Mag een mens zoals jij en ik een ander mens zoals jij en ik doden?
Reacties op bericht (48)
08-06-2015
doden
Doden is een riskante zaak om over te oordelen voor iemand als ons. Het hangt allemaal van de situatie af en hoe die persoon lijdt of er niet meer wil zijn. Als iemand zelfmoordneigingen heeft en die heeft niet meer lang te leven door ziekte,... dan is het gemakkelijker om te zeggen dat euthanasie op zijn plaats was en geen doding is. Maar als die persoon een leven voor zich heeft en opzettelijk word gedood door een persoon die daar geen autoriteit, keur ik het volledig af.
08-06-2015 om 19:48
geschreven door Joren Nissen
03-06-2015
nee
Soms is hebzucht zo groot dat de mens blind word voor respect en leeft voor bloed en rijkdom.
03-06-2015 om 08:43
geschreven door Annelies
neen
Dat is tegen de natuur in.
03-06-2015 om 08:37
geschreven door Annelies
02-06-2015
Moorden
Ik ben het eens met de mening van Wouter van Herck.
Als een dokter euthanasie uitvoert op een patiënt is het geen moord van de dokter. De persoon die de euthanasie ondergaat heeft hiervoor genoeg de tijd gekregen om zich te bedenken, deze persoon doet het vrijwillig, waarschijnlijk om een medische reden. Door de legale vorm van euthanasie zijn er al veel mensenlevens gered, dmv al de procedures staan de mensen stil wat ze gaan doen. Zonder euthanasie zouden er meer mensen zelfmoord plegen, waaronder van een brug springen, ophangen, voor de nabestaanden is dat een verschrikkelijke nagedachtenis aan deze persoon.
02-06-2015 om 21:04
geschreven door Bart Van Elsacker 5BTW
Moorden
Ik ben niet het volledig eens met de mening van Dario.
Als mens mag/kan je onder geen enkele voorwaarden een mensenleven beroven. Maar er is nu eenmaal plaatstekort in de Belgische gevangenissen, mensen die bv. 20jaar hebben vastgezeten, die al levens van meerdere celgenoten en cipiers heeft geijst heeft, naar mijn persoonlijke mening, het recht niet om te leven.
02-06-2015 om 20:54
geschreven door Bart Van Elsacker 5BTW
Doden
Dit hangt af van de reden waarom dit gebeurt. Als mensen het zelf willen door omstandigheden of als de persoon zelf gedood heeft met voorbedachte rade vind ik dit kunnen. Als een persoon wordt gedood zonder reden of voor wraakacties of dergelijke vind ik dit zeker niet kunnen.
02-06-2015 om 20:13
geschreven door William Aernouts
moorden
Senna heeft gelijk maar dit kan niet zo snel beslist worden. ik vind dat dit goed moet besproken worden met dokters en familie. Sommige mensen liggen als een dode plant in hun ziekbed en beseffen niets wat er rond hun gebeurd dan vind ik het zeker toegelaten om door de familie euthanasie aan te vragen.
02-06-2015 om 18:31
geschreven door astrid
reactie Senna
Met Senna haar laatste uitspraak kan ik me wel vinden. Trouwens euthanasie vraag je niet op 123 aan hoor, dit moet al geregeld zijn voor dat je ziek verklaart bent. Dus dan is dat je eigen keuze. Het ligt natuurlijk wel anders als je familie het beslist..
02-06-2015 om 17:32
geschreven door Cybre De Pauw
reactie
Meerder personen hier vinden dat mensen die doden ook gedood moeten worden. Maar dan ben jij toch ook evengoed een moordenaar of niet? Ik begrijp wel dat die persoon gestraft moet worden dat vind ik ook, maar door hem te doden ben je niet veel beter.
02-06-2015 om 17:29
geschreven door Cybre De Pauw
moorden
nee dit mag onder geen enkele omstandigheid
02-06-2015 om 14:29
geschreven door lander
01-06-2015
moorden
Ik ben het eens met Senna. Want stel je voor dat je half verlamt bent of echt met een helse pijn in een bed moet liggen dan zou de patiënt wel euthanasie kunnen overwegen. Dit is dan ook niet echt een moord want de dokter heeft toestemming van de patiënt en de familie.
01-06-2015 om 22:32
geschreven door Saroya Moes 5DLWa
moorden
Ik ben het eens met Senna. Want stel je voor dat je half verlamt bent of echt met een helse pijn in een bed moet liggen dan zou de patiënt wel euthanasie kunnen overwegen. Dit is dan ook niet echt een moord want de dokter heeft toestemming van de patiënt en de familie.
01-06-2015 om 22:31
geschreven door Saroya Moes 5DLWa
moorden
Ik ben het eens met Senna. Want stel je voor dat je half verlamt bent of echt met een helse pijn in een bed moet liggen dan zou de patiënt wel euthanasie kunnen overwegen. Dit is dan ook niet echt een moord want de dokter heeft toestemming van de patiënt en de familie.
01-06-2015 om 22:25
geschreven door Saroya Moes 5DLWa
moorden
daarom ben ik het ook eens met wat er hier gezegd word over de euthanasie. Stel jezelf eens voor dat je je hele leven in een ziekenhuisbed moet liggen omdat je helemaal verlamt bent.. ik zou dit niet kunnen.
01-06-2015 om 18:49
geschreven door Senna 5DLWa
moorden
ik vind dat dit niet kan. Als dit om medische reden is vind ik dat ze heel goed moeten praten met de patiënt en de familie om zo de juiste mogelijkheden te vinden.
01-06-2015 om 18:46
geschreven door Senna 5DLWa
31-05-2015
Moorden
Als een dokter euthanasie uitvoert op een patiënt is het geen moord van de dokter. De dokter die het uitvoert moet eerst goedkeuring krijgen van de patiënt en moet het mogen uitvoeren van het ziekenhuis. Als die patiënt niet meer in staat is m zelf te beslissen moeten de familieleden de toestemming geven voor de euthanasie.
31-05-2015 om 23:26
geschreven door Wouter Van Herck
Moorden
Ik ben het eens met de reactie van Indy Wuyts op de reactie van Jytte. Als een mens een ander mens vermoord moet die niet beschuldigt worden van moord maar van onvrijwillige doodslag.
31-05-2015 om 23:14
geschreven door Wouter Van Herck
Moorden
Ik ben het niet volledig eens met Evelien. Wanneer iemand euthanasie pleegt vind ik dat de persoon er zelf een keuze over moet maken. Wanneer mensen zelf niet meer in staat zijn om deze keuze te maken mag de familie dit wel beslissen, mits overleg met verschillende dokters.
31-05-2015 om 23:07
geschreven door Wuyts Indy
Moorden
Wat Jytte zegt klopt naar mijn mening wel. Wanneer mensen een bij ongeluk iemand doden denk ik dat de straf inderdaad milder moet zijn.
31-05-2015 om 23:02
geschreven door Wuyts Indy
moorden
mensen moorden? het is het nemen van iemand zijn leven, maar het is niet enkel dat er komt wel heel wat meer bij kijken dan enkel het nemen van iemand zijn leven. de gemengde gevoelens achteraf zijn meer bepalend over na het vermoorden van een persoon. moorden is makkelijk maar de situatie achter af is iets helemaal ander, zelf moorden zou ik nooit doen omdat het gewoon je leven verpest! het moorden van iemand die een gevaar is voor de maatschappij, daar heb ik mijn twijfels over. maar 1 ding is zeker als je er niet aan kan doen of als het gewoon moet, moet het.
31-05-2015 om 20:43
geschreven door Niels
Doden
Ik ben het eens met Jytte. Als mensen zodanig lijden onder hun ziekten en er is geen hoop op genezing dan moet je kunnen beslissen of je uit het leven wil stappen of niet. Enkel als je niet genoeg bij bewust zijn bent om deze keuzen te maken mogen je naasten in overleg met de arts deze keuzen voor je maken.
31-05-2015 om 13:17
geschreven door Indy Mertens
Reactie Evelien
Ik ben het niet eens met Evelien. Euthanasie vind ik een soort van zelfmoord. Ze hebben jou toestemming nodig om het te doen. Jij beslist zelf of je wilt leven of niet. Daarom in vele gevallen zijn door een bepaalde ziekte hun verstand aangetast en je kan uiteindelijk dat contract niet meer tekenen, dan hangt het van je familie af of zij het voor je tekenen of niet.
31-05-2015 om 10:19
geschreven door Jytte Moeskops
30-05-2015
Moorden
Ik ben het helemaal eens met de reacties van Sarah Broos.
30-05-2015 om 21:08
geschreven door Sanne Yzermans 5BTW
Reactie op Stijn
Stijn heeft een goed punt. euthanasie is geen zelfmoord maar eigenlijk moord, al vind ik niet dat het onder moord geclassificeerd mag worden en ook enkel mag worden toegestaan zoals de wet het nu beschrijft. Als er geen zicht op een mogelijke verbetering is en na overleg en goedkeuring van verschillende dokters. Maar ik vind ook dat in bepaalde gevallen familie hier ook over mag beslissen, wanneer mensen zelf niet in staat zijn hierover te beslissen en men bijna wacht tot men sterft vind ik dat deze lijdens periode mag worden ingekort.
30-05-2015 om 18:39
geschreven door Liebert Evelien
eigen mening
Ik vind het sowieso geen goed idee om iemand anders te doden. Zelfs al heeft die andere persoon ook iemand vermoord. hierdoor beland je waarschijnlijk in een viseuse cirkel. Ook kan dit voor de dode een makkelijke uitweg zijn. Is het niet veel moeilijker om te moeten lijden met de gedachte van wat je hebt gedaan?
30-05-2015 om 18:32
geschreven door Liebert Evelien
moord
ik ben het in 1 zin wel eens met johan , als je een zwaar misdrijf hebt begaan MOET je gestraft worden maar eerlijk ? met de mensen te vermoorden kom je zelf meer in de problemen dan degene die het misdrijf pleegde .
30-05-2015 om 18:19
geschreven door Maïte Adenot
moord
ik vind moord nooit een goede oplossing , ik kan snappen dat je bijvoorbeeld de verkrachter van u kind wilt vermoorden maar dan wordt jij ook nog is gestraft en dan is de verkrachter dat dan eigenlijk gestraft moest worden er gemakkelijk van afgekomen
30-05-2015 om 18:17
geschreven door Maïte Adenot
Moord
Ik ben het eens met Julie. De daders moeten het voelen. Ze moeten voelen dat ze spijt hebben voor wat ze gedaan hebben en het verdriet van de familieleden. Ze moeten direct de gevangenis in. Mensen die door een auto-ongeluk of een ongeval een moord hebben gepleegd, verdienen een mildere straf. Ze hebben er niet voor gekozen om dat te doen, het was niet hun bedoeling. Maar massamoordenaars verdienen het wel om geëxecuteerd te worden.
30-05-2015 om 15:03
geschreven door Jytte Moeskops
Reactie Stefan
Ik ben het niet helemaal eens met Stefan.
Het is uiteraard mooi om aan een natuurlijke dood te sterven. Maar Als iemand palliatief is en zelf niet meer verder wil leven omdat hij te veel pijn lijdt. Vind k wel dat met een ondertekent contract een bevoegd persoon euthanasie mag plegen bij de lijdende persoon.
30-05-2015 om 14:42
geschreven door Broos Sarah 5BTW
Reactie Thomas Van Hasselt
Ik ben het met Thomas eens.
Elke situatie is anders daarom is er moeilijk over te oordelen. Als mensen het doen door een woedeaanval, manipulatie, krijgen deze mensen er nadien meestal spijt. Dan vind ik dat ze zelf niet vermoord mogen worden. Maar wel een straf moeten krijgen. Omdat ze uiteindelijk wel verantwoordelijk zijn voor hun daad.
30-05-2015 om 14:14
geschreven door Broos Sarah 5BTW
Moorden
ik ben het helemaal eens met sarah haar denklijn het is een zeer goed idee om eerst de persoon in kwestie een kans te geven om zich te herpakken als deze straf niet geholpen heeft da is deze persoon niet voor verbetering vatbaar en dan mag deze geëxuteerd worden
30-05-2015 om 12:19
geschreven door Arne Delfoor 5EIT
Reactie Wesley Krols
Ik ben het niet helemaal eens met Wesley.
Ik vind ook dat mensen gedood mogen worden als ze een groot gevaar voor de maatschappij vormen. Maar ik vind wel dat deze mensen eerst een kans moeten krijgen om zich te herpakken dit kan in een gevangenis of Psychiatrische instelling. Na dat ze deze straf hebben uit gezeten en terug een groot gevaar voor de maatschappij vormen. Mogen ze van mij die persoon executeren. Omdat dat bewijst dat de straf niet heeft geholpen. Op deze manier voorkom je ook dat als de foute dader is aangeduid zijn leven niet ontnomen wordt.
30-05-2015 om 11:41
geschreven door Broos Sarah 5BTW
Moorden
Ik ben het eens met Sanne, De mens mag niemand anders vermoorde behalve als hij het zelf wilt zoal een persoon die erg ziek is en hij ondertekent een contract dat hij dood wilt.
30-05-2015 om 09:40
geschreven door Asaert stijn 5MVT
29-05-2015
moorden
Ik ben het ook volledig eens met Laurens, Mensen die een zwaar misdrijf hebben begaan, moeten zwaar gestraft worden. Mensen die echt zeer gevaarlijk worden, moeten inderdaad om het leven worden gebracht maar alleen door mensen die erin gespecialiseerd zijn.
29-05-2015 om 18:02
geschreven door Johan De Belie
moorden
Ik ben het eens met Sanne. Ik vind zelfs dat ze de moordenaar moeten laten leven zodat hij na een tijd zich zo slecht gaat voelen over zijn daden. Ik vind dat ze zo'n mensen niet veel luxe moeten geven. ze moeten evenveel afzien als de persoon die vermoord is en de nabestaanden.
29-05-2015 om 17:50
geschreven door Saroya Moes 5DLWa
Moorden
Ik ben het eens met Sanne, als zij niet mogen doden mogen ze ook ni gedood worden. Anders doet de maatschappij hetzelfde als de moordenaar.
29-05-2015 om 17:34
geschreven door Sofie Verhaert 5tw
28-05-2015
moorden
Ik ben het volledig eens met Laurens. Ik vind het ook totaal onaanvaard als iemand een ander persoon vermoord maar in de omstandigheden waar een persoon een gevaar vormt moet het toegestaan worden, maar natuurlijk enkel door bevoegde personen.
28-05-2015 om 20:52
geschreven door mélissa cant 5btw
mensen moorden
de natuur beslist. Wij hebben geen recht om mensen te doden.
28-05-2015 om 11:01
geschreven door stefan
27-05-2015
Moorden
Mensen mogen elkaar niet vermoorden. Er is geen enkele goede reden dat je iemand anders van het leven mag beroven.
27-05-2015 om 15:16
geschreven door Sanne Yzermans 5BTW
Moorden
Ik vind dat de mens geen ander mens mag vermoorden omdat je dan mensen begint te vermoorden die je niet mag of als die iets fout hebben gezegd, maar nu gebeurt het nog steeds dat mensen andere mensen vermoorden voor de kick.
27-05-2015 om 12:55
geschreven door Asaert stijn 5MVT
25-05-2015
moorden
Ik vind dat mensen niet mogen moorden. Maar als het echt te gevaarlijk wordt of de persoon die vermoord wordt zelf tal van moorden heeft begaan vindt ik dat bevoegde mensen het gevaar mogen oplossen maar dan ook enkel de bevoegde mensen.
25-05-2015 om 14:47
geschreven door laurens hellemons
24-05-2015
Mensen doden
ik vindt dat mensen elkaar niet mogen doden. in elk geval mag het niet van de wet. maar in sommige gevallen als er eigenlijk geen andere mogelijkheid is dan kan het wel. maar echt alleen als het een bedreigen is voor de maatschappij. voor wraakacties kan het niet. maar om een misdadiger te straffen bevoorbeeld wel.
24-05-2015 om 18:53
geschreven door lukas janssens
23-05-2015
Doden
Neen, de wet verbied dat een mens een ander mens mag doden maar het blijft gebeuren. Als iemand een gevaar is en anderen wilt doden, dan moet die gedood worden en zosnel mogelijk. Als iemand geen gevaar is, dan moet jij voor niks schrik hebben. Maar jij mag eigenlijk niet over iemand anders zijn leven kiezen. Mensen die een moord hebben gepleegd moeten eigenlijk op een lang maar pijnlijk manier gestraft worden, zodat ze tenminste een klein deel van hun slachtoffer zijn pijn kunnen voelen.
23-05-2015 om 21:28
geschreven door Kucharski Alan 5CHE
20-05-2015
doden
we doden anderen niet prese om wraak of andere dingen te uiten, het kan ook als een ongeluk gebeuren. daarom mogen we niet te snel reageren op zulke feiten zonder alle dingen er over te weten.
20-05-2015 om 14:45
geschreven door Thomas Van Hasselt
18-05-2015
doden
dat mag niet, Je mag geen ander leven nemen. Het is beter om een mens zijn leven lang min een gevangenis te steken. Die straf is veel harder. Anders zijn ze er ineens van af.
18-05-2015 om 15:13
geschreven door Dario de Grave
wettelijk verboden
Bij wet mag een mens een ander mens niet doden. Ik zelf vind dat dit ook niet mag. Je neemt tenslotte het leven van een ander af. Ook vind ik dat deze daders niet gedood mogen worden. Maar er moet van hun leven een hel gemaakt worden zodat zij voelen wat de familie van het slachtoffer voelt.
18-05-2015 om 15:07
geschreven door Julie Billen
Moorden
Nee.
18-05-2015 om 15:06
geschreven door Juran
reactie doden
Ik vind dat mensen gedood mogen worden als zij een groot gevaar voor de maatschappij zijn. In sommige gevallen zijn er oplossingen maar op grote schaal is dit ni altijd op te lossen.