1) De clichés van Amerika kloppen maar is op zich niet slecht
o Er is nog steeds een band met het oude continent
o Oppervlakkige vriendelijkheid en complimenten (iedereen is de grootste en de tofste)
o Geen of weinig klantvriendelijkheid/klantgerichtheid in de openbare sector
- 2) In alle de lokale besturen op de wereld zijn er dezelfde problemen (spanningen administratie politiek, budgetten, pensioenen, salaris veiligheidspersoneel, ). Er leeft over de Oceaan en in de rest van de wereld dezelfde issues als bij ons:
o Crisisbeheersing: Bij een crisis moet je de problemen meester worden door de Hooah-kreet te volgen (Heart, Optimisme, Abilities and Hands)
o Nood aan creatieve oplossingen: Bij problemen moet je ruimte maken voor creatieve oplossingen. Creatieve oplossingen vindt je door het probleem te herkennen, analyseren en te associeren. Vervolgens oplossing hiervoor te bedenken. Deze oplossingen af te wegen en de beste te kiezen.
o Duidelijke communicatie is belangrijk: Communiceren is een deal (describe express ask look).
o Motivatie-technieken waarbij autonomie, verder professionaliseren en het doel van de organisatie belangrijke motivatieelementen zijn in ons werk dan een financiële beloning.
o Budgettering is een samenwerkingsproces over verschillende geledingen met 3 belangrijke actoren: politici, administratie en stakeholders
De De manier waarop men in de VS en Canada hiermee omgaan is echter beduidend verschillend.
3) 3) Ondanks het feit dat de VS de bakermat is van technologische vooruitgang is dit niet te merken in de (lokale) overheden
4) Het IIMC-congres kan je vergelijken met de congressen van ECG waarbij er een aantal zeer interessante voorstellingen waren en aantal minder geslaagden. De kers op de taart is echter de aanpak en de inzichten van over de Oceaan. Ze kijken duidelijk met een andere kijk op de issues die ook bij ons heersen en soms verhelderen kunnen werken. In dit kader heeft het congres op mijn persoonlijke en professionele verrijking een positieve impact.
Donderdag 22 mei â IIMC Congres: Final Judgement
1)
IIMC Annual Business meeting/delegate
breakfast: 7.30am 10.30am
Om 8u wederom paraat aan het IIMC Annual Business
meeting/delegate breakfast waar de nieuw verkozen leden van de diverse raden
van bestuur aangeduid/verkozen worden, het financieel rapport voorgesteld wordt
(waaruit bleek dat ze vorig jaar $65.000 winst gemaakt hadden waarvan $10.600
uit het vorige congres en dat ze over reserves beschikken van $331.000). Veel
stelden de algemene vergadering daarnaast niet voor: huldigingen en afscheidnemingen
van vroegere voorzitters of leden van het dagelijks bestuur, huldigingen van de
organisatoren van het congres en de eedafleggingen van de nieuwe leden van het
dagelijks bestuur en de directeuren van de regios. Drie vermeldingen zijn
noodzakelijk: Onze eigen Ronny Frederickx opgevolgd wordt door een echte
Rotterdammer, de heer Jaap Paans. De vergadering is perfect verlopen onder het
deskundig toezicht van onze collegas uit Schilde die er op moest toezien dat
de stemmingen perfect verliepen. Tenslotte beseffen we dat de Amerikaanse
vergadercultuur iets anders is dan de Europese en de Belgische. Naast de
aanvang met een gebed passeerden er altijd the most wonderfull colleques, the
most excellent performers, werd god en klein pierke bedankt zoals onder andere
the husband, de collegas en zelfs de kat Het was ook het meest fantastische
congres georganiseerd door de meest fantastische mensen voor de meest
fantastische organisatie. Enfin, typisch Amerikaans waarin alles groots wordt
opgevat en iedereen groots wordt gecomplimenteerd.
2)
Budget-proces: creative ways to involve the
the governing heads and the public: 11am 1.15pm
Joel Popkin, de directeur van de
secretarissenfederatie van New Jersey komt spreken over het budgerteringsproces
in Amerika waarbij stakeholders betrokken werden. Centraal in de lezing staat
het vinden van een evenwicht tussen de politici, de administratie en de burgers
aangezien ze allen hun ideeën en prioriteiten hebben. Ze proberen via
discussies en via input van de zaal creatieve manier te ontdekken voor de
inkomsten te verhogen en de uitgaven te verminderen waarbij lange(re)
termijnplanning centraal staat.
Wat opviel was dat er inderdaad in Amerika ideeën
bestaan om de inkomsten te verhogen die in Europa en België ondenkbaar zijn
zoals sponsoring door de private bedrijven. Stel je voor dat indien je Ranst
binnenrijd, er een bord hangt met Welkom in Ranst, gesponsord door Ordal of
het Rup zonevreemde bedrijven, gesponsord door ARC Vercammen Dit zijn echter uitzonderingen. In grote mate
zien we wel overeenstemmingen met het leven in Europa. Nood aan input van zowel
stakeholders, administratie als politici om gezamenlijk een budget op te
stellen waarbij je oog hebt voor de langetermijnplanning (al is de
langetermijnplanning in de VS beperkter als bij ons). Maw de BBC voor geheel de
wereld maar dan vanuit verschillende invalshoeken. Ik heb echter de indruk dat
de VS op dit vlak nog een weg af te leggen heeft, in de veronderstelling dat
het de juiste weg is
Dit was de laatste les. Het congres is nu officieel
voorbij. Er is deze avond nog het banket om 7pm maar het werken zit er op. Na
het banket is het inpakken en 20u onderweg zijn om weer bij het gezin te zijn.
Om zes uur alweer opgestaan door de jetlag en niet
meer kunnen slapen. We zijn dan maar eventjes gaan lopen langs de Boardwalk. Na
een kort ontbijt begonnen de sessies:
1)The Truth About Communication: Leveraging
Your Language for Maximum Results (8.30 pm 9.30 pm)
Colette A. Carlson van Inc. Encinitas, CA tracht
via praktische sessies de kracht van communicatie te ontdekken. Om te
communiceren moet je helder en consistent praten. Personen die goed kunnen
communiceren en praten worden sneller aangenomen, verkopen beter en komen beter
overeen met anderen. Haar programma is een mini-coaching programma waarbij de
theorie en de praktijk elkaar raken. Onderzoek toont aan de 80% van falen is
gebaseerd op slechte communicatie.
Het is ontzettend belangrijk om correct te
communiceren of te vragen wat je vraagt zonder iemand aan te vallen. Hierbij
dien je op te letten dat je taal, mymiek en hersenen gesynchroniseerd zijn.
Opletten voor het verschil in passieve-aggressieve (weglopen en roepen)
communicatie en het verschil in passive-digressive techniek (vb. mijn rugzak
weegt zwaar à
wil je mijn rugzak dragen). Assertief zijn is belangrijk: duidelijkheid maar
met respect voor jezelf en anderen.
The DEAL (describe express ask look)
beschrijft het best hoe je moet communiceren.Het beschrijven van de feiten gaat
over gegevens, niet over personen zodat de mensen zich niet aangevallen voelen.
Op basis van een opinie voelen mensen zich aangevallen. (vb. Je bent altijd te
laat is geen fact maar je bent de laatste 3 vergaderingen 15 minuten te laat
geweest. Express your feelings versterkt de boodschap. Vervolgens vraag je wat
je wil om tenslotte een akkoord/afspraak te verwezenlijken.
Deze dame deed met denken aan Annet Benning in
American Beauty, Carolyn (Annette Bening) een perfectioniste die huizen
verkoopt en Lester (Kevin Spacey) gek maakt door haar communicatie. Veel van
haar voorbeelden van slechte communicatie komen ook in deze film naar boven. De
passieve en agressieve communicatie maar voornamelijk de digressieve
communicatie die wij ook vaak hanteren.
Ze slaagt er in om op een humoristische en
praktische manier haar theorieën, weliswaar op zijn Amerikaans, duidelijk te
maken. Ze pleit voor duidelijk, authentieke en productieve communicatie en levenstijl.
Door zelf en maatschappij kritiek, nodigde ze het publiek uit om kritisch naar
hen zelf en naar hun leven te kijken. Dit zelfbewustzijn is voor haar de eerste
stap naar verandering.
Misschien was dit wel de belangrijkste les van het
congres. Je moet dus naar Amerika komen om een levensles te leren. Vrouwen zijn
(of praten) degressive. Bij het besef van deze wetenschap, dienen wij als
mannen altijd deal te communiceren. Ik weet niet of vrouwen dat een leuke deal
vinden J.
2)
Re-inventing Government: Information
Management for A Smarter, Greener, Faster Government: 10 pm 12.30 pm
In deze sessie toont Troy Doller Sales Manager,
Government Direct Hyland Software, Inc. Westlake, OH het gebruik van
technologie aan om effeciëntiewinsten en besparingen te genereren aangezien
sneller, beter en meer effectief. Het investeren in de juiste technologie heeft
altijd een directe impact. De technologische vooruitgang kan ervoor zorgen dat
de werkomgeving veranderd en voornamelijk in het vergaderbeheer.
In eerste instantie wordt er besproken over
automatische agendas: pre-, in- en post-meeting agendas. In dit kader wordt
er de nadruk gelegd op de input van de bevolking en de lobbygroepen. Dit is
echter niet relevant voor ons systeem aangezien de inwoners, belangengroepen en
middenveld organisatie niet kunnen discussiëren aan het debat in de
gemeenteraad.
Opvallend is echter dat het land dat heel ver staat
in de technologische ontwikkeling, van de technologische ontwikkeling in de lokale besturen weinig of geen sprake is met uitzondering van streamen van vergaderingen van de boards waarbij inwoners of belangengroepen kunnen interveniëren.
De namiddag verlaten we even het congres om
Atlantic City te verkennen. In de namiddag was er een ronde tafelconferentie
over het boek Crucial Confrontations: Tools for Resolving Broken Promises,
Violated Expectations, and Bad Behavior by Kerry Patterson, Joseph Grenny, Ron
McMillan, and Al Switzler waarbij accountability centraal staat. Er staan 7
sessies staan waarbij de moderator na 45 minuten de tafel verlaat en een andere
tafel opzoekt. We verkozen ervoor om op basis van de weersvoorspellingen in
België van het goede weer te profiteren en de vuurtoren te bezoeken, ook al
omdat we niet wisten dat je het Boek gelezen moest hebben. Om 6pm is het
beach-party waarbij een coverband van New Jersey zijn trots komt spelen (Bruce
Springsteen).
Dinsdag 21 mei â IIMC Congres: Congres op cruisesnelheid
Fris en monter zijn we paraat om 8.30 am om de
volgende algemene sessie bij te wonen:
1)
The Leadership Payoff : How The Best Leaders
Bring Out The Best in Others And So Can You
door Dr. Alan R. Zimmerman: 8.30 am 9.30 am
Leiderschap, het centrale thema in dit congres
heeft uiteraard niets te maken met de titel maar alles met je talenten om het
beste uit je medewerkers te halen. De effectiviteit hangt af van het
leiderschap en het gebruik van de betalingsmechanisme.
Dr. Alan Zimmerman, CSP CPAE Speaker Hall of Fame
Zimmerman Communi-Care Network, beschrijft het beloningsprinciep. Wanneer je
als leider het goede voorbeeld geeft en gedreven wordt door passie en
betrokkenheid, zal je een grotere betrokkenheid en samenwerking bij de
medewerkers generen. Hij tracht via concrete voorbeelden dit aan te tonen.
Hierbij staan centraal het vermijden van zinnen, uitlatingen of gedragingen die
anderen demotiveren, het omarmen van het geloof in een goede afloop door het
creëren van een werkplaats waar vertrouwen en respect belangrijk zijn en de
cultuur vormen.
2)
How to Motivate Employees (While Spending
Virtually No Money!): 10 am 12-15 pm
Gary Minor Executive Director 21st Century
Leadership Institute Franklin, TN, start vanuit betrokkenheid en engagement.
Door een klein aantal wijzigingen in vergaderingencultuur kunnen de prestaties
verbeterd worden. Als ervaringsdeskundige in de privés-sector bij Ford, staat
hij stil bij het verbeteren van betrokkenheid en engagement het belangrijkste
is in crisismomenten. De leider zal het goede voorbeeld dienen te geven. Er
veranderingen dienen gegenereerd te worden, anders dreig je je mensen te
verliezen want zonder betrokkenheid van de medewerkers geraak je nergens. De
gemeente verdient echter het beste wat je kan bieden. Hiervoor heb je
gemotiveerde, betrokken en presterende werknemers nodig.
Het is een interactieve sessie rond het uitwisselen
van ervaringen rond motiveren. Hoe gaan we mensen motiveren? Er wordt verwezen naar
de principes van Tom Roth (Bucket) en het resultaat van het negatief sanctioneren
naast andere praktisch mogelijkheden (drank, etentjes, benefietconcerten,
verjaardagen, werknemer van de maand, ). Er wordt stilgestaan bij het verschil
tussen angst en motivatie waarbij je mensen dreigt te verliezen bij angst (van
weg duwen) en mensen kan winnen voor jezelf en de zaak (naar toe komen). Hoe ga
je om met negatieve elementen? Wat is het verschil tussen een gemotiveerd en
een geroutineerd team? Er zijn geen veranderingen vs creativiteit, continuity
of improvement, less resistance to change. Je best gemotiveerde mensen
verlaten het bedrijf omdat er geen veranderingen en uitdagingen zijn.
Er wordt stil gestaan bij de verschillende
leerstijlen waarbij 70% van de mannelijke bevolking een visuele leerstijl
heeft. Ze moeten het zien om het te kunnen. Terwijl vrouwen (70%) eerder een
auditieve leerstijl hebben. Ze praatten er meer over (vb. bellen naar een
vriendin/moeder om probleem op te lossen). Daarnaast is er nog de Kinsthetice
aanpak waarbij de personen het moeten doen en zelf willen uitvissen zonder
uitleg.
Bij een performance plan is het gebaseerd op lange
termijn doelstellingen terwijl een bij een takenlijst is het gebaseerd op korte
termijn processen of taken. Je hebt beiden echter nodig.
Het tweede deel van de uiteenzetting ging over de
filmpje van RSA Animate - Drive: The surprising truth about what motivates us,
gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Er dient een onderscheid gemaakt te
worden tussen niet-cognitief handenarbeid. Hier is een duidelijke causale
relatie tussen prestatie en geldelijke beloning. Des te hoger de beloning, des
te hoger de prestatie. Dit is echter niet het geval voor hoofdarbeid is de
situatie geheel anders. Daar is geldelijke beloning belangrijk en financiële
incentives belangrijk voor werknemers die geld nodig hebben. Waar geld geen
issue is, is geldelijke beloning niet meer relevant maar zelfs tegenstrijdig.
In deze situatie zijn autonomie, mastery (verder professionaliseren) en het
doel van de organisatie. Mensen worden gemotiveerd door hun autonomie te geven,
hen verder te laten professionaliseren (meer expertise te laten opbouwen) binnen
het doel van de organisatie waardoor het belangrijk is het doel van de
organisatie duidelijk kenbaar te maken, te vertalen en te communiceren naar de
medewerkers. Het tegenovergesteld van motiveren is demotiveren. Je kan het best
medewerkers demotiveren door hun een anonieme taakinvulling te geven die
irrelevant is en niet meetbaar is ten opzichte van het doel van de organisatie.
Hierdoor verlies je je medewerkers.
Volgens de lector is de assumptie van geldelijke
motivatie gebaseerd op het ford-model van de industrialisatie. Tijdens de
industrialisatie heeft Ford het bandwerkmodel geïntroduceerd om de productie op
te drijven. Dit was repetitief werk waar een geldelijke motivatie belangrijk
was. Des te meer autos (onderdelen), des te hoger de verdienste.
Een persoonlijke bedenking is dan het systeem van bankbonussen
compleet verkeerd zijn ofwel dat bankdirecteurs en managers repetitief en
eenvoudig werk verrichten waardoor de hoogte van hun salaris in vraag gesteld
kan worden J. Bovendien
merken we op dat inderdaad mensen meer gemotiveerd zijn wanneer ze autonoom,
relevant en belangrijk werk voor de organisatie verrichten maar nadien komt
altijd de vraag terug naar een loonsverhoging (cfr. staat niet in mijn
functiebeschrijving, vergelijking met collegas die in een hogere of gelijkaardige
functieschaal zitten, ). Dit was echter wat te moeilijk voor de Amerikanen .
3)
Bezoek aan het Atlantic County Utilities
Authority (ACUA) ofwel de Igean van Atlantic City (1.30 pm 4.45 pm)
Met een bus hebben we eerst het Atlantic County
Utilities Authority (ACUA) bezocht, een soort Igean en Aquafin gecombineerd.
Een privaat-publieke maatschappij waarbij de gemeenten een contract mee kunnen
afsluiten om enerzijds hun afvalverwerking te laten plaatsvinden (inclusief
ophaling) en anderzijds hun afvalwater te zuiveren. In eerste instantie stopten
we bij het waterzuiveringsstation van Atlantic City. Dankzij
het waterzuiveringssysteem is Atlantic City erin geslaagd om het rondom het
eiland te zuiveren. Deze vestiging draait zeven dagen op zeven en 24 uur op 24
om dagelijks de normen inzake het zuiver water (96%) te behalen. Hun klanten
zijn de gemeente of het district van Atlantic City, New Jersey. Het station
zuivert en loost 30 miljoen liter in de Oceaan en produceert 500 kW zonne-energie
en 7,5 MW windenergie. Dit garandeert 60% van de benodigde energie om het
station van de nodige energie te voorzien.
Het tweede deel van de rondrit bestond uit het
bezoek aan het milieupark waar de nadruk ligt op het groene. Hier gebruikt men
de laatste technologie voor enerzijds het recycleren met oa de magneten, het
lasersysteem (optical sorting) en de transportbanden en anderzijds de
biogas-installatie van een stortplaats. Deze stortplaats produceert voldoende
energie (5,4 MW) voor de volledige elektriciteitsvoorziening. De volledige site
rond de afvalverwerking wordt in samenwerking georganiseerd met een private
partner. ACUA zorgt voor de ophaling van het afval (in concurrentie met private
bedrijven). In hun terrein en gebouwen wordt het afval gesorteerd met de
nieuwste methoden door de private partner. Hier wordt papier van plastic
gescheiden voor verdere verwerking en recyclage. Het restafval wordt naar de
stortplaats gevoerd voor gasverwerking. Het GFT-afval wordt gecomposteerd en de
compost wordt verkocht aan de private markt. De inwoners dienen dus niet zelf
hun afval te sorteren. Dit is volgens de Amerikanen een efficiënter en goedkoper
mechanisme dan te sorteren bij de bron. Stof tot nadenken om eens systeem eens niet her te bekijken indien ik de stijgende facturen van IGEAN en Water-Link bekijk.
Aangekomen bij het hotel, na het schrijven van deze
blog zullen we de innerlijke mens gaan versterken in een zalig zonnetje en
ongeveer 25° - tot morgen!
Maandag was een vroege dag. Om zes uur opstaan voor
een ontbijt en de laatste oefening van de openingsceremonie ... Was niet
eenvoudig na een avondje aan de bar en verorberen van lekkere Amerikaanse
wijnen
De openingsceremonie was typisch Amerikaans. Zeer
groot en oppervlakkig opgevat met naast een aantal huldigingen een
welkomstwoord van een aantal prominenten zoals de gouverneur van New Jersey, de
burgemeester van Atlantic City, leidinggevenden van de IIMC en de secretaris
van Atlantic City al kan je dat in het duaal systeem niet vergelijken met een
stadssecretaris van een Belgische stad. Naast de typische bewierokingen van ons
beroep door de prominenten met de nadruk op ground-level, grassroots, face of
public services was er duidelijk de oproep om hier de economie te steunen door
te gokken. Het gokken is hier duidelijk de ader van de economie. In de ondertoon
te horen is dat niet alleen Sandy hier hard heeft toegeslagen maar ook de
crisis. Dit bevestigde ons vermoeden van de heenreis toen we New Jersey
doorkruisten van Philladelphia naar Atlantic City en het bezoek aan de
voedingswinkels.
Zeker een vermelding waard was de vlaggenparade
waar ondergetekende de eer kreeg om tijdens het Belgische volklied te vlag te
dragen terwijl onze collegas tijdens het volkslied de vlag moesten groeten.
Typisch Amerikaans maar nog Amerikaanser is dat de Amerikaanse vlag het
grootste was, het Amerikaans volkslied life gezongen werd door een dame met een
mooie stem(precies de Super Bowl finale maar dan goed gezongen) en dat iedereen
moest rechtstaan om de Amerikaanse dominantie te respecteren. Het was dus zeker
een belevenis and we loved it. Nu enkel maar hopen dat het oppervlakkige
achterwege blijft en dat we nu een diepgaand congres kunnen krijgen.
Nu moet het echt beginnen met de lezingen: .
Eigenlijk was er nog eerst een vergadering van region 11 om hun activiteiten en
plannen te bespreken. Dit heb ik laten voorbijgaan en heb me genesteld in de
fitness om enigszins niet veel bij te komen van Amerika.
1)
Leading from the Front: Leadership Amidst Chaos by Colonel Jill
Morgenthaler: 1:30pm 3:00pm
Organisaties worden dagelijks geconfronteerd met
onvoorziene omstandigheden (natuurrampen, menselijke fouten, ). Een gebrek aan
leiderschap verslechtert de situatie. Voormalig Kolonel J. Morgenthaler komt
vertellen over de 3 leiderschapscomponenten zijn noodzakelijk om een crisis te
doorstaan. Wat moet een leider zijn, weten en doen tijdens een chaos.
Alles begint bij het hart. Er daar hoort medeleven
bij (1 C = Compassion). Ze haalt het voorbeeld aan van het conflict in Bosnia
waar ze haar familie voor 1 jaar verlaten heeft om vechtende partijen in Europa
(Bosnië en Sarajevo) te scheiden. Ze kreeg een schuldgevoel tov haar familie
maar het hart, namelijk het verdedigen van het leven hield haar in Bosnië. Indien
je het niet met het hart doet, zal je het niet doen zoals Katerina aantoonde
toen 200 agenten niet kwamen opdagen op het werk en de stad geplunderd werd.
De tweede C is vertrouwen (confidence) en
optimisme. Als je optimistisch bent, straal je vertrouwen uit en dat hebben je
volgelingen nodig. Een ramp is een kans en je moet de kans grijpen beslissend
zijn. Het eerste ding wat je moet doen is stop the stupid (vb. Katerina à vijf dagen duurde het
voor het schip aankwam). Je moet beslissend zijn en handelen. De kans grijpen
om de juiste mensen op de juiste plaats te zetten. De vraag is welke
leiderschapskwaliteiten er noodzakelijk zijn om de crisis af te bakenen,
vertrouwen winnen bij je volgelingen, overlevers en stakholders, anticiperen,
gevolgen van beslissing voorspellen, de impact van de crisis inschatten en
levensreddende beslissingen nemen.
De derde C is competence, namelijk talent
(abilities). Je moet weten waarin je goed bent en ook weten waarin de anderen
goed zijn. Je moet je handen durven vuil maken en oefenen. Je moet er klaar
voor zijn.
Hooah de kreet van de mariniers is (Heart
Optimisme Opportunities Abilities and Hands) is de basis voor
crisisleiderschap. Indien de times are though we have to be thouger. Hierdoor
kan je de crisis bedwingen en meester worden van de crisis (master a disaster
to be master of the disaster).
2)
Problem Solving and Finding the 2nd Right
Answer: 3pm 5:15 pm
De doelstelling van deze les is tools en middelen
aan te reiken om meer kwalitatieve oplossing te genereren. Gary Minor liet ons
praktisch nadenken over het besluitvormingsproces in de hersenen met zes
verschillende invalshoeken, gepresenteerd als verschillende hoeden White Hat
(informatie logische rationele beslissingen gebaseerd op informatie) Red
Hat (gevoel beslissingen op basis van het gevoel) Black Hat (beoordelend
beslissingen gebaseerd op voorzichtige, beoordelende en serieuze aanpak)
Green Hat (energie - eerder de aanpak
van wat als Blue Hat (proces en strategisch denken wat is de volgende
stap) Yellow Hat (optimisme wat zijn de voordelen van de beslissing). Op
basis van praktische voorbeelden laat de lesgever ons kennis maken met de
verschillende oplossingen die allemaal uit een verschillende hoed komen (cfr.
slides). Hij laat ons aanvoelen dat onze potentiële keuze-mogelijkheden
begrenst zijn door onze creatief vermogen. Het is niet omdat de oplossing
werkt, dat jouw oplossing de beste oplossing is. We moeten als het ware meer oplossingen
genereren om de beste oplossing te kiezen. In het tweede deel van de lezing
gaat de lesgever dieper in op de 4 rollen in het creatieve denkproces zoals
voorgesteld door Roger Van Oechs Whack Pack. De 4 rollen zijn traditioneel
de verkenner, de artiest, de rechter en de strijder. Je moet eerst de
bewandelde paden verlaten om originele en nieuwe ideeën te ontdekken. Dit kan
je best doen door eerst te verkennen en verschillende associaties te maken met
het probleem om het probleem langs verschillende invalshoeken te bekijken. De
verkenner tracht ideeën op te bouwen. Op basis van deze informatie dien je een
patroon te volgen om uit de ideeën iets nieuws te bouwen. Als artiest dien je
creatief te werk te gaan om zoveel mogelijke oplossingen te ontdekken. Je mag
niets forceren, enkel maar opbouwen. Als voorbeeld kunnen we de
stadsontwikkeling bekijken met de vraag rond de bouw van een nieuwe wijk. De
centrale vraag is waar leggen we de voetpaden. Een mogelijke oplossing is, zaai
eerst gras om te kijken waar de bevolking en de passanten passeren om op
tijdens het volgende seizoen deze wandelpaden te verharden tot voetpaden. Na de
artiest dien je in de huid te kruipen van de rechter waarbij je alle mogelijke
oplossingen naast elkaar legt om te bestuderen welke oplossing het best zou
zijn. Alle oplossingen worden geëvalueerd naar haalbaarheid, mogelijkheden en
kansen om de beste te selecteren. Indien je de beste geselecteerd hebt als
rechter, dien je de plunje van soldaat aan te trekken om je oplossing te implementeren.
Dit kan weerstand oproepen waardoor je als soldaat de weerstand dient te breken
om de oplossing ingang in de organisatie dient te brengen. Deze methode werd
ons bijgebracht door kleine groepssessies waarbij we alledaagse problemen
trachten op te lossen voor deze methode. Blijkbaar wordt het Amerikaanse
systeem vandaag de dag geconfronteerd met een groot spanningsveld tussen de
uitvoerende (burgemeester en schepenen) en de wetgevende macht (gemeenteraad)
waarbij de uitvoerende macht hun bevoegdheden te buiten gaan en beslissingen
van de wetgevende macht niet respecteren. Voornamelijk de figuur van de
burgemeester kwam hier ter sprake aangezien het blijkbaar in een aantal
staten/steden/gemeenten normaal is dat de invloed van de burgemeester op het wetgevende
proces te dominant is (zie infra).
Na de sessie werden we uitgenodigd om met alle
niet-Amerikanen te verbroederen tijdens het diner in een afgelegen restaurant.
Aangezien het zo druk was hebben we de eer aan ons laten voorbijgaan en een
klein hapje gegeten in een Mexicaans restaurant waar het wederom zeer lekker
was. De avond sloten we af met een margarita in Jimmys Buffet en een glasje
wijn in de bar om s anderdaags om 8 acht uur paraat te staan voor de volgende
lezingen en interactieve sessies.
Zondag 19 mei â IIMC Congres: voorbereidende maatregelen
Het congres begint maandag op volle snelheid maar
zondag waren de eerste activiteiten. Zo was er de fundraising walk/talk van
5km waar de Belgische delegatie 100% vertegenwoordigd. Buiten de Belgen was de
delegatie minimaal dankzij de aanwezigheid van het slechte weer.
Centraal-Amerika wordt geteisterd door stormen en Atlantic City krijgt een van
uitlopers met zijn regenbuien en windvlagen. We haalden dan ook 2x zilver en
1xgoud binnen. Dat was ook de laatste keer dat we op zondag buiten gegaan zijn.
Voor het overige stond er op de agenda de generale repetitie van de
openingsceremony waar ondergetekende de vlag mocht dragen, informatie-uur voor
de nieuwkomers, de openingsreceptie en een bezoek aan de standen van de
sponsors, .
Zaterdag 18 mei â Ontdekken van Atlantic City â Sin City
De jetlag laat zijn sporen na. Vanaf 3u wordt ik
wakker waardoor ik om 5u maar besloot om op te staan om de beach en de
boardwalk te ontdekken. Is inderdaad een mooie boardwalk, volledig in hout
waardoor het wandelen een fijn gevoel heeft. Af en toe zie je nog sporen van
Sandy, de verwoestende dame die een jaar geleden hier fel huisgehouden heeft.
Een deel van de boardwalk is vernietigd, net voor het moment dat de Absacon inlet uitmondt
in de Ocean. Van de duinen schiet er ook nog maar weinig over zodat er een heel
nieuw plan uitgevoerd wordt met het herplanten van de duinen om de bodem te
laten herstellen van onze felle dame.
De eerste dag stond vooral in het teken van het
bekomen van de jetlag en het ontdekken van Atlantic City, the American Life en
voornamelijk de famous boardwalk. Hoe konden we dat beter doen dan op een
zaterdag gaan te shoppen, een hot-dog eten, een sportwedstrijd bijwonen (boxen)
en naar een steak-restaurant te gaan. De conclusie was dat het een cliché is
dat alle clichés kloppen. Inderdaad de kledij is goedkoper, er is veel
verborgen armoede, het is een land van extremen (ontzettend rijk vs arm,
sportief vs ontzettend dik, ), melting pot en er is nog steeds een band met
het oude continent. Zo ontmoetten we de heer Van der Gulden, een Amerikaanse
straatventer afkomstig van een Koreaanse moeder en aan Afrikaanse vader waarbij
er een link was met het Nederlandse moederland. Dit was misschien wel het meest
typische: de oppervlakkige vriendelijkheid Amerikanen omhelzen je snel,
vertellen je hun leven en wandelen gewoon door.
Hoe past Atlantic City in dit plaatje Volledig. Atlantic
City kan je het best vergelijken met Blankenberge maar groter, luider, duurder
(?), bombastischer, kitscheriger, oppervlakkiger . Grote casinos met veel
lawaai, muziek, de lange houten boardwalk met zijn vele kraampjes en
muziektunes, gigantische winkelcentra, mega grote restaurants waarbij het grote
vooral slaat op de kwantiteit, .
Vrijdag 17 mei â Op weg naar het land of opportunities:
Klokslag 6u15 vertrokken we gepakt en gezakt naar
Merksem waar ik had afgesproken met Tine, de collega van Schilde om gezamenlijk
naar Zaventem te rijden. Haar partner werkt in Brussel en zou ons afzetten aan
de Luchthaven. Een vriendelijk gebaar dat ik niet kon weigeren. Onderweg naar
Merksem hoorden we op de radio dat er 37km file was in geheel België waarvan er
8 in Ranst. Enfin, met een kwartier vertraging bij Tine maar toch nog op tijd
in Zaventem dankzij de kennis van Ivo van de binnenwegen in het Diegemse
landschap.
We waren er toch niet helemaal gerust in dat onze
bagage meekon. We werden echter snel gerustgesteld door het personeel dat onze
bagage meekon. Tijdens het inchecken werden we voor het eerst geconfronteerd
met de vragen die we nog tien keer gingen horen: hebben we onze bagage zelf
ingepakt, hebben we onze bagage altijd in het oog gehouden, zijn we nog
geconfronteerd geweest met onbetrouwbare figuren, ondanks het feit dat we
dagelijks geconfronteerd worden met leden van het CBS hebben we toch maar
ontkennend geantwoord en zijn we ingechekt. Daarna nog twee uren rondslenteren
op de luchthaven om ingescheept te worden in de Boeing van U.S. Airways. U.S.
Airways staat bekend om zijn niet al te jonge en niet al te vriendelijke
hostessen die niet al te best eten op dienen. Deze drie clicés klopten als een
bus maar desalniettemin was het een prettige vlucht en landden we acht uur
later in de States (Philladelphia) pm 1u15 om precies te zijn. Nogmaals een
spervuur aan vragen beantwoord rond onze terroristische activiteiten, een
fotootje en vingerafdrukken genomen en we mochten het land van opportunities
binnen. In de roze stad moesten we nog twee treinen nemen om naar sin-city te
vertrekken om uiteindelijk opnieuw de Ocean te zien.
Om 5u30 pm
checkten we het hotel in en ontmoetten we onze collegas van Brecht (Jef) en
Essen (Ronny). Voor de gezelligheid is het Taj Mahal hotel geen ideale keuze.
Vind je het echter ongeloofelijk fijn om dagelijks honderden meters door een
casino te moeten stappen waarbij elke machientje een ander geluid maakt en
verschillende DJs door elkaar spelen, heb je heimwee naar de kitch van de eind
jaren 70 begin jaren 80 en wil je graag in de film van Casino meespelen dan
is dit the place to be. Anders kan je best andere oorden opzoeken. We lieten
het ons niet aan het hart komen en verkozen om onder een stralend zonnetje een
terrasje te doen op de famous boardwalk van Atlantic City. We kozen maar een
typisch Amerikaanse specialiteit een white zinfandel een Amerikaanse rosé.
Je komt ze eigenlijk overal tegen en dus ook op het terras van het Hardrock
café, Nederlanders onze noorderburen die net als ons gearriveerd waren. Na
een korte verbroedering was het tijd om onze innerlijke mens te versterken. Jef
was al de stad gaan verkennen en had op de Ceasars Pier een fijn visrestaurant voorgesteld. Een
echte Amerikaanse Seafoofplatter vergezeld
van een Nieuw-Zeelandse Sauvingon Blanc uit de Marborough streek waarin de
citrus, stekelbees en het groene sterk naar bovenkomen. Nog gezellig wat
bijbabbelen in het oergezellige Hardrock café om nadien ons bedje op te zoeken
aangezien het al snel pm 10 o clock (am 4h Belgische tijd).