Bespreek je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:
Inrichting van de hoek: Stephanie:
De beeldhoek bestaat uit 4 tafels die gelegen zijn dichtbij een wastafel. Deze tafels zijn gescheiden van de andere
hoeken d.m.v. een wand om tekeningen aan te hangen (exploratieruimte) en een aantal kasten. Wanneer er een opdracht is in de beeldhoek mogen er max. 6
kleuters tegelijk in deze hoek.Deze hoek wordt aangeduid met een pictogram.
Jolien:
De beeldhoek bestaat uit 4 tafels met een wastafel in de buurt. In de voormiddag wordt er in deze hoek klassikaal gewerkt aan opdrachten. In de namiddag is het kiesuurtje en mogen de kleuters vrij werken in de beeldhoek (en de andere hoeken natuurlijk). De kleuters zijn standaard verdeeld in verschillende groepen. In de voormiddag heeft elk groepje zijn vaste tafel, in de namiddag mogen de kleuters in de beeldhoek met maximum 6 kleuters.
Douarda: Er is niet echt een beeldhoek aanwezig, maar deze word gecreeƫrd door het samenzetten van tafels dicht bij de wastafel. Er is wel een kapstok aan de zijkant met hieraan schilderschortjes. Deze hoek wordt aangeduid met een pictogram.Aan de andere kant van het lokaal worden de werkjes opgehangen.
Ellen:
De beeldhoek bestaat uit 2 tafels in de klas zelf waar op getekend, geschilderd,... kan worden. Er is ook een aparte ruimte aanwezig in de klas om beeldend in te werken. Hier is een wasbak aanwezig en de schortjes voor te schilderen hangen hier ook omhoog. In deze aparte ruimte zijn ook een aantal kasten aanwezig met materialen in.
Spel van de kleuters: Stephanie: Er is spontaan spel in de beeldhoek, ze mogen tijdens hoekenspel zelf gaan spelen in de beeldhoek. De beeldactiviteiten worden gedaan in vaste groepjes, elke groep heeft zijn kleur. Jolien: In de voormiddag worden steeds klassikale opdrachten gedaan. De kleuters zijn verdeeld in vaste groepen en elke groep heeft zijn eigen kleur. De opdrachten worden gezamelijk uitgelegd in de onthaalhoek en hierna mogen de kleuters zelfstandig hun materialen kiezen die ze nodig hebben voor de opdracht. Elke kleur heeft zijn eigen vaste tafel. De KO helpt waar nodig is. Douarda: Er is niet echt een beeldhoek aanwezig, maar deze word gecreeƫrd door het samenzetten van tafels dicht bij de wastafel. De kleuters nemen zelfstandig hun materiaal.
Ellen: De kleuters mogen tijdens opdrachten maar met 2 in de beeldhoek. Na de opdrachten mogen de kleuters vrij spelen in deze hoek. ze ruimen zelfstandig hun materiaal op achteraf.
(Spel)materialen (algemeen):
Verschillende soorten verf
papier in verschillende grootte en in
verschillende kleuren.
Een prikkast met daarin matjes, prikkaarten
enz.
Kleurpotloden
Stiften
Wasco's
Een lichtkast waar de kleuters hun tekening
op kunnen leggen om over te tekenen.