Rational Love' is onze versie van 'Should I Stay or Should I Go Now'. Een simpel liefdesliedje, dat zowel de rooskleurige als minder rooskleurige facetten verkent. Meer synths dan gewoon gewoonlijk, maar scheurt en kraakt nog steeds langs alle kanten."
16-05-2020 om 18:07
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
FLYING HORSEMAN DROPT NIEUW NUMMER UIT AANKOMEND ALBUM
Iets meer dan een jaar na zijn eerste, The Long Now, is er met Waves Holding Time de tweede worp van SJ Hoffman.
Geen pek en veren voor die eersteling, alleen gènant veel lof.
Maar lauweren en stoef zijn niet SJ Hoffmans ambitie, wél om muzikaal weer nieuwe wegen in te slaan.
Zijn tweede album klinkt anders, volwassener, avontuurlijker ook.
Geproduceerd in een minimumbezetting (Sam Pieter Janssens en SJ Hoffman zelf) en opgenomen met de hulp van talentrijke vrienden als Pieter Van Dessel van Marble Sounds, Leonie Gysel van Arsenal en Pascal Deweze (Metal Molly, Sukilove, Broken Glass Heroes).
De muziek en de teksten zijn geheel van SJ Hoffman hemzelf.
Zijn doel is even helder als ambitieus: zoals hij al duizend keer gepakt werd door muziek van een ander, zo hoopt hij ook met zijn muziek iemand te raken.
Want muziek is emotie voor SJ Hoffman, geen intellectuele bezigheid, eerder een expressie van wat je anders niet uitdrukken kan.
Waves Holding Time verschijnt vandaag bij Starman Records.
16-05-2020 om 17:53
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
COMPACT DISK DUMMIES STELLEN NIEUW ALBUM âNEON FEVER DREAMâ VOOR
Een futuristische koortsdroom, dat is Neon Fever Dream, het nieuwe album van Compact Disk Dummies. Op hun tweede langspeler dromen de West-Vlaamse MIA-winnaars Lennert en Janus Coorevits van hologrammen, drones, drugs, hitte en eenzaamheid. Om dan wakker te worden, het gordijn open te trekken en te beseffen dat fictie niet bestaat. Neon Fever Dream is de coming of age van de Dummies en zet de verwarring van onze tijd om in een donkere, dreigende, maar o zo dansbare popplaat.
In 2017 flitst de titel door zijn hoofd: Neon Fever Dream. Dat wordt m. Lennert Coorevits neemt snel pen en papier en tekent een klein, raamloos, neonverlicht hotel dat wegzakt in drijfzand. De tekening verbeeldt de vervreemding die een koortsdroom opwekt. De sfeer van het desolate hotel en het neonlicht voeren hem in gedachten naar de jaren zestig, en herinneren Lennert aan sciencefictionromans. Hij kruipt door de konijnenpijp, glijdt naar beneden en belandt in de futuristische wereld van auteurs als J.G. Ballard (The Drought), Herbert Frank (Dune) en Philip K. Dick (Do Androids Dream of Electric Sheep?). Om dan te beseffen, zegt Lennert, dat het schijnbaar absurde toekomstbeeld waar zij in de jaren zestig over schreven, nu werkelijkheid is geworden.
Drie jaar na die éne flits en tekening is er nu Neon Fever Dream, is het hotel een dorp, en is de koortsdroom uitgegroeid tot een langspeler, over opgroeien in de nieuwe, technologische wereld, over liefde, over seks, over de roes en al wat waarheid is geworden. Het nieuwe album begint heel jazzy, heel seventies, met saxofoons die de droom oproepen, waarna de fictie vervelt tot non-fictie en de Dummies je de werkelijkheid in trekken, in hun gekende universum van synths, drums, en snaren.
Janus: Muzikaal is alles begonnen met Columbo, de Amerikaanse detectiveserie uit de jaren zeventig. Lennert zette me op dat spoor. De intro van Columbo riep vragen bij me op: wat maakt die muziek nu zo sferisch, zo dromerig? Uit die vraag is de jazzy intro van onze plaat ontstaan, en kleedden we de rest van de nummers in, op onze eigen manier.
Lennert: Vooral dat laatste telt: de eigen manier. Ook in de muziek leidt de complexiteit van onze wereld, de Unheimlichkeit, vaak tot onverschilligheid. Het is zo makkelijk om een genre of een muzikant klakkeloos na te bootsen. Het is net aan de jongeren om een eigen wereld te scheppen, met eigen ideeën, een eigen sound. Deze plaat is beïnvloed door scienfictionromans, ook door de filmmuziek van François de Roubaix en Piero Umiliani, maar Neon Fever Dream is vooral onze eigen twist, het is onze eigen interpretatie van de wereld om ons heen.
Toen Compact Disk Dummies in 2012 Humos Rock Rally wonnen, repeteerden ze in de prefab- garage van vader en moeder Coorevits, in Desselgem. Tussen broodkruimels en bierviltjes schreven de broers aan een eigen verhaal. Acht jaar later is die garage uitgebouwd tot een professionele studio, tot de nok gevuld met gitaren en synths. De nieuwe plaat kwam deels tot stand in een onverwarmde hoeve in Brakel, daar schreven de broers nieuwe nummers, dronken wijn en verjoegen de ram die Janus aanviel, maar het is vooral in Desselgem, daar waar alles ooit begon, dat de Dummies hun nieuwe songs tot een koortsdroom smeedden.
Compact Disk Dummies komen op deze plaat technisch tot wasdom. Je voelt de kilometers die de kerels de voorbije jaren maalden: van huisband van De Ideale Wereld, tot het producen van een hiphopalbum (Uberdope - Graag Gedaan), het schrijven van een soundtrack (VTM-serie De Kraak) en een aantal maanden geleden lanceerden de Dummies nog een EP, Satellites, waarvan singles Cry for me en het gelijknamige titelnummer wekenlang te horen waren op de radio. De EP gaf de broers de vrijheid terug waar ze naar verlangden, en mondt nu uit in Neon Fever Dream: 10 songs, waaronder één geremixte song van de EP, Easy Life.
Lennert: We hebben mekaars kop meer gezien dan die van ons lief. Maar die veelheid aan projecten hield ons scherp en bracht ook veel bij. Bij De Ideale Wereld noopt de tijdsdruk van een televisieproductie tot snel en efficiënt werken. En het schrijven van een soundtrack verplicht je om de bestaande muziekstructuren los te laten, om meer op sound te werken en zonder tekst een verhaal te vertellen. Janus zette ook een forse stap voorwaarts als producer. Dat voel je aan alles.
Voor het artwork van Neon Fever Dream bouwden Compact Disk Dummies met fotograaf Athos Burez een miniatuurdorp met zinkende huizen. Andres Algaba verzorgde de mixage van het nieuwe album en Luuk Cox (Shameboy) sprong mee aan boord als coproducent. Neem daar nog een schare vrouwelijke backingvocals bij, jazzcats Mattias De Craene (saxofoon) en Elias Devoldere (drums) in openingsnummer On Repeat, en de temperatuur loopt op, tot je ijlt van de koorts en s nachts wakker schrikt van de drones, de hitte en de hologram: But we will never fall apart. Theres a life.
16-05-2020 om 17:46
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
JEBROER NEEMT JE IN ZIJN GEDACHTEN MEE 'NAAR DE HEL'
Na Rebel, een nummer dat hij met Regi uitbracht én Machinegeweer, komt Jebroer nu met Naar de hel, een hit zoals hij die alleen kan maken.
Ik hou van risicos en leef vaak op het randje, waar ik balanceer tussen goed en slecht. Daarom lijkt de hel mij veel gezelliger, daar zitten de meeste mensen waar ik me mee kan identificeren. Met dit nummer neem ik je mee in mijn gedachten, die zich vertalen in de song en bijhorende videoclip.
Jebroer zn nieuwste track is opnieuw een energieke mix van Hardstyle en Trap, en gaat over het maken van goede of slechte keuzes in het leven.
Naar de hel is de 3de single die op het Nederlandstalige gedeelte van zijn nog te verschijnen 3-delige album Zes Sechs Six komt te staan.
Jebroer scoorde met een aantal tracks van dit album inmiddels internationaal succes.
Van het Duitse gedeelte Sechs stond Mutter eerder al op #1 in de Beatport Hard Dance Lijst.
Internationaal
Jebroer, die tijdens de recentste Warmste Week het StuBru-podium in Kortrijk nog in vuur en vlam zette, is goed bezig om zijn internationale droom te realiseren.
De vertalingen naar het Duits van zijn gouden Kind van de Duivel, Engeltje, Leven na de dood en 'Marathon zijn in Duitsland, Oostenrijk én Zwitserland inmiddels een succes.
Ook in de Lage Landen is Jebroer een begrip en trakteert hij zijn fans steeds weer op verrassende singles en verhalen.
Ongetwijfeld wordt Naar de hel opnieuw een voltreffer en in afwachting van het moment waarop hij net als zijn collega-artiesten weer de podia onveilig mag maken, is hij nog steeds trending en wordt hij goed gevolgd op de sociale media.
Jebroer: Ik kijk nu al uit naar de filmpjes en varianten op Naar de hel die mijn fans gaan maken. Ze mogen mij erin taggen. Graag zelfs, zegt hij geamuseerd.
Naar de hel van Jebroer is vanaf vandaag digitaal beschikbaar en verschijnt op het ROQ N ROLLA Music-label.
MEER DAN 12.000 HANDTEKENINGEN VOOR MEER STEUN AAN LIVE EVENT INDUSTRIE
Een aantal organisaties uit de evenementensector hebben zich naar aanleiding van de coronacrisis verenigd en voeren campagne onder de slogan Your Culture, Our Future.
Ze schreven een open brief aan de federale regering.
Al meer dan 12.000 mensen uit de sector hebben ondertussen hun handtekening onder het document gezet.
Er bestaat heel wat onbegrip rond onze sector waardoor heel wat beroepen, zelfstandigen en bedrijfjes in het gedrang komen en geen ondersteuning krijgen. Toch zijn ze essentieel voor onze toekomst, aldus Coralie Berael, venue manager van Vorst Nationaal.
Dat is meteen ook de reden waarom we vanuit Vorst Nationaal en de volledige Sportpaleis Group deze campagne voluit ondersteunen.
Binnenkort zullen onze beroepen van het toneel verdwenen zijn. Alle actoren die van idee tot factuur voor of achter de schermen in de weer zijn om eender welk evenement mogelijk en authentiek te maken, zullen immers verdwenen zijn. De economische gevolgen van de huidige crisis voor de cultuurwerkers is nu al dramatisch te noemen. Zonder federaal cultuurfonds, halen wij het einde van de crisis niet stellen de initiatiefnemers.
En wat als wij er niet meer zijn? Wie zal uw steden leven inblazen? Wie zal uw gala-avonden opluisteren? Wie zal uw straten kleuren? Wie zal u aan het zingen en dansen brengen? Wie zal u doen dromen? Wie?
Donderdag 14 mei werd in een leeg Vorst Nationaal een videotrailer opgenomen om de campagne Your Culture, Our Future kracht bij te zetten.
De komende weken zal deze clip worden gebruikt om het publiek te sensibiliseren over de crisis waarin de evenementensector is terecht gekomen.
RUUD DE GRAAF EN HANS CORNELISSEN STELLEN TWEE MUSICALPRODUCTIES UIT
Donderdag besloten producenten Hans Cornelissen en Ruud de Graaf (De Graaf & Cornelissen Entertainment) de voor het komend najaar geplande grote musicalproducties The Rocky Horror Show (met o.a. Sven Ratzke en Ellen Pieters) en Titanic (met o.a. René van Kooten en Mariska van Kolck) uit te stellen naar theaterseizoen 2021/2022.
De producenten:
Deze pijnlijke beslissing is onafwendbaar gebleken. We zijn de afgelopen twee maanden steeds blijven hopen de tournees volgens de bestaande planning overeind te kunnen houden maar dat is niet meer realistisch. Uitzicht op terugkeer naar de normale situatie is er nu nog niet en deze twee grote reizende producties zijn ook niet geschikt voor de zogenaamde anderhalve meter formule. Immers, er staan in deze producties respectievelijk 20 en 35 mensen op het toneel en bovendien zou het in onze ogen artistiek onacceptabele ingrepen vereisen. Nog afgezien van het zeer lastige economische model. Het gaat ons aan het hart om zo veel goede mensen zowel voor als achter de schermen, met wie we soms al meer dan tien producties hebben gemaakt, dit bedroevende nieuws te hebben moeten brengen. Maar uitstel wordt beslist geen afstel. Beide producties worden een jaar uitgesteld. De nieuwe tournees in theaterseizoen 2021/2022 staan al voor een aanzienlijk deel gepland.
Saturday Night Fever en vervangende producties
Onze derde musicalproductie voor komend seizoen is Saturday Night Fever. De première staat gepland op 25 januari 2021 en zal vooralsnog gewoon doorgang vinden.
Tevens wordt er voor voorjaar/zomer 2021 gewerkt aan een bescheiden inhaaltournee van onze musical Kinky Boots, die 13 maart jl. moest worden stopgezet. Daarnaast hebben wij, mede op verzoek van diverse theaters, inmiddels plannen klaarliggen voor een aantal vervangende producties die wel realiseerbaar zijn binnen de anderhalve meter formule en die wij snel naar de diverse podia kunnen brengen. We hebben ons zolang mogelijk flexibel opgesteld, maar er is helaas een moment dat de ratio die flexibiliteit overstijgt.
16-05-2020 om 17:37
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
BOBBY KIJKT VOORUIT MET NIEUWE SINGLE LOOK AT ME
Hun eerste single Hey Dont You Know deed het vorige zomer goed in menige hitlijst én de jongens verzamelden meteen een pak trouwe fans voor en naast het podium.
Corona of niet: ze werkten hard en maakten op veilige afstand een nieuwe song...
Vandaag loste BOBBY Look At Me.
Letterlijk: BOBBY kijkt vooruit. Naar een bijzondere toekomst waar ze veel zin in hebben.
"Look At Me" is zomers, gaat vooruit en zorgt ervoor dat je opnieuw zin hebt om binnenkort uit je kot te komen.
"LOOK AT ME" van BOBBY is sinds vandaag verkrijgbaarals digitale download en via de courante streamingdiensten.
Met Be Alright scoorde de getalenteerde producer en resident-dj van Club Versuz en Pacha Ibiza On Tour vorig jaar een dikke zomerhit.
Dat kunstje hoopt Hasselaar Kenn Colt, die in Lotto Mons Expo nog het voorprogramma draaide van David Guetta, met Sun Goes Down te herhalen.
Ongeacht waar we deze zomer onze vakantie doorbrengen thuis, in eigen land of de nabije landen mijn nieuwe single zorgt voor veel streepjes muzikale zon.
Zelf weet hij het niet, maar toch ligt regisseur Stijn Coninx verrasssend genoeg mee aan de basis van Kenn zijn nieuwste single:
Vorig jaar zat ik met vrienden in de bioscoop en keken we naar Niet Schieten, een film die Stijn regisseerde. Niet alleen de prent, maar ook Nik Kershaw zijn 80s hit I Wont Let The Sun Go Down On Me is sterk blijven hangen, waardoor ik besloot om er een nieuwe versie van te maken. De lockdown waarin we de voorbije weken met zn allen hebben gezeten, bevestigde nogmaals de nood die we hebben aan de positive vibes die je in Sun Goes Down terugvindt. Het is inderdaad opnieuw een catchy, radiovriendelijke song. Na Be Alright is het de eerste single die ik sinds een jaar uitbreng, maar dat komt omdat ik de voorbije maanden gefocust bezig was met de opnames van mijn debuutalbum. Wie mij kent, weet dat ik een perfectionist ben die zich niet laat regisseren. In het najaar verschijnt het album en in afwachting heb ik met mezelf de afspraak gemaakt dat ik vanaf nu sneller nieuwe muziek ga uitbrengen. Aan de vele reacties die ik krijg via mijn sociale media, merk ik dat mensen nu nood hebben aan toffe, dansbare muziek en daar draag ik graag mijn steentje toe bij.
Met zijn debuuttrack Feels Like a River trok Kenn Colt meteen heel wat aandacht en scoorde hij bijna 10 miljoen streams.
De opvolger Sanctify, die hij uitbracht met de Deense zanger Illang was opnieuw goed voor meer dan 3 miljoen streams.
Met Come On Sugar en Be Alright volgde de bevestiging, en door de support van gerenommeerde collegas Martin Garrix, Dimitri Vegas & Like Mike, Bob Sinclar, Fedde Le Grand en vele anderen, behaalde hij met al zijn nummers ondertussen meer dan 20 miljoen streams en een massa social media volgers.
Positief Net als bij zijn collega-djs sloeg het coronavirus keihard toe in zijn agenda.
Op nieuwjaar draaide Kenn nog op PACHA in het Zuid-Afrikaanse Kaapstad, maar ondertussen staan zijn wekelijkse dj-sets on hold en is zijn 7de doortocht op Tomorrowland uitgesteld.
Normaal beleefde ik nu één van mijn drukste voorjaren en zomers, maar alles is verplaatst of doorgeschoven naar volgend jaar. Uiteraard vind ik het jammer, maar ik blijf het positief bekijken en hoop net als velen snel op betere tijden. Ik verlang ernaar om weer te kunnen spelen voor het publiek. Ondertussen maak ik van die extra tijd gebruik om mijn debuutalbum af te werken. Ik blijf aanwezig en actief op de sociale media, én ik denk na over een vervolg op mijn online dj-set die ik recent speelde voor de jarige Club Versuz. Dagelijks word ik daar nog over aangesproken en krijg ik de vraag: wanneer draai jij nog eens online? Laten we zeggen dat ik het met mijn team aan het bekijken ben, zegt Kenn Colt lachend.
De nieuwe Kenn Colt-single Sun Goes Down is al de 5de release die verschijnt op zijn eigen FEELS LIKE HOME-label en is vanaf nu digitaal beschikbaar.
Naast de start van de opnames voor de nieuwe K3 film - Dans van de Farao, komen Hanne, Marthe en Klaasje ook met een nieuwe zomersingle.
Voor de bijbehorende videoclip roept K3 de fans in Nederland en Vlaanderen op om strandfotos in te sturen van de voorbije zomer(s).
We hopen zo toch een zomer vol met herinneringen te maken., klinkt het bij K3.
Klaasje:De zomer van 2020 ziet er waarschijnlijk anders uit dan normaal. We dromen samen van een zomer zoals hij was en zoals we die opnieuw zouden willen beleven.
Marthe:Maar niet getreurd! Wij nemen binnenkort de videoclip op van onze nieuwste zomersingle. En we kunnen alvast zeggen dat dit een heus feestje wordt.
Hanne:En daarvoor roepen we de hulp in van onze Vlaamse en Nederlandse fans. Wij willen hen vragen hun mooiste strandfotos in te sturen. Die worden namelijk vertoond in onze videoclip.''
Klaasje: Zo kunnen we samen toch nog genieten van het gevoel van zon, zee en strand!
Fans, van jong tot oud, kunnen hun oude strandfotos tot en met 27 mei insturen via studio100.com/k3zomersingle.
De nieuwe zomersingle van K3 is vanaf 10 juni te beluisteren via Spotify, Apple Music en Deezer.
De bijbehorende videoclip, met fotos van de fans, is vanaf 12 juni te zien op Studio 100 TV, het Youtube kanaal van K3 en de gratis Studio Go app.
15-05-2020 om 16:47
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
THE STARLINGS LOSSEN DEBUUTALBUM 'DON'T LOOK BACK'
Het zijn bizarre en ook wel moeilijke tijden, maar voor The Starlings is het op muzikaal vlak een avontuurlijke tijd.
Vandaag laten ze hun debuutalbum 'Don't Look Back' op de wereld los.
The Starlings, misschien beter gekend als Tom Dice en Kato Callebaut, zijn twee singer-songwriters die hun krachten bundelen alsook hun passie voor muziek én voor elkaar.
Daar konden we elke week getuige van zijn in het muziekprogramma Liefde Voor Muziek waarin ze elke maandag betoverende versies brachten van klassiekers van André Hazes, Regi, Gene Thomas, Karen Damen, Sean Dhondt en Peter Vanlaet (Mamas Jasje).
De reacties van bestaande én nieuwe fans zijn ronduit overweldigend.
Begin 2019 moest het avontuur van The Starlings nog helemaal beginnen, ze tekenden een platendeal bij Universal Music en brachten inmiddels enkele singles uit.
Naast hun originele covers uit Liefde Voor Muziek staan er ook eigen songs op het nieuwe album.
Het is dus een mooie mix van eigen werk en covers, waarbij hun stemmen zoals steeds mooi blenden.
The Starlings staan voor rootsy popmuziek, met een akoestische feel en harmonieën.
Songs met een wortel in melancholie, teksten die de hoogte- en dieptepunten van de liefde en het leven belichten.
Op 14 februari 2021 trekken The Starlings naar de Lotto Arena!
Tickets zijn hier verkrijgbaar of telefonisch via 070 345 345 (max. 0,30 EUR/min.).
TRACKLIST 'DON'T LOOK BACK'
1. Little Submarine - Live Uit Liefde Voor Muziek
2. Mine
3. Over - Live Uit Liefde Voor Muziek
4. Honey - Live Uit Liefde Voor Muziek
5. Who I Become
6. For You - Live Uit Liefde Voor Muziek
7. Never Alone
8. Die Happy
9. On My Way
10. Live My Life - Live Uit Liefde Voor Muziek
11. My Town
12. And We Keep Waiting - Live Uit Liefde Voor Muziek
13. Dancing In The Dark - Live Uit Liefde Voor Muziek
14. Don't Look Back
15-05-2020 om 16:21
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
THE GREAT BELGIAN SONGBOOK TOONT LOCKDOWN BIJ O.A. NIELS DESTADSBADER, AXELLE RED, BART PEETERS EN COELY IN NIEUWE VIDEO HOUSEWIFE
Ondertussen zitten we met z'n allen al twee maanden in lockdown.
Iedereen neemt een nieuw ritme aan.
Ook onze Belgische muzikanten werden tot huisarrest gedwongen.
The Great Belgian Songbook, het project van trompettist Jo Hermans, brengt de quarantaine van Belgium's finest in beeld met een eigen versie van HOUSEWIFE van DAAN.
Met The Great Belgian Songbook demonteert Hermans - onder begeleiding van Marc Bonne (drums), Jean-François Assy (cello) en David Thomaere (keys) - de mooiste nummers uit het nationaal erfgoed en puzzelt ze op verrassende manier weer in elkaar.
Met evergreens (Tombe la neige van Adamo), maar ook nieuwe klassiekers (Habibi van Tamino), en vergeten schoonheid (Breathless van Viktor Lazlo).
Nu krijgt ook Housewife zijn eigen Songbook-versie én een bijhorende video.
De coronacrisis bezorgde onze Vlaamse artiesten een heel ander leven.
Een poetsende Niels Destadsbader, hobbykok Bart Peeters, Clouseau aan de strijk of aardappelen schillen met Faces on TV.
De ideale timing om Housewife van DAAN toe te voegen aan The Great Belgian Songbook, volgens frontman en trompettist Jo Hermans.
Met guest appearances van Bart Peeters, Niels Destadsbader, Isolde Lasoen, Yong Yello, Coely, Clouseau, Blackwave, Dana Winner, Willy Sommers, Gregory Frateur, Glints, Mauro Pawlowski, Sam Bettens, Jef Neve, Faces on TV, Raymond van het Groenewoud, Axelle Red, Zap Mama en natuurlijk ... DAAN zelf.
Het feit dat er voorlopig geen concerten zijn, zorgt op een of andere manier voor een connectie tussen alle artiesten wereldwijd, en dus ook bij ons. Met dat in het achterhoofd, belde ik enkele bevriende artiesten op om mee te werken aan onze verrassende video. De song werd in een funky, filmisch Tarantino-jasje gegoten en DAAN was meteen zéér enthousiast over onze versie. Jo Hermans
The Great Belgian Songbook maakte begin dit jaar zijn debuut met een clubtour en meteen ook met een full album.
Zowel live als op plaat konden Jo Hermans en kompanen op mooie lof rekenen.
Het project werd bekroond met vijfsterrenrecensies en werd omschreven als 'een stomend prestigeproject om duimen en vingers van af te likken' en 'het Kempense antwoord op Miles Davis en Chet Baker'.
Van zodra het toegelaten wordt, trekt The Great Belgian Songbook verder op tournee.
Ook de concerten die dit seizoen werden geannuleerd vanwege COVID-19 krijgen nieuwe data in najaar 2020 en voorjaar 2021.
☞ Housewife is te beluisteren via Spotify en iTunes
☞ De video van 'Housewife' is te bekijken op het Youtube kanaal van The Great Belgian Songbook. Klik hier om te bekijken: https://youtu.be/7imajRKmdZQ
☞ Voor tourdata en ticketinfo kan je terecht op de website: www.greatbelgiansongbook.be
15-05-2020 om 16:12
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
ANTWERPSE BOEKENBEURS NIET MOGELIJK ALS MASSA EVENT
Het corona virus krijgt het leesvirus niet klein.
De grootste verspreider van het leesvirus, de Antwerpse Boekenbeurs zal zich voor 2020 wel moeten herdenken.
De organisatie van de Boekenbeurs in de gekende vorm als een massa-event is uitgesloten.
De Antwerpse Boekenbeurs, goed voor zo een 120.000 bezoekers gespreid over 11 dagen, in 4 hallen van Antwerp Expo, 70 standen en de aanwezigheid van meer dan 500 auteurs kan onmogelijk in haar normale opzet georganiseerd worden.
De implementatie van aanbevolen hygiëne maatregelen voor een publiek evenement van deze schaalgrootte werd grondig bestudeerd.
De impact op wat een boekenfeest zou moeten zijn is tot onze spijt te groot.
Niet alleen is er nog geen duidelijkheid of culturele massa evenementen terug toegelaten worden, ook de economische impact van de corona crisis op de actoren in het boekenvak zoals uitgevers en boekhandels weerhoudt standhouders zich te engageren voor de Boekenbeurs.
Daarom besliste de raad van bestuur van Boek.be, de vereniging achter de Boekenbeurs, om in 2020 geen Boekenbeurs in de gekende vorm te organiseren maar alternatieven te onderzoeken om in die periode het boek onder de aandacht te houden, de verkoop te stimuleren en de boeiende interactieve band tussen lezers en auteurs mogelijk te maken.
Verschillende formules worden onderzocht om het DNA van de Boekenbeurs te bewaren, aldus Vé Bobelyn, voorzitter van GAU en verantwoordelijke namens de raad van bestuur voor de Boekenbeurs.
"Dit unieke event, de derde grootste publieksbeurs in België, staat niet alleen voor een groot en divers aanbod van boeken, maar ook voor het bevorderen van het imago van het boek in al zijn vormen en voor het ondersteunen van het ecosysteem van de boekensector, van creatie over productie tot distributie via de boekhandel. Het DNA van de Boekenbeurs staat ook voor de hechte band die er ontstaat tussen lezers en hun favoriete auteurs. Vernieuwende ideeën als gedecentraliseerde mini-events en/of virtuele platformen via de digitale kanalen worden verder onderzocht. Hiervoor werd een inspiratieplatform opgezet met vertegenwoordigers uit alle segmenten binnen de boekensector.
Tegen juli moet duidelijk worden welke richting het Boekenbeurs concept 2020 uitgaat.
Met het oog op 2021 wordt ook reeds nagedacht hoe het innovatietraject van de Boekenbeurs dat werd ingezet sinds 2018 kan doorgetrokken worden, de digitalisering verder gezet en de Antwerpse Boekenbeurs terug te laten verrijzen als een waar boekenfeest.
Het niet doorgaan van de Boekenbeurs in 2020 heeft ook een enorme impact op het budget, de werking en de structuur van de organisator, de vzw Boek.be.
Naast de voorjaarsactiviteiten, de buitenlandse beurzen en de organisatie van de Boekenbeurs is het uitkijken naar alternatieve activiteiten voor de promotie van het boek.
De steun van de overheid om de literatuur en het boekwezen terug op gang te trekken is welkom om een iconisch event als de Antwerpse Boekenbeurs een duurzame toekomst te garanderen in het post-corona tijdperk.
De activiteiten van Boek.be zullen zich voortaan concentreren op de basisfunctie van een vakvereniging die het ecosysteem van boekenvak vertegenwoordigt, namelijk: een state-of-the-art kenniscentrum uitbouwen, service en advies geven aan de leden (uitgevers, boekhandel), het uitwerken van kwaliteitseisen en codes, het vertegenwoordigen van de actoren op verschillende beleidsniveaus en kennisdeling onder de leden verzekeren.
Boek.be zal in de transitie periode de komende maanden het personeels- en werkingsbudget van drastisch moeten inkorten.
De raad van bestuur besliste gisteren 14 mei om een transitie plan naar een drastisch afgeslankt Boek.be in werking te stellen om in 2021 de focus volledig te leggen op het kenniscentrum met bij aanvang wellicht een 3 à 4-tal medewerkers op een kleinere locatie.
Zodra het cultuurleven, de economie en de boekenmarkt terug op volle toeren draaien kan weer over een uitbreiding van de activiteiten en personeel worden nagedacht.
Met het herdenken en hertekenen van de organisatie wil Boek.be perspectief creëren om haar relevante rol als kennis platform binnen het boekenvak en vertegenwoordiger bij beleidsmakers en stakeholders te bestendigen.
Achtergrondinformatie
Facts & Figures Boekenbeurs : - De eerste Boekenbeurs vond plaats in de Stadsfeestzaal op de Meir in Antwerpen in 1932. - Sindsdien is de Boekenbeurs uitgegroeid van zon 2.500 m² bij de eerste editie naar nu - 83 edities - later op de huidige locatie in Antwerp Expo met ongeveer 20.000 m². - De Boekenbeurs, dat zijn 11 dagen in november met tijdens de laatste editie 123.000 bezoekers van 0 jaar tot 99 jaar en ook bijna 7000 scholieren tijdens het scholenprogramma.
Enkele cijfers van 2019 70 standhouders (uitgevers, boekhandelaren, non-profit organisaties en partners) 393 panelgesprekken, debatten, presentaties voor 17.000 geïnteresseerden. 996 auteurs uit binnen- en buitenland 2021 signeersessies
Logistiek een enorme operatie met dagelijkse leveringen van boeken, 3 dagen opbouw, bijna 100.000 titels in het aanbod. Totaal budget van 2,1 à 2,5 miljoen euro, exclusief de boekenverkoop, die geraamd wordt op 4 à 4,5 miljoen euro.
De beurs is drie keer niet kunnen doorgaan. Niet door oorlog, niet door pandemieën maar omdat de Stadsfeestzaal niet vrij was in 1949, 1953 en 1960 (één keer omwille van een duivenbeurs!).
15-05-2020 om 16:08
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
GRATIS: TIJDSCHRIFTEN VOOR ZORG, ONLINE WORKSHOPS EN MONDKAPJESPATROON
Uitgeverij New Skool Media heeft 20.000 tijdschriften aan Nederlandse zorginstellingen gedoneerd, om cliënten en personeel een hart onder de riem te steken.
De uitgever - van onder meer Elsevier Weekblad, delicious., KIJK en Vorsten - werkte daarin samen met distributeur Nic. Oud, die zijn diensten ook vrijwillig aanbood.
In totaal ontvingen 238 instellingen afgelopen week gratis een flinke doos met magazines.
Daarnaast zet het Amsterdamse bedrijf ook op andere vlakken zijn media en middelen in om de Nederlander nu van extra dienst te zijn. Zo zette zelfmaakmode-magazine Knipmode ruim twee maanden geleden al een patroon voor een mondkapje online. Deze week was de bijbehorende youtube video al bijna 170.000 keer bekeken, de post zelf 90.000 keer. Ook geeft Knipmode naailes via Facebook Live: een patroon van A-Z en aan het eind van de avond heb je een kledingstuk klaar. Naar de eerste 5 lessen keken 15.000 naaisters en naaiers.
De eerste digitale delicious.academy met kookschrijfster Yvette van Boven, op 6 mei, was met 500 inschrijvingen binnen mum van tijd vol. De hoofdredactie van delicious. (Maureen Belderink en Minta Nicolai) modereerde de workshop waarbij Van Boven vanuit haar keuken ook talrijke kijkersvragen beantwoordde. 18 mei volgt de volgende masterclass.
Daarnaast brengt New Skool Media verschillende nieuwe media uit, zoals het online magazine #lekkerthuis en een printkatern In eigen land. Daarin vinden lezers allerlei verhalen uit de magazines van de uitgever met name Roots, Seasons, Zin, FietsActief en delicious. waarin zowel Nederland als de achtertuin als bestemming worden gevierd.
Ondertussen passen de verschillende titels zich aan de actualiteit aan. Formule 1 Magazine komt deze maand met een dubbeldik themanummer over zeventig jaar grand prix. Met unieke beelden van het debuut van Jos Verstappen en een exclusieve reportage bij Hermann Tilke, de architect van de circuits. En Procycling maakte een speciaal bewaarnummer over het laatste fietsdecennium, met onder meer verhalen over de val van Lance Armstrong, de glorieuze zege van Tom Dumoulin en de tweestrijd tussen Tom Boonen en Fabian Cancellara.
15-05-2020 om 16:00
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
WAAROM HAD ANDRE HAZES EEN BLACK-OUT?
Met meer dan 1 miljoen kijkers, een nummer 1-hit in de Ultratop 50 en iTunes-charts die week na week gevuld waren met hun covers, blikken de artiesten van Liefde voor Muziek terug op een bijzonder succesvol seizoen.
Week na week pakten ze uit met straffe en verrassende covers.
In de best of-aflevering, op maandag 18 mei om 20.35, blikken de artiesten met veel heimwee terug op hun muzikaal avontuur.
Vlaanderen komt daarbij nog enkele goed bewaarde geheimen van tijdens de opnames te weten.
Wat is het verhaal van Karen en het ei? Welke compromitterende beelden heeft Sean gemaakt? En waarom had André Hazes plots een black-out?
Ook de strafste songs van dit seizoen worden nog één keer op een rijtje gezet.
De artiesten leerden niet alleen elkaars muziek beter kennen, ze werden ook een hechte vriendengroep.
In de best of-aflevering vertellen ze Vlaanderen wie de vroege vogel was, wie de feestneus en wie de langste slaper.
Volgens Antony, Karens man, was dat laatste alvast duidelijk bij het bekijken van de afleveringen. Antony zei altijd tegen mij: waar zat gij? Ge zit er weer niet bij. Maar ik was waarschijnlijk weer aan het slapen, lacht Karen.
In de slotaflevering worden beelden van de artiesten getoond die nog niet eerder te zien waren de afgelopen weken.
Zo komt Vlaanderen te weten wat er fout liep tussen Karen en het ei en deelt Sean de compromitterende beelden van een onverwachte striptease die hij achter de hand heeft gehouden...
Doorheen de reis was er ook tijd voor ontspanning. Naar mijn normen is er niet zo stevig gefeest, tenzij heel kort, lacht Peter van Mamas Jasje. Ik wil nooit naar mijn bed dus ik ben het grootste feestvarken denk ik, zegt André. Al lijkt hij zich daar niet zo veel meer van te herinneren
Wat Martini, pizza en Limp Bizkit wel niet kunnen doen... Ik heb nadien wel een week moeten recupereren, lacht Regi.
De artiesten blikken ook terug op de mooiste momenten en muzikale hoogtepunten.
Voor Regi was Zo Ver Weg van Mamas Jasje de grootste match. Het is een risico omdat iedereen dit nummer kent, maar het is zon dikke schijf!
En ook Peter zelf is erg trots: Dat nummer staat al 30 jaar overeind en jonge gasten kennen het van voor naar achter. Het nummer leidt nu een vierde leven en dankzij Regi gaat het misschien nog eens 30 jaar mee!
Tom en Kato van The Starlings voelden meteen een klik met Liefdeskapitein, de bekende hit van K3: Vlaanderen wist niet goed wat ze van ons konden verwachten, maar dat nummer heeft de toon gezet.
Bij Karen is het nummer alvast blijven hangen: Ik heb nooit beseft hoe goed dat is en ik zit er al maanden mee in mijn hoofd!
Ook de speciale band tussen André en Peter van Mamas Jasje is Vlaanderen niet ontgaan: Peter heeft mij het meest ontroerd. Daar is niets meer overheen gekomen, vertelt André.
Voor mij vat Kom Wat Dichterbij het hele seizoen van Liefde voor Muziek samen, besluit Regi.
De artiesten delen als afsluiter al suggesties over wie ze volgend jaar wel eens aan het werk willen zien...
15-05-2020 om 15:58
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
WILLEM ARDUI IS HELEMAAL TERUG MET NIEUWE SINGLE 'SCHADUW'
Na 2 jaar solo-stilte en na het gigantische succes van blackwave., is Willem Ardui terug met nieuw werk.
Willem over de nieuwe single Schaduw:
"Schaduw', zoals elk nummer dat ik schrijf, voelt voor mij als een breekpunt. Ik lijk weer een nieuw hoofdstuk te beginnen, een pagina om te slaan. Het is alweer twee jaar geleden sinds ik Meander' schreef, maar die tijd in mijn leven voelt zelfs nog verder verwijderd dan dat. Ik heb zoveel te vertellen uit deze voorbije periode, maar dat lukt me vaak niet terwijl ik het beleef. Ik kan ook nooit voorspellen wanneer het er dan wel uitkomt. Schaduw was af voor ik besefte dat ik een reflectie had neergeschreven van hoe ik me al zo lang voel. Ik denk dat ik zelf vaak iets leer uit mijn eigen nummers. Het is nogal cliché om te zeggen dat het therapeutisch werkt, maar zoals een intense droom soms voor verheldering kan zorgen over weggedrukte emoties, zo doen mijn eigen nummers dat ook voor mij.
Mijn soloproject voelt als een rustpunt in mijn leven. Ik leg mezelf niets op, geen deadlines of verplichtingen. Ik schrijf wanneer het komt en breng iets uit wanneer ik voel dat het klopt. Dit zorgt ervoor dat ik op een heel natuurlijke manier bezig ben aan een documentatie van mijn leven. Elk nummer is een representatie van een periode waarin ik het nodig had iets neer te schrijven. Soms denk ik dat het laatste nummer dat ik schreef het laatste zal blijven, maar het leven vindt uiteindelijk altijd een manier om je te verrassen en je weer te verplichten van koers te veranderen."
15-05-2020 om 15:55
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
SCHOOL OF RESISTANCE: GESPREKKEN MET EXPERTS IN VERANDERING.
Op 20 april '20, daalde de olieprijs voor het eerst in de geschiedenis onder nul.
Het was niet het eerste record dat Covid-19 veroorzaakte.
In slechts een paar maanden tijd, heeft een virus gerealiseerd wat wereldwijde protestmarsen en stakingen niet gedaan kregen: onze planeet vertragen.
Tenminste: de menselijke activiteit op onze planeet vertragen.
Ineens begrijpen we als gemeenschap weer wat de betekenis van 'economie' is: onze levens ondersteunen.
En niet het maken van winst tegen welke prijs dan ook.
Maar hoe kunnen we de toekomst van onze planeet vormgeven zonder in oude destructieve patronen te vallen?
Om de problemen van vandaag op te lossen en waardevolle alternatieven te bedenken voor de toekomst, creëert de tweewekelijkse livestream School of Resistance een platform voor gesprekken met experts in verandering over de hele wereld: kunstenaars, activisten, politici en filosofen.
'THIS MADNESS HAS TO STOP'
De reeks start op zaterdag 16 mei (18u) met de speech van inheemse artiest en activiste Kay Sara, gepland op de openingsavond van de Wiener Festwochen.
Omdat Covid-19 anders besloot, stuurt Kay Sara haar speech op video. Met een duidelijke boodschap: het turbo-kapitalistische systeem waarin we ons bevinden, betekent een onomkeerbare bedreiging voor het Amazonewoud, de groene long van onze planeet. Daarom moeten we het een halt toeroepen. Een aanklacht, een schreeuw, een wake-up call.
Volgend op haar speech, gaan de Cubaanse performance artieste Tania Bruguera, de Zwitserse regisseur Milo Rau en de Nederlandse curator Lara Staal in dialoog over activisme in de kunsten: live vanuit hun eigen thuis.
Volgende livestream gaat door op do 28 mei om 17:00 met Vandana Shiva (India) en Vanessa Nakate (Uganda).
De opening speech 'This Madness has to stop' werd gerealiseerd binnen de context en met de steun van de Wiener Festwochen, en wordt mogelijk gemaakt door het Amerikaanse theaterplatform Howlround.
Bekijk de livestream op za 16 mei om 18.00
op https://www.ntgent.be/
of
https://www.facebook.com/NTGentstadstheater
15-05-2020 om 15:54
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
ABSYNTHE MINDED NIEUWE RELEASE DATUM 'RIDDLE OF THE SPHINX' & ONLINE SHOWCASE
De release van Riddle Of The Sphinx, initieel gepland op 8 mei, wordt door de Corona-perikelen uitgesteld naar vrijdag 19 juni.
En zet de avond ervoor, donderdag 18 juni, ook met stip in jullie agenda want dan kan je Absynthe Minded voor het eerst live aan de slag zien met de nieuwe songs via een heuse livestream showcase!
Interesse om die unieke livestream mee te volgen?
Koop dan een LP of CD in pre-order via een deelnemende platenzaak.
Enkele dagen voor de showcase zal je een unieke code toegestuurd krijgen, die je toegang geeft tot deze livestream.
Meer info volgt snel via de socials van Absynthe Minded.
OVER 'RIDDLE OF THE SPHINX':
Met nieuwe worp Riddle Of The Sphinx etaleert Absynthe Minded goesting, een ongebreidelde drang naar vernieuwing en een flinke portie lef. Lef om, na een carrière van vijftien jaar doorspekt met tijdloze Belpop-klassiekers zoals Envoi en My Heroics, Part One, de artistieke ziel in vraag te stellen en nieuwe muzikale horizonten te verkennen.
Hun zevende langspeler, voorafgegaan door straffe singles Mixing The Medicine, Hell Hole en titeltrack Riddle Of The Sphinx herbergt twaalf frisse indie-popsongs gewikkeld in een uitgepuurde productie (Wouter Vlaeminck aan de knoppen) waarbij her en der een vleug electronica opduikt. Met de kenmerkende, warme stem van Bert Ostyn erbovenop. Onbevangen songwriterschap in zijn meest zuivere vorm.
Het iconische artwork dat de wondere wereld van Riddle Of The Sphinx perfect weergeeft is van de getalenteerde hand van illustrator Artuur Vandekerckhove.
Absynthe Minded is Bert Ostyn (zang/gitaar), Sergej Van Bouwel (bas), Toon Vlerick (gitaar), Isolde Lasoen (drums) en Laurens Dierickx (keys).
ABSYNTHE MINDED - THE BIRDSONG-SESSIONS
Eind april nam Absynthe Minded in een akoestische setup deel aan het allereerste Belgische online streaming-festival gehost door Artists Unlimited. Dat resulteerde eveneens in de eerste livesessie-opnames van songs uit de nieuwe plaat afgewisseld met een paar golden oldies. De vaste repetitiestek van de band, gelegen op het prachtige terrein van een pittoresk Destelbergs kasteel, fungeerde als magische achtergrond voor The Birdsong-sessions. Een titel die refereert naar het achtergrondgezang van de vogels die in de tuin van het kasteel resideren en die mee de live-opnames kleuren. Aftrappen doen ze met de gestripte versie van de meest recente single, titeltrack Riddle Of The Sphinx. En tot aan releasedatum 19 juni lossen ze nog vijf andere live-sessies, die daarna op een EP gebundeld zullen worden. Dé soundtrack van een opmerkelijke zomer: The Birdsong-sessions!
15-05-2020 om 15:21
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
14-05-2020
NTGENT VOORZITTER LUC VAN DEN BOSSCHE NEEMT ONTSLAG
Dhr. Luc Van den Bossche, voorzitter van de Raad van Bestuur van NTGent, neemt ontslag als voorzitter van de Raad van Bestuur van NTGent, een functie die hij 13 jaar bekleedde.
Luc Van den Bossche (1947) kreeg bij zijn aanstelling 13 jaar geleden een duidelijke opdracht van de toenmalige Schepen van Cultuur: de financiële toestand saneren, de infrastructuur van de schouwburg grondig aanpassen en NTGent terug een prominente plaats bezorgen in het theaterlandschap.
Anno 2020 is NTGent schuldenvrij, werd in 2018 een grondige renovatie en modernisering van onze Schouwburg beëindigd, en wordt ook artistiek een opgemerkte koers gevaren.
NTGent dankt dan ook zijn Voorzitter voor de jarenlange staat van dienst.
In een mededeling aan het personeel wenst Luc Van den Bossche alle personeelsleden en NTGent een spetterende toekomst.
14-05-2020 om 17:14
geschreven door Ilyas Baert
Categorie:Actualia
GENTSE HUB HELPT ONDERWIJS OM LEREN BIJ JONGEREN IN KWESTBARE SITUATIES TE VERSTERKEN
De coronacrisis maakt pijnlijk duidelijk dat het leren bij jongeren in kwetsbare situaties moeilijk verloopt.
Gentse organisaties, academici, ondernemers, burgers en beleidsmakers vinden elkaar in de HUB Ontwikkelen in diversiteit om er te brainstormen over hoe ze het leren bij deze jongeren effectief kunnen versterken.
In een eerste traject bekijken ze welke invulling zomerscholen binnenkort kunnen krijgen.
Leerlingen in kwetsbare situaties
Het leren bij jongeren in kwetsbare situaties stelt het onderwijs voor een grote uitdaging.
De coronacrisis heeft dit nog eens in de verf gezet.
Leerlingen in kwetsbare thuissituaties dreigen nu (extra) leerachterstand op te lopen.
De Universiteit Gent en de Stad Gent verenigden experten, veldwerkers en beleidsmakers in een HUB om tot oplossingen te komen.
In het eerste initiatief van de HUB Ontwikkelen in diversiteit verkennen ze hoe onderwijsmakers de leerachterstand bij jongeren in kwetsbare situaties kunnen beperken.
Zo denkt men nu concreet over een innovatieve invulling voor de zomerscholen die de Vlaamse overheid wil installeren om leerlingen bij te spijkeren die een grote leerachterstand opliepen door de coronacrisis.
De ideeën van de HUB zijn te vinden als wetenschappelijk onderbouwde blogartikelen.
Onderbelichte onderwijsthemas als scharnierjaren, oefenkansen Nederlands, de rol van schaduwonderwijs, de digitale kloof of evaluatie, zullen uitgebreid aan bod komen op de blog (www.ontwikkelenindiversiteit.be).
Later gaat ook een nieuw traject van start, een initiatief rond informeel en formeel leren bij niet-begeleide minderjarige vluchtelingen in Gent.
Diversiteit inzetten bij leren
De komende jaren wil de HUB Ontwikkelen in Diversiteit Gentenaars helpen om diversiteit innovatief in te zetten bij leren.
Om tot innovatieve en duurzame oplossingen te komen, gaat de HUB met zoveel mogelijk mensen in gesprek.
Met de beste ideeën die hieruit voortvloeien, gaat de HUB aan de slag in een testfase.
Voor succesvolle experimenten is ondersteuning voor opschaling mogelijk.
De hub is een ruimte om innovatieve ideeën te laten proefdraaien in kortlopende experimenten. We hopen dat deze experimenten de overtuigingen, de visie en het beleid op diversiteit beïnvloeden, verduidelijkt projectcoördinator Iris Vandevelde.
De HUB is een samenwerking van het Steunpunt Diversiteit en Leren (Universiteit Gent) en het Onderwijscentrum Gent (Stad Gent).