* winkelhoek *
Hoekentraject 2014 - Groep 16
25-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WELKOM !
Klik op de afbeelding om de link te volgen VEEL LEES- EN KIJKPLEZIER OP ONZE BLOG !

Sophie, Ulrike, Sien, Jolien en Paulien

25-02-2014 om 16:04 geschreven door groep16


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1. ONZE HOEK IN DE KLAS
*Inrichting van de hoek:

In de meeste hoeken staat er een kleine toonbank (zie foto). Bij sommige hoeken zijn er ook rekken aanwezig, gevuld met bakken waar 'verkoopartikelen' in liggen. Op de toonbank staat bij de meeste hoeken een kassa. 

*Spel van de kleuters:

Op de dag van de observatie werd er niet in de opgegeven hoek gespeeld, hier kunnen wij dus jammer genoeg niets over zeggen.

*(Spel)materialen:

Het verkoopmateriaal bestaat uit: groenten; fruit; grote en kleine broodwaren; doosjes van ontbijtgranen, boter...





25-02-2014 om 11:35 geschreven door groep16


Categorie:DAG 1
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2. SPIN VAN DE HOEK
Klik op de afbeelding om de link te volgen  

Bijlagen:
mindmapwinkelhoek.jpg (68.4 KB)   

25-02-2014 om 16:03 geschreven door groep16


Categorie:DAG 1
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3. ONZE HOEK KAN BETER
Klik op de afbeelding om de link te volgen I. Welke SPELIDEEËN/HANDELINGEN lijken ons zinvol in de hoek?

De kleuters kunnen kiezen welke rol ze innemen bij de bakker; ze kunnen 'klant' zijn of 'winkelbediende'. De klant kan aangeven welke soort broodwaren hij of zij graag zou willen of nodig heeft. De kleuters kunnen door middel van fantasiespel aangeven dat ze bv. voor een feest een taart nodig hebben, voor een vergadering pistolets, enzoverder.
Deze klant moet natuurlijk ook betalen, het lijkt ons erg zinvol om bij de verschillende broden, taartjes, gebakjes... een prijs te zetten. Omdat we bij 4-jarige kleuters staan, zouden we het houden bij een bepaald aantal munten (bv. een brood kost twee euro, dus twee munten: bij dat brood komt een prijskaartje met een grote twee erop en daarbij twee cirkeltjes). Diegenen die bij de bakker komen om er te kopen, kunnen dan een handtasje of een portefeuille gebruiken met muntjes erin.
Wanneer we verschillende soorten van hetzelfde broodwaar zouden gebruiken, zouden we de kleuters ook een lijstje kunnen geven; 2 croissants, 3 gebakjes, 2 pistolets...
Voor de kleuter(s) die winkelbediende spelen in de bakker, is het leuk om ze met dozen en zakken te laten werken, grote en kleine. Het lijkt ons nuttig voor de kleuters om ze te laten proberen welke producten in welke dozen/zakken passen. Ook geld aannemen en op die manier met de kassa werken, is een leuke activiteit voor de kleuters.


II. Welk spel kan ZELFSTANDIG gespeeld worden, welk BEGELEID?

Zelfstandig: zonder regels, laten experimenteren, op verkenning gaan in de hoek zonder inbreng van KO, gebruik van opdrachtkaarten...

Begeleid: meer met regels, input van de KO, extra uitleg, meer sturing nodig van KO... 


III. Welke MATERIALEN hebben we nodig om de spelideeën te realiseren?

We zijn het er allemaal over eens dat er in de winkelhoek een aantal materialen aanwezig moeten zijn zodat er een leuke bakkerswinkel ontstaat. Enkele taartdozen en broodzakken van verschillende groottes, speelgoedbroodwaren in verschillende vormen, maten en kleuren. Natuurlijk mag ook de kassa niet ontbreken.
Een (zelfgemaakte) broodsnijmachine vinden we ook een superfijn idee, de 'machine' kan gemaakt worden uit een kartonnen doos. Deze zou dan ook niet echt snijden, natuurlijk. (Op die manier kunnen de kleuters ook weer hun spel verrijken: 'moet het brood gesneden zijn?'...)

Muntjes voor de kassa (kroonkurken platslaan en goud spuiten bv.), portefeuille(s), étagères...




IV. Welke ONTWIKKELINGSASPECTEN komen aan bod?

Positieve ingesteldheid: 6) Plezier beleven
Sociale ontwikkeling: 19) Rollen spelen
Denkontwikkeling: 68) -> Inzichten verwerven over getallen
Taalontwikkeling: 74) Visuele boodschappen (pictogrammen) interpreteren en er gepast op reageren
 

V. Hoe kunnen we DIFFERENTIËREN in functie van leeftijd?

"Variatie & gradatie"

Bij de munten (betalen): bij 3-jarigen zouden we het aspect 'betalen' volledig weglaten, bij de 5-jarigen kunnen we het werken met geld naar een hoger niveau tillen (i.p.v. de muntjes enzoverder) en met 'echt' geld werken, munten en briefjes.

Boodschappenlijstjes: 3-jarigen alleen prentjes van de producten, 4-jarigen producten (mag al meervoudig, bv. drie gebakjes) met daarbij de 'prijs'. Bij 5-jarigen kan er een boodschappenlijstje opgesteld worden met een prentje en het woord eronder. Zij moeten zelf de prijs zoeken in de winkel.


VI. Welke IMPULSEN zou je kunnen geven om beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?

'Wie kan de broodjes sorteren van groot naar klein?'
'Voor juf graag twee croissants alsjeblief. Hoeveel moet ik dan betalen?'
'Dag mevrouw/meneer, wat eet jij graag van de bakker? En wat ga jij kopen?'

 
VII. Welke MATERIALEN zou je toevoegen om beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?

- Boodschappenlijstje
- Taartdozen/broodzakken
- Prijslijst/prijskaartjes
- Pictogrammen
- Telefoon
- Notitieboekje
- ... 
 



 

25-02-2014 om 16:44 geschreven door groep16


Categorie:DAG 1
26-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4. ONZE HOEK WORDT RIJK

Verrijkingsideeën

Wat wil je kleuters zien doen = handelingen?

Concrete impulsen

Boodschappenlijst

Dat ze de juiste ingrediënten zoeken die op de lijst staan

- Zou je voor mij de nodige ingrediënten willen gaan halen, we gaan taarten bakken.

Verpakkingsmateriaal

Dat kleuters leren de juiste verpakking te nemen voor de ingrediënten om ze in te verpakken.

- Hoe zou je de taart verpakken zodat ik ze heel thuis krijg

- Wil je het brood in een broodzak doen?

Prijslijst, geld

Leren hoeveel alles waard is. Leren tellen.

- Als ik dit allemaal koop hoeveel moet ik dan betalen?

- Als ik jou 5 euro geef hoeveel moet ik dan terug krijgen?

Materiaal installeren in de winkel

De kleuters laten experimenteren met het materiaal en laten sorteren van de broodwaren.

- Ik heb dit broodwaar en waar
moet ik dat leggen in de winkel.

Bankkaarten en bancontactmachine

Het betalen met een kaart, het vormen van een code

- Wat wil je met de kaart doen

- Wil je de code ingeven

- Kan ik betalen met mijn bankkaart

Reclamefolder

Ze kunnen erin bladderen en kijken wat ze willen kopen.

- Wat zoek jij?

- Wil je de reclamefolder inkijken.

Verschillende van koekjes sorteren in dezelfde vorm van doos.

Het juiste koekje in het juiste doosje leggen.

- Past het koekje in het doosje

- Ben je er zeker van?

- In welke doosje moet het koekje

 

Ontwikkelingsdomein: Denkontwikkeling

Verrijkingsidee 1: Weegschaal voor de koekjes te wegen

Verrijkingsidee 2: Open/ gesloten bord in de winkel

26-02-2014 om 15:37 geschreven door groep16


Categorie:DAG 2
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5. DE SPIN VAN DE HOEK AFGEWERKT
Klik op de afbeelding om de link te volgen  

Bijlagen:
afgewerktemindmap.jpg (70.5 KB)   

26-02-2014 om 16:02 geschreven door groep16


Categorie:DAG 2


Categorieën
  • DAG 1 (3)
  • DAG 2 (2)

  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs