Dit is zeker mijn voorkeur. Ik vind de school goed zoals het is. Ik vind het goed als er een structuur in de dagen zitten en dat je zelf de thema's mag kiezen. Zo kan je als KO er ook een beetje op voorbereiden en kan je de klas uitdagender maken voor de kleuters. Als de kleuters alles zelf zouden mogen kiezen, heb je mss niets alles in de klas kan je ook niet zo uitdagend aanbieden.
Het is wel eens leuk om de kleuters vrij te laten, maar er moeten ook grenzen gesteld worden. En kleuters hebben ook soms grenzen nodig. Ik zou zeker in zo een school willen werken met de zelfde visie.
In deze school heb ik niet echt puntjes die ik zou anders doen.
De rol van de KO is voornamelijk stuurend. De KO kiest het thema. Tijdens het de gezamelijke momenten en onthaal is de rol van de KO vooral leidend en soms afwachtend-volgend en antwoorden de kleuters op de gestelde vragen. Tijdens het hoekenwerk is de KO vooral bemiddelend en bijstuurend. Tijdens het hoekenwerk zijn de kleuters vrij. Ze mogen zelf kiezen in welke hoeken ze spelen en hoelang ze er in spelen.
de visie van mijn stageschool en is dit mijn voorkeur.
Eerst en vooral wat is EGO?
EGO staat dus voor ervaringsgericht onderwijs. Het onderwijs vertrekt uit de ervaringen van de kinderen en het initiatief ligt bij de kinderen.
Er is veel terug te vinden in de visie van mijn school zoals het EGO. Ook word hun visie adaptief onderwijs genoemt. Adaptief onderwijs betekend dat de scholen beter moeten inspelen op de verschillen van de leerlingen. Zij bieden onderwijs aan waarbij ze elk kind de kans geven om zich zowel op fysisch, emotioneel, mentaal, creatief en filosofisch vlak te ontwikkelen, rekening houdend met de talenten, interesses en mogelijkheden van elk individu
De kleuters hebben de vrijheid, doch ook grenzen en afspraken in de klas. De kleuters worden ook voldoende uitgedaagd door uitdagende kleuterhoeken die aangeboden worden in de klas. De kleuters staan ook centraal in mijn school. de betrokkenheid en het welbevinden van het kind staat dan ook vooraan.
Wat zijn de grote verschillen tussen het EGO en mijn stageschool?
Het vrij kleuterinitiatief was niet het geval in mijn stageschool. De kinderen mogen zelf wel kiezen in welke hoeken ze spelen, wat ze spelen en wanneer ze willen stoppen. Maar de meeste activiteiten worden door de KO gekozen. De KO volgt het kind, sluit zich aan bij de initiatieven van het kind, interesses en leefwereld van het kind. Dit was ook het geval niet. de thema's en de activiteit zoals eerder gezegt worden gekozen door de KO
Hieronder vind je in de bijlagen de visie van mijn stageschool en het schema van EGO.
Ik ben Inge Cazassus
Ik ben een vrouw en woon in (Belgiƫ) en mijn beroep is student.
Ik ben geboren op 06/04/1990 en ben nu dus 35 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek