Inhoud blog
  • MINDMAP ZANDHOEK B
  • STAP 3 ‘onze hoek kan beter’
  • STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’
  • STAP 1 ‘mijn hoek in de klas’
  • Taakverdeling/procestaken
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Hoekentraject 2013 Zandhoek B

    26-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taakverdeling/procestaken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Taakverdeling:

     

    Stap 1

    Stap 2

    Stap 3

    Stap 4

    Stap 5

    Gespreksleider

    ·       Zorgt dat iedereen uit de groep aan het woord komt.

    ·       Zorgt dat de inhoud van de opdrachten correct wordt uitgevoerd.

    Annelies

    Jitske

    Amber

    Lise

    Kelly

    Tijdsbewaker

    ·      Zorgt ervoor dat de opdrachten binnen de voorziene tijd worden uitgevoerd.

    Charlotte

    Evelien

    Jitske

    Kelly

    Amber

    Verslaggever

    ·      Zorgt voor een verslag van het overleg.

    ·      Zorgt per stap voor een invulling van het blogformat.

    Amber

    Annelies

    Lise

    Charlotte

    Evelien

    Blog-verantwoordelijke

    ·      Maakt een blog aan.

    ·      Geeft toegang aan lectoren en tweede lezers.

    ·      Zorgt ervoor dat het proces en resultaat van de groep zichtbaar worden.

    Evelien

    Kelly

    Charlotte

    Annelies

    Jitske

    26-02-2013 om 21:34 geschreven door Zandhoek B  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MINDMAP ZANDHOEK B
    In bijlage vinden jullie onze mindmap met ideeën.

    Bijlagen:
    mm123.pdf (72 KB)   
    mm123.pdf (72 KB)   

    27-02-2013 om 15:36 geschreven door Zandhoek B  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 3 ‘onze hoek kan beter’
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    STAP 3  ‘onze hoek kan beter’

     

     

    -       Wat hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).

     

    • ·       Met zand nooit gooien want is gevaarlijk
    • ·       We kunnen niet alleen met de handen spelen in de zandbak maar ook met de voeten
    • ·       Handen wassen na het spelen in de zandtafel
    • ·       Mouwen omhoog gestroopt
    • ·       Schortje, hemd aandoen
    • ·       Niet te veel kleuters aan de zandtafel
    • ·       Starten met een vlak gestreken oppervlak

     

    -       Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

     

    • ·       Vewijzen naar verhaal: verhaal laten naspelen
    • ·       KO plant de wortels voor de kleuters in de klas komen en de kleuters mogen de kleuters oogsten
    • ·       Bepaalt hoeveel water mag worden toegevoegd
    • ·       Tuintje aanmaken in zandbak: zandbak in 4 verdelen zo heeft elke kleuter zijn deeltje om tuintje te maken
    • ·       Nieuw materiaal geven
    • ·       Observeren
    • ·       Meespelen
    • ·       Materialen weghalen als er teveel materialen in de zandtafel zit
    • ·       Probeert de kleuters onderling te laten communiceren
    • ·       Kleuters samen aan het werk zetten: laten samenwerken
    • ·       Stelt vragen over spel van de kleuters
    • ·       Stelt handelingen voor aan de kleuters

                              - Moet je nu al zaaien?

                              - Staan de zaadjes op een rechte rij zo?

                              - Vergeet de planten geen water te geven.

                              - …

     

     

    -       Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

     

    • ·       Handborstels en vuilnisblikken binnen handbereik van kls. Houtsnippers, kroonkurken, bladeren, satéstokjes, bierviltjes, karton, knikkers, dieren,
    • ·       Maïskorrels, zaadjes
    • ·       Stenen
    • ·       Stukjes tuinslang, buisjes
    • ·       Noten
    • ·       Gras
    • ·       Bloempotjes
    • ·       Houtschors
    • ·       Water
    • ·       Stokjes, rietjes
    • ·       Keukenrol
    • ·       Plankjes
    • ·       Piepschuim
    • ·       Baksteentje
    • ·       Harkjes, schepjes
    • ·       Bordjes met namen
    • ·       Patronen voor te zaaien
    • ·       Pictogrammen met aantal zaadjes
    • ·       Groenten
    • ·       Potgrond

     - Ideeën voor spel:

    • ·       Verhaal van Rikki naspelen (pictogrammen met delen uit het verhaal)
    • ·       Experimenteren: schepjes, harkjes,…
    • ·       Tuintje aanleggen
    •     Ordenen: planten bij planten, stenen bij stenen, etc. 
    •     Water geven 

    - Ontwikkelingsaspecten:

    • ·       Zintuigelijke ontwikkeling:

                      55) Intens kijken

                      57) Intens voelen

                      53) Actief exploreren met de zintuigen

    • ·       Motorische ontwikkeling:

                      45) kleinmotorisch bewegen

    •  ·       Positieve ingesteldheid:

                      11) Nieuwsgierig zijn

                      6) Plezier beleven

                      13) Betrokken bezig zijn

                      12) Initiatief nemen

    • ·       Zelfsturing:

                      79) Keuzes maken

                      82)  Een taak begrijpen, aanvatten à volhouden en afwerken

                      80) Plannen maken

    • ·       Sociale ontwikkeling:

                      21)Samen werken

    • ·       Morele ontwikkeling

                      24) Regels en afspraken naleven en waarderen

    • ·       Muzische ontwikkeling

                      41) Muzisch omgaan met materialen en beelden

    • ·       Denkontwikkeling:

                      64) Inzichten verwerven over natuur en techniek 

          61) Kennis en ervaringen structureren 

    • ·       Taalontwikkeling:

                      74) Visuele boodschappen (pictogrammen) interpreteren en er gepast op reageren

                      70) Luisteren en begrijpen 

    27-02-2013 om 14:54 geschreven door Zandhoek B  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’

    STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’

     

    -       Welke info heb je gekregen en wat heb  je gedaan tijdens de verschillende inputhaltes. 

    • ·      Verschillende vakgebieden verwerken in de activiteiten

                Bv.: Stappenplan (wiskunde)

                       Pictogrammen met de tekst in drukletters erbij (taal)

                       Naambordjes maken voor de groeten: kleuters zelf laten “schrijven” (taal)

                        Echte materialen gebruiken (beeld)


    Hoe zou je een zandhoek kunnen verrijken?

    • ·       Voordien voorgestelde materialen toevoegen + aanpassen

     

    Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    • ·       Zaaien

    o   Moet je nu al zaaien?

    o   Staan de zaadje op een rechte rij?

    o   Hoe heb je de zaakjes gezaaid?

    • ·       Water geven

    o   Waarom geven we de bloemetjes water?

    o   Hoeveel keer geven we de bloemetjes water?

    • ·       Verwijzen naar het prentenboek

    o   Weten jullie nog hoe Rikki de zaadjes plantte?

    o   Wat deed Rikki allemaal met de zaadjes?

    o   Kunnen jullie in onze zandbak doen wat Rikki met zijn opa deed?

    o   Hoe moeten we de pootlijn/plantkoord gebruiken?

    • ·       Verhaal laten naspelen in de zandbak
    • ·       KO plant wortels en kls. halen ze eruit (oogsten ze)

    o   Ik heb gisterenavond een beetje wortels geplant, kunnen jullie ze oogsten?

    • ·       Tuintje aanmaken

    o   We gaan een mooi tuintje maken in onze zandbak, hoe kunnen we daaraan beginnen?

    o   Misschien kunnen we ons tuintje in vier verdelen? Zo kan iedereen een stukje bewerken?

    • ·       Het juiste zaadje bij het juiste plaatje

    o   Kijk eens vriendjes, in onze zandbak staan allemaal foto’s, kunnen jullie het juiste zaadje bij het juiste plaatje leggen? Dan kunnen we ze erna planten? 

    • ·       Groenten kuisen nadat de kleuters de groenten hebben gezocht tussen de aarde

    o   Hier is een borstel, wat zou je hiermee kunnen?

    o   Kunnen we de groenten zo klaarmaken?

    o   Ze zijn percies erg vuil? Misschien kan je ze schoonmaken?



     


    -     Je zoekt verder zeker enkele talige impulsen voor je hoek. 

    • ·       Vakwoorden gebruiken: pootlijn, plantkoord, zaaien, oogsten, water geven,… zo leren de kleuters deze woorden kennen
    • ·       Kleuters laten verwoorden

    o   Wanneer moeten we de plantjes water geven?

    o   Misschien kunnen we de pootlijn gebruiken?

    o   Hoe ben je begonnen met het planten?

    o   Wat deed Rikki toen met zijn opa?

    o   Wat vond je moeilijk/wat ging goed?

     

     

    27-02-2013 om 14:38 geschreven door Zandhoek B  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 1 ‘mijn hoek in de klas’

    STAP 1  ‘mijn hoek in de klas’

    Dit zijn onze ervaringen met de zandtafel in onze stageklas. 

    Inrichting van de hoek:

    • ·      Zandtafel tegen de muur
    • ·      Zandtafel aanwezig in de klas
    • ·      Zandtafel in de gang
    • ·      Heel veel materiaal in de zandtafel
    • ·      Auto’s in de zandbak
    • ·      Ketting aandoen als je in de zandtafel speelt (geen ketting aan, dan mag je niet in de zandtafel spelen)
    • ·      Magneetje/velcro-kaartje ophangen bij zandtafel dan mag je daar spelen
    • ·      Paste bij de kleuterleeftijd
    • ·      Vooral namaak materiaal aanwezig: potjes, schepjes, zeefjes…

     

    Spel van de kleuters:

    • ·      Kasteel bouwen à constructiespel
    • ·      Redelijk betrokken
    • ·      De kleuters kunnen zelfstandig spelen
    • ·      Potjes vullen·
    •        Zand zeven
    • ·      Potjes omdraaien zodat zand eruit vast
    •     Werd snel saai/ snel uitgespeeld 
    •     Zand van het ene potje in het andere gieten 
    •     Schepen van zand 
    •     Tunnels graven 
    •     Berg maken 
    •     Dingen onder het zand verstoppen 
    z

    (Spel)materialen:

    • ·      Nieuwe materialen die we voor het eerst in de zandtafel zagen: auto’s, schoenen, grote zeef (om te zeven voor het op de grond gevallen zand terug de zandbak in werd gedaan),…
    • ·      Valse spinnetjes aanwezig en zoeken in het zand
    • ·      Vormen maken in het nat zand
    • ·      Alle materialen spraken de kleuters aan (maar niet alle materialen spraken de kleuters even lang aan)
    • ·      Kleuters waren het spel snel beu (te weinig gevarieerd materiaal)
    • ·      Water sprak de kleuters aan
    • ·      Te veel materiaal zorgt dat kleuters niet tot betrokken spel komen
    • ·      Echt materiaal spreekt meer aan dan plastiek potjes, zeefjes,…

     

    27-02-2013 om 08:53 geschreven door Zandhoek B  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/hoekentraject2013zandhoekb

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    26-02-2013 om 21:28 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


    Archief per week
  • 25/02-03/03 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs