Mensen die arm zijn, hebben het vaak zelf gezocht. Wat is jouw mening hierover?
Reageer op berichten van anderen.
Reacties op bericht (49)
08-06-2015
armoede
Ik ben het niet eens met de mening van Niels. In de huidige maatschappij is het zeer moeilijk om een werk te vinden eenmaal je geen diploma hebt en je in armoede bent geraakt want daar kijken de werkgevers ook naar. Ze willen zo weinig mogelijk risico nemen waardoor ze velen armen niet willen tewerkstellen.
08-06-2015 om 19:57
geschreven door Joren Nissen
Bedelen
Ik ben het eens met de mening van Bart Van Elsacker. Er zijn veel mensen die zich voordoen als armen zodat ze extra geld kunnen verkrijgen en een nog beter leven leiden terwijl er andere zijn die oprecht zijn en die afgestraft worden door zo'n mensen.
08-06-2015 om 19:54
geschreven door Joren Nissen
armoede
Er zijn verschillende mensen die door omstandigheden waar ze zelf niets aan kunnen doen, omwille van de thuissituatie of door medische redenen. Maar er zijn ook mensen die in armoede moesten gaan leven door hun eigen keuzen en fouten. Deze mensen raken vaak in armoede door verslavingen.
08-06-2015 om 19:34
geschreven door Joren Nissen
07-06-2015
armen
véél mensen kunnen er niet aan doen omdat er ze erin geboren worden of omdat ze door medische redenen gewoon niet meer konden gaan werken etc. maar er zijn altijd mensen die door drugs of drank of andere stomiteiten hun eigen arm maken, dit zijn veel minder mensen maar ze zijn "specialer" waardoor ze harder opvallen.
07-06-2015 om 18:51
geschreven door Nathan Van Opdorp
03-06-2015
ja
Door gewoontes van mensen kan hij/zij zichzelf in de armen van armoede werpen.
03-06-2015 om 08:45
geschreven door Annelies
neen
Dit is niet waar. Soms komt dat door de afkomst.
03-06-2015 om 08:36
geschreven door Annelies
02-06-2015
Armen?
Ik ben het eens met de mening van Cybre De Pauw.
Spijtig genoeg zijn er zo mensen die met een audi wegrijden. Dit vind ik jammer voor de mensen die het extra geld nodig om voedsel te kunnen kopen en te kunnen overleven. Als je dit probleem wilt vermijden, kan je de mensen ipv geld, voedsel of kleren te geven. Als deze mensen het niet aannemen zijn het inderdaad bedriegers.
02-06-2015 om 21:08
geschreven door Bart Van Elsacker 5BTW
Armen
Ik ben het eens met de mening van Mélissa Cant.
Het is inderdaad zeer moeilijk om als dakloze of als persoon die uit een arm gezin komen een welbetaalde job te vind. Zonder de nodige diploma's is het uiterst moeilijk om in België aan een job te geraken. Deze mensen zijn zowat gedwongen om om straat te leven, de overheid zorgt wel voor de nodige bouw van sociale woningen en onderwijs, maar dit is niet genoeg, men moet jobs creëren zodat de mensen zonder een diploma makkelijker aan het werk kunnen.
02-06-2015 om 20:35
geschreven door Bart Van Elsacker 5BTW
Armoede
Er zijn veel arme mensen die dit inderdaad zelf hebben gezocht door verslavingen en dergelijke. Maar er zijn ook veel arme die hier niets aan kunnen doen, mensen worden bv. opgelicht, geraken hun geld kwijt door echtscheidingen en inderdaad sommige mensen worden hierin geboren en kunnen er helemaal niets aan doen.
02-06-2015 om 20:09
geschreven door William Aernouts
armen
ik vind dat oplichters misbruik maten van de armen. ze laten denken dat al de arme mensen oplichters zijn en zo geven de mensen steeds minder geld aan armen. Maar er zijn echt arme mensen die het geld dat ze krijgen goed besten en dat ze echt nodig hebben.
02-06-2015 om 18:55
geschreven door Astrid
armoede
Ik geloof ook dat er veel bedriegers zijn die de andere mensen oplichten, maar dit gebeurt vaker als het om geld gaat. Maar ik denk dat armere mensen sneller iets doms doet om aan geld te geraken.
02-06-2015 om 18:17
geschreven door Astrid
armoede
De meeste hierop hebben wel een punt er is inderdaad wel genoeg werk, maar hoe zou je zelf zijn als je niet gewassen of geschoren zonder propere kleren ergens moet gaan solliciteren? Ik kan het langs beide kanten wel begrijpen, maar wanneer je in de armoede zit laat je de moed ook sneller zakken.
02-06-2015 om 17:43
geschreven door Cybre De Pauw
armoede
Wat Senna zegt is spijtig genoeg waar , we komen steeds meer bedelaars tegen in steden die zich arm voordoen maar wel vervolgens met een Audi weg rijden of 5 flessen alcohol gaan kopen ..
02-06-2015 om 17:23
geschreven door Cybre De Pauw
armen
soms wel als ze al hun geld aan alcohol of drugs geven maar soms belanden ze er in of worden ze er in geboren
02-06-2015 om 14:27
geschreven door lander
01-06-2015
armoede
Ik ben het eens met Senna. Sommige arme mensen doen alsof ze arm zijn om met dit geld drugs te kopen of te gokken. Maar sommige arme mensen willen hun leven echt betere .
01-06-2015 om 22:39
geschreven door Saroya Moes 5DLWa
armoede
wat je ook vaak ziet is dat mensen zich heel arm voordoen maar eigenlijk veel geld hebben en zo andere mensen bedriegen zodat ze het geld dat ze bij elkaar bedelen gebruiken om drugs te kopen of dit te gebruiken bij het gokken.
01-06-2015 om 18:55
geschreven door Senna 5DLWa
armoede
ik ben het helemaal een met Cybre niet iedereen kan er aan doen dat hij/zij arm is dit kan vele oorzaken hebben zoals plots ontslag, doordat je in een arm gezin bent opgegroeid, etc.
01-06-2015 om 18:52
geschreven door Senna 5DLWa
armoede
Ik ben het eens met Wouter. Niet alle mensen kunnen er aan doen dat ze arm worden. Als je door een handicap of ziekte arm wordt is dit helemaal anders dan als je arm wordt door gokken, drugs, ongecontroleerd geld uitgave ... .
01-06-2015 om 17:27
geschreven door Saroya Moes 5DLWa
Antwoord
Dat is een heel algemene uitspraak, niet iedereen kiest hiervoor. Sommige mensen belanden in de armoede door dat ze ontslagen worden en op dat moment gewoon veel ongeluk hebben. Andere belanden erin omdat ze niet met geld kunnen omgaan. Dus ik vind deze uitspraak niet echt gepast.
01-06-2015 om 15:10
geschreven door Cybre De Pauw
31-05-2015
armoede
Ik ben het volledig eens met Nathan Smout zijn reactie over dat sommige mensen er geen spijt van hebben. Ik weet dat er een paar mensen zijn die de tijd graag zouden willen terugdraaien als ze dat konden.
31-05-2015 om 23:21
geschreven door Wouter Van Herck
armoede
Ik ben het eens met de meeste reacties, da niet iedereen het zelf heeft gezocht maar er zijn ook veel mensen die het wel zelf gezocht hebben. En sommige hebben er spijt van en andere niet.
31-05-2015 om 23:15
geschreven door nathan smout
Armoede
Ook ik ben het eens met Tom. Het is een visuele cirkel. Wanneer iemand in armoede geboren word geraakt men er nauwelijks weer uit. Het filmpje deed me iets, ze denken niet altijd aan zichzelf en delen toch nog altijd het beetje dat ze maar hebben.
31-05-2015 om 23:11
geschreven door Wuyts Indy
Mijn mening over armen
Niet alle arme mensen hebben het zelf gezocht. Sommige verliezen hun baan of kunnen niet meer werken door een ongeval en verdienen zo geen geld dus worden ze arm. Er zijn ook mensen die al hun geld opdoen en zo in de schulden raken of alles verliezen bij het gokken. Dus arme mensen hebben het niet altijd zelf gekozen.
31-05-2015 om 23:09
geschreven door Wouter Van Herck
Reactie Tom Claessens
Ik ben het eens met je. Ik heb namelijk ook dat filmpje gezien, het laat zien dat niet alle daklozen hun geld verspillen aan drank en ook aan andere denken.
Voor de nieuwsgierige onder ons dit is het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=AUBTAdI7zuY
31-05-2015 om 15:42
geschreven door Broos Sarah 5BTW
totaal eens
ik ben het eens met de reactie van Tom, ik heb dat filmpje ook gezien op YouTube en het deed me wel iets. in plaats van dat de man aan zichzelf dacht vanaf dat hij geld had, kocht hij iets voor zijn vrienden om te laten zien dat hij ze graag ziet.
31-05-2015 om 13:36
geschreven door Mathias Goossens
Armoede
Ik ben het eens met Jytte, niet iedereen heeft hiervor gekoezen, sommige belanden hierin zonder dat ze het wouden. Ik heb ooit eens op youtube een filpje gezien dat een oude man 100$ kreeg... hij ging meteen naar de winkel, maar het was niet wat ik dacht, hij kocht dus eten voor zijn vrienden, dit laat zien dat niet iedereeen meteen drank gaat kopen.
31-05-2015 om 13:32
geschreven door Tom claessens
Armen
Ik ben het eens met Niels. Want mensen zonder diploma kunnen tenminste iets van werk vinden om zich toch omhoog te trekken ma meesten hebben de moed niet of de kracht ervoor. Je moet in de toekomst geloven en alles doen om het beste van jou leven te maken, arm of rijk jij kunt bijna alles bereiken wat jij wilt.
31-05-2015 om 09:53
geschreven door Kucharski Alan 5CHE
Armen
Ik ben het volledig eens met Maïte. Wanneer je arm bent door de situatie waarin je leeft kan je daar niks aan doen, maar als je gewoon te lui bent om te werken is het volledig je eigen schuld.
31-05-2015 om 01:11
geschreven door Steven Fierens
30-05-2015
arm
ben het er niet volledig mee eens maar deels tog wel. als je al van klein af aan in een arm gezin woont en niet de mogelijkheeid hebt voor een opleiding, ga je het al veel moeilijker hebben. maar je kan er altijd voor werken je moet enkel de wilskracht ervoor hebben. als je niets doet blijf je natuurlijk arm maar is het deels wel je eigen fout.
30-05-2015 om 21:30
geschreven door kim pauwels
Samson
Ik ben het niet volledig eens met Samson. Sommige zouden mss beter hun best kunnen doen voor werk. maar voor de werkgever is het beter een buitenlander aan te nemen die waarschijnlijk hard werkt om zijn werk te kunnen houden om het grootste deel van het geld aan zijn familie te kunnen geven. de werkgever krijgt subsidies al hij buitenlanders aan neemt
30-05-2015 om 18:48
geschreven door Liebert Evelien
Armen
De meesten die hierop gereageerd hebben elk wel op een aantal punten gelijk, maar persoonlijk vind ik dat een deel van de armen het deels zelf hebben gezocht al denk ik dat een deel er ook niets aan kon doen. sommigen zitten bijvoorbeeld al in de problemen en blijven dan geld uitgeven aan goken drank en sigaretten waardoor ze dieper in de problemen raken. Zij konden hun armoede misschien voorkomen maar wanneer deze mensen sterven worden hun schulden door geschoven naar familie. Zij kunnen dus niets doen aan de armoede waarin ze terecht gekomen zijn. Ook zei iemand hier dat ze geen moeite doen om aan werk te komen als zelf buitenlanders zonder diploma hier wel werk kunnen vinden. hierop wou ik nog even reageren. Het is voor een werkgever veel voordeliger een buitenlander aan te nemen aangezien hij hiervoor een subsidie krijgt en ze vaak al een lager loon krijgen kan je dit dus zien als winst voor het bedrijf
30-05-2015 om 18:22
geschreven door Evelien Liebert
armoede
veel mensen kunnen er niets aandoen dat ze arm zijn kijk naar bijvoorbeeld naar kinderen van bv.5 die zijn ook arm maar kunnen die iets aan hun armoede doen ? er zijn ook veel mensen die gewoon echt te lui zijn om te werken en daar heb ik dan wel geen medelijden mee .
30-05-2015 om 18:14
geschreven door Maïte Adenot
Armen
Ze hebben het niet allemaal zelf gezocht. Sommigen kunnen hierin geraakt zijn doordat ze in een arm gezin zijn opgegroeid en hierdoor minder kansen hebben dan anderen of doordat hun familie overleden is of duizenden andere redenen. Je hebt mensen die gaan stempelen en moeite doen om werk te vinden. Je hebt er die profiteren van het stempelen en geen moeite doen. Ik ben het eens met Sanne. Ik heb zelf ooit eens een oude man 5 euro gegeven op straat en kort daarna kwam ik hem terug tegen en had hij met het geld dat hij gekregen had een koffiekoek en een pintje gekocht. Met dat geld kon hij wel iets beters kopen als hij slim was geweest of beter nog gespaart. Het hangt dus van persoon tot persoon af of hij het zelf heeft gezocht of niet. Toch verdienen ze allemaal hulp. Wij kunnen die mensen terug het juiste pad ophelpen. Voor een fout dat ze in het verleden gemaakt hebben, moeten ze niet heel hun leven voor boeten. Iedereen verdient een 2de kans om hun leven te herpakken!
30-05-2015 om 14:38
geschreven door Jytte Moeskops
armen
Sommige armen zullen het voor de rest van hun leven zijn omdat ze niet de wilskracht hebben om zich zelf op te werken. Ander mensen die wel uit de armoede willen geraken falen hierin omdat ze beschaamt zijn voor hun situatie. Vaak leven ze dan ook boven hun stand en dat maakt het allen maar erger.
30-05-2015 om 14:08
geschreven door Indy Mertens
armen
ik ben het eens met Sarah niet alle armen zijn standaard dakloos, ze kunnen in een huis of apartement wonen maar het moeilijk hebben om rond te komen. vaak kunnen ze er echter niets aan doen dat ze arm zijn misschien zijn ze al hun hele leven arm of door onverwachte dingen arm geworden maar er zijn er ook die er wel aan kunnen doen die door hun eigen denken en doen arm zijn geworden.
30-05-2015 om 11:37
geschreven door Thomas Van Hasselt
Armen
Ik ben het eens met melissa er zijn inderdaad veel armen die hun uiterste best doen om aan een deftige job te geraken maar gewoon niet aanvaard worden omdat de maatschappij ze als minderwaardig aanziet en er ook geen werkkracht in ziet dus het is zeer moeilijk voor deze mensen om aan een job te geraken
30-05-2015 om 11:18
geschreven door Arne Delfoor 5EIT
Armen
Ik ben eens met Sannen, Je zie wel in Antwerpen dat er bijna alle daklozen alcohol aan het drinken. Je hebt ook opvang centrums voor daklozen, hij kan daar eten krijgen en een douche voor 5 euro dus als ze sparen kunnen ze daar terecht.
30-05-2015 om 09:28
geschreven door Asaert Stijn 5MVT
29-05-2015
armen
Ik ben het niet helemaal eens met de mening van Laurens, Op 1 vlak heb je zeker gelijk dat er veel arme mensen zijn die er helemaal niets aan kunnen doen. Maar vergeet niet dat het grote deel van de armen te maken hebben gehad met een zwaar en emotioneel verleden(ziekte) waardoor ze de moed en de capaciteiten niet meer hebben om leven terug op te bouwen. Anderzijds zijn er inderdaad zeer veel armen die geen werk zoeken of geen moeite doen. Je mag niet vergeten dat deze mensen de moed niet meer hebben en daardoor niets doen. Een oplossing zou zijn om in elk land een organisatie op te starten die arme mensen helpt en motiveert om werk te gaan zoeken. Het kan klein beginnen maar dan gaan ze hun zelfvertrouwen terug vinden en zo op het goede pad terechtkomen.
29-05-2015 om 17:45
geschreven door Johan De Belie
Armen
Ik ben het eens met mélissa. De mensen die arm zijn zijn niet altijd 'lui', ze doen zeker hun best om een job te vinden. En ook heel veel hebben een job maar omdat ze heel vaak geen diploma hebben worden ze amper betaald en komen ze maar nauwelijks rond.
29-05-2015 om 16:12
geschreven door Wuyts Indy
28-05-2015
Armen
Ik ben het eens met de mening van Mélissa. Wanneer ze een job zoeken maar niet kunnen vinden is het niet het eigen fout dat ze arm/dakloos zijn. De mensen die geen moeite doen voor werk te zoeken kunnen er wel aan doen dat ze dat zijn.
28-05-2015 om 22:13
geschreven door Sofie Verhaert 5yw
armen
Ik ben het niet eens met Niels. Sommige armen of dakloze doen wel hun best om een job te vinden, maar vinden helemaal niets. Omdat in deze maatschappij het moeilijk is om een goede job te vinden zonder diploma. De andere doen inderdaad misschien niet genoeg hun best maar het is nog steeds heel erg voor hen.
28-05-2015 om 20:47
geschreven door mélissa cant 5btw
mijn mening
Sommige mensen kunnen er misschien niks aan doen want wie weet wat er in die persoon zijn leven gebeurt is andere mensen daar integen hebbe het misschien aan zichzelf te danken omdat ze misschien verkeert met geld hebben omgegaan maar iedereen verdient alle hulp om uit de armoede geholpe te worden.
28-05-2015 om 10:57
geschreven door amber Beunis
zelf gezocht
De geen die werk zoeken vinden werk. Buitelanders komen naar belgie om werk te zoeken. Dus dat wil zeggen dat die arme van de wet profiteren en geld aan ons vragen. Maar zelf ondernemen ze niks.
28-05-2015 om 10:51
geschreven door samson
27-05-2015
Reactie Niels
Ik ben het niet helemaal met je eens,
Ten eerste zijn niet alle armen dakloos en werken sommige armen wel voor hun geld. Ze hebben dan wel een onderkomen en eten. Ze verschillen met mensen die het beter hebben doordat hun onderkomen bouwvallig is en/of ze moeiten hebben om voldoende eten aan te kopen. Hoe dit komt is per persoon anders.
Ten tweede arme die dakloos zijn kunnen niet gaan werken door dat ze voor te kunnen gaan werk een vast adres nodig hebben. Er zijn effectief wel mensen die sparen en proberen rond te komen met het geld da ze bijeen gebedeld hebben. Diegene die dat niet doen en hun geld spenderen aan alcohol zorgen er voor dat we een vooroordeel vormen over al de andere daklozen. Dit vind ik spijtig.
27-05-2015 om 21:47
geschreven door Broos Sarah 5BTW
Armen
Ik ben het volledig eens met Niels. Als je op straat woont en geen job hebt is het eenmaal moeilijk om een echte thuis of werk te vinden. Mensen die de arme mensen op straat geld geven vind ik echt aardig, maar de armen vergooien meestal dit geld aan het kopen van alcohol of sigaretten om hun "problemen" op te lossen of te vergeten. De armen vergeten vaak dat de mensen die hun geld geven er hard voor moeten werken en willen dat jij, als arme een toekomst kan hebben als je dat geld spaart en niet uitgeeft aan onnodige dingen. Je kan je leven verbeteren beetje bij beetje, maar het kost veel wilskracht om te sparen.
27-05-2015 om 15:13
geschreven door Sanne Yzermans 5BTW
26-05-2015
armen
Ik ben volledig met Niels eens, maar de meeste ouders proberen zo goed mogelijk te zorgen voor hun kind dat die een betere toekomst kunnen hebben.
26-05-2015 om 19:16
geschreven door Asaert Stijn 5MVT
25-05-2015
armen
Sommige mensen kunnen er inderdaad niets aan doen maar anderen proberen niet om werk te zoeken. Die mensen hebben het wel deels zelf gezocht.
25-05-2015 om 14:35
geschreven door laurens hellemons
24-05-2015
Armen en hun toekomst
Als ik soms mensen langs de straten zie zitten te bedelen om geld, heb ik langs de ene kant medelijden maar langs de andere kant kunnen zij er zelf verandering in brengen. Er is werk genoeg voor mensen zonder diploma! Het is net het iets wat je zelf wil bereiken, je eigen toekomst. Als je arm geboren wordt is het inderdaad iets anders maar kijk niet terug, kijk naar voor! Wat je echt met je leven wil doen dat is meer de echte vraag ..
24-05-2015 om 22:04
geschreven door Niels
armen
De meesten hebben het zelf gezocht je kan je altijd omhoog werken als je het echt maar dan ook echt wil. Nu als je in armoede wordt geboren is het wel anders dan kan je er niet veel aandoen gewoonweg omdat je de kansen er niet voor krijgt.
24-05-2015 om 18:55
geschreven door lukas janssens