Welkom,

U bevindt zich momenteel op de blog rond huiswerkbegeleiding.
Deze is opgemaakt door Claeys Roy in opdracht van Mevrouw Claerhout.
De blog is voor het vak PPDV.
Hier kan u alles terug vinden omtrent de contactmomenten tussen mezelf en Pieter C.
De bedoeling was om Pieter gedurende semester 1 een duuwtje in de rug te geven.
Wekelijks spraken we af om te kijken welke problemen er waren en hoe ik deze kon verhelpen.
Deze zijn dus samen met het logboek terug te vinden op mijn blog.

Alvast bedankt voor het bezoek,

Roy
Zoeken in blog

Over mijzelf
Ik ben Claeys Roy
Ik ben een man en woon in Deinze (België) en mijn beroep is Student.
Ik ben geboren op 22/02/1991 en ben nu dus 34 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Voetbal.
Momenteel zit ik in het 2de jaar te H.O.W.E.S.T. Mijn richting is Regentaat Lo met de optie Health & Fitness.
Howest PPDV
Huiswerkbegeleiding
28-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logboek

Logboek huiswerkbegeleiding LO

 

Naam student 2LO: Claeys Roy

Naam student 1LO: Callewaert Pieter

Datum

Begeleidingsactiviteit

Plaats

Opmerkingen

05/10/2010

Kennismaking

Howest

Vlot verloop en goede medewerking van de 1Lo student

12/10/2010

Bespreken spreektechnieken

Howest

Aanhalen wat de struikelblokken zijn voor ons (Oost-Vlamingen)

19/10/2010

Hulp met lesvoorbereiding

Howest

Overlopen van de gemaakte les + inzicht in oefeningen

26/10/2010

Reflectie les

Howest

Goed gevoel bij les maar minder goed slot

09/11/2010

Hulp bij taak

Pieter thuis

Pieter in gang zetten van de taak

16/11/2010

Evaluatie van het geleerde en bedenkingen

Howest

Tevreden over het resultaat en we willen beide in dezelfde richting verder

23/11/2010

Praktijk basket

Brielmeersen

Helpen bij lay-up, jump-shot, set-shot

30/11/2010

Lesvoorbereiding klimmen

Howest

Overlopen van de gemaakte les + inzicht in oefeningen

07/12/2010

Hulp bij lesvoorbereiding

Howest

Overlopen van de gemaakte les + inzicht in oefeningen

14/12/2010

Overlopen leerstof examen

Roy thuis

Aandachtig aanduiden van de aandachtspunten

21/11/2010

Overlopen leerstof examen

Pieter thuis

Aandachtig aanduiden van de aandachtspunten

28/11/2010

Opstellen leerschema

Roy thuis

Evenwichtig schikken van de te leren examens

 

28-12-2010 om 00:00 geschreven door Roy Claeys  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contactmoment 12

Opvolgingsfiche LO

Naam student: Claeys Roy

Datum: 28/11/2010

 


Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschema’s, …) voeg je toe in bijlage.

Bij ons laatste contact moment vonden we het best wel nodig om eens vooruit te kijken. Hiermee bedoel ik om te kijken hoe ik Pieter eventueel kon helpen bij het studeren. We hadden al onze leerstof overlopen maar een leerschema had hij nog niet ter beschikking. Samen keken we dus welke vakken hij had. Hierop baseerden we ons om een goed schema op te stellen. Het schema is uiteindelijk als volgt in elkaar gestoken:

Dag

vak

25 december

Onderwijskunde

26 december

Onderwijskunde

27 december

Onderwijskunde

28 december

Vakdidactiek

29 december

Vakdidactiek

30 december

Theorie sporten

31 december

Sport en spel

1 januari

 

2 januari

Studie samenleving en sport

3 januari

Studie samenleving en sport

4 januari

Anatomie

5 januari

Anatomie

6januari

Anatomie

7januari

Anatomie

8januari

Agogiek

9 januari

 

10 januari

Agogiek

11 januari

Taal

12 januari

Taal

13 januari

ABV

14 januari

 

15 januari

Onderwijskunde

16 januari

Onderwijskunde

17 januari

Examens

28-12-2010 om 00:00 geschreven door Roy Claeys  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
21-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contactmoment 11

Opvolgingsfiche LO

Naam student: Claeys Roy

Datum: 21 december 2010

 


 

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschema’s, …) voeg je toe in bijlage.

De examens staan voor de deur. Het leek ons dus toepasselijk om eens de leerstof te overlopen. Hierbij vermelde ik ook de belangrijkste zaken. Vandaag deden we volgende vakken:

·         Anatomie

·         Agogiek

·         Taal

·         ABV

 

21-12-2010 om 00:00 geschreven door Roy Claeys  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
14-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contactmoment 10

Opvolgingsfiche LO

Naam student: Claeys Roy

Datum: 21 december 2010

 


Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschema’s, …) voeg je toe in bijlage.

De examens staan voor de deur. Het leek ons dus toepasselijk om eens de leerstof te overlopen. Hierbij vermelde ik ook de belangrijkste zaken. Vandaag deden we volgende vakken:

·         Onderwijskunde

·         Vakdidactiek

·         Theorie sporten

·         Sport en spel

·         Studie samenleving en sport

14-12-2010 om 00:00 geschreven door Roy Claeys  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
07-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contactmoment 9

Opvolgingsfiche LO

Naam student: Claeys Roy

Datum: 07/12/2010

 


Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschema’s, …) voeg je toe in bijlage.

 

Het was opnieuw aan Pieter om een les voor te bereiden. Hij maakte zelf zijn les steunsprongen. Voor alle zekerheid wou hij deze nog eens laten controleren door mij. Bij de vorige les had ik enkele aanpassingen gedaan, dus was er terug een kleine onzekerheid bij hem aan te merken. Pieter had rekening gehouden met wat ik hem de vorige keer had vermeld en dit was duidelijk merkbaar.

Ik kreeg een goede les voorgeschoteld. Goede opbouw en een goede opwarming en slot. Er was duidelijk een evolutie waar te nemen. Kwestie van oefenstof was ik heel tevreden. De leerplandoelen en lesdoelstellingen waren nog niet ingevuld. Samen bekeken we wat het meest toepasselijke was voor zijn les steunsprongen. Wat voor mij niet onbelangrijk is, is de tekeningen die hij heeft gemaakt. Deze waren uitstekend.

Na het invullen van deze onderdelen vroeg ik Pieter hoe hij de les zou aanpakken. Hoe hij dus eigenlijk de les zou starten, ondersteunen en afronden. Wegens het een les aan het eerste leerjaar is, gaf ik hem de tip om er een verhaal achter te steken. Hij kwam op het idee met schaapjes te werken. Verder vertelde hij nog hoe hij zijn uitleg ging doen. Ik was zeer tevreden over de vooruitgang die toch wel duidelijk merkbaar was.

Bijlagen:
7 dec bijlage.doc (291.5 KB)   

07-12-2010 om 00:00 geschreven door Roy Claeys  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
30-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contactmoment 8

Opvolgingsfiche LO

Naam student: Claeys Roy

Datum: 30/11/2010

 


Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschema’s, …) voeg je toe in bijlage.

Pieter kreeg de opdracht om een les klimmen en klauteren te geven. Dit aan acht leerlingen op de helft van een zaal. Hierbij had ik enkele opmerkingen. Om te beginnen was er een goed actief begin van de les. Toch zou ik de opwarming iets meer linken aan het lesonderwerp. Laat de kinderen al eens proeven van het klimmen en klauteren.

Als opwarming bood ik dus tikkertje van de grond aan. Leerlingen blijven hier met hun voeten van de grond en gaan automatisch klimmen. Men mag niet langer dan 5sec op de zelfde opstelling.

Op de lesvoorbereiding die ik in eerste instantie te zien kreeg was er geen inleiding waar te nemen. Vooral bij lessen als deze is dit noodzakelijk. Afspraken maken omtrent veiligheid mogen zeker niet in de wind geslagen worden. Hoe hoog mag men gaan? Mag men voorbij steken? Wat moet men doen wanneer de leerkracht ‘stop’ zegt? Alles omtrent veiligheid is uiterts belangrijk! Deze afspraken staan bij de opwarming. Maak dus een apart onderdeel hiervoor. Er staat ook vermeld dat de leerlingen bij eindsignaal zo snel mogelijk bij de witte lijn moeten verzamelen. Een les klimmen en klauteren gaat niet gepaard met snelheid.

Wanneer ik kijk naar de kern is deze heel creatief. Er is een leuke oefenstof en dat heb ik heb ook duidelijk gemaakt. Hij moet er wel op letten dat de oefenstof in de juiste volgorde staan. Ga van makkelijk naar moeilijk. Ondanks de rangschikking is er een groot aanbod van oefeningen. Het is positief dat Pieter veel oefeningen aan te bieden heeft. Beter teveel, dan te weinig.

Over het slot van de les heb ik terug dezelfde opmerking als de opwarming. Het heeft niets te maken met het onderwerp. Daar in tegen is het wel een rustgevend slot. Leerlingen worden rustig wat uiteindelijk toch de bedoeling is van een slot.

Bijlagen:
30 nov bijlage.doc (275.5 KB)   

30-11-2010 om 00:00 geschreven door Roy Claeys  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
23-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contactmoment 7

Opvolgingsfiche LO

Naam student: Claeys Roy

Datum: 23/11/2010

 


Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschema’s, …) voeg je toe in bijlage.

 

Al bij het begin van onze contactmomenten was het duidelijk dat basketbal en voetbal niet zijn favoriete sporten zijn. Mijn leerling was dus heel tevreden dat ik zelf voetbal speelde. Ook behaalde ik goede resultaten voor basket waardoor ik ook hier mijn steentje kon bijdragen. Na een aantal lessen had Pieter het gevoel dat voetbal wel zou lukken. Voor basketbal had hij een kleine twijfel.

Samen bekeken we dus waar we eens konden samen komen voor u eventuele bijles basket. Wegens we beide niet ver van Deinze wonen besloten we naar het recreatiedomein: “De Brielmeersen” te trekken. Daar zijn er verschillende basketbalvelden. Genoeg ruimte dus voor een goede les basket.

Pieter wist waar hij moeilijkheden mee had dus konden we snel actie ondernemen. Natuurlijk hadden wij niet het materiaal zoals op school, maar met krijt kan je ook hoepels en spots tekenen. We zijn begonnen met de lay-up. Ik liet hem deze uitvoeren langs beide zijden. Al snel bleek dat de coördinatie langs de linker zijde niet van een leien dakje verliep. Het passenritme was dus niet zoals het moest zijn.

Ik tekende hoepels waar hij zijn voeten moest in plaatsen. Het passenritme gaat als volgt: rechts, links, afstoten op linker been en bal begeleiden in linker hand. Eerst deed hij dit al stappen met de hoepels. Vervolgens in lichte looppas en erna met mij als verdediger.

Ook het shot naar doel bleek niet zo goed gekend. Hij nam de bal op de verkeerde wijze. Ook de begeleiding van de bal was te kort waardoor hij minder richting kon geven.

Ondanks we met twee waren probeerde ik toch uitleg te geven over het insnijden na een pas. Hoe een out-let pas in elkaar zit begreep Pieter ook steeds beter en beter.

23-11-2010 om 00:00 geschreven door Roy Claeys  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
16-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contactmoment 6

Opvolgingsfiche LO

Naam student: Claeys Roy

Datum: 16/11/2010

 


Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschema’s, …) voeg je toe in bijlage.

Deze keer zijn we samen gekomen om eens alles te bespreken. Waar zijn we tevreden over? Hoe kunnen we bijsturen? Had je sommige zaken anders verwacht? Dit zijn zowat de vragen waar we ons hoofdzakelijk op hebben gebaseerd.

Buiten de kennismaking hebben we toch al een 3-tal bijeenkomsten gehad. Voor mij was het belangrijk om eens een feedback moment te organiseren. Dit omdat er toch nog een aantal contactmomenten moeten verwezenlijkt worden. Het is dus van groot belang dat deze optimaal voldoen aan Pieter zijn vereisten. Natuurlijk komt hij zelf met zijn problemen naar mij, maar is mijn hulp voldoende voor hem? Met deze vraag in het achterhoofd begonnen we aan onze taak.

We zijn echt begonnen met de spreektechnieken. Pieter was blij dat ook ik een Oost-Vlaming ben. Zo kon ik me beter inleven in ons dialect. Ikzelf weet waar ik moet op letten om een mooie verzorgde taal te hanteren. Daardoor lette ik ook altijd op een juiste taal zonder dat onze ontmoeting ook stijf was. Ondanks de onwennigheid in het begin bleek dit boor beiden heel belangrijk.

Bij onze derde ontmoeting hadden we het over een te maken lesvoorbereiding. Dit was zijn eerste les. Pieter was tevreden dat ik aanwezig was en open stond voor zijn problemen. Het resultaat van zijn voorbereiding was ietwat tegen gevallen. Ik gaf hem nieuwe inzichten en hij was blij dat hij deze kreeg. Hierdoor was zijn les beter verlopen.

Zo komen we dus ook aan het moment waar we zijn les hebben gereflecteerd. Even stilstaan bij een gegeven les is voor mij heel belangrijk. Je krijgt nieuwe inzichten die je later terug kan gebruiken. Fouten mag je als student maken, want uit fouten leer je het meest. Wanneer ik dit gevoel en deze visie aan Pieter had meegegeven was hij tevreden en gerustgesteld.

Hij was klaar voor een nieuwe les. Toch wou hij in de toekomst blijven contact houden om zijn eerste lessen goed te laten verlopen. Hij vroeg als hij op mij kon blijven rekenen voor het bekijken van zijn lessen. Dit was voor mij zeker in orde.

Buiten het geven van lessen wou hij ook een soort van bijles krijgen. Basket is niet zijn sterkste vak dus een lesje basketbal zou hij graag willen meepikken in een van ons contactmomenten.

Omdat onze ontmoetingen blijven lopen tot bijna aan de examens leek het hem relevant om de leerstof eens te overlopen. Wat is wel en wat is minder belangrijk. Hoe studeer ik dit best? Een leerschema wou hij ook even met mij bespreken.

16-11-2010 om 00:00 geschreven door Roy Claeys  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
09-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contactmoment 5

Opvolgingsfiche LO

Naam student: Claeys Roy

Datum: 09/11/2010

 


Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschema’s, …) voeg je toe in bijlage.

Voor het vak agogiek kreeg men de opdracht om een filmfragment te analyseren. Hier moest men een filmfragment zoeken waar voldoende gezichtsuitdrukkingen waarneembaar zijn. Deze moesten besproken worden. Pieter toonde mij het fragment en zijn bijhordende tekst.

Ik controleerde deze op goede opbouw en spelling. Na een aantal aanpassingen was zijn document printklaar. De echte bedoeling van het bezoek was voor de presentatie van het fragment. Ik liet hem eerst presenteren zoals hij dit zelf in gedachten had. Dit was natuurlijk wel op een computerscherm maar dit kon normaal gezien geen problemen teweeg brengen.

Pieter bleef voornamelijk op 1 plaats staan. En liet het filmpje gewoon afspelen. Zo was het moeilijk om alle gezichtsuitdrukkingen goed waar te nemen. Van hem zelf was het ook moeilijk om snel alles te kunnen bespreken. Hierdoor viel hij al snel in zijn oude gewoontes qua dialect.

Na zijn presentatie vermelde ik alle aandachtspunten. Ik stelde voor om bij elke besproken gezichtsuitdrukking het fragment stil te zetten. Zo is het makkelijker voor de leerlingen uit de om alles goed te zien. We overliepen dus samen terug het fragment en schreven alles op de seconde op. Een tweede voorstel was om actiever te presenteren. (ver)wijs naar het scherm en verplaats je. Zo trek je wat meer aandacht naar je toe tijdens het spreken. Het spreken op zich was al beter dan ons contactmoment rond de uitspraak maar wegens de zenuwen ging hij hier toch even de mist in. Mijn advies was om vooral rustig te blijven en een goed overzicht te bewaren. Weet ook waarover je praat en denk terug aan je aandachtspunten.

09-11-2010 om 00:00 geschreven door Roy Claeys  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
26-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contactmoment 4

Opvolgingsfiche LO

Naam student: Pieter Callewaert

Datum: 26 oktober 2010

 


Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Eventuele bijlagen (zoals planning, verbeterde lesvoorbereiding, trainingsschema’s, …) voeg je toe in bijlage.

 

 

Vorige week gaf Pieter zijn eerste les LO aan het 3de leerjaar. We hadden hierover een kort contactmoment. We bespraken hoe alles was verlopen en welk gevoel hij had over de les.

Naar zijn zeggen was de les redelijk goed gegaan. Hij had een positief gevoel over de les, maar toch was er veel feedback van de leerkracht. Ook vermelde Pieter dat de vele feedback bij iedereen van toepassing was. Ikzelf zei dat dit zeer normaal was na een eerste les. Deze “minpuntjes” zou hij het best noteren, zo kan hij er altijd op terugvallen.

Ondanks de goede opwarming en kern, was hij niet tevreden over zijn slot. Dit bestond uit de volgende oefening: De lln stn per 3, 1 ll st in het mid. Deze strekt zich uit als een plank. De andere 2 lln duwen de ll in het mid heen en weer. Men wacht met duwen tot het sign van de lk.

Hierbij waren de leerling nog te actief van de vorige oefening. De leerlingen wachten niet op het signaal en duwden in het wilde weg. Hierdoor viel de leerling in het midden keer op keer.

Ik gaf hem als tip om een veel rustiger slot te geven. Zo komen de leerlingen helemaal tot rust. De oefening gaat als volgt: alle lln lig op de gond met hun buik. De ogen zijn dicht. De lk lpt rustig rond in de zaal. wanneer hij een lln achteruit trekt mag deze in stilte de zaal verlaten. Niemand mag deze ll horen. Wanneer de lk de lln vooruit schuift over de grond dan blijft de ll lig.

Het belangrijkste van de volledige les is het feit de mijn leerling van het 1ste jaar het lesgeven aangenaam verraste. Hij vond lesgeven een leuk onderdeel van de richting, wat uiteraard belangrijk is.

26-10-2010 om 00:00 geschreven door Roy Claeys  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)

Foto


Archief per week
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010

    Inhoud blog
  • Logboek
  • Contactmoment 12
  • Contactmoment 11
  • Contactmoment 10
  • Contactmoment 9
  • Contactmoment 8
  • Contactmoment 7
  • Contactmoment 6
  • Contactmoment 5
  • Contactmoment 4
  • Contactmoment 3
  • Contactmoment 2
  • Contactmoment 1: Kennismakingsfiche


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs