Hoekentraject 2012 huishoek c
Inhoud blog
  • Stap 4 (Spin)
  • Stap 4
  • Stap 3
  • Stap 2

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Thema
    29-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.




    29-02-2012, 19:18 geschreven door 1 BaKo 2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4 (Spin)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    29-02-2012, 17:18 geschreven door 1 BaKo 2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4
    STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’

    Welke info je gekregen en wat heb je gedaan tijdens de verschillende inputhaltes? 
    - Drama: gaf concrete impulsen over alle hoeken die we kunnen uitwerken 
    - Wisk.: liet ons de wiskundige aspecten uit een boek halen 
    - Beeld: geleerd met simpele materialen iets betekenisvol te maken

     Hoe zou je een huishoek kunnen verrijken? 
    - Eitjes 
    - Kippenhok 
    - Mandje voor eitjes in te leggen 
    - Schutbusje 
    - Eten voor kip (graantjes, mais, …) 
    - Dierenknuffels (kippen, jonge diertjes, …) 
    - Pan 
    - Zwemvliezen, badmuts met hanenkam, veertjes 
    - Stro 
    - Strooien mandje 
    - Kleine kuikentjes (zoals op een taart) 
    - Eierdopjes 
    - Zoutpotje 
    - Melkdoos 
    - Kaas 
    - Brood 
     Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek? 
    - KO gaat meespelen 
    - KO vraagt of kleuters een eitje kunnen koken voor hen 
    - Eitjes rapen 
    - Kip eten geven 

     Talige impulsen: 
    - Eierschaaltjes (3jarigen) 
    - Eierdooier (5jarigen) 
    - Kippenhok (3jarigen) 
    - Kippenren (3- als 5jarigen) 
    - Zwemvliezen (5jarigen) 
    - Struisvogel (5jarigen) 
    - Pauw (3- als 5jarigen) 

     Ontwikkelingsdomein met 2 verrijkingsideeën: 

    ZINTUIGELIJKE ONTWIKKELING 
     - Echte kippenveren voelen (intens voelen (57.)) 
    - Dierengeluiden benoemen: gans, eend, pauw, kip, kuiken, haan… (intens luisteren (56))

    29-02-2012, 17:17 geschreven door 1 BaKo 2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3
    Verslag stap 3 “Hoekentraject” 

    Welke materialen zou je toevoegen om rijker spel te bekomen in deze hoek?
    - Verkleedkledij: een hanenkam, veren, zwemvliezen 
    - Maïs & graantjes in de kookpotten 
    - Telefoon/GSM
    - Kippenhok, hooi, nestje
    - Mandjes met eieren 
    - Stoeltjes 
    - Echt materiaal (handdoeken, ovenwanten…) 
    - Eierdopjes 
    - Pan 
    - Vuilnisbakje

     Welke impulsen zou je kunnen geven om rijker spel te bekomen in deze hoek? 
    - Eieren zoeken, bakken, koken 
    - Kip voederen 
    - Verkleden als een kip of een eend

    28-02-2012, 21:13 geschreven door 1 BaKo 2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 2
    Hieronder onze spin van het thema "dieren met veertjes"



    28-02-2012, 21:09 geschreven door 1 BaKo 2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 1

    Verslag stap 1 “Hoekentraject”
    Aanwezigen: Leen Hofman (Gespreksleider), Elene Van Wambeke (Tijdsbeheer)
    Verslaggever: Jesse Winderickx
    Datum: 28/02/2012
    Tijd: Start: 9h35

    Verslag:

    Inrichting van de huishoek:

    Hoe zag de hoek in jouw klas eruit?
    3j.: Deze hoek was op de bovenverdieping samen met het winkeltje.
    4j. & 5j.: Deze hoek was onder de bovenverdieping.

    Stimuleerde de inrichting de kleuters tot spelen? Welk materiaal was er aanwezig?
    3j.& 4j.: Ja, er was voldoende verschillend materiaal dat met de huishoek te maken had.
    5j.: Ja, aanwezigheid van licht materiaal dat de kleuters zelf kunnen verplaatsen. Voldoende materiaal en er was ook echt materiaal.

    Wat vond je goed/minder goed?
    3j.: Toffe materialen, genoeg voor de 3 jarigen. Jammer genoeg iets te weinig echt materiaal.
    4j.: De poppen werden gewoon in de mand gegooid.
    5j.: Muren meer aankleden en 2 stoeltjes (nu worden opbergboxen als stoeltjes gebruikt)

    Paste de inrichting volgens jou bij de kleuterleeftijd?
    3j.&4j.: Er zou meer echt materiaal moeten aanwezig zijn.
    5j.: Goed omdat ze zelf veel kunnen verplaatsen.

    Spel van de kleuters:

    Wat deden de kleuters? Soort spel?
    3j. & 4j. & 5j.: Rollenspel, bij de 3 jarigen aan de hand van impulsen van KO, bij 4- en 5 jarigen zelfstandig. (Moedertje en vadertje; moedertje en dochtertje)

    Waren de kleuters betrokken? Wat boeide hen het meest?
    3j. & 5j.: Het winkeltje werd vaak bij het spel in de huishoek gebruikt. Eerst kochten de kleuters eten om vervolgens het eten in het oventje of op het fornuis op te warmen.
    4j.: De kleuters waren betrokken. Ze speelden vooral met de poppen en het keukentje.

    Konden de kleuters zelfstandig spelen?
    3j.: De jongste kleuters hadden hiervoor nog impulsen nodig van de KO. Vb) KO ging inkopen doen in winkeltje en vroeg om met de ingrediënten te koken voor haar.
    4j. en 5j.: Deze kleuters konden allemaal zelfstandig spelen in de huishoek.

    Had je dit verwacht bij deze kleuters? Waarom (niet)?
    3j.: Ja, de jongste kleuters leren pas al deze materialen kennen en zullen impulsen van de KO nodig hebben om tot spel te komen.
    4j. & 5j.: Ja, deze kleuters hebben de materialen al in de eerdere kleuterklas(sen) leren kennen en zij kunnen tot spel komen zonder impulsen van de KO.

    (Spel) materialen:

    Welke categorieën van materialen vind je in deze hoek?
    3j. & 4j. & 5j.: In iedere hoek vond je de volgende materialen terug: tafeltje, stoelen, fornuis, oventje, afwasbak, opbergplaats, poppenbed.

    Welke materialen waren nieuw voor jou?
    3j. & 4j.: Geen 5j.: Een schommelwieg

    Welke materialen boeiden het meest/minst?
    3j. & 5j.: De poppen boeiden de kleuters het minste.
    4j.: De knuffels boeiden bij deze kleuters het minste.

    Waren de materialen volgens jou aangepast aan de kleuterleeftijd? Waarom (niet)?
    3j. & 4j. & 5j.: Ja, de materialen waren inderdaad aangepast aan leeftijd, maar we vonden het allemaal jammer dat er in elke klas zo weinig echte materialen waren.

    Einde verslag.

    28-02-2012, 14:29 geschreven door 1 BaKo 2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoekentraject 2012 huishoek c
    Beste,

    Voor ons hoekentraject kregen wij volgend thema opgelegd: "Dieren met veertjes".

    Wij hebben geprobeerd om onze hoeken in 5 stappen te verrijken.

    Hieronder vindt u onze verslagen van deze stappen.

    Mvg.

    Elene van Wambeke, Leen Hofman, Jesse Winderickx 

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    28-02-2012, 14:19 geschreven door 1 BaKo 2  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/hoekentraject2012huishoekc

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    28-02-2012, 12:33 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Archief per week
  • 27/02-04/03 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs