Weet je wat ik leuk vind aan Lord Of The Rings dat je een goede kant kan kiezen maar ook een kwaade kant.Ik neem bijna Altijd de kwaade kant omdat die cooler zijn dan de goeie.
Ik vind lord of the rings heel leuk omdat je dan je eigen leger kan maken en je gebouwen.En zeker met de helden die je kunt maken en de oeroekays die lelijke slijmerige sterke monsters.Wat vind jij van dat spel ik hoor graag iets oke
Hallo ik ben tigrex en ik vraag om jullie menig:wat voor soort spelletjes vinden jullie leuk?Ik hou vooral van vechten en u eigen steden bouwen. Dus vraag jullie een paar vragen.
Welke soort griekse goden vind jij het leukst ik vind persoonlijk Titanen het leukst en van die titanen vind ik Kronos cool wat vind jij het leukst natuurlijk moet er nog veel bij komen aan mijn blog willen jullie een mailtje sturen voor hints dankje
In de Griekse mythologie is Coeus of Koios (Grieks Κοῖος / Koĩos) de Titaan van de intelligentie: Zijn naam betekent vraag of vragen stellend. Ook was hij Polos, de noordelijke as waarom de sterrenbeelden draaien. In de tijd van de oude Grieken werd dit hemelse punt gemarkeerd door de ster Thuban (alpha Dra) in het sterrenbeeld Draco. Coeus was zo tevens de god van de hemelse voorspelling, de stem van zijn vader Uranus (de hemelkoepel).
Als Titaan is Coeus een zoon van Uranus en Gaia. Hij huwde zijn zuster Phoebe, en samen stonden zij voor alle kennis in de wereld. Zij kregen twee dochters, Asteria en Leto, die de twee takken van de voorspelling voorstellen. Asteria en haar dochter Hekate staan voor de voorspellende gaven van de nacht en dood, terwijl Leto en haar zoon Apollon heersen over de voorspellende gaven van het licht en de hemel. Homerus noemt Leto de meest glorieuze dochter van Coeus. Apollon bracht de wintermaanden altijd door in Hyperborea, het land onder de hemelas in het verre noorden.
Crius
Crius of Crios (Grieks Κρίος / Kríos) is een Titaan uit de Griekse mythologie. Hij is waarschijnlijk de god van leiderschap, huisdieren en de sterrenbeelden. Vooral Krios (Ram) wordt met hem geassocieerd; de oude Grieken geloofden dat dit het eerste sterrenbeeld was dat aan de hemel verscheen. Het stond aan het begin van de oude Griekse kalender, en leidde zo de rest van de sterren door de hemel. Waarschijnlijk was dit een taak die Crius opgelegd werd door Zeus, want ook deze Titaan werd in de oorlog tussen de Titanen en de Olympische goden verslagen en opgesloten in Tartarus.
Oorsprong en nakomelingen
Als Titaan is Crius de zoon van Uranus en Gaia. Met de godin Eurybia kreeg hij drie kinderen. Pallas heerste over het sterrenbeeld Voerman en de ster Sirius, Perses over het sterrenbeeld Perseus en de ster Capella. Astraeus was de god van sterren in het algemeen, evenals de vader van de seizoenswinden.
Waarschijnlijk werd Krius voorgesteld als een ram of een mens met de trekken van een ram ( bijvoorbeeld met gekrulde hoorns). Ook zijn zonen bezitten dierlijke uiterlijke kenmerken. Pallas is geitachtig, en zijn geitenhuid werd later verwerkt in het schild van Athene. Perses en zijn dochter Hekate hebben de trekken van een hond. Astraeus en zijn kinderen worden geassocieerd met paarden.
Kronos' vader Ouranos, die jaloers was op al zijn zonen, wierp ze naar de diepte van de aarde. Kronos' moeder Gaea wilde wraak nemen en spoorde Kronos aan zijn vader te castreren. Dit gebeurde en Kronos werd heerser in plaats van zijn vader. Hij huwde zijn zuster Rheia, maar hij wilde dat geen enkele van de uit dit huwelijk geboren kinderen in leven bleef, want zijn ouders hadden hem voorspeld dat een van die kinderen hem zijn heerschappij zou ontnemen. Zodra de kinderen geboren werden verslond hij ze met huid en haar. Hij at achtereenvolgens Hestia, Demeter, Hera, Hades en Poseidon op. Toen Rheia in verwachting was van Zeus, week zij uit naar Kreta en baarde daar in het geheim. Om Kronos te misleiden gaf ze hem een in doeken gewikkelde steen, die door Kronos werd verzwolgen. Zo werd Zeus gespaard. Zodra Zeus opgegroeid was, dwong hij Kronos alle door hem verzwolgen kinderen weer uit te spugen. Met de hulp van zijn broeders, zusters en andere medestanders onder de goden overweldigde en onttroonde Zeus Kronos en werd de koning van goden en mensen.
Kronos en zijn medestanders werden opgesloten in de diepst van Tartarus, omgeven door een driedubbele nacht, en streng bewaakt door de Cyclopen en Hecatonchiren. Volgens sommige bronnen kregen ze later vergiffenis, en werd het hen vergund in de Elyzeese velden te verblijven.
Hyperion (mythologie)
Hyperion (Grieks Υπερίων / Hyperíôn) was de Titaan van het licht. Zijn naam betekent "de in de hoogte wandelende". Hyperion stelde regelmatige dagen en maanden in door de zon en maan in een vaste cyclus langs de hemelkoepel te laten bewegen, terwijl zijn broer Crius de beweging van de sterrenbeelden regelt en daarmee de seizoenen. Toen de Titanen door de Olympische goden verslagen waren, werd Hyperion samen met zijn broers opgesloten in Tartarus.
Waarschijnlijk werd hij ook gezien als de god van observatie, terwijl zijn vrouw de godin van het zicht was. De oude Grieken geloofden dat de ogen licht uitzenden, en men voorwerpen kon zien als deze straal er op viel.
In de Griekse cultuur en mythologie speelt Hyperion vrijwel geen rol.
Oorsprong en nakomelingen
Als Titaan was Hyperion een zoon van Uranus en Gaia. Hij huwde met zijn zuster, de titanide Theia. Zij baarde hem Helios (de zon), Selene (de maan) en Eos (de dageraad). Dikwijls is Hyperion ook een bijnaam van de zonnegod Helios. Het verschil werd in de latere Griekse literatuur aangegeven door erbij te vermelden of het om een Titaan ging of simpelweg om een God.
Literatuur
In de vroegere Griekse cultuur werd het vaderschap van Hyperion letterlijk gezien:
"Theia gaf toe aan Hyperion's liefde en baarde
de grote Helios en heldere Selene en Eos,
die licht brengt aan alle sterfelijken der aarde
en aan de onsterfelijke goden die de wijdse hemel regeren."
In de latere Griekse literatuur zien we dat de rol van Hyperion eerder figuurlijk wordt opgevat:
"Van Hyperion zegt men dat hij de eerste was die, door toewijding, aandacht en observatie, de bewegingen van de zon, maan en andere sterren begreep, evenals de seizoenen, want die worden veroorzaakt door deze lichamen. En hij vertelde deze feiten aan anderen, waardoor hij de vader van deze lichamen werd genoemd, omdat hij zogezegd de speculatie over hen en hun natuur had verwekt." -Diodoros van Sicilië, 5.67.1
Iapetus (mythologie)
Iapetus of Iapetos (Grieks Ίαπετός / Iapetós) is in de Griekse mythologie een god, een van de Titanen. Waarschijnlijk is hij de god van de levensloop, die het eindige lot van sterfelijke wezens vaststelde. Iapetus symboliseert dus ook de sterfelijkheid, een pijnlijke, plotselinge dood en het feit dat aan alles een eind komt. Ook werd hij misschien gezien als het deel van de hemelbol dat vlak onder de horizon ligt, net onder Gaia (de aarde).
Iapetus wordt door creationisten soms gelijkgesteld aan Japeth, de zoon van Noah, vooral vanwege de gelijkenis in naam. Homerus noemt in zijn Ilias slechts twee Titanen die na de oorlog met de Olympische goden naar Tartarus werden verbannen; Iapetus en zijn broer Kronos. Zo zouden de eindigende tijd en de oneindige tijd samengeketend zijn in de diepte van de onderwereld.
Oorsprong en nakomelingen
Als Titaan is Iapetus de zoon van Uranus en Gaia, en vader van vier zonen die soms ook tot de Titanen worden gerekend:
Epimetheus gaf zijn vrouw Pandora de eigenschap nieuwsgierigheid, en is daardoor mede verantwoordelijk voor alle ellende in de wereld.
Menoetius was een glorieuze strijder die door Zeus doodgebliksemd werd.
Hun moeder was een Oceanide, waarschijnlijk Clymene (volgens sommige bronnen Asia). Iapetus en Clymene worden beide geassocieerd met het vinden van de dood in de strijd (en de bijbehorende glorie), en met vakmanschap in zowel het doden als het vervaardigen van wapens. Deze eigenschappen zie je terug in hun zonen Prometheus en Epimetheus. Zij boetseerden de sterfelijke wezens uit klei, schonken de dieren klauwen en tanden, en de mens het vuur.
De zonen van Iapetus hebben enkele zeer slechte menselijke eigenschappen. Prometheus is sluw, listig en een dief, terwijl Epimetheus bekend staat als een argeloze dwaas. De moed van Atlas werkt averechts; hij neemt zeer grote risico's. Menoetios is arrogant en heeft gewelddadige buien. Zo leiden de karaktertrekken van de vier broers tot hun ondergang. Iapetus werd gezien als de Titaanse voorouder van de mensheid, een ras dat de slechtste kwaliteiten van zijn vaders erfde: listigheid, een neiging tot oplichting, dwaze domheid, overmoedigheid en nodeloze agressiviteit.
Mnemosyne
Mnemosyne (Mνημοσύνη) was in de Griekse mythologie een Titanide en de personificatie van het geheugen. Volgens de oude Grieken vond zij de woorden en taal uit. Volgens Hesiodus kregen koningen en dichters hun uitzonderlijke spraakvermogen van Mnemosyne en hun speciale relatie met haar dochters, de muzen.
Mnemosyne is volgens sommige bronnen ook de naam van een rivier in Hades. Doden die van haar wateren dronken zouden hun leven niet vergeten (zoals bij de rivier Lethe het geval was) maar onthouden.
Oorsprong en nakomelingen
Als Titanide was Mnemosyne een dochter van Uranus en Gaea. In negen nachten verwekte Zeus bij haar de negen muzen:
Oceanus of Okeanos (Grieks Ὠκεανός) was een Griekse zeegod en Titaan. Hij is de personificatie van de oceaan, die door de oude Grieken en Romeinen werd gezien als een immense rivier die de platte wereldschijf in zijn geheel omcirkelde. Oceanus regelde daarnaast ook de opkomst en ondergang van de hemellichamen: Helios (de zon), Selene (de maan) en de sterren.
Volgens sommige geleerden werd Oceanus eerst geassocieerd met al het water dat zout was; hij was dus ook de Middellandse Zee en de gehele Atlantische Oceaan. Maar naarmate de geografische kennis van de oude Grieken zich uitbreidde, werd Oceanus steeds meer gezien als de wateren die verder van Griekenland lagen en waarvan niet veel bekend was. Poseidon zou over de Middellandse Zee heersen.
Uiterlijke kenmerken
Op Griekse afbeeldingen heeft Oceanus vaak een gespierd bovenlijf en het onderlijf van een slang. Hij heeft een lange baard en er groeien één a twee lange horens of kreeftenscharen op zijn hoofd. Vaak afgebeeld met Oceanus waren een slang, een school vissen en een roeiriem.
Oorsprong en nakomelingen
Oceanus was de eerstgeborene van de Titanen, de kinderen van Uranus en Gaea. Hij verenigde zich met Tethys, één van de andere twaalf Titanen, en samen met haar had hij drieduizend kinderen, de Oceaniden, nimfen die alle vormen van water personifieerden. Hij was ook de vader van de Potamiden (de riviergoden) en de Cercopen (twee aapachtige dieven). Sommigen zeggen dat ook Triptolemus zijn zoon was.
Qua positie als eerste van de Titanen of mythologische reuzen en qua functie toont hij overeenkomsten met Aegir in de Noordse mythologie.
Mythes
In de meeste variaties van de mythe over de oorlog tussen de Titanen en de Olympianen nam Oceanus (samen met Themis zijn neef Prometheus) niet deel aan de gevechten. Hij sloot zich bij geen van beide kanten aan en trok zich terug. Ook nam Oceanus niet deel aan de opstand tegen zijn vader Uranus. Door deze acties raakte hij nogal afgezonderd van zijn broers en zusters.
Phoebe (mythologie)
Phoebe (GrieksΦοιβη, Phoibe) is een Titaanse in de Griekse mythologie, die wordt genoemd als eerste bezitster van het orakel van Delphi. Dit orakel zou op het middelpunt van de platte aarde staan. Phoebe zou de profetische stem van haar eigen moeder Gaea zijn, net zoals haar echtgenoot en broer Coeus dat van hun vader (de hemel) was. Phoebe betekent 'heldere' en is tevens een bijnaam voor Artemis of Themis. De naam wordt ook geassocieerd met het woord phoibaô, wat reiniging en zuivering betekent.
Als Titanide is Phoebe de dochter van Uranus en Gaea. Samen met Coeus kreeg ze twee dochters; Asteria en Leto, die de twee takken van de voorspelling voorstellen. Asteria en haar dochter Hekate staan voor de voorspellende gaven van de nacht en dood, terwijl Leto en haar zoon Apollon heersen over de voorspellende gaven van het licht en de hemel. Homerus noemt Leto de meest glorieuze dochter van Coeus.
Naamgenoten in de mythologie
In sommige bronnen wordt een Phoebe genoemd als dochter van Leda. Zij is een zuster van Helena. Verder komt er nog een Phoebe voor als een van de Heliaden. Phoebe werd ook genoemd als priesteres van Athene, haar zuster was Hilaeira, een priesteres van Artemis. Zij werden Leukippiden genoemd, als dochters van Leukippos, een zoon van Gorgophone. Leukippe is ook een naam voor Demeter.
Veelbetekenend is de mythe van Prometheus. Bij de oorspronkelijke toebedeling van gaven en vaardigheden door de Griekse goden was de mens er bekaaid afgekomen. Zowel op het vlak van de overlevingsinstincten als op het vlak van de natuurlijke verdedigingsmiddelen waren de andere levende wezens er veel beter aan toe. Prometheus was de zoon van de titaanIapetus en broer van o.a. Atlas en de domme Epimetheus die Pandora trouwde. Uit hybris stal Prometheus het vuur bij de Olympische goden en schonk het aan de mensen, die leerden metaal te bewerken en een technische beschaving ontwikkelden.
Prometheus wordt bovendien voorgesteld als een leraar en uitvinder, die de mensen wederzijds respect bijbrengt en hen leert vooruit te zien: zijn naam wordt verklaard als 'de vooruitdenkende'. Prometheus werd door Zeus, de Griekse oppergod, gestraft voor zijn hybris. De nemesis ('wrekende gerechtigheid') viel hem ten deel: hij werd aan de berg Kaukasus gekluisterd waar adelaarEthon elke dag stukjes uit zijn lever kwam pikken. Elke nacht groeide de lever weer aan. De nemesis had voor eeuwig moeten duren maar de held Herakles bevrijdde hem tijdens zijn 11e werk.
Deukalion is de zoon van Prometheus, die Pyrrha trouwde en samen met haar de aarde bevolkte na de zondvloed.
Rhea (mythologie)
Rheia (Oudgrieks: 'Ρεία/'Ρέα) of Rhea (gelatiniseerd) is een figuur uit de Griekse mythologie, die woonde bij de berg Ida op Kreta. Rhea was een van de Titanen. Haar echtgenoot in de Griekse mythologie was Kronos. Haar kinderen waren Hestia, Hera, Demeter, Poseidon, Hades, Zeus. Ze werd geïdentificeerd met de Klein-Aziatische Cybele, en Rhea Cybele genoemd. De Grieken noemen de aarde Gaia als haar moeder, hoewel ze ook wel met haar wordt vereenzelvigd. Haar vader was de hemel Ouranos. Kronos werd door haar zoon Zeus gecastreerd, hetzelfde lot dat Cybeles geliefde Attis onderging.
De naam Rhea
Haar naam wordt soms afgeleid van Era, dat aarde betekent; hij wordt ook wel in verband gebracht met rha (rood) of een woord voor gier. Dieren waarmee ze werd geassocieerd zijn de duif, de kraai en de leeuw of bergleeuw.
Bijnamen
In Athenes tijd was Rhea's epitheton Pandora, de allesgevende. Ze was de Moeder der goden. Haar titels verwijzen naar haar verschillende functies. Als Rhea Cronia stond ze in verband met het tijdsverloop. Als dodengodin werd ze ook Coronis (kraai) genoemd; als Coronis was ze ook de maagdelijke moeder van Asclepius, de god van de genezing. Als Britomartis was ze de Maagd, als Diktynna de Wetgeefster van de berg Dikte. Als Aegea was ze de grondlegster van de Aegeïsche beschaving. Een andere naam was Dindumene. Adrastea ('onontkoombare') was waarschijnlijk een titel voor Rhea of Rhea Cybele als moeder die het recht uitspreekt over de mensen. Net als Cybele werd ze Magna Mater, 'Grote Moeder', genoemd, of Magna Mater deorum Idaea, 'Grote moeder van de goden, vereerd op de berg Ida'. Een berg Ida bestond zowel op Kreta als in Klein-Azië.
Attributen
Rhea werd afgebeeld met een kroon in de vorm van een toren, of in een wagen die werd voortgetrokken door twee leeuwen. Het afbeelden van een godin met een toren op het hoofd was in een groot gebied gebruikelijk voor het afbeelden van een beschermster van een stad. Op deze manier werden bijvoorbeeld de Hittitische Hebat afgebeeld, Allat van Palmyra, Semiramis en vele godinnen aan wie zou gelijk kan worden gesteld, of de Griekse Tyche.
Als Pandora ('Alles schenkende') werd Rhea afgebeeld met een vaas (Grieks pithos), het symbool van de bron van alle dingen op aarde. De vaas was een voorstelling van de baarmoeder, te vergelijken met de ketel die in veel noordelijke mythes is verbonden met moedergodinnen. In een eerdere tijd had deze vaas ook betekenis als symbool voor wedergeboorte.
Cultus
Voor Rhea werden orgiastische rituelen gehouden. Uit haar cultus is de huidige 'moederdag' voortgekomen. De cultus voor Rhea verspreidde zich door Griekenland van de -zesde tot de -vierde eeuw, en werd in het jaar 205 voor Chr. in Rome geïntroduceerd. Rhea was de beschermgodin van de smeden. Rhea was een orakelgodin. Zij leerde de kunst van de voorspelling aan Oinone ('koningin van de wijn'). Men sloeg de koperen trom van Rhea om bijenzwermen te controleren en om het kwaad af te weren. Rhea's priesteressen zijn de Cureten of Koureten. Deze waren van oorsprong vegetatiedemonen.
Rhea werd vereerd op Kreta, waar zij moeder was van Zeus. Dit was haar belangrijkste vereringplaats. Zij is waarschijnlijk een oude moedergodin en wordt wel gelijkgesteld aan Cybele of de Efesische Artemis.
De geboorte van Zeus
In de Griekse mythologie is Rhea onder andere de moeder van het kind Zeus, dat wordt vereerd als een jaarlijks stervende en weer herrijzende god. Om hem voor zijn vader Kronos te beschermen, verborg ze het kind in de Diktigrot, in de berg Dikti. Het kind werd beschermd door het lawaai van de Koureten of Curetes, dat zij maakten door op hun trommels of schilden te slaan; zij voorkwamen zo dat Kronos hem zou kunnen vinden door zijn gehuil. Kronos at zijn kinderen op om te voorkomen dat zij machtiger zouden worden dan hij, en hem zouden verslaan. Rhea verborg Zeus in een grot in de berg Dikte, en gaf Kronos een ingezwachtelde steen te eten.
Dactylen
De Dactylen (vingers) kwamen uit Rhea voort terwijl ze Zeus baarde. De Grieken beschouwden de Dactylen als geesten die werden geboren uit haar vingerafdrukken, terwijl ze in haar barensnood haar vingers tegen de aarde drukten. Uit haar rechterhand kwamen de mannelijke dactylen, en van haar linkerhand vijf vrouwelijke. In latere tijden werden de vingergeesten beschouwd als belangrijke goden, met betrekking tot het handlezen. Over welke vinger bij welke god hoort, is niet veel eenduidigheid. De ringvinger, die wel werd geassocieerd met Venus, draagt nu nog steeds de trouwring, een overblijfsel van deze betekenisleer. Het opsteken van de middelvinger, de 'Jupiter-vinger' of 'Saturnus-vinger', had fallische connotaties; het werd door mannelijke prostituees in Rome toegepast om klanten aan te trekken. Het wordt nu beschouwd als een obsceen gebaar, en de kerk doopte hem tot digitis obscenis. De mannelijke dactylen werden ook wel beschouwd als de eerste ijzersmeden. Het ijzer kwam van het gebied rond de Zwarte Zee naar Kreta, in het begin van de ijzertijd.
Rhea en Kronos
Rheia en Kronos zijn de Titanen van de zevende dag, kinderen van hemel en aarde (Ouranos en Gaia). Zij zijn door Eurynome aangesteld over de planeet Saturnus; de zaaigod Saturnus is de Romeinse tegenhanger van Kronos. Kronos werd jaarlijks neergemaaid in het korenveld, en om hem werd vervolgens gerouwd. Graves meldt dat het echter niet Kronos zelf was die jaarlijks werd geofferd, maar een van zijn kinderen, die zijn plaats innam; vandaar de mythe van de god die zijn eigen kinderen opeet. Rhea is volgens Graves een oude eikgodin. Ze kan worden gelijkgesteld met Diana. De duif is haar vogel, die de wijsheid vertegenwoordigt; Kronos is te vertalen als kraai (Coronos). Later werd het ook wel gelezen als Chronos, 'tijd'. Kronos neemt wraak op Ouranos voor het opsluiten van zijn broers, de cyclopen en hecatoncheiren. Uit het bloed dat in zee viel ontstaat Aphrodite.
Beschermgodin van de smeden
Rhea, de beschermgodin van de smeden, had vooral betekenis in de oudere bronstijd, voor de ertsen goud, zilver, koper, lood en tin. Walker legt een verband tussen Rhea en de functie van de berggodin als wetgeefster in de mythe waarin op de berg Dikte de tabletten met de wet worden geschonken aan koning Minos. Net als Atalanta sloeg Rhea ooit water uit een rots. Er ontsprong een bron die de naam kreeg van Iason, de leider van de Argonauten. Rhea was aanvankelijk vertoornd vanwege de slachting die de argonauten hadden aangericht onder haar broers. Nadat zij een beeld voor haar oprichtten, verzachtte haar woede en ontsprong de bron. Strabo vermeldt dat Rhea ook de bron liet ontspringen van de rivier de Neda, van een berg in Arcadia. Vervolgens baadde zij in het water van de rivier na de geboorte van Zeus.
Tethys (mythologie)
Tethys is een Titanide uit de Griekse mythologie. Ze is de godin van de zee en ondergrondse rivieren, en ze is tevens de beschermheilige van het verzorgen van kinderen. Vaak wordt ze vergezeld door Ilithyia, godin van de bevalling. Tethys zou heersen over de legendarische bronnen van de rivier Oceanus (haar broer en echtgenoot).
Eén van de latere olympische godinnen Hera werd opgevoed door Tethys tot zij bereid was om de oppergod Zeus te huwen. Toen Arcas en Callisto aan de hemel geplaatst werden als de sterrenbeeldenUrsa Major en Ursa Minor, was Hera het hier niet mee eens en ze vroeg haar voogd Tethys te hulp. Zij vervloekte de sterrenbeelden, zodat zij eeuwig rondjes moesten draaien in de hemel, zonder ooit onder de horizon te verdwijnen.
Oorsprong en nakomelingen
Als Titanide is Tethys een dochter van Uranus en Gaea. Ze is de vrouw van Oceanus, die tevens haar broer is. Voordat Poseidon over de zeeën heerste, behoorde deze taak aan Tethys en Oceanus toe.
Samen kregen ze duizenden kinderen; de Potamiden (riviergoden) en Oceaniden. Hierdoor was Tethys de moeder van onder andere de Nijl.
Theia
Theia of Dione (gelatiniseerd) (Grieks Θεία / Theía), Théa (Θέα / Théa), Ethra (Αἴθρα / Aíthra) of Euryphaessa of nog Basilea was een koningin uit de Griekse mythologie. Haar naam kan worden vertaald als 'koningin van het licht' of 'Hemelkoningin'. Haar naam is in feite verwant aan de naam Zeus, het is hiervan de vrouwelijke vorm.
Homerus noemt Theia als de moeder van Aphrodite, Zeus is haar vader. Theia woonde op de Olympus, waar ze haar dochter opving toen deze aan haar hand was verwond door de sterveling Diomedes, tijdens haar poging haar zoon, de Trojaanse Aeneas, te redden. Theia troostte haar, en veegde het onsterfelijke bloed, (de ichor), weg, die uit Aphrodites wond stroomde. Ze vertelde hoeveel de andere Olympiërs eveneens te lijden hadden van het geweld der mensen, maar, zei Theia, dwazen die het durven op te nemen tegen de goden, zullen niet lang meer te leven hebben.
Themis (Grieks Θέμις) was in de Griekse mythologie een Titanide en de personificatie van orde en recht. De nadruk lag hierbij op de goddelijke gerechtigheid. Ze heerste over de oudste Orakels (inclusief het Orakel van Delphi, voordat deze functie werd overgenomen door Apollon), en was de goddelijke stem die de mensheid onderwees in de fundamentele wetten van gerechtigheid en zedenleer. Verder was ze de belangrijkste raadgeefster van de oppergod Zeus.
Oorsprong en nakomelingen
Als Titanide was Themis een dochter van Uranus en Gaea. Ze gold als de moeder van de Horae (seizoenen of tijdspannen) en de Moiren (schikgodinnen). Na Gaea bestierde zij het orakel van Delphi, dat later aan Apollon zou behoren.
Moderne verering
Veel neopaganisten geloven in Themis als de godin van de deugden en gerechtigheid. Ze weegt de deugden van de doden af tegen hun zonden, en geeft raad aan Hades, die vervolgens besluit welk lot de ziel te wachten staat. Themis wordt gezien als een zeer meelevende, vriendelijke godin en is dan ook zeer populair. Behalve chanten, bidden, offeren en andere manieren waarop men de goden kan aanbidden, wordt ook liefdadigheid gezien als een vorm van Themis eerbiedigen
Chaos is in de waaruit de eerste Griekse goden ontstonden. Chaos is volgens sommige bronnen vrouwelijk, maar wordt vaker als onzijdig aangeduid. Het is een bodemloos gat waar alles eindeloos valt; niet naar beneden, want er is geen enkele oriëntatie mogelijk, maar alle kanten op. Uit deze uitgestrekte en duistere wanorde ontstond orde, in de vorm van de Aarde, het enige dat houvast biedt. De kinderen van Chaos maakten samen met hun vader de bergen, de zee en de hemel. Ze maakte ook 12 titanen, 3 cyclopen en 3 reuzen met honderd armen. Van de 12 titanen zijn Okeanos, Japetos en Kronos de bekendste.
Tijdens de oorlog tussen de Titanen en Olympianen zouden de gemoederen zo hoog opgelopen zijn, dat Chaos door de hitte bevangen raakte. In samenwerking met Chaos schiep Eros de vogels.
Volgens Theogonie
In dit werk van Hesiodus wordt beschreven dat de eerste bestaande objecten uit het niets van Chaos kwamen; zijn kinderen Nyx (de nacht), Erebus (de duisternis), Eros (de liefde), Gaea (de aarde) en Tartarus (de onderwereld). Volgens sommige bronnen zouden de laatste twee goden echter onafhankelijk van Chaos zijn ontstaan.
Hesiodos laat zien dat het creëren van leven in de godenwereld op twee manieren gebeurt; door seksuele interactie of door deling. Het is opvallend dat veel 'slechte' goden, wezens en hun concepten (Dood, Sarcasme, Misleiding enzovoorts) in de Griekse mythologie geboren zijn uit deze laatste manier van voortplanting.
Volgens Metamorphosen
In Metamorphosen van Ovidius wordt Chaos beschreven als een ruwe, onverwerkte massa: een levenloze klomp, ongefatsoeneerd en onaangepast. De moderne betekenis van het woord 'chaos' is dan ook 'totale wanorde'.
In Chaos lagen als het ware alle zaden opgeslagen, die later zouden uitgroeien tot alle bestaande materie.
Aether
Aether (Grieks ᾿Αιθήρ) is de Griekse god van de atmosfeer, de bovenste luchtlaag, die de goden inademen (in tegenstelling tot de 'gewone', aardgebonden lucht die stervelingen inademen). Volgens de oude Grieken was hij de substantie waaruit licht zich vormde. Aether is de ziel van de wereld, hij omhult bergtoppen, wolken, sterren (dit zouden geconcentreerde vuren van Aether zijn), de zon en de maan. Hij stond ook bekend als Zeus' verdedigingslinie, omdat hij de aarde (Gaea) van de onderwereld (Tartarus) scheidde. Boven Aether bevindt zich de hemelkoepel van Ouranos.
Oorsprong
Volgens Hesiodos was Aether de zoon van Erebus (de duisternis) en Nyx (de nacht). 's Avonds hing Aether's moeder Nyx een sluier van duisternis tussen hem en Aer (de aardgebonden lucht) en liet zo de nacht vallen. 's Ochtends joeg Aether's zuster en vrouw Hemera (de dag) deze mist uiteen, waardoor de helderblauwe aether weer zichtbaar werd. De zon speelde voor de oude Grieken dus geenszins een belangrijke rol in de wisseling van dag en nacht.
Aether's vader Erebus wordt ook wel als de derde soort lucht gezien; de lucht van de donkere onderwereld. Aether's vrouwelijke tegenhangster is Aithre, Titaan van de heldere blauwe lucht en moeder van de zon en maan.
Nakomelingen
In de Griekse mythologie is het veelal onduidelijk hoe de familiebanden precies liggen, omdat bronnen elkaar tegenspreken. Hieronder staan de goden en andere wezens welke Aether's kinderen zouden zijn, samen met hun moeders.
Gaia (Grieks: Γαια of Γη) of Gaea (gelatiniseerd) is een figuur uit de Griekse mythologie. Zij is de oermoeder, de Aarde, die ontstond uit de Chaos aan het begin van de dingen. De Chaos bevatte alle basisbestanddelen, de vier elementen aarde, water, lucht en vuur. Daaruit ontstond onder anderen Gaea. Haar Romeinse naam is Tellus of Terra.
Uiterlijke kenmerken
Gaia, de godin van de natuur, werd afgebeeld als een mollige vrouw, vaak oprijzend uit de grond, altijd eraan verbonden. De Aarde zelf werd door de oude Grieken gezien als een platte schijf, omringd door de rivier Okeanos (de oceaan), de hemelkoepel van Ouranos ondersteunend.
Nakomelingen
Volgens de Griekse sagen en mythen bracht Eros Gaea ertoe zich te verbinden met het water en de lucht, en zo bracht zij de zee (Pontus) en de hemel (Uranus) voort. Ook kwamen de Titanen, de drie eenogige Cyclopen en de drie honderdarmige reuzen uit oermoeder Aarde voort. Deze laatsten heetten Briareus, Gyes en Cottus en hadden elk ook vijftig hoofden. Mogelijk zijn de Titanen en de Cyclopen verwekt door Uranus.
Gaea's moederliefde speelt in de verhalen een grote rol. Toen Uranus zich bedreigd voelde door de gigantische Cyclopen en hen opsloot in de afgrond Tartarus, probeerde zij haar kinderen tegen hem te beschermen. Zij vroeg de Titanen haar te helpen, maar alleen de jongste, Kronos, gaf aan haar oproep gehoor. Gaea liet in haar aardse schoot het ijzer ontstaan, maakte een scherpe zeis en gaf dit als wapen aan Kronos. Daarmee verminkte hij zijn vader Uranus en nam hij de heerschappij van hem over. Hierdoor kwamen misdaad en geweld in de wereld.
Deze daad van geweld had nog meer gevolgen, want uit de bloeddruppels die in de aarde vielen ontsproten de Giganten, een reuzengeslacht, en de Erinyen, de afschuwelijke wraakgodinnen. Bovendien werd er een orakel over Kronos uitgesproken dat een van zijn eigen zonen hem eveneens van zijn troon zou stoten. Zijn zoon Zeus zou het orakel inderdaad uitvoeren.
Gaea speelde later nog een belangrijke rol in de tweede grote oorlog met om de hemelheerschappij, tussen Zeus en zijn tegenstanders, de monsterlijke Giganten. Zij kon niet aanzien dat haar kinderen in Tartarus werden gekweld en riep hen op de strijd met Zeus aan te binden. Dit deden zij, maar zonder succes. Zeus was na deze oorlog voorgoed de grote hemelheerser geworden.
In andere religies
Het idee van een een natuurgodin is echter niet van de Grieken afkomstig. Gaia/Gaea is veel ouder dan de Griekse beschaving. Er is echter niet bekend hoe oudere volken haar genoemd hebben. Archeologen hebben beeldjes van Gaia gevonden uit het begin van de steentijd. Ook nu wordt ze door paganistische religies nog vereerd, hetzij als godin, hetzij als natuurkracht. Overigens zijn er ook bij de Noord-Amerikaanse indianen godheden te vinden die veel overeenkomst tonen.
Uranus (god)
Uranus (Grieks: Ouranos (Oυρανός)) is een figuur uit de Griekse mythologie. Hij is de personificatie van de hemel. Volgens Hesiodus hangt deze hemelkoepel zo hoog boven de aarde (Gaea) als Tartarus (de onderwereld) onder haar ligt. Een bronzen aambeeld zou tien dagen nodig hebben om vanaf Ouranos naar het aardoppervlak te vallen. Uranus werd zelden afgebeeld als een persoon.
De naam Uranus wordt wel in verband gebracht met de godheid Varuna uit het hindoeïsme. Beide namen zouden komen van een Indo-Europese stam die 'bedekken' betekent. Deze theorie wordt echter niet alom aangehangen.
Oorsprong en nakomelingen
Uranus is de zoon en echtgenoot van Gaea, de Aarde. Zij vormen het oudste godenpaar en zijn verantwoordelijk voor de creatie van vele mythologische figuren, waaronder de Cyclopen, de Titanen, de Hecatonchiren (Centimani) en de Oceaniden. Uit angst voor zijn kroost verbande Ouranos de Cyclopen, de Titanen en de Hecatonchiren. Uiteindelijk wordt hijzelf door de Titaan Kronos (Lat. Saturnus), zijn zoon, gecastreerd met de hulp van zijn eigen vrouw, Gaea. Zijn genitaliën vallen in de zee, en hier wordt Aphrodite uit geboren. Vanaf Uranus' castratie heerst Kronos met zijn zuster en vrouw Rhea over de wereld.
Hemera
Hemera (Grieks 'Ημερα) was in de Griekse mythologie de goddelijke personificatie van de dag. Volgens de mythe zou Hemera Tartarus (de onderwereld) verlaten wanneer Nyx (de nacht) binnenkwam en vice versa. Zo verklaarden de Grieken de natuurlijke wisseling tussen dag en nacht.
De Godin van de Dag werd geassocieerd met Eos, de Godin van de Dageraad. In sommige werken worden zij als één en dezelfde godin voorgesteld. Oorsprong en nakomelingen
Hemera werd meestal gezien als de dochter van Nyx en Erebus (de duisternis). Hemera's broer was Aether, de atmosfeer en tevens het licht. 's Avonds hing Nyx een sluier van duisternis tussen Aether en Aer (de aardgebonden lucht) en liet zo de nacht vallen. 's Ochtends joeg Hemera deze mist uiteen, waardoor de helderblauwe aether weer zichtbaar werd. De zon speelde voor de oude Grieken dus geenszins een belangrijke rol in de wisseling van dag en nacht.
Thalassa, één van de Griekse oergoden van de zee, is de dochter van Hemera en Aether. Volgens sommige bronnen zijn Gaea en Uranus ook kinderen van dit paar.
In de Griekse mythologie is Eroos (Grieks:Ερως) of Eros (gelatiniseerd) de god van de liefde en het schoonheidsverlangen, en de drijvende kracht achter aantrekking en binding, blinde passie voor iets of iemand, en voortplanting in de natuur. Zijn equivalent in de Romeinse mythologie is Cupido (ook Amor genoemd). Eros was de zoon van Aphrodite en Ares. Eros maakt gebruik van pijl en boog om op mensen te schieten. Als hij dan iemand geraakt heeft, is deze op slag verliefd. Zelfs de goden waren niet veilig voor hem.
Oorsprong en jeugd
Eros is in de Griekse mythologie ook het derde kind van Chaos, (naast Nyx en Erebos) en personifieert dan de universele, allesomvattende liefde, de kracht die het universum samenhoudt. Eros was een klein jongetje dat niet groter wilde groeien. Aphrodite vond het maar niets dat hij zo klein bleef, dus vroeg ze raad aan Themis (de godin van de wijsheid). Zij zei haar dat Eros alleen kon groeien als hij een broer of zus had, die hem ook liefde terug kon geven. Anteros (letterlijk wederliefde) werd geboren en samen met hem kon Eros goed groeien. Anteros strafte mensen die wel liefde kregen, maar dat niet teruggaven.
Volgens de Griekse schrijver Plato toonde Socrates aan dat Eros zelf de liefde ontbrak waardoor hij gericht was op de ander om die liefde te verkrijgen. Dit feit kan een (esoterische) verklaring zijn waardoor wederliefde nodig is om te groeien en er anders sprake is van vampirisme of uitputting van de ander waar de liefde uit afgetapt wordt. In tegenstelling tot Eros put Agape (liefde voor de ander zoals voor jezelf, ook wel goddelijke liefde genoemd) niet uit.
Over Eros bestaat een gedichtje waarin hij bij Aphrodite uithuilt nadat hij zich heeft geprikt aan een doorn. Aphrodite repliceert: "Als jij nu al zo'n pijn voelt, hoe moeten de mensen zich dan niet voelen als ze door jouw pijlen getroffen worden?"
Eros en Psyche
Eros had ervoor gezorgd dat Aphrodite verliefd werd op Adonis. Samen met hem kreeg ze drie kinderen. Eén van deze kinderen was Psyche (de ziel). Het meisje was beeldschoon, waardoor niemand meer haar hand durfde te vragen. Zo kwam het dat Psyche geen man had. Aphrodite beval het orakel te zeggen dat Psyche alleen naar de hoge bergen moest gaan, en dat ze daar een man zou ontmoeten. Haar ouders waren zeer verdrietig, maar volgden haar raad op. Toen Psyche alleen werd achtergelaten in de bergen, kwam Eros om ervoor te zorgen dat er een man kwam. Maar in plaats van iemand anders te raken, raakte hij zichzelf met zijn pijlen en werd hij op slag verliefd op haar. Elke avond kwam hij naar haar toe en verleidde hij haar. Psyche wist dat ze met een god te maken had, maar Eros wilde niet zeggen wie hij was.
Na flink wat nachtjes wilde Psyche toch wel weer eens terug naar huis. Uiteindelijk kon ze Eros overhalen. Thuis aangekomen vertelde ze haar zussen wat er was gebeurd. Zij haalden haar over om een olielampje bij haar bed te zetten, zodat ze zou kunnen zien wie het was. Na hun avontuurtje was hij in slaap gevallen en Psyche deed de lamp aan, maar ze schrok zo erg door Eros' schoonheid dat ze olie knoeide. Eros werd met een gil wakker en vluchtte weg. Psyche zocht hem overal, maar kon hem niet vinden. Uiteindelijk vroeg ze om hulp bij Aphrodite, die haar drie opdrachten liet uitvoeren. De dieren hielpen haar, want een gewone sterveling zou deze opdracht anders nooit uitgevoerd kunnen hebben.
Eros had Psyche ondertussen al lang vergeven. Hij ging bij Zeus smeken om Aphrodite gunstig te stemmen tegenover Psyche. Zeus had medelijden en gaf Psyche de godennectar, zodat ze onsterfelijk zou worden. Voor Aphrodite was het zinloos geworden om Psyche nog te kwellen met onmogelijke opdrachten. Psyche werd daarna in de godenwereld opgenomen.
Eros de oergod
Deze Eros is minder bekend dan zijn naamgenoot de god van de (zinnelijke) liefde. Hij zou de god zijn van de universele liefde. Hij is de zoon van Erebos en Nyx. Hij wordt wel gezien als de vader van Gaia Zijn broers en zusters zijn: Aether, Thanatos, Hypnos, Charon, Nemesis en Eris.
Erebus (god)
Erebus (Grieks Έρεβος) was de god van de duisternis. Zijn dichte nevels omringde de randen van de platte aarde, en vulde de donkere plaatsen eronder. Zijn zuster Nyx (de nacht) leidde deze donkere sluier elke avond over de aarde, terwijl haar dochter Hemera (de dag) de nacht elke ochtend weer verdreef. Ook zou Erebos de verpersoonlijking zijn van de 3 kringen van duisternis rond Tartaros, het dodenrijk.
Het woord Erebus stamt vermoedelijk af van het woord voor duisternis en nacht in een vroege Indo-Europeaanse talen. Het zou ook kunnen afstammen van het Hebreeuwse "erebh" dat de zonsondergang (en dus de inval van de duisternis) aanduidt. Oorsprong en nakomelingen
Chaos (Griekse mythologie) was de 'vader' van Erebus, maar dit was zijn enige ouder. Eén van zijn andere kinderen was Nyx (de nacht). Bij haar verwekte Erebus Hemera (de dag) en Aether (de atmosfeer). Men zegt dat ook Moros, Charon en zelfs Eros hun kinderen zijn, al neemt men van de laatste god over het algemeen aan dat deze een broer van Erebus was. Erebus was ook de vader van vele demonen, zoals die van ouderdom en wraak. Sommigen zien nog Thanatos, Hypnos, Nemesis en Eris als zijn kinderen.
Erebus en de onderwereld
De god van de duisternis werd soms vereenzelvigd met Hades, de god van de dood. Volgens sommige latere mythes was Erebus deel van de onderwereld (ook Hades geheten); de doden moesten door zijn gebied trekken alvorens de rivier de Acheron over te steken en aan te landen in de onderwereld Tartarus.
Nyx (godin)
Nyx (Grieks Νύξ) of Nox (Latijn) was de Griekse en Romeinse oer-godin van de nacht. Zelfs Zeus had veel respect voor haar en deed zijn best haar niet ontevreden te stellen. De godin werd in het oude Griekenland zelden echt vereerd; het kwam vaker voor dat zij op de achtergrond bij een andere cultus optrad. In de tempel van Artemis op Ephesus staat een beeld van de Nacht, en ook was ze in de Spartaanse religie de moeder van Slaap en Dood.
Uiterlijk en verschijning
De godin van de nacht reed langs de hemel in een strijdwagen met twee paarden ervoor, terwijl zij de donkere nevels van Erebus over de aarde legde. Soms werd ze afgebeeld als gevleugelde godin.
Oorsprong en nakomelingen
Volgens Hesiodos werd Nyx geboren uit Chaos, net als Erebus, de duisternis. Samen kregen zij twee kinderen: Aether (de atmosfeer) en Hemera (de dag). Daarna kreeg ze nog meer nageslacht, dit maal zonder Erebus:
Momus, de schuld Ponos, de inspanning Moros, het naderend onheil Thanatos, de dood Hypnos, de slaap De Hesperiden (volgens andere bronnen waren zij de dochters van Atlas) Nemesis, de wraak Apate, de misleiding Philotes, de vriendschap Geras, de ouderdom Eris, het conflict (volgens andere bronnen was Eris de dochter van Zeus en Hera)
Tartarus
In de Griekse mythologie
De Tartaros (Gr.Τάρταρος) of Tartarus is een deel van de onderwereld in de Griekse mythologie, het grote, treurige rijk onder de aarde, 'even ver verwijderd van de aarde als de aarde verwijderd is van de hemel'. Dat zou volgens Hesiodos betekenen dat een koperen aambeeld er tien dagen over zou doen om van het oppervlakte van Gaea (de aarde) naar de onderwereld te vallen. In dat schimmenrijk zwaaide de god Hades, de broer van de oppergod Zeus, de scepter. Daarmee was Hades ook degene die de leiding had over Tartarus, het ergste deel van de onderwereld.
In de Tartarus werden de geesten van de gestorvenen, die in het leven uitzonderlijk slechte dingen hadden gedaan of de goden hadden uitgedaagd, gestraft. Dit waren onder anderen Tantalus en Sisyphus. Ook werden er van tijd tot tijd reuzen en monsters gevangen gehouden, wanneer zij de toorn van de goden hadden opgewekt. Dat was bijvoorbeeld het geval met de Cyclopen en de Hecatonchiren, die door Uranus (de hemel) gevangen werden gehouden en later door Zeus bevrijd. Zeus zelf hield de Giganten daar gevangen, tot ze met behulp van hun moeder Gaea losbraken om een oorlog tegen zijn heerschappij te beginnen.
De Tartarus werd bewaakt door de Erinyen, afschuwelijke vrouwen met slangen op hun hoofd in plaats van haar, met vleugels als vleermuizen en met grote, vurige ogen. Zij droegen brandende fakkels in hun handen en zwepen met metalen weerhaken. Deze Erinyen konden ook naar de aarde komen om mensen te straffen die hun kinderen, hun ouders of oude mensen wreed behandeld hadden of een moord op een familielid op hun geweten hadden zoals Orestes.
Bij Paracelsus
Paracelsus was een controversiële arts, alchemist en theoloog uit de 16e eeuw.
De tartarus is bij hem een kernbegrip dat eerst in zijn Opus Paramirum en later nog in diverse andere boeken werd uitgewerkt.
Van alles wat wij opnemen, kunnen we maar een gedeelte gebruiken en verwerken. In ieder mens is een inwendige alchemist, of archeus, aan het werk, die alles sorteert, ervoor zorgt dat al het nodige op de juiste plaats terechtkomt en dat dat wat niet deugt, langs diverse wegen buiten wordt gegooid. Door verschillende oorzaken kan het echter gebeuren dat het niet lukt om alle rotzooi kwijt te raken, en dan wordt deze opgeslagen in het lichaam: tartarus. Net zoals de afzettingen van wijnsteenzuur, tartraat, in een wijnvat - de klassieke vergelijking.
En zodoende werd Paracelsus vaak afgeschilderd als de eerste die een uitgebreide theorie van (een groep) stofwisselingsziekten gaf. Het ging echter niet alleen om voedsel, al gaf hij en passant een hele voedingsencyclopedie; het ging om alles wat de mens opnam: eten en drinken, lucht, al wat via de zintuigen werd opgenomen, ervaringen, indrukken, emoties. En het is individueel verschillend wat iemand kan verwerken en wat onbruikbaar zal blijken.
Chronos
Standbeeld van Chronos in de begraafplaats Staglieno in Genua
Chronos, Khronos (Gr.) of Chronus (Lat.) is de personificatie van tijd. In het Nederlands zijn woorden als kroniek en ook chronisch van zijn naam afgeleid.
Hij stamt af van de oergodChaos en wordt meestal voorgesteld als een oude man met een lange grijze baard.