hoekentraject 2012 winkelhoek b
Inhoud blog
  • stap 4 'deel 4"
  • stap 4 " deel 3 "
  • stap 4 "deel 2"
  • stap 4 "onze hoek wordt rijk" DEEL 1
  • Welkom
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Welkom op onze blog!

    Wij zijn studenten aan de KHLeuven, lerarenopleiding kleuteronderwijs.
    We werken momenteel rond hoeken in de klas en er werd ons gevraagd een blog aan te maken met je gekozen hoek.
    Wij hebben de winkelhoek gekregen en hier zullen jullie wat meer informatie uit kunnen halen.

    Alvast veel kijk- en leesplezier

    De winkelhoek-team

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    28-02-2012, 19:59 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    29-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 4 'deel 4"
    4) Extra takverrijking op de SPIN.

    Bepaalde leeftijdsgroep. De 4 jarigen.
    Talige impulsen:
    -Hoeveel moet ik betalen?
    -Wat is er allemaal?
    -Waar vind ik...?
    -Eten jullie dat ook thuis?
    -Wat zou ik het beste kopen om ... te maken?
    -Als ik een cola en melk koop, hoeveel moet ik dan betallen?
    -...

    Ontwikkelingsdomein:
    De sociale ontwikkeling

    1) koper - verkoper
    -> in interactie gaan met elkaar
         OA 20: Tot interactie komen -> rollenspel

    2) Verkopers ( één kleuter doet de kassa, de andere neemt de producten )
         OA 21: samenwerken
    afspraken bij het samenwerken: samen delen, geen ruzie maken, ieder neemt zijn eigen rol op...


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-02-2012, 15:41 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 4 " deel 3 "
    3) Hoe zou je nu de WINKELhoek kunnen verrijken.

    - Door rollenspel te kunnen stimuleren + de hoeken op elkaar afstemmen.
    - Als KO mee een rol spelen als de klant.
    - Door de denktontwikkeling te gaan stimuleren
        => Door het zelf te gaan maken van een boodschappenlijstje. Wat heb je nodig om taart/ brood te maken.
    - Door jezelf goed in te schatten.
        => Als je ziet dat de kls goed spelen en je er zelf niet moet op ingaan, speel dan geen rol.
              Laat de kls maar gerust als ze goed aan het spelen zijn.
    - Het is belangrijk om levenecht spel na te bootsen.

    Voorbeelden:
    *Hoeveel moet ik betalen?
    *De KO als klant.
    *Kls van de poppenhoek gaan naar de winkelhoek. ( = winkelen )
    * Vragen wat je allemaal kan kopen in de winkel ( = Denkontwikkeling )
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-02-2012, 15:36 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 4 "deel 2"
    2) wat hebben we gedaan en welke informatie hebben we kunnen halen uit de inputhaltes?

    -Godsdienst
    We hebben hier veel uit kunnen halen zoals intressante inpulsen voor in de hoeken.
    Ze heeft ons veel infomatie meegegeven

    -Wiskunde
    We hebben goed de verschillen tussen leeftijd kunnen zien. Dit is handig voor bij de activiteiten dat we hebben de hoeken gaan doen.

    -Beeld
    We hebben geleerd dat we met verschillende materialen, verschillende dingen kunnen doen.
    De kls hebben zeker niet veel materiaal nodig om mee te kunnen spelen.
    Het was wel jammer dat het niet meer in de BC "Smakelijk eten" was.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-02-2012, 15:31 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 4 "onze hoek wordt rijk" DEEL 1
    1)   *Voedingswaren in het BC.

          * Taalontwikkeling:
    OA71: ervaringen verwoorden
          Impuls; klant of winkelier spelen, inleven in rollen....
             Denkontwikkeling:
    OA 61: kennis en ervaringen structuren.
           Impuls: sorteren op kleur, grootte, gemeenschappelijk kenmerk....
            Zintuigelijke ontwikkling
    OA 54: Nauwkeurig waarnemen
    OA 55: Intens kijken
           Impuls: voedingswaren herkennen, kijken naar de eigenschappen van het product
     (vorm, kleur...)

          * Voor oudere kleuters
    - Meer materialen
    - Variatie
    - Veel impulsen
    - Prijzen aanduiden met getallen

             Voor jonge kleuters
    - Berperk het aantal materialen
    - Eén hoofdmateriaal tot de kern beperken
    - Prijzen niet echt nodig

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    29-02-2012, 15:21 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3: 'onze hoek kan beter'
    Welke impulsen zou je kunnen geven om beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?
    De KO speelt mee in de winkelhoek bv: betalen, dingen vragen, ...
    Kleuters aanzetten tot rollenspel, zo leren ze met elkaar omgaan en sociale contacten leggen.
    Nieuw materiaal aanbrengen die bij kls betrokkenheid verhogen en aantrekkelijk zijn.
    Als je ziet dat een kleuter twijfelt kan je hem meenemen naar de winkel en hem stimuleren.

    Welke materialen zou je toevoegen om beter/rijker spel te bekomen in deze hoek?
    Pictogrammen om te ordenen
    centen/ prijskaarten
    telefoon/telefoonboek
    micro
    schort voor de verkoper
    belletje 
    winkelkarretje
    winkelzakjes
    weegschaal
    poetsgerief
    nummertrekker
    reclamefolders





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2012, 12:19 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 1: 'mijn hoek in de klas'
    Inrichting van de hoek
    Materiaal
    fruit
    groenten
    shampooflessen
    kleine doosjes cornflakes
    winkelkarretjes
    telefoon
    geld
    kassa
    kast
    rekjes
    weegschaal
    schuifjes

    Hoe zag de hoek eruit?
    Sommigen hadden een grote, uitgebreide hoek, anderen hadden een kleine hoek met weinig materiaal.

    Stimulerende inrichting:
    Wanneer er voldoende materiaal en plaats is worden de kleuters wel gestimuleerd om erin te spelen, ook het echt materiaal trekt aan. Als de indeling van de klas niet goed is en de hoeken te dicht naast elkaar liggen worden de kleuters niet echt gestimuleerd om erin te spelen. 

    Wat vond je goed/minder goed?
    Sommige materialen stonden niet op kleuterhoogte, ze konden er dus niet aan. 
    Er waren ook hoeken die te klein waren om in te kunnen spelen, of die te weinig materiaal hadden.

    Spel van de kleuters:
    Wat deden de kleuters?
    koper en verkoper
    groenten en fruit sorteren
    met het winkelkarretje rondrijden

    Leken ze betrokken? Wat boeide hen het meest?
    Bij de hoeken met het echt materiaal waren de kleuters heel betrokken, bij de hoeken waarin weinig materiaal aanwezig was, waren ze minder geïntresseerd. 

    Konden de kleuters zelfstandig spelen?
    Ze kwamen vanzelf tot rollenspel.

    Spelmaterialen:
    Welke soorten/catergorieën van materialen vind je in deze hoek? Welke materialen waren nieuw voor jou? 
    plastic groenten/fruit
    producten die je bij de bakker vind
    winkelkarretjes
    douchemateriaal
    echt materiaal

    Welke materialen boeiden de kleuters de kleuters het meeste? 
    Het echte materiaal omdat ze dit kennen vanuit het dagelijkse leven.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2012, 10:01 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 2: 'onze hoek in een spin'
    Dit zijn onze bevindingen over de winkelhoek in een spin gezet: 


    Bijlagen:
    spinwinkel.emm (11 KB)   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2012, 00:00 geschreven door hoekentraject 2012 winkelhoek b  
    Archief per week
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs