I. Welke SPELIDEEËN/HANDELINGEN lijken ons zinvol in de hoek?
De kleuters kunnen kiezen welke rol ze innemen bij de bakker; ze kunnen 'klant' zijn of 'winkelbediende'. De klant kan aangeven welke soort broodwaren hij of zij graag zou willen of nodig heeft. De kleuters kunnen door middel van fantasiespel aangeven dat ze bv. voor een feest een taart nodig hebben, voor een vergadering pistolets, enzoverder. Deze klant moet natuurlijk ook betalen, het lijkt ons erg zinvol om bij de verschillende broden, taartjes, gebakjes... een prijs te zetten. Omdat we bij 4-jarige kleuters staan, zouden we het houden bij een bepaald aantal munten (bv. een brood kost twee euro, dus twee munten: bij dat brood komt een prijskaartje met een grote twee erop en daarbij twee cirkeltjes). Diegenen die bij de bakker komen om er te kopen, kunnen dan een handtasje of een portefeuille gebruiken met muntjes erin. Wanneer we verschillende soorten van hetzelfde broodwaar zouden gebruiken, zouden we de kleuters ook een lijstje kunnen geven; 2 croissants, 3 gebakjes, 2 pistolets... Voor de kleuter(s) die winkelbediende spelen in de bakker, is het leuk om ze met dozen en zakken te laten werken, grote en kleine. Het lijkt ons nuttig voor de kleuters om ze te laten proberen welke producten in welke dozen/zakken passen. Ook geld aannemen en op die manier met de kassa werken, is een leuke activiteit voor de kleuters.
II. Welk spel kan ZELFSTANDIG gespeeld worden, welk BEGELEID?
Zelfstandig: zonder regels, laten experimenteren, op verkenning gaan in de hoek zonder inbreng van KO, gebruik van opdrachtkaarten...
Begeleid: meer met regels, input van de KO, extra uitleg, meer sturing nodig van KO...
III. Welke MATERIALEN hebben we nodig om de spelideeën te realiseren?
We zijn het er allemaal over eens dat er in de winkelhoek een aantal materialen aanwezig moeten zijn zodat er een leuke bakkerswinkel ontstaat. Enkele taartdozen en broodzakken van verschillende groottes, speelgoedbroodwaren in verschillende vormen, maten en kleuren. Natuurlijk mag ook de kassa niet ontbreken. Een (zelfgemaakte) broodsnijmachine vinden we ook een superfijn idee, de 'machine' kan gemaakt worden uit een kartonnen doos. Deze zou dan ook niet echt snijden, natuurlijk. (Op die manier kunnen de kleuters ook weer hun spel verrijken: 'moet het brood gesneden zijn?'...)
Muntjes voor de kassa (kroonkurken platslaan en goud spuiten bv.), portefeuille(s), étagères...
IV. Welke ONTWIKKELINGSASPECTEN komen aan bod?
Positieve ingesteldheid: 6) Plezier beleven
Sociale ontwikkeling: 19) Rollen spelen
Denkontwikkeling: 68) -> Inzichten verwerven over getallen
Taalontwikkeling: 74) Visuele boodschappen (pictogrammen) interpreteren en er gepast op reageren
V. Hoe kunnen we DIFFERENTIËREN in functie van leeftijd?
"Variatie & gradatie"
Bij de munten (betalen): bij 3-jarigen zouden we het aspect 'betalen' volledig weglaten, bij de 5-jarigen kunnen we het werken met geld naar een hoger niveau tillen (i.p.v. de muntjes enzoverder) en met 'echt' geld werken, munten en briefjes.
Boodschappenlijstjes: 3-jarigen alleen prentjes van de producten, 4-jarigen producten (mag al meervoudig, bv. drie gebakjes) met daarbij de 'prijs'. Bij 5-jarigen kan er een boodschappenlijstje opgesteld worden met een prentje en het woord eronder. Zij moeten zelf de prijs zoeken in de winkel.
VI. Welke IMPULSEN zou je kunnen geven om beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?
'Wie kan de broodjes sorteren van groot naar klein?'
'Voor juf graag twee croissants alsjeblief. Hoeveel moet ik dan betalen?'
'Dag mevrouw/meneer, wat eet jij graag van de bakker? En wat ga jij kopen?'
VII. Welke MATERIALEN zou je toevoegen om beter/rijker spel te bekomen in deze
hoek?
- Boodschappenlijstje
- Taartdozen/broodzakken
- Prijslijst/prijskaartjes
- Pictogrammen
- Telefoon
- Notitieboekje
25-02-2014 om 16:44
geschreven door groep16
Categorie:DAG 1
|