Inhoud blog
  • Driewerf kukeleku: de kunst van het medelijden
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    De zolen van de hoornaar

    11-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Driewerf kukeleku: de kunst van het medelijden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    J.S. Bach – Johannespassion: Het verraad van Petrus

    http://www.youtube.com/watch?v=wob_RH5xEEo&feature=relmfu

    Is Bach loven niet hetzelfde als spuwen op de duivel, het is te zeggen, overbodig? Misschien wel. Als contrapuntist is zijn plaats aan het muzikaal firmament al lang onbesproken. Elke hansworst die een do van een re kan onderscheiden krijgt maar niet genoeg van de preludes, fuga’s en noem maar op. Zelf word ik daar niet danig nat van. Mogelijks ben ik te dom. Des te meer hou ik van zijn twee passies. Die behoeven natuurlijk evenmin een apologie maar wat mij betreft is het genie van Bach er veel makkelijker aanwijsbaar: tekst en muziek versmelten tot een dramatisch werkend geheel. De ingrediënten daarvan heeft hij weliswaar niet uitgevonden maar wel zeer kundig toegepast. De afwisselende basismodi van dramatische (barok)muziek zijn mijns inziens narratief, dramatisch en beschouwend. De passage over het verraad van Petrus uit de Johannespassie is een treffende illustratie van dat dynamische recept.

    DRAMATISCHE ACTIE (recitatief en koor):

    De evangelist (een tenor, hier de schitterende Gerd Türk) neemt de verhalende passages (recitatieven) voor zijn rekening. Hij wordt op een sobere doch treffende manier begeleid door een basso continuo (in dit geval een klavecimbel en een cello). De tekst in directe rede wordt vertolkt door een solist of het koor.

    Petrus is Jezus in het geheim gevolgd. Terwijl hij zich wat staat te warmen aan een vuur wordt hij herkend: ‘Bist du nicht seiner Jünger einer?’ Let op de sisklanken van het durend herhaalde kopje ‘Bist du nicht’. Bepaald handig hoe Bach die eenvoudige klanken uitspeelt om het giftig geroddel van een menigte weer te geven. Eenheid van vorm en inhoud? Het zal godverdomme wel zijn. Op alle fronten trouwens. Neem nu de zanglijn van de evangelist. Die verloopt eveneens volgens een zeer expressieve, emotionele logica. Exemplarisch is het zinnetje ‘Da verleugnete Petrus abermal’. De verbolgenheid van de evangelist balt zich daar kernachtig samen in het enorme interval tussen ‘Petrus’ en ‘abermal’: 13 halve tonen (een octaaf en een halve toon dus). Daar kraait reeds de haan! Maar meteen volgt een beroep op ons medelijden. Zijn we tenslotte niet even zondig, kleingelovig en zwak van vlees als Petrus? Ween dan mee met het hartverscheurend, chromatisch melisme op de ‘wei’ van ‘weinete bitterlich’. Let ook op de mimiek van Gerd Türk.

    DRAMATISCHE INTROSPECTIE (Aria): De actie is tot stilstand gekomen. Voor ons staat Petrus die schuldbewust in eigen hart kijkt: ‘Ach, mein Sinn!’ Opnieuw appelleert Bach aan ons medelijden. Toeschouwer, meng uw tranen met die van Jezus’ rots.  

    BESCHOUWEND RUSTPUNT (koraal): Werd de actie van het verhaal in de aria op pauze gezet dan verheft het koraal zich boven alle tijdsgebonden dramatische actie tout court. Hier geen drama, geen tragiek, geen problematiek maar universele waarheid. Het koor zet de zopas afgelopen spanningen in het juiste morele licht. Hier klinkt de stem van de berouwvolle, diepgeroerde mens (de toeschouwer dus!) die medelijden heeft met Petrus en het offer van zijn Messias naar waarde weet te schatten.

    11-10-2012 om 21:38 geschreven door hoornaar  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 08/10-14/10 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs