Hoekentraject 2014 Groep 9
Inhoud blog
  • STAP 4: "ONZE HOEK WORD RIJKER"
  • STAP 3: "ONZE HOEK KAN BETER"
  • STAP 2: "ONZE HOEK IN EEN SPIN"
  • STAP 1: "MIJN HOEK IN DE KLAS"

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Beeldhoek
    25-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 1: "MIJN HOEK IN DE KLAS"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bespreek je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:

    Inrichting van de hoek:
    Stephanie
    : De beeldhoek bestaat uit 4 tafels die gelegen zijn dichtbij een wastafel. Deze tafels zijn gescheiden van de andere hoeken d.m.v. een wand om tekeningen aan te hangen (exploratieruimte) en een aantal kasten. Wanneer er een opdracht is in de beeldhoek mogen er max. 6 kleuters tegelijk in deze hoek. Deze hoek wordt aangeduid met een pictogram.

    Jolien:
    De beeldhoek bestaat uit 4 tafels met een wastafel in de buurt. In de voormiddag wordt er in deze hoek klassikaal gewerkt aan opdrachten. In de namiddag is het kiesuurtje en mogen de kleuters vrij werken in de beeldhoek (en de andere hoeken natuurlijk). De kleuters zijn standaard verdeeld in verschillende groepen. In de voormiddag heeft elk groepje zijn vaste tafel, in de namiddag mogen de kleuters in de beeldhoek met maximum 6 kleuters.

    Douarda: Er is niet echt een beeldhoek aanwezig, maar deze word gecreeërd door het samenzetten van tafels dicht bij de wastafel. Er is wel een kapstok aan de zijkant met hieraan schilderschortjes. Deze hoek wordt aangeduid met een pictogram. Aan de andere kant van het lokaal worden de werkjes opgehangen.

    Ellen: De beeldhoek bestaat uit 2 tafels in de klas zelf waar op getekend, geschilderd,... kan worden. Er is ook een aparte ruimte aanwezig in de klas om beeldend in te werken. Hier is een wasbak aanwezig en de schortjes voor te schilderen hangen hier ook omhoog. In deze aparte ruimte zijn ook een aantal kasten aanwezig met materialen in. 


    Spel van de kleuters:
    Stephanie: Er is spontaan spel in de beeldhoek, ze mogen tijdens hoekenspel zelf gaan spelen in de beeldhoek.
    De beeldactiviteiten worden gedaan in vaste groepjes, elke groep heeft zijn kleur.

    Jolien: In de voormiddag worden steeds klassikale opdrachten gedaan. De kleuters zijn verdeeld in vaste groepen en elke groep heeft zijn eigen kleur. De opdrachten worden gezamelijk uitgelegd in de onthaalhoek en hierna mogen de kleuters zelfstandig hun materialen kiezen die ze nodig hebben voor de opdracht. Elke kleur heeft zijn eigen vaste tafel. De KO helpt waar nodig is.

    Douarda: Er is niet echt een beeldhoek aanwezig, maar deze word gecreeërd door het samenzetten van tafels dicht bij de wastafel. De kleuters nemen zelfstandig hun materiaal. 


    Ellen: De kleuters mogen tijdens opdrachten maar met 2 in de beeldhoek. Na de opdrachten mogen de kleuters vrij spelen in deze hoek. ze ruimen zelfstandig hun materiaal op achteraf.



    (Spel)materialen (algemeen):
    • Verschillende soorten verf
    • papier in verschillende grootte en in verschillende kleuren.
    • Een prikkast met daarin matjes, prikkaarten enz.
    • Kleurpotloden
    • Stiften
    • Wasco's
    • Een lichtkast waar de kleuters hun tekening op kunnen leggen om over te tekenen.
    • Schortjes
    • Penselen
    • Potjes
    • Lijm
    • Enzo...

     

     

    Bijlagen:
    BeeldhoekJolien.JPG (1.7 MB)   
    BeeldhoekStephanie.jpg (5.9 KB)   

    25-02-2014, 00:00 geschreven door Groep 9  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 2: "ONZE HOEK IN EEN SPIN"
    Als je onderstaande bijlage opent, kan je onze spin bekijken.

    Bijlagen:
    SPINgroep9.gif (68.5 KB)   

    25-02-2014, 00:00 geschreven door Groep 9  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 3: "ONZE HOEK KAN BETER"

    Wat hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).

    • Genoeg ruimte voorzien in de beeldhoek
    • Best open kasten gebruiken om allerlei materiaal in leggen met duidelijke picto's zodat de kls zelfstandig hun materiaal kunnen nemen en opruimen
    • Geen stoelen in de beeldhoek => kls kunnen vrijer bewegen + de ruimte wordt veel luchtiger en minder druk
    • Knutselboeken ter beschikking stellen zodat kls ideeën kunnen opdoen
    • Een teken/schildersezel
    • Verschillende maten papier (zowel klein als zeer groot zoals behangerspapier)
    • Eventueel een kleibank met draaitafel
    • Verschillende soorten kostenloosmateriaal voorzien
    • Een opbergruimte of een rekje voorzien voor de schorten en de tekeningen die moeten drogen => droogrek best op zo'n halve meter hoogte plaatsen zodat kls er niet aankunnen
    • Vooraf duidelijke afspraken maken:

    -          je maakt geen materiaal stuk

    -          je kreukt het blad van je vriendje niet

    -          je neemt geen materiaal van elkaar af

    -          je blijft aan de tafel werken voor een bepaalde activiteit

    -          het materiaal blijft in de knutselhoek

    -          ...


    Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    • Kleuters bevestigen in wat ze kunnen
    • Kleuters complimenten geven
    • Kleuters hun werkjes tentoonstellen
    • Foto's van een bakkerij tonen om kls inspiratie te geven
    • KO kan een modellenalbum samenstellen en dit ter beschikking stellen voor de kls met daarin:

    -          2D-werkjes

    -          foto's van 2D- en 3D-werkjes

    -          schematische voorstelling van een werkwijze (benodigdheden + fasen)

    • Inkleden van je opdracht
    • Inleidend werken met de klaspop
    • Activiteit inleiden met een verhaaltje


    Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    • Klei
    • Brooddeeg of speeldeeg
    • Zand
    • Behangerslijm, kunstlijm, contactlijm
    • Verschillende soorten papieren: inpakpapier, kranten, zijdepapier, tijdschriften,..
    • Papier-maché
    • Plakband
    • Naald en draad
    • Verschillende soorten scharen
    • Kartonnen buizen
    • Watten
    • Knopen
    • Strootjes
    • Tekenkrijt
    • Oude kousen en sokken
    • Schoendozen, eierkartons, ijsschaaltjes
    • Wasknijpers
    • Kroonkurken
    • Flessendopjes
    • Sponsen
    • ...