Actualia en recensies van theatervoorstellingen, musicals, concerten, cd's, dvd's, strips & boeken
05-06-2020
THUIS GAAT OPNIEUW NAAR FANS TOE VIA RADIO: VANAF WEEK 'TAXI NANCY' OP MNM
Na het nieuws dat de Thuis-opnames weer kunnen starten, is er nog meer goed nieuws voor alle fans: vanaf volgende week brengt jongerenzender MNM in Taxi Nancy Thuis-verhalen tijdens MNMMarathonradio.
De zesdelige reeks Taxi Nancy is vanaf dinsdag 9 juni te horen op MNM en in de MNM-app.
MNM is daarmee de tweede grote radiozender die Vlaanderens populairste dagelijkse fictiereeks omarmt: eerder al bracht Radio 2 de audiofictiereeks Ik, Karin bij De Madammen.
Hans Roggen, producer Thuis: "We merken uit de reacties op de sociale media dat de luisteraars de audio-fictiereeks Ik, Karin op Radio 2 een fijne reeks vinden. En de massale luistercijfers maken het duidelijk: hier had Vlaanderen nood aan. Nu valt er nog meer te beleven met Taxi Nancy op MNM. Nancy is een personage dat iedereen aanspreekt en bij jong en oud populair is. Het idee om iets bijzonders met Taxi Nancy te doen, sluimerde al een tijdje. Dit is een uitgelezen kans om dat idee te verwezenlijken, met MNM als ideale partner."
De MNM-luisteraars en studerend Vlaanderen zullen elke dinsdag en donderdag tijdens Marathonradio kunnen genieten van een nieuwe aflevering van Taxi Nancy.
Ook MNM-djPeter Van de Veire kijkt uit naar de reeks:
"Wie wil er nu niet met Nancy uit Thuis in een taxi zitten? Al is het maar om zelf te vragen hoe het nu gaat met Britneys examens. Enorm goed dat MNM tijdens Marathonradio Taxi Nancy uitzendt. Ik was al fan van Thuis én Nancy. De perfecte zuurstof tijdens de blokpauze van onze studenten. En alweer een reden om nog nét iets meer Marathonradio te luisteren. Mercy Nancy!"
Gasten in Taxi Nancy
In Taxi Nancy vervoert Nancy uit Thuis heel wat bekende mensen in haar taxi naar hun bestemming.
Het resultaat is een zesdelige reeks met boeiende gesprekken en aangepaste muziek:
Actrice Ann Pira (Nancy): "De zes gasten die hebben meegereden zijn enorm goed meegevallen! Ik vind het heel fijn om via Nancy mensen te mogen interviewen, want het is ongelofelijk wat zij allemaal los kan krijgen. Ik merk ook dat ik als Nancy veel meer durf vragen aan de gasten dan als Ann, omdat ik mij achter haar kan verschuilen. En ze vertellen mij ook meer! Doordat ik Nancy ben, kan ik veel meer als de flapuit reageren. Als Ann denk ik soms: Oei, wat zeg ik nu?!
De volgende gasten rijden met Nancy mee:
Presentator en programmamaker Steven Van Herreweghe
Presentatrice en model Kelly Pfaff
Zanger Willy Sommers
SP.A-voorzitter en politicus Conner Rousseau
Hoodie-acteur Maarten Cop
Red Flame doelvrouw Justien Odeurs
Steven Van Herreweghe: "Het was niet alleen een eer om met Taxi Nancy mee te rijden, maar het was ook een van de meest veilige ritten die ik ooit in een taxi heb meegemaakt. Normaal ga ik enkel met een taxi als ik in het buitenland ben en die mannen versta ik vaak niet. Het was leuk dat ik Nancy én verstond én dat ze in het bezit was van een officieel rijbewijs. Vertel het aan niemand verder, maar ze is nóg leuker in het echt."
Willy Sommers:"Ik heb het genoegen en het plezier gehad om mee te mogen rijden met Taxi Nancy. Wat een charmante vrouw! En wat een lieve dame! Ze heeft een prachtige stem. Ik heb haar zelfs voorgesteld om over te schakelen naar de showbizz. Zo mooi gekleed ook met haar bloemetjeshemdje en fleurig rokje. Een nieuwe ster, dat is zeker. Leve Nancy!"
Maarten Cop:"Het was supertof om Nancy eens in het echt te zien. Ze is een heel open, sociale, sympathieke dame. Om eerlijk te zijn - en dit gaat sowieso overdreven klinken - ik verheugde mij hier zo hard op dat ik vannacht constant wakker werd en dacht: Oh, ik ga morgen naar ons Nancy! Ons mama was kei jaloers."
Justien Odeurs: "Fantastische vrouw! Ik heb nog nooit zon toffe taxirit meegemaakt. Ann Pira speelt haar rol als Nancy ook gewoon geweldig. Ik kan daar zo van genieten. En in het echt is ze zelfs nog grappiger dan op tv."
Conner Rousseau: "Als Thuis-kijker vind ik het supertof om eens met ons Nancy mee te mogen rijden. Ik kijk al lang naar de reeks, al is het nu met ups en downs omdat ik minder tijd vind, maar ik ben altijd een Thuis-kijker gebleven. Nancy was even plezant als op televisie. Het was super om mee te mogen rijden met haar. Of ik haar als chauffeur zou willen? Direct!"
Kelly Pfaff: "De taxi van Nancy is beter dan Über! Haar nieuwsgierigheid viel wel mee. Ze heeft toch niks gevraagd wat niet iedereen al wist! (lacht) Ze is niet alleen enthousiast, maar ze let tegelijkertijd nog goed op de baan ook."
Audio-fictie Thuis op MNM én Radio 2
Niet enkel op MNM is audio-fictie van Thuis te horen, ook Radio 2 biedt zijn luisteraars audio-fictie aan.
Sinds maandag 25 mei kan iedereen er de reeks Ik, Karin volgen bij De Madammen en op één.be.
De reeks Ik, Karin draait rond het personage Karin Baert en gaat dieper in op haar leven en achtergrondverhaal.
Ik, Karin werd meteen ontzettend positief onthaald door de Thuis-fans, getuige daarvan zijn de talloze laaiend enthousiaste reacties via sociale media.
Op basis van de afgelopen luistercijfers van Radio 2 (CIM-meting november 2019 februari 2020) weten we dat in het tijdsslot van Ik, Karin gemiddeld per dag zon 638.000 Vlamingen luisteren naar Radio 2.
De audiofictie kan ook worden gestreamd via de app van Radio 2, Apple en Spotify, waar de podcast al meer dan 12.000 keer werd beluisterd.
En via de Facebookpagina van Thuis werden alle afleveringen samen intussen bijna 20.000 keer beluisterd.
Dankzij de reeksen Ik, Karin en Taxi Nancy hoeven de kijkers niet thuisloos achter te blijven, maar kunnen ze zich verder verdiepen in de wereld van Thuis.
Taxi Nancy: vanaf dinsdag 9 juni elke dinsdag en donderdag om 19.10 uur op MNM en in de MNM-app. Van 9 tot en met 25 juni tijdens Marathonradio.
05-06-2020 om 11:41
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
EÃN OUDER OP DRIE VINDT DAT SCHOLEN OOK NA CORONA MOETEN INZETTEN OP DIGITAAL LESGEVEN
Iets meer dan een ouder op de drie (37%) vindt dat scholen ook na de coronacrisis meer moeten inzetten op digitaal lesgeven.
Dat blijkt uit een onderzoek van Telenet bij meer dan 1.500 Belgen van wie bijna 500 gezinnen met kinderen in het onderwijs.
17% zegt dat hun kinderen de online lessen verkiezen boven de fysieke, terwijl de kinderen bij 60% van de ouders gewoon liever naar school gaan zoals vroeger.
Meer dan de helft van de ouders kneep tijdens de lockdown trouwens een oogje dicht op het vlak van schermtijd.
Kinderen gebruikten het internet en beeldschermen de afgelopen maanden niet alleen voor entertainment of om contact te houden met familie en vrienden, maar ook om online les te volgen of huiswerk te maken.
En dat is iets wat voor ouders meer mag.
Zo zegt iets meer dan een ouder op de drie (37%) dat scholen ook na de coronacrisis meer moeten inzetten op digitaal lesgeven.
Bijna een op de drie (31%) vindt dat er online moet worden lesgegeven tot het einde van het schooljaar.
15% is van mening dat dat moet blijven gebeuren tot er een vaccin is tegen het SARS-CoV-2-virus.
Volgens experts mogen we niet zo zwartwit kijken naar digitaal onderwijs.
"Online onderwijs beoordelen op de voorbije maanden in lockdown is niet fair. De omschakeling moest snel en noodgedwongen. Het is moeilijk te zeggen of we nu een combinatie tussen fysiek en online onderwijs zullen krijgen. Als de noodzaak vermindert, zal de wil ook verkleinen. De meeste scholen liggen in België om de hoek. Dat is anders op plaatsen waar afstandsonderwijs echt een noodzaak is, zoals in afgelegen gebieden. Ik geloof eerder dat digitaal onderwijs een plaats moet krijgen op het juiste moment. Als we een gelijkaardige situatie meemaken, dan moet de omschakeling naar digitaal wel vlot kunnen. Maar ik blijf overtuigd van de kracht van ons fysieke onderwijs. Pedagoog Pedro De Bruyckere
16% van de ouders geeft aan dat er niet voldoende middelen waren zoals laptops, tablets of een goede internetverbinding om vlot online lessen te kunnen volgen.
Bij 75% was dat wel het geval.
Telenet nam de afgelopen maanden verschillende initiatieven voor kanszoekende en kwetsbare jongeren.
Zo deelde het onder meer vouchers uit waarmee jongeren die thuis geen internetverbinding hebben, kunnen connecteren op het Telenet Wi-Free-signaal.
Verder steunde Telenet verschillende organisaties met donaties van smartphones en laptops.
Oogje dicht knijpen Lange dagen thuis de kinderen bezighouden, telewerk of niet: het vroeg de afgelopen maanden veel van ouders.
De helft (51%) kneep tijdens de lockdown dan ook een oogje toe als de kinderen zich online of via schermen bezighielden.
Bij 41% golden voor de coronacrisis al regels rond schermtijd binnen het gezin.
Meer dan de helft (58%) van de ouders versoepelde die regels en 8% schafte ze zelfs tijdelijk af voor de duur van de coronamaatregelen.
Slechts bij 3% werden de afspraken verstrengd.
Je bent absoluut geen slechte ouders omdat je je kinderen de afgelopen maanden vaker voor een scherm zette. Er was in veel gevallen vaak ook geen andere mogelijkheid. Het schermgebruik was bovendien meestal interactief omdat het bijvoorbeeld om sociaal contact online ging. Dat is veel minder problematisch dan passief gebruik en uren staren naar een scherm. Met de zomer voor de deur is het vooral belangrijk om er opnieuw voor te zorgen dat kinderen ook voldoende buiten spelen en offline creatief bezig zijn. Niet omdat schermpjes ongezond zijn, maar om opnieuw een gezond evenwicht te vinden en duidelijk te maken dat het overmatige schermgebruik van de afgelopen maanden uitzonderlijk was. Pedagoog Pedro De Bruyckere
05-06-2020 om 11:37
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
OP1 IN DE ZOMER VIJF AVONDEN PER WEEK OP NPO1
De talkshow Op1 is in juli en augustus vijf avonden per week te zien op NPO 1.
Het programma wordt vanaf maandag 6 juli elke werkdag uitgezonden op het vertrouwde tijdstip van circa 22.20 uur.
Vanwege de coronacrisis en het wegvallen van de grote sportevenementen ontvangen ook gedurende de zomermaanden roulerende presentatorenduos van verschillende omroepen gasten die het gesprek van de dag beheersen.
Nieuw zijn de duos Nadia Moussaid & Pieter van der Wielen (VPRO) en Margje Fikse & Kefah Allush (EO).
De presentatiekoppels van BNNVARA wisselen elkaar af in de zomer; daarna is de omroep weer met beide duos op twee avonden te zien.
Giovanca Ostiana & Tijs van den Brink presenteren Op1 na de zomer weer namens de EO.
De presentatie van Op1 per dag:
Maandag: Willemijn Veenhoven & Erik Dijkstra of Sophie Hilbrand & Hugo Logtenberg (BNNVARA)
Dinsdag: Margje Fikse & Kefah Allush (EO)
Woensdag: Carrie ten Napel & Charles Groenhuijsen (Omroep MAX)
Vrijdag: Nadia Moussaid & Pieter van der Wielen (VPRO)
We hebben als publieke omroep met wisselende presentatieduos van verschillende omroepen voor een onbekende weg gekozen. Die nieuwe opzet is van meet af aan succesvol gebleken. Het publiek weet Op1 goed te vinden en ook de tijdelijke uitbreiding naar zaterdag en zondag in verband met de coronacrisis wordt gewaardeerd. Ook in juli en augustus blijft de NPO open met informerende, opiniërende en onderhoudende programmas, zegt Frans Klein, directeur video NPO.
05-06-2020 om 11:34
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NET GEEN 7 PROCENT VAN DE BELGEN OVERWON SARS-COV-2
Uit de grote serologische studie van UAntwerpen blijkt dat het aantal Belgen dat antistoffen tegen het coronavirus in het bloed heeft, niet meer gestegen is de voorbije weken.
De strenge maatregelen hebben de verspreiding van het virus dus sterk beknot, zegt prof. Heidi Theeten.
De Universiteit Antwerpen startte in maart met een grote serologische studie.
Om de drie weken worden restbloedstalen in labos opgehaald.
De stalen komen uit alle hoeken van België en zijn van mensen die niet in het ziekenhuis werden opgenomen.
Ze hadden dus geen specifieke link met het coronavirus.
De stalen worden geanalyseerd om te achterhalen hoeveel mensen daadwerkelijk aan het sars-CoV-2-virus werden blootgesteld en hoeveel mensen waarschijnlijk nog vatbaar zijn voor de ziekte.
Die informatie is enorm belangrijk om de aanpak van de huidige uitbraak en het beleid rond een mogelijke nieuwe golf vorm te geven, zeggen Heidi Theeten en Pierre Van Damme, de professoren die de studie uitvoeren.
Nog voor de bubbel van vier
Einde maart bleek 3% van de Belgen antistoffen in het bloed te hebben.
Dat steeg drie weken later tot 6%.
Nu zijn de resultaten van de derde golf van de serologische studie bekend.
Heidi Theeten: Uit de analyse van 3253 bloedstalen blijkt dat 6,9% van de Belgen tegen het virus gevochten heeft. Die stijging is minimaal en valt volledig binnen de toevalsvariatie. We kunnen dus zeggen dat de seroprevalentie niet meer gestegen is. Tussen de eerste en de tweede collectie zagen we een sterkere stijging bij de 20- tot 29-jarigen en bij de 80+-ers. Ook die groepen tonen nu geen stijging meer.
De derde golf van de studie bevat bloedstalen die afgenomen werden in de periode tussen 18 en 25 mei.
Antistoffen duiken pas één tot twee weken na de infectie op in het bloed.
De onderzoekers konden dus infecties detecteren die opgelopen werden tot en met de eerste week van mei.
Op 4 mei werden de eerste lichte versoepelingen van kracht, op 10 mei pas werd de bubbel van vier geïntroduceerd.
Virus werd sterk beknot
In de periode tussen de tweede en de derde bloedstaalname golden dus nog strenge maatregelen, legt Theeten uit.
Daaruit kunnen we concluderen dat die maatregelen de verspreiding van het virus wel degelijk sterk hebben beknot. Wat ook blijkt uit de curve met ziekenhuisopnames. Binnen enkele weken, uit de analyse van onze vierde bloedstalencollecte, zal het eerste effect van de versoepelingen duidelijk worden.
Om groepsimmuniteit te bereiken moet minstens de helft van de bevolking antilichamen in het bloed hebben.
Pierre Van Damme: Daar zijn we dus nog steeds mijlenver van verwijderd, net zoals onze buurlanden trouwens. Bovendien is nog altijd niet bewezen in hoeverre mensen die antistoffen gevormd hebben, ook effectief beschermd zijn tegen een mogelijke nieuwe infectie.
05-06-2020 om 11:31
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
TOM BONTE WORDT NIEUWE ALGEMEN DIRECTEUR AB
De Algemene Vergadering van Ancienne Belgique benoemde donderdagavond Tom Bonte als nieuwe algemeen directeur van AB.
Eind 2019 verliet Dirk De Clippeleir AB om als algemeen directeur bij Bruzz aan de slag te gaan.
Sindsdien is Marc Vrebos algemeen directeur ad interim van AB.
Door de lockdown tijdens de coronacrisis liet de aanstelling van een nieuwe directie langer op zich wachten dan gepland.
Met de benoeming van Tom Bonte komt daar nu verandering in.
De Algemene Vergadering van AB keurde op 4 juni unaniem de benoeming goed van Tom Bonte als nieuwe algemeen directeur van AB.
Tom Bonte (1977, Turnhout) leidde de voorbije 9 jaar het multidisciplinaire kunstenhuis Beursschouwburg, waarbij hij erin slaagde om de plek terug centraal in het Brusselse culturele veld te plaatsen en een ruim en jong publiek aan te trekken. Daarvoor was hij onder andere actief als programmator bij Vooruit in Gent (2005-2011) en als assistent-programmator bij deSingel (2001-2004) in Antwerpen. Tom is ook voorzitter van de raad van bestuur van het Brussels Kunstenoverleg en lid van de raad van bestuur van OKO, het Overleg Kunstenorganisaties.
De Algemene Vergadering van AB en zijn voorzitter Marc Justaert verwelkomen Tom Bonte als nieuwe algemeen directeur: Wij rekenen op Tom om een sterke en toekomstgerichte visie te combineren met een inspirerend en motiverend leiderschap. Hij zal de AB, als grote cultuurinstelling van de Vlaamse Gemeenschap, verder uitbouwen als één van de beste muziekhuizen in Europa.
De Algemene Vergadering dankt tevens het gehele management en het voltallige personeel, die in afwachting van een nieuwe algemeen directeur dit huis in deze moeilijke tijden als een hecht team hebben weten rechthouden.
Tom Bonte: "Ik kijk er enorm naar uit om het sterke team dat AB is, te vervoegen. Ik zie het als een uitdaging om samen met de ploeg de coronacrisis te gebruiken om nieuwe ideeën en initiatieven te ontwikkelen. AB was en is goed bezig, denk maar aan de ecologische voortrekkersrol die het huis opneemt. Maar misschien liggen er nu kansen om sommige routines te bevragen en ook andere zaken aan te pakken. Ik wil bv. kijken welke rol deze iconische concertplek in een meer en meer diverse samenleving moet spelen. Ik zie voor AB een verbindende opdracht in deze kleurrijke hoofdstad. En ik geloof ook sterk in een combinatie van verbreden én verdiepen. Maar eerst moeten we heelhuids uit deze crisis komen uiteraard."
Tom Bonte zal in overleg met de huidige algemeen directeur a.i. en ten laatste op 1 september 2020 in dienst treden.
05-06-2020 om 11:28
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
04-06-2020
UC BELGIUM INVESTEERT ONDANKS CRISIS IN KLANTEN EN SCHENKT HEN DESINFECTIEZUIL
Nu de maatregelen in verband met de huidige coronacrisis stelselmatig versoepelen en de economie heropstart, wordt eens te meer duidelijk dat handhygiëne uiterst belangrijk blijft ter preventie en tegen de verspreiding van virussen.
UC Belgium, een Limburgs evenementenbureau dat al meer dan 25 jaar actief is in binnen- en buitenland, wil hun trouwste klanten helpen bij de heropstart door alvast één zorg weg te nemen en schenkt hen een complete desinfectiezuil.
Een bewuste investering van het bedrijf tijdens deze crisistijden, die aantoont dat UC Belgium rotsvast gelooft in hun klanten en bij uitbreiding in de ganse Belgische economie.
Vandaag leverde Peter Veekmans alvast persoonlijk de zuilen af bij Hyundai Construction Equipment Europe in Tessenderlo en Katoen Natie in Antwerpen.
De komende dagen zet Peter zijn tocht langs zijn klanten verder.
Uiteraard zijn ook wij als evenementenbureau getroffen door deze huidige crisis, maar we willen in deze uiterst moeilijke tijden toch onze klanten centraal blijven zetten. Dat hebben we altijd gedaan en zullen we altijd blijven doen. Zo slagen we erin om tijdens het hele proces rond een evenement zoveel mogelijk zorgen van de klant weg te nemen, door met concrete oplossingen voor de dag te komen. Daarom schenken wij nu aan onze grootste en trouwste klanten een complete desinfectiezuil. Op die manier blijven we trouw aan onze missie om steeds oplossingsgericht voor de klant te denken,aldus Peter Veekmans, CEO en drijvende kracht achter UC Belgium.
Wij geloven in de Belgische economie en zeker in onze klanten, daarom blijven wij ook in hen investeren. In plaats van ons nu te heroriënteren, zoals vele anderen in onze sector, blijven wij als UC Belgium dus bij onze corebusiness; onvergetelijke evenementen en concepten creëren voor onze klanten. Ook al heeft deze crisis ervoor gezorgd dat heel wat evenementen uitgesteld of geannuleerd zijn, toch zullen wij daarop blijven focussen!, besluit een strijdvaardige Peter Veekmans.
Tijdens de zeven dagen durende ketendemonstratie Cultuur in Actie! werd woensdag 3 juni een specifiek accent gelegd op de economische waarde van de culturele sector.
De waardetoevoeging (BBP) van de sector bedraagt maar liefst 26 miljard (bron: CBS, 2015).
Ilona Haaijer, commissaris Boskalis, Corbion en econome, betoogde in DeFabrique in Utrecht als volgt: de totale Rijksbegroting van NL bedroeg in 2019 300 miljard. 40 miljard werd toegewezen aan OC&W. Slechts 2 miljard hiervan was specifiek voor Cultuur & Media bestemd. Dat is 0,6% van de 300mld dat wordt aangevuld met 2 miljard door provincies en gemeenten. Dat maakt 4 miljard.
De inkomstencijfers laten vervolgens zien dat de totale waardetoevoeging, het Bruto Binnenlands Product van Nederland 700 miljard bedraagt. De culturele sector droeg hier maar liefst 3,7% aan bij met 26 miljard. Met 4 miljard wordt 26 miljard verdiend.
De gehele sector staat stil, er kan nu niet worden geïnvesteerd in creatie en innovatie. Als we over 1,5 jaar nog steeds van Nederlandse festivals, concerten, voorstellingen etc. willen genieten, denk ik dat er nu een investeringsfonds nodig is van zon 2 miljard. Waarmee weer 26 miljard kan worden verdiend!
Marc Pos (een van de initiatiefnemers van Cultuur in Actie!): Het is mooi om te zien hoe mevrouw Haaijer inzichtelijk maakt wat het economisch belang van de sector voor Nederland is en waarom het idee van een investeringsfonds gerechtvaardigd is.'
Cultuur in Actie! is een week lang het podium dat de gehele culturele sector verenigd en ontving reeds een keur aan artiesten, makers, politici en belangenbehartigers.
Inmiddels telt de actie 355.409 deelnemers en duurt nog tot en met vrijdag 5 juni 22.00 uur.
Voor meer informatie www.cultuurinactie.nl
04-06-2020 om 16:50
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NIELS HOUTEPEN PRESENTEERT DE GROTE BEÃNVLOEDINGSSHOW
Illusionist Niels Houtepen komt met een eigen online-interviewprogramma, de Grote Beïnvloedingshow.
In deze show gaat Niels in gesprek met markante Nederlanders over beïnvloeden én beïnvloed worden.
In de eerste zeven afleveringen onderlegt hij zijn gasten, waaronder Marc de Hond, Catherine Keyl, Talitha Muusse, René Mioch, Yves Gyrath, Jan van Halst en Bastiaan van Schaik, daarnaast aan een mindblowing mindexperiment.
De eerste zeven afleveringen van de Grote Beïnvloedingshow zijn vanaf vandaag te zien op het Youtube-kanaal van de Grote Beïnvloedingshow.
Zes weken later zullen de volgende zes afleveringen te zien zijn
Met De Grote Beïnvloedingshow wil Houtepen het thema beïnvloeding verder onder de aandacht brengen.
Of het nu gaat om de keuzes die we maken, onze communicatie of onze voorkeuren die we uitspreken, alles draait om beïnvloeding, stelt Houtepen.
De illusionist wordt in elke aflevering om die reden bijgestaan door side-kick en beïnvloeding psycholoog Hein Heijen.
Bijzondere gesprekken
In de serie zijn onder andere theatermaker en rolstoelsporter Marc de Hond, media-ondernemer Yves Gyrath, columnist Catherine Keyl, oud-voetballer Jan van Halst, filmkenner René Mioch, generatie-expert Talitha Muusse en stylist Bastiaan van Schaik te gast.
In een bijzonder en openhartig gesprek vertellen zij hoe zij zijn beïnvloed in hun persoonlijke leven en carrière én hoe zij andere binnen hun vakgebied beïnvloeden.
Mindexperimenten
Naast deze bijzondere gesprekken onderzoekt Houtepen ook hoe gevoelig de gasten zelf zijn voor beïnvloeding aan de hand van een mindexperiment.
In sommige gevallen verloopt dit niet zonder gevaar voor de illusionist.
Verwondering tijdens corona
Houtepen onderbrak eerder dit jaar zijn theatertour Choice vanwege het coronavirus, maar hoopt met deze bijzondere tv-serie alsnog een stukje verwondering bij de mensen thuis te kunnen brengen.
De eerste zeven afleveringen zijn vanaf vandaag te zien op www.nielshoutepen.nl/degrotebeinvloedingshow
04-06-2020 om 16:48
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
LOÃC NOTTET OP ZATERDAG 8 MEI 2021 IN VORST NATIONAAL: NIEUWE DATUM!
Om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) in te dijken, zijn concerten momenteel niet toegelaten.
Het concert van Loïc Nottet in Vorst Nationaal, initieel voorzien op 25 april en vervolgens uitgesteld naar 19 december, wordt nogmaals verplaatst.
Het concert zal nu plaatsvinden op 8 mei 2021 in Vorst Nationaal.
Tickethouders worden hierover persoonlijk via mail gecontacteerd.
Er zijn nog tickets te koop voor deze nieuwe datum, meer info via livenation.be.
De gezondheid en veiligheid van artiesten, fans en medewerkers is onze grootste prioriteit.
De richtlijnen van overheden volgen. Verantwoordelijkheid nemen.
Het virus een halt toeroepen.
Daar draait het om.
Dank voor jullie begrip.
Take care, stay safe.
04-06-2020 om 16:44
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
GENTSE EN LEUVENSE ONDERZOEKERS STEKEN TURBO IN ONTWIKKELING VAN NIEUW SOORT ANTIBIOTICA
Antibioticaresistente superbacteriën vormen een cruciale uitdaging voor ons gezondheidssysteem.
Onderzoekers van de UGent en KU Leuven presenteren vandaag een nieuw platform dat toelaat een versnelling hoger te schakelen in de zoektocht naar alternatieven voor antibiotica.
Traditioneel bestrijden we bacteriën met antibiotica, kleine moleculen die de bacteriecel een stok in de wielen steken en doden.
Spijtig genoeg werken die antibiotica in sommige gevallen niet goed meer omdat het genetisch materiaal van de bacterie wijzigt.
Bovendien loopt de zoektocht naar nieuwe moleculen stroef en komen er bijna geen nieuwe antibiotica op de markt.
Een veelbelovend alternatief voor traditionele antibiotica zijn zogenaamde enzymgebaseerde antibitotica, of enzybiotica.
Die zijn gebaseerd op lysines, eiwitten die de celwand van bacteriën kapot knippen.
Een eerste, natuurlijk voorkomend lysine wordt momenteel door een Amerikaans bedrijf getest in klinische studies.
Om het ideale lysine voor elke bacterie te vinden, ontwikkelden Yves Briers (UGent) en Rob Lavigne (KU Leuven) samen met andere onderzoekers VersaTile, dat ze vandaag presenteren in het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift Science Advances.
Met dit platform kunnen ze op een snelle en efficiënte manier grote hoeveelheden verschillende lysines aanmaken, testen en verder optimaliseren.
De onderzoekers beschrijven in hun artikel hoe ze met hun VersaTile platform bij wijze van pilootproject een lysine ontwikkelden tegen degevaarlijke iraqibacterie (Acinetobacter baumannii), die verantwoordelijk was voor heel wat wondinfecties tijdens de oorlog in Irak.
Hun lysine is in staat om deze multidrugresistente bacterie te doden in menselijk serum.
Die resultaten bieden perspectief op intraveneus gebruik bij patiënten met infectiewonden.
Het VersaTile platform maakt het mogelijk om ook voor andere gevaarlijke bacteriën nieuwe lysines te ontwikkelen, of het nu gaat om urineweginfecties, longinfecties of andere aandoeningen, zegt doctorandus Hans Gerstmans, de eerste auteur op de nieuwe wetenschappelijke publicatie.
Professor Briers vervolgt: Het VersaTile platform heeft daarnaast nog een breder toepassingspotentieel, aangezien de blokkendoosmethode ook gebruikt kan worden voor andere types van eiwitten die van industrieel of medisch belang zijn.
04-06-2020 om 16:42
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NIEUW MAGAZINE TOONT AVONTUUR, SCHOONHEID EN VLEUGJE BUITENLAND IN EIGEN LAND
Vakantie in Nederland wordt het helemaal in 2020, en vermoedelijk ook komende jaren.
Waarom dat geweldig is, tonen de magazinemerken Columbus, Roots en Fiets Actief samen in een nieuw tijdschrift: In Eigen Land.
COVID-19 heeft het onbeperkt globetrotten resoluut een halt toegeroepen, in ieder geval totdat er een vaccin is. Eerder zorgde de klimaatcrisis al voor een besef van de gevolgen van ons reisgedrag.
Laten we het feit dat we deze zomer wellicht het vliegtuig laten staan zien als een zegen, en in onze eigen omgeving genieten van de schone lucht, het landschap en de mensen die Nederland zon heerlijk land maken, aldus Mark Mackintosh, hoofdredacteur van Columbus Travel en initiatiefnemer.
'Alle goede plekken, weg van de massa'
In het magazine, dat vanaf 1 juli in de winkels ligt, vindt de lezer 148 glossy paginas over het beste wat Nederland te bieden heeft.
Zoals: op safari in de Veluwe, duiken boven riffen in de Waddenzee, op woestijntocht in de Loonse en Drunense Duinen, flamingos spotten in Zuid-Holland, onthaasten in de geheime bergdorpjes van Limburg en kanoën in de wetlands van Brabant.
Kortom: ons land zit vol verborgen plekken en avonturen die niet onder doen voor verre bestemmingen.
Wij kennen alle goede plekken, weg van de massa, zegt Mackintosh.
Het magazine staat niet op zichzelf.
Met de hashtag #staylocal ontstond de afgelopen weken een beweging van Nederlanders die het recreëren in eigen land omarmen, en daarin zelfs een stap verder gaan. Namelijk: het kamperen in de achtertuin van landgenoten, of andersom en het beschikbaar stellen van de eigen tuin aan kampeerders.
#Staylocal is een initiatief van Columbus en deelplatform Campspace.
Mark Mackintosh:Om de hoek liggen fantastische reiservaringen te wachten. Dichtbij, maar toch ver weg van het dagelijks leven. Duurzaam, met hart voor de mens en natuur. Zo steunen we met zijn allen de lokale economie én beperken we onze ecologische footprint. Daarbij staat de lokale bevolking centraal de magie van een plek ervaar je immers pas écht door open te staan voor de cultuur, gebruiken en ideeën van mensen die je anders nooit had ontmoet. Voor mij is In Eigen Land ook een oproep om je landgenoten een groter plekje te geven in je hart.
04-06-2020 om 12:13
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
GEEN DOORSNEE ZOMER, MAAR WE TREKKEN NOG STEEDS BIJ VOORKEUR MET DE AUTO NAAR FRANKRIJK
Op 8 juni heropenen de horecazaken in ons land.
Veel mensen zien zichzelf wel een terrasje meepikken, maar zowat driekwart van de deelnemers aan de Grote Coronastudie van UAntwerpen is niet van plan in juni reeds binnen in een café iets te drinken.
Reisplannen maken we zeker, zowel voor binnen- als buitenland.
Dinsdag 2 juni liep de twaalfde golf van de Grote Coronastudie.
Die bevraging wordt georganiseerd door de Universiteit Antwerpen, met de medewerking van UHasselt, KU Leuven en de ULB. Het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) zorgt voor een financieel steuntje in de rug.
60 500 mensen namen deel deze week.
Dat zijn er 10 000 meer dan vorige week, wat bewijst dat de bevraging ook in de nadagen van de epidemie bijzonder relevant blijft.
Deze week polsten de wetenschappers onder meer naar de reisplannen van de Belgen, en ook over het heropenen van de horeca kregen de respondenten enkele vragen voorgeschoteld.
Reisplannen:
- Heel wat mensen plannen deze zomer ondanks de omstandigheden toch een buitenlandse trip. Hoe jonger de mensen zijn, hoe meer ze naar het buitenland trekken: 40% van de 18- tot 35-jarigen zegt de grens over de trekken, bij de 36- tot 65-jarigen is dat 35%. Bij de 66+-ers zegt vier op tien geen reisplannen te koesteren.
- Bij de groep die naar het buitenland trekt, is Frankrijk veruit de populairste bestemming voor de hoofdvakantie: 33% zegt naar onze zuiderburen te trekken. Spanje (12%), Nederland (9%), Duitsland en Italië (7%) vervolledigen de top-vijf.
- Iets meer dan een op de tien vakantiegangers kiest in juli en augustus voor de Belgische kust. De Ardennen en elders in België mogen zowat 8% van de reizigers verwelkomen.
- De auto is veruit het populairste transportmiddel volgens de respondenten: 66% kiest voor de wagen om op vakantie te gaan. 18% zegt met het vliegtuig te gaan, 4% wil eropuit trekken met de mobilhome.
De horeca:
- Als de cafés en de restaurants opnieuw openen op 8 juni, lijkt het nog niet meteen een stormloop te worden. Ongeveer driekwart van de deelnemers meldt in juni nog niet binnen te gaan in een café. Voor de coronacrisis deed minder dan 40% dat niet. Voor brasseries geldt een gelijkaardige verhouding: om en bij de 70% tegenover minder dan 30% voorheen.
- Opvallend, maar natuurlijk niet onlogisch: een terrasje meepikken zien veel mensen wel zitten. De deelnemers geven aan dat slechts een tikkeltje minder te doen dan in pre-coronatijden.
Andere interessante resultaten:
- De voorbije weken zochten steeds meer mensen opnieuw fysiek contact buiten het huishouden. De opvallendste sprong ligt tussen de bevragingen van 5 en 12 mei: sinds 10 mei was het dan ook mogelijk om een bubbel met vier te vormen. De Grote Coronastudie toont aan dat studenten en horecapersoneel het vaakst hun fysiek contact hervatten. Gepensioneerden blijven afstand bewaren.
- De wetenschappers vroegen deze week ook aan de deelnemers of ze in het kader van een eventuele contact tracing de gegevens van hun contacten zouden kunnen bezorgen. Mannen blijken hun contacten minder te kennen. Ook leeftijd speelt een rol: hoe ouder de respondent, hoe minder contactgegevens hij/zij zou kunnen doorgeven. Opvallend is ook dat we consistent een lagere bereidwilligheid om contactinformatie te delen zien bij mensen die het financieel moeilijk hebben.
De Grote Coronastudie liep tot dusver elke dinsdag.
Nu we in de staart van de eerste pandemische golf zijn aanbeland, zal de bevraging om de twee weken georganiseerd worden.
Op dinsdag 16 juni kan ze dus opnieuw in vier talen worden ingevuld, en dat weer tussen 10 en 22 uur.
Je vindt er ook een link, waarop je een uitgebreid overzicht krijgt van de resultaten die deze studie tot nu heeft opgeleverd.
04-06-2020 om 12:10
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
KORTE FILM WHITE GOLDFISH GESELECTEERD VOOR SEMAINE DE LA CRITIQUE
De korte fictiefilm White Goldfish van Jan & Raf Roosens is geselecteerd voor de Semaine de la critique, de oudste nevensectie van het Festival van Cannes.
White Goldfish werd gemaakt als studie voor het speelfilmdebuut waar het regisseursduo momenteel aan werkt.
Door de coronamaatregelen in Frankrijk zal de Semaine de la critique dit jaar niet doorgaan.
De selectie houdt in dat de film dit najaar vertoond zal worden in Parijs en dat de makers kunnen deelnemen aan Next Step, een workshop voor speelfilmdebuten. Het is niet de eerste keer dat Jan & Raf Roosens worden uitgenodigd voor Cannes.
In 2015 werden de filmmakende broers geselecteerd voor de Kortfilmcompetitie van de Officiële Selectie met Copain, een korte fictiefilm over een tiener die gevangen zit tussen zijn welgestelde, conservatieve familie en zijn vrienden uit de sociale woonwijk.
Na de wereldpremière in Cannes was Copain gelanceerd voor een succesvolle festivalcarrière, met o.a. selecties voor Les Arcs, Palm Springs, Guanajuato, Cabourg en Gijón.
White Goldfish, dat nu geselecteerd is voor de Semaine de la critique, gaat over Stella, een tienjarig meisje dat haar moeder betrapt met de mysterieuze Patty.
Overtuigd om haar moeder te straffen voor haar ontrouw, wordt Stella geconfronteerd met de complexiteit van volwassen relaties.
White Goldfish werd geschreven, geregisseerd en geproduceerd door Jan & Raf Roosens voor het productiehuis Rococo Content.
De belangrijkste rollen worden vertolkt door Circé Lethem, Gloria Catteeuw, Cato Catteeuw, Femke Debeule, Pieter Piron en Jasper Coremans.
Achter de schermen werkten Ward Geerts (montage), Gedeon Depauw (klank) en Sigrid Volders (make-up) mee aan de film.
De film werd gerealiseerd in het kader van een samenwerking met muziekgroep Driftwood.
Met de opnames voor de film werd tegelijk een muziekclip gedraaid voor Driftwoods debuutplaat Avalon.
De muziek van Driftwood is te horen in de soundtrack van de film.
White Goldfish is tegelijk een studie voor 2Seasons, het speelfilmdebuut van Jan & Raf Roosens dat op dit ogenblik in ontwikkeling is en waarvoor de opnames in 2021 van start zouden gaan.
Door hun selectie voor de internationale competitie van de Semaine de la critique mogen Jan & Raf Roosens ook deelnemen aan het Next Step-programma, waar ze de kans zullen krijgen om hun speelfilmproject verder te ontwikkelen.
Gedurende een vijfdaagse workshop dit najaar zullen ze advies krijgen van internationale experts uit de industrie en kunnen ze onder begeleiding werken aan het scenario en de ontwikkelingsstrategie.
Bijzondere aandacht zal gaan naar de creatie van de muziekscore.
Het speelfilmproject 2Seasons van Jan & Raf Roosens, met Bert Van Dael aan boord als scenarist, kan rekenen op de steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon.
04-06-2020 om 11:39
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
MILOW RELEASET DE VIDEOCLIP VAN ZIJN SINGLE 'WHATEVER IT TAKES'
Milow bracht gisteren de videoclip van zijn zomersingle 'Whatever It Takes' uit.
Het is de eerste single van een gloednieuw album waar hij momenteel aan werkt.
'Whatever It Takes' is een heel aanstekelijk nummer dat muzikaal beïnvloed is door Motown; muziek waar Milow heel vaak naar luistert.
De clip werd geregisseerd door Marvin Ströter.
Milow wou aanvankelijk graag een geanimeerde clip, maar dat bleek helaas op dat moment niet mogelijk.
Hij nam vervolgens contact op met regisseur Marvin Ströter - die al eens een aftermovie voor hem had gemaakt - en samen dachten ze na over wat ze creatief konden doen.
"Ik was op dat moment de serie Kidding met Jim Carrey aan het kijken. Dat gaat over een poppenspeler, zo'n beetje Sesamstraat meets Mister Rogers. Dus dan vonden we iemand die de poppen voor Sesamstraat in Duitsland maakte, en die heeft er dan eentje gemaakt", vertelt Milow.
In de clip trekt de pop op een romantische uitstap met een jonge vrouw.
Aangezien dat toen geen actrice mocht zijn, zochten ze naar een creatieve oplossing: de regisseur heeft de clip zelf gefilmd, met zijn vriendin.
Op die manier zit er ook een hele intimiteit in de video.
"Ergens jammer dat ik niet mee kon doen, maar ik ben er heel blij mee. En het zal voor mij altijd de coronaclip zijn," zegt Milow.
Milow kondigde onlangs zijn akoestische 'Unplugged Tour' aan, waarmee hij in het voorjaar van 2021 halt zal houden in maar liefst 28 zalen, waaronder Ancienne Belgique, Capitole Gent, De Roma, Concertgebouw Brugge, etc.
Bijna drie maanden na de noodgedwongen sluiting opent AMOR, het café-restaurant van De Roma, opnieuw de deuren.
Vanaf 10 juni kunnen klanten opnieuw genieten van al het lekkers dat AMOR te bieden heeft.
Reserveren is aangewezen, maar ook wie spontaan langskomt, is welkom.
Afhalen kan ook.
We hebben alles in het werk gesteld om onze klanten veilig te ontvangen, legt AMOR-verantwoordelijke Karin Schrauwen uit.
Ons pand is 450 vierkante meter groot. We nemen de hele grote ruimte van AMOR in gebruik, van aan de straatkant tot diep achteraan. Hierdoor kunnen klanten in alle comfort en op veilige afstand van elkaar tafelen.
Op het menu staan de culinaire hoogstandjes tegen betaalbare prijzen waar AMOR het afgelopen jaar naam mee maakte.
De wekelijkse suggesties worden iedere zondag aangekondigd en de drankkaart wordt uitgebreid met speciaalbieren.
Afhalen kan vanaf nu ook in AMOR en is heel eenvoudig.
Je bestelt de dag zelf. Dat kan tot 14u. Vervolgens kan je je gerechten afhalen tijdens de openingsuren van het restaurant, wanneer het jou het beste past, aldus Karin Schrauwen.
"Op de take away-kaart vind je de suggesties van in het restaurant en lekkere side dishes zoals vegetarische salades, ideaal voor bij de grill of barbecue."
Openingstijden: van woensdag tem zondag vanaf 17u Reserveren:amor@deroma.be of 03 600 16 80 (vanaf 12u s middags) Meer info: www.deroma.be/amor
04-06-2020 om 11:31
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
03-06-2020
NA 'DRANK & DRUGS' EN 'LOTERIJ' GAAN LIL KLEINE EN RONNIE FLEX DEZE ZOMER VOOR 'VANDAAN'
Na hun gezamenlijke doorbraak met Drank & drugs (2015) is niet alleen de onvoorwaardelijke vriendschap tussen Lil Kleine en Ronnie Flex overeind gebleven, het duo blijft ook lekker samen muziek maken.
Dat het werkt, bewezen ze 3 jaar geleden toen ze met Loterij (2017) een dikke hit scoorden.
De succestrein van Lil Kleine is nooit tot stilstand gekomen, integendeel.
Uit zijn recent verschenen album Jongen Van De Straat, inmiddels goed voor meer dan 100 miljoen streams en bekroond met meervoudig goud en platina, verschijnt er nu Vandaan, een lekker bouncy nummer dat snel in je hoofd blijft zitten.
Toen Jongen Van De Straat uitkwam stond Vandaan meteen al hoog in de streaminglijsten in de Lage Landen.
Ook al zat hij met zijn vrouw en zoontje tijdens de lockdown vast in Dubai, het belette Lil Kleine niet om promotie te maken voor zijn nieuwste cd.
Wist je dat hij in Nederland momenteel de artiest is die erin slaagde om het meeste albumstreams binnen de 24 uur te scoren?
Optreden
Ondertussen heeft Lil Kleine een manier gevonden om vanaf morgen tot en met zondag coronaproof en goedgekeurde optredens te verzorgen tijdens The Copacabana, een Dinner & Dance-evenement dat in de Amsterdamse Club Nova plaatsvindt.
Elke avond krijgen 30 gasten de kans om te genieten van een 4-gangen dinner, drank en een optreden waarbij Lil Kleine de anderhalve meter afstandsregel garandeert.
Reserveren is helaas niet meer mogelijk, want in een recordtempo waren alle plekken uitverkocht.
De altijd weer spraakmakende Lil Kleine domineert nog steeds de hitparades in de Lage Landen, die een perfecte weergave zijn van zijn populariteit.
Met Vandaan kan de zomer nu echt beginnen en wees gerust dat je deze heerlijke schijf meteen toevoegt aan je playlist om hem vervolgens op auto-repeat af te spelen.
Vandaan van Lil Kleine en Ronnie Flex verscheen op het Top Notch / Universal Music-label en is digitaal beschikbaar.
Je vindt het nummer ook terug op Lil Kleines album Jongen Van De Straat.
MET 'LOETSEBOLLEKE' ZORGT BIEZEBAAZE 17 JAAR NA DATUM VOOR EEN VERRASSEND ANTWOORD: " 'K OA 'T NUUNT NIE MEUGE VROAGE"
Plots zaten we met producers Guus Fluit en Wouter Van Belle (Axelle Red, Noordkaap) in de studio, omdat ze zo overdonderd waren door onze stunt!
Scheetse, loetse, bolleke, zoetse, lieveke, schatse, boterkoekske, wilde mee maa trouwen oastemblieft?, zo klonk de smeekbede van de Gentse rockband Biezebaaze 17 jaar geleden.
Of we nu in Antwerpen, Limburg of Zeeuws-Vlaanderen spelen, zodra we hem inzetten zingt iedereen mee met Loetsebollekezoetse. Het was inderdaad een monsterhit, waarmee we doorbraken bij het grote publiek. Daarna hebben we nog 2 albums uitgebracht die goed hebben verkocht, maar nooit de massamedia hebben gehaald. Onze trouwe fans zijn ons blijven steunen en komen nog steeds in groten getale naar de optredens, zegt zanger Kurt Burgelman.
Stunt
In afwachting van meer nieuws zit Kurt, net als zijn collegas, nog steeds thuis.
De lockdown stimuleerde zijn creativiteit in die mate dat het de aandacht trok van producers Guus Fluit en Wouter Van Belle (Axelle Red, Noordkaap):
Sinds het begin van de coronacrisis deelde ik dagelijks via de sociale media een nieuw liedje. In het begin deed ik het om top of mind te blijven, in de hoop dat de mensen het zich nog zouden herinneren wanneer ze straks weer artiesten boeken voor hun (bedrijfs)feesten en concerten. De reacties waren waanzinning. Door de massale likes en shares haalden sommige nummers alleen al op Facebook meer dan 100.000 views. Ondertussen zit ik aan bijna 60 nieuwe nummers, inclusief bewerkingen van bestaande en het was verrassend genoeg de Loetsebolleke (k oa t nuunt nie meuge vroage) die de aandacht trok van Guus en Wouter. Het antwoord op de vraag: Wil je met mij trouwen, alstublieft klinkt 17 jaar later als Ja, ik was beter niet met haar getrouwd. Wat je hoort is geen cover of remake, maar effectief een nieuwe, antwoord-single. Eigenlijk is het mannenpraat. Toogpraat, maar dan in t sappig Gents, de wereldtaal die men ondertussen in gans Vlaanderen weet te appreciëren. Net als de 1ste versie, is ook deze Loetsebolleke een fictief verzonnen verhaal met een vleugje humor. Je gaat er inderdaad spontaan van glimlachen (lacht).
Gentse Feesten
Door het coronavirus kijkt Kurt uit op een lege agenda en volgende maand zijn er ook geen Gentse Feesten.
Dit jaar stond ik 4 keer solo op de Groentemarkt, met Biezebaaze op het Sint-Baafsplein en met Partie Party stond ik er ook nog een paar keer geprogrammeerd. Het klopt dat ik er soms meer moet afzeggen dan dat ik er kan spelen. Maar dat is niet mijn grote verdienste, maar de feesten staan wel symbool voor mijn zomer. Hoe het voelt? Hetzelfde als wanneer je tegen carnavalisten zegt dat hun carnaval niet doorgaat. Bij de Gentenaars komt het hard binnen. Als je het puur economisch bekijkt en je leeft zoals ik van de muziek, dan moet je tussen maart en september je buffer maken. De rest van het jaar spelen wij ook, maar niet zo frequent als in het voorjaar en de zomer. Het zal goed nadenken zijn over hoe we dit te boven komen en hoe we de meubelen nog kunnen redden. Pas op, we blijven optimistisch en creatief. Ik ben heel blij dat we met Biezebaaze de kans krijgen om een nieuwe single uit te brengen. Loetsebolleke ('k oa t nuunt nie meuge vroage) is inderdaad een ideaal medicijn om met een brede glimlach de voorbije zware weken door te spoelen.
De nieuwe single Loetsebolleke ('k oa t nuunt nie meuge vroage) van Biezebaaze is vanaf vrijdag 5 juni digitaal beschikbaar en verschijnt op het Petrol label.
03-06-2020 om 15:59
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
EL CAPON: GROTE HYPE IN FRANKRIJK, GRAPPIGSTE ZOMERHIT
EL CAPON is DE Superster Kip van 2020!!!
Met zijn crazy chicken moves inclusief de crazy chicken wings overtuigde El Capon al tienduizenden dansers
en influencers op sociale media (TikTok, Instagram).
"Shut Up Chicken" werd wereldwijd gedraaid door internationale top DJs (David Guetta, Lost Frequencies, Hardwell etc.) en de officiële videoclip had na enkele weken al meer dan 2.5 miljoen views.
Shut Up Chicken stond op plaats 27 in Shazam Global en geraakte zelf tot op # 2 in Shazam Rusland, in Shazam Frankrijk zelfs op nummer 1!!
In de UK staat de track op nummer 11 in de club charts en in Frankrijk tenslotte kwam de track vrijwel meteen binnen op de eerste plaats in iTunes Dance, waarna de track werd opgepikt door NRJ France en Fun Radio.
De grappigste zomerhit van 2020 is alvast een feit! :
Annemie Gulickx wordt de nieuwe netmanager van Ketnet.
Dit is een fijn weerzien met een bekend gezicht want Annemie, die nu nethoofd is van MNM, volgde van 2016 tot 2019 heel wat projecten en programmas op als aanbodsverantwoordelijke bij Ketnet.
Ze volgt als netmanager Maarten Janssen op vanaf midden september.
Annemie Gulickx: MNM is een ongelofelijk fijne zender met vooral een straffe ploeg van mensen die elke dag de beste radio en online maken. Het was dan ook een voorrecht om mee te bouwen aan een merk dat er vandaag staat en elke dag opnieuw jonge mensen informeert en entertaint. Laat dat nu ook net zijn wat Ketnet doet voor de jongste doelgroep. Ik kijk er naar uit om daaraan mee te werken en ervoor te zorgen dat Ketnet hét merk blijft voor kinderen in Vlaanderen en Brussel.
Els Van de Sijpe, manager Radio: Ik wil Annemie veel succes wensen met een hernieuwd avontuur bij Ketnet. Ik wil haar ook bedanken voor het mooie werk bij MNM. In 2009 stond ze er mee aan de wieg en vorig jaar werd ze nethoofd. Met dagelijks 700.000 luisteraars is MNM een sterk radiomerk, met een jonge, levendige digitale community. Annemie blijft gelukkig nog even bij ons om de zomer en de start in september voor te bereiden. En we staan klaar voor een nieuwe, ongewone editie van Marathonradio, samen met heel veel jonge luisteraars. Want MNM steunt hen ook in deze lastige periode, examens of niet.
03-06-2020 om 15:50
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
JO VALLY ZORGT OOK OP MINDER DAGEN VOOR VEEL 'ZOMER IN MEN STRAAT'
Als er nog iemand blij is dat de lockdown voorbij is en de coronamaatregelen worden afgebouwd en versoepeld, dan is het wel Jo Vally.
Ook voor de populaire zanger uit het Vlaams-Brabantse Meise waren de voorbije weken niet gemakkelijk.
De eerste dagen was er gelatenheid, maar ik ben er vrij snel in geslaagd om de knop om te draaien. In volle coronatijd ben ik gestart met een wekelijks thuisconcert en daar lag ook de basis voor het coronalied De liefde woont in mij, een emotionele ballade die massaal werd aangevraagd door mijn fans."
Nu de zomer om het hoekje loert, is het voor de fervente wielertoerist Jo Vally het ideale moment om een tandje bij te steken en uit te pakken met de verrassende zomersingle Zomer in men straat.
Samen met Piet Van den Heuvel (Scooter, Bart Peeters) en Roel de Ruijter, heb ik het Pop-Country getinte nummer geschreven, en in hun studio opgenomen. De kans bestaat dat we in de zomermaanden toch nog naar onze buurlanden op vakantie mogen, maar ik las in de krant dat meer dan de helft van de Vlamingen dit jaar in eigen land blijft. Wel, ik beloof dat ik op de mindere dagen met dit frisse, lekker klinkende en positieve nummer voor extra veel zomer ga zorgen. Wat mij vooral opvalt is dat mensen meer dan vroeger spontaan een goedendag zeggen als ze elkaar tegenkomen. Ik vind dat schitterend en ik hoop dat we dat ook na de coronatijd gaan aanhouden. Dat warme signaal hebben we verwerkt in Zomer in men straat. Wie de afstandsregels respecteert, kan nog steeds op een veilige manier een praatje slaan met de buren.
Jo Vally is vooral blij dat het menselijke contact weer op gang komt.
De opnames van deze single hebben mij veel deugd gedaan. Er hing een geweldigde sfeer en chemie in de studio, en dat komt omdat ik al een tijdje zelf de regie en touwtjes in handen heb. Met de hulp van enkele mensen lukt het mij prima om nieuwe muziek te schrijven. De show Mijn levenswerk staat in de stijgers. Zodra het duidelijk wordt wanneer we terug kunnen gaan spelen, kijken we naar nieuwe data.
In november wordt hij voor de 5de keer opa, maar eerst wil Jo Vally scoren met Zomer in men straat.
Ik heb het vorige week aan enkele vrienden laten horen en ik vond het een geweldig compliment toen die het vergeleken met Johnny Cash zijn Ring of Fire.
Jo Vally zijn nieuwste single Zomer in men straat is vanaf vrijdag 5 juni overal digitaal beschikbaar en verschijnt op het C & R (Caroline Records) label.