Hondentraining met Passie
HEBT U PROBLEMEN MET UW HOND? CONTACTEER ONS EN WIJ BEKIJKEN HOE WE KUNNEN HELPEN!

Hebt u problemen met uw hond, wenst u puppyadvies of wilt u de relatie hond/kind versterken? Hebt u algemene opvoedingsvragen? Twijfel niet en neem contact op! Er zijn al veel mensen geholpen (soms zelfs eenvoudig via mail), wie weet lukt dit voor jullie ook!

Automatische mail bij nieuw bericht?

Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Foto
Foto
Foto
Zoeken in blog

26-01-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een hond erbij: bezint eer ge begint!

Nee, dit is niet gekopieerd van het hondenmagazine ‘Woef’ :).

Gisteren zat hij in mijn brievenbus en zag ik op de voorpagina dat hier ook een artikel aan gewijd is. Dat doet me plezier!! Meer en meer mensen nemen een tweede hond, en dat loopt spijtig genoeg niet altijd van een leien dakje. Ik heb me alvast voorgenomen om het pas te lezen nadat mijn artikel geschreven is, dit om mij niet te laten beïnvloeden.

 

Ik ging net nu hierover schrijven omdat we al verschillende keren zijn moeten langsgaan bij baasjes waar het niet zo goed gaat tussen de verschillende honden des huizes…

 

Waarom kopen mensen een tweede hond?

-          Gewoon, omdat ze een tweede willen,

-          Omdat hun hond zo vaak alleen is en zo heeft hij een speelkameraadje,

-          Omdat het een modeverschijnsel is,

-          Omdat de eerste hond op een leeftijd komt dat het tijd wordt om een ‘opvolger’ te voorzien.

 

Er is niets mis mee, om een tweede hond te willen, maar doe dit niet vooraleer goed na te denken over een aantal dingen die problemen kunnen veroorzaken. Het is veel meer dan alleen maar gezellig een vriendje erbij halen voor je hond!

 

Is onze huidige hond al voldoende opgevoed om er een tweede bij te nemen?

Dit is een vraag die weinig mensen zich stellen, maar een pup neemt veel over van de oudste hond,  én zeker de slechte dingen. Omgekeerd kan ook de oudere hond plots puppystreken vertonen omdat hij ze ziet van de pup. Het is dus belangrijk om een evenwichtige volwassen hond in huis te hebben, alvorens er een tweede bij te halen.


Welk ras neem je erbij?

Elk ras heeft zo wat zijn kenmerken. Ik denk niet dat er een regel bestaat dat zegt dat 2 bepaalde rassen écht niet met elkaar gaan. Wat wel belangrijk is, is om rekening te houden met het feit of je oudste hond dominant is. Als dat zo is, zou ik zeker niet gaan voor een tweede dominante hond.

 

Een goede fokker kent elk pupje uit zijn nest en zal jou zeker en vast kunnen helpen in de keuze van pup als hij de kenmerken kent van de oudste hond. Laat schoonheid zeker geen rol spelen bij de keuze van een tweede hond!


Gaan we voor een reu of een teef?

De veiligste combinatie is reu en teef. De andere combinaties kunnen ook gaan, maar bieden iets meer risico voor gevechten. Twee reuen lukt meestal ook nog goed. Zij zullen wel eens vechten om te bepalen wie baas is, maar meestal is dat veel kabaal zonder veel schade.  Twee teven daarentegen, dat kan goed blijven gaan zonder problemen, maar eens er problemen komen en ze niet meer met elkaar overweg kunnen, blijven ze vechten en zullen ze nooit meer door één deur kunnen… Wil je toch graag 2 teven, dan wordt een leeftijdsverschil van ongeveer 8 jaar aangeraden.


Kiezen we voor een pup of een asielhond?

Het wordt soms vergeten, maar ook een asielhond kan een optie zijn als tweede hond. Een asielhond draagt al een bagage mee van zijn vorige eigenaars en je bent niet altijd zeker of de geweten info wel volledig en correct is. De omgang met andere honden is wel iets wat de meeste asielen testen of snel ondervinden. Een voordeel hier is dat je je hond kan meenemen om te kijken of het klikt met de ‘uitverkorene’.

Een pup kan je volledig opvoeden op de manier die jij wil, al is dit wel een heel intensief en onderschat traject eer hij zich gedraagt zoals jij wenst. De zoektocht naar een goede fokker, vaak met wachtlijst, vraagt ook wat geduld. Anderzijds is dit misschien het moment om je goed voor te bereiden op zijn komst. Eens de pup er is, is het belangrijk dat je ook alleen dingen gaat doen met hem zonder de andere hond, zodat hij leert zelfstandig keuzes en beslissingen te nemen. Als hij dit nooit leert en de oudere hond valt weg, kan hij heel angstig zijn nu hij er plots alleen voor staat.


We hebben een pup en willen er een pup bij of we kopen gewoon 2 pups uit hetzelfde nest.

GEEN GOED IDEE!! Je kan nooit 2 pups tegelijkertijd opvoeden!

Daarnaast gaan ze zelden aandacht voor jou hebben en zullen ze altijd elkaar opzoeken om te spelen. Gehoorzaamheidstraining lukt ook meestal niet omdat ze elkaar steeds gaan zoeken en dus geen aandacht hebben voor baas of de gevraagde bevelen.


2 honden = een modeverschijnsel

Onlangs zei iemand tegen mij: ‘Wij willen een tweede hond want dat is een modeverschijnsel! Als je rond kijkt zie je iedereen met 2 honden rondlopen’.

 

 

Ik wist niet wat ik hoorde en kon dat ook niet wegsteken. Ik heb toen gezegd dat dat geen goede reden is om er een tweede bij te nemen. Momenteel hebben ze rust met één hond: hij kan goed om met de kleinkinderen, is een droom van een hond in huis. Een tweede hond kan deze rust helemaal verstoren. De eerste hond kan jaloers worden op de nieuwe met spanningen en soms gevechten als gevolg. Deze mensen zijn zo lief met hun hond, die gaan niet om kunnen met gevechten, want ja, dat gebeurt! Ook bij honden die goed samen kunnen leven, is er soms eens een onenigheid. Als jij daar als baas paniekerig op reageert en van dan af de honden uit elkaar gaat houden of andere bizarre regels gaat invoeren opdat de honden elkaar niet meer zien, maken jullie het jezelf alleen maar moeilijker. Twee honden in huis maken ooit eens ruzie en zoals hierboven gezegd, is dat vaak een halve minuut lawaai met weinig ernstige verwondingen. Meng je hier zeker niet in, tenzij het echt uit de hand dreigt te lopen. Dan kan je hen uit deze toestand halen door hen te doen schrikken (blikjes op de grond gooien, hen nat maken, deksels op elkaar kloppen, eender wat, als ze maar schrikken en zo hun gevecht staken).

 


Deze baasjes heb ik kunnen overtuigen, maar dat is ochot één iemand en er zijn er zovéél anderen waar het te laat is… die 2 pups kopen, naar de hondenschool komen en uit miserie moeten stoppen omdat het niet lukt, mensen die een tweede hond kopen en niet weten hoe om te gaan met de jaloezie, het eten geven, het aandacht geven, het extra onderhoud, …

 

 

Ik moet toegeven dat ik er zelf ook wat mijn weg in heb moeten vinden. Ik behoor tot de categorie van mensen wiens hond 10 jaar is en die graag al zorgt voor een goede ‘opvolger’. Ik gebruik niet graag het woord ‘vervanger’. Niemand kan mijn Kyra vervangen en trouwens, het is nog helemaal niet aan de orde! Met haar bijna 11 jaar is ze nog een heel kranige dame! Kyra is een bijou van een hond. Prisca heeft veel goeie dingen overgenomen, maar bracht ook wat minder goeie dingen met zich mee. Het heeft een aantal maanden geduurd eer Kyra haar aanvaard heeft. We zijn nu een jaar verder en Kyra zwaait nog steeds met de scepter. Ons Prisca legt zich daar bij neer, nu toch nog…

 

Als je alles goed overwogen hebt en je bij je besluit blijft dat een tweede hond jullie leven zal verrijken, dan blijft er nog één heel belangrijk punt over:


De eerste kennismaking tussen beide honden.

Of het nu over een asielhond gaat die reeds eerder kennis heeft gemaakt of over een pup, laat de eerste kennismaking doorgaan op neutraal terrein. Wandel een klein stukje samen naar huis en stap dan als één groot gezin naar binnen. De start van een nieuw, boeiend avontuur dat alleen maar goed kan gaan als je weet waar je aan begint!

 

En nu ga ik de ‘Woef’ lezen! Ik ben nieuwsgierig ;)





Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)

Inhoud blog
  • Hond en kind: hou het veilig!!
  • Leer je hond alleen zijn!
  • Maak je hond moe!
  • What's in a name?
  • Prettig 2019!!
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Rondvraag / Poll
    Een asielhond? Dat is...
    iets waar ik niet aan begin! Je weet nooit welk rugzakje ze met zich meedragen (omgang kinderen/andere huisdieren/...)
    zeker iets voor mij! Weer een sukkelaartje dat geholpen is!
    iets dat ik zeker wil overwegen, maar doordacht en na een aantal kennismakingsmomenten met mijn gezin.
    iets wat ik nooit zal doen. Geef mij maar een pup, die voed ik op zoals ik het wil.
    iets wat ik al gedaan heb en nooit meer zal doen. (graag ervaringen doormailen)
    iets wat ik al gedaan heb en altijd zal blijven doen! (graag ervaringen doormailen)
    Bekijk resultaat

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Over mijzelf
    Ik ben Els Servranckx
    Ik ben een vrouw en woon in (België) en mijn beroep is Administratief medewerker bij Infrabel.
    Ik ben geboren op 28/06/1977 en ben nu dus 46 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: De opvoeding van de hond!.

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs