Inhoud blog
  • Stap 5
  • PROCESTAKEN/taakverdeling
  • STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’
  • STAP 3 ‘onze hoek kan beter’
  • STAP 2 ‘onze hoek in een spin’
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    hoekentrajecht 2011 winkelhoek 1
    Groepsleden: Kathia, Lotje, Tayneh, Sara, Helena, Arta, Annelies
    07-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     


    -      Hoe zou je een winkelhoek kunnen verrijken?

     

     Zie spin

     

     

     

     

    -      Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    1. KO speelt mee in de hoeken

    2. KO vraagt wat kls aan het doen zijn

    3. KO geeft demonstratie

    Voorbeeld impulsen:

    ' hoeveel appels heb jij?'

    ' Wat ga je kopen?'

    'Ben je tevreden over je aankoop?'

    'Is de winkel al open?'

    'Wat kan ik allemaal kopen?'

    'Waarvoor heb je de gekochte spullen nodig?'

     


     


    -      Je verrijkt de gekozen hoek voor een bepaalde leeftijdsgroep en met een belangstellingscentrum (keuze afhankelijk van stage).  Zie spin

    -      Je zoekt verder zeker enkele talige impulsen voor je hoek én kiest nog één ontwikkelingsdomein waarvoor je minimum 2 verrijkingsideeën zoekt.


    Talige impulsen

    ' hoeveel appels heb jij?'

    ' Wat ga je kopen?'

    'Ben je tevreden over je aankoop?'

    'Is de winkel al open?'

    'Wat kan ik allemaal kopen?'

    'Waarvoor heb je de gekochte spullen nodig?'


    Ontwikkelingsdomein: OA 70 Luisteren en begrijpen

    Verrijkingsidee 1: reclamefolder ( ze zien vetgedrukte drukletters, ze zien tekst, het woord staat meestal bij de foto )

    Verrijkingsidee 2: boodschappenlijstje ( het woord staat naast de foto )


    Oplossing:

    Bijlagen:
    stap4.doc (80.5 KB)   

    07-03-2011 om 00:00 geschreven door winkelhoek1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 3 ‘onze hoek kan beter’
     

    -      Wat hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van, je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).

     

     

     

     

     

    -      Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

     

     

     

     

     

    -      Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

     

    Bijlagen:
    hoekentraject spin 3 .docx (36 KB)   

    07-03-2011 om 00:00 geschreven door winkelhoek1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 2 ‘onze hoek in een spin’

    Plaats hier je spin:




    Bijlagen:
    spin 2 zonder rood.docx (29 KB)   

    07-03-2011 om 00:00 geschreven door winkelhoek1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 1 ‘mijn hoek in de klas’

    Je bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:


    Inrichting van de hoek.

    -          Inrichting

    ·         De winkelhoek is gelegen naast de automat en is afgescheiden door lage kasten.

    ·         De winkelhoek is gelegen naast de onthaalhoek en is langs een kant afgescheiden.

    ·         De winkelhoek is niet afgescheiden en vermengt met de huishoek. 

    ·         De winkelhoek is afgescheiden door een lage kast.

     

    -          Stimuleerde de inrichting

    ·         Alles was in plastic: ijsjes, broodjes, fruit, … maar echte materialen zijn ook aanwezig zoals kartonnen verpakkingen en telefoons. De winkelhoek sluit goed aan, aan de huishoek. Er komt rollenspel tot uiting.

    ·         Er is een plastic weegschaal aanwezig. De kinderen spelen nooit in de hoek.

    ·         Er is enkel een speelgoedkassa en plastic geld. Er wordt niet in aan rollenspel gedaan enkel in combinatie met de huishoek.

    ·         Er is een winkelkassa, een mandje, een tafel  en een winkelkar. E r zijn geen echte materialen aanwezig. Het spel komt niet tot uiting enkel in combinatie met andere hoeken.

    ·         Er is zowel spelmateriaal als echte materialen aanwezig. Echt spel komt niet tot uiting.

     

    -          Goed / minder goed?

    Goed: materiaal sluit goed aan met de belevingswereld van het kind. Er zijn verschillende soorten materialen.

     

    Minder goed:

    Kls weten niet goed hoe het in een winkel aan toe gaat. Hierdoor komt spel vaak niet in gang.

     

    -          Kleuterleeftijd

    ·         Er is soms te weinig materialen aanwezig waardoor ze niet weten wat ze juist kunnen doen. Alles ligt op een hoopje.

    ·         Duidelijk structuur met pictogrammen.

    ·         De kasten zijn op ooghoogte.

    ·         Het materiaal is aangepast aan de leeftijd.  Het zijn duidelijk herkenbare vormen.

     

      Spel van de kleuters.

    -          Wat deden  de kleuters er in?

    ·         Er komt geen spel.

    ·         Er komt  samenspel/rollenspel.

     

    -          Betrokkenheid?

    ·         De ijsjes boeide de kls het meest.

    ·         De kls zijn niet echt betrokken omdat er weinig materialen aanwezig is en er is geen verrijking.

    ·         Er is niet veel betrokkenheid omdat ze teveel afgeleid zijn door de naastliggende hoeken.

     

    -          Spel?

    ·         De kls spelen wel op elkaar in in hun spel, maar zijn niet lang betrokken in hun spel. Er zijn geen duidelijke opdrachten in de winkel.

     -          Kleuterleeftijd.

    ·         De kls weten niet juist wat je in een winkel kan doen. Er is meer begeleiding nodig in de winkelhoek zodat de mogelijkheden duidelijk zijn. 


    Materialen.

    -          Welk soort?

    ·         Er is namaak materialen  (plastic of karton).

    ·         Echte materialen (telefoon, lege verpakkingen)

     -          Betrokkenheid?

    ·         De ijsjes boeide de kls het meest.

    ·         De kls zijn niet echt betrokken omdat er weinig materialen aanwezig is en er is geen verrijking.

    ·         Er is niet veel betrokkenheid omdat ze teveel afgeleid zijn door de naastliggende hoeken.

     

    -          Kleuterleeftijd?

    ·         Het materiaal kan gebruikt worden voor elke leeftijd (de telefoon, …)

    ·         Het materiaal is soms te klein voor drie jarigen.

     

    07-03-2011 om 00:00 geschreven door winkelhoek1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 07/03-13/03 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs