelux Kampioenschap 2020.
Op zaterdag 3 oktober nemen de beste Benelux sporthouthakkers het tegen elkaar op in Haelen.
Zonder livepubliek door de huidige maatregelen, maar met een geanimeerde livestream.
Wat staat er op het spel?
De Benelux titel én een plaats in de finale van het wereldkampioenschap in München op zondag 29 november.
Afsluiten doet STIHL dit jaar met een spannende estafetterace: de Team Cup der Lage Landen.
Ook voor trouwe volgers valt er via de social media van STIHL wat te winnen.
Stay tuned!
De wedstrijd in een notendop
Op zaterdag 3 oktober vanaf 13u30 strijden de 14 beste Benelux sporthouthakkers tegen elkaar op het STIHL TIMBERSPORTS® Benelux Kampioenschap 2020.
Niet alleen de Benelux titel maar ook een plaats in de finale van het WK in München staat op het spel.
Dat vindt plaats op zondag 29 november in een televisiestudio.
Tijdens de wedstrijd gaan de atleten tot het uiterste in 6 zaag- en bijldisciplines.
Een loodzware opdracht waarbij een optimale combinatie van techniek, kracht en precisie noodzakelijk zijn om de snelste tijd neer te zetten.
Belgisch of Nederlands podium?
Is de Belg Koen Martens uit het juiste hout gesneden om opnieuw de titel te pakken?
Hij werd vorig jaar voor de tweede keer Benelux kampioen en is dan ook de topfavoriet.
Ook de Belg Maarten Cuvelier, die vorig jaar 7de eindigde, zal proberen zijn favorietenrol waar te maken.
Hoe dan ook zal het podium Belgisch of Nederlands gekleurd zijn.
Het zijn namelijk 7 Belgen en 7 Nederlanders die het tegen elkaar opnemen.
Momenteel zijn er geen Luxemburgse sporters in topvorm.
Het Belgische team wordt naast Koen Martens en Maarten Cuvelier aangevuld met Robin Cuvelier, Arnaud Goudsmedt, Florent Van Raemdonck, Bert Bernaers en François Lambregts.
De Nederlandse kwalificatiewedstrijd voor het Benelux kampioenschap staat gepland op zaterdag 19 september.
De Nederlandse concurrentie is dus momenteel nog niet bekend.
Wel is zeker dat de Belgen hun beste beentje zullen moeten voorzetten.
Vorig jaar prijkten de Nederlanders immers op plaats 2 tot en met 6 met in volgorde: Martijn Harms, Eelco de Beer, Ben Terpstra en Rik van Drielen.
Bemachtigen zij opnieuw een plaatsje? En welke 3 Nederlanders voegen we toe aan het kransje selecte deelnemers?
Dat zal 19 september uitwijzen.
Nieuw: Team Cup der Lage Landen
Het WK voor teams kan dit jaar om evidente redenen niet plaatsvinden.
Zoveel internationale sporters bij elkaar brengen, zou een te groot risico vormen.
Toch zijn de atleten blijven trainen zonder wedstrijdperspectief.
Daarom besliste STIHL om het Benelux kampioenschap af te sluiten met een Team Cup der Lage Landen.
Zowel Nederland als België zetten hun 5 beste houthakkers in tijdens 2 heats van 4 disciplines.
Het belooft een zware estafetterace te worden.
Wie zette de beste individuele tijd neer? Wie heeft er nog genoeg energie om zich te smijten in deze uitputtende competitie? Wie liep er geen blessure op?
Belangrijke factoren om de juiste keuze te maken om de eigen vlag te verdedigen.
NIEUW ALBUM 'NSG' VAN NICK & SIMON VERSCHIJNT OP 6 NOVEMBER
Op vrijdag 6 november verschijnt bij Warner Music het nieuwe Nick & Simon album 'NSG'.
Een conceptplaat die een ijkpunt is in de toch al zo succesvolle carrière van het tweetal.
Uitgangspunt was het maken van liedjes waarbij Simon & Garfunkel als inspiratiebron moesten dienen, tijdens zowel het schrijfproces als bij de daadwerkelijke opname.
Gekozen werd om te schrijven met een breed spectrum aan collegas als Paul de Munnik, John Ewbank, Nielson, Matt Simons, Guus Meeuwis, Jaap Kwakman, David Björk, Andreas Moe en Gordon Groothedde.
Het resulteerde in twaalf Nederlandstalige composities die allen de intrigerende schoonheid van het Simon & Garfunkel oeuvre bezitten.
De plaat werd opgenomen in L.A. met producer Jay Newland die koos voor de Henson RecordingStudios waar 12-voudig Grammy-winnaar Newland een bijzondere groep muzikanten verzamelde om het opnameproces vorm te geven.
Gekozen werd voor de manier van opname zoals Simon & Garfunkel die in de tijd ook verkozen.
Het resultaat 'NSG' is sterk, getuige de goede ontvangst van de eerste single 'Oostenwind' afgelopen week.
De luxe verpakking van 'NSG' bevat naast de 12 nieuwe liedjes een bonusdisc met daarop 10Simon & Garfunkelcovers die Nick & Simon met band opnamen in de Wisseloord Studios.
Ook verschijnt er een gelimiteerde lp-versie van 'NSG' in een fraaie gatefold verpakking met gekleurd vinyl en hoogwaardige 45 toeren techniek.
Op 27, 28 en 29 november staan Nick & Simon met de voorstelling Nick & Simon & Garfunkel voor 5 shows in het nieuwe Coronaproof Scala Theater in Utrecht (Jaarbeurs) waarvoor de laatste kaarten nog te krijgen zijn.
Op 10 december doet de voorstelling het M-Theater in Maastricht aan.
19-09-2020 om 15:52
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
KYEM BRENGT GLOEDNIEUWE ALBUM âBORN IN JUNEâ UIT
Kyem zweeft tussen sensuele pop en zijdezachte R&B.
Dat zweven mag je gerust letterlijk nemen.
De elektronische beats en swingende baslijnen werken bezwerend, terwijl de dromerige, zwoele zanglijnen je helemaal licht maken.
Denk Jai Paul, Jamie XX en Lorn die samen een soundtrack maken voor een zwoele nacht die nooit eindigt.
Het project startte met demos van De Meyer, die zijn innerlijke zwarte ziel erin kwijt kon.
Toen Tim De Gieter, bekend van onder andere Fär, erbij kwam voor de coproductie van de nummers, kreeg het kind een naam: Kyem.
Kyem bracht in 2019 reeds de single Blue Cat uit, dat niet alleen opgepikt werd door Amerikaanse Spotify playlists als New Alternative en All New Indie, maar ook goed op weg is om in uw oren te blijven hangen op een manier waarvan de nieuwste Apple earpods enkel kunnen dromen.
En vandaag volgt dan Born in June,
19-09-2020 om 15:45
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NORDMANN LOST LANGVERWACHTE DERDE ALBUM âIN VELVETâ
Op hun derde plaat In Velvet vindt Nordmann zichzelf opnieuw uit, hun herkenbare sound krijgt een ferme twist.
Ze verruilen dit keer de rock invloeden voor synths, elektronische texturen en beats.
De nieuwe muziek is meer bedachtzaam, maar blijft aangedreven door intuïtie en samenspel.
Sinds de release van hun tweede album verkenden de leden van Nordmann, alle vier in de voorhoede van de bruisende Belgische jazz scene, hun respectievelijke solo- of zijprojecten. Het bracht hen nieuwe inzichten en verse inspiratie, die ze meebrachten naar het hoofdkwartier om aan de nieuwe Nordmann te werken. Het viertal besloot dit keer om zichzelf niet aan banden te leggen en de mogelijkheden van de studio ten volle te benutten. Ze spraken af om zich pas later te bekommeren over hoe ze de nieuwe muziek zouden vertalen naar het podium, best een ommekeer voor een band die tot dan toe altijd de live performance als vertrekpunt had beschouwd. Deze nieuwe benadering maakte ruimte voor een nieuwe focus op song en melodie, en liet de band toe om zonder beperking te experimenteren. Onverenigbare invloeden als Radiohead en Connan Mockasin werden omarmd, en elke noot moest zijn plaats verdienen in de nieuwe songs.
Bassist Dries Geusens and gitarist Edmund Lauret besloten hun sound zo puur mogelijk te houden, en maakten zo plaats voor saxophonist Mattias De Craene om vrij te experimenteren met texturen en effecten. Drummer Elias Devoldere verlaat het pad van conventionele patronen en liet zich inspireren door de veelzijdigheid van vintage drumcomputers. De band voegt nu sequencers en synths aan haar live setup toe om deze zinderende nieuwe ideeën ook tot leven te brengen.
Het resultaat is een gelaagde studioplaat, weelderig en intuïtief. In Velvet is geen conceptalbum, experiment en melancholie zijn de enige rode draad. Het is wel een coherent album van een band op zoek naar volledigheid. Tijdens hun zoektocht stootten ze op tegenstellingen, maar ze besloten deze dynamiek te koesteren in plaats van te zoeken naar compromissen. Donkere passages worden afgemaakt met streepjes licht, rustpunten met krachtige, meeslepende momenten. Op die manier is In Velvet de synthese geworden van de persoonlijkheden van de vier muzikanten op dit moment in hun evolutie.
Producer Jasper Maekelberg (Faces On TV, Bazart, Hypochristmutreefuzz, Warhola, Balthazar...), die als onervaren producer ook al Nordmanns debuut onder handen nam, zorgde ervoor dat deze grote muzikale puzzel in elkaar viel. Om het nieuwe album live te kunnen spelen, zocht en vond de groep ook versterking; Thijs Troch zal Nordmann vervoegen als toetsenist en gitarist. De band tekende recent ook bij Unday Records, het label van onder meer Trixie Whitley, Millionaire, The Bony King of Nowhere en Mauro Pawlowski.
Een tiental jaar geleden ontstond Nordmann na een succesvolle jamsessie die mocht blijven duren van de vier muzikanten. Hun combinatie van de vrijheid van impro-jazz met de branie van rock n roll leverde hen in 2014 meteen een tweede plaats op Humos Rock Rally op. De energie van hun optredens wisten ze daarna succesvol te vatten op debuut Alarm (2015), de band bevestigde met opvolger The Boiling Ground (2017). Ze stelden de plaat voor op een tour van meer dan 50 shows in heel Europa en verzilverden de status van Nordmann als must-see live band. Ze mochten afsluiten op Gent Jazz en Jazz Middelheim, gaven op Pukkelpop 2017 volgens De Standaard het tweede beste concert van het festival en maakten niet één maar twee keer hun opwachting op Eurosonic 2018. Anno 2020 staat de band klaar voor een nieuw hoofdstuk.
Elias Devoldere - drums (Hypochristmutreefuzz, John Ghost, Kabas, H A S T, )
19-09-2020 om 15:44
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NIEUWE TARIEVEN VOOR DE MUSEA VAN DE STAD ANTWERPEN
Vanaf 1 september 2021 wijzigen de inkomtarieven van de musea van de stad Antwerpen.
Met een marktconform tarief, een transparant kortingsbeleid en gerichte marketingacties wil de stad meer bezoekers, meer jongeren en meer families met kinderen aantrekken.
Sinds 2011 bleven de tarieven van de musea van de stad Antwerpen nagenoeg ongewijzigd.
In vergelijking met andere (binnen- en buitenlandse) musea waren de musea in Antwerpen opvallend goedkoop.
Bovendien hadden ook MOMU, FOMU en DIVA ook ieder afzonderlijk een eigen prijzenstructuur.
Via een uniforme prijzenstructuur met all-in tarieven voor alle musea en een overzichtelijk en effectief kortings- en gratisbeleid wil de stad op middellange termijn meer bezoekers, meer families met kinderen, meer jongeren en meer mensen met financiële drempels gemakkelijker hun weg doen vinden naar het museum.
Marktconform tarief
De stad deelt zijn 11 musea op basis van grootte, collectie en doelpubliek in vier marktconforme prijsgroepen (12 euro, 10 euro, 8 euro en gratis toegang).
Het reductietarief bedraagt telkens ongeveer 2/3de van de basisprijs.
Via een actief marketingbeleid zullen de musea ook bezoekers via onder andere speciale kortingsformules aantrekken.
Reducties en gratis toegang
Met overzichtelijke kortingen en gratis toegang voor doelgroepen die deze het meest nodig hebben willen de stedelijke musea, waartoe sinds 2020 ook MOMU, FOMU, en DIVA behoren, meer families met kinderen, meer jongeren en meer mensen met financiële drempels aantrekken.
Houders van de A-kaart met kansentarief kunnen nu ook FOMU, MOMU en DIVA gratis bezoeken.
Voortaan krijgen ook houders van een UIT-pas met VT-statuut gratis toegang.
Ook schoolgroepen en begeleiders van mensen met een beperking hoeven niet te betalen.
Om museumbezoek voor kinderen en jongeren in familie- of schoolverband aantrekkelijker te maken zullen jongeren tot 18 jaar vanaf de start van het nieuwe schooljaar in 2021 gratis de stedelijke musea kunnen bezoeken.
Voorheen gold dit in de meeste musea enkel voor kinderen tot 12 jaar.
Jongeren tot 25 jaar bezoeken de musea aan reductietarief, net als groepen vanaf 12 personen.
Bezoekers ouder dan 65 jaar krijgen geen apart reductietarief meer.
Als fervente museumbezoekers doen zij steeds vaker een beroep op de Museumpas en met de A-kaart krijgen ze wel nog altijd en overal reductie in de musea.
Toeristen met een één- of meerdaagse Antwerp City Card krijgen naast tal van kortingen bij horeca en attracties en gratis openbaar vervoer nog steeds gratis toegang tot alle stedelijke musea.
De gratis toegang op de laatste woensdag van de maand voor alle bezoekers verdwijnt.
Inwoners van Antwerpen met een A-kaart krijgen vanaf september 2021 elke eerste dinsdag van de maand gratis toegang tot de permanente en de tijdelijke tentoonstellingen.
Voorheen konden ze in de stedelijke musea alle dagen gratis de permanente tentoonstellingen bezoeken, maar voor de tijdelijke tentoonstellingen betaalden ze steeds het volle tarief.
Voor de voormalige provinciale musea MOMU, FOMU en DIVA is dit een nieuw voordeel.
Met extra tijdelijke en thematische kortingsacties zal het aanschaffen en gebruiken van de A-kaart bij inwoners van Antwerpen verder gestimuleerd worden.
Bijkomende marketingacties
Om meer flexibel in te kunnen spelen op economische en maatschappelijke evoluties, themas en trends verdwijnen heel wat kortingen uit het retributiereglement, maar kunnen ze vanaf 2021 terugkomen als tijdelijke marketingacties.
Deze beslissing wordt nog ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
19-09-2020 om 15:33
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
18-09-2020
RADIO 2 FOCUST EEN WEEK LANG OP JONGEREN EN GELD
Omgaan met geld: het is niet altijd makkelijk.
Omdat het zoveel aspecten van ons leven raakt, omdat het (soms) ingewikkeld is én omdat we het vaak niet goed hebben geleerd.
Praten over geld is dus nodig, daarom praat Radio 2 een week lang mee.
Vanaf maandag 21 september laat Radio 2 elke dag een vraag over jongeren en geld op alle luisteraars los.
De Inspecteur en De Madammenbeantwoorden een week lang samen vragen over geld en geven tips om slimmer om te gaan met geld.
Weet jij hoeveel geld er op je bankrekening staat? Hoeveel cash geld heb jij op zak? Ben je wel eens bang dat je niet rond komt aan het einde van de maand?
Geen geldvraag is er een te veel.
Elke dag lanceert Radio 2 online een specifieke vraag. De Inspecteurgaat vervolgens samen met een Ketnet-wrapper of Karrewiet-anker dieper in op de cijfers rond de 'vraag van vandaag'.
De Madammenhebben dan weer elke dag een (ervarings)deskundige of geldcoach te gast.
Maandag 21 september
"Weet jij hoeveel geld er op je bankrekening staat?" Jan Hoste (23 jaar) is bezig met FIRE, Financially Independent Retiring Early. Daarbij werk je zo hard en investeer je je centen zo slim dat je rond je 35ste binnen bent. Hij vertelt er bij De Madammen alles over.
Dinsdag 22 september
"Hoeveel geld zit er nu in je portefeuille?" Marc Vanvooren, dienstchef cash Nationale Bank van België komt langs met interessante feiten over cash geld.
Woensdag 23 september
"Wat doet je bank met je spaargeld?" Michaël Van Droogenbroeck heeft het op woensdag over spaargeld en wat de bank ermee doet.
Donderdag 24 september
"Ben jij wel eens bang dat je niet rond komt aan het einde van de maand?" Wat met geldstress? De Madammen laten enkele kotstudenten aan het woord.
Vrijdag 25 september
"Weet jij hoeveel je ouders verdienen/weten je kinderen hoeveel je verdient?" Marc Janssens, pedagogisch consulent bij de De Opvoedingswinkel in Genk, geeft tips om geld bespreekbaar te maken.
Mis niets van deze themaweek op Radio 2, van maandag 21 september tot en met vrijdag 25 september, via radio2.be en de Radio 2-app.
18-09-2020 om 13:00
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
ELLEN SCHOENAERTS RELEASET NIEUWE SINGLE
Vandaag laat Ellen Schoenaerts een tweede voorloper van het nieuwe album 'Vrijblijvend Advies' (release 11 december 2020) op de wereld los!
'Dit Is Ons Leven' is een aanklacht tegen de wereld waar we in terecht zijn gekomen.
De bijhorende videoclip is bedoeld als een poëtische metafoor voor 'onze dagelijkse regels' en 'ons dagelijks vergeten' van wat we momenteel aan het aanrichten zijn.
"Spaar ons de moraal".
Lees hier de open brief van Ellen Schoenaerts over dit nieuwe nummer.
VIDEO
In de indrukwekkende videoclip van 'Dit Is Ons Leven' wordt het spelen van de muzikanten (Liesa Van Der Aa, Tijs Delbeke, Ephraim Cielen en Ellen Schoenaerts) afgewisseld door shots van Schoenaerts die eenzaam danst midden in een klein spotlicht.
Vanuit bovenaanzicht merk je dat het viertal verstrikt staat in een kunstwerk van pijlen (een ontwerp van Nick Mattan) waar je - als je een analyse maakt van de tekening en haar orders opvolgt - nooit meer uitgeraakt.
"De pijlen op de grond zijn gebaseerd op verkeerstekens, maar bevatten loze berichten, mekaar tegenspreende signalen en richtingen die leiden naar nergens", aldus Schoenaerts.
Terwijl Ellen in het laatste refrein "Spaar ons de moraal" zingt, besluit ze het vierkant te verlaten en zich tegen de richting een uitweg te zoeken.
ALGEMEEN
In 2012 debuteerde Ellen Schoenaerts met haar vaste muzikanten (Liesa Van Der Aa, Tijs Delbeke en Ephraim Cielen) met het warm onthaalde Feiten.
Zeven jaar en vele omzwervingen later, komt Schoenaerts met een opvolger: 'Vrijblijvend Advies' (release datum: 11 december 2020).
Voor haar nieuw studioalbum Vrijblijvend Advies werkte Schoenaerts wederom met de vaste kern Tijs Delbeke (Warhaus, Balthazar, Roosbeef), Liesa Van Der Aa en Ephraim Cielen (Deadman Orchestra Ih8 Camera).
Muzikanten als Tom Pintens (met wie ze een zoon op de wereld zette), Sjoerd Bruil (Millionaire, Deze Mona) en Hannes dHoine (DAAU) leverden interessante bijdrages.
Daar waar Feiten één lange ventilatie van liefdesverdriet en weltschmerz was, hoor je op Vrijblijvend Advies vooral een ode aan het leven.
Als Feiten Yin is, zou Vrijblijvend Advies Yang moeten zijn. Er is een soort van aanvaarding over me heen gekomen de voorbije jaren. Daarnaast misschien ook een vorm van dankbaarheid en interne vrijheid. Ik vrees dat ik moet bekennen dat ik het leven - hoe rauw en onvoorspelbaar ook - toch vooral heel erg mooi vind, aldus Schoenaerts herself.
Ellen Schoenaerts startte haar carrière als tekstschrijver voor haar ex Tom Pintens. Samen maakten ze drie albums, die onder andere door Spinvis werden geprezen om hun kwalitatieve teksten.
Ook werkte ze in het theater lang samen met Julie Cafmeyer, voor wie ze optrad als rechterhand.
In 2015 kwam de in eigen beheer gemaakte no-budget film Liebling uit.
Deze werd opgepikt door Savage en Villanelle en schopte het tot de short-list van het Amerikaanse Sundance festival.
Als muzikante won ze in 2010 de prijs Jong Muziek op Theater Aan Zee. In 2012 zag het muzikale debuut Feiten het levenslicht.
Hiermee speelde Schoenaerts in wisselende bezetting de voorprogrammas van onder meer Arno en Rufus Wrainwright.
UPCOMING SHOWS
18.12.2020 DE STUDIO (ANTWERPEN)
18-09-2020 om 12:57
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
KLEINKUNSTKLASSIEKER 'HELENA' VAN HUGO RASPOET NA 50 JAAR VOOR HET EERST OP VINYL SINGLE
In 2021 is het 50 jaar geleden dat het enige album van Hugo Raspoet verscheen.
Een jaar na zijn debuut stopte hij met zingen en trad hij uit de schijnwerpers.
Het nummer 'Helena', waarmee Raspoet het bekendst zou worden, stond op de titelloze kleinkunstklassieker uit 1971.
Helena' kende echter nooit een release op single.
Daar brengt BLP Records nu verandering in met een gelimiteerde uitgave van 250 stuks op transparant vinyl en 500 exemplaren zwart vinyl.
Op de B-kant van 'Helena' prijkt het funky 'Spuitje Op, Laat je Rijden'.
Het nummer toont een andere kant van de veelzijdige artiest die Raspoet was.
De zanger overleed in 2018.
De release van 'Helena' op vinyl single is een postuum eerbetoon aan Hugo Raspoet.
'Helena' is na 'Tim' (Wim De Craene), 'Eerste Sneeuw' (Jan De Wilde) en 'De Zotte Morgen' (Zjef Vanuytsel) de 4de single in een reeks van nooit eerder op vinyl single verschenen klassiekers.
De vinyl single is verkrijgbaar vanaf zaterdag 26 september, tevens de datum van de 2de Record Store Day drop van 2020.
De coronacrisis heeft Film Fest Gent duidelijk niet klein gekregen, getuige het kwalitatieve, gevarieerde en avontuurlijke programma dat voorligt, en gebaseerd is op scherpe keuzes.
Het bevat onder meer een revelerende focus op de Duitse cinema en besteedt blijvende aandacht aan kortfilms en aan de genderproblematiek.
Dit jaar introduceert het filmfestival een gloednieuwe sectie onder de noemer 'Official Selection: Masters & New Voices' met zowel films van grote filmauteurs als van verfrissende, nieuwe stemmen.
Onder de internationale gasten rekenen we dit jaar Viggo Mortensen en Maïwenn.
Ook Brusselaar Jérémie Renier tekent present.
Daarnaast brengt Film Fest Gent een hulde aan de recent overleden Robbe De Hert, met de vertoning van zijn Dood van een Sandwichman en De Bom.
De geconsolideerde solidariteit met andere festivals zoals MOOOV, Courtisane, Art Cinema OFFoff - die door de coronacrisis hun edities moesten staken - maakt het aanbod diverser dan ooit. Alle genres komen daarbij aan bod maar de documentaire heeft toch een streepje voor. Er is voor het eerst sinds lang een documentaire in de internationale competitie - Petite fille van de Franse regisseur Sébastien Lifshitz - en naast de boeiende muziekdocumentaires leggen twee meesterlijke documentaires de verkrampte genderverhoudingen in de filmwereld bloot: filmhistoricus Mark Cousins, al eerder in Gent, zet in Women Make Film, veertien uur lang vrouwelijk filmtalent in de schijnwerpers en Pamela B. Green vertelt in Be Natural hoe de pioniersrol van Alice Guy-Blaché in de plooien van de geschiedenis verdween. Alice Guy woonde de allereerste filmvoorstelling bij van de gebroeders Lumière en was in diverse functies betrokken bij een duizendtal korte filmproducties, maar verdween daarna op mysterieuze wijze uit de filmgeschiedenisboeken.
Filmgrondstof
Van een aanvankelijk gevreesd tekort aan filmgrondstof blijkt uiteindelijk geen sprake. Naast de Gouden Beer uit Berlijn, There is no Evil van Mohammad Rasoulof, vertoont Film Fest Gent straks het rechtstreeks uit Venetië komende en met de Gouden Leeuw bekroonde Nomadland van Chloé Zhao, Ghosts van Azra Deniz Okyay, I Am Greta van Nathan Grossman. Gagarine van Fanny Liatard & Jérémy Trouilh is het vlaggenschip onder de op Film Fest Gent vertoonde films die een kwaliteitslabel Cannes 2020 meekregen. Ook het aantal films - ongeveer 110 lange, een dertigtal korte, plus twee televisieseries - verschilt amper met vorige edities. Ze werden door programmadirecteur Wim De Witte en zijn team gekozen uit de ruim 1.000 ingezonden screeners en de honderdvijftig fysiek of digitaal geziene festivalfilms uit Berlijn, Cannes, Karlovy Vary, Locarno, Toronto, Venetië en andere. Naast het fysieke festival is er voor het eerst een digitaal platform waarop mensen tijdens de festivalperiode een grote selectie aan festivalfilms zullen kunnen bekijken.
Internationale jury
De internationale jury wordt dit jaar voorgezeten door Brussels filmmaker Fabrice du Welz (Adoration). De jury wordt vervolledigd met actrice Natali Broods, Frans regisseur Damien Manivel (Le parc, La nuit où j'ai nagé), Braziliaans-Nederlandse cineaste Maria Ramos, Duits componiste Dascha Dauenhauer die voor haar muziek voor Berlin Alexanderplatz ook genomineerd is voor de Discovery Award op de World Soundtrack Awards 2020, en The Beasts of the Southern Wild-regisseur Benh Zeitlin. Zowel Benh Zeitlin als Damien Manivel stellen tijdens Film Fest Gent hun nieuwe film voor, respectievelijk Wendy en Les Enfants d'Isadora, buiten competitie.
Gasten op Film Fest Gent
De coronacrisis laat zich onvermijdelijk voelen in het aantal gasten dat fysiek zal kunnen aanwezig zijn tijdens het komende festival. Toch slaagt Film Fest Gent erin om grote namen naar Gent te halen. Op kop staat Viggo Mortensen, die halverwege het festival zijn regiedebuut Falling komt voorstellen, waarvoor hij overigens ook de muziek componeerde en het script schreef. Ook verwelkomt het festival de Franse actrice en regisseur Maïwenn, die haar autobiografische portret ADN presenteert in competitie. Ook Brusselaar Jérémie Renier - die acteert in L'ennemi én Slalom - en Daan Stuyven tekenen present. Die laatste dankzij zijn hoofdrol in Éden van de Hongaarse regisseur Ágnes Kocsis. Anuna De Wever zal aanwezig zijn bij de première van I Am Greta. De centrale muziekgasten zijn dit jaar de Frans-Libanese componist Gabriel Yared en de Franse Alexandre Desplat, bekend van zijn samenwerkingen met onder meer Wes Anderson.
Tweevoudige steun
Programmadirecteur Wim De Witte ziet deze hybride editie van Film Fest Gent ook als een steunbetuiging aan de meewerkende bioscopen Kinepolis, Studio Skoop en Sphinx. Daar komt dit jaar nog de Miry Concertzaal bij. Ze vervangt de tijdelijk gesloten KASKcinema. De steun is tweevoudig: het festival garandeert enerzijds de zaalhuur aan de bioscopen, en geeft films de kick-off die ze nodig hebben bij een daaropvolgende release in de bioscoop. En op de tweede plaats komt het initiatief 'Enchanté' samen met vzw Enchanté, met wie het festival het principe van een uitgesteld cinematicket concreet maakt: wie een ticket koopt voor een festivalbezoek, heeft de kans om een vrije bijdrage te doen opdat kansarmen later van een cinemabezoek kunnen genieten.
Vertrouwen terugwinnen
Met deze coronaproof editie hoopt het festivalteam, ondanks de moeilijke tijden waarin we vertoeven, het vertrouwen van het filmpubliek terug te winnen. Coronaregels worden rigoureus geïmplementeerd en we vragen aan iedereen om zich aan de regels te houden. In principe gaat Film Fest Gent op dit ogenblik niet over het maximum van tweehonderd toeschouwers per zaal, zegt algemeen directeur Marijke Vandebuerie. Veiligheid voor iedereen - onze gasten, onze bezoekers en onze medewerkers en vrijwilligers - gaat voorop. Wie geen bioscoopticket kan bemachtigen, kan op een digitaal platform een unieke selectie uit ons aanbod bekijken, aangevuld met Q&As met de makers
Internationale Competitie
Met Lennemi van Stephan Streker opent een film van eigen bodem opnieuw de internationale competitie. De film is geïnspireerd op een waargebeurd verhaal. Is de Louis Durieux in de film schuldig of onschuldig? Niemand weet het, pitcht, Stephan Streker. Hijzelf waarschijnlijk ook niet. Lennemi, met een ijzersterke Jérémie Renier in de hoofdrol en een fameuze bijrol voor Sam Louwyck, behoort tot de strafste landelijke producties van het jaar.
Nog meer in Vlaanderen bekend volk in Éden van de Hongaarse Ágnes Kocsis want Daan Stuyven speelt een hoofdrol in haar mooi ogende ecologische sciencefictionfilm met het spectaculairste eindshot van het jaar. Kocsis gebruikt ook de muziek van Daan.
Aan variatie verder geen gebrek in deze competitie. Van de diepgravende, waanzinnig mooi gefotografeerde Vitalina Varela van Pedro Costa over de frisse verteltrant van Stories from the Chestnut Woods van Gregor Boič tot de Turkse actuele Ghosts van Azra Deniz Okyay, de ontdekking van de recente Critics Week in Venetië.
Voor het eerst sinds lang staat met Petite fille van Sébastien Lifshitz opnieuw een documentaire in de internationale competitie. Een ontroerende, observerende film over de achtjarige Sasha die zich een meisje voelt en er samen met haar moeder alles aan doet om zo naar school te gaan. Little Girl, Big documentary, titelde The Hollywood Reporter na de visie in Berlijn.
Gender en diversiteit
Dat Film Fest Gent niet ongevoelig is voor de genderproblematiek blijkt vooreerst al uit het campagnebeeld van deze 47ste editie. Het gaat om een intrigerend dubbelportret van filmicoon Romy Schneider en Duits acteur August Diehl.
Daarnaast hanteert FFG, zonder blind te zijn voor de huidige discrepantie, het door Fien Troch in De Standaard bedachtzaam verwoordde principe het feit dat je vrouw of man bent, mag geen kwaliteitslabel zijn voor wat je doet bij de filmkeuzes. Het levert dit jaar bij de competitiefilms haast een ex-aequo op. Van de vijftien regisseurs zijn er acht man en zeven vrouw.
Dat het festival die verhoudingen nog niet haalt in alle secties, is ook een reden waarom het de soms grondig verstoorde verhoudingen uitgebreid aan bod laat komen tijdens de aan die problematiek gewijde Industry Day op 16 oktober, waarop onder meer de mensen van WIFTM (Women in Film, Television & Media), Wanda Collective en Represent, die allen ijveren voor een diversere Vlaamse filmwereld, het debat zullen openbreken.
Diversiteit is eveneens een onderwerp tijdens een van de panels voor het filmmuziekberoep tijdens de WSA Industry Days (22 oktober tot en met 24 oktober) en het festival verwelkomt voor de Composer Talk componiste Nainita Desai die komt vertellen hoe ze muziek componeert voor documentaires als het op het festival vertoonde For Sama en voor The Reason I Jump.
Blijvend aandacht voor korte film
Er komt een tweede editie van de International Short Film Competition met drie verschillende programmas waarin telkens opnieuw een Vlaamse kortfilm zit. Zoals Howling van Laura Van Haecke, Mosaic van Imge Özbilge en Sine Özbilge en Mia van Christina Vandekerckhove die na verschillende bekroonde en op het festival vertoonde documentaires als Rabot overstapt op fictie.
De rest van de selectie komt volgens kortfilmprogrammator Michiel Philippaerts vooral uit Europa maar er waren ook inzendingen uit China en Taiwan. Van de thematiek in de kortfilms word je niet direct vrolijk, aldus Philippaerts, want naast de onvermijdelijke komedie steekt er veel woede en/of verdriet in de korte films. Jongere filmmakers lijken ook wat verloren te lopen in de wereld. Maar of dat nieuw is?
De jury voor de kortfilmcompetitie bestaat uit muzikant en regisseur Baloji, regisseur Eliza Petkova uit Duitsland en Dorian Jespers, die vorig jaar met Sun Dog in Gent een eervolle vermelding kreeg in de studentenkortfilmcompetitie en een Tiger Award won in Rotterdam. De selectie voor de nieuwe studentenkortfilmcompetitie wordt dezer dagen afgerond omdat door corona de filmscholen de deadlines verlegden.
Focus op Duitsland
Nergens raken heden en verleden elkaar zo sterk als bij de Focus op filmland Duitsland. Voor filmliefhebbers zijn Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Margaretha von Trotta, Wim Wenders, Volker Schlöndorff namen als klokken. Ze waren bezeten door het medium film en gebruikten het meer dan eens om kritiek te spuien op de Duitse maatschappij. Denk maar aan Deutschland bleiche Mutter, Deutschland im Herbst, Die bleierne Zeit, Die Blechtrommel en andere. Ze staan netjes gerangschikt onder de noemer Classics in het programma.
Een tegenreactie tegenover deze Autoren, lag voor de hand. De val van de Muur zette zowat alles op zijn kop en voor velen was het Duitse verleden ook voltooid verleden tijd. Iedereen had de handen vol met de nieuwe maatschappelijke veranderingen. De Neuer Deutsche Film zag het levenslicht en rondom de Berlijnse Filmacademie klitten afgestudeerden samen. De Berliner Schule was geboren. Van hen brak vooral Christian Petzold, wiens jongste film Undine op het festival te zien zal zijn, internationaal door. Ook geeft het festival het forum aan Ich war zuhause, aber van Angela Schanelec. Zij krijgen het gezelschap van onder meer kortfilmjurylid Eliza Petkova die haar Ein Fisch, der auf dem Rücken Schwimmt voorstelt. In Enfant Terrible verfilmt Oskar Roehler niet het leven van Robbe De Hert maar dat van Werner Rainer Fassbinder. En Julia Von Heinz presenteert Und morgen die ganze Welt, die in Venetië mee de competitie sierde. Toekomstperspectief is deze sectie niet vreemd.
Nieuwe secties: MASTERS en NEW VOICES
In de nieuwe secties Masters en New Voices gaat het grosso modo om gevestigde waarden tegenover interessante nieuwlichters. Tot de eerstgenoemden behoren kleppers als Sergei Loznitza met State Funeral, een documentaire over de begrafenis van Stalin. Rithy Panh verbreekt zijn Cambodjaanse landsgrenzen in Irradiés en Abel Ferrara is zijn eigenste zelf in Siberia met Willem Dafoe in de hoofdrol. Er is ook plaats voor Julie TaymorsThe Glorias. De jongste films van Tsai Ming-Liang en Hong Sang-soo behoeven geen krans. Cristi Puiu vergt heel wat van de kijker in Malmkrog maar zijn statisch verslag van een bijeenkomst van over oorlog en moraal discussiërende burgers fascineert op de duur.
De toon van de New Voices is minder streng. Soms zelfs luchtig zoals in Here We Are van Nir Bergman maar daarom niet minder ernstig. Zie maar naar de moeder-dochterrelatie in Asia van Ruthy Pribar. Hallucinant van toon is Welcome to Chechnya: Inside the Russian Republics Deadly War on Gays van David France. Een niet te missen documentaire over een organisatie die bedreigde homos - niet bedreigde zijn er eigenlijk niet het land probeert uit te smokkelen. Noteer ook met stip Walden van Bojena Horackova over jongeren in Litouwen die er in de jaren tachtig van droomden om in het buitenland te gaan studeren. Er blijft veel onuitgesproken in deze film maar de stijl is welsprekend.
Samenwerkingen
Zoals al in het begin van de coronacrisis gemeld, is Film Fest Gent gastheer voor het wereldfilmfestival MOOOV dat in het voorjaar alleen digitaal kon plaatsvinden. Uit een aanbod van vijftien films koos Gent er zeven. Daaronder de ontroerende documentaire For Sama waarin het hoofdpersonage Waad al-Kateab verslag uitbrengt over de vernietiging van Aleppo. Zij vindt intussen de liefde en wordt moeder van Sama. Andere films komen uit Iran, Brazilië, Zuid-Korea, Argentinië en Soedan. Een van de meest originele is Incitement van Yaron Zilberman omdat de regisseur als het ware in het hoofd kruipt van de man die premier Yitzhak Rabin heeft vermoord. Daarbij mengt hij documentairebeelden van de moordaanslag met fictiebeelden.
Met Courtisane deelt FFG een voorliefde voor de experimentele arthouse. Beiden hebben samengewerkt om de Portugese cultregisseur Pedro Costa naar Gent te halen waar hij zijn jongste film Vitalina Varela komt voorstellen en een masterclass komt geven. Pedro Costa behoort volgens Christopher Small van het Britse filmtijdschrift Sight and Sound tot de drie beste regisseurs ter wereld. Ook Kelly Reichardt stond op het verlanglijstje van beide festivals en van haar wordt in competitie First Cow vertoond. Een originele en uitstekende film die in Berlijn ieders favoriet was voor de Gouden Beer maar die eer aan Mohammad Rasoulof moest laten. Een politiek juryoordeel? Kom zelf vergelijken.
Met Art Cinema OFFoff zijn de handen in elkaar geslagen om Damien ManivelsLes Enfants d'Isadora te vertonen.
FFG werkt opnieuw samen met de UGent en met prof. Daniel Biltereyst die een congres over filmcensuur organiseert op 16 en 17 oktober. Hij onderzocht de decennialange werking van de filmkeuringscommissie en ontdekte een schat aan weggeknipte scènes, beelden, en fragmenten. CINEMATEK bundelde ze, Film Fest Gent vertoont ze.
Met de jeugdfilmorganisatie JEF maakt FFG zijn 47ste editie ook kidsproof. De Kidsproof familiedag op zondag 18 oktober vormt het hoogtepunt van een Kidsproof parcours met een fantasierijk programma van vijf kleurrijke films. Hallo wereld! is voor de allerkleinsten, Psychobitch een coming-of-ageverhaal en Op de vlucht is een oorlogsthriller, of het charmante Zussen.
Film Fest Gent x Kunstencentrum Vooruit
Film Fest Gent en Kunstencentrum Vooruit slaan voor de derde keer de handen in elkaar voor VIDEODROOM, dat staat voor een originele en experimentele kruisbestuiving tussen muziek en beeld. Dit jaar krijgen klassiekers als Solaris en Koyaanisqatsi een muzikale make-over. Die van The Shining wordt nog spectaculairder want met de film van Stanley Kubrick wordt er opnieuw een Ghost-parcours uitgestippeld. Als bezoeker word je alleen op pad gestuurd doorheen het Vooruit-gebouw, omgetoverd tot het Overlook Hotel en zo zal je minder bekende kantjes van de Vooruit ontdekken. Voel je dus voor een keer Jack Nicholson als je in de balzaal plaatsneemt aan de iconische bar uit de film.
20 jaar World Soundtrack Awards
Last but not least. De door de World Soundtrack Academy uitgereikte World Soundtrack Awards bestaan twintig jaar. Wegens de omstandigheden wordt dat op 24 oktober hoofdzakelijk digitaal en via livestreaming gevierd. Maar er is wel opnieuw een album dat bij deze feesteditie gewijd is aan alle voorbije winnaars van de World Soundtrack Film Composer of the Year Award. Onder hen: Gabriel Yared, John Williams, Carter Burwell, Mychael Danna, Alexandre Desplat, Michael Giacchino, met als orgelpunt een door John Williams gearrangeerde collage van 23 verschillende filmthemas.
Tijdens de uitreiking is Alexandre Desplat de centrale gast en ontvangt Gabriel Yared de Lifetime Achievement Award. Aan de WSA zijn zoals gebruikelijk Industry Days gekoppeld. Tijdens die dagen krijgen studenten en jonge professionals de kans om in dialoog te gaan met de gevestigde waarden. Naast de al eerder vermelde Composer Talk met Nainita Desai zijn er nog panel talks en masterclasses met Alfonso G. Aguilar, Dascha Dauenhauer, Hannes De Maeyer en Gabriel Yared. Deze laatste zal in een gesprek met curator Martine Huvenne tijdens het Film Music Seminar inzicht geven in zijn methodiek en zijn artistieke praktijk.
Belgian Cinema Today
Wie in dit summier overzicht verwijzingen naar films voor en over de LGBTQ+ gemeenschap, naar de Explore Zone, het Plus Parcours, On the Edge heeft gemist, kunnen we geruststellen. Ze bestaan nog allemaal. Net zoals het parcours Belgian Cinema Today. Sommige Vlaamse films zijn door corona niet tijdig klaar geraakt voor het festival. Wel klaar zijn Familie, de verfilming van Milo Rau van het gelijknamige en geruchtmakende toneelstuk van Filip Peeters en zijn gezin. De Griet Op De Beeck-verfilming Kom hier dat ik u kus werd door een Nederlands duo verfilmd maar wordt sterk vertolkt door een Vlaamse cast. En met Je ne suis pas un héros brengen drie documentairemakers, Pablo Crutzen Diaz, Stijn Deconinck & Robin Smit ons met de voeten op de grond en in de actualiteit. Drie weken na het uitbreken van de corona-epidemie wilden ze niet werkloos blijven maar trokken ze met hun camera naar het Erasmusziekenhuis in Brussel. Ook deze diepmenselijke documentaire krijgt van ons een streepje voor.
18-09-2020 om 12:48
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
BELGISCHE ARTIESTEN MAKEN MUZIEKPLAAT TER ERE VAN JAMES ENSOR
Arno, Bent Van Looy, Isolde Lasoen, Johannes Verschaeve en SJ Hoffman brengen hulde aan de grootmeester
Het is uiteraard geen geheim dat James Ensor een bekend kunstschilder was, maar wist je dat hij ook componist was?
Als ode bundelen daarom enkele Belgische artiesten, o.a. Arno, Johannes Verschaeve (The Van Jets) en Isolde Lasoen, hun muzikale krachten voor een authentiek James Ensor album!
De plaat zal beschikbaar zijn vanaf 23 september in Het James Ensorhuis in Oostende voor 14,50.
2020 is zonder twijfel hét James Ensor jaar in Oostende.
Na de opening van het vernieuwde James Ensorhuis en het gloednieuwe belevingscentrum mid juli 2020, is er nu ook hét muzikaal hebbeding voor kunstliefhebbers: Het James Ensor album.
Het album genaamd Masqué - songs inspired by James Ensor verschijnt op 23 september 2020 en zal te koop zijn in het vernieuwde James Ensorhuis in Oostende.
James Ensor was meer dan een kunstschilder.
Naast dichter en verzamelaar was hij ook een componist!
Hij entertainde zijn gasten vaak door met zijn neusgaten op een fluitje te spelen, maar kon ook imponerende en angstaanjagende stukken neerzetten op piano.
Dit gebeurde allemaal uit het hoofd, want muziek neerschrijven kon hij niet.
Hij schreef walsen, muziek voor ballet en andere symfonieën.
Het harmonium waarop hij speelde staat in Het James Ensorhuis.
Enkele bekende Belgische artiesten brengen met het album Masqué een echte muzikale ode aan de grootmeester.
Onder andere Arno, Bent Van Looy, Isolde Lasoen, Johannes Verschaeve en SJ Hoffman schreven elk een authentieke single gebaseerd op een schilderij uit het oeuvre van James Ensor. Arno, één van de bekendste Oostendenaars, schreef van zijn song zelfs een Franse en Oostendse versie.
Ensor was mijn mentor. Hij stierf het jaar waarin ik geboren werd en hij is heel mijn leven aanwezig geweest. Elke zondag ging ik naar Maison Close van nonkel Theo met mijn pa, waar ze dan over politiek en zo discussieerden. Ensor kwam er ook, dus verhalen genoeg. Er hingen ook heel wat schilderijen van hem aan de muur. Fascinerend. En van de Franse televisie kreeg ik ooit een gedicht van Ensor, wondermooi was dat. Die mens was echt van alle markten thuis. - Arno
Ik had heel wat schilderijen van Ensor in mijn hoofd, maar toen ik naar huis reed van een optreden, zag ik een grote volle maan boven de baan. Daar was mijn muze. Het deed me denken aan la danse macabre, het walsdeuntje zat meteen in mijn hoofd en dat lugubere vond ik wel passen bij Ensor. Zeker bij het schilderij Two Skeletons Fighting Over a Pickled Herring. Leuk weetje, net naast de studio waar ik het nummer gaan afmixen ben, lag een gigantisch grote carnavalswinkel vol maskers. En zo was de cirkel helemaal rond. - Isolde Lasoen
De inspiratie voor dit unieke project komt van een soortgelijk initiatief van het Paul Getty Museum uit Los Angeles.
Zij kochten het werk 'De intrede van Christus in Brussel' (1888) en vijftig jaar na de dood van Ensor lanceerden ze het boek The Superhuman Crew.
Daarin werd het iconische schilderij verenigd met het nummer Desolation Road van Bob Dylan.
De onderwerpen die Dylan in het nummer aanhaalt, het uitvergroten en karikaturiseren van de wereld, sluiten naadloos aan bij de thema's in het schilderij, iets wat met deze unieke plaat opnieuw aan bod komt.
18-09-2020 om 12:46
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
EMMA BALE BRENGT NIEUWE SINGLE 'GREEDY' UIT
Met hits als 'Run', 'Curaçao', 'Worth It' en 'Cut Loose' stond Emma Bale op jonge leeftijd meteen aan de top van de Belgische popmuziek.
In 2017 werd ze de jongste MIA-winnares ooit en nam ze de award voor 'Beste Solo Vrouw' mee naar huis.
Datzelfde jaar trad ze op in de Dance Hall op Pukkelpop, stond ze in een uitverkochte AB Club en een jaar later speelde ze in de zomer haar eerste show op Rock Werchter.
Op amper 20-jarige leeftijd heeft ze intussen al op verschillende Europese podia gestaan en haar songs werden al meer dan 100 miljoen keer gestreamd.
'greedy', Emma Bales nieuwste single, gaat helemaal over leven in het heden.
Geen verplichtingen, geen druk, enkel genieten van een goeie vibe met bepaalde mensen - misschien zelfs één persoon in het bijzonder. Altijd het meeste uit een bepaalde situatie halen, zonder na te denken over eventuele gevolgen.
'greedy' is de eerste single van Emmas aankomende debuut album, gepland voor release in 2021.
18-09-2020 om 12:39
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
EVA JANE LANCEERT HAAR GLOEDNIEUWE SINGLE 'WISH YOU THE BEST'
Na de heerlijke radiohit Fly Away is Eva Jane terug met een nieuwe single: Wish You The Best.
Het is alweer een zeer dansbaar nummer dat zich meteen in je hoofd nestelt: een onweerstaanbaar funky beat gecombineerd met een vette synthbas, een frivool discogitaartje, en natuurlijk - haar handelsmerk - een geweldige en soulvolle vocal.
De song gaat over het feit dat je soms moet kunnen loslaten waar je van houdt, in vele betekenissen.
Eva Jane schreef het nummer samen met Udo en producer Yannic Fonderie, die er bij momenten een behoorlijke Michael Jackson-vibe inbrengt.
Een breed lachende Eva Jane: Van dit soort muziek word ik zelf heel gelukkig en ik kan er maar moeilijk op blijven stilstaan. Behoorlijk uitdagend om te zingen, maar ik ben superblij met het resultaat!
Plopsaland De Panne blijft voor het eerst ook na de kerstvakantie open tijdens de weekends van januari, februari en maart en gedurende de volledige krokusvakantie.
Hiermee maakt het park komaf met de traditionele winterbreak.
Op de overige dagen blijft Mayaland, de indoorzone van het park, voortaan ook elke dag geopend.
Bezoekers kunnen dus in principe 365 dagen per jaar in Plopsaland De Panne terecht.
Voor het komende najaar en voorjaar is Plopsa daarom op zoek naar 500 jobstudenten en 100 flexi-jobbers.
Traditioneel eindigde het seizoen van Plopsaland De Panne op de laatste dag van de kerstvakantie.
Daarna sloot het park steeds zijn deuren om terug open te gaan op de eerste dag van de paasvakantie.
Vandaag kondigt het park echter aan dat ze voortaan ook tijdens de weekends van januari, februari en maart én gedurende de volledige krokusvakantie zal open zijn.
Op alle andere dagen waarop Plopsaland De Panne niet open is, dit zijn vooral bepaalde weekdagen van september tot en met maart, zal Mayaland Indoor altijd open zijn en dit vanaf 9 november aanstaande.
Men kan dus voortaan 365 dagen per jaar in het park terecht.
Het nabij gelegen waterpark Plopsaqua De Panne blijft ook, net zoals de voorbije jaren, 365 dagen per jaar open.
Een pretparkbezoek is niet meer zo seizoensgebonden als enkele jaren terug., vertelt Plopsa-CEO Steve Van den Kerkhof.
We merkten dat meer en meer mensen ook in de herfst- en de eindejaarsperiode hun weg vinden naar het park. Bovendien opent het Plopsa Hotel eind oktober zijn deuren. Het ideale moment dus om ervoor te zorgen dat bezoekers, abonnees en hotelgasten 365 dagen per jaar in het park terecht kunnen. Net zoals dat nu al het geval is in Plopsaqua De Panne.
500 jobstudenten en 100 flexijobs
Extra openingsdagen zorgen vanzelfsprekend voor extra jobs.
Plopsa is daarom dringend op zoek naar 500 jobstudenten om dit najaar nog één of meerdere dagen aan de slag te gaan in het park.
Het gaat om allerlei functies., licht Steve toe.
Van attractiebedieners en kassamedewerkers tot restaurant- en winkelmedewerkers.
Werknemers of gepensioneerden die een centje willen bijverdienen zijn ook welkom bij Plopsa, het park zoekt 100 flexi-jobbers.
Wie wil solliciteren kan hiervoor terecht op het vacatureportaal van Plopsa via www.plopsajobs.be.
Opening Plopsa Hotel
Eind oktober openen ook de deuren van het Plopsa Hotel.
Plopsa kondigde onlangs aan dat ze ook hier 50 mensen zullen aanwerven in verschillende afdelingen gaande van receptionisten, barpersoneel tot chefs, keukenmedewerkers en schoonmaakpersoneel.
Ook in het Plopsa Hotel kunnen flexi-jobbers terecht.
18-09-2020 om 12:36
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
TRIXIE WHITLEY STELT 'LACUNA RE-IMAGINED' VOOR
Trixie Whitley stelt Lacuna re-imagined voor.
Ze herwerkte zes tracks van haar album Lacuna uit 2019.
Ze nodigde drie getalenteerde muzikanten uit in haar homestudio in Brooklyn om de nieuwe versies van strijkers en blazersarrangementen te voorzien.
Multi instrumentalist Stuart Bogie (werkte eerder samen met Arcade Fire, David Byrne en Run The Jewels) nam de blazers voor zijn rekening, Emily Wells en Topu Lyo de strijkers.
De EP Lacuna re-imagined verschijnt op 13 november, volgende week komt een eerste track uit op Unday Records.
Alle opbrengsten van de EP gaan naar het Callen-Lorde ziekenhuis in New York, dat bekend staat om zijn werk voor de LGBTQ gemeenschap en voor minderheden.
Trixie doet zelf het verhaal in onderstaande brief.
A letter from Trixie
For this Lacuna re-imagined project I decided to commit to just a few key ingredients, stripping the production away in service of finding out what I was left to work with. I committed to the following: all tracks had to be based on a full live one take recorded in my kitchen, with no edits made to the take. Leaving room for all the raw imperfections, I have a general rule of 3 takes for any recorded live performance, and I willfully chose to perform the bulk of these without a click. On two of the six tracks I did decide to use analog drum machines, going back to another part of my roots in writing and playing.
I thought to myself that this process could either turn into a complete mess or that there would be enough room for new discoveries to be made, in service of hearing the music in a different light and envisioning new possibilities for future endeavors. After the solo kitchen live takes were tracked, the amazing musician/composer Emily Wells and her accompanist Topu Lyu on cello joined in arranging the strings at my home studio.
During Lacuna Re-imagined it instantly became clear how I was ready to deal with the next chapter of my own personal healing, facing things I had previously not been able to During those three days that Emily and Topu came to my place to track the strings, Topu asked if I had watched the documentary How to survive a plague and mentioned that the score was done by Stuart Bogie. Funny enough, over the last years Stuart had become a dear friend and coincidentally also my neighbor. Suddenly the project became full circle once Stuart joined and added the horns & woodwinds to the live takes, breathing new life into the music together with Emily and Topus string arrangements.
This year marks the 15th year since my father passed away. He was 45 at the time and would have turned 60 this year. Finishing up this Lacuna Re-imagined project during COVID had turned into a personal reckoning with my own grief and the taboo that was upheld within my own family. As raw as these recordings are, Im so happy to be able to share them with anyone willing to experience them. I put so much love into them and for my father's birthday, I have partnered with the Callen-Lorde clinic in NYC, which helped both him and I, while he was still alive. They continue to do really important work for vulnerable minority groups in the city. Any profits made from these recordings and the upcoming live event will go directly to their clinic and activism work.
18-09-2020 om 12:33
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
KEES VAN DER SPEK BETRAPT WHATSAPPFRAUDEURS OP HETERDAAD
Door de inzet van slimme techniek is het programmamaker Kees van der Spek gelukt samen met de politie van Rotterdam en Amsterdam acht verdachten van WhatsAppfraude aan te houden.
Deze aanhoudingen zijn te zien in een ingelaste uitzending van Kees van der Spek: Oplichters Aangepakt, aanstaande dinsdag om 20.30 uur bij RTL 5.
WhatsAppfraude groeit de laatste maanden explosief.
De Fraudehelpdesk zag het aantal meldingen van slachtoffers stijgen van rond de 50 gevallen in 2016 tot 8.000 in de eerste zeven maanden van dit jaar.
De gemiddelde schade per gedupeerde bedraagt 3.000 euro.
De truc is eenvoudig en doeltreffend: een doelwit krijgt van een onbekend nummer een WhatsAppberichtje.
Het bericht is zogenaamd afkomstig van een familielid met de mededeling dat dit het nieuwe nummer is.
Na wat heen en weer gechat komt dan een verzoek om even een rekening voor te schieten.
Het is voor de politie erg lastig om deze daders te pakken te krijgen, zegt Van der Spek.
De oplichters maken gebruik van bankrekeningen van katvangers die ze anoniem hebben geronseld. Direct nadat er geld is overgemaakt, wordt het telefoonnummer van het slachtoffer geblokkeerd en gaan ze -vaak met een nieuw nummer- aan de slag met het volgende slachtoffer. Op het dark web zijn zelfs kant en klare fraude-kits te koop, compleet met telefoonnummers en een handleiding om de juiste berichtjes te maken.
Het team van Kees van der Spek: Oplichters Aangepakt heeft de techniek in huis om tijdens het contact tussen slachtoffer en dader een digitale val in de telefoon van de daders te laten uploaden.
Ik ga het geheim van de smid niet verklappen, maar het geeft ons toegang tot de gps-locatie en de selfiecamera van de oplichters, aldus Kees, die toevoegt dat de eerste verdachten al zijn veroordeeld en dat de rechter het gebruik van deze techniek als toelaatbaar bewijs heeft beoordeeld.
Kees van der Spek: Oplichters Aangepakt wordt geproduceerd door EndemolShine en is elke dinsdag om 20.30 uur te zien bij RTL 5.
18-09-2020 om 12:32
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
STAN VAN SAMANG BRENGT NIEUWE SINGLE 'DON'T CLOSE YOUR EYES' UIT
Het waren zonder meer turbulente dagen voor Stan Van Samang.
Hoog tijd dat de zanger zich opnieuw kan focussen op datgene wat hij het liefste doet: muziek maken.
Deze week stond de release van zijn nieuwe single gepland.
Life goes on, deze plannen gaan gewoon door!
'Dont Close Your Eyes gaat over de pure liefde tussen ouder en kind.
Stan schreef het nummer zelf naar aanleiding van wat zijn zoontje Lenny allemaal tegen hem zei.
Het zijn letterlijk uitspraken van zijn zoon, maar gekneed in een verhaal van universele liefde tussen twee personen.
18-09-2020 om 12:29
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
EXTRA SHOWS VOOR OFF-BROADWAY HIT âMURDER BALLADâ
De Off-Broadway hit Murder Ballad heeft in Coronatijd het vertrouwen gewonnen van de theaterliefhebbers.
Ondanks dat de musical met Vajèn van den Bosch, Buddy Vedder, Cystine Carreon en Jonathan Demoor nog van start moet gaan, zijn er afgelopen weken al duizenden tickets verkocht.
Hierdoor is besloten om extra shows toe te voegen in onder andere Breda, Gouda en Leeuwarden.
De musical is met 100 shows de grootste tournee van dit najaar.
Sinds de bekendmaking half juli zijn er al duizenden tickets verkocht voor de Off-Broadway hit Murder Ballad.
Enkele shows zijn al uitverkocht, waarvan de première zelfs binnen 7 minuten uitverkocht was.
Reden genoeg om extra shows aan te kondigen.
In tijden als deze word je extra bewust hoe bijzonder dingen kunnen zijn! Wij zijn in onze laatste ontwikkelfase om een prachtige doorgecomponeerde musical volgens de opgestelde richtlijnen van het RIVM te brengen. Het feit dat wij, alvorens onze tournee gestart is, zoveel vertrouwen krijgen van het publiek, daar mag ik mij als producent gelukkig mee prijzen! aldus producent Giovanni Sturkenboom.
Murder Ballad vertelt het verhaal van Sara (Vajèn van den Bosch) een jonge twintiger vol ambitie, die alles uit het leven haalt wat erin zit, tot ze de kalmere Michael (Buddy Vedder) ontmoet en een gezin sticht. Alles lijkt goed te gaan, tot ze na jaren een oude vlam van vroeger tegen het lijf loopt en begint te twijfelen of ze wel de juiste levenskeuzes heeft gemaakt.
Murder Ballad is geschreven door Julia Jordan en Juliana Nash.
Florus van Rooijen tekent voor de Nederlandse vertaling en de regie.
De muzikale leiding, arrangementen en begeleiding zijn in handen van Marnix Wetzer.
De extra shows zijn op: 11 november in Chassé Theater in Breda en 28 november in Schouwburg De Harmonie te Leeuwarden.
Naast de première op 12 oktober 2020 zal er diezelfde avond ook een voorpremière plaatsvinden in De Goudse Schouwburg te Gouda.
Voor meer informatie en kaartverkoop: www.stentproducties.nl
18-09-2020 om 12:25
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
ANDRÃ HAZES ZIJN LANGVERWACHTE ALBUM 'THUIS' IS VANAF NU BESCHIKBAAR
André Hazes zijn langverwachte nieuwe studioalbum 'Thuis' is nu beschikbaar.
André Hazes heeft een roerige tijd achter de rug, nog net voordat Corona uitbrak heeft hij zijn weg terug gevonden om thuis bij zijn gezin te zijn.
Via de liedjes op zijn nieuwe album Thuis vertelt André het verhaal achter zijn privé perikelen van vorig jaar.
Hazes heeft meegedaan aan Liefde Voor Muziek en brengt hiervan de 5 songs uit als bonus tracks.
Als voorloper is er de opzwepende single 'Proosten op het leven'.
Een muzikale ode van André en zijn productieteam aan de vrijheid, waarin geflirt wordt met rock en country.
Een lied over alles pakken in het leven. Feesten en wel zien wat er op ons pad komt", zegt André.