Inrichting van de hoek
Materiaal:
fruit
groenten
shampooflessen
kleine doosjes cornflakes
winkelkarretjes
telefoon
geld
kassa
kast
rekjes
weegschaal
schuifjes
Hoe zag de hoek eruit?
Sommigen hadden een grote, uitgebreide hoek, anderen hadden een kleine hoek met weinig materiaal.
Stimulerende inrichting:
Wanneer er voldoende materiaal en plaats is worden de kleuters wel gestimuleerd om erin te spelen, ook het echt materiaal trekt aan. Als de indeling van de klas niet goed is en de hoeken te dicht naast elkaar liggen worden de kleuters niet echt gestimuleerd om erin te spelen.
Wat vond je goed/minder goed?
Sommige materialen stonden niet op kleuterhoogte, ze konden er dus niet aan.
Er waren ook hoeken die te klein waren om in te kunnen spelen, of die te weinig materiaal hadden.
Spel van de kleuters:
Wat deden de kleuters?
koper en verkoper
groenten en fruit sorteren
met het winkelkarretje rondrijden
Leken ze betrokken? Wat boeide hen het meest?
Bij de hoeken met het echt materiaal waren de kleuters heel betrokken, bij de hoeken waarin weinig materiaal aanwezig was, waren ze minder geïntresseerd.
Konden de kleuters zelfstandig spelen?
Ze kwamen vanzelf tot rollenspel.
Spelmaterialen:
Welke soorten/catergorieën van materialen vind je in deze hoek? Welke materialen waren nieuw voor jou?
plastic groenten/fruit
producten die je bij de bakker vind
winkelkarretjes
douchemateriaal
echt materiaal
Welke materialen boeiden de kleuters de kleuters het meeste?
Het echte materiaal omdat ze dit kennen vanuit het dagelijkse leven.
|