Inhoud blog
  • Stap 5: Onze hoek afronden
  • Stap 4: Onze hoek wordt rijk
  • Stap 3: Onze hoek kan beter
  • Stap 1: Mijn hoek in de klas
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    hoekentraject 2011
    huishoek 2
    08-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 1: Mijn hoek in de klas

    Inrichting van de hoek:

    Kleine hoek / weinig plaats

    Huishoek en winkelhoek lopen in elkaar over;

    Hoeken staat te veel materiaal

    Te weinig/ te veel materiaal


        Spel van de kleuters:

    Vooral rollenspel (vliegtuigje, mama en papa, …)

    Met poppen

    Zelf baby of mama en papa spelen

    Veel zelfde spel

    Veel improvisatie

    Zelfstandig spel weinig ondersteuning KO

    Grote creativiteit

     

    (Spel)materialen:

    Keukentje

    Poppen

    Pannen, potten, bordjes, bestek, …

    Fiets

    Bed met glijbaan

      Veel echt materiaal

     

     

    08-03-2011 om 11:04 geschreven door ines Vermaelen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3: Onze hoek kan beter

    1.Wat hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader.

    * Belangrijk dat je ook kan manipuleren en exploreren van allerhande
    * Werkinstrumenten, kleding,.. (spullen die je met je fantasie kan veranderen in
         verschillende materialen)
    * Duidelijke begrenzing, bv door echt kunnen binnen en buiten wandelen (huishoek ->
         deur)
    * Kleuters blijven stimuleren
    * Jongenspop/meisjespop
    * Accessoires maken het nog echter
    * Best in nabijheid van bouwhoek -> spel kan vaak samengaan
    * Jongste kleuters vooral eerst materiaal manipuleren, dan pas over gaan op rollenspel
    * Overzichtelijke inrichting: alles op een vaste plaats
    * Spelkarakter moet bewaard worden

     

    2.Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    * Focussing
    * Voorstellen hoe je de materialen kan gebruiken
    * Impulsen geven om nog beter in de rol te komen
    * Pictogrammen/ stappenplan (om iets te koken, wassen, .. )
    * Op bezoek gaan, mee gaan in het rollenspel en vragen stellen over wat de kleuter doet
    * Kls voor problemen stellen in het spel -> probleemoplossend laten denken

     

     

    3.Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    * Echte materialen

    * Samenhangende materialen (telefoon bij telefoonboek)

    * Niet gestructureerd materiaal ( blokjes die gebruikt kunnen worden voor verschillende
         dingen, rietjes die dienen als frietjes,..)
    * Verkleedkledij (om nog beter in de rollen te komen)

    08-03-2011 om 11:05 geschreven door ines Vermaelen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: Onze hoek wordt rijk

    -      Welke info heb je gekregen en wat heb je gedaan tijdens de verschillende inputhaltes. 

    ·         We hebben een breder perspectief gekregen op het gebruiken van materiaal.

    ·         Gerecycleerd materiaal is soms beter dan nieuw materiaal.

    ·         Impulsen zijn ook heel belangrijk bij hoekverrijking.

    ·         Durf je hoek volledig om te bouwen.

    ·         Geef voldoende ondersteuning en nieuwe impressies zodat de kls tot expressie komen.

    ·         Als KO een rol durven opnemen in een bepaalde hoek.

    ·         Zorgen dat je geen storende factor wordt tijdens het spel.

    ·         Zorg dat er voldoende ontluikende gecijferdheid aanwezig is in de hoeken.

    ·         Geef voldoende taalimpulsen, zowel schriftelijk als mondeling.

    ·         Hou voldoende rekening met de leeftijd en het niveau van de kls.

    ·         Betrek de kls zoveel mogelijk bij de inrichting/opruimen van de hoeken.

    ·         Indien de kls iets niet willen uitvoeren, forceer ze dan zeker niet.

    ·         Zorg ervoor dat je klas honderd procent in de sfeer van je thema zit. Bv: Bij thema tuin komt er veel groen voor in je klas.

     

    -      Hoe zou je een huishoek kunnen verrijken?

    ·         Reclamefoldertjes

    ·         Tuintje (grasmat, groene ondergrond)

    ·         Bloemen

    ·         Laarzen

    ·         Gieter

    ·         Handschoenen

    ·         Kruiwagen

    ·         Potgrond

    ·         Bloembak

    ·         Bloempotten

    ·         Salopettes

    ·         Hoeden/petten

    ·         Verse kruiden

    ·         Zaadjes

    ·         Harkjes

    ·         Schepjes

    ·         Tuinhekje

    ·         Stenen

    ·         Foto’s van tuinen

    ·         Groenten

    ·         Stappenplan

    ·         Grasmachine

     

    -      Welke impulsen zou je kunnen geven om beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?

    ·         Verrijking van materiaal (zie hierboven)

    ·         Verrijking van verkleedkleren en bijhorende attributen (zie hierboven)

    ·         Vragen stellen over de eigen tuin van de kls

    ·         Pictografische impulsen: stappenplan, prenten om te ordenen,…

    ·         Een rol op jezelf nemen

    ·         Suggesties van de kls uitlokken

    ·         Een ander kind mee betrekken in het spel

    ·         Improviserend meespelen

    ·         Sfeer creëren

     

    -      Je zoekt verder zeker enkele talige impulsen voor je hoek én kiest nog één ontwikkelingsdomein waarvoor je minimum 2 verrijkingsideeën zoekt.

    Taalontwikkeling

    ·         Stappenplan a.d.h.v. pictogrammen,visuele boodschappen interpreteren -> 74) Maken kennis met geschreven communicatie

    ·         71) Spreken en verwoorden: in hun rollenspel, onderling ervaringen verwoorden

    ·         De kls naamplaatjes van de zaadjes laten schrijven, om later op de plaats te steken waar ze gepland hebben -> 76) Kunnen zelf “schrijven” en “lezen”

     

    Sociale ontwikkeling

    ·         19) Rollenspel: tuinman, tuinarchitect, huisvrouw/man, huisdier, …

    ·         20) Tot interactie komen om 21) samen te werken: samen de tuin inrichten, bloemen planten, koken, in de tuin werken,…

    10-03-2011 om 15:14 geschreven door ines Vermaelen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 5: Onze hoek afronden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is het resultaat van onze spin.

    10-03-2011 om 15:17 geschreven door ines Vermaelen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 07/03-13/03 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs