Inhoud blog
  • Adembenemend
  • Het eeuwig licht
  • Noorwegen, 3 juli 2011
  • Zondag 26 juni 2011
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    2011 Reisverslag

    08-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adembenemend
    Vrijdag 8 juli
    Er is nog adembenemende natuur. In Noorwegen. Tussen Voss en Vik, twee dorpen met een erg korte naam. Onbeschrijfelijk de gletsjers, bergen, de honderden watervallen van sneeuw en gletsjer. 
    Ik bevind mij nu vlakbij één van de beroemste gletsjers in Noorwegen. Een idyllisch plekje, ware het niet dat het hier, waarschijnlijk zoals overal in Noorwegen veel regelt. Ik zit droog in mijn bustent, realiseer mij dat ik een week onderweg ben en leg mij neer bij het grillige weer: soms erg warm, tot 28 graden, en dan plots begint het weer te regenen en dan is het fris. Collega's van mij vertrekken nu naar het zuiden, waar het heerlijk warm is. Maar je moet er nu en dan wat voor over hebben om stukjes ongerepte natuur te bewonderen. 
    Heb gisteren vanuit Noorwegen mijn laatste werk nog kunnen regelen. Ik wist dat alles niet vanzelfsprekend zou in orde komen. Mijn interventie heeft gerendeerd. Alles is in orde. 
    Vraag me af wat er met Ivan is. Slaagt hij in zijn opzet? Hopelijk. 
    Ben uitverteld. Ga slapen. Het was een korte blog. 
    Ga morgen naar de Gletsjer en verder mijn Bierbaronnen bekijken. Het wordt een vreemde serie. Heb het aan een collega gemaild en die begon direct adviezen te geven. Eerst verder lezen en bekijken wat het voor mij gaat worden. 

    08-07-2011 om 23:56 geschreven door Hugo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eeuwig licht
    Woensdag 6 juli.
    ik zit hier nu aan een geheimzinnig meer, zo'n 100 km. ten oosten van Bergen, met mysterieuze mist. Het is na twaalf uur 's nachts en het is nog niet donker, amper aan het schemeren. En het blijft schemeren tot drie uur 's nachts. Dan is het terug licht. Gekke ervaring? Het is hier niet koud, eerder aangenaam. Soms regent het, en dat stoort me. Nu is het beter. 
    Heb wel werk meegebracht, heb dat nodig om uit die stress uit te geraken en over alles eens na te denken. Want het lijkt dat ik weg ben maar heb dat nodig om na te denken en aan dingen te werken. 
    Noorwegen is wel mooi maar duur, naar onze normen. Zoals iedereen koken ook wij ons eigen potje. Culinair stelt het land niets voor.  
    Terwijl de olie uit de plaatselijke Noordzee spuit, is de diesel duurder dan bij ons; en tol, ja als ze dat ooit in België gaan invoeren moeten ze maar in Noorwegen in de leer gaan, ze kennen er alles van. 
    Tegenwoordig is dat geautomatiseerd, men neemt een foto van je nummerplaat en men stuurt de rekening naar huis. Ook bij toeristen, ook al kan dat 6 maanden duren. Dat is nog maar pas ingevoerd. Ben nieuwsgierig wat ervan komt. 
    Ze hebben wel heel veel tunnels gegraven door de bergen. Echt massa's tunnels die niet altijd verlicht zijn. Als je dan uit de zon er doorheen rijdt, dan zie je plots niets meer. Maar tunnels en veerdiensten, zijn er massaal. Moet ook met al die fjorden, binnenzeeën, meren en weet ik wat nog. Ook veel indrukwekkende watervallen. De eerste keer dat je er langs rijdt, stop je, zoals vele toeristen, maar er zijn er zoveel, dat je na een tijd niet meer opkijkt. Dan zie je, oh ja daar nog een waterval, tiens, die ziet er nog indrukwekkender uit. Gaan we stoppen, neen, we hebben er al aan anderen gestopt.
    Er zijn toeristen uit vele Europese landen, ook uit Rusland. Ja, naast olie is toerisme een zeer belangrijke vorm van inkomsten. 
    Vandaag een rustige dag. Morgen naar Bergen en daarna weer hogerop, op naar het eeuwig licht (ten minste toch in de zomer). We gaan niet tot de Noordkaap. Helemaal niet dat is voor macho's. Er is niets te zien, zeker niet als het mistig is. Als er geen mist is, kan je om 2 uur 's nachts vanop de rots van de Noordkaap naar de zon zitten kijken. Maar, volgens onze Trotter grenst de commerce rond die rots bijna aan oplichterij. Het is gewoon de kick van de macho's om er geweest te zijn. Je krijgt een diploma dat bewijst ER geweest te zijn (sorry, je kan een diploma kopen). Goed om boven je bed te hangen.  Men vertelde ons: vlakvoor de Noordkaap is er nog een tolbarrière waar je ongeveer 100 euro moet betalen. Je kan natuurlijk vlak voor die tolbarrière blijven, maar dan ben je er niet echt geweest, en elke macho (vaak met een motor tussen zijn benen) moet toch kunnen zeggen: "ik ben ER geweest". Dat is toch 100 euro waard. En dat is toch zowat het belangrijkste in het leven: "ER geweest zijn". Het is net: "ik heb het einde van de wereld gezien, de hel". En ik heb het overleefd. 

    Volg op mijn laptob de regeringsperikelen daar in "het beloofde land" (dat zei mijn vader altijd).
    Lang leve "dat beloofde land", jammer dat daar geen rots is zoals de Noordkaap in Noorwegen, jammer dat er geen "einde van de wereld" is. Onze macho politici zullen zo hard drummen om de kick te hebben op de rots van het einde van de wereld geweest te zijn, dat ze elkaar onvermijdelijk de afgrond induwen, een gewisse hel tegemoet waar ze eeuwig "over hun Belgische zonden" kunnen nadenken. 

    Hugo

    06-07-2011 om 16:35 geschreven door Hugo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorwegen, 3 juli 2011
    Eindelijk aangekomen in dit land waar de natuur overheerst, na een dag varen van Hirtshals (Denemarken - zou dit de "hals van een hert" betekenen?) naar Stavanger, aan de westkust van Noorwegen. Het weer was hier slecht, de laatste tijd, overvloedige regen. Vandaag niet meer, maar het is nog bewolkt. In mijn herinnering ga ik altijd op reis naar een plek waar het altijd net begint te regenen of het al lang aan het regenen is geweest. Ik herinner mij een reis naar Hawaï, lang geleden. Het had daar in 6 maanden niet meer geregend, behalve de dag dat ik er aankwam. Op de boot, waar zowat iedereen sliep of at, was er haast uitsluitend fastfood te krijgen. Ik zag daar - voorlopig nog - aantrekkelijke vrouwen "bergen" frieten met worst eten en in overdrijf niet.
    De Noren lijken een relax volkje. Voor alles is gezorgd. Geld, geen probleem: je graaft een put in de Noordzee en de olie spuit eruit. Daarom zijn ze niet bij de EU. Ze willen hun olie voor zichzelf, en misschien hebben zij gelijk ook. Nochtans zij ze merkwaardig naar de EU gericht. Zelfs hun geld lijkt erg op de euro's. Mits een paar kleine wijzigingen zijn het euro's. Het lijkt dat stress hier nog uitgevonden moet worden. Hier wordt geen "tandje bijgestoken", zoals onze politici met blinkende witten tanden en hun eeuwige regeringsvormingen ons maar wat te graag vertellen. Prachtige houten huizen, moet ik zeggen, mooier dan bij ons. In Stavanger is er het "olie museum", ja echt, een museum over de macho's van de boorplatformen. Inkom 12-13 euro. Die oliebaronnen scheppen poen met olie en als je dan nog naar hun museum (ik wist niet dat dat woord in hun woordenboek bestond) wil, moet je zoveel betalen. In Mexico zijn de kunstschatten van hun oude culturen haast gratis, in ieder geval een fractie van de prijs van hun olie museum. Drie straten verder in Stavanger was er trouwens een streetart museum met artiesten vanuit vele landen. Inkom gratis. Heb daar een catalogus gekocht, prachtige humoristische kunst. Morgen naar de "preikestoelen": de preekstoel. Nee ik ga niet bidden, ik ga op een rots klimmen die zo heet, en van waar ik een geweldig zicht heb over de Fjorden. Naar het schijnt zou het morgen eens niet regenen, de zon zou zelfs schijnen. 
    Van baronnen gesproken. De bierbaronnen worden een elitaire reeks of helemaal geen reeks. Liefst (en eigenlijk enkel) op Belgacom-tv want het is Vlaams - Franstalig, met wenken naar Nederland (Heineke), het Britse Bass... enz. Zelfs China komt aan bod. Er zijn hilarische taferelen in dat boek. Zo ondermeer was er begin de jaren zeventig een geheim "aandeelhouders akkoord"tussen Jupiler (Piedbeuf) en Stella Artois. De "echte fusie" had plaats eind jaren tachtig. Tussen die twee data (gedurende ongeveer 15 jaren) hebben Stella en Jupiler elkaar proberen kapot te concurreren. Niemand wist van het aandeelhouders akkoord. Het was concurrentie binnenin het bedrijf zelf. Zeg maar, dat kan enkel in België (en dan nog gedurende 15 jaar). Iedereen viel op z'n gat toen het uitkwam. 
    Ik verlaat ook mij oorspronkelijk idee om andere namen te zoeken. Neen het gaat over Jupiler en Stella. Punt uit. 
    Ik zoek nu naar een "rode draad" om het verhaal te vertellen, broed op iets, maar het is nog te vroeg. Het moet een top serie worden of geen. 


    03-07-2011 om 19:44 geschreven door Hugo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 26 juni 2011
    Eindelijk mijn eigen blog aangemaakt. Het was voor de eerste keer dat ik dit deed. Heb al zoveel blogs van anderen gelezen. Had nooit gedacht dat ik er zelf één zou schrijven. Misschien is mijn ego niet groot genoeg, misschien dacht ik, wat hebben anderen aan mijn ervaring op een onverwachte reis naar onverwachte bestemmingen. Naar Scandinavië,  de Baltische Staten, Polen, misschien een dag Oekrainië als vakantie bestemming, het is niet "logisch" voor mij die zo graag ergens in een warme streek mijn verstand even op nul zet.  In onze zomer terug naar de sneeuw, naar de koude.  Ik heb me laten overhalen om de natuur in te trekken, naar de Fjorden; heb abnormaal lang deze reis voorbereid, alsof het een wereldreis zou worden, jarenlang onderweg, door hete woestijnen met vreemde agressieve culturen. Neen, het wordt een reis in het veilige westen, langs Scandinavische landen, die in België zo vaak als voorbeeldfunctie worden gebruikt. Een veilige reis, en toch ongewoon. 
    Ik heb zoals altijd "schrijfwerk" mee, "leeswerk", het boek "De Belgische Bierbaronnen", over de Dallas-achtige avonturen van twee brouwers: Artois en Jupiller. Een boek dat een tv serie zou kunnen worden, onder de titel: "De Bierbaronnen".  Of het me lukt, weet ik niet.  Of er wat inzit, weet ik ook niet. 
    Misschien wordt het een reis, waarbij het verwoorden van prachtige Noorse Fjorden vermengd worden met de avonturen van brouwers, in hun strijd om één van de grootste concerns ter wereld te worden. 
    Iemand zei me: grote imperiums zijn vaak als kleine brouwers begonnen. Nooit bij stilgestaan. Is bier dan zo belangrijk? Bier heeft ook iets magisch, sociaal, gezellig. Maar hoe rijm je dat met de beschrijving van de pracht van de natuur in die Noordelijke landen, waar, op het ogenblik dat ik er zal zijn, het haast zestien uur licht zal blijven? We zullen zien. We staan nu vier dagen voor het vertrek. Of het me lukt elke dag te "bloggen", dat zal wel niet. Maar toch regelmatig. 

    Hugo

    26-06-2011 om 12:38 geschreven door Hugo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs