Ik proef van elektrisch rijden
Inhoud blog
  • range preserve system
  • Bumperkleven
  • Huis tuin en keukengebruik
  • Recorddag
  • Toch maar niet naar de Ardennen
  • Teleurgesteld
  • Feest met een bak bier
  • Ik laad op een andere locatie-dag
  • Geen standaard in de stekkers?
  • Opladen in Luik
  • De handleiding
  • De laadkabel
  • Afhalen van de Kangoo ZE
  • De laadpaal
  • Een eerste technisch probleem in huis
  • Hoe het begon.
  • Welkom.

    Zoeken in blog



    Gastenboek
  • toffe blog

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    22-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom.
    Mocht je geïnteresseerd zijn in elektrisch aangedreven auto's, nodig ik je uit om deze blog even te doorlopen. Dank zij het project iMOVE: www.10wekenproefrijden.be heb ik de kans gekregen een elektrisch aangedreven auto te testen. Graag deel ik mijn ervaringen met jullie.
    Ik ben absoluut geen ervaren blogger maar wil toch een poging doen. Vragen of opmerkingen mag je me altijd mailen.

    Koen

    22-04-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    10-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.range preserve system
    Het moet gezegd worden, de auto rijdt zalig.
    Vandaag was het een lekker warme dag en na de automatische klimatisatie van de auto ben ik naar mijn werk vertrokken. Ik wist dat ik niet zoveel kilometers moest rijden vandaag dus was het niet nodig superzuinig te rijden. In mijn route zit een stukje autostrade en daar wilde ik het verschil tussen 'bumperkleven' en 120 km/u rijden nog wat uit testen. Het versnellen naar 120 km/u kost energie maar eenmaal 120 viel het verbruik best mee.
    Na het werk wilde ik nog wat inkopen doen en heb ik zalig met het raam open gereden. Het (storende) geluid rond je valt dan weer op maar de rust in de auto is subliem. De radio laat ik bewust uit, niet uit energiebesparing maar wel om de rust na een zware werkdag tot me door te laten dringen. Kortom Zaaalig.


    Ik begin me wel te realiseren dat er nog heel wat functies zijn die in de elektrische auto zouden geïntegreerd kunnen worden. Er zou bijvoorbeeld met een soort van 'range preserve system' kunnen gewerkt worden. Ik bedoel hiermee dat je de auto zo zou moeten kunnen programmeren dat je gemiddelde verbruik niet boven een vooraf ingestelde waarde stijgt. Op die manier ga je dus je range, die vooraf opgesteld werd, kunnen behouden. Nu is het zo dat de vooropgestelde range afneemt wanneer je gemiddeld verbruik stijgt omdat je veel verbruikt hebt door snel te accelereren of veel te remmen met je rempedaal.

    Koen





    10-05-2012, 20:39 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bumperkleven
    Het is zeker niet de bedoeling van elektrisch rijden dat je het gevaar gaat zoeken om zuinig te kunnen rijden. Maar ik heb wel vastgesteld dat je op een eenvoudige manier heel wat energie kan besparen. 90 per uur rijden op een autostrade is een relatief zuinige snelheid. Eens je versnelt tot 120, verbruikt de auto een pak meer. Je range neemt enorm af hierdoor. 90 kilometer per uur rijden kan veilig op de rechterrijstrook, tussen de vrachtwagens. Eens je achter een vrachtwagen gaat rijden zal je ook merken dat je een voordeel kan halen uit de luchtstroom die door de vrachtwagen voor je gebroken wordt. Bumperkleven hoef je hiervoor niet te doen maar op een veilige afstand achter de vrachtwagen, geeft al snel een voordeel voor je verbruik.
    Gisteren kon je zien op de foto's dat een verbruik van zo een 13 à 14 kW per 100 km had voor mijn extra zuinige rit. Op een veilige afstand achter een grote vrachtwagen geeft een verbruik van zo een 12 kW. Ideaal dus.
    Tijdens het rijden zijn er natuurlijk nog een aantal mogelijkheden die het rijden zuinig houden. Geleidelijk accelereren, anticiperen en ervoor zorgen dat je het rempedaal niet moet aanraken zijn belangrijk. Natuurlijk moet je niet zoals een idioot er alles aan willen doen om zuinig te rijden, de veiligheid van jezelf en de anderen zijn prioritair aan je verbruik.

    Een hulpmiddel in de Kangoo is het knopje 'eco'. Wanneer je rijdt met dit knopje op stand aan (te zien op je instrumentenbord) geeft de auto minder vermogen via het elektriciteitspedaal. Bij het (volledig) indrukken van het elektriciteitspedaal, zal je dus rustiger accelereren. Ook de maximumsnelheid is met dit knopje beperkt. 
    De plaats van dit knopje in de auto vind ik wel redelijk onlogisch. Het staat verstopt links onder je stuur. Dit moet veel meer in handbereik staan zodat je in bepaalde verkeerssituatie snel kan overschakelen naar 'niet eco' modus. Dit komt voor wanneer je bijvoorbeeld van de binnenstad met en de ring rond de stad oprijdt. Vlot invoegen in het (drukke) verkeer is dan noodzakelijk.

    Ook de overheid kan een handje toesteken om het verbruik van auto's te verminderen. Opeenvolgende lichten op elkaar afstellen is hier eentje van. De baan Hasselt Sint Truiden is hier een mooi voorbeeld van, net zoals de Noord Zuid verbinding. Daar kan je zien hoe het niet moet. Op de Noord Zuid verbinding staan zelfs borden die een adviessnelheid aangeven van 80 km/u. Als je daar zo een bord ziet oplichten moet je toch zeker 120 gaan rijden of afremmen tot 20 km/u om aan de volgende lichten groen te hebben, niet erg zuinig dus.

    Koen

    07-05-2012, 19:06 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huis tuin en keukengebruik
    Hoe rijdt de auto voor het gewone huis tuin en keuken gebruik. Dit was een vraag van een facebookvriend. Leuke vraag natuurlijk maar heel terecht. Zuinig rijden is één zaak maar rijden met een elektrische auto alsof je met een gewone auto rijdt is een ander. Het is zelfs gemakkelijker. Het went heel snel om rekening te houden met de regeneratie door het elektriciteitspedaal los te laten. Je hoeft ook niet te schakelen, waardoor de bediening en het gebruik van de auto dus heel eenvoudig zijn. Alle andere functies: radio, ruitenwisser,... zijn niet verschillend bij deze elektrische auto.
    Wanneer je niet let op het verbruik of als je denkt tijd te winnen door goed door te rijden, gaat dat natuurlijk ten koste van je range. De 134 km, die ik haalde door zuinig te rijden wordt dan al snel 110 of nog minder bij stukjes autostrade waar je 120 gaat rijden.
    De auto opladen is ook iets dat we niet gewoon zijn. Van het moment dat je thuiskomt, moet je de stekker inpluggen. Dat kost een beetje tijd maar naar een pompstation rijden, een tank van 45 liter vullen, kost ook tijd. Al bij al duurt het inpluggen niet langer dan 30 tot 60 seconden. Het laden zelf maar daar hoef je niet bij te zijn, duurt 6 tot 8 uur bij een lege batterij.
    De batterij leeg rijden, even snel bijladen om dan naar de bomma te gaan zit er dus niet in.
    Je ritten op voorhand een beetje inplannen of even nadenken over de afstand die je gaat afleggen is wel nodig. Na een tijdje ga je natuurlijk niet meer moeten nadenken of je een bepaalde rit kan doen, vertrouwde ritten worden vanzelfsprekend.
    Qua onderhoud hoeft de auto in vergelijking met een gewone auto veel minder vaak naar de garage. Er hoeft dan ook geen olie of luchtfilter of andere dingen die gerelateerd zijn aan een verbrandingsmotor onderhouden te worden. De vloeistof van de ruitensproeiers moet je wel af en toe bijvullen want 50000 km doen met 1 vulbeurt voor de ruitensproeiers lijkt me onwaarschijnlijk.
    Ik ben er zeker van dat de auto geschikt is voor huis tuin en keukengebruik maar of de auto nu voldoet aan jouw noden, dat beslis je zelf.

    Koen

    07-05-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recorddag
    Yeah,

    Gisterenavond was een beetje verveelavond,... en ik dacht als ik nu eens naar de Ardennen rij,...
    De auto was opgeladen, de gps geprogrammeerd en hopla, ik vatte de rit aan.
    Ik had al wat ervaring opgedaan van het zuinig elektrisch rijden door een rit van 137,5 km te doen dus een paar kilometer erbij, dat moest lukken. Alhoewel er wel heel wat twijfel bij kwam kijken want de Ardennen en plateaus op en af rijden,... het zou energie kosten.
    De auto gaf aan dat hij een bereik van 140 km zou hebben. De rit op en af zou zo een 143 km zijn.

    Heel voorzichtig, zonder te bruusk te accelereren ben ik dan vertrokken. Geen autostrade maar enkel binnenwegen had ik gekozen. Voor ik Luik binnenreed ben ik even aan de kant gaan staan om nog eens mijn berekeningen te maken. De vermogenmeter stond toen nog niet in de helft, dus ik kon nog altijd terug.

    Ik besliste om toch maar door te rijden, knal door het centrum van Luik. Toen ik Luik doorkruist had moest de auto heel wat vermogen leveren om terug te klimmen richting Sprimont. Ondertussen regende het en de lampen van de auto had ik ook al moeten ontsteken.

    Na mijn aankomst stond de vermogenmeter net onder de helft,... het zou hoe dan ook een spannende terugrit worden.

    De dag erop kon ik niet ontbijten omdat ik een beetje gestresseerd was om de terugrit aan te vatten. Dan maar met de koffiekoeken in de auto gestapt en rustig aan de rit begonnen.
    Ik kon alleen maar hopen dat ik geen omleidingen moest volgen waardoor mijn afstanden nog zouden vergroten en ik kon alleen maar hopen dat ik wat kilometers zou winnen door energierecuperatie want mijn eindbestemming ligt lager dan mijn vertrekbestemming,...

    Ik besloot om langs de vallei van de Ourthe te rijden om zo weinig mogelijk hellingen in mijn traject te hebben. Ik wist zeker dat ik Vlaanderen zou halen,...

    In Luik had ik nog een kleine omleiding te rijden en ik denk dat ik op een bepaalde plaats ben ingedraaid waar enkel bussen mogen rijden en aan Place Saint-Lambert heeft een vriendelijke agent mijn achterliggend verkeer even terug achteruit gestuurd omdat ik de veranderde verkeerssituatie daar niet helemaal door had (de auto achter mij trouwens ook niet). De aanhoudende regen hielp hier natuurlijk ook niet bij,...

    Maar bon, éénmaal door Luik stond er natuurlijk weer een fikse klim te wachten om de Maasvallei terug op te rijden. In die klimming moest ik nog een keer of 3 stoppen voor een rood licht.

    Eenmaal terug in Vlaanderen vreesde ik dat ik nooit thuis zou geraken.
    De spanning bij mezelf steeg in tegenstelling tot de spanning in de batterij van de auto,...
    Een 10 tal kilometers voor mijn aankomst kreeg ik het signaal dat de spanning in de batterij wel erg laag was.

    Maar goed, als ik Koen Vervoort mocht geloven zou ik nog een 15 tal kilometer kunnen rijden vanaf het eerste signaal.
    Ik was dan ook meer dan alleen maar opgelucht toen ik thuis de oprit kon oprijden, volgens de teller had ik nog een 8 tal kilometer over.








    06-05-2012, 23:18 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    04-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toch maar niet naar de Ardennen
    Vandaag ben ik naar mijn werk gereden met de elektrische auto. Na het werk naar huis om de ‘long range’ auto vanonder het stof te halen om mijn rit naar de Ardennen aan te vatten. Jammer, ik wil deze rit zo graag doen met de elektrische auto,...

    Beste Infrax mensen, laat me aub gebruik maken van een standaard stekker, ik wil iedereen graag bewijzen dat ik de elektrische auto voor bijna al mijn ritten kan gebruiken,... Ik zal er goed op letten dat ik de auto enkel inplug aan een installatie die voldoet,...

    04-05-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Teleurgesteld
    Het moet van mijn hart maar het is gewoon dikke flauwe zever dat ik als testrijder enkel mag beschikken over een stekker met 'Mennekes' aansluiting. 
    De laadpalen in Hasselt, waarvan ik gisteren gesproken heb, zijn ook van 'ThePluginCompany' en dit zijn dus ook gewone stekkers. Wat een idioot idee van Infrax om dus laadpalen te gaan laten maken met andere stekkers. Alle bestaande laadpunten die ik tot nu toe gecontroleerd heb en dat zijn er 3 in Luik, 2 in Hasselt en 1 in Sint Truiden, hebben gewone stekkers zoals jij en ik in huis hebben.
    Ik kan dus als testrijder, in deze fase van het testproject, in een straal van 65 km rond mijn huis rondbollen. Ergens anders laden zit er dus niet in. Jammer want ik ben er overtuigd van dat ik bijna al mijn ritten zou kunnen doen, mits herlading op mijn bestemming met 'gewone' stekker. Ik zou dit zo grag willen bewijzen,...

    03-05-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feest met een bak bier
    Vandaag een gewone werkdag. Dus met de auto naar het werk.
    Na het werk wilde ik dan toch eens gaan kijken naar de laadpaal in Sint Truiden. Die paal staat op de parking van Impermo. Misschien zou het wel mogelijk zijn om via Sint Truiden naar de Ardennen te rijden én terug thuis te geraken.
    Daar aangekomen, parkeerde ik fier op de maagdelijke parkeerplaats voor elektrische auto's. Ik probeerde me te identificeren bij de laadpaal van 'ThePluginCompany' maar mijn kaart, uitgereikt door Infrax, werd geweigerd. Verdomme!
    Een vriendelijke werknemer van Impermo kwam me helpen. Hij belde de baas, Filip, die onmiddellijk gekomen is. Hij kon zich wel identificeren aan de paal en daarmee kreeg ik toegang tot de stekker. Maar wat bleek, de stekker die we als testrijders voor handen hebben, de ‘Mennekes’ stekker, past niet!!!! De bak bier die de baas in de koffer bijhad om de eerste, die gebruik zou maken van de laadpaal, te vieren, bleef dus in de koffer.

    03-05-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik laad op een andere locatie-dag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag moest ik na mijn werk in Hasselt zijn. Mij leek dit de ideale gelegenheid om eens een laadpaal in Hasselt uit te proberen.
    Voor mijn werk gedaan was vreesde ik al dat mijn laadbeurt niet zou doorgaan, want bij regen is het niet aangewezen te laden, volgens de handleiding van de auto.
    Maar goed, toch naar Hasselt, richting laadpaal op de Thonissenlaan,tegenover het politiebureau. Na wat zoeken kon ik de goed verlichte laadpalen zien. Mijn gratis parkeerplaats, want daar maakt Hasselt zo graag reclame over, was in handbereik. De parkeerplaatsen waren goed aangeduid met een verkeersbord, voor elektrische auto's. Toch was het onmogelijk om er te parkeren want er stonden andere, gewone auto's geparkeerd.
    Dan maar naar de Dokter Willemsstraat. Ook daar een mooie parkeerplaats, met verkeersbord voor elektrische auto's. Maar ook daar was de plaats bezet door een auto met uitlaat.
    Ik moet niet vertellen dat het 'verdomme' gevoel al redelijk aan het borrelen was. En wilde me een derde frustratie besparen door naar de Guffenslaan te rijden. Dan maar parkeren aan de kanaalkom.
    Daar kon ik ook gratis parkeren maar moest ik een parkeerschijf leggen en die had ik niet bij,... Bovendien zag ik dat er controle was op deze plaats. Na een gesprek met de controleur gaf hij me de toestemming om snel een parkeerschijf te halen. Dan heb ik de benen onder mijn lijf uitgelopen om een schijf te vinden. Uiteindelijk kon ik ze kopen bij de toeristische dienst van Hasselt. Daar wisten ze ook geen raad met mijn laadprobleem trouwens.
    Ik ben dan maar wat foto's gaan maken van de situaties en heb mijn inkopen gedaan. Mijn rustige kuiernamiddag is dus wel iets anders uitgedraaid dan ik verwacht had.

    Gelukkig had ik genoeg batterijcapaciteit om terug thuis te geraken.

    Thuis aangekomen vond ik het toch opportuun om de schepen van mobiliteit van Hasselt te berichten over de problemen voor de laadplaatsen. Hieronder vind je mijn communicatie met hem.

    Mail met de schepen van mobilieit:

    Beste Rob,



    Graag ben ik vandaag met een elektrische auto naar Hasselt gereden. Ik wilde de auto bijladen en ondertussen een ontspannende winkelnamiddag houden in Hasselt. Op voorhand had ik 3 adressen genoteerd waar de stad mogelijkheden voorzien heeft om de auto bij te laden.

    Toen ik echter op de eerste plaats aankwam, Thonissenlaan, waren de laadplaatsen bezet door gewone auto's. De tweede plaats, de Dokter Willemsstraat, was ook bezet door een gewone auto. Ik ben dan naar de kanaalkom gereden en stelde vast dat ik nog geen parkeerschijf in de auto had liggen. Ik ben dan gespurt naar de toeristische dienst om een schijf te kopen van 3,50 euro. Hopelijk heb ik niet ondertussen een parkeerboete ontvangen. Een rit naar de derde plaats, Guffenslaan, wilde ik me besparen om niet opnieuw teleurgesteld te worden en het risico te lopen niet meer thuis te geraken om wille van een lege batterij.

    Wat een ontspannende namiddag moest worden, werd een namiddag van zorgen en geen elektriciteit.

    Hasselt pakt graag uit met mooi klinkende artikels en beloftes van gratis parkeren in Hasselt voor CO2 neutrale wagens, vandaag stelde ik echter het tegendeel vast en ik denk dat een artikel dat dit tegendeel bewijst ook geen goede reclame zou zijn voor Hasselt.

    Daarom vraag ik u om dit probleem aan te pakken of mij te vertellen wat ik kan doen om de auto op te laden in Hasselt. Als Hasselt de elektrische wagens toch nog wil,... 

    In bijlage heb ik foto's gevoegd van de situaties.

    Graag ontvang ik een antwoord op deze mail, u kan me altijd contacteren via onderstaande mail,


    Dank op voorhand,

    Vrijwel onmiddellijk kreeg ik hierop antwoord:

    Beste Koen

    Eerst en vooral bedankt voor je mail. Je geeft een terechte bemerking.
    We zitten met een cruciaal probleem . De regering moet het nieuwe verkeersreglement nog goedkeuren . In dit reglement staat het verkeersbord vermeld dat enkel electrische voertuigen toelaat op parking met laadpalen . Momenteel mag de politie nog geen boetes uitschrijven ... Ik ben al weken hard aan het werken om deze beslissing door het parlement te krijgen maar ben een beetje een kleine granaat in dit verhaal ... Maar ik geef niet op.
    Ondertussen werken we met waarschuwingsbriefjes bij 'overtreders' en heb ik dit onderwerp as vrijdag op de verkeerscommissie gezet om nog andere oplossingen uit te werken.

    Groeten
    rob

    Hierop stuurde ik dan het volgende voorstel:

    Beste Rob,

    Bedankt voor het snelle antwoord,
    Misschien kan er voorlopig een oplossing gebracht worden door er ook een verbodsbord te plaatsen voor parkeren.
    De politie en andere diensten zouden dan de elektrische voertuigen kunnen dogen of er kan mss een uitzonderingsbord bij geplaatst worden 'uitgezonderd elektrische voertuigen',...
    Ik denk maar hardop.


    Grz

    Waarop ik weer snel dit antwoord kreeg:

    Beste koen

    Je denkt echt heel goed mee. We moeten proberen een oplossing te vinden . Het moet echter binnen het complexe wettelijke kader blijven . Maar ik doe mijn best.

    Groeten 
    Rob

    Ik heb me wel de vraag gesteld welke stekkers er zouden verscholen zitten  in de verschillende laadpalen in Hasselt. De enige info die ik kon lezen was dat het palen zijn van ‘ThePluginCompany’.

    02-05-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen standaard in de stekkers?
    Geen standaard in de stekkers?

    Ik vind het wel al straf dat er dus geen standaard in de stekkers zit, vreemd voor deze tijd,...
    Ook gek dat dit artikel spreekt van gemakkelijk laden met betaalkaart enzovoorts, maar van stekkers en problemen hadden ze toen nog niet gehoord denk ik:

    Of is er een andere reden voor de verplichting van het gebruik van de 'Mennekes' stekkers? Ik weet het niet.
    Misschien wil Infrax nagaan wat de gevolgen zijn van het elektrisch laden voor het elektriciteitsnet en willen ze absoluut dat we dan ook via het netwerk van Infrax herladen met het al dan niet tijdelijk gebruik van de 'Mennekes' stekkers.

    In ieder geval, "Beste verantwoordelijken voor de uitbouw van het netwerk elektrische wagens, zorg voor een standaard in de stekkers!!!!!!"

    27-04-2012, 00:00 geschreven door koen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs