Wat
hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van
je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).
-De
materiële situatie moet voldoende steun geven om echte handelingen uit te
voeren: bv. niet enkel een luie leesstoel, maar ook een mand met tijdschriften,
kranten, strips,
-De
leerkracht moet binnen beeld blijven in de huishoek, en voldoende stimulansen
geven.
-Spelontwikkeling
gebeurt alleen binnen echte, betekenisvolle activiteiten.
-Kinderen
hebben in hun spel ondersteuning van meerwetende partners nodig (andere
kleuters of de KO zelf).
-De
inrichting van de huishoek moet hedendaags zijn, de kinderen moeten de link
kunnen leggen met hun eigen thuissituatie.
-Bij
peuters en jonge kleuters is kenmerkend voor spel in de huishoek dat zij het
materiaal manipuleren en dat de eigenschappen van de objecten hun handelingen
bepalen.
-De
leerkracht moet impulsen geven waarbij het spelkarakter bewaard blijft.
-Leuke
materialen om rollenspel en intensief spel te ontlokken zijn: oma-kledij, echte
weegschaal, maatbeker, receptenboekjes, kruidenkalender en potlood en papier.
-Het
spel in de huishoek wordt rijker wanneer je dit gaat combineren met andere
hoeken: de winkelhoek, met de bus mee, uit logeren, naar een museum,
postkantoor,
-Het
materiaal moet: spelideeën mogelijk maken (echt materiaal zoals kranten,
telefoonboeken, ), structuurrijk zijn (ze moeten op verschillende manieren
gebruikt kunnen worden), in balans zijn met elkaar (de kleuters moeten het
verband tussen de materialen zien, zodat ze deze kunnen combineren), uitnodigen
tot verdieping en variatie (de kinderen moeten elkaar kunnen vertellen over hun
voorafgaande ervaringen, er moeten boeken gelezen worden rond het thema, ).
-De
leerkracht speelt mee (en geeft hierdoor vorm aan sociale rollen en
beleefdheidsgewoontes), doet gesprekjes na afloop en geeft impulsen tijdens het
spel.
Welke impulsen zou je kunnen geven om
beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
-Wat gaan jullie vandaag bakken?
-Wat kan je daarmee doen? Hoe moet je dat
gebruiken? (over bakvorm, pollepel)
-Wat kunnen we doen met al die vuile
spullen?
-Hoe doen jullie dat thuis? Help je je mama
of papa soms met bakken?
-We kunnen balletjes maken voor in de soep!
Hoe beginnen we daaraan? (met zoutdeeg, playdoh, plasticine, )
-Zullen we eens naar de winkel bellen om te
horen of ze nog eitjes verkopen?
-Wie gaat er boodschappen doen? Hoe kunnen
we zorgen dat we niet vergeten wat we moeten meenemen? (boodschappenlijstje)
-Waar is Kasper? Zullen we een taart voor
hem bakken?
-De winkel heeft net gevraagd of we muffins
willen maken, zodat zij die kunnen verkopen. Wat zijn muffins?
Welke materialen zou je toevoegen om
beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
-Pictos met de afspraken. Deze eerst
uitleggen aan de klasgroep kleuters, nadien kan je hiernaar verwijzen, moest
iemand ze volgen of niet volgen. Goed zo, jij ruimt alles goed op, net zoals
op dit prentje!
-De neptaartjes van vilt: ontluikende
gecijferdheid.
-Een telefoonboek met de nummer van de
bakker in, of die van de winkel, om een bestelling te plaatsen: ontluikende
geletterdheid.
-Een notitieboekje om boodschappenlijstjes
te noteren: ontluikende geletterdheid.
-Een receptenboekje met recepten en
ingrediënten in, zodat ze een stappenplan kunnen volgen: wiskundige initiatie.
-Een tafellaken, bordjes, mes om de taart te
snijden (net zoals in het boek) om rollenspel te bevorderen
-Verkleedkleren (bakker, of bruin t-shirt
voor Kasper te spelen) om rollenspel te bevorderen.
Welke info heb je gekregen en wat heb
je gedaan tijdens de verschillende inputhaltes.
-Impulsen beginnen al bij inrichten en
organisatie
-De huishoek moet niet per se een
bakker worden, maar ook het huis van Kasper
-Als verkleedkleren kan je je
inspireren op de karakters van het verhaal, zo kan het verhaal nagespeeld
worden
-Valkuilen: te veel of te weinig
materiaal. Zorg zeker dat het basismateriaal vanaf dag één aanwezig is.
-Je kan dingen afschermen en wegnemen
die niet bij jet BC horen (bv. poppen, strijkplank, ...)
-Je kan met de kleuters zelf het decor
bouwen, maar zorg dan wel dat je er vanaf dag twee in kan spelen.
-Je kan picto's of afbeeldingen van
emoties in de huishoek hangen, hierdoor kunnen de kleuters de emoties naspelen.
Hierin kan je doorheen de week gradaties aanbrengen.
-Je kan gaan meespelen in de hoek,
maar de kinderen niet afbreken, forceren of corrigeren in hun rollenspel. Je
kan op voorhand al eens een rolletje aannemen in de kring, zodat de kleuters
het niet vreemd vinden wanneer je mee komt spelen en in een rol kruipt.
-Schoenen vinden kleuters heel
interessant als verkleedmateriaal.
-Je kan in elke activiteit een
wiskundig begrip of onderwerp aan bod laten komen.
-Je kan aan recepten kwadraatbeelden
toevoegen, bv. twee eieren, drie kopjes bloem, ...
-Stappenplannen maken van recepten.
-Een verhaal voorlezen (impressie) is
een heel goede oriëntatie op een thema, en kan de
kleuters ook inspiratie geven tot rollenspel (expressie).
-Als je een probleem aanbiedt, leren
de kleuters probleemoplossend denken, en dit is weer oriënterend op een thema.
-Valkuil: spelen wordt verplicht.
-Hoe kan je goed meespelen: observeren
- op ooghoogte contact zoeken - de kleuter spiegelen - vertellen wat je aan het
doen bent - spel uitbreiden of bijsturen.
-Tijdens de uitvoering van een
activiteit samenspel bevorderen: wijs de kinderen op het feit dat ze elkaar
kunnen helpen.
-Na het spel kan je pijlen naar de
ervaringen van de kleuters en vragen wat er gebeurde, wat ze de volgende keer
anders zouden doen, ...
-Kinderen worden zich al vroeg bewust
van schriftelijke taal.
-Kleuters bedenken soms zelf een
systeem om woorden oo te schrijven.
-Er zijn veel dingen die kinderen
kunnen 'lezen': merknamen.
-De huishoek moet zeker voorzien zijn
van pen en papier, zodat de kleuters de boekhouding kunnen doen,
boodschappenlijstjes kunnen maken, telefoonnummers kunnen opschrijven, ...
-Schriftelijke communicatie in hoeken
is heel belangrijk: op organisatorisch vlak (afspraken vastleggen via picto's)
en op inhoudelijk vlak (de huishoek is past echt als er een krant ligt, of een
telefoonboek, een receptenboek, ...)
-Schriftelijke communicatie gericht
naar kleuters doe je best in drukletters, met een prent/foto van het woord
erbij.
-Kleuters imiteren het gedradg van
volwassenen, ook wanneer het over lezen en schrijven.
-Alle kinderen hebben nood aan een
stevige basis voor lees- en schrijfonderwijs.
-Materialen kan je zowel gebruiken in
de breedte als in de hoogt (stapelen).
-Je kan materialen voor andere dingen gebruiken
dan waarvoor ze bedoeld zijn.
-Je kan een ruimte inrichten op een
manier waardoor de kleuters nog veel inbreng kunnen geven.
-Er zijn verschillende soorten
materiaal: natuurmaterialen, fotomateriaal, gebruiksmateriaal, ...
Hoe
zou je een huishoek kunnen verrijken voor 4-jarigen in het BC? Welke impulsen
zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
-Het
basismateriaal moet aanwezig zijn: keuken, oven, ovenwanten, klopper, bestek,
mixer, bakvormen, borden, telefoonboek met nummer van bakker in grote cijfers,
telefoon, notitiepapier (boodschappenlijstjes), portefeuille met geld in,
pannen en potten, handdoek
-Als
materiaalimpuls zou je kunnen aanbieden: neptaartjes, schorten, koksmuts,
zilverpapier, play-doh (in overleg met mentor, alle overbodig materiaal
wegbergen), een kookboek (met kwadraatbeelden van de hoeveelheid ingrediënten), pictogrammen (waar moet alles
hangen), bakplaat, nepfruit, hulpmiddelen om cupcakes te versieren, spuitzak,
verschillende spuitmonden, kookwekker, muffinvormen en -papiertjes,
uitsteekvormpjes, deegrol, afwasmiddel
-Impulsen
vanuit de KO: "De ijskast is leeg. Zo kunnen we niks maken hè. Wat zouden we kunnen doen om de
ijskast te vullen? Kunnen we ergens naartoe gaan?" "Met wat ben jij
nu in die pot aan het roeren?" "Wat gaan jullie vandaag bakken?"
"Mag ik eens proeven? Oh dat smaakt lekker, wat heb je er allemaal in
gedaan?" "Zijn dat de ingrediënten?
Wat ga je daarmee maken? Hoe begin je daaraan?" "Ben je een recept
aan het volgen?"
-Impulsen
volgens specifieke ontwikkelingsdomeinen en -aspecten:
-OA
19 en 22) Rollen spelen en zich inleven in anderen: Verkleedkleren van Kasper
en Flip, bakkersschorten en kledij, zelf als KO in een rolletje kruipen
-OA
20 en 21) Tot interactie komen en samenwerken: "Kijk eens wat X aan het
doen is. Zouden we hem niet kunnen helpen?" "Wat ben je bakken? Mag
ik helpen?" "Zal ik anders naar de winkel gaan? Komt er iemand mee om
de boodschappen te dragen?" "Doe je dat thuis ook?"
-OA
24) Regels en afspraken naleven en waarderen: Pictogrammen aanbrengen met de
afspraken (niets in de mond steken, alles mooi opruimen, niet altijd in
dezelfde hoek, niet roepen), "Dankuwel lieve bakker, voor het lekkere
brood." "Vind je het lekker?" + een gesprek over lekker vinden,
beleefd blijven als je het niet lekker vindt, ...
-OA
3) Zich als persoon present stellen: als KO in een rolletje kruipen en praten
tegen de kleuter om ervoor te zorgen dat hij iets durft terug te zeggen, ervoor
zorgen dat hij tegen knuffels of poppen praat door zelf tegen knuffels en
poppen te praten.
-OA
13) Betrokken bezig zijn: wanneer het spel minder betrokken wordt, nieuwe
materialen toevoegen.
-OA
45) Kleinmotorisch bewegen: met klein decoratiemateriaal in play-doh
experimenteren, een boodschappenlijstje laten schrijven, een rechte lijn
knippen in play-doh of papier (taartversieringen maken).
-OA
61) Kennis en ervaringen structureren: soorten fruit sorteren in of op de
neptaartjes, "Laten we een taart maken met alle grote, dikke
aardbeien." (doorsorteren)
-OA
66) Inzichten verwerven over de ruimte: stappenplan van een taart volgen
(receptenboekje aanbieden), een prent van hoe de fruitjes in de taart
gerangschikt moeten worden.
-OA
71) Spreken/verwoorden: "Heb je dit al eens gedaan?" "Wie heeft
jou toen geholpen?" "Weet je nog of het lekker was? Of was het
aangebrand?"
-OA
76) Kennismaken met geschreven taal: Een boodschappenlijstje maken (picto's met
drukletterwoorden onder), telefoonnummer opzoeken.
-OA
83) Problemen oplossingsgericht aanpakken: "Oh nee, de ijskast is leeg,
wat doen we nu?" "Flip heeft als grapje het hele recept voor de taart
door elkaar gedaan. Nu kunnen we niet beginnen met taartbakken! Hoe kunnen we
dit nu terug in de juiste volgorde leggen? We kunnen het boekje er wel terug
bijnemen." "Hoe kunnen we de tafel zo mooi dekken als bij Kasper in
het boekje?"
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!
-Indra haar hoek staat vanachter in de klas
en er stond een grote kartonnen boot in omdat het thema Piraten was. Het was
leuk dat er een kartonnen boot was waar de kleuters in konden spelen maar voor
de rest was er eigenlijk weinig te zien. De inrichting stimuleerde de kleuters
tot spelen en liet hen geloven dat ze echte Piraten waren. Ze konden hun fantai
Volgens mij past deze inrichting wel bij 4-jarige omdat ze hier hun overvloed
aan fantasie kwijt kunnen.
-Melinda haar hoek is de eerste hoek die je
tegen komt. Maar ze mochten er deze dag niet in spelen omdat er een rood
kaartje hing. Ik heb daardoor de inrichting van de hoek ook niet goed kunnen
bekijken.
-Mie haar hoek is de eerste hoek die je
tegen komt en staat naast de winkel. Er is een miniatuurkeukentje aanwezig met
alles erop en eraan. Er staat ook een bak met verkleedkleren. Ik zou gedacht
hebben dat de inrichting de kleuters zou stimuleren tot spelen maar dit was
niet het geval. Ik vond het een gezellige hoek en vind dat de inrichting wel
past bij de kleuterleeftijd.
-Amy
haar hoek is de eerste hoek aan de linkse kant. Dit was niet echt de volledige
huishoek, de huishoek is eerder een themahoek. De inrichting van de huishoek
vond ik wel wat minder omdat er te veel materiaal aanwezig is en niet echt
gestructureerd is. In de huishoek werd er niet echt gespeeld dit gebeurde
eerder in de onthaalhoek waar er een tipi gebouwd was omdat het thema Indianen
was. Hierbij werden de kleuters wel gestimuleerd tot rollenspel. Ik vind dat
dit past de 4-jarige kleuters.
-Sarah haar hoek ligt langs de rechterkant.
De huishoek was een thematische hoek het was een knutselhoek waar ze zelf van
alles konden knutselen. Ik vond het goed dat er veel materiaalkeuze was waar de
kleuters uit konden kiezen wat ze maakten. Ze waren hier wel zeer betrokken mee
bezig. Wat ik er wel minder goed aan vond is dat het nogal rommelig was niets
had een vaste plaats. Ik vind wel dat dit bij de 4-jarige kleuters past omdat
ze het heel leuk vonden en waren met velen in deze hoek bezig. Er waren weinig
echte materialen. Het was vooral knutselmateriaal van karton, lijm, touw...
Spel
van de kleuter:
-In Indra haar hoek kwamen de kleuters tot
echt rollenspel. Er werden personages verdeeld: mama-piraat, baby-piraat,
hondjes-piraat, ... De kleuters werden het meest geboeid door de schat, en het
spel draaide hier dus rond. Het viel dat ze heel betrokken waren en dat ze goed
samen speelden. Als verklaring zou ik kunnen geven dat ze het thema al ver
hadden uitgediept en ze daaruit inspiratie konden halen. Ze speelden heel de
tijd zelfstandig, wat ik ook had verwacht.
-In Melinda haar hoek hebben geen kleuters
gespeeld tijdens haar stagedag.
-In Mie haar hoek was er geen betrokken spel
aan de gang. De kleuters kwamen niet tot rollenspel en bleven steken bij het
manipuleren van materiaal. Ze deden een aantal verkleedkleren aan, kwamen deze
tonen aan hun juf, en gingen in een andere hoek spelen. Ik denk dat dit
grotendeels kwam door het feit dat de kleuterjuf geen impulsen gaf en de
huishoek niet binnenging. Echt sprake van zelfstandig spel was er niet, het
bestond enkel uit zich verkleden. Ik had veel meer rollenspel verwacht en was
dus wel teleurgesteld.
-In Amy haar onthaalhoek kwam dan wel weer
echt rollenspel tot stand. De ene speelde een dier, de andere een vuurmaker,
nog een andere een jager. De kleuters leefden zich in in de indianenwereld en
deden alsof ze vuurtjes maakten en met pijl en boog op jacht gingen. Vooral de
vuurtjes leek hen erg te boeien. Het viel op dat ze zich echt hard inleefden in
het BC, doordat ze in een echte tipi leefden. De kleuters konden zelfstandig
spelen en samen spelen, wat ik wel verwacht had voor deze leeftijd.
-In Sarah haar hoek waren de kleuters zeer
betrokken bezig maar eerder apart aan het spelen dan samenspel. Ze waren wel
betrokken met het materiaal nadat 1 iemand een verrekijker had gemaakt wou
iedereen dit doen. Ik had dit wel verwacht omdat we halverwege het jaar zijn en
de zelfstandigheid steeds meer groeit.
Materiaal:
-In Indra haar hoek was er een kartonnen
boot met stuur en vlag aanwezig, die verrijkt was met een aantal
piratenkostuums, een schat (gouden ketting en muntstukken) en een verrekijker.
Echte huishoek-materialen waren niet terug te vinden. Ik weet niet of dit kwam
doordat deze niet bij het BC hoorden, of dat het gewoonweg nooit aanwezig is.
De kleuters werden het meest geboeid door de schat. Ze speelden het minst met
de verrekijker, volgens mij omdat er geen interessante dingen waren om naar te
kijken. Ik denk dat dit een typisch thema is voor 4-jarigen, en het materiaal
was goed aangepast aan die leeftijd.
-Doordat er geen kleuters in de hoek
aanwezig waren, heeft Melinda niet goed in haar hoek kunnen kijken. Wel weet ze
dat er een klein keukentje aanwezig is.
-In Mie haar hoek staat een klein tafeltje
met twee stoeltjes aan. Er is ook een stoel voor een pop in te zetten. Er is
ook een klein keukentje aanwezig, met fornuis, ijskast, oven, ... Er staat een
poppenbed met een vijftal poppen in en de kleuters kunnen ook zelf de strijk
doen op een mini-strijkplankje. Er staat een bak met verkleedkleren. Dit boeide
de kinderen het meest, volgens mij omdat de juf er tijdens het klassikaal
moment een spel mee had gespeeld. Er is een beperkte hoeveelheid nep-eten en
een aantal bordjes en kommetjes. Ik denk dat de materialen wel aangepast waren
an de kleuterleeftijd, maar dat ze iets te onbereikbaar waren om te nemen (hoge
kasten).
-In Amy haar onthaalhoek lagen er stokjes om
vuur te maken, zelfgemaakt bijltjes, indianenhoed met veren, pijl en boog en
een aantal blaadjes. Ze waren vooral gefascineerd door de materialen waarmee ze
vuur konden maken, omdat ze dit nog nooit gedaan hadden en het in het echt
'gevaarlijk' is. De materialen zijn volgens mij aangepast aan de
kleuterleeftijd omdat ik zag dat ze echt wel betrokken waren.
-In Sarah haar hoek was er van materiaal:
scharen, lijm, touw, keukenrollen,...vooral knutselmateriaal was ruim aanwezig.
Alle materialen boeide de kleuters dit kwam omdat één kleuter met deze
materialen een verrekijker had gemaakt en dan wou de rest van de kleuters dit
ook doen. Deze materialen kan je wel gebruiken op elke kleuterleeftijd ze
mochten hun eigen inbreng geven met deze materialen.