Actualia en recensies van theatervoorstellingen, musicals, concerten, cd's, dvd's, strips & boeken
24-07-2020
PLOPSA-PARKEN VERSCHERPEN CORONA-MAATREGELEN
Naar aanleiding van de negatieve evolutie van de coronacijfers en de veiligheidsraad van vandaag heeft de Plopsa Group beslist de maatregelen in de parken te verscherpen.
Plopsa had al heel wat maatregelen genomen en vult momenteel de parken met slechts 30 tot 40% van de normale capaciteit.
Op 1 juli gingen de Plopsa-parken in België opnieuw open.
Plopsa voerde vanaf de eerste openingsdag maatregelen in om het pretparkbezoek zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen.
Zo is er een beperkte dagcapaciteit en moet iedereen dus vooraf reserveren, zijn er in de parken en in de wachtrijen wegmarkeringen gemaakt die de social distancing moeten garanderen, zijn er ontsmettingsteams actief en werden de mensen er op alle mogelijke manieren op gewezen dat ze de standaardmaatregelen zoals het veelvuldig ontsmetten en wassen van de handen moeten naleven.
Naar aanleiding van de stijgende coronacijfers en de extra richtlijnen vanuit de overheid heeft ook Plopsa beslist om de reeks maatregelen grondig uit te breiden.
Mondmaskers
De voorbije weken was het in bepaalde wachtrijen, attracties en winkels reeds verplicht om een mondmasker te dragen.
Vanaf zaterdag worden die zones uitgebreid.
Zo moet je ook in de aankomstzone (bij de kassas en toegangspoortjes) voortaan een mondmasker dragen.
Ook in alle wachtrijen en binnenruimtes worden mondmaskers verplicht.
Voortaan dien je dus ook in de toiletten, de indoorzones en indoorattracties een mondmasker op te zetten.
Plopsa zal bovendien in de parken en in alle communicatie het dragen van een mondmasker tijdens het volledige bezoek aanraden.
Voor de restaurants volgen we uiteraard de voorschriften van de overheid., legt Plopsa-CEO Steve Van den Kerkhof uit.
Mensen zullen zich in het restaurant dus enkel kunnen verplaatsen met een mondmasker, aan tafel is het niet verplicht.
Ook het registreren van alle mensen die een restaurant betreden zal vanaf zaterdag ingevoerd worden.
Registreren van alle bezoekers
Plopsa gaat zelfs iets verder en zal alle bezoekers registreren.
In Holiday Park, ons park in Duitsland was dit een vereiste van de overheid., licht Van den Kerkhof toe.
We zien daar dat de bezoekers er weinig moeite mee hebben om hun gegevens bij elke ticketaankoop achter te laten. Elk ticket is gelinkt aan een naam en telefoonnummer. Dat maakt bij een eventuele uitbraak de contact tracing veel makkelijker.
Wie dus tickets op datum koopt voor één van de Plopsa-parken zal verplicht zijn om voor elk ticket een naam op te geven, het is een vereiste om de parken te kunnen bezoeken.
Verder worden de bestaande maatregelen nog meer en vaker gecommuniceerd, worden er nog meer stewards ingezet ter controle en zullen mensen al van voor de ingang aangesproken worden over het gebruik van een mondmasker en de maatregelen in het park.
Wie een Plopsa-park wil bezoeken moet altijd een ticket op datum vooraf reserveren, ook mensen die al een ticket of abonnement hebben.
Dit kan enkel via www.plopsa.be.
24-07-2020 om 15:51
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
23-07-2020
VIER NIEUWE WERKEN TOEGEVOEGD AAN HET STREET ART PARCOURS IN OOSTENDE
Toerisme Oostende stelt met trots vier nieuwe werken voor in Oostende.
De organisatie strikte vier (inter)nationale artiesten en deze nieuwe creaties vervoegen de kunstwerken van eerdere edities en vormen zo een gratis kunstenparcours doorheen en rond de stad in constante evolutie.
DFace
Zelliklaan 8
DFace is een levende legende in de street art-scene. Elk jaar opnieuw probeerde The Crystal Ship hem te strikken, dit jaar hapte hij toe. Hij kwam zelfs met de motor vanuit Londen naar Oostende. Punk, skate, Roy Lichtenstein, het komt allemaal terug in zijn werk. Ook in de gigantische kussende zeemeermin die hij in Oostende schilderde. De iconische kleuren, de ongelofelijke creativiteit en het vakmanschap bewijzen wat voor topper DFace is.
Case Maclaim
Duinhelmstraat 53
Case Maclaim is geen onbekende voor Oostende. Eerder schilderde hij al een prachtig portret in Oostende, nu nam hij de muur van een arts en kinesiste voor zich. In zijn typische realistische stijl schilderde hij een vrouw die een witte substantie van de handen wast, symbool voor white washing. De Black Lives Matter-beweging ligt hem namelijk heel nauw aan het hart. De handen zijn een terugkerend onderwerp, iets waar de eigenaars van het huis bijzonder blij om zijn. Het gedicht van hun overleden moeder ging ook over handen.
Elisa Capdevila
Bluebdridge - Wetenschapspark 1
Elisa schildert impressionistische murals, die dicht aanleunen bij de Vlaamse Meesters. Ze nam mede-artieste Alba onder de arm en schilderde een gigantische slapende baby op de muur van Bluebridge, een incubator die bedrijven in de blauwe economie stimuleert. De jonge Spaanse werkt altijd rond de kindertijd, nostalgie en familie. Pocket sized artiesten, oversized murals.
Eres
Hockeyclub Eclair - Konterdamkaai 1
Hockeyclub Eclair - Konterdamkaai 1
De Brusselse artiest Eres schilderde een gigantisch eerbetoon aan de zorgsector, zes meter hoog en veertien meter lang. Hij deed dit in een typische collagestijl. Hij koos bewust om de verplegers en artsen zonder hoofd af te beelden, zodat iedereen er zich door aangesproken kon voelen. Het werk staat op een muur recht tegenover het ziekenhuis AZ Damiaan.
Alexis Diaz
O.666 - Hendrik Baelskaai 27
Dit kunstwerk stond oorspronkelijk in de Kapellestraat, maar kreeg in 2020 een nieuwe plaats op Oosteroever en wat Alexis Diaz op de wereld loslaat is op zijn minst iconisch te noemen. Zijn grote fantasierijke tekeningen zitten boordevol detail. Voor hij aan zijn Oostends werk begon, trok Alexis Diaz naar het stadsmuseum om inspiratie op te doen. In een van de boeken vond hij het oude wapenschild van de stad en het verhaal van de drie sleutels. Met die mythe in het achterhoofd ontwierp Diaz een nieuw wapenschild voor Oostende, inclusief zeemeermin, meeuw en walvissen.
Het uitgestippelde parcours met 62 grote muurschilderingen en een honderdtal kleine interventies kun je uiteraard gratis bezoeken, te voet of met de fiets.
Een plannetje met alle nieuwe werken vind je aan de balie van Toerisme Oostende, en kun je ook downloaden op de website visitoostende.be.
23-07-2020 om 15:15
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
100% WOLF, HET SPIKSPLINTERNIEUWE ANIMATIEBRAND VAN STUDIO 100, PAKT UIT MET EEN STEVIGE STEMMENCAST
100% Wolf, het spiksplinternieuwe animatiebrand van Studio 100, pakt uit met een stevige stemmencast
De Studio 100 familie werd eind juni uitgebreid met een nieuw merk: 100% Wolf.
De eerste animatiefilm van 100% Wolf zal op 28 oktober verschijnen in de bioscoop in samenwerking met Kinepolis Film Distribution (KFD).
Nu lanceert Studio 100 ook de stemmencast en geeft een eerste inkijk in de nieuwe animatiefilm die draait rond een roze poedel die hoopt om een weerwolf te worden...
Stemmencast met Philippe Geubels
Studio 100 pakt uit met een stevige stemmencast.
Onder meer Phillippe Geubels, Lennart Lemmens & Manou Kersting lenen hun stemmen aan de hoofdpersonages uit de film.
Lennart Lemmens, bekend uit Campus 12 en Thuis, vertolkt de stem van het hoofdpersonage Freddy. Hij herkent heel wat van zichzelf in Freddy: Ik denk dat er veel gelijkenissen zijn tussen mij en Freddy: we zijn allebei erg onhandig, maar ook enorm ambitieus. 100% Wolf is een topfilm. Het is een spannend verhaal met grappige personages, leuke muziek en lekker veel mysterie.
Philippe Geubels zorgt voor de extra komische noot, en neemt de stem van Cripp voor zijn rekening. Ik vind stem acteren enorm leuk, omdat je dan eens helemaal iemand anders kan zijn.
Manou Kersting:Ik vind de film erg goed. Hij is mooi gemaakt, grappig en spannend. Dubbings zijn heel fijn, omdat je heel veel kleur kan geven aan iets. Je geeft een extra dementie aan de personages en dat is echt magisch.
Daarnaast maken ook Nina Rey, Walter Baele, en vele anderen deel uit van de stemmencast.
Trailer
De trailer van 100% Wolf maakt al meteen duidelijk dat het humoristisch, innemend verhaal rond de roze pluizenbol menig kinderhart zal veroveren.
Want terwijl Freddy tijdens zijn hilarische avonturen wil bewijzen dat hij 100 % een wolf is, blijkt dat hij ondanks zijn roze, ontplofte kapsel, misschien niet 100% wolf is maar wel 100% held.
"100% Wolf" is vanaf 28 oktober te zien in de Belgische bioscopen en wordt verdeeld door Kinepolis Film Distribution (KFD).
23-07-2020 om 14:46
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
DANIÃL BUSSER LANCEERT MET CHAÃMA DE 2-TALIGE SINGLE 'TU VEUX QUOI'
Na Vrienden, een nummer dat hij uitbracht met 5NAPBACK en waar ze samen een dikke hit mee scoorden, pakt de populaire Daniël Busser, deze keer aan de zijde van de bloedmooie Chaïma, uit met de heerlijk zwoele single Tu veux quoi'.
Met zijn neef Kenny G debuteerde Daniël Busser 5 jaar geleden op YouTube.
Het duo viel op en niet veel later werd Daniël ontdekt en opgepikt door Spreej van het duo Safi & Spreej, en dat leverde hem meteen ook de release op van zijn eerste single Mis mij niet.
Eén jaar later volgde het debuutproject Vrije val, wat Daniël een sterke carrière-boost opleverde én een platendeal bij Top Notch(Zwangere Guy, Tourist LeMC, Lil Kleine e.v.a.).
Life ft. Kevin was er zijn eerste release, gevolgd door het debuutalbum Adrenaline, waar Snelle (Reünie, Smoorverliefd) een feature op had.
Met zijn nieuwe single Tu veux quoi trekt Daniël Busser terug naar zijn muzikale basis.
Voor het zwoele accent zorgen de zomerse gitaar en het fluitende riedeltje, dat gegarandeerd een ganse dag in je hoofd blijft zitten.
De multiculturele, Afrikaanse sfeer zorgt in je hoofd voor een rechtstreekse transfer richting een dromenland vol liefde.
Vergeet het kleffe en de clichés, want Tu veux quoi staat dankzij het samengaan van de gitaar en de percussie voor originaliteit en authenticiteit.
Op dit nummer geeft de 21-jarige Daniël Busser weer een stuk van zichzelf bloot en verrast hij op een positieve manier.
Met dank aan de bloedmooie Chaïma, een in Brussel wonende Spaanse die als duetpartner een groot aandeel heeft in deze single.
We zijn bijna al een jaar een koppel, zegt de uit het Limburgse Bree afkomstige zanger.
Via gemeenschappelijke kennissen hebben we elkaar ontmoet. De klik was er, maar toch duurde het nog een tijdje voor we een koppel werden. Dat laatste is heel natuurlijk gegroeid, met dank aan onze gemeenschappelijke passie en onvoorwaardelijke liefde voor de muziek. Chaïma was erbij toen ik optrad in de Lotto Arena. Doorheen de tijd zag ze mijn carrière evolueren en dat was ook voor haar een trigger om er zelf voor te gaan. Ik wist hoe goed ze kan zingen, alleen was er die angst om te springen. Tu veux quoi gaat over een vervlogen liefde, iets wat we beiden in ons leven op een andere manier hebben meegemaakt, wat voor een groot stuk het authentieke karakter van de song verklaart. De combinatie van het Nederlands en Frans is inderdaad nog een sterke, opvallende troef, waardoor we elk op ons best en het meest verstaanbaar onze gevoelens in dit nummer kunnen uitrdukken.
Door de coronamaatregelen kan Daniël Busser voorlopig geen vervolg maken op zijn geslaagde passages in het Amsterdamse Paradiso, op Genk On Stage en Pukkelpop.
De tijd die hij nu vrij heeft investeert hij volop in het maken van nieuwe muziek, waarvan de radiovriendelijke single Tu veux quoi het eerste resultaat is.
Gezien zijn huidige status en populariteit is de kans groot dat het nummer opnieuw een voltreffer wordt.
Tu veux quoi van Daniël Busser en Chaïma verscheen op het NAMAM-label en is nu digitaal beschikbaar.
23-07-2020 om 14:40
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
HERTAALDE BOEKEN SPECIAAL VOOR LAAGGELETTERDE JONGEREN
Het boek Otis is onderdeel van de serie Leeslicht.nl van uitgeverij Eenvoudig Communiceren.
Leeslicht maakt van bestaande boeken een versie die met eenvoudiger taalgebruik is herschreven.
Ook belangrijk voor jongeren, want 25% van de jongeren in Nederland is functioneel analfabeet.
En het gros van de 15-jarigen leest nooit een boek.
Met aantrekkelijke boeken, op hun eigen leesniveau en interessegebied probeert Leeslicht daar verandering in te brengen.
Zodat ze voor het eerst van hun leven een boek kunnen uitlezen!
Otis Hij is 17 jaar, half-Antilliaans, woont bij zijn knettergekke moeder in een flat met 1200 mensen en 90 nationaliteiten en weet niet wie zijn vader is. Belangrijkste levensles: je moet het allemaal alleen opknappen. Maar dan vindt hij Nuru, een klein meisje dat is achtergelaten door haar ouders. Wat moet hij doen? Wegkijken? Weglopen? Of doet hij iets wat voor hemzelf nog nooit iemand heeft gedaan: blijven?
Martijn Niemeijer publiceerde deze roman in 2017, de tweede druk kwam in 2019, en de hertaling van Jet Doedel in Leeslicht verscheen zojuist.
De kacht van lezen
Lezen is goed voor de ontwikkeling van je empathisch vermogen en voor je kennis van de maatschappij. Wie niet goed leest, heeft minder kansen op de arbeidsmarkt.
Dat jongeren steeds vaker kampen met hoge schulden heeft ook met hun lage taalvaardigheid te maken.
Lezen vergroot de taalvaardigheid en woordenschat enorm!
Wie mee wil doen in onze maatschappij moet kunnen lezen.
Lezers
Elma, een Bosnisch meisje van 15 met een taalachterstand leest Otis in één adem uit. Ik kon niet stoppen met lezen. Het is het eerste boek dat ik heb uitgelezen.
Klaas, 23 jaar, moet van zijn moeder lezen. Als hij in Otis begint wordt hij gegrepen door de hoofdpersoon: Dat die Otis gewoon een peuter gaat meenemen, en wat hij met zijn moeder doet
Ludmilla, een uit Suriname afkomstige vrouw van 42 jaar zegt over Otis: Ik heb net met mijn zus gebeld. We hebben gegild! Hoe weet die schrijver dat? Zij gaat het ook lezen: dit gaat over onze flat!
HET TWEEDE SEIZOEN VAN YOUNG SHELDON IS VANAF 19 AUGUSTUS BESCHIKBAAR OP DVD
Het verhaal over de beginjaren van de grote Sheldon Cooper gaat verder!
In het tweede seizoen van Young Sheldon volgen we opnieuw het genie tijdens zijn schooljaren in het oosten van Texas.
Hoewel zijn familie en vrienden nog steeds hun best doen om met het hoogbegaafde kind om te gaan, komt de jonge Sheldon oog in oog te staan met enkele grote problemen in de echte wereld.
Het is de manier hoe hij met deze problemen om leert te gaan die hem maken tot de iconische, geliefde wetenschapper die we allemaal kennen uit 'The Big Bang Theory.'
Het tweede seizoen van Young Sheldon is vanaf 19 augustus beschikbaar op DVD.
Vanaf die dag is tevens een boxset met zowel het eerste als het tweede seizoen verkrijgbaar.
SYNOPSIS
Het is niet altijd makkelijk voor de kwetsbare, naïeve en buitenaards slimme 10-jarige Sheldon Cooper om op te groeien op een plek als Oost-Texas, waar kerk en sport domineren. Zijn familie doet er alles aan om de veeleisende bolleboos te helpen, maar het is vooral zijn nuchtere, rechtdoorzee Meemaw die Sheldon helpt met alle uitdagingen waar hij in de echte wereld tegenaan loopt.
23-07-2020 om 14:36
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
22-07-2020
PATEEKE VZW KONDIGT MUSICAL MAN VAN LA MANCHA AAN IN APRIL 2021 MET HANS PETER JANSSENS ALS CERVANTES/DON QUICHOTE IN DE HOOFDROL
Pateeke, Vlaanderens jongste professionele musicalgezelschap, brengt in 2021 de opvolger van hun Belgische première van Stephen Sondheims Sweeney Todd.
Er werd gekozen voor een stuk met een internationale reputatie: Man van La Mancha, in regie van Martin Michel met Hans Peter Janssens die de hoofdrol op zich neemt als Cervantes/Don Quichote, ook Deborah Deridder (Aldonza), An Lauwereins (Antonia) en Glenn Desmedt (Sancho Panza) schitteren in de hoofdcast.
Regisseur Martin Michel omringt zich met creatievelingen Marnik Baert voor decor en kostuums en Pol Vanfleteren voor de muzikale leiding en arrangementen.
Er werd gekozen voor de vertaling naar het Nederlands van de hand van Stef Bos.
Man van La Mancha speelt van 16 april tot en met 2 mei 2021 in de Rode Zaal van het Fakkeltheater te Antwerpen.
De ticketverkoop gaat van start op 1 september 2020 via www.pateeke.art en www.fakkeltheater.be.
Man van La Mancha
Man van La Mancha is de opvolger van Stephen Sondheims Sweeney Todd dat in 2019 zijn Belgische première kreeg in het Fakkeltheater. Pers en publiek waren hierover laaiend enthousiast, cast en creatives werden unaniem de hemel in geprezen. Deze klepper moet opgevolgd worden door een ander juweeltje uit het repertoiretheater. Om een waardig vervolg te maken, werd er gekozen voor dit stuk met een internationale reputatie. Man van La Mancha is een Amerikaanse musical uit 1965, geschreven door Dale Wasserman (script), Joe Darion (liedteksten) en Mitch Leigh (muziek). Het verhaal is gebaseerd op de roman De vernuftige edelman Don Quichote van La Mancha, geschreven door Miguel de Cervantes in het begin van de 17de eeuw. De originele musicalproductie werd meer dan 2000 keer opgevoerd.
Audities
Pateeke houdt op 17 & 18 augustus audities om de cast in alle kwaliteit te vervolledigen.
De bedoeling is een beperkt en hecht ensemble samen te stellen van spelers en speelsters die beslagen zijn in elk van de skills van het musicalgenre en die elk iets substantieels te doen hebben on stage.
Het coveren van enkele andere rollen behoort ook tot de mogelijkheden.
Hans Peter Janssens is Don Quichote
De rol van de tragische ridder op zoek naar een onmogelijke droom is zonder twijfel een van de grootste uit het repertoire.
Dit personage telkens weer met glans neerzetten is een serieuze tour de force voor een acteur.
Pateeke prijst zich gelukkig dat Hans Peter Janssens het zwaard wil omgorden om de windmolens te bevechten!
Met vaste waarden als Deborah De Ridder en An Lauwereins aan zijn zijde en met regisseur Martin Michel aan het roer, wordt dit een niet te missen Man van La Mancha.
Een event waar de musicalfans ook zij die het zelf nog niet wisten al jaren geduldig op aan het wachten zijn.
Het verhaal
Dichter Cervantes belandt in de kerkers van de Inquisitie. Wanneer al zijn bezittingen door medegevangenen worden aangeslagen, vraagt hij zich te kunnen verdedigen om zijn levenswerk, een manuscript, te mogen bewaren. Hij speelt voor en met de gevangenen het verhaal van Alonso Quichana, een ietwat oudere landheer die probeert te begrijpen waarom de mensen elkaar zoveel kwaad aandoen. Zijn fantasie slaat op hol en hij trekt de wijde wereld in om als Don Quichote het kwade te bestrijden!
Een Belgische klassieker
In 1968 vertaalde en speelde Jacques Brel deze musical te Brussel en Parijs.
Zijn versie staat nog steeds te boek als een van de absolute hoogtepunten uit onze theatergeschiedenis.
De gekende operagoeroe José Van Dam volgde Brel dan op eind jaren 90.
Ook aan Vlaamse kant is er reeds geschitterd met deze musical.
In 1993 voegde de Musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen zijn versie toe aan het repertoire.
Niemand minder dan Ramses Shaffy nam de rol van Don Quichote voor zijn rekening.
De betreurde Werther Vander Sarren speelde sidekick Sancho Panza.
We vroegen aan enkele belangrijke pionnen in deze productie waarom deze Man van La Mancha zo speciaal is voor hen:
Het Pateeke-collectief:
Na Sweeney wisten we dat Pateeke met iets strafs moest komen. Iets iconisch. Er zijn maar weinig musicals zo iconisch als deze..
Martin Michel (regisseur):
In mijn hoofd is er een ondubbelzinnige link tussen mijn lievelingsquote van Nietzsche, We have Art in order not to die from the truth en de manier waarop Don Quixote, onze held van Cervantes, zijn zware realiteit transformeert in een leefbare droom door zijn rijke fantasie.
Hans Peter Janssens (Cervantes/Don Quichote):
"Mijn musicalcarrière is met dit stuk begonnen. Met Een onmooglijke droom zong ik 27 jaar geleden mijn allereerste musicalnummer op mijn allereerste musicalauditie. Ik kreeg toen de rol van de Padre toebedeeld en mocht het podium delen met de Don Quichote bij uitstek, de legendarische Ramses Shaffy. Zijn schoenen , of zijn harnas vullen lijkt me een even onmooglijke droom, maar het wordt een fysieke en emotionele zoektocht waaraan ik mij vol nederigheid, dankbaarheid, trots en passie zal wijden. Het lijkt alsof de cirkel nu rond is, maar ik hoop van niet. Rip Ramses Shaffy, Werther Van der Sarren, Ward de Ravet, Walter De Cock "
Deborah De Ridder (Aldonza):
Er is een goede reden waarom Jaques Brel in 67, drie avonden na elkaar, Man van La Mancha zag in New York en daarna kost wat kost de rechten wilde kopen, de vertaling wilde maken én de hoofdrol wilde spelen. Dit toneelstuk in een toneelstuk laat mensen dromen. En dat is wat theater en cultuur zeker in deze moeilijke tijden ook doet met een toeschouwer . Theater maakt dromen los bij mensen. De rol van Aldonza is wederom een rol met ballen. Na Evita, Lucy in Jekyll & Hyde en beggarwomen in Sweeney Todd past deze rol dus helemaal in het rijtje van uitdagende rollen!
Glenn Desmedt (Sancho Panza):
Dit wordt mijn tweede Sancho. De eerste was in 2012, in het Stadttheater Baden bei Wien. In het Duits dus. Maar dit, Sancho spelen aan de zijde van een nationaal musicalmonument als Hans Peter Janssens als mijn Quichote: kippenvel. Voor mij is dit personage, in al zijn onopgesmukte onopmerkelijkheid, iets heel bijzonders: de verpersoonlijking van de onvoorwaardelijke liefde voor een ander mens. Een zeldzame kwaliteit!"
An Lauwereins (Antonia):
De eerste productie van Pateeke was Sweeney Todd. Ik heb toen de uitdaging aangenomen Mrs. Lovett te spelen. Alle rollen, groot en klein, werden toen ingevuld door topmensen, waardoor er een heel hoog niveau kon gehaald worden. Onder het motto never change a winning team, wou ik er ook deze keer heel graag bij zijn, in een ondersteunende rol weliswaar. Want dit stuk draait vooral rond het hoofdpersonage, en op de tweede plaats rond zijn muze en zijn trouwe helper. Met een even sterke ondersteuning voor deze drie als de vorige keer voor Sweeney en Lovett wordt deze productie alweer een pareltje.
vzw PATEEKE - EEN VOORLIEFDE VOOR PUUR REPERTOIRETHEATER
Pateeke wil met kleine middelen grote musicals maken. "Groot", dat slaat op de kwaliteit - of beter - eeuwigheidwaarde van wat we op de planken brengen: repertoirestukken die internationaal hun sporen hebben verdiend bij de critici en bij het publiek.
De "klassiekers" die de liefhebbers van het genre allemaal kennen en graag terugzien en die niet zelden een mijlpaal zijn geweest in de honderdjarige geschiedenis van de musical.
De stukken ook, waar wij als makers en spelers heel wat voor over hebben om eraan mee te mogen werken, maar die nu eenmaal niet zo vaak de kleine Vlaamse markt kruisen.
PRAKTISCHE INFO - MAN VAN LA MANCHA
MAN VAN LA MANCHA is een productie van vzw Pateeke & Charpentier www.pateeke.art
Van: D. Wasserman, M.Leigh en J. Darion
Vertaling: Stef Bos
Regie: Martin Michel
Decor en kostuums: Marnik Baert
Muzikale leiding en arrangementen: Pol Vanfleteren
www.pateeke.art & www.fakkeltheater.be - T 070/24.60.36
Lees er alle informatie op na op www.pateeke.art
22-07-2020 om 16:44
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
VIER VERNIEUWENDE OPERA- EN DANSVOORSTELLINGEN NU ONLINE
In afwachting dat onze theaters weer mogen openen, blijft Opera Ballet Vlaanderen op virtuele wereldtournee langs alle huiskamers.
Vanaf vanavond kan het publiek op avontuur met vier wereldcreaties: de opera Infinite Now van Chaya Czernowin en drie korte dansstukken uit de geprezen Choreolabreeks.
Infinite Now (2017)
In 2017 werd Infinite Now door het gezaghebbende vaktijdschrift Opernwelt uitgeroepen tot de beste Wereldcreatie van dat seizoen. En The New Yorker noemde het een van de sleutelwerken van het decennium. Componiste Chaya Czernowin en regisseur Luk Perceval leverden dan ook een uitdagende en geheel vernieuwende opera ervaring af. Het werk baseert zich op het theaterstuk Front van Luk Perceval - over de Eerste Wereldoorlog - en de novelle Homecoming van de Chinese auteur Can Xue. De verschrikkingen aan het IJzerfront vervlechten zich met het verhaal van een vrouw die thuiskomt in een huis dat op een afgrond balanceert.
Chaya Czernowin radicaliseert haar zoektocht naar een eigen en nieuwe geluidstaal. Ze drijft de zoektocht naar wat achter spreken, zingen en spelen schuilgaat als het ware op de spits. Luk Perceval tekende voor een strakke beeldtaal en toont de wereldramp van 1914-1918 die in vertraging op ons afstormt. Hij werd voor Infinite Now uitgeroepen tot operaregisseur van het jaar.
De productie, een co-productie met Nationaltheater Mannheim en met het befaamde IRCAM in Parijs, was bovendien een technisch huzarenstuk waarbij computerklanken zich naadloos moesten vermengen met het Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen onder leiding van Titus Engel.
In de voornaamste rollen zie je onder andere Karen Vourch, Kai Rüütel, Noa Frenkel, Terry Wey, Vincenzo Neri en vele anderen.
Drie maal Choreolab
De Choreolabreeks van Opera Ballet Vlaanderen blijft voor velen een geliefde ontdekkingtocht langs het vele talent dat ons dansgezelschap rijk is. In Choreolab mogen de dansers zelf een choreografie maken. De creaties worden opgevoerd door collega-dansers en voor de technische ondersteuning mogen de choreografen rekenen op de kundige kostuum- en decorateliers van Opera Ballet Vlaanderen.
Choreolab, waarvan dit seizoen de veertiende editie te zien was, staat altijd garant voor een verrassend en verfrissend programma. Uit de reeks komen er drie creaties online.
Ladylike (2018)
In Ladylike speelt Shelby Williams met de klassieke rollenpatronen en verwachtingen binnen man-vrouwrelaties.
Choreografie: Shelby Williams Kostuum- en decorontwerp: Shelby Williams Lichtontwerp: Shelby Williams, Marc Thiron Muziek: Artifact 3 - Ryan Teague Dansers: Shelby Williams, Viktor Banka
in situ (2019)
in situ is een verkenning van identiteit en van het zelf, bekeken door de lens van verhoudingen tot cultuur, geschiedenissen en plaats. Onze identiteit ligt niet vast; we deinen mee op oude en nieuwe golven, op in- en uitwendige krachten en we zijn allen overgeleverd aan de tijd.
De Indonesisch-Australische Juliet Burnett nodigt de Frans-Belgische Victor Polster-Ketelslegers uit om te dialogeren op het vlak tussen het echte en het ingebeelde, het persoonlijke en het performatieve, opgedrongen culturele verwachtingen en binaire definities.
Muziek: Will Guthrie Dans: Victor Polster-Ketelslegers Kostuum: Veerle Van Den Wouwer Decorontwerp: Juliet Burnett
Mad Scene (2019)
In Mad Scene speelt Drew Jacoby met de idee van de waanzinscène uit de opera, die vaak tot doel heeft virtuositeit ten tonele te brengen. Het snijvlak tussen de absurditeit in het ballet en de immense vaardigheid die dat vereist, boeit haar. Tegelijk zijn er de verfijnde verfraaiingen, gecreëerd puur voor het plezier van de beweging zelf en het genot van de toeschouwer. De soms overdreven maniertjes en stilering van het ballet vergroot ze uit in deze viering van het ambacht.
Choreografie: Drew Jacoby Muziek: Scena Della Pazzia (Lucia Di Lammermoor) - Gaetano Donizetti / Commodetto (Kleine Tonstucke) - Karl Leopold Rollig Kostuum- en lichtontwerp: Drew Jacoby
LUK ALLOO VIERT '80 JAAR WILL TURA' MET GROTE VERJAARDAGSSHOW BIJ VTM
Op zondag 2 augustus viert Will Tura zijn 80ste verjaardag.
Een hoogdag die ook bij VTM niet onopgemerkt voorbijgaat.
Wie anders dan Luk Alloo, die Will al jaren privé kent, kan hem beter in de bloemetjes zetten.
In de unieke verjaardagsshow 80 jaar Will Tura viert Luk met tal van bekende vrienden de keizer van het Vlaamse lied en blikken ze samen terug op de indrukwekkende carrière die hij op zijn palmares heeft staan.
De special is op Wills verjaardag, zondag 2 augustus, om 20.30 te zien bij VTM.
Luk Alloo:80 jaar Will Tura verpakt in één grote verjaardagsshow, dat is wat de VTM-kijkers te zien krijgen. Naast Wills verjaardag vieren we ook zijn uitzonderlijke carrière, waar heel wat bekende vrienden van hem over komen meepraten.
Onder andere Koen Wauters, Paul Jambers, Ingeborg, Luc Appermont, Urbanus, Ben Crabbé en Patrick Lefevere zullen te gast zijn in 80 jaar Will Tura.
Samen met Luk blikken ze terug op de carrière en het leven van Will en vertellen ze hun meest persoonlijke anekdotes.
Ook Wills eigen huisband is erbij en zorgt voor de nodige streep muziek.
22-07-2020 om 16:33
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
DE NEDERLANDSE ACTEURSSCHOOL BREIDT UIT
In oktober 2018 opende Halina Reijn de eerste locatie van De Nederlandse Acteursschool in Apeldoorn.
Na twee jaar opent de tweede locatie van de school voor ambitieuze volwassenen met acteerervaring.
5 oktober 2020 start de halfjarige opleiding in Rotterdam met de eerste lessen.
Zes maanden lang wordt elke maandag lesgegeven door professionals uit het vak in T Fundament, onderdeel van stichting Theater t Kapelletje.
De eerste audtitiedag voor de toelating van De Nederlandse Acteursschool is op maandag 3 augustus.
In een halfjaar tijd volgen de studenten elke maandag vier à vijf uur intensief les.
Er wordt lesgegeven in verschillende blokken als improviseren, camera acteren, teksttoneel en filmdialogen.
De lessen worden gegeven door professionals uit het vak die ruime ervaring hebben in de toneel-, tv- en filmwereld.
Zij delen hun kennis en ervaring graag met de studenten en gaan intensief met hen aan de slag.
In Apeldoorn geven o.a. Bas Keijzer, Eva van der Gucht, Rian Gerritsen, Stefan de Walle, Gaite Jansen en Mingus Dagelet les.
Het docententeam voor de locatie in Rotterdam zal bestaan uit verrassende namen.
Het halfjaar wordt afgesloten met een eindpresentatie voor eigen publiek en castingdirectors.
Wij, als acteurs/docenten van de opleiding kunnen hierdoor volwassenen verder helpen met het ontwikkelen van hun spelkwaliteiten en in de voorbereidingen voor o.a. audities. Acteren is zijn. Het is een hele individuele opleiding en ik vind het heel tof dat dit door De Nederlandse Acteursschool wordt aangeboden., aldus Bas Keijzer.
Bas zal de eindpresentatie van de lichting in Rotterdam regisseren wat een mooie afsluiting zal worden van een intensief half jaar.
De halfjarige acteeropleiding van de Nederlandse Acteursschool start op maandag 5 oktober in T Fundament, onderdeel van de stichting Theater t Kapelletje.
Dit theater is sinds jaar en dag hét officieuze podium voor amateurtheater in Rotterdam.
Het sfeervolle theater biedt een prachtige professionele theaterzaal en volledig uitgeruste repetitieruimte.
Stievie Premium, het online betalend tv-platform, zal op 1 september 2020 zijn activiteiten stoppen.
Stievie was het eerste online videoplatform dat in 2013 ontstaan is waarmee tv-programmas van alle Vlaamse zenders live en tot een week terug konden bekeken worden op verschillende schermen.
De abonnees kunnen nog tot 31 augustus 2020 genieten van alle functies van het platform.
Stievie verwijst abonnees graag door naar APP TV van TV VLAANDEREN als alternatief.
Die dienst werd afgelopen maand gelanceerd en zorgt ervoor dat gebruikers - afhankelijk van het abonnement - tot maar liefst 70 tv-zenders kunnen bekijken.
Alle abonnementen, die starten vanaf 9,95 euro, zijn inclusief de gebruikelijke interactieve functies zoals Restart & Replay over een periode van zeven dagen, een tv-gids, terugspoelen, pauzeren,
Iedereen kan de APP TV alvast gratis testen gedurende 30 dagen.
Calogero Macaluso, Director Streaming & Marketing DPG Media: In 2013 waren we de eerste met Stievie om ervoor te zorgen dat je tv-programmas van de verschillende Vlaamse zenders live én uitgesteld online kon bekijken. Als pionier hebben we het pad geëffend voor heel wat soortgelijke initiatieven die erna zijn ontstaan, waardoor de noodzaak van Stievie Premium verkleind is. We richten onze pijlen nu op de doorontwikkeling van VTM GO en het nieuwe betalende streamingplatform, dat we samen met Telenet later dit jaar zullen lanceren.
Via Stievie Premium kan je in totaal achttien zenders live en uitgesteld tot zes dagen op alle schermen bekijken.
Het gaat om de zenders van DPG Media (VTM, Q2, Vitaya, CAZ, CAZ 2, VTM KIDS, Qmusic), VRT (Eén, Canvas en Ketnet), SBS (VIER, VIJF en ZES), Discovery (Eurosport, TLC en Discovery Channel) en FOX (National Geographic en Nat Geo Wild).
22-07-2020 om 15:39
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
GENT JAZZ 1.5 KLOKT AF OP 5.000 BEZOEKERS
Een officiële editie van Gent Jazz was het niet, maar het enthousiasme was er na maanden jazzhonger zeker niet kleiner om.
De afgelopen veertien dagen kochten net iets meer dan 5.000 mensen een ticket voor Gent Jazz 1.5.
Meer nog: negen van de veertien dagen waren compleet uitverkocht, de andere vijf zo goed als.
Minstens even belangrijk: 33 jazz-acts kwamen de afgelopen veertien dagen voor het eerst in ettelijke maanden aan spelen toe.
Onder hen kleppers als Jef Neve, Black Flower, LABtrio, Nordmann, Flying Horseman, Bram De Looze en het duo Philip Catherine & Nicola Andrioli, maar ook een leger opkomende talenten als NABOU, Rosa Butsi, H A S T, Schroothoop, Ndugu en nog één zomer noodgedwongen het best bewaarde geheim van de Belgische muziekscene PAARD.
Het deed hen deugd, het deed ons deugd, maar het deed ook zichtbaar ons publiek deugd.
Hopelijk blijft het dan ook niet bij die ene avond op Gent Jazz 1.5.
Alleen als publiek en muzikanten elkaar de komende maanden in veilige omstandigheden blijven vinden, kunnen die laatste hier zonder veel kleerscheuren doorkomen.
En als Gent Jazz 1.5 één ding heeft bewezen, dan is het wel dat zoiets veilig kan.
In bubbels, met mondmaskers aan wanneer nodig én met tafelbediening een noodzaak die al snel een echte deugd werd.
Zonovergoten kon je Gent Jazz 1.5 bezwaarlijk noemen.
Maar de sfeer zat er elke avond goed in, en de zon zal in de woorden van die roemruchte Vlaamse bard dan wel in ons hart gezeten hebben, zeker?
Oh, en voor wie zich afvraagt hoe het nu precies zit met volgende zomer: hou onze sociale media de komende weken goed in de gaten!
22-07-2020 om 15:34
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
21-07-2020
MNM VIERT NATIONALE FEESTDAG MET BRAVO BELGIÃ TOP 100: REGI OP 1 MET 'KOM WAT DICHTERBIJ'
Vandaag viert België feest, en MNM viert mee.
Ter ere van de nationale feestdag zette MNM de beste muziek en artiesten van eigen bodem in de kijker tijdens de eerste editie van de Bravo België Top 100.
De Bravo België Top 100 is de lijst met de favoriete Belgische songs en artiesten van de MNM-luisteraars.
Zij kroonden Regi met 'Kom wat dichterbij' tot nummer 1.
Niels Destadsbader staat op de tweede plaats met 'Verover mij' en Stromae vervolledigt de top 3 met 'Formidable'.
Regi was verrast met het goede nieuws:
Regi: "Ongelofelijk, fantastisch dat ik op één sta! Zoiets went nooit. Ik heb het nog niet vaak meegemaakt dat ik met een nummer zo lang en zo hoog in de hitlijsten sta, en nu nog eens in de Bravo België Top 100 ook. Bedankt iedereen om op ons te stemmen!"
Nieuwste hits én klassiekers in Bravo België Top 100
De MNM-luisteraars konden een week lang stemmen op hun favoriete Belgische songs en artiesten.
Van 10.00 tot 18.00 uur waren MNM-dj's Brahim Attaeb en Sen De Paepe van de partij om de beste platen van de eerste Bravo België Top 100 te draaien en te bellen met Belgische artiesten om hen te feliciteren met hun plaats in de rangschikking.
De eerste editie van de Bravo België Top 100 toont aan dat de MNM-luisteraars met beide voeten in het heden staan.
Artiesten die de afgelopen weken overal te horen waren, scoren hoog in de Top 100: Regi met 'Kom wat dichterbij' (1), Niels Destadsbader met 'Nooit alleen' (17) en The Starlings met 'Little Submarine' (21).
Tegelijk hebben de MNM-luisteraars veel waardering voor rasechte klassiekers.
Zo staat 'Mia' van Gorky op de zesde plaats en zijn ook artiesten als Sandra Kim ('J'aime la vie'), Clouseau en De Kreuners ('Ik wil je') te vinden in de Top 100.
Regi mag zich niet enkel tot de nummer 1 kronen in de Bravo België Top 100, hij is samen met Niels Destadsbader ook de meest voorkomende artiest in de lijst (elk 6 songs).
Zij worden gevolgd door Lost Frequencies met 5 vermeldingen.
Ook OT en Angèle springen in het oog.
Met elk 3 songs in de lijst kronen zij zich tot de populairste vrouwelijke artiesten van de Bravo België Top 100, gevolgd door Laura Tesoro, Emma Bale en Natalia (elk 2 songs).
De Bravo België Top 100
De eerste editie van de Bravo België Top 100 was een succes.
Er werd massaal gestemd en geluisterd via MNM, MNM.be en de MNM-app.
Dit zijn de 20 beste Belgische nummers volgens de MNM-luisteraars:
Regi feat. Jake Reese & OT -- Kom Wat Dichterbij (2020)
Niels Destadsbader -- Verover Mij (2018)
Stromae -- Formidable (2013)
Stan Van Samang -- Een Ster (2015)
Angèle feat. Roméo Elvis -- Tout Oublier (2019)
Gorky -- Mia (1992)
Niels Destadsbader -- Speeltijd (2016)
Bazart -- Goud (2016)
Stromae -- Papaoutai (2014)
Laura Tesoro -- What's The Pressure (2016)
Dimitri Vegas & Like Mike vs. Ummet Ozcan -- The Hum (2015)
De Bravo België Top 100 Replay: van dinsdag 21 juli om 24.00 uur tot woensdag 22 juli om 06.00 uur op MNM.
21-07-2020 om 18:04
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
BELGIAN FAMILY BREWERS VZW LANCEERT ONDERSTEUNINGSCAMPAGNE ROND BELGISCH SPECIAALBIER
Belgisch speciaalbier ontstond niet door een mirakel, maar door de passie, de authenticiteit en het vakmanschap van onze familiale brouwerijen. Net daarom zullen we ook deze crisis overleven.
- Philippe Moortgat, voorzitter Belgian Family Brewers -
Het Belgische speciaalbier staat wereldwijd bekend om zijn unieke en rijke smaakpallet, karakter en hoogstaande kwaliteit.
Gepassioneerde brouwers mannen en vrouwen uit Belgische families houden deze rijke traditie en brouwkennis van generatie op generatie in stand.
Belgian Family Brewers (BFB) is een vereniging zonder winstoogmerk van de 21 Belgische familiebrouwerijen, die al minstens 50 jaar non-stop bier brouwen in België (en vaak veel langer).
165 bieren dragen vandaag het Belgian Family Brewers-label, een label dat staat voor een ongekend niveau van authenticiteit en vakmanschap.
Hoewel BFB sinds 2007 met dit authenticiteits- en kwaliteitslabel niet alleen het Belgische speciaalbier promoot in binnen- en buitenland, maar de bierliefhebbers wereldwijd ook een keurmerk biedt dat vertrouwen in het product inboezemt, treedt de vzw nu pas actief op de voorgrond.
Het doet dit met een opmerkelijke, mooie en positieve campagne rond het Belgische speciaalbier.
Een campagne die niet toevallig gelanceerd wordt op 21 juli, onze nationale feestdag, en ook nu de economische gevolgen van de coronacrisis en maatregelen daaromtrent zich in en rond de horeca enorm laten voelen.
We willen met Belgian Family Brewers niet enkel een positief signaal geven met deze campagne, maar ook de lokale productie en ons unieke vakmanschap in de verf zetten, zo zegt Philippe Moortgat, voorzitter Belgian Family Brewers.
Het Belgische speciaalbier is dankzij de diversiteit in het smaakpallet, de traditie en het vakmanschap van de familiale brouwerijen uniek in de wereld. Het heeft door de ongeëvenaarde passie die erachter schuilgaat al meerdere oorlogen overleefd en zal daardoor ook deze crisis te boven komen."
Natuurlijk hebben de maatregelen rond en tegen de verspreiding van het coronavirus een enorme impact op onze sector en de horeca in het algemeen, maar dankzij het vertrouwen van de consument in de kwaliteit en authenticiteit van onze producten, hebben wij vertrouwen in de toekomst van het Belgische speciaalbier en die van de Belgische familiebrouwerijen, besluit Philippe Moortgat.
Voorwaarden toekenning BFB-label: Het bier wordt gemaakt door een onafhankelijke familiale brouwerij waar minstens 50 jaar wordt gebrouwen. Het bier wordt door het lid uitsluitend in België gebrouwen. Elk lid is 100% eigenaar van het biermerk dat het produceert. Het bier mag niet worden verkocht onder een ander merk of etiket. Het bier wordt volledig gebrouwen door het lid op de door BFB erkende brouwerijsite.
Als we niet opletten, wordt de coronacrisis een mensenrechtenramp.
Dat zei de Hoog Commissaris voor de Mensenrechten onlangs.
Wolters Kluwer en UAntwerpen hebben haar boodschap begrepen: ze brengen de zomer lang podcasts met de impact van het virus op het recht als centraal thema.
Als vanzelfsprekend overheersen termen uit de brede medische sector het nieuws.
Het gaat voortdurend over de epidemiologische curve, over de zoektocht naar een vaccin, over antistoffen en dergelijke meer.
Ook over de sociale en de economische impact van het virus is al veel gezegd en geschreven.
Maar de hele crisis heeft zeker ook een effect op de juridische wereld, en daar wordt veel minder over gesproken.
De Universiteit Antwerpen en informatie- en softwarebedrijf Wolters Kluwer brengen daar nu verandering in met de podcastreeks Covid en Mensenrechten, met als ondertitel RECHTspreekt-Zomer.
We vertrekken van een uitspraak van Michelle Bachelet, Hoog Commissaris voor de Mensenrechten, vertelt prof. Catherine Van de Heyning, docent Europese fundamentele rechten op UAntwerpen.
Zij waarschuwde ervoor dat, als we niet oppassen, de covidcrisis kan uitgroeien tot een mensenrechtenramp. De negatieve gevolgen daarvan zullen we langer voelen dan de impact van het virus zelf.
Grote namen doen mee
De podcastreeks telt vijf afleveringen, die sinds 15 juli telkens op een woensdag gelanceerd zullen worden.
Elke keer wordt de coronacrisis vanuit een andere juridische invalshoek belicht.
Van de Heyning: In elke aflevering komen twee mensen aan het woord: een professor of onderzoeker van de universiteit en een expert. Daar zitten grote namen bij, zoals de kinderrechtencommissaris en de voorzitter van de Liga voor Mensenrechten.
Bij Wolters Kluwer zetten ze enthousiast hun schouders onder het project.
Katrien De Boer, Project Manager Business Development & Innovation: Deze samenwerking met de Universiteit Antwerpen is een unieke kans om dit onderbelichte aspect van de coronacrisis mee onder de aandacht te brengen, via een speciale podcastreeks RECHTspreekt-Zomer.
De afleveringen:
Woensdag 15 juli: Corona en vrijheidsbeperkingen
Liesbeth Todts (post-doctoraal onderzoeker UAntwerpen) & Kati Verstrepen (mensenrechtenadvocate en voorzitter Liga voor Mensenrechten)
Woensdag 22 juli: Corona en gelijkheid in de nationale exit-strategie
TROLLS WERELDTOUR VANAF 5 AUGUSTUS OVERAL IN DE BIOSCOOP
De nieuwste familiefilm van DreamWorks Animation (Hoe Tem je een Draak, Shrek, Madagascar, Kung Fu Panda) - TROLLS WERELDTOUR - draait vanaf 5 augustus a.s. overal in de bioscoop, in de originele en Nederlands gesproken versie.
TROLLS WERELDTOUR / TROLLS WORLD TOUR is het vervolg op de familiefilm Trolls van DreamWorks Animation.
In een vrolijk en kleurrijk avontuur dat hen verder brengt dan ooit tevoren, doen Poppy (Sharon Doorson / Anna Kendrick) en Knoest (Buddy Vedder / Justin Timberlake) een grote ontdekking.
Ze maken deel uit van zes verschillende Trollenstammen met zeer uiteenlopende muziekstijlen: Funk, Country, Techno, Klassiek, Pop en Rock.
Hun wereld staat op het punt een stuk groter, maar vooral ook luider en muzikaler te worden.
In de Nederlands gesproken versie met o.a. Sharon Doorson (Poppy), Buddy Vedder (Knoest), Birgit Schuurman (Koningin Barb), Carlo Boszhard (Hickory), Vajèn van den Bosch (Delta Dawn), Défano Holwijn (Prince D), Robbert van de Corput - DJ Hardwell (Koning Trollex), Murth Mossel (Mini Diamond), Berget Lewis (Sheila B), Emma Heesters (Flierefluitje), Sarah Nauta (Satijn) en Julia Nauta (Chanelle).
In de originele versie met de stemmen van o.a.: Anna Kendrick, Justin Timberlake, J Balvin, Rachel Bloom, Flula Borg, Kelly Clarkson, James Corden, Ester Dean, Jamie Dornan, Gustavo Dudamel, Ron Funches, Caroline Hjelt, Aino Jawo, Kunal Nayyar, Ozzy Osbourne, Anderson .Paak, Anthony Ramos, Sam Rockwell, Betsy Sodaro, Karan Soni, Kenan Thompson, Charlyne Yi, George Clinton en Mary J. Blige.
TROLLS WERELDTOUR / TROLLS WORLD TOUR draait vanaf 5 augustus alleen in de bioscoop, in de originele en Nederlands gesproken versie.
In 2D, 3D, 4D en Dolby Cinema.
Bekijk hier de Nederlands gesproken trailer. Bekijk hier de ondertitelde trailer.
De officiële soundtrack van TROLLS WORLD TOUR zit vol met vrolijke en energieke nummers, waaronder een aantal originele songs van muziekproducent Justin Timberlake.
Bekijk hier de videoclip van 'The Other Side' van SZA en Justin Timberlake. Bekijk hier de videoclip van 'Just Sing' van de cast van de film. Bekijk hier de videoclip van 'Don't Slack' van Anderson .Paak en Justin Timberlake.
21-07-2020 om 17:24
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
MUSICAL HAAL HET DOEK MAAR OP IN EEN NIEUW JASJE
De musical Haal Het Doek Maar Op ging afgelopen januari in première in DeLaMar Theater in Amsterdam.
De venijnige schets over Hollandse artiesten uit de jaren zestig, zeventig en tachtig op schnabbeltour en in de vroege televisieshows werd door publiek en pers lovend ontvangen.
De evergreens van iconen als Willeke Alberti, Rob de Nijs, Ronnie Tober, Ria Valk, Johnny Lion, Ben Cramer, Shirley Zwerus, Boudewijn de Groot en vele anderen bleken onverwoestbaar en zorgde voor een vliegende start met volle zalen.
Op 13 maart jl. werd de laatste voorstelling gespeeld voor de landelijke lockdown.
Door deze maatregelen waren producenten Hans Cornelissen en Ruud de Graaf genoodzaakt de musical te annuleren.
Door de versoepelde maatregelen i.v.m. het coronavirus zal Haal Het Doek Maar Op vanaf september 2020 weer in de theaters te zien zijn.
Vanaf september zijn er meer dan negentig voorstellingen geboekt van deze vernieuwde versie van Haal Het Doek Maar Op.
Weer met Mariska van Kolck, Tony Neef, Julia Berendse, Jordy van Loon en Willemijn van Holt.
Nieuw in de cast is David van den Tempel.
David van den Tempel was voor De Graaf & Cornelissen Entertainment eerder te zien in de producties Het meisje met het rode haar, De Grote Drie en Evita.
Hans Cornelissen:We zijn blij David aan de cast te kunnen toevoegen. Toen Dook van Dijk niet geheel beschikbaar bleek, dachten we als eerst aan hem. David past naadloos in deze productie. In eerste instantie zou hij in de vernieuwde versie van De Grote Drie te zien zijn. Ook deze productie, met o.a. Ellen Pieters als Adele Bloemendaal, zal vanaf september terugkeren. Maar deze versie concentreert zich nog meer op de drie theater-divas. David past daarom nu veel beter in Haal het doek maar op. Ook qua repertoire zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd. Zo zal Tony Neef ook een aantal grote Wim Sonneveld-successen zingen.
Haal Het Doek Maar Op is vanaf 11 september 2020 weer in de theaters te zien.
Kijk voor meer info. en tickets op: www.degraafencornelissen.nl.
21-07-2020 om 17:21
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
MAXIMUS EERT BELGIÃ OP UNIEKE WIJZE
Muziek verzacht altijd schreef Björn Soenens vanuit New York, en zette de clip prompt op zn Facebook.
Wonderful work, thank you for letting me enjoy it! reageerde bondscoach Roberto Martinez.
Van Delfine Persoon tot Lotto-Soudal, van Roland Liboton tot Karl Vive la vie, van Anderlecht tot Michel Wuyts, van Marc Degryse tot ja hoor zelfs Martine Tanghe.
Een greep uit de vele fijne reacties.
Want dat is het ook.
Simpel.
Geestig.
Pakkend.
Puur.
Live, op een acoustische bas dan nog.
Ennuh the surprise zit em vooral op het eind. ;-)
WILLIE WARTAAL BESTIJGT DE TROON IN HET MAURITSHUIS
Op 23 juli 2020 brengt rapper Willie Wartaal zijn nieuwste nummer 'Mootje' uit en geeft hij een speciaal mini-concert met livestream vanuit het Mauritshuis.
De rapper is de vierde artiest in het kader van het muzikale project Bekijk het Mauritshuis met je oren, waarbij een artiest een nummer schrijft bij één van de meesterwerken uit het museum.
Spinvis met het nummer Parel, MEROL met Slippertje en Harrie Jekkers met Gezicht op Delft gingen hem voor.
Willie Wartaal, de energieke artiest die vooral bekend is door zijn werk met De Jeugd van Tegenwoordig en die recentelijk zijn eerste solo album Enkelbangers uitbracht, brengt op 23 juli met beats en elektronische invloeden een bijbels verhaal op een schilderij van Jan Steen tot leven.
Willie Wartaal Willie Wartaal (1982), echte naam Olivier Mitshel Locadia, mocht tijdens de lockdown bij hoge uitzondering als enige in de museumzalen aanwezig zijn.
Voorzien van een oortje werd hij op afstand door de collectie geleid door Geert-Jan Borgstein van de afdeling Educatie van het Mauritshuis.
Wartaal tijdens de rondleiding: Ik vind het echt leuk hier man. Gewoon een hele gekke schatkist.
Belangrijk voor hem was om zich te kunnen identificeren met de hoofdpersoon op een schilderij.
Het werk Twee Afrikaanse mannen van Rembrandt wist hem te raken.
Ik vind dit heel tof, dit voelt heel modern omdat er donkere mensen op staan. Wel raar dat het eigenlijk zo simpel werkt. Het is een soort herkenning, omdat het donker is valt het meer op en vind je het ook tof.
Een klassiek schilderij dat ook zijn aandacht trok, namelijk Mozes en de kroon van de farao van Jan Steen uit 1670, koos hij uiteindelijk als inspiratie voor zijn nieuwe nummer.
Hierover zei hij: Er valt geen keuze meer te maken. Dit is hét schilderij.
Mozes en de kroon van de farao Het verhaal op het kunstwerk speelt zich af in het oude Egypte. De vondeling Mozes werd door de raadgevers van de farao gezien als een bedreiging voor diens troon. Jan Steen beeldde de farao uit als een oude man die chagrijnig op zijn troon zit, omdat hij voelt dat zijn tijd is gekomen. Om te testen of Mozes daadwerkelijk een bedreiging vormde, dwong de farao Mozes te kiezen tussen goud en een schaal met gloeiende kooltjes. Het goud symboliseerde de troon van de farao. Uiteindelijk koos Mozes voor een kooltje en brandde zich. En om die reden meende de farao dat Mozes geen direct gevaar voor hem vormde.
Macht is altijd super fascinerend., zei Willie Wartaal bij het zien van de farao.
Mini-concert Op donderdagavond 23 juli 2020 wordt het nummer Mootje voor het eerst ten gehore gebracht.
Om 19.30 uur zal Willie Wartaal een livestream concert geven vanuit de foyer van het Mauritshuis.
Fans kunnen het optreden volgen via het Mauritshuis Facebook-kanaal en de Instagram en Facebook-kanaal van Willie Wartaal.
Voor 20 die hard fans is het mogelijk om exclusief bij dit mini-concert aanwezig te zijn.
Daarnaast kunnen zij kans maken op een echte Willie Wartaal goodie tijdens het mini-concert.
Mootje is vanaf 24 juli te beluisteren op www.mauritshuis.nl/williewartaal en op Spotify (zowel onder Willie Wartaal als Mauritshuis official -playlist).
Camerabeelden kunnen misleidend of moeilijk te interpreteren zijn. CrowdScan, een spin-off van imec en de Universiteit Antwerpen, heeft een systeem ontwikkeld om de dichtheid van een menigte in real-time te meten aan de hand van sensoren.
De nieuwe spin-off is ontstaan uit de MensenMassaMeter, een project van UAntwerpen en imec waarin de voorbije zes jaar werd onderzocht wat de beste manier is om de dichtheid van een menigte te meten. CrowdScan verstuurt laag-energetische radiogolven (868 MHz) en meet hoeveel het signaal afzwakt in een drukke omgeving ten opzichte van een lege omgeving.
Dit draadloos sensorennetwerk heeft als voordeel dat geen camerabeelden, gsm-data of andere privacygevoelige gegevens gebruikt moeten worden.
Het systeem werd eerst getest op festivals en grote evenementen.
Toen de coronacrisis uitbrak, besefte CrowdScan meteen de meerwaarde van deze technologie om de maatschappij aan te passen aan de nieuwe noden rond social distancing.
Het businessmodel werd uitgebreid van een dienst voor evenementenorganisatoren naar een dienst voor overheden en steden.
In de maand mei werd een succesvol proefproject uitgevoerd om de grootte van groepen te detecteren op de Nassaubrug en de Nassaustraat, nabij het MAS in Antwerpen.
Daar kon het de grootte van de mensenstromen tot op vier mensen nauwkeurig meten.
Veiligheid garanderen
Deze zomer zullen er dan wel geen massa-evenementen plaatsvinden, het belang van nauwkeurige informatie over de dichtheid van mensenmassas is sinds de coronacrisis alleen maar toegenomen, zegt Ben Bellekens, CEO van CrowdScan.
Politie en hulpdiensten kunnen sneller de juiste beslissingen nemen als ze over nauwkeurige informatie beschikken over het aantal mensen dat zich op een bepaald moment op een bepaalde oppervlakte bevindt. De technologie van CrowdScan kan stadsbesturen helpen om de veiligheid te garanderen op plaatsen waar traditioneel veel mensen samenkomen, zoals de Korenmarkt in Gent, de Meir in Antwerpen, de dijken aan de kust en op pleinen of in parken. We hebben op korte termijn ook de ambitie om een druktebarometer online beschikbaar te maken, zodat mensen vanop afstand kunnen zien hoe druk het al is op een bepaalde plaats, aldus Bellekens.
Impact genereren
Samen met UAntwerpen kijken we met trots terug op het incubatieproces dat de oprichting van CrowdScan heeft mogelijk gemaakt, zegt Jo De Boeck, CSO bij imec.
De voorbije maanden werd de innovatieve technologie al geoptimaliseerd voor toepassingen met een groot marktpotentieel en een nobel maatschappelijk doel. Zo biedt CrowdScan nu een concrete en privacyvriendelijke oplossing voor de nieuwe uitdagingen waarmee stadsbesturen geconfronteerd worden. Met de ondersteuning van het imec.istart acceleratieprogramma krijgt de vermarkting van deze technologie de komende maanden nog een stevige versnelling."
In het Antwerpse innovatie-ecosysteem rond grootstedelijkheid en smart city zetten we als universiteit meer dan ooit in op waardecreatie uit onderzoek. Dit doen we door samen te werken met de stad, bedrijven én burgers. Open innovatiehubs zoals The Beacon faciliteren dit proces door mensen samen te brengen en actief acties op te zetten waar de partners effectief iets aan hebben. Het is dan ook daar dat CrowdScan uitgroeide tot een start-up die door de coronacrisis nog sneller relevant werd, vertelt Silvia Lenaerts, vicerector Valorisatie & Ontwikkeling (UAntwerpen).
Deze spin-off is een schoolvoorbeeld van hoe wetenschappelijk onderzoek vanuit de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen daadwerkelijk impact kan genereren op de samenleving. We hebben als ondernemende universiteit, samen met de Stad Antwerpen en imec, dan ook alle redenen om trots te zijn.