Gedurende 11 weken zal ik in een school terecht komen van het secundair onderwijs.
Daar krijg ik enkele leerlingen toegewezen die ik moet begeleiden met hun huiswerk.
Tijdens het eerste contact moment (4/10/2011) vindt de kennismaking plaats.
Op deze dag zal ik trachten de kennismakingsfiches op een leuke maar serieuze manier in te vullen.
Ik heb al enkele ideeën om dit niet te confronterend te laten verlopen:
- Ik schrijf op verschillende kaartjes telkens een andere eigenschap ivm. huiswerk (vbn. Motivatie, Concentratie,...).
De leerlingen trekken om de beurt een kaartje en proberen mij uit te leggen of zij daar problemen mee ondervinden of niet.
-Ik laat de leerlingen heel kort en bondig de vraagjes oplossen aan de hand van een videoboodschap. Dit om eventueel verlegenheid, peer pressure of grootmoedigheid te vermijden.
- Eventueel kan ik ook het spel 'Pim pam pet' gebruiken waarbij ze een woord moeten maken die past bij de vraag.
Een voorbeeld: - S; 'De leerling vindt zichzelf een sportieve leerling' (positieve eigenschap)
Na het eerste contactmoment volgen de eigenlijke huiswerkbegeleidingen.
- Hiervoor hou ik een logboek bij met daarin informatie over de contactmomenten.
- Ook zal ik na elke sessie een opvolgingsfiche maken en elke leerling individueel bekijken.