Inhoud blog
  • Spin stap 2
  • spin stap 4
  • Verslag stap 4
  • verslag stap 3
  • Verslag stap 1
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Hoekentraject 2011 zandhoek 1
    Zandhoek
    10-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spin stap 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    10-03-2011 om 17:54 geschreven door Kaat Koninckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spin stap 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    10-03-2011 om 15:56 geschreven door Kaat Koninckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag stap 4

    STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’

     

    -      Welke info heb je gekregen en wat heb  je gedaan tijdens de verschillende inputhaltes. 

     

    Dramatische impulsen in de hoeken

    Als intro hebben we enkele driehoeken op een blad moeten tekenen en deze bewerken tot voorwerpen die we vanuit de keuken kennen. Nadien moesten we iets tekenen wat ons deed denken aan Parijs. Ook het uitbeelden en raden kwam bij enkele van onze groepsleden aan bod.

     

    Wat hebben we geleerd?

    - Foto's gebruiken

    - Zorgen voor veel impressie zodat de kls aan expressie kunnen doen

    - Ver zoeken naar materialen

    - Het is leerrijk om verschillende hoeken met elkaar te combineren

    - Een blikvanger gebruiken

    - Een dramahoek of een thematische speelhoek is zeer leerrijk maar nog niet voor nu.

    - In elke hoek zijn er mogelijkheden tot rollenspel. Er werden concrete voorbeelden gegeven.

     

    Materiaalimpulsen

    Toen we in de klas aankwamen lagen er vele materialen op de grond uitgestald. Deze moesten we ordenen en daarna moesten we per drie aan een tafel gaan staan en deze materialen mooi uitstallen. Ook mochten we er enkele minuten mee spelen en dit laten zien aan de medestudenten.

     

    Wat hebben we geleerd?

    - We vonden het niet echt leerrijk aangezien er geen materialen vanuit de tuin aan bod kwamen. We zien niet direct de link met onze stage.

     

    Ontluikende gecijferdheid

    We hebben een korte demo bekeken van de winkelhoeken in een bepaalde klas. Daar kwamen verschillende zaken aan bod die met wiskunde te maken hebben. Dit hebben we nadien dan ook gedaan en toegepast op de komende stage.

     

     

    Wat hebben we geleerd?

    - Grote focus op de winkelhoek dat was niet zo interessant voor degene die deze stage geen winkelhoek hebben.

    - Getalbeelden geleerd

    - Concrete ideeën opgedaan wat betreft aanvulling in de winkel

    - Wiskunde moet geïntegreerd en niet letterlijk aan bod komen

     

    -      Hoe zou je een ZANDhoek kunnen verrijken?

     

    -  Het gebruiken van klein wereld spelmateriaal : kleine diertjes, mannetjes, boompjes, hekjes,

    Potgrond, kleine popjes in verband met u BC maken, potjes, harkjes, schopjes, stenen, mos, zaadjes, gietertje, vijvertje, knikkers, bloemen met crèpepapier, eendjes voor in het vijvertjes, 'bak met wormpjes, larve, kevers,...' , werkhandschoenen, klein grasmaaiertje, takken, bladeren, gras, laarsjes, speeltuigen, plannetjes om tuin aan te leggen, touwtje voor moestuin, plaatjes met daarop de groente die ergens is geplant.

     

    -      Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

         Meespelen

    - Mee beginnen te spelen met klein wereld spelmateriaal. Zelf een personages zijn.

    - Zelf planten komen planten en harken.

             Aanvullend materiaal beschikbaar stellen

    - Zie hierboven

             Informatie geven

    - Boekjes aanbieden

    - Vertellen hoe ze iets moeten planten

    - Foto's, prenten, ...

    - Stappenplan maken

             Spelthema's verduidelijken

    - Blikvanger in verband met de tuin

    -Natuur in de klas brengen

             Geïntegreerd spel bevorderen

    - De zaadjes die in de zandtafel geplant moeten worden kunnen in de winkel worden aangekocht

             Vaardigheden en technieken leren

    - Leren harken, scheppen, zaaien, omploegen,...

             Samenspel bevorderen

    - Kleuter 1 hou jij het potje vast dan kan kleuter 2 er zand in scheppen.

    - Nemen jullie met twee deze zak potgrond

    - Samen een plannetje vervolledigen

             Ervaringen vastleggen - vaststellingen

    - Ik zie dat je hier de tomaten hebt gepland, hoe heb je dit gedaan?

    - Hier liggen veel tomaatjes in de grond.

    - Amai, dit is een grote moestuin.

            

            

     

     

     

     

    -      Maak een extra ‘tak’ ‘verrijking’ op je spin. 

    -      Je verrijkt de gekozen hoek voor een bepaalde leeftijdsgroep en met een belangstellingscentrum (keuze afhankelijk van stage). 

    -      Je zoekt verder zeker enkele talige impulsen voor je hoek én kiest nog één ontwikkelingsdomein waarvoor je minimum 2 verrijkingsideeën zoekt.

    10-03-2011 om 15:36 geschreven door Kaat Koninckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verslag stap 3

    STAP 3 ‘onze hoek kan beter’

    • - Wat hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).
    • o Fijne en grove motoriek wordt gestimuleerd
    • o Kleuters krijgen besef van natte en droge materialen
    • o Het is zeer aantrekkelijk
    • o Zelfstandig werk en fantasie komt hieraan te pas
    • o Zand, water, grind, graan, … (ook in BC)
    • o Steeds borstelen na gebruik + alle materiaal afborstelen en in bakken leggen (de kleuters die erin gespeeld hebben, doen dit)
    • o Labels op de dozen (naam + afbeeldingen van de materialen)
    • o Ander materiaal, zoals papier, moet steeds vervangen worden
    • o Mogelijkheden tot ontdekken: de kinderen de mogelijkheid geven om te manipuleren en te ontdekken, eerst bekend laten maken met materiaal, dan spel verdiepen, betekenis binden, rollen- en constructiespel
    • o Rol KO: materiaal, meespelen, indrukken en spel van kinderen bekijken, na de activiteit terugblikken om andere ideeën te krijgen, observeren
    • o In zandtafel water bijvoegen à natte en droge materialen, grove en zachte structuren
    • o Ander materiaal aanbieden in overleg met de kinderen
    • o Alle materiaal geleidelijk aan geven, niet alles in een keer
    • o Bij een probleemstelling samen met de kleuters naar een oplossing zoeken
    • o Water en zand hebben een kalmerende invloed
    • o Mogelijkheden tot denkontwikkeling en wiskundige initiatie
    • o Zandspel moet vaak voorkomen
    • o Tips: vooraf afspraken maken (met zand gooien we nooit, dat is gevaarlijk, handen wassen, buitenzandbak overdekken en afdekken, indien geen zandbak op school à naar een speeltuin, binnenzandbak in een goed afgebakende ruimte, zuivere vloer, handborstels en blikken in handbereik, zand moet op geregelde tijdstippen vernieuwd worden, experimenteertafel waarin kan worden gewerkt met schoppen, schelpen, harkjes, potten, flessen, … bij een buitenzandbak kan je best trek- duw- en sjouwtoestellen)
    • o Organisatie: bij mooi weer op blote voeten met zonnehoed, activiteiten verwoorden, afdekken met plank of deksel, schat- en meetopdrachten zijn zeer boeiend
    • o Kind krijgt zelfvertrouwen, intense vreugde
    • o Binnen handbereik
    • o Vers water
    • o Zand met water is rijker dan gewoon zand, maar geen modder van maken
    • o Materialen moeten steeds stevig en veilig zijn
    • o Ipv zandtafel kanaalsysteem
    • o …

    • - Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
    • o Gerichte vragen (thuissituatie)
    • o Prenten
    • o …

    • - Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
    • o Tuinmaterialen
    • o Potten
    • o Insecten, wormen, …
    • o Planten/bloemen
    • o Pitten/zaadjes
    • o Potgrond
    • o …

    08-03-2011 om 20:10 geschreven door Kaat Koninckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag stap 1

    STAP 1  ‘mijn hoek in de klas’

     

     

    Je bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:

     

     

    Inrichting van de hoek:

    -          Steffi:  plastieken bak met los deksel. Kinderen kunnen langs 4 kanten rond de zandtafel.

    -          Kaat: kinderen kunnen langs alle kanten er rond.

    -          Stefanie: zandhoek staat in een doorgang naar andere klas. Kinderen kunnen langs 3 kanten rond de tafel.

    -          Katrijn:  zandtafel is geen vaste hoek. Onderaan is er plaats voor materiaal. Als zandtafel in de klas staat staat deze in de puzzelhoek of bouwhoek.

    -          Caro:  2 zandtafels. 1 met zand andere is nog leeg. Hier kan je eventueel potgrond in doen voor bloemen te planten.

    -          Karen:  kinderen kunnen langs 3 kanten in de zandtafel. Er is een afdekplaat waar de kinderen dan op kunnen knutselen. 

    -          Heidi: kinderen kunnen langs 3 kanten in de zandhoek.

     

    Spel van de kleuters:

    -          Kinderen spelen graag in de zandhoek.

    -          Er spelen vooral jongens in deze hoek.

    -          Individueel spel

    -          Betrokken spel

     

    (Spel)materialen:

    -          Plastic auto’s

    -          Schepjes

    -          Harkjes

    -          Bekertjes en zeefjes

    -          stenen

     

    08-03-2011 om 00:00 geschreven door Kaat Koninckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 07/03-13/03 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs