Actualia en recensies van theatervoorstellingen, musicals, concerten, cd's, dvd's, strips & boeken
03-07-2020
COMPILATIEALBUM LIEFDE VOOR MUZIEK SCOORT PLATINA AWARD
Het meest recente seizoen van Liefde voor Muziek was niet alleen erg succesvol qua kijkcijfers ook commercieel scoort het bijzonder goed.
Het compilatiealbum, gelinkt aan het TV-programma, ging ondertussen al meer dan 20.000 x over de toonbank en is daarmee officieel platina.
Sinds zijn release staat het album nu al 6 weken onafgebroken op #1 in de Vlaamse Ultratop Albumlijst en is daarmee het best verkochte album van het jaar tot dusver.
Op 2 juli kwamen een aantal deelnemende artiesten voor het eerst sinds de opnames weer samen om hun award persoonlijk in ontvangst te nemen.
Tijdens de uitzending van de vorige seizoenen was het traditie dat de artiesten zoveel mogelijk samen kwamen om live naar de uitzending te kijken maar dit jaar gooide het Coronavirus roet in het eten.
Het was dan ook een hartelijk weerzien tussen de artiesten die heel erg trots waren om hun platina award persoonlijk in ontvangst te nemen.
03-07-2020 om 15:10
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
02-07-2020
STUDIO BRUSSEL LANCEERT CAMPING BELGICA: DE BESTE ZOMERTUNES VOLLEDIIG OP GROENE ENERGIE
Studio Brussel viert deze zomer vakantie in eigen land en brengt de zomer door op Camping Belgica, een tijdelijke oase van goede muziek en zomerse vibes.
Elke avond serveren de beste dj's er hun soundtrack bij de ondergaande zon.
Live vanop een afgelegen, tot de verbeelding sprekende locatie in Vlaanderen.
De setting is niet alleen idyllisch, maar ook duurzaam en ecologisch: Camping Belgica draait namelijk een hele zomer lang volledig op groene energie.
Energieplatform Bolt voorziet de hele setting van ter plaatse opgewekte groene stroom via een mobiel zonnepanelenpark.
Studio Brussel test hiermee ook meteen een nieuwe klimaatvriendelijke technologie die de festivals kunnen gebruiken als ze in de toekomst opnieuw opstarten.
Dat maakt van Camping Belgica twee maanden lang hét oord bij uitstek voor de beste - en tegelijkertijd klimaatvriendelijke - tunes tijdens de vakantie in eigen land.
De beste zomertunes
Van hiphop tot soul, van house tot disco en van reggae tot dancehall: Camping Belgica serveertalles wat heet in de oren klinkt en zich laat combineren met gin-tonic in het glas en vlees op de barbecue.
Gordels vast voor een muzikale wereldreis.
Hosts Jeroen Delodder, Bert Van Steenberghe en Rik De Bruycker ontvangen elke avond afwisselend een gast die zijn of haar favoriete zomerplaten meebrengt.
Twee dj's serveren vervolgens drie uur lang de beste zomertunes.
Alle dj-sets zijn live te volgen op de radio en in de Studio Brussel-app.
Studio Brussel ontvangt in totaal meer dan 100 dj's op Camping Belgica.
Onder meer achter de draaitafel in juli en augustus: Faisal, Maxim Lany, Black Mamba,Netsky, Lola Haro, Compact Disk Dummies, Soul Shakers,Shizzle le Sauvage, Hakimm, Bibi Seck en vele anderen.
Extra zwoele tunes zijn vanaf vrijdag 3 juli ook te vinden op de cd-compilatie Camping Belgica, samengesteld door 30 Belgische top-dj's.
Camping Belgica: vanaf vrijdag 3 juli elke zomeravond van 18.00 tot 23.00 uur, live op de radio en via de Studio Brussel-app.
02-07-2020 om 17:07
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
KDG-EXPERTISECENTRUM PUBLIEKE IMPACT MONITORT IMPACT VAN DE CORONACRISIS
Na bijna vier maanden coronacrisis is de nood aan een heropstart van de sector groot.
Niet enkel voor de organisatoren en toeleveranciers van evenementen: ook de Belg mist zijn evenementen en is stilaan klaar om terug samen te komen.
Dat het veilig moet zijn, daarover is iedereen het eens.
Het expertisecentrum Publieke Impact van Karel de Grote Hogeschool zocht uit wat dat betekent, zowel bij de evenementensector als bij de bezoekers van evenementen in België.
Organisatoren werken hard om hun evenementen zo coronaproof mogelijk te maken, en ontwikkelen hiervoor zelfs nieuwe types evenementen.
De bezoekers zijn zich bewust van de nood aan maatregelen en de nodige voorzichtigheid.
Maar dat staat voor velen het plezier van gezellig samenzijn niet in de weg.
Huwelijken en cultuur? Ja! Kermissen en jaarmarkten? Niet per se België is een evenementenland.
Zes op de tien Belgen die vorig jaar minstens één evenement bezochten, missen het dan ook dat ze nu niet kunnen gaan.
Een vijfde van de bezoekers zou meteen gaan wanneer ze veilig weer worden georganiseerd.
Binnen een maand is dat al de helft.
Maar het ene evenement is het andere niet voor die bezoeker, legt Jolien Vangeel, onderzoeker van het expertisecentrum Publieke Impact uit.
We zien dat ze sneller naar een huwelijk of een culturele voorstelling zouden gaan, dan naar een kermis of een jaarmarkt.
Het vertrouwen bij de bezoekers is groot, de sector is er klaar voor Twee op drie bezoekers heeft er vertrouwen in dat de organisatoren hun evenementen zo coronaproof mogelijk zullen maken.
Dat is ook terecht, zo blijkt: zeven organisatoren op tien en vier toeleveranciers op tien zijn nu al creatief aan de slag om toch evenementen te kunnen organiseren die zo coronaproof mogelijk zijn.
Daarbij ontwikkelen ze ook nieuwe types evenementen, denk bijvoorbeeld aan de vele drive-in formules.
Joris Verhulst, onderzoeker van het expertisecentrum Publieke Impact, legt uit: De cijfers tonen een flexibele sector die zich op een creatieve en duurzame manier blijft aanpassen aan een nieuwe realiteit. Die creativiteit en flexibiliteit is ook nodig om deze moeilijke tijd te kunnen overleven. Vele organisaties zijn dus wel degelijk actief bezig. Al is het wel zorgwekkend dat vier toeleveranciers op de tien geen enkele activiteit hebben momenteel.
Mondmaskers als de nieuwe norm? Evenementenbezoekers willen dus graag terug evenementen bijwonen, maar wel onder bepaalde voorwaarden: acht op de tien vragen verplicht gebruik van hygiënische maatregelen, zoals handgels of het handen wassen.
Zes op de tien vindt dat het dragen van mondmaskers bij personeel maar beter verplicht wordt.
Ook wil 77% van de bezoekers dat organisatoren en bezoekers controleren of iedereen de maatregelen naleeft.
En 70% pleit voor social distancing.
Mondmaskers schrikken ook de bezoekers zelf niet af, stelt onderzoeker Jolien Vangeel:
Een bezoeker op twee stelt zelfs dat mondmaskers verplicht moeten worden gemaakt voor bezoekers. Slechts een kwart van de bezoekers vindt mondmaskers een reden om niet te gaan.
Wie draagt de kost? Bezoekers en organisatoren komen elkaar tegemoet Organisatoren halen opgelucht adem bij deze cijfers. Want de nood aan inkomsten vanuit evenementen is groot.
Onderzoeker Joris Verhulst legt uit: De evenementensector kan en wil ook leven met maximum een derde minder bezoekers om uit de kosten te raken. Maar tegelijk verwachten ze 25% meer kosten om een gemiddeld evenement te verzorgen. Het gaat dan bijvoorbeeld over kosten en investeringen om de veiligheid en hygiëne te garanderen.
Ook daar tonen evenementenbezoekers zich begripvol.
Ze zijn bereid een stukje extra te betalen voor een ticket, drank en eten om de kosten voor de maatregelen mee te dragen.
Vijf euro extra voor een ticket van 25 euro, of 10 euro extra voor een ticket van 100 euro: dit blijken redelijke prijsstijgingen volgens de bezoekers.
Op gratis evenementen wil één bezoeker op drie ook meer betalen voor drank en eten om de kosten te helpen dragen.
Vraag en aanbod zullen elkaar dus zeker vinden op de eerste evenementen in deze zomer, besluit Jolien Vangeel.
De bevragingen Zowel de nationale sector- als de nationale bezoekersbevraging werden in juni uitgevoerd.
Meer dan 12% van alle event professionals in België vulde de sectorbevraging in.
Het gaat om organisaties die voor meer dan 50% van hun omzet professioneel betrokken zijn bij of actief zijn in de organisatie van evenementen, conferenties, beurzen, festival, incentives en/of meetings.
De bezoekersbevraging werd ingevuld door 1.000 Belgen representatief naar geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, migratieachtergrond en gezinsgrootte.
706 van deze 1.000 Belgen gaven aan dat ze in 2019 een of meerdere evenementen hebben bezocht.
De resultaten zijn gebaseerd op deze groep van 706 bezoekers van evenementen.
Deze enquêtes kaderen in een reeks bevragingen die het KdG-expertisecentrum uitvoert in opdracht van Toerisme Vlaanderen en EventFlanders en op initiatief van de Alliantie van Belgische Event Federaties, FMiV en Experience Magazine.
Het doel is om de impact van de coronacrisis te monitoren, nu en in de toekomst, zowel bij de event professionals zelf als bij de bezoekers van evenementen.
Inzicht in de attitude van deze bezoekers ten aanzien van evenementen, hun opinies en algemene gevoelens over de huidige en de toekomstige situatie heeft immers ook een grote publieke en sectorale impact.
02-07-2020 om 16:58
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
LEFFINGELEUREN 2020 WORDT EENMALIG LEFFINGELEUREN OPEN AIR
Worden wij dit keer het eerste zomerfestival?
Wellicht wel!
Maar
Het virus is niet weg en wij willen een veilig festival organiseren.
In september een festival organiseren met diverse binnenpodia en een gratis volksfeest op een grote open ruimte zoals we het al vijf jaar kennen, is momenteel niet corona-proof.
Bovendien kunnen we met redelijke zekerheid stellen dat overzeese bands in september nog niet zullen mogen touren.
Alles zal dus anders zijn.
We zetten momenteel een openlucht evenement in de steigers.
Drie dagen lang, met trouw aan het muzikale DNA van Leffingeleuren en Muziekclub De Zwerver, keigoede bands, hoofdzakelijk Belgisch of afkomstig uit de buurlanden, en dit op het vroegere Leffingeleurenplein: LEFFINGELEUREN OPEN AIR, dus.
Het programma, ticketinfo en alle andere info mag je verwachten eind juli.
Wordt vervolgd dus.
Leffingeleuren zal plaatsvinden van 11 tem. 13 september in Leffinge-Middelkerke.
02-07-2020 om 16:53
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
HET EERSTE SEIZOEN VAN PENNYWORTH IS VANAF 22 JULI BESCHIKBAAR OP DVD
Achter elke sterke man staat een sterke vrouw, of in het geval van Batman een sterke butler!
In de splinternieuwe DC-reeks Pennyworth maken we kennis met de jonge Alfred Pennyworth, de man die zich jaren later zal ontfermen over de kleine Bruce Wayne.
In zijn beginjaren start hij als voormalige Britse SAS-soldaat een beveiligingsdienst op en gaat hij onder andere samenwerken met ene Thomas Wayne.
De reeks, van de makers van Gotham, ademt de sfeer uit van de klassieke spionagefilms.
Een tweede seizoen is inmiddels in de maak!
Het eerste seizoen van Pennyworth is vanaf 22 juli beschikbaar op DVD.
SYNOPSIS
Londen, rond 1960. Alfred Pennyworth richt samen met de jonge miljardair Thomas Wayne, die later de vader van Bruce Wayne wordt, een beveiligingsbedrijf op. Met zijn militaire kameraden Bazza en Dave Boy hoopt Alfred een vrij leven te kunnen leiden, zonder orders van bovenaf en zonder moorden. Helaas blijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan voor iemand met zijn ervaring.
02-07-2020 om 16:19
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
FAMILIEMUSICAL'HET PIRATENAVONTUUR 'HET BOSSCHE GOUD' EXCLUSIEF TE ZIEN TIJDENS DE BOSSCHE ZOMER
Het Bossche I&L Entertainment presenteert een speciaal voor de Bossche Zomer geschreven musical voor de hele familie: Het Piratenavontuur Het Bossche Goud.
Deze familiemusical is vanaf 11 juli te zien in de Populierencirkel van het Zuiderpark.
Tickets kunnen vooraf gekocht worden om de veiligheid te kunnen garanderen en uiteraard om teleurstellingen te voorkomen.
Het Piratenavontuur Het Bossche Goud gaat over de heldhaftige zeeman Jules die samen met zijn beste vriendin Elize de zeven wereldzeeën bevaart om allerlei schatten te vinden. In zijn dagboek treft Jules informatie over een mysterieuze schat die verborgen zou liggen in het eeuwenoude s-Hertogenbosch. Terwijl ze de Bossche wateren bereiken blijkt dat Piraat Pirossa en zijn hulpje Kameleon ook op zoek zijn naar het Bossche goud. Wie zal als eerste de schat vinden en is alles wel zoals het lijkt? Deze avontuurlijke familiemusical heeft een vloedgolf aan humor, geweldige liedjes en alle kinderen gaan naar huis met een klein cadeautje.
De Bossche Zomer
Van 1 juli t/m 31 augustus 2020 vindt in s-Hertogenbosch De Bossche Zomer plaats. De Bossche Zomer zorgt voor bijzondere ontmoetingen voor bewoners, bedrijven en andere initiatiefnemers. De Bossche Zomer geeft letterlijk en figuurlijk ruimte. Ruimte aan ondernemers om deze zomer, waarin ook voor hen alles anders is, toch de ontmoeting te faciliteren. Ruimte voor de Bosschenaren die elkaar na maanden thuis zitten eindelijk weer veilig kunnen ontmoeten. In ruim opgezette stadskwartieren die samen een lint vormen met de historische binnenstad als stralend middelpunt. Aan de hand van een slimme app Close to Bossche Zomer kan iedereen zien waar en wanneer in de stad voldoende ruimte is om op een veilige manier te genieten van alles wat de stad te bieden heeft. Van culturele en sportieve activiteiten, historische bezienswaardigheden, Bourgondische cafés, restaurants en terrassen, verrassende winkels tot adembenemende natuur.
Kijk voor meer infomatie op: www.debosschezomer.nl of www.il-entertainment.nl.
De ticketprijs is 5,50 p/p.
02-07-2020 om 16:14
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NIEUWE FAMILIEMUSICAL JUNGLEBOEK VAN THEATER TERRA KOMEND SEIZOEN TE ZIEN
Theater Terra, bekend van onder andere De Kleine Zeemeermin, Aladdin, Kikker en Peter Pan, brengt komend seizoen JungleBoek naar de Nederlandse en Vlaamse theaters.
Deze compleet nieuwe familiemusical naar op het beroemde verhaal van Kipling, is vanaf januari 2021 te zien.
Het jongetje Mowgli groeit midden in de jungle van India op bij een familie van wolven. Met zijn vrienden Baloe de beer en Baghiera de panter beleeft hij iedere dag avonturen in de wirwar van tropische bomen en planten. Hij leert jagen en de taal van de dieren spreken. Dan verschijnt Shier de tijger, die Mowgli probeert weg te krijgen bij de dieren. Mowgli voelt zich niet meer thuis in de jungle. Hij groeit op en ontdekt dat hij zijn plaats in moet nemen tussen de mensen. Maar niet voordat hij voor eens en voor altijd uitmaakt wie de ware koning van de jungle is!
De kaartverkoop voor JungleBoek start aan het einde van de zomer bij de Nederlandse en Vlaamse theaters.
Kijk voor meer informatie op www.theaterterra.nl.
De Spelers & Makers van JungleBoek
Spelers: Wesley de Ridder, Anne de Blok, Sjors Arts en Jerre van Anholt | Naar het beroemde sprookje van: Kipling | Script & liedteksten: Marc Veerkamp | Muziek: Fons Merkies | Regie: Wesley de Ridder | Decor- en kostuumontwerp: Kathelijne Monnens | Geluidsontwerp: Erwin van den Broek | Lichtontwerp: Bart van den Heuvel | Productieleider: Eline Voorn | Producent: Michiel Morssinkhof
02-07-2020 om 16:11
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
VINCENT BIJLO TRAPT AF MET HET NIEUWE CONCEPT ZIEN
Vincent Bijlo is een van de artiesten die aftrapt met het nieuwe concept ZIEN.
ZIEN is ontstaan om artiesten in de onzekere tijden een extra platform te bieden waarbij zij toch de mogelijkheid krijgen om het publiek te entertainen.
Naast Vincent Bijlo zijn ook Nashville Comes to Holland, cabaretduo Piepschuim, zanger Erik Neimeijer, zangeres Odelion, verhalenverteller Frank Belt en Everly Brothers vertolkers the Wieners te zien.
Kaarten voor deze artiesten zijn vanaf vandaag te koop op de website.
Als er iemand wil ZIEN, dan ben ik dat wel., reageerde cabaretier Vincent Bijlo enthousiast.
En die tijd is nu aangebroken.
Na een aantal tests wordt op ZIEN.live een select aanbod artiesten aangeboden die op unieke wijze te ZIEN zijn.
Met ZIEN kun je per huisadres in direct contact komen met je favoriete artiest.
Unieke videochat-sessies van doorgaans 15 minuten met een select aantal mede bezoekers.
Geniet live van hetgeen jouw favoriete artiest te bieden heeft, het aanvragen van je favoriete liedje of de vraag beantwoord zien die je altijd al wilde stellen.
Naast Vincent Bijlo trapt ZIEN ook af met de wereldprimeur van een internationale singer songwriter session In the Round vanuit het hart van Nashville.
Onder de noemer Nashville comes to Holland maakt de kijker kennis met drie Award winning songwriters.
Liz Rose, Phil Barton and Emily Shackelton, de songwriters achter de hits van Taylor Swift, Carley Pierce, Little Big Town, Chris Stapleton, Jewel en meer.
Ze zullen hun hits delen zoals ze echt zijn geschreven in de writers room.
Gepresenteerd door de in Nashville werkende songwriter/producer Femke Weidema.
Er worden vooralsnog twee sessies van één uur gepland.
Voor elke sessie zijn slechts 30 kaarten beschikbaar.
Een artiest kan niet zonder podium en het podium kan niet zonder artiest.
De realiteit nu is dat de gevolgen van Corona moordend zijn voor artiesten, theaters, festivals en producenten.
Grote publieksevenementen zijn onder strenge voorwaarden mogelijk en festivals zoals wij die kenden, maken geen deel meer uit van ons dagelijks leven.
Een aantal theaters opent gelukkig weer haar deuren.
Eén ding is zeker: Veel artiesten en publiek staan op dit moment nauwelijks nog direct in contact met elkaar.
Er wordt weliswaar veel gestreamed, toch mist hierin één onderdeel dat podiumkunsten juist zo uniek maakt: de interactie, de cohesie, de verbinding van dat magische en unieke moment.
Kijk voor meer informatie op: www.zien.live
02-07-2020 om 16:07
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
WIM OPBROUCK EN LUCAS VAN DEN EYNDE IN STEMMENCAST DE ELFKINS - EEN KLEIN BAKFESTIJN
Vlaams acteur en presentator Wim Opbrouck zal in DE ELFKINS - EEN KLEIN BAKFESTIJN te horen zijn als Theo, de norse maar bescheiden banketbakker.
Theo is de meest getalenteerde bakker uit de buurt en wordt de eerste menselijke vriend van de Elfkin Helvi.
Lucas Van den Eynde speelt de rol van Bruno, de competitieve en egoïstische broer van Theo.
De broers kunnen het niet zo goed met elkaar vinden, maar Bruno hoopt als professioneel verkoper stiekem op een verzoening en samenwerking met zijn broer.
De Nederlandse actrice Pip Pellens speelt de rol van de vrolijke Helvi, die in de film na honderden jaren weer als eerste Elfkin de bovengrondse wereld gaat verkennen.
Tussen de grote mensen gaat ze op zoek naar haar unieke Elfkin-talent én beleeft ze samen met haar vrienden Kipp en Butz grootse avonturen.
Buddy Vedder en Trevor Reekers zullen de rollen van Kipp en Butz op zich nemen.
Nadat Helvi vrienden wordt met de norse banketbakker Theo leert ze samen met de andere Elfkins een belangrijke les: er is niets beters dan anderen te helpen waar je maar kan.
Andere Nederlandse acteurs die deel uitmaken van de stemmencast zijn o.a. Marloes van den Heuvel, Jan Elbertse, Anneke Beukman en Frédérique Sluyterman van Loo.
DE ELFKINS EEN KLEIN BAKFESTIJN is vanaf 9 december in de Belgische bioscopen te zien.
Wim Opbrouck is acteur, muzikant, televisiemaker, schrijver en tekenaar. De rode draad in Wims werk is de liefde voor taal, muziek, de kunst en het leven zelf want uiteindelijk zijn al die dingen volgens hem één. Zijn opleiding genoot hij aan Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. Hij was twaalf jaar ensemblelid bij NTGent waar hij van 2010 tot 2015 ook artistiek directeur was. Op televisie was Wim o.a. te zien in IN DE GLORIA, HET EILAND WINDKRACHT 10 en IN VLAAMSE VELDEN. Verder presenteerde hij reeds drie seizoenen van het populaire bakprogramma BAKE OFF VLAANDEREN, waarvan momenteel de BAKE OFF @HOME-editie te zien is op VIER. Wim speelde ook in films zoals BOWLING BALLS, VENTOUX en COBAIN.
Lucas Van den Eynde is een Vlaams acteur. Hij is vooral bekend van de Vlaamse TV-reeksen HET EILAND, IN DE GLORIA, MORGEN MAANDAG, ASPE, VAN VLEES EN BLOED, SALAMANDER en SPITSBROERS en was onlangs te zien in de Vlaamse serie GR5. Hij vertolkte rollen in de Vlaamse films NIET SCHIETEN, AY RAMON! en ACHTER DE WOLKEN. Van den Eynde was ook te zien in de musicals 40-45 en in DAENS, waarin hij de hoofdrol vertolkte. Verder deed hij ook stemmenwerk in onder andere #M Beeld van Liefde, Shrek en Ice Age.
02-07-2020 om 16:05
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
MEER MENSEN WILLEN MONDMASKER VERPLICHT ZIEN WORDEN
Meer en meer mensen zouden een mondmasker graag verplicht zien worden, bijvoorbeeld in de supermarkt.
En heel wat kinderen en jongeren brengen een stuk van de vakantie met hun grootouders door.
Dat en veel meer blijkt uit een nieuwe golf van de Grote Coronastudie.
Op de laatste dag van het schooljaar liep dinsdag de veertiende golf van de Grote Coronastudie.
Die bevraging is een initiatief van de Universiteit Antwerpen, mee ondersteund door UHasselt, KU Leuven en de ULB.
Het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) geeft de bevraging een financieel duwtje in de rug. Bijna 27 000 mensen vulden de bevraging in.
Bij de start van de zomervakantie polsten de wetenschappers onder meer naar de vakantieplannen van de kinderen.
Uit een eerste analyse van de data blijkt dat de meeste kinderen en jongeren tussen 6 en 17 jaar effectief vakantieplannen heeft.
65 procent geeft aan met het gezin op vakantie te gaan.
Eén op drie doet een sportkamp, één op vier gaat op kamp met de jeugdbeweging.
20 procent van de kinderen en jongeren geeft aan tijd met de grootouders te zullen doorbrengen, zegt prof. Thomas Neyens (UHasselt/KU Leuven).
Bij de kinderen tot 8 jaar is dat zelfs zowat 25 procent.
Enkele andere resultaten die aangeven dat van de versoepelingen gebruik wordt gemaakt:
- Mensen tot 65 hebben de laatste twee weken steeds meer contacten met anderen. Gemiddeld zien ze per week 6 à 7 anderen in het echt. 65+-ers zien nog steeds minder mensen.
- Eenzelfde evolutie zien we bij het geven van handen en zoenen. Ook dat doen we sinds enkele weken veel vaker. Oudere mensen, maar ook mensen uit de categorie 35 tot 65 jaar zijn er voorzichtiger mee.
- Het percentage deelnemers dat aangeeft COVID-19-symptomen te vertonen, maar toch zegt nooit een mondmasker te dragen, daalt significant doorheen de tijd. Jongeren trokken er zich er in het begin het minst van aan, maar zijn er zich nu wel veel meer van bewust.
- Sinds begin juni geven meer en meer respondenten aan dat ze een mondmasker graag verplicht zouden zien worden in bepaalde situaties. Dat geldt zeker voor klanten (van 61 naar 77%) en personeel (van 75 naar 83%) in supermarkten. Ook in andere winkels zijn meer respondenten voorstander van een masker voor klanten (van 55 naar 70%) en voor personeel (van 67 naar 76%). Alleen in de werkcontext en op straat is er geen stijging.
De Grote Coronastudie wordt voortaan om de twee weken georganiseerd.
Op dinsdag 14 juli kan ze dus opnieuw in vier talen worden ingevuld, en dat weer tussen 10 en 22 uur.
Vrijdag 26 juni lanceerde de wereldwijde hitzanger, songwriter, producer en activist Aloe Blacc "My Way" uit, het nieuwste nummer van zijn album All Love Everything, die op 2 oktober zal verschijnen.
Na een aantal keer te hebben opgetreden over de hele wereld, kent Blacc de kracht van het nummer goed.
Ik weet dat wanneer de rest van de wereld het hoort, ze het ook geweldig zullen vinden, zegt hij.
Geproduceerd door Jonas Jeberg (Panic! At The Disco, Selena Gomez), is "My Way" een nummer begeleid door piano dat gaat over doorzettingsvermogen.
The harder that we grind, the sweeter is the glory, zingt hij uit volle borst.
Je gelooft hem direct wanneer je dit uitgesproken reffrein hoort.
Met de song- release aanstaande vrijdag zal meteen ook de presave voor het album beschikbaar zijn.
Aloe Blacc is een wereldwijd bekende zanger met grote hitsingles op zijn naam.
Zo belandde I Need A Dollar (2010)in 11 landen in de Top 10-hitlijsten en behaalde het 3 Platinum Awards en 5 Gold Awards.
Blaccs andere hit The Man(2014) kwalificeerde zich in 15 landen in de Top 10 en behaalde 6 x Platinum en 3 x Gold Awards.
Zijn nummer samen met Avicci Wake Me Up (2013) werd de nummer 1 hit in 103 landen en behaalde 78 Platinum-awards.
02-07-2020 om 15:49
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
MULTI-INSTRUMENTALIST FRANTZIS STELT NIEUWE SINGLE âTHIS DANCEâ VOOR FT. ANA YAH
Frantzis is het muzikale project van multi-instrumentalist Tom Frantzis.
De songs hebben een herkenbare sound met krachtige vocalen, percussieve drums en electro invloeden.
Beïnvloed door artiesten als Ryan Tedder, Jack Garratt, Frank Ocean, Francis and the Lights en Peter Gabriel, schreef Tom Frantzis al een heleboel songs bij elkaar.
Hij werkte o.a. samen met ster producer Luuk Cox en voor "Talk about you" zat de bekende Finse producer Henri "Hank Solo" Salonen achter de knoppen.
Voor zijn volgende single 'This Dance' werkt hij samen met Astrid 'Ana Yah' Destuyver, R.O en Luuk "Shameboy' Cox.
De live set is één brok energie die je meeneemt van begin tot eind op een reis van hedendaagse sounds en songs gebracht door een enthousiaste artiest en dito muzikanten.
Frantzis is één van de halve finalisten van Humo's Rock Rally 2020.
De halve finale gaat wegens de veiligheidsmaatregelen door in oktober.
02-07-2020 om 15:48
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
DE EAGLES BRENGEN LIVE-ALBUM UIT OP 16 OKTOBER âLIVE FROM THE FORUM MMXVIIIâ
De Eagles brachten het grootste deel van 2018 door op een grootschalige tour doorheen de Verenigde Staten.
Don Henley, Joe Walsh,Timothy B. Schmit,Deacon Frey en Vince Gill kregen lovende kritieken van zowel fans als critici.
Ze stonden dan ook op scherp voor hun drie uitverkochte shows in het Forum in Los Angelesop 12, 14 en 15 september.
Uit deze drie shows werden de hoogtepunten geselecteerd en verzameld op een nieuw live-album met 26 nummers en een concertfilm LIVE FROM THE FORUM MMXVIII.
In de Verenigde Staten zal de concertfilm deze zondag 5 juli exclusief worden uitgezonden door ESPN. De film wordt gepresenteerd door Eagles-fan Chris Berman.
Music and sports fans have been shut out from live events for more than three months. The premiere of LIVE FROM THE FORUM MMXVIII, this July 4th weekend on ESPN, is the Eagles gift to their fans, vertelt Irving Azoff; de manager van de Eagles.
Burke Magnus,Executive Vice President, Programming Acquisitions and Scheduling van ESPN: This was a rare opportunity to partner with one of the greatest bands of all time to bring audiences some new and exciting entertainment. We are thrilled to have the opportunity to showcase this momentous event from the Forum.
LIVE FROM THE FORUM MMXVIII
LIVE FROM THE FORUM MMXVIII is een Scheme Engine-productie die werd geregisseerd door Nick Wickham en opgenomen werd met 14 4K camera's.
Het zal beschikbaar zijn op 16 oktober via Rhino in op Blu-ray, CD, Vinyl en via streaming.
Er zal ook een super deluxe editie beschikbaar zijn.
'LIVE FROM THE FORUM MMXVIII' bevat live-optredens van de meest iconische hits van de band ('Hotel California', 'Take It Easy', 'Life In The Fast Lane', 'Desperado'), geliefde albumtracks ('Ol 55', 'Those Shoes'), samen met enkele van de grootste solo-hits van de individuele leden van de band (Henleys 'Boys Of Summer', Walshs 'Rocky Mountain Way' en Gills 'Dont Let Our Love Start Slippin Away').
In het moderne, gesplinterde rocklandschap van vandaag behouden de Eagles een aantrekkingskracht die zowel generatie als genre overstijgt, waardoor de rol van de band als muzikaal icoon wordt versterkt.
Als de best verkochte Amerikaanse band uit de jaren '70 en een van de bestverkopende acts aller tijden, hebben de Eagles meer dan 150 miljoen albums wereldwijd verkocht, zes #1 albums gescoord en vijf keer bovenaan de hitlijsten gestaan.
Hun Greatest Hits 1971-1975 en HotelCalifornia zijn de bestverkochte albums aller tijden volgens de RIAA, respectievelijk gecertificeerd Platinum 38x en 26x.
Ze hebben zes GRAMMY® Awards gewonnen, werden in 1998 ingewijd in de Rock & Roll Hall of Fame in het eerste jaar dat ze in aanmerking kwamen, en in 2016 ontvingen ze de Kennedy Center Honours.
Rescheduled Eagles Hotel California 2021 Tour Dates
September 2021
16 Denver, CO Pepsi Center (Originally Fri, Sep 18, 2020)
18 Denver, CO Pepsi Center (Originally Fri, Sep 19, 2020)
21 Dallas, TX American Airlines Center (Originally Wed, Oct 21, 2020)
24 Phoenix, AZ Talking Stick Resort Arena (Originally Sat, Oct 24, 2020)
25 Phoenix, AZ Talking Stick Resort Arena (Originally Sun, Oct 25, 2020)
October 2021
1 Saint Paul, MN Xcel Energy Center (Originally Fri, Oct 16, 2020)
2 Saint Paul, MN Xcel Energy Center (Originally Sat, Oct 17, 2020)
15 Los Angeles, CA The Forum (Originally Fri, Sep 25, 2020)
16 Los Angeles, CA The Forum (Originally Sat, Sep 26, 2020)
19 Los Angeles, CA The Forum (Originally Tue, Sep 29, 2020)
22 San Francisco, CA Chase Center (Originally Fri, Oct 2, 2020)
23 San Francisco, CA Chase Center (Originally Sat, Oct 3, 2020)
02-07-2020 om 15:43
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
01-07-2020
ALWIN LANCEERT DE VEILIGE '1.5 METER POLONAISE'
Vandaag wordt in Vlaanderen fase 4 van de exitstrategie uitgerold en zijn (trouw)feesten en evenementen weliswaar met beperkingen - weer toegestaan.
Vanaf volgende maand kunnen we ook weer met zn allen naar de kermis.
In navolging van de openingsdans, bedacht zanger Alwin met de 1,5 meter polonaise een creatieve oplossing waardoor er terug de polonaise gedanst kan worden.
We hebben het getest en conform de regels kan je geheel corona-proof een polonaise houden, waarbij iedereen gewoon 1,5 meter afstand houdt van elkaar. Het is wennen, maar anderzijds biedt het mogelijkheden en zorgt het in elk geval voor de broodnodige sfeer en gezelligheid, zegt Alwin enthousiast.
Iedere winkel, zelfstandige of multinational zoekt zijn of haar weg om een gepaste invulling te kunnen geven aan vanzelfsprekende dingen, zoals klanten ontvangen, uit eten gaan of een feestje vieren.
Geen (trouw)feestjes zonder polonaise, ook al mag je buiten de openingsdans nog niet echt dansen.
Uiteraard moeten we er alles aan blijven doen om de virusverspreiding in te dammen. Een openingsdans is toegestaan, maar het is wachten op het echte dansfeest. Dat gemis probeer ik op te vangen met mijn nieuwe single, de 1,5 meter polonaise. Met de 15 personen in jouw bubbel is hij toegestaan en op een trouwfeest is het een veilig alternatief om als 2de nummer te spelen, na de openingsdans. Met een stevige knipoog zorgt dit vrolijke, aanstekelijke nummer zonder twijfel voor een brede glimlach op de gezichten van de feestvierende Belgen en Nederlanders.
Voor Alwin is de release van de 1,5 meter polonaise een nieuw hoogtepunt in zijn carrière:
De gevolgen van het coronavirus zorgen voor het nieuwe normaal en daar wil ik op een positieve manier een draai aan geven. Samen met tekstschrijver Pascal de Vormer en producer Joris van Dijk ontstond het idee, dat al snel uitgewerkt werd tot de single 1,5 meter polonaise. Ik ben overrompeld door de massaal positieve reacties die ik tot nu toe kreeg op de single, een teken dat de Belgen en Nederlanders er stiekem klaar voor zijn en zin hebben in een feestje. Natuurlijk moeten we wel rekening blijven houden met de regels en dus ook de social distancing, want het virus is nog niet verdwenen. Elke kans op een mogelijke besmetting moeten we vermijden. Ik weet zeker dat ook de Belgen klaar zijn voor veilige (bubbel)feestjes en de 1,5 meter polonaise.
Met zijn 1,5 meter polonaise is Alwin niet aan zn proefstuk toe.
Eerder verschenen van hem al de meezingers Ik Leef Mn Eigen Leven en De Kriebels, die bij onze noorderburen goed onthaald en gedraaid werden.
Alwin was al te gast in het populaire showbizz-programma RTL Boulevard en het Tros Muziekfeest op het plein.
Met zijn eeuwige optimisme en positieve geluid, is Alwin er rotsvast van overtuigd dat hij na de Nederlandse ook de Vlaamse harten kan veroveren.
Ik probeer steeds het beste naar boven te halen, in mezelf en in mijn omgeving. Ik zeg altijd: problemen zijn er om opgelost te worden. Ook in coronatijden. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, dus moeten we er het beste van maken en muziek is daarin een sterk bindmiddel, zegt Alwin met een warme lach.
'1,5 meter polonaise', de nieuwe single van Alwin, kan u HIER beluisteren op alle grote streamingplatformen.
01-07-2020 om 17:19
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
FIDMARSEILLE SELECTEERT N.P.
De experimentele film N.P van Lisa Spilliaert is geselecteerd voor de Internationale Competitie van FIDMarseille.
Ondanks de coronasituatie zal het festival voor documentaires en speelfilms in de Zuid-Franse havenstad toch in een beperkte vorm plaatsvinden, van 22 tot 26 juli, om de productie en distributie van films te ondersteunen.
Lisa Spilliaert is een Belgisch-Japanse filmmaakster die afstudeerde aan KASK School of Arts en die momenteel woont en werkt in Gent.
N.P is een stille film die zich afspeelt in Japan, waar vier mensen ontdekken dat ze met elkaar verbonden worden door een boek. Alle vier zijn ze geboeid door de autobiografische roman N.P van de mysterieuze, nu overleden schrijver Sarao Takase. De film ontleedt het complexe web van relaties tussen de jonge personages en is een reflectie op hoe een vertaling zich verhoudt tot het origineel en hoe fictie zich verhoudt tot de werkelijkheid.
N.P werd geregisseerd door Lisa Spilliaert. Het scenario schreef ze samen met Banana Yoshimoto.
De gemengd Vlaams-Japanse cast bestaat uit o.a. Hiroshi Miyamura, Saartje Van de Steene en Mikiko Kawamura.
Inneke Van Waeyenberghe deed de montage.
De productie is van Ulrike Lindmayr voor het Antwerpse productiehuis Escautville.
FIDMarseille wordt sinds 1989 elk jaar georganiseerd en is een van de belangrijkste internationale festivals in Frankrijk voor documentaires en speelfilms. Dit jaar staan zowat 80 speelfilms en korte films op het programma, zowel documentaire als fictie, waarvan ongeveer de helft in competitie en de andere helft in parallelsecties buiten competitie.
N.P kwam tot stand met de steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon.
01-07-2020 om 17:15
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NPO EN OMROEPEN PRESENTEREN 'NEDERLAND TEGEN RACISME'
De Nederlandse Publieke Omroep staat op tegen racisme tijdens een gezamenlijke themadag op zondag 12 juli.
NPO en de omroepen presenteren op tv, radio en online tal van programmas die in het teken staan van de actuele discussie rond racisme en andere vormen van uitsluiting, wereldwijd.
De themadag krijgt steeds meer vorm.
Discriminatie, racisme; alle vormen van uitsluiting tolereren wij niet. Nu niet, nooit niet. De Publieke Omroep is er voor iedereen; hier worden alle geluiden gehoord. Want luisteren naar elkaar brengt ons verder. En dat is wat we gaan doen op onze themadag op 12 juli, aldus NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman.
Denk daarbij aan een groot debat in de avond op NPO 1, documentaires op NPO 2 en aandacht voor het thema in talkshows en andere programmas die dag.
Op NPO Radio 1 is de hele dag volop ruimte voor gesprekken en discussies.
Ook wordt aandacht besteed aan de historische wortels van racisme.
Op NPO Radio 2 is er s avonds een speciaal debatprogramma met verschillende gasten en luisteraars, van 20.00 tot 22.00 uur.
Via de site funx.nl/genoegisgenoeg van NPO FunX zijn verhalen te lezen over institutioneel racisme, etnisch profileren, politiegeweld en raciale ongelijkheid.
Aan andere programmas en online uitingen, ook op NPO 3 en NPO 3FM, wordt nu hard gewerkt.
De exacte programmering van de themadag wordt in de loop van volgende week bekendgemaakt.
Shula Rijxman: Het blijft natuurlijk niet bij één themadag. Ik heb het al jaren gezegd en zal dat ook blijven doen. We moeten diverser worden in al onze uitingen. Onze omroepen zitten in de haarvaten van onze maatschappij en de weerslag daarvan zal ons publiek blijven zien en horen. We houden het gesprek gaande. Want juist als je gevoelens en ervaringen zelf misschien níet herkent, kun je er wel respect en empathie voor tonen. Alleen zo kan een samenleving vooruit. Een samenleving die nu een streep zet, opstaat en zegt: Nederland tegen racisme.
01-07-2020 om 17:14
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
KETNET ZORGT VOOR EEN ACTIEVE ZOMER MET HOODIE-TOCHT DOOR BRUSSEL EN #LIKEME-ZOEKTOCHT IN DURBUY
Vandaag gaat de zomervakantie officieel van start.
Ketnet heeft tijdens de vakantie heel wat leuks in petto voor de Ketnetters én hun ouders, zodat ze zich geen moment hoeven te vervelen:
Ketnet komt deze zomer coronaproof naar de Ketnetters toe en brengt de wereld van enkele populaire Ketnet-reeksen dichterbij. Kinderen wandelen tijdens de vakantiein de voetsporen van hun Hoodie-heldentijdens de Hoodie-tocht door Brussel,...
...en in Durbuy wordt een avontuurlijke #LikeMe-zoektocht georganiseerd waarbij de Ketnetters zelf de #LikeMe-sportdag uit het tweede seizoen kunnen beleven.
De zomerweekends worden omgetoverd tot speciale themaweekends vol echte helden, gekke families, muziek en nog veel meer.
Dankzij de Kaatje luisterverhalen en Nachtwacht luisterverhalen worden lange autoritten net iets leuker voor jong en oud.
En tijdens Ketnet Cinemagenieten Ketnetters samen met het gezin elke dag van een mooie kinderfilm.
Ontdek hieronder het zomeraanbod van Ketnet.
#LikeMe-zoektocht in Durbuy
Omdat massa-evenementen tot en met 31 augustus 2020 niet kunnen plaatsvinden, zal de Ketnet Zomertour deze zomer niet doorgaan.
Toch blijft Ketnet naar de kinderen toekomen deze zomer, en dat tijdens de #LikeMe-zoektocht in Durbuy en deHoodie-tocht door Brussel.
De #LikeMe-fans krijgen deze zomer de kans om in de voetsporen te treden van hun favoriete #LikeMe-personages. In Adventure Valley Durbuy herbeleven ze vanaf 4 juli de #LikeMe-sportdag uit het tweede seizoen en genieten ze van een avontuurlijke dag in het klimbos, het nettenpark en het 3D-labyrint. Tijdens de #LikeMe-zoektocht komen de Ketnetters langs verschillende activiteiten die de cast zelf ook heeft gedaan, gegidst door filmpjes met boodschappen en opdrachten van Caro en haar vrienden. Een van de activiteiten is de #LikeMe-challenge: een parcours waar de Ketnetters om het snelst door moeten terwijl iemand de tijd bijhoudt. Meer info op ketnet.be.
#LikeMe-zoektocht: vanaf zaterdag 4 juli in Adventure Valley Durbuy.
Wandelen met Hoodie door Brussel
De Ketnetters kunnen deze zomer letterlijk in de voetsporen stappen van hun grote Hoodie-helden tijdens de Hoodie-tocht door Brussel. De tocht brengt de kinderen met behulp van een Hoodie-boekje langs verschillende herkenbare plekken uit de reeks. Net als in Hoodie komen er coole jumps aan te pas en kunnen de Ketnetters meedoen aan leuke foto-opdrachten. Na de tocht weten de kinderen én hun ouders hoe je bijvoorbeeld een echte 'corner turn', 'tic tac' of 'cat leap' maakt. Het Hoodie-boekje is onder andere te verkrijgen in de toeristische kantoren van Visit Brussels vanaf 10 juli. Meer info op Ketnet.be en agenda.brussels/hoodietocht.
Hoodie-tocht door Brussel: vanaf vrijdag 10 juli in Brussel.
Weekends vol...
Tijdens de zomervakantie worden de weekends omgetoverd tot speciale themaweekends.
Elk weekend staat in het teken van een bepaald thema met bijpassende Ketnet-programma's.
Zo zijn er weekends vol...:
4-5 juli: Weekend vol LOL
11-12 juli: Weekend vol beestenboel
18-19 juli: Weekend vol durvers
25-26 juli: Weekend vol echte helden
1-2 augustus: Weekend vol gekke families
8-9 augustus: Weekend vol girlpower
15-16 augustus: Weekend vol coole gasten
22-23 augustus: Weekend vol muziek
29-30 augustus: Weekend vol vette series
Weekend vol...: vanaf zaterdag 4 juli elke zaterdag en zondag om 08.00 en om 17.00 uur op Ketnet.
Films voor het hele gezin tijdens Ketnet Cinema
Heel de zomer lang genieten de Ketnetters elke dag van een kinderfilm tijdens Ketnet Cinema.
De films zijn geschikt voor jong en oud, om jezelf even een rustmoment te gunnen of samen met het gezin te genieten van klassiekers zoals Nachtwacht: Het Duistere Hart (1/7), Pluk van de Petteflet (9/7), Minoes (29/7) en Abeltje (17/8).
De programmatie wordt wekelijks bekendgemaakt op Ketnet.be.
Ketnet Cinema: vanaf woensdag 1 juli elke dag om 08.35 uur op Ketnet.
Luisterverhalen van Kaatje en Nachtwacht
Voor zij die een lange autorit met kinderen voor de boeg hebben, zijn er de luisterverhalen van Kaatje en Nachtwacht.
De nieuwe luisterverhalen van Nachtwacht zijn sinds eind juni beschikbaar. In de verhalen neemt Vega de Ketnetters opnieuw op sleeptouw en vertelt hij over de avonturen van Vlad, Keelin en Wilko.
Ketnet Junior heeft ook heel wat nieuws in petto voor de allerjongsten onder ons. Vanaf woensdag 8 juli lanceert Ketnet Junior 5 Kaatje luisterverhalen. In de verhalen vertelt Kaatje over de avonturen die ze beleeft met haar vrienden, Frats, Frits, Viktor en Kamiel. Elk verhaaltje wordt afgesloten met een liedje..
Nachtwacht luisterverhalen: reeds beschikbaar op Ketnet.be, in de Ketnet-app, op Spotify, Google Play en ITunes.
Kaatje luisterverhalen: vanaf woensdag 8 juli op Ketnetjunior.be, in de Ketnet Junior-app, op Spotify, Google Play en ITunes.
Costa del Ketnet en Zomerse Wrappersspelen
Ook Ketnet gaat een beetje met vakantie deze zomer tijdens Costa del Ketnet. De Ketnet-wrappers trekken hun meest zomerse kleren aan en plaatsen een zwembadje onder de VRT-toren. Van daaruit verzinnen ze de gekste dingen om de Ketnetters te amuseren: met battles, challenges, muziek, humor...
Daarnaast kruisen de Ketnet-wrappers de degens tijdens de Zomerse Wrappersspelen. In deze YouTube-reeks nemen de Ketnet-wrappers het wekelijks tegen elkaar op in allerlei sportdisciplines en spelletjes. Aan het einde van de zomer komen de Ketnetters te weten welke wrapper de grote winnaar is van de Zomerse Wrappersspelen en zo eeuwige roem verwerft.
Costa del Ketnet: vanaf woensdag 1 juli op Ketnet, Ketnet.be en in de Ketnet-app. Zomerse Wrappersspelen: vanaf donderdag 2 juli en daarna elke maandag op Ketnet.be, in de Ketnet-app en op het YouTube-kanaal van Ketnet.
Karrewiet Zomert
De actualiteit staat niet stil. Daarom loopt Karrewiet tijdens de zomervakantie door als Karrewiet Zomert, en dit jaar voor het eerst niet enkel digitaal, maar ook op televisie. De hele zomervakantie lang brengt Karrewiet Zomert nieuws op kindermaat. Zo blijven de Ketnetters op de hoogte van wat er gebeurt bij ons en in de wereld. En dat is niet alles. Deze zomervakantie zullen het de kinderen zijn die het weerbericht presenteren als Karrewiet-weerman/weervrouw.
Karrewiet Zomert: vanaf woensdag 1 juli elke weekdag om 17.50 uur op Ketnet en op Ketnet.be.
01-07-2020 om 17:12
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
GENT JAZZ STELT VOOR: GENT JAZZ 1.5
Omdat Gent Jazz deze zomer niet op de Bijlokesite mag neerstrijken met alles erop en eraan, doen we het van 8 tot 21 juli met alles eronder en eruit!
Op de plek waar normaal de Garden Stage staat, vindt dan Gent Jazz 1.5 plaats met (ruim) anderhalve meter afstand tussen de bezoekers.
Elke avond (17u 00u) zorgen twee tot drie acts voor een gezellige, zomerse en vooral ook onvervalste festivalsfeer.
Uiteraard strikt volgens de coronaregels: zittend, in bubbels tot vijftien personen en met een maximumcapaciteit van 400 personen.
Op de affiche: het kruim van de Belgische jazzscene!
Want even zag het ernaar uit dat die het deze zomer zouden moeten stellen met alleen maar livestreams, en dat wil je jazzmuzikanten écht niet aandoen.
Dus van zodra we de kans zagen om hen terug veilig uit hun kot te krijgen, hebben we die met beide handen gegrepen.
Op Gent Jazz 1.5 zullen alle acts een volwaardige set spelen (+/- 75 minuten).
En tussen de concerten door neemt een even straffe dj het van hen over.
Een normale festivaleditie wordt dit geenszins, maar we willen er alles aandoen om onze bezoekers deze zomer toch een paar memorabele concerten voor te schotelen én enkele onvergetelijke avonden te bezorgen.
Maar wacht!
Er is meer!
Na de concerten wordt de Bijlokesite omgetoverd in een gratis toegankelijke zomerbar, waar notoire jazzfans het beste uit hun platencollectie zullen laten horen.
En op 11, 12, 19 en 21 juli serveren we over de middag (11u 14u) bovendien een paar brunchconcerten.
Nóg meer?
Absoluut!
Omdat er dit jaar ook geen (echte) Gentse Feesten zijn, biedt Gent Jazz 1.5 op 17 en 18 juli eveneens onderdak aan Mardi Gras 1.5.
Verwacht hetzelfde spektakel van onder de Gentse Stadshal, maar dan in een iets exclusievere setting.
Het volledig programma staat op gentjazz.com meteen ook het enige adres voor de ticketverkoop.
Tickets voor het avondluik kosten tussen 19 en 24 euro per persoon en moeten per bubbel (1 tot 15 personen) worden gekocht.
Voor de brunchconcerten zijn afzonderlijk tickets te koop eveneens per bubbel.
En om de honger te stillen, zorgen we s avonds eveneens voor verschillende foodtrucks.
Ook hier vanzelfsprekend strikt volgens de coronaregels.
PRAKTISCHE INFO: Gent Jazz 08-21 juli 2020 De Bijloke, Gent Info & tickets: www.gentjazz.com
Woensdag 8 Juli Namen worden later bekendgemaakt
Donderdag 9 Juli Jef Neve (solo), Myrddin
Vrijdag 10 Juli Flying Horseman, Roos Denayer,
Zaterdag 11 Juli Namen worden later bekendgemaakt
Zondag 12 Juli Black Flower,
Maandag 13 juli LABtrio, SUMI
Dinsdag 14 Juli Namen worden later bekendgemaakt
Woensdag 15 juli Antoine Pierre URBEX, N∆BOU,
Donderdag 16 juli Commander Spoon,
Vrijdag 17 juli Mardi Gras 1.5
Zaterdag 18 juli Mardi Gras 1.5
Zondag 19 juli Namen worden later bekendgemaakt
Maandag 20 juli Namen worden later bekendgemaakt
Dinsdag 21 juli Namen worden later bekendgemaakt
01-07-2020 om 17:10
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
CORONAVIRUS ZORGT VOOR MEER BLOOTSTELLING AAN EN BEZORGDHEID OVER (ONLINE) DESINFORMATIE
Hoe evalueren burgers de rol van de pers en de regeringen tijdens deze onzichtbare crisis en hoe bezorgd zijn zij over valse informatie?
Op die vragen zochten onderzoekers van de Universiteit Antwerpen en de universiteit van Zürich naar antwoorden.
De wetenschappers voerden een grootschalig onderzoek uit bij mensen die (minstens occasioneel) actief zijn op sociale media, in België (Vlaanderen), Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Het onderzoek liep over een periode van drie weken (16 april tot 6 mei 2020, 7014 respondenten).
Gedurende deze drie weken waren alle zes landen nog steeds in (strikte) 'lockdown' om de snelle verspreiding van het coronavirus tegen te houden.
"We peilden naar de percepties over de reactie van politici, media-aandacht en vooral de bezorgdheid over desinformatie in deze zes westerse democratieën", legt communicatiewetenschapper prof. Peter Van Aelst (UAntwerpen) uit.
Enkele opvallende vaststellingen:
· Meer dan twee derde van de bevraagde burgers uit alle zes de landen maakt zich grote zorgen over desinformatie in het algemeen en de helft van hen vermoedt er nogal vaak aan te worden blootgesteld.
· Er is grote variatie onder de burgers van de zes landen over hoe hun politieke leiders en besluitvormers de COVID-19-uitbraak hebben aangepakt. Een grote meerderheid van de inwoners van Zwitserland en Duitsland denkt dat hun regeringen in staat waren de crisis voldoende onder controle te houden, terwijl een meerderheid van de burgers in de VS en Frankrijk ontevreden was over hun regering. België en het Verenigd Koninkrijk nemen een middenpositie in.
· Een meerderheid van de respondenten in de zes westerse democratieën denkt dat de Chinese autoriteiten medeverantwoordelijk zijn voor de wereldwijde verspreiding van het coronavirus als gevolg van hun late reacties.
· Gemiddeld is een meerderheid van de respondenten in alle landen tevreden over de manier waarop de media het publiek informeert over kwesties in verband met de corona-uitbraak.
· Respondenten uit de VS waren het meest geneigd om te reageren op een socialemediapost met misleidende informatie over COVID-19 en dus bij te dragen aan het verspreiden van desinformatie, terwijl de Zwitsers hiertoe het minst geneigd waren. Opnieuw nemen de Vlaamse respondenten een middenpositie in.
01-07-2020 om 16:59
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
30-06-2020
HOLIDAY ON ICE SHOW SUPERNOVA WEGENS CORONAMAATREGELEN UITGESTELD TOT DEMCEBER 2021
De groots opgezette Holiday on Ice show SUPERNOVA zal vanaf december 2021 te zien zijn in Nederland.
Oorspronkelijk zou de show eind dit jaar in première gaan, maar dat is wegens de coronamaatregelen niet meer haalbaar.
Ondanks de versoepelingen vanaf 1 juli, is er wegens de benodigde 1,5 meter afstand geen mogelijkheid om voor voldoende publiek te spelen.
Holiday on Ice directeur Peter OKeeffe: We hebben helaas moeten besluiten om de Nederlandse tournee van Holiday on Ice met een jaar uit te stellen. In goed overleg met de vier betrokken zalen worden de 24 voorstellingen van SUPERNOVA nu gespeeld in de feestelijke decembermaand van 2021. Alle mensen die al een ticket hebben gekocht zullen vanaf vandaag op de hoogte worden gebracht.
Holiday on Ice is in haar 76-jarig bestaan uitgegroeid tot s werelds meest populaire ijsshow. Inmiddels bezochten meer dan 333 miljoen mensen één van de shows.
De nieuwste show SUPERNOVA was een groot succes in Duitsland en Frankrijk.
Na vijf jaar is het de eerste show van Holiday on Ice die in Nederland te zien zal zijn.
In SUPERNOVA vertonen de artiesten hun kunsten niet alleen op, maar ook hoog boven het ijs!
Voor de show werden maar liefst 400 nieuwe kostuums ontworpen.
Het publiek komt oren en ogen tekort bij de kleurrijke en spectaculaire show.
De show is vanaf 9 december 2021 t/m 2 januari 2022 te zien in Zwolle, Groningen, Amsterdam en Maastricht.
Kijk voor meer informatie en kaartverkoop: https://holidayonice.com/nl/