Inhoud blog
  • Mijn mening
  • de observatie
  • de visie van mijn stageschool en is dit mijn voorkeur.
  • WELKOM
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Visie op onderwijs
    Wat is de visie van jouw stageschool?
    10-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WELKOM

    Hallo lieve mensjes!

    Ik ben Inge Cazassus en welkom op mijn blog. Mijn blog gaat voornamelijk over ervaringsgericht onderwijs en de visie op het onderwijs.

    Eerst en vooral ik heb 3 weken stage gelopen in de school GBS Lauwe.
    Wat zeer leuk was!

    Op mijn blog zal je alles te weten komen over de visie van mijn stage school en als dit ook mijn voorkeur is.

    Succes en geniet ervan                                    .

    10-01-2011 om 00:00 geschreven door inge cazassus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn mening
    Mijn voorkeur.

    Dit is zeker mijn voorkeur. Ik vind de school goed zoals het is. Ik vind het goed als er een structuur in de dagen zitten en dat je zelf de thema's mag kiezen. Zo kan je als KO er ook een beetje op voorbereiden en kan je de klas uitdagender maken voor de kleuters. Als de kleuters alles zelf zouden mogen kiezen, heb je mss niets alles in de klas kan je ook niet zo uitdagend aanbieden.

    Het is wel eens leuk om de kleuters vrij te laten, maar er moeten ook grenzen gesteld worden. En kleuters hebben ook soms grenzen nodig. Ik zou zeker in zo een school willen werken met de zelfde visie.

    In deze school heb ik niet echt puntjes die ik zou anders doen.

    20-01-2011 om 21:21 geschreven door inge cazassus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de observatie

    1) de dagindeling

    08.25 vrij spel
    09.00 onthaal + gezamelijk activiteit
    09.20 hoekenwerk
    10.05 speeltijd + koek en drank
    10.20 hoekenwerk
    11.10 gezamelijke activiteit
    11.30 middag
    13.15 gezamelijke activiteit
    13.30 hoekenwerk
    14.55 speeltijd
    15.10 hoekenwerk
    16.00 afsluiten + gezamelijke activiteit



    2) de rol van de KO

    De rol van de KO is voornamelijk stuurend. De KO kiest het thema. Tijdens het de gezamelijke momenten en onthaal is de rol van de KO vooral leidend en soms afwachtend-volgend en antwoorden de kleuters op de gestelde vragen. Tijdens het hoekenwerk is de KO vooral bemiddelend en bijstuurend. Tijdens het hoekenwerk zijn de kleuters vrij. Ze mogen zelf kiezen in welke hoeken ze spelen en hoelang ze er in spelen.

    10-01-2011 om 00:00 geschreven door inge cazassus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de visie van mijn stageschool en is dit mijn voorkeur.

    Eerst en vooral wat is EGO?

    EGO staat dus voor ervaringsgericht onderwijs.
    Het onderwijs vertrekt uit de ervaringen van de kinderen en het initiatief ligt bij de kinderen.


    Er is veel terug te vinden in de visie van mijn school zoals het EGO. Ook word hun visie adaptief onderwijs genoemt. Adaptief onderwijs betekend dat de scholen beter moeten inspelen op de verschillen van de leerlingen.
    Zij bieden onderwijs aan waarbij ze elk kind de kans geven om zich zowel op fysisch, emotioneel, mentaal, creatief en filosofisch vlak te ontwikkelen, rekening houdend met de talenten, interesses en mogelijkheden van elk individu


    De kleuters hebben de vrijheid, doch ook grenzen en afspraken in de klas. De kleuters worden ook voldoende uitgedaagd door uitdagende kleuterhoeken die aangeboden worden in de klas. De kleuters staan ook centraal in mijn school. de betrokkenheid en het welbevinden van het kind staat dan ook vooraan.

    Wat zijn de grote verschillen tussen het EGO en mijn stageschool?

    Het vrij kleuterinitiatief was niet het geval in mijn stageschool. De kinderen mogen zelf wel kiezen in welke hoeken ze spelen, wat ze spelen en wanneer ze willen stoppen. Maar de meeste activiteiten worden door de KO gekozen. De KO volgt het kind, sluit zich aan bij de initiatieven van het kind, interesses en leefwereld van het kind. Dit was ook het geval niet. de thema's en de activiteit zoals eerder gezegt worden gekozen door de KO


    Hieronder vind je in de bijlagen de visie van mijn stageschool en het schema van EGO.

    Bijlagen:
    concretisering_schoolvisie_ok[1][1].docx (540.2 KB)   
    Visie_op_onderwijs_schema_EGO.pdf (276.5 KB)   

    10-01-2011 om 00:00 geschreven door inge cazassus  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Over mijzelf
    Ik ben Inge Cazassus
    Ik ben een vrouw en woon in (Belgiƫ) en mijn beroep is student.
    Ik ben geboren op 06/04/1990 en ben nu dus 35 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: .

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011

    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs