Actualia en recensies van theatervoorstellingen, musicals, concerten, cd's, dvd's, strips & boeken
29-05-2020
MARMA PLEIT MET PETITIE EN OPEN BRIEF VOOR VERLAGING BTW OP BIOPRODUCTEN
Sinds de coronacrisis kiezen meer Belgen voor duurzaam voedsel en staan we stil bij de herkomst van onze voeding.
Daarom pleit distributeur Marma voor de verlaging van btw op bioproducten.
Ze lanceerden een petitie om hun oproep kracht bij te zetten en zullen de verzamelde handtekeningen met een open brief naar de bevoegde ministers sturen.
Hiermee verwoorden ze de vraag van 70 % van de Belgen die vindt dat de overheid moet helpen bij de transitie naar een duurzamere economie.
Coronacrisis creëert bewustwording
Belgische distributeur van bioproducten Marma lanceert een petitievoor de verlaging van de btw op bioproducten.
Met deze petitie en een open brief stappen ze naar de bevoegde ministers.
Hun vraag is tweeledig.
Aan de ene kant vraagt het bedrijf om een vrijstelling van btw op biologisch geteelde voedingsmiddelen.
Aan de andere kant pleit Marma voor een verlaging van de btw op alle biologische reinigings- en verzorgingsproducten van 21 % naar 12 %.
Vragen die niet uit de lucht komen vallen, maar ondersteund zijn door de bevolking.
Zo blijkt uit onderzoek van Fairtrade Belgium en onderzoeksbureau Dynata dat 70 % van de Belgen vindt dat de overheid moet helpen bij de transitie naar een duurzamere economie.
Zeven op tien Belgen staat volgens diezelfde studie ook achter een verlaging van de btw op lokale, biologische en eerlijke producten.
Sinds de coronacrisis kiezen dan ook meer en meer Belgen voor duurzaam voedsel.
En geven ze aan dat na de crisis te zullen blijven doen.
Reden?
De crisis heeft ons doen stilstaan bij de herkomst van onze voeding en ook de duurzaamheid ervan.
Bio biedt oplossingen
Onlogisch is de shift naar biologische producten niet.
Ze bieden namelijk het antwoord op vele uitdagingen die voortvloeien uit crisissen zoals degene waar we nu in zitten.
Dat blijkt onder meer uit de basisprincipes:
Ecologie: respect voor de natuur en het streven naar biodiversiteit, geen grootschalige monoculturen of industriële veehouderij.
Gezondheid: gezonde voeding produceren waarbij gezondheid van plant, dier en bodem even belangrijk zijn als die van de mens.
Zorg en duurzaamheid: duurzaam omspringen met natuurlijke hulpbronnen en technologieën mijden waarvan we de gevolgen niet kunnen inschatten.
Eerlijk: de volledige voedselketen moet voor iedere schakel rechtvaardig zijn. Van boeren over verwerkers en verdelers tot consumenten.
Sommige aspecten van het bio-ideaal zijn tegenwoordig zelfs alomtegenwoordig:
Social distance: bio streeft naar biodiversiteit en vermijdt monoculturen want deze zijn kweekbodems voor ziektekiemen. Bio gaat voor kleinschalige en gemengde teelten zonder kunstmest of pesticiden.
Immuniteit: bio streeft naar gezonde planten, dieren en mensen die op een natuurlijke wijze weerstand bieden.
Ecologische voetafdruk: bio gebruikt geen synthetische meststoffen of geïndustrialiseerde productiemethodes. Bio vermijdt transport per vliegtuig en gaat voor producten die hier geteeld kunnen worden.
Eerlijke handel: bio geeft de boer een eerlijke prijs voor zijn inspanningen om op een duurzame wijze onze voeding te produceren.
Dierenwelzijn: bio geeft de dieren voldoende bewegingsruimte en uiteraard biologisch geteelde voeding.
Met die woorden schreeuwt Sean Dhondt op zijn socials zijn blijdschap uit over de release van zijn eerste (pop)single.
Sean koesterde al jaren de droom om onder zn eigen naam muziek uit te brengen en doet dat nu met Snoop.
Een song die hij schreef tijdens een songwritingkamp in Schotland, samen met Jeroen Swinnen & Ashley Hicklin (UK), over een roadtrip doorheen California, samen met een vriend, onstnappen aan het hartzeer van een net stukgelopen relatie, om dan in Vegas, high on life, de liefde van zn leven te vinden.
producer: Jeroen Swinnen
mixing: Werner Pensaert
mastering: Darcy Proper (New York, 4-time Grammy winner)
29-05-2020 om 15:28
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
DE ZOMER IS IN AANTOCHT: ADRIAAN VAN DEN HOOF SWITCHT EROP LOS IN NIEUW SEIZOEN VAN DE POPULAIRE QUIZ
Op maandag 15 juni verklaart Eén de zomer officieel voor geopend, want dan keert Adriaan Van den Hoof terug met het populaire Switch, de quiz zonder punten.
Adriaan, de ploeg en de kandidaten kijken er dit jaar nóg meer naar uit om van Switch het hoogtepunt van de zomer te maken.
Aan de geslaagde formule wordt niet geraakt: de vijf kandidaten strijden een hele week lang voor de hoogste plaats.
De volgorde van de kandidaten geeft als vanouds de tussenstand weer.
Door juiste antwoorden te geven, strijden de kandidaten om op de eerste plaats te raken.
Want bij een juist antwoord 'switchen' ze van plaats met een tegenkandidaat in een hogere positie.
Wie aan het einde van de aflevering op nummer één staat, doet in de finale een gooi naar de pot van 1.000 euro.
Niet getreurd als hij of zij niet wint, want dan wordt het prijzengeld overgedragen naar de volgende aflevering.
Switchen met alle veiligheidsmaatregelen
Switchen met de nodige afstand tussen de kandidaten? Dat kan zeker.
Voor de opnames wordt dit jaar rekening gehouden met extra veiligheidsvoorschriften.
De kandidaten worden van elkaar gescheiden door plexiglas en blijven zo op een veilige afstand van elkaar.
Afdrukken doen ze met een draadloze knop die ze bij zich houden.
Ook het wisselen van plaats, oftewel de corona-choreografie, gebeurt met de nodige afstand.
Ook Switch kijken gebeurt op een veilige manier.
Afhankelijk van de beslissing van de veiligheidsraad op woensdag 3 juni, zal onder strenge voorwaarden terug publiek worden toelaten.
Al deze maatregelen worden genomen in overleg met de Preventiedienst van de VRT.
Speel zelf mee via de Switch app
Een ander hoogtepunt van de zomer wordt ongetwijfeld de terugkeer van de razend spannende Switch Game.
Mensen kunnen zichzelf en hun vrienden uitdagen om een potje te Switchen, zelfs vanuit hun kot.
Bovendien kan iedereen overdag al de finale spelen die pas 's avonds wordt uitgezonden, en daarbij kans maken op een fijne prijs.
Switch: vanaf maandag 15 juni van maandag tot en met vrijdag om 20.10 uur op Eén.
Switch is een programma van Panenka voor Eén.
29-05-2020 om 15:26
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
LOÃC NOTTET BRENGT NIEUW ALBUM 'SILLYGOMANIA' UIT
Sillygomania
Sloof je niet uit om de titel van Loïc Nottets nieuwe album te ontcijferen, het is een verzonnen woord.
Een mash-up van het Engelse silly en het Franse syllogomanie, wat vrij vertaald een dwang om te hamsteren betekent.
Voor Loïc is Sillygomania vooral een paswoord waarmee hij toegang krijgt tot zijn paralel universum van multi-getalenteerd wonderkind.
Let the show begin....
Loïc, die intussen 23 jaar oud is, ontwikkelde de talenten waarvoor hij nu geprezen wordt al van jongsaf.
Zijn passie voor dans en choreografie raapte hij op na het bekijken van de filmGhost van Michael Jackson.
Als zanger stak hij de neus aan het venster in 2014 in The Voice, een talentenjacht waartoe hij uitgedaagd werd door een vriend.
Loïc aanvaardde de challenge en werd tweede.
In 2015 werd hij voor België met een indrukwekkende act vierde op het Eurovisie Songfestival.
Datzelfde jaar volgde een deelname én overwinning in het dansprogramma Dance With The Stars op TF1 in Frankrijk.
Al deze ervaringen bundelde Loïc in zijn debuutalbum Selfocracy (2017) waarop hij een inkijk geeft in een melancholische en poëtische wereld, overgoten met een visuele saus van eigentijdse dans.
Het album haalde platinum in België.
Op zijn tweede album Sillygomania spreidt Loïc zijn volle capaciteiten als singer/songwriter, danser, choreograaf en ontwerper tentoon.
Hij dompelt zich onder in zijn passies en angsten en geeft zich bloot in vier diverse karakters: de verleider, de clown, het kind en de melancholicus.
Loïc drijft zijn verpersoonlijking van die verschillende karakters tot het uiterste.
Beeld je de esthetiek in van een Tim Burton film die fascinaties oproept met Sias transgenetische pop.
Halloween knipoogt om de hoek met de kortfilm die hoort bij het zoet-zure nummer Candy.
Nieuwe themas zijn de weigering om op te groeien in On Fire, zelfdestructieve charme in Heartbreaker en een pleidooi aan de sterrenin de enige Franstalige song op het album: Monsieur, Madame.
Alles wordt versterkt, niets is verborgen.
Zoals in een sprookje dat hem betovert met donkere magie en waarin hij uiteindelijk zichzelf vindt.
Een fenomeen.
29-05-2020 om 15:09
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
DE ZOMER DOOR MET GOEDE TIJDEN, SLECHTE TIJDEN
Zijn Valentijn (Vincent Visser) en Amelie (Bo Maerten) de dupe geworden van de vete tussen Ludo (Erik de Vogel) en Richard (Edwin Jonker)? En hoe veel verder gaan Ludo en Richard nog voor het schilderij?
Donderdagavond eindigde het dertigste seizoen met een spannende aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden.
Pas na de zomer wordt bekend hoe het de Meerdijkers in deze benarde posities vergaat.
Maar er is goed nieuws!
Fans hoeven hun favoriete soapacteurs niet lang te missen!
Om de zomer te overbruggen is Goede Tijden, Slechte Tijden een speciale samenwerking aangegaan met RTL Boulevard.
Vanaf vrijdag 5 juni brengen zij samen de zomer special: Goede Tijden, Zomer Tijden, een wekelijkse online talkshow, exclusief te zien op de websites van RTL Boulevard en GTST én bij Videoland.
Presentatrice Froukje de Both ontvangt elke week één van de acteurs van de huidige cast samen met een oudgediende.
Zo zijn onder andere Marly van der Velden, Ferry Doedens, Fajah Lourens, Inge Ipenburg, Dorian Bindels en Jim Geduld te gast.
Samen bespreken ze memorabele scènes van de afgelopen 30 jaar, geven ze spannende spoilers over wat hun personages in het nieuwe seizoen te wachten staat en komt ook het dagelijks leven van de acteurs aan bod.
In de imposante geschiedenis van 30 jaar dagelijkse soap is er veel gebeurd en GTST trakteert daarom ook op seizoenssamenvattingen van alle 30 seizoenen.
Vanaf 8 juni wordt er op maandag, woensdag en zaterdag een seizoenssamenvatting online geplaatst op GTST.nl.
Ook op de GTST socials worden de fans getrakteerd met onder andere extra fragmenten, oude fotos en quizzen!
Zo zit de kijker er binnen no time helemaal in!
Het 31e seizoen van Goede Tijden, Slechte Tijden is vanaf 31 augustus elke maandag tot en met donderdag te zien om 20.00 uur bij RTL 4.
Op 1 oktober 2020 viert de serie haar 30-jarig bestaan.
Goede Tijden, Slechte Tijden wordt geproduceerd door EndemolShine Nederland.
'Goede Tijden, Zomer Tijden' is een productie van Blue Circle in samenwerking met EndemolShine Nederland.
29-05-2020 om 15:02
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
VTM ZOEKT BESTUURDERS MET UNIEKE GEPERSONALISEERDE NUMMERPLAAT
Woensdag werd in Gentbrugge een auto met de nummerplaat COVID-19 gespot.
Al snel ontstond de vraag: wie is de persoon achter deze nummerplaat?
En waarom heeft hij of zij die plaat gekozen?
Het houdt de Vlaming duidelijk bezig en net vandaag lanceert VTM een oproep voor een nieuw programma waarin de zender op zoek gaat naar de mensen en verhalen achter gepersonaliseerde nummerplaten.
Want deze bestuurder is niet de enige met een unieke, gepersonaliseerde nummerplaat.
Er rijden er in België maar liefst 45.000 rond.
Op autostrades, in parkings, op landweggetjes en kruispunten: ze springen meteen in het oog.
En dan komen al snel de vragen: waarom die plaat, wat is het verhaal en wie is de bestuurder erachter?
Wanneer het nieuwe programma wordt uitgezonden, is nog niet bekend.
29-05-2020 om 14:58
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
STUDIO BRUSSEL VIERT VAKANTIE IN EIGEN LAND MET CAMPING BELGICA
Studio Brussel viert deze zomer vakantie in eigen land en brengt de zomer door op Camping Belgica, een tijdelijke oase van goede muziek en zomerse vibes.
Elke avond serveren de beste dj's er hun soundtrack bij de ondergaande zon.
Live vanop een afgelegen, idyllische locatie in Vlaanderen.
Van hiphop tot soul, van house tot disco en van reggae tot dancehall: Camping Belgica serveertalles wat heet in de oren klinkt en zich laat combineren met gin-tonic in het glas en vlees op de barbecue.
Gordels vast voor een muzikale wereldreis.
Extra zwoele trips zijn vanaf vrijdag 3 juli ook te vinden op de cd-compilatie Camping Belgica, samengesteld door 30 Belgische top-dj's.
Camping Belgica: vanaf vrijdag 3 juli elke zomeravond van 18.00 tot 23.00 uur, live op de radio en via de Studio Brussel-app.
29-05-2020 om 14:56
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
28-05-2020
KLANTEN WILLEN GRAAG SNEL RESTAURANT OF CAFE BEZOEKEN
Klanten staan te popelen om hun favoriete restaurants en cafés opnieuw te mogen bezoeken.
Om hun terugkeer veilig te laten verlopen, verwachten ze dat de horeca inspanningen levert.
Horeca-uitbaters verwachten op hun beurt maatregelen van de overheid.
De UGent heeft de voorbije weken restaurant- en caféuitbaters en hun bezoekers bevraagd.
De onderzoekers wilden weten wat consumenten nodig hebben om zich veilig te voelen wanneer cafés en restaurants hun deuren weer mogen openen.
Restaurant- en caféuitbaters vrezen minder klanten
Het merendeel (85%) van de restaurant- en caféuitbaters verwacht 45% procent minder klanten over de vloer te krijgen bij de heropening van hun zaak.
Ze vermoeden dat klanten eerder voorzichtig zullen terugkeren en dat de overheid maatregelen zal bepalen die een invloed hebben op hun maximumcapaciteit.
Mogelijke maatregelen zijn de handen ontsmetten, de tafels en de stoelen na elk bezoek desinfecteren, geen menukaarten uitwisselen en de afstand van 1,5 meter respecteren.
Klanten vrezen vooral besmetting
Zowat 60% van de klanten geeft aan onmiddellijk het bezoek aan restaurants of cafés te hernemen met dezelfde, hogere of lagere frequentie als voor de verspreiding van COVID-19.
De overige 40% is iets voorzichtiger en zal het bezoek enkele weken uitstellen.
De belangrijkste reden om het bezoek uit te stellen is de vrees voor besmetting.
Uit het onderzoek blijkt ook dat klanten momenteel liever zelf koken of een nieuwe voorkeur ontwikkelden om maaltijden af te halen of bij hen thuis te laten leveren.
Om hun terugkeer veilig te laten verlopen, verwachten klanten dat de horeca inspanningen levert door maatregelen in te voeren.
Het is opvallend dat restaurant- en caféhouders het belang dat hun klanten hechten aan de maatregelen systematisch lager scoren dan de klanten zelf.
Dat is voornamelijk het geval voor de 1,5 meter afstandsmaatregel en het plaatsen van plexiwanden tussen de tafels.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door de vakgroep Landbouweconomie van de UGent.
Aan de eerste fase van het onderzoek namen 1083 klanten en 307 restaurants en cafés deel.
In een volgende fase wordt de haalbaarheid en de invulling van de opgelegde maatregelen bij de heropstart onderzocht.
28-05-2020 om 16:41
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
TV- DECORBOUWER DEUSJEVOO EN COMMUNICATIEBUREAU REMY COMMUNICATION SLAAN DE HANDEN - FIGUURLIJK - IN ELKAAR
De Limburgse decorbouwer voor tv en interieurdesign Deusjevoo en het Leuvense communicatiebureau Remy Communication zijn al langer partners, maar crisistijden bevestigen wat je aan elkaar hebt.
Als communicatie-expert zorgen wij mee voor de launch van Deusjevoos nieuwste product: microstudios voor bedrijven om in topcondities de juiste belichting, de juiste akoestiek én volledig virusvrij - te videocallen, aldus Christophe Wels, chief van Remy Communication.
En plots kwam Deusjevoo-zaakvoerder Jo Peters kennis van tv-studios wel héél goed van pas om ons ook thuis goed in beeld te brengen tijdens calls met onze klanten of onze collegas. Hier kwamen interne en externe communicatie én jarenlange ervaring in tv-studios bouwen dicht bij elkaar.
Videocallen.
Het is zowat 50 % van de dagelijkse tijdsbesteding geworden voor thuiswerkers in deze coronatijden.
En de kans is reëel dat het een belangrijk onderdeel zal blijven in het bedrijfsleven, thuis of vanop kantoor (voor calls naar klanten, bijvoorbeeld).
Als marketing- en communicatiebureau betekent dit ook dat pitches en creatieve interne brainstorms voorlopig vanuit ieders home office gebeuren, aldus Christophe Wels van Remy Communication.
Goed overkomen op webcam
Dagelijkse kost, zou je denken, al loopt dat toch wat anders dan wanneer dit fysiek met collegas en live bij de klant gebeurt.
Jo Peters, al 20 jaar zaakvoerder van Deusjevoo, dé tv-studiobouwer in België denk onder andere aan Familie, 'Is Er Een Dokter In De Zaal? en Zot Van Koken - helpt ons op weg met zijn 9 tips om goed over te komen op de webcam.
Een slechte belichting, rare positie van de webcam, achtergrondgeluiden en vreselijke decors, ik heb wat gezien de laatste weken, vertelt Jo al lachend. Allemaal te begrijpen natuurlijk in deze omstandigheden, maar ook niet zo moeilijk om de basisprincipes bij tv-opnames ook over te nemen in je huiselijke setting.
Communicatie op afstand
Ook Christophe zag al wat misgaan tijdens videocalls.
Mensen die door elkaar spreken, die elkaar onderbreken of gewoon niet aan het woord raken. Gelukkig zijn hier ook tips & tricks voor om de communicatie op afstand te optimaliseren.
Quizzen maar!
Remy Communication en Deusjevoo gooiden hun expertises samen en dit resulteerde in een quiz die op speelse wijze uitlegt hoe jij van jouw home office een professionele virtuele werkruimte maakt én hoe je beter kan communiceren en presenteren via video.
28-05-2020 om 16:29
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
CULTUUR EINDELIJK OP DE POLITIEKE AGENDA
Maandagnamiddag ontving eerste minister Sophie Wilmès, geflankeerd door alle regionale cultuurministers en federale collega-ministers bevoegd voor begroting, financiën en werk, een compacte delegatie uit de culturele sector.
Deze delegatie verenigde organisaties, federaties en individuen uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië.
Tijdens deze meer dan twee uur durende vergadering werden gedachten uitgewisseld over de impact van Corona op de cultuursector: er werd gesproken over steunmaatregelen, het perspectief op relance en er werd ook ingegaan op de langere termijn.
Cultuur prioritair op de agenda
De premier sprak haar grote bekommernis uit over de toekomst van de Belgische culturele sector.
Ze drukte de delegatie op het hart dat die vanaf nu centraler komt te staan op de politieke agenda.
Ze gaf aan dat deze Corona-crisis het belang maar ook de kwetsbaarheid van een aantal domeinen extra in de verf zet, waaronder naast de zorg ook de kunsten.
De mazen van het net
De delegatie vatte de vergadering aan met een dringend appèl om de precariteit te erkennen van onafhankelijke kunstenaars en kunstenaars, waarvan een groot deel met tijdelijke contracten werkt.
11 weken in de lockdown ontvangt deze groep flexwerkers nog steeds geen tijdelijke werkloosheid voor verloren opdrachten.
Voor hen werd een toegang tot de gewone werkloosheid bepleit, voor de periode april tot minstens eind december: een année blanche die de delegatie overigens ook naar voren schoof voor alle andere lopende maatregelen voor de cultuursector.
Alle aanwezige ministers erkenden de problematiek van de flexwerkers.
Premier Wilmès verwacht in dat dossier een doorbraak in de komende week, maar wijst erop dat er een meerderheid in de Kamer nodig is voor zon maatregel.
De meerderheid die er wel al is in de bevoegde kamercommissie is volgens minister Muylle in die zin wel bemoedigend.
Relance
De regering wil een tweede Coronagolf vermijden en nam vandaag dus nog geen engagement over timing voor de relance van de cultuursector.
De eerste minister beloofde wel, op vraag van de delegatie, om contact op te nemen met de GEES en te pleiten voor een directere betrokkenheid van de kunstensector in de strategische relanceplannen voor onze economie en samenleving.
Voor de audiovisuele sector werden twee dringende maatregelen bepleit: de snelle oprichting van een garantiefonds om opnames te kunnen verzekeren en een uitzondering op de regels rond social distancing voor acteurs en actrices (mits testing), zodat de sector snel weer aan de slag kan.
Dit als een eerste stap in het kader van een bredere heropstart ook in de live- en podiumkunsten.
Wat de podiumkunsten betreft attendeerde de delegatie de overheid op de noodzaak om locaties te heropenen voor het publiek, wat alleen mogelijk is met gevalideerde veiligheidsprotocollen en een herstelplan.
Vlaams Minister-President en Minister van Cultuur Jan Jambon merkte op dat hij klaar staat voor de sector, en dat snel duidelijkheid komt over het Vlaamse noodfonds. Hij bevestigde daarbij dat ook steun zal vrijgemaakt worden voor niet structureel gesubsidieerde actoren, en momenteel onderzocht wordt hoe dit in de praktijk zal opgezet worden. Een studie van Graydon toont volgens hem aan dat cultuur door deze crisis zwaarder getroffen wordt dan andere sectoren.
Waals Cultuurminister Linard engageerde zich om het overleg met de verschillende sectorale federaties voort te zetten, om aangepaste herstelmaatregelen te kunnen treffen voor de betrokken disciplines, met name de boekensector, de beeldende kunsten en muziek.
Samenwerking
De delegatie pleitte voor een echte samenwerking met het beleid, zowel tijdens als na deze crisis, die onder meer moet leiden tot meer en preciezer cijfermateriaal over onze sector.
Een betere sociale bescherming van kunstenaars moet centraal staan bij structurele beslissingen die in de toekomst moeten worden genomen.
De premier antwoordde dat wat haar betreft zon engagement deel moet uitmaken van een volwaardig regeerakkoord.
Rond de tafel: Sophie Wilmès (premier ministre), Alexander DE CROO (minister van financiën), David CLARINVAL (fed minister begroting), Nathalie MUYLLE (minister van werk), Jan JAMBON (Vlaams minister Cultuur), Bénédicte LINARD (FR talig minister cultuur), Isabelle WEYKMANS (duitstalige gemeenschapsminister cultuur), Rudi VERVOORT (m-p brusselse regio) en Pascal SMET (staatssecretaris brussels gewest).
Cultuurdelegatie: Artiestencoalitie (De Acteursgilde, Componisten Archipel Vlaanderen, GALM (muzikanten), NICC (beeldende kunstenaars), Scenaristengilde, Unie van Regisseurs, Urban Dance Netwerk, Vlaamse Auteurs Vereniging (auteurs) State of the Arts) vertegenwoordigd door Tom Kestens, Els Silvrants-Barclay, Johan Van Assche), Artists United (Servaas Lecompte), VOFTP (An Jacobs) en Jan Temmerman (Cultuurloket). Pierre Dherte, comédien, Président de lUnion des Artistes du spectacle (vivant et enregistré), Jean-Yves Roubin, producteur, UPFF (Union des Producteurs Francophones), Philippe Goffe, libraire, président du PILEn (partenariat interprofessionnel du livre et de l'édition numérique), Léa Mayer, artiste plasticienne, avec le soutien de la Fédération des Arts Plastiques et de la Sofam, Sandrine Deegen, chef monteuse, Fédération Hors Champ, Stéphane Ginsburgh, musicien, Collectif Artistes Affilié.e.s, Françoise Havelange, coordinatrice FEAS (Fédération des employeurs des Arts de la Scène), Samuel Tilman, réalisateur, Pro Spère (Fédération des professionnel.les de laudiovisuel)
28-05-2020 om 16:24
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NA CORONA ZAG RENE KARST ZIJN AUTO UITBRANDEN: "GELUKKIG IS HIJ VERVANGBAAR!"
Pech blijft de Nederlandse zanger René Karst achtervolgen.
In het voorjaar werd de zanger van Atje voor de sfeer en Annemarie keihard getroffen door het coronavirus, inclusief een hospitalisatie en herstel.
Vorige week werd de slaap van het gezin Karst abrupt onderbroken.
Mijn vrouw schrok wakker van een explosie die ze buiten had gehoord. Het gebeurde dinsdagnacht. Het was iets na twee. Ze sprak over een harde plof. Half slapend trok ze de gordijnen open en vervolgens zag ze dat onze wagen op de oprit stond te branden. We hebben meteen de brandweer gebeld en in afwachting van hun komst, trokken we naar buiten. Mijn dochter had hem nog volgetankt, dus stel je voor dat hij ontplofte. We waren allemaal meteen wakker. Opnames van de uitslaande brand deelde ik op mijn sociale media in de hoop dat er misschien getuigen zijn die iets verdacht hebben gezien. Ze mogen ons altijd een seintje geven, ook anoniem.
Het onderzoek loopt nog, maar René heeft een sterk vermoeden dat ze het slachtoffer werden van een brandstichter.
Ik denk niet dat er iemand mij of mijn gezin iets persoonlijk wil aandoen, maar dat die persoon het eerder heeft gemunt op duurdere wagens. Met de auto is het klaar. Die is niet meer te herstellen. Uiteraard is dat niet prettig, anderzijds zijn we gewoon opgelucht dat er geen slachtoffers zijn gevallen. Leuk is het niet, maar een wagen is gelukkig wel nog vervangbaar.
René Karst probeert het incident ondertussen te vergeten door zich te focussen op de promotie van zijn nieuwe single Annemarie.
In de Lage Landen zijn ze enthousiast. Ment heeft de clip in hoge rotatie staan én heel wat radiostations en Vlaamse fans stuurden mij al felicitatieberichten. Annemarie combineert het beste van 2 werelden. Het is een feestelijk liedje met een radiovriendelijk karakter en daardoor de ideale opvolger van Atje voor de sfeer. Ik kijk er nu al naar uit om het in Vlaanderen te komen promoten. We zijn in aantocht.
28-05-2020 om 16:14
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
EXTRA CONCERTEN 30 JAAR MAMA'S JASJE IN ANTWERPEN & LEUVEN
Mamas Jasje kondigde vorige week een exclusieve verjaardagstournee aan om hun 30-jarig bestaan in stijl te vieren.
In het voorjaar van 2021 doet de hitgroep uit de jaren '90 enkele van Vlaanderens mooiste theaterzalen aan. O
p zaterdag 17 april speelt Mama's Jasje in De Roma in Antwerpen, op zaterdag 24 april in Het Depot in Leuven, op vrijdag 30 april in Capitole in Gent, op zaterdag 8 mei in Kursaal in Oostende en op vrijdag 14 mei in Ethias Theater in Hasselt.
De ticketverkoop ging meteen hard!
De shows in Antwerpen en Leuven zijn reeds uitverkocht.
De laatste tickets zijn beschikbaar voor de shows in Gent, Oostende en Hasselt.
De band rond singer-songwriter Peter Vanlaet voegt daarom twee extra concerten aan de reeks toe, op zondag 25 april in Het Depot en op zaterdag 22 mei in De Roma.
Tickets voor beide nieuwe data zijn nu beschikbaar.
28-05-2020 om 16:12
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
NPO 3FM VIERT OPENING HORECA MET 3FM TERRASTIVAL
Heel Nederland kijkt er reikhalzend naar uit: op Pinkstermaandag mogen vanaf 12.00 uur de terrassen weer open. 3FM-djs Rob Janssen, Olivier Bakker, Kevin van Arnhem en Vera Siemons maken daarom live-radio vanaf een terras in Leiden.
Natuurlijk om te vieren dat de maatregelen versoepeld zijn en om met mensen in gesprek te gaan.
De afgelopen twee maanden hield het coronavirus de wereld in zijn greep en Nederlanders bleven massaal thuis vanwege de intelligente lockdown.
Maar nu mogen de terrassen weer open!
DJ Rob Janssen wilde dat moment niet ongemerkt voorbij laten gaan en bedacht daarom het 3FM Terrastival.
Om 12.00 uur starten de live-uitzendingen op het terras in Leiden: op precies hetzelfde moment dat de terrassen in Nederland weer open mogen.
Het 3FM Terrastival gaat door tot het donker wordt en eindigt om 22.00 uur s avonds.
Het belooft een zonnige dag te worden waarbij luisteraars zich kunnen verheugen op lekkere zomerse muziek.
Onder het genot van een ijskoud drankje mag het terraspubliek verzoeknummers aanvragen terwijl zij getrakteerd worden op live-optredens van onder anderen Dave Budha en Tim Dawn.
Een mooie manier om te vieren dat de maatregelen van de lockdown versoepeld worden.
Het 3FM Terrastival is een samenwerking tussen NPO 3FM, KRO-NCRV, AVROTROS en NTR.
Op maandag 1 juni van 12.00 tot 22.00 uur te horen op NPO 3FM, via 3fm.nl en de 3FM-app
28-05-2020 om 15:59
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
FRED VAN LEER VERPLAATST VERJAARDAGSFEEST IN ROTTERDAM AHOY NAAR SEPTEMBER 2021
Fred van Leer laat vandaag aan zijn fans en volgers weten dat hij zijn grootse verjaardagsfeest in Rotterdam Ahoy een jaar verplaatst naar 17 en 18 september 2021.
Hiermee schept hij duidelijkheid voor alle bezoekers en andere betrokkenen.
Tijdens de persconferentie op 21 april jl. maakte het kabinet bekend dat grootschalige evenementen zoals Fred & Friends in Rotterdam Ahoy niet mogelijk zijn tot 1 september 2020.
Naar aanleiding van dit bericht en de ontwikkelingen hieromtrent heeft Fred van Leer, samen met zijn team, besloten om zijn show Fred & Friends te verplaatsen naar 17 en 18 september 2021.
Natuurlijk is dit een enorme domper. Voor ons als team, voor het publiek en voor mijn Friends: de artiesten die in Ahoy op mijn verjaardagsfeest komen en de show zoveel kleur gaan geven. Maar gezondheid en veiligheid is het allerbelangrijkste en daarom zijn we tot dit besluit gekomen. We hebben de afgelopen tijd niet stil gezeten en we hebben dan ook meteen goed nieuws. We verplaatsen het naar exact een jaar later: 17 en 18 september 2021. Het weekend waarin ik 45 jaar word.
Op dit moment zijn we druk bezig en werken we plannen uit om de voorpret van het feest, voor al die mensen die een ticket gekocht hebben, nog groter te maken. Want Fred & Friends is niet alleen een te gekke avond uit, de boodschap die we daar met elkaar gaan uitdragen gaat over zoveel meer. Over inclusiviteit, tolerantie en over jezelf zijn, voluit in al jouw geuren en kleuren.
Iedereen die tickets geboekt heeft, ontvangt binnenkort per mail meer informatie van Eventim, onze officiële ticketpartner.
Fred:Het duurt even maar het feest wordt alleen maar groter. Hoe te gek is het als we over ruim een jaar met elkaar in die zaal staan, deze periode achter ons hebben gelaten en niet alleen mijn verjaardag kunnen vieren, maar ook ons samenzijn na een periode als dit?
Er zijn nog tickets voor de shows op vrijdag 17 en zaterdag 18 september 2021 en deze zijn verkrijgbaar via eventim.nl en fredandfriends.nl.
28-05-2020 om 15:51
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
WICKIE DE VIKING EERSTE NIEUWE FAMILIEFILM IN HEROPENDE NEDERLANDSE BIOSCOPEN
Wickie de Viking - Het magische zwaard verschijnt 1 juni als eerste nieuwe familiefilm in de bioscopen in Nederland.
Na het succes van de serie, is dit de allereerste animatiefilm gebaseerd op het bekende figuur.
De Nederlandse stemmencast van de film bestaat uit Matheu Hinzen (Junior Songfestival, Onze Jongens) als Wickie de Viking en Sterre Koning (Junior Songfestival, Whitestar, Project Gio) als Wickie's vriendinnetje Ylvi.
Wickie de Viking: Het magische zwaard is een film van Studio 100 en wordt uitgebracht door Splendid Film.
De film is vanaf 1 juni exclusief te zien in de Nederlandse bioscopen.
Het verhaal
In Wickie de Viking: Het magische zwaard wil Wickie maar al te graag mee met zijn vader op avontuur! Alleen ziet Halvar dat helemaal niet zitten, hij vindt Wickie nog veel te jong. Alles verandert echter wanneer Wickies moeder Ylva door een magisch zwaard wordt omgetoverd in een gouden standbeeld. Wickie moet en zal zijn moeder redden, terwijl hij ondertussen ook aan zijn vader moet bewijzen dat hij wél klaar is voor het echte werk Zal Wickie slagen in zijn opzet en weer veilig aanmeren in Flake?
28-05-2020 om 15:48
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
SPORTPALEIS GROUP VERTEGENWOORDIGD IN EUROPEES NETWERKVAN ORGANISATOREN
De impact van de coronacrisis op de evenementensector stopt uiteraard niet aan de grenzen van ons land.
Dit betekent dat overleg op Europees niveau meer dan ooit nodig is.
De YES Group is al sinds 2006 in Europa actief bezig met het delen van kennis en best practices wat betreft safety en veiligheid op festivals en concerten.
De resultaten van de vele seminars, opleidingen en workshops zijn vaak voor de festival- of concertbezoeker niet altijd zichtbaar.
Maar achter de schermen is de voorbije jaren op het vlak van crowd management en security heel wat veranderd.
Na de terreuraanslagen op onder meer concertzalen in Europa bleek het werk van de YES Group een uitstekende basis voor de verdere ontwikkeling van de veiligheid op evenementen.
Nieuwe uitdagingen
Vandaag staat de live muziekindustrie opnieuw voor een grote uitdaging en opnieuw springt YES Group in de bres voor de sector.
"In normale omstandigheden bespreken we binnen YES Group vooral crowd management en veiligheid. Maar vandaag staat het kompas uiteraard op de maatregelen die we moeten nemen om ondanks het coronavirusopnieuw op korte en lange termijn theater- en concertbezoeken en grote culturele en sportieve evenementen weer mogelijk te maken", aldus Coralie Berael, venue manager van Vorst Nationaal en namens Sportpaleis Group lid van YES Group.
Coralie Berael maakt deel uit van de Programming Board van YES Group.
"Dit wel zeggen dat we belangrijke topics analyseren, content voorzien voor bijvoorbeeld seminaries en projectopvolging ten voordele van de evenementensector", zegt Coralie.
"We komen momenteel elke week virtueel samen om de situatie in elk land te bespreken en enigszins tot een zekere consensus te komen wat maatregelen betreft waar onze sector mee kan of gaat moeten leven. We zijn met YES Group zeer actief bezig om evenementen in Europa in goede en veilige banen te leiden."
"De groep is gebaseerd op vertrouwen. We delen ervaringen en informatie en we leren van elkaar. Er is geen concurrentie binnen dit forum. Het doel is om de beste voorwaarden te creëren voor een voorbeeldige en veilige omgeving op festivals en in concertzalen in heel Europa. Dit netwerk is zonder overdrijven een revolutie voor de industrie", zegt Pascal Viot, veiligheidsmanager bij Paléo Festival en een van de bestuurders van YES Group.
Over YES Group
YES Group is de afkorting van Yourope Event Safety Group en is een onderdeel van Yourope, een vereniging van 90 Europese festivals, opgericht in 1998. YES Group zelf bestaat sinds 2006 en werd opgericht door Henrik Bondo Nielsen, hoofd Divisie Service en Veiligheid van het Roskilde Festival, en Chris Kemp, professor crowd management aan de Bucks New University in Engeland.
De groep telt veiligheidsdeskundigen uit 26 Europese landen. De leden wisselen vooral kennis en ervaring uit over een breed scala aan veiligheidsvraagstukken. Het doel is om ervoor te zorgen dat iedereen op de best mogelijke manier een veilige omgeving voor festival- en concertbezoekers kan creëren. Meestal komt de groep twee keer per jaar samen en organiseert dan verschillende seminaries en workshops. In samenwerking met Bucks New University loopt trouwens ook een trainingsprogramma rond veiligheid en beveiliging van evenementen.
28-05-2020 om 15:27
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
DU BOVENAAN EVERGREEN TOPLIJST VAN DE JAREN 70
Du van Peter Maffay staat op de eerste plaats van de Evergreen Toplijst van de Jaren 70 van NPO Radio 5.
De door luisteraars samengestelde lijst vormt de afsluiting van De Week van de Jaren 70.
De Evergreen Toplijst is op vrijdag 29 mei tussen 07.00 en 20.00 uur te horen op NPO Radio 5.
Maffay stoot na een spannende nek-aan-nekrace Hotel California van Eagles van de troon, dat de afgelopen vijf jaar de lijst aanvoerde en nu op de tweede plek eindigt.
Nummer drie is Bridge Over Troubled Water van Simon & Garfunkel.
Vorig jaar was die positie voor Bohemian Rhapsody van Queen, dat nu vijfde staat.
One Way Wind van The Cats is op plaats negen de hoogst genoteerde Nederlandse inbreng.
De top 10:
1. Du - Peter Maffay
2. Hotel California - Eagles
3. Bridge Over Troubled Water - Simon & Garfunkel
4. Stairway To Heaven - Led Zeppelin
5. Bohemian Rhapsody - Queen
6. Child In Time - Deep Purple
7. Paradise By The Dashboard Light - Meat Loaf
8. Let It Be - The Beatles
9. One Way Wind - The Cats
10. I Put A Spell On You - Creedence Clearwater Revival
De Evergreen Toplijst van de Jaren 70 start vrijdag 29 mei om 07.00 uur met True Love Thats A Wonder van Sandy Coast.
NPO Radio 5 NPO Radio 5 is dé zender met muziek uit de jaren 60, 70 en 80 en is te beluisteren via kabel, internet, digitale tv, satelliet en digitale radio (DAB+).
28-05-2020 om 15:24
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
CORONA DOET BOMMA EN BOMPA VIDEOBELLEN
Sinds de start van de coronamaatregelen heeft liefst drie op de vier Belgen al videogesprekken met familie, vrienden of kennissen gevoerd.
Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek bij meer dan 1.500 Belgen uitgevoerd door Indiville in opdracht van Telenet.
Vooral grootouders en kleinkinderen, en ouders met kinderen die niet langer thuis wonen (61%), belden tijdens de lockdown met elkaar over video.
We zochten ook tal van creatieve oplossingen om ons normale leven verder te zetten: zo probeerden we de gezelligheid van het café in huis te halen door te e-peritieven met vrienden (18%) en een op de vijf (24%) kon zijn hobbys zelfs blijven uitoefenen dankzij het internet.
Ook al kunnen we elkaar sinds de coronamaatregelen van kracht zijn niet of beperkt fysiek zien, toch zochten we de afgelopen weken massaal naar digitale oplossingen om contact te houden.
De coronacrisis heeft voor de grote doorbraak van het videogesprek gezorgd: liefst 75% van de Belgische bevolking belde met familie, vrienden of kennissen via video.
Bijna een op de twee (44%) leerde sinds midden maart apps en internettoepassingen voor het eerst kennen en gebruiken.
Onder andere Zoom en Teams waren dé ontdekkingen van deze crisis.
Zo gaf 20% aan voor het eerst Zoom te gebruiken en 13% maakte sinds de lockdown kennis met Teams.
Hoe jonger, hoe vaker de respondenten aangeven nieuwe toepassingen te gebruiken (56% bij 18-34-jarigen), maar ook in de hogere leeftijdscategorieën liggen de cijfers relatief hoog: 38% bij 50-64-jarigen en 34% bij 65-79-jarigen.
Videobabbel met kinderen en kleinkinderen
Vooral ouders met kinderen die niet meer thuis wonen, belden hoofdzakelijk via video (61%).
Ook grootouders met kleinkinderen zeggen vooral videogesprekken te gebruiken om met elkaar te communiceren en elkaar te zien (61%).
Van zodra er geen (kleine) kinderen meer in het spel zijn, laten we het beeld achterwege.
Volwassen respondenten gaven aan hun grootouders vooral te bereiken via een gewoon telefoongesprek (47%).
Om andere familieleden of kennissen te bereiken, gebruikte 56% eerder berichten zoals sms of sociale media. Voor goede vrienden was dat voor 64% het geval. T
och wint de videocall ook daar aan terrein met 44% voor familieleden of kennissen en 47% voor goede vrienden.
Al zijn er ook Belgen die helemaal geen fan zijn van videogesprekken.
Van de 25% die geen videocalls deed, zegt 47% hier geen nood aan te hebben.
33% zegt het niet graag te doen en 16% vindt het gewoon heel vreemd om op die manier te communiceren met familie en vrienden.
Bourgondiërs en online fitness
Ook al moeten we de cafés en restaurants al een tijd missen, toch blijft de Belg een echte Bourgondiër.
Zo maakte bijna tien keer meer mensen (18%) voor het eerst kennis met e-peritieven, oftewel: via video met vrienden bellen terwijl er een glas wordt gedronken of een hapje wordt gegeten.
Voor de coronacrisis deed slechts 2% van de Belgen aan dit soort virtuele aperitief.
Meer dan een op de vijf (24%) kon dankzij het internet zijn hobbys ook blijven uitoefenen tijdens de lockdown.
Zo volgde 10% online vergaderingen voor verenigingen waarin ze actief zijn, terwijl 4% dat voordien al deed.
Enkele mogelijke nieuwkomers sinds de coronacrisis: 5% geeft aan online te fitnessen en 4% volgde online repetities of les voor muziek, dans of toneel.
Het is voorlopig nog afwachten of dit blijvers zullen zijn.
Vaker online
Gezien ons sociale leven ingeperkt werd door de coronamaatregelen, geeft 64% van de respondenten zoals te verwachten aan meer tijd online te spenderen.
Gemiddeld gaat het om 5 uur per dag. 18- tot 34-jarigen spendeerden met 7 uur het meeste tijd online.
13% schafte zelfs extra schermen of datadiensten aan.
Isabelle Geeraerts, woordvoerster Telenet: Dit onderzoek kwantificeert enkele trends die we de laatste weken zagen opduiken. Het maakt ook duidelijk dat we heel snel en massaal de omschakeling naar online connectie met elkaar hebben gezocht - en hebben gevonden. De helft (51%) van de respondenten zegt door de coronacrisis meer dan ooit te beseffen hoe belangrijk internet in hun leven is. Toch willen we uiteraard ook graag weer naar buiten en elkaar in het echt zien, want 45% wil na afloop van de maatregelen proberen om veel minder tijd door te brengen op schermen. Internet en de bijhorende toepassingen mogen ons dan wel geholpen hebben om de lockdown door te komen, we willen ook graag weer een evenwicht vinden tussen onze tijd online en offline.
28-05-2020 om 15:09
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
GEMINI LANCEERT EERSTE BELGISCHE ARMBAND OM CONTACTLOOS TE BETALEN
Het Belgische armbandenmerk Gemini heeft met zijn smart jewelry een primeur beet.
Ze lanceren namelijk de eerste handmade in Belgium armband waarmee je contactloos kan betalen.
Hiermee speelt het bedrijf in op de behoefte om mobiel te betalen die door de coronacrisis sterk is toegenomen.
Dankzij een ingebouwde chip gebeurt de betaling volledig contactloos en tot 50 euro zonder pincode.
In ons land werkt het merk hiervoor samen met een Belgische grootbank, waarvan de naam in juni bekendgemaakt wordt.
Gemini ziet het echter groot want tegelijkertijd lanceren ze een testproject in Zweden en Noorwegen waarna het merk nog verder internationaal wenst uit te breiden.
Draagt weldra de hele wereld zijn bankkaart rond de pols?
De betaalkaart van de toekomst
Contactloos betalen zit sinds de coronacrisis in de lift.
Daar speelt het Belgische armbandenmerk Gemini op in met de lancering van hun smart jewelry.
Dit slimme broertje van Geminis klassieke armband is uitgerust met een chip die contactloze betalingen aan een betaalterminal mogelijk maakt.
Je hebt zelfs geen pincode nodig voor transactiebedragen tot en met 50 euro.
Zo vervangt deze stijlvolle armband je klassieke betaalkaart en hoef je je portefeuille niet boven te halen aan de kassa.
Dat maakt het winkelen niet alleen praktischer, maar ook veilig en hygiënisch aangezien je voor kleine bedragen geen contact maakt met de terminal.
We willen met deze innovatie niet alleen inspelen op de behoefte om contactloos te betalen, maar boren hiermee ook een nieuw marktsegment aan. Smart jewelry staat immers nog in zijn kinderschoenen dus wilden wij uitpakken met de eerste Belgische variant. Het is alsof je je betaalkaart rond je pols draagt, aldus CEO Arne Schelkens.
Internationaal verhaal met lokale spelers
Het Belgische armbandenmerk Gemini groeide uit van start-up naar KMO en zet nu met deze smartline de volgende stap.
Dat er hierachter een succesverhaal schuilt, blijkt uit de steun die het bedrijf vond bij een Belgische grootbank, die in juni bekendgemaakt zal worden.
Het blijkt echter ook uit internationale plannen.
Tegelijkertijd met België lanceert Gemini namelijk een testproject in Zweden met SEB en in Noorwegen met Nordea.
We zien België en Scandinavië voor dit project als onze testlanden. Momenteel zijn we echter actief in 14 landen om onze smartline internationaal uit te breiden, aldus Schelkens.
Voor de productie van de armbanden werkt Gemini, net als voor de andere collecties, samen met lokale partners.
Zo worden de armbanden vervaardigd in sociale ateliers in Hasselt, Lier en Wallonië.
Een initiatief waarvoor ze in 2018 van Unizo de Provinciale Handmade in Belgium Award kregen.
Fashion meets banking
Onder de leuze fashion meets banking begint Gemini met een kleine collectie. Tegen eind 2020 voorziet het merk een uitgebreide collectie.
Net als de andere armbanden van Gemini gaat het ook hier niet om unisex varianten maar om een mannenlijn.
Vrouwen moeten echter niet treuren want later op het jaar verwacht het merk dit uit te breiden met de eerste vrouwelijke slimme armband.
28-05-2020 om 15:00
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
BUURMAN KOMT MET NIEUWE SINGLE 'DE LENTE WIST VAN NIETS'
Pre-Corona was Buurman frontman Geert Verdickt solo op tour met zijn succesvol album Einzelgänger, een zeer succesvolle rit met flink gevulde zalen, een tour die hopelijk dit najaar verder kan gaan.
DE LENTE WIST VAN NIETS is een tussenstop mét band die evenals de video clip vanuit ieders eigen kot is gemaakt.
Geert Verdickt, frontman van BUURMAN:
Midden maart kreeg ik op één dag van vier verschillende mensen een zelfde gedicht toegestuurd.
Het deed de ronde op internet, en het was een hoopvol gedicht. Schoonheid. Eenvoud. Een gedicht dat geschreven was door een dame uit Italië, Irene Vella."
"Ze schreef het toen de corona crisis loeihard toesloeg in haar land. Het raakte me, en het leek alsof ik er wat mee moest, met die tekst. Op de één of andere manier. In één of andere vorm.
Nu zijn we een paar weken verder.
BUURMAN schreef een lied:
DE LENTE WIST VAN NIETS
"Geschreven, opgenomen en gemixt. Elk vanuit ons kot. Het is een wens. Een perspectief. Dat we delen met Irene. We hebben intussen contact met haar gezocht en gevonden. Met genoegen gaf ze ons de toestemming. Haar gedicht is intussen een paar keer de wereld rond gestuurd"