Waarom vermoorden we mensen die mensen vermoorden om te
laten zien dat iemand vermoorden verkeerd is?Deze uitspraak over de doodstraf komt uit een lied van Holly Near. Ben
je het eens met deze uitspraak?
Geef 2 argumenten waarom je wel/niet akkoord
bent met deze stelling.
Zoek een voorbeeld van iemand die de doodstraf heeft
gekregen (vroeger of nu).
oGeef kort uitleg over de situatie: Over wie gaat
het? Wanneer vond het plaats? Wat heeft hij/zij gedaan? Waarom werd hij/zij
veroordeeld tot de dood?
oGeef je mening over je eigen voorbeeld. Hoe denk jij
over de situatie?
Reacties op bericht (43)
11-06-2015
Reactie doodstraf
Ik ben het eens met magali, als je iemand vermoord voelen ze zelf hoe het voelde, maar als ze vast zitten hebben ze meer spijt van hun fouten.
11-06-2015 om 18:25
geschreven door Lisa verheye 5DZb
08-06-2015
doodstraf
Ik vind dat het moet worden afgeschaft en niet terug mag worden ingevoerd. Als we de doodstraf terug gaan invoeren, dan zijn we niet beter dan dieren en als de personen die moorden. De mensen moeten, als ze blijven leven, omgaan met de moorden die ze hebben begaan. Het is ook een schending van het recht van leven als je dit doet.
08-06-2015 om 20:03
geschreven door Joren Nissen
03-06-2015
..
Mensen vermoorden is niet de beste optie maar wat als je gewoon moet kiezen tussen moorden en blijven leven en vermoord worden. Soms heb je de keus gewoon niet.
03-06-2015 om 08:41
geschreven door Annelies
02-06-2015
Doodstraf
Ik ben het volledig eens met Jytte Moeskops.
Ik vind dat ze de terug moeten invoeren in België, voor de extreme gevallen als het ware. Mensen die niet capabel zijn om in deze maatschappij te kunnen functioneren, Bv. Moordenaars die werden vrijgelaten wegens goed gedrag of als ze hun celstraf hebben uitgezeten en hierna nog een moord zouden plegen. zouden na eenzame opsluiting de doodstraf mogen krijgen.
De gevangenissen zitten vol, hierdoor komen er gevaarlijke mensen (fraudeurs, moordenaars, relschoppers) er meestal met een blaam of met een een enkel band met weg, ik vind dit niet kunnen.
02-06-2015 om 20:46
geschreven door Bart Van Elsacker 5BTW
doodstraf
De doodstraf deed men vroeger vele jaren geleden maar ni is dit niet nodig dit is een gruwelijk gebeuren.
02-06-2015 om 18:48
geschreven door Astrid
doodstraf
Cybre heeft gelijk. Er zullen wel betere manieren zijn om deze mensen spijt te laten krijgen voor wat ze hebben gedaan. Het maakt ni uit wat voor gruwelijke dingen ze deden maar de doodstraf is ook iets gruwelijk.
02-06-2015 om 18:44
geschreven door Astrid
doodstraf
Cybre heeft gelijk. Er zullen wel betere manieren zijn om deze mensen spijt te laten krijgen voor wat ze hebben gedaan. Het maakt ni uit wat voor gruwelijke dingen ze deden maar de doodstraf is ook iets gruwelijk.
02-06-2015 om 18:44
geschreven door Astrid
Doodstraf
Nee ik vind doodstraf echt niet toelaatbaar. Het is wel waar de gevangenen hebben teveel luxe dat is waar ! Maar doodstraf? Ik vind dat er al te veel gemoord word, dus nee echt niet oke voor mij.
02-06-2015 om 17:35
geschreven door Cybre De Pauw
01-06-2015
doodstraf
Ik ben het eens met Wouter. Drugs dealers verdienen tegen over een verkrachter of een moordenaar de doodstraf niet. En als iemand levenslang krijgt moet die persoon ook levenslang in de gevangenis blijven en niet na 30 jaar vrijkomen.
01-06-2015 om 22:10
geschreven door Saroya Moes 5DLWa
doodstraf
ik ben het helemaal eens met Magali Hofkens ergens vind ik dat deze mensen de zelfde pijn moeten kunnen voelen die ze hun slachtoffer hebben aan gedaan. MAAR ik vind het dan wel erg voor die familie voor het zelfde geld zouden de twee families zich blijven wreken tegen over elkaar en dat is nu ook niet de bedoeling.
01-06-2015 om 19:01
geschreven door Senna 5DLWa
Doodstraf
Ik ben het eens met deze stelling . Waarom zou je mensen vermoorde om duidelijk te maken dat moorden verkeert is . Doodstaf is geen oplossing laat ze gwn levenslang leiden door hun fout ik denk dat dit meer effect heeft . Ik denk dat levenslang leiden van iets erger is als verlost worder ervan door de dood.
01-06-2015 om 11:28
geschreven door kim pauwels
31-05-2015
Doodstraf
Het hangt er van af welke daden de persoon heeft gedaan voordat de doodstraf mag gebruikt worden. En eens iemand een straf krijgt moeten ze die straf ook ondergaan en niet vervroegt vrij komen. vb: Wie levenslang krijgt moet ook levenslang in het gevangenis blijven en niet vroeger vrijkomen.
31-05-2015 om 23:18
geschreven door Wouter Van Herck
Doodstraf
Ik ben het eens met Indy. Wanneer men zegt levenslang hoort dit levenslang te zijn. Het principe dat ze vroeger vrij kunnen komen mag van mij volledig worden afgeschaft. Laat ze gewoon de straf zitten die ze verdienen.
31-05-2015 om 23:14
geschreven door Wuyts Indy
Doodstraf
Ik ben het volledig eens met Maïte. Levenslang in België betekend dat je 30 jaar opgesloten wordt. Slechts een paar criminelen worden nu vastgehouden tot dat ze sterven maar de meesten komen gewoon terug vrij na 30 jaar. Ik vindt dan ook dat ze de maximum straf strenger moeten maken.
31-05-2015 om 13:04
geschreven door Indy Mertens
Doodstraf
Evelien heeft gelijk dat de celstraffen strenger moeten worden, maar het probleem is dat we te weinig cellen hebben voor het aantal gevangenen. Als 1 persoon bv 5 jaar heeft, in die tijd zijn er al zo veel meer gevangenen die plaats moeten hebben en soms is er geen plaats en dan geven ze maar een mildere straf
31-05-2015 om 10:12
geschreven door Jytte Moeskops
30-05-2015
Doodstraf
Evelien Liebert heeft helemaal gelijk.
30-05-2015 om 21:09
geschreven door Sanne Yzermans 5BTW
De Doodstraf
De doodstraf is geen goede manier om de misdadiger te straffen. Het zou enkel goed zijn wanneer hij een gevaar voor de maatschappij vormt, dan zou het wel mogen.
30-05-2015 om 19:42
geschreven door Sofie Verhaert
doodstraf
Ik ben het volledig eens met de uitspraak van Evelien. Er lost eigenlijk niets op om iemand te doden of vermoorden als hij/zij een ernstig misdrijf heeft gedaan. Een oplossing zou zijn levenslange opsluiting.
30-05-2015 om 19:23
geschreven door Johan De Belie
mening
De doodstraf is geen goede oplossing. Het is harder te moeten leven met wat je hebt gedaan dan wanneer je enkele weken later dood zal zijn. Dan kan je eigenlijk door je eigen leven op te offeren voor enkele mensen iets goed doen, maar daar kwets je veel meer andere mensen mee. De celstraffen mogen in belgie en in veel andere landen wel veel strenger worden. het is toch niet normaal dat je je tijd gewoon mag verdoen met tv kijken en gamen? de doodstraf zou wel het probleem van te weinig gevangenissen kun oplossen wat dan weer wel een plus punt is zodat ook de 'kleinere' misdadigers een waardige straf kunnen krijgen in plaats van voorwaardelijk.
30-05-2015 om 18:45
geschreven door Liebert Evelien
doodstraf
ik ben het wel eens met Mélissa , levenslang in belgie trekt echt op niets ! maar de doodstraf is echt niet de oplossing , in belgie moeten ze gewoon veel strengen worden en als ze zeggen levenslang ook echt levenslang geven !
30-05-2015 om 18:25
geschreven door Maïte Adenot
Doodstraf
Ik vind dat de doodstraf moet blijven/ terug moet komen in België, maar alleen voor extreme gevallen. Ik ben het helemaal eens met Indy. De gevangenissen in België zitten overvol en wij mogen betalen voor hun eten en onderkomen. Ik vind dat zowel de regering als de familieleden van de slachtoffers mogen beslissen of hij de doodstraf krijgt of hij nog een kans krijgt om zich te herpakken en hem te vergeven voor zijn daden.
30-05-2015 om 15:20
geschreven door Jytte Moeskops
Reactie Sanne Yzermans
Ik ben het eens met Sanne.
In België heeft levenslang niet veel zin, aangezien er velen voorwaardelijk vrij komen. Bovendien kosten gevangen die zeer lang in de gevangenis zitten veel geld. Daarom vind ik dat mensen die een gevaar zijn voor de maatschappij geëxecuteerd mogen worden. Anderzijds vind ik wel dat ze een kans moeten krijgen. Daarom vindt ik dat mensen die een gevaar zijn voor onze maatschappij eerst een gevangenisstraf moeten krijgen. Als ze voor een tweede keer zware feiten plegen ze geëxecuteerd mogen worden. Omdat dit bewijst dat ze niets van hun straf geleerd hebben. Zo voorkom je ook dat als de foute dader is aangeduid zijn leven niet ontnomen wordt.
30-05-2015 om 15:07
geschreven door Broos Sarah 5BTW
Doodstraf
Ik ben het helemaal eens met laurens, als de persoon een zodanig gruwelijk feit heeft gepleegd zijn we ze liever kwijt dan rijk. Als ze opgesloten zitten in een cel kosten ze ons alleen maar geld. Beter dan een snelle dood zo kunnen de slachtoffers gerust zijn dat deze man of vrouw nooit meer zulke feiten zal plegen.
30-05-2015 om 13:50
geschreven door Indy Mertens
27-05-2015
Doodstraf
Ik vind dat de doodstraf alleen gebruikt moet worden als een persoon een ander persoon heeft vermoord of levens lang krijgt. Ik bedoel met de doodstraf dat de persoon direct dood is en niet gemarteld wordt tot hij dood is.
27-05-2015 om 13:06
geschreven door Asaert Stijn 5MVT
26-05-2015
doodstraf
Ik ben het eens met Sanne Yzermans, ik vind dat ons rechtssysteem soms heel oneerlijk is. Sommige mensen krijgen levenslang en komen dan na een paar jaar al vrij, en andere moeten naar de cel maar kunnen er dan weer niet bij omdat alles vol zit. Dus het heeft hier in belgie totaal geen nut om iemand levenslang te geven.
26-05-2015 om 17:50
geschreven door mélissa cant 5btw
25-05-2015
doodstraf
Mensen die een heel erge misdaad hebben begaan zoals een dutroux kunnen op zich al niet meer normaal functioneren in de maatschappij. Die mensen mogen van mij de doodstraf krijgen.
25-05-2015 om 14:43
geschreven door laurens hellemons
23-05-2015
Reactie Doodstraf
A)Ik ben voor en tegen de doodstraf, bepaald voor welke soort van daad. -(Voor)Als men iemand op een pijnlijke en vernederende manier vermoord dan moet diegene die het heefd gedaan boeten voor zijn daad met de grootste prijs, zijn leven. -(Tegen)Als men iemand door een ongeluk vermoord zou jij geen doodstraf mogen krijgen, door een paar jaar in de cel kan een mens totaal veranderen en dus echter meer oppassen voor wat jij deed.
B1)Gary Gilmore pleegde een moord op motelmanager Ben Bushnell omdat hij niet in beroep wou gaan. Het vond plaats op 7 oktober 1972 in Provo Utah (VS), hij mocht de wijze van zijn executie zelf bepallen: door ophanging of een vuurpeleton. Op 17 januari werd hij ter dood veroordeeld door een vuurpeleton.
B2)Hij heeft iemand vermoord omdat hij de gegeven taken niet wou doen, voor zoiets moet jij niemand niet vermoorden maar van werk veranderen, ik denk dat hij goed veroordeeld was en nooit zou veranderen.
23-05-2015 om 21:18
geschreven door Kucharski Alan 5CHE
reactie doodstraf
Ik ben het volledig eens met Sanne, die mensen hebben een wrede daad begaan en horen niet thuis tussen de andere mensen.
23-05-2015 om 16:46
geschreven door Colin 5CHE
Reactie doodstraf
Ik vind dat Yana Wouters gelijk heeft, maar levenslang heeft toch geen nut hier in België omdat de meeste veroordeelde toch voorwaardelijk kunnen vrijkomen. Mijn opinie is om de mensen dan te laten lijden zodat ze inzien dat ze een grote fout hebben begaan en deze niet opnieuw zullen maken.
23-05-2015 om 16:45
geschreven door Sanne Yzermans 5BTW
Reactie Doodstraf
Ik ben het volledig eens met Sanne, ik vind ook dat mensen die een vreselijke daad hebben verricht geen plaats hebben in de maatschappij en dus de doodstraf verdienen, anderzijds moet je ook rekening houden met het misdrijf en de omstandigheden
23-05-2015 om 16:39
geschreven door Steven Fierens
doodstraf
Ik ben het volledig eens met Yana Wouters. Waarom straffen ze diegenen niet die de doodstraf uitvoeren? Zei begaan dan toch ook een moord.
23-05-2015 om 14:47
geschreven door arnaud 5CHE
19-05-2015
doodstraf
Ik ben het volledig eens met Yana Wouters. De doodstraf zou afgeschaft moeten worden omdat het niet eerlijk is voor degene die uit pure woede gehandeld hebben en er eigenlijk niets aan kunnen. Voor deze mensen zou men eerder therapie voorzien. Langs de andere kant is het wel heel goed voor de mensen die het met opzet gedaan hebben. Want dan zien zij meer af dan dat ze gewoon de doodstraf zouden krijgen en er zo eigenlijk gemakkelijk vanaf zouden komen.
19-05-2015 om 20:09
geschreven door mélissa Cant 5BTW
18-05-2015
doodstraf
Tom, men moet de doodstraf niet te snel uitvoeren daar moet je ook aan denken ook dat de juiste straf tegenover de daden staat.
18-05-2015 om 11:46
geschreven door nathan smout 5EM
Doodstraf
Ik vind dat "Sanne 5DZa" volkomen gelijk heeft, mijn mening stemt overeen met de hare.
18-05-2015 om 11:38
geschreven door Tom 5EM
07-05-2015
Reactie doodstraf.
a) - De doodstraf is (zo cru als het klinkt) wel een goede oplossing. De persoon krijgt wat hij heeft gedaan, maar heeft er uiteindelijk geen pijn van. Ik ben het er mee eens, dat daders het zelfde krijgen als dat ze gedaan hebben. Zolang ze niet te lang lijden. - Langst de andere kant vind ik ook dat er genade moet zijn en ze gewoon levenslang moeten krijgen.
b) Johan Heinrich Kemper werd op 22 november 1854 geëxecuteerd, hij heeft doodslag gepleegd, en daarom werd hij ook geëxecuteerd. - Ik vind dat hij niet geëxecuteerd moest worden, enkel levenslang krijgen.
07-05-2015 om 11:10
geschreven door Sanne 5DZa
Reactie doodstraf
a) Ik ben wel akkoord omdat :
- Ze mensen pijn hebben gedaan en andere mensen hun dierbare hebben afgenomen en sommige zonder er enige spijt van te hebben. - Ze te laten zien hoe erg het kan zijn om gedood te worden zonder enige genaden. - De doodstraf ervoor zorgde dat de dader geen andere schachtoffers had kunnen maken. - Maar ik vindt het wel erg voor de mensen die het niet gedaan hadden en dan toch de doodstraf hebben gekregen.
b) Executie Pieter Jan Geurts
° Het gaat over Pieter Jan Geurts. Op 17 december 1857 werd hij schuldig verklaard en ter doden veroordeeld. Hij werd schuldig verklaard voor verkrachting en moord op het zesjarig meisje.
° Ik vindt dit goed omdat hij een meisje verkracht heeft en daarna vermoord en dat echter niet kan. Ouders zijn hun kind verloren en ze krijgen het niet terug.
07-05-2015 om 11:09
geschreven door Jamie Vosters 5DZa
reactie doodstraf
a) Ik ben akkoord met deze stelling. Ik vind iemand die een moord gepleegd heeft moet ook doodstraf krijgt. De moordenaar wordt zwaar gestraft en weet dat hij nooit meer iets gaat kunnen doen.
b) door drug incidenten wordt er iemand te doodstraf veroordeeld ik vind dit kunne want je weet dat dit illegaal is.
07-05-2015 om 11:07
geschreven door Bert Cools 5LB
reactie doodstraf
a) Ik vind dat ze dat overal moeten afschaffen want dan moeten de mensen die de doodstraf uitvoeren ook de doodstraf moeten krijgen want zij plegen zelf ook een moord . Ik vind dat ze gewoon levenslang moeten krijgen omdat die straf veel 'pijnlijker' en moeilijker is .
b) Er is een Belgische man van 24 jaar en die is naar Amerika gevlucht omdat hij homo is hij is in Washington DC gaan werken en daar was zijn geheim uitgekomen dat hij homo is en niemand mocht dat weten en dan is hij naar Florida gevlucht en ging hij daar elke dag naar het café om zich zat te drinken .Hij had iemand ontmoet ( man ) en die vroeg of hij met hem op het strand de liefde wou bevrijden en toen heeft hij hem doodgeschoten . De volgende dag gebeurde het zelfde met een andere man en schoot hem ook neer . De dag nadien zat hij weer in het café en zag hij een politie in de auto zitten en heeft zich zelf aangeven de politie geloofde hem eerst niet maar toen heeft hij het geweer laten zien , de politie heeft hem toen opgepakt en hij kreeg 2 keer 24 jaar omdat hij een Belg was mochten ze geen doodstraf geven anders had hij de doodstraf gekregen .
Ik vind dat hij een goede straf heeft gekregen omdat de doodstraf er over is , zo kan hij erover nadenken over wat hij gedaan heeft en zo dan weet wat hij allemaal fout heeft gedaan en wat hij allemaal moet veranderen als hij vrij komt . Ik vind het ook wel erg dat hij heel lang moet zitten omdat hi nu 52 jaar is en hij moet nog 24 jaar zitten dan is hij 76 wanneer hij vrij komt terwijl het helemaal niet de bedoeling was om twee mensen te vermoorden omdat hij zat was en hij wist niet wat hij deed , nu weet die wat hij gedaan heeft want hij heeft er over kunnen nadenken en hij weet dat hij fout zat .
07-05-2015 om 11:05
geschreven door Yana Wouters 5DZb
reactie doodstraf
a) Je kan zo iemand dat iemand vermoordt niet genoeg straffen. Ze hebben zelf ook iemand vermoord, dus een verdiende straf denk ik dan. Ik vind da iemand vermoorden nu wel niet meer normaal is ,vechten enzo dat gaat nog maar vermoorden niet
b) Elf mensen krijgen doodstraf in Egypte in 2012, In februari vorig jaar had een hof van beroep een nieuw proces bevolen voor 62 verdachten. Een uitspraak van een rechtbank waarbij 21 mensen ter dood veroordeeld werden, werd vernietigd. Ze waren veroordeelft voor hun deelname aan de dodelijke rellen tijdens een voetbalwedstrijd in de Egyptische eerste klasse.
Ja dat is wel een beetje overdreven vind ik zelf. Het is tenslotten maar voetbal.
07-05-2015 om 11:02
geschreven door Jules Verdijck 5LB
reactie doodstraf
a) Ja ik ben het wel eens met die uitspraak . maar het is een ernstige straf . als je iemand levenslang in de gevangenis opsluit heeft die misschien wel minstens een even erge straf .
argument 1 :langs de ene kant wel dan maak je eigenlijk 2 dode om 1 dode. argument 2 : het hangt ook van situatie tot situatie af . als een man van 30 15 moorden op zijn geweten heeft dan verdient die wel de ergste straf die er bestaat want dan zou hij in de gevangenis ook levensgevaarlijk zijn .
b) 4 daders die betrokken waren bij een dodelijke groepsverkrachting van een 23 jarige studente uit india
zulke mensen verdienen de ergste straf. als dat de doodstraf is is dit terecht .
07-05-2015 om 11:01
geschreven door michiel beyers 5lb
Reactie doodstraf
a) -ik ben het niet eens met de stelling, als men de doodstraf uitvoert tonen ze dat iemand doden je je eigen leven kost -zonder de doodstraf zouden moordenaars terug vrij kunnen komen en opnieuw moorden kunnen plegen dit is gevaarlijk en onterecht b) -op 2/6/11 kreeg een man een injectie voor de roofmoord die hij 22 jaar daarvoor had gepleegd de buit was 7 dollar - ik ben van mening dat hij het verdiende als je iemand kan vermoorden voor 7 dollar dan vind ik dat de doodstraf terecht is
07-05-2015 om 11:01
geschreven door Maarten Vlemincx 5LB
reacie doodstraf
a) Ik ben akkoord maar ook niet je moet echt kijken naar het misdrijf, de situatie en omstandigheden .
Ik vind ook dat de doodstraf voor andere misdrijven ook gebruikt moet kunnen worden.
b) Vier Afghaanse mannen krijgen de doodstraf na lynchen vrouw
In de Afghaanse zijn vier mannen ter dood veroordeeld die beschuldigd werden van de moord op de jonge vrouw. De vrouw werd op 19 maart gelyncht door een woedende menigte terwijl de politie niet ingreep.
Wat ik heb gelezen dan lijkt het mij wel terecht maar ik weet de achtergrond van het verhaal niet.
07-05-2015 om 10:59
geschreven door Wim Nelen 5LB
Reactie Doodstraf
a) Ik vindt het allebei passen -Wel omdat, als ze iemand vermoord hebben dan voelen wat hun slachtoffer voelde voor ze dood gingen. -Niet omdat als je ze de doodstraf geeft dan is het voorbij en dor levenslang vast te zitten denken ze na over wat ze fout deden en waarom.
b1) Het voorbeeld. -Een man (Robert M.) heeft tussen 2003 en 2010 een celstraf en de doodstraf gekregen. Wegens het versturen van kinderporno en het misbruiken van kinderen van zelfs tot 1 jaar oud. Wegens dit alles is hij veroordeeld tot de doodstraf. b2) Mijn mening. -met deze daden vind ik de doodstraf wel terecht. Want een kind is erg en dit is iets wat hun voor altijd zal bijblijven.
07-05-2015 om 10:58
geschreven door Magali Hofkens 5DZb