Je
bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:
Inrichting van de hoek.
-Inrichting
·De winkelhoek is gelegen naast de automat en is
afgescheiden door lage kasten.
·De winkelhoek is gelegen naast de onthaalhoek en
is langs een kant afgescheiden.
·De winkelhoek is niet afgescheiden en vermengt
met de huishoek.
·De winkelhoek is afgescheiden door een lage
kast.
-Stimuleerde de inrichting
·Alles was in plastic: ijsjes, broodjes, fruit,
maar echte materialen zijn ook aanwezig zoals kartonnen verpakkingen en
telefoons. De winkelhoek sluit goed aan, aan de huishoek. Er komt rollenspel
tot uiting.
·Er is een plastic weegschaal aanwezig. De
kinderen spelen nooit in de hoek.
·Er is enkel een speelgoedkassa en plastic geld.
Er wordt niet in aan rollenspel gedaan enkel in combinatie met de huishoek.
·Er is een winkelkassa, een mandje, een
tafelen een winkelkar. E r zijn geen
echte materialen aanwezig. Het spel komt niet tot uiting enkel in combinatie
met andere hoeken.
·Er is zowel spelmateriaal als echte materialen
aanwezig. Echt spel komt niet tot uiting.
-Goed / minder goed?
Goed: materiaal sluit goed aan met de
belevingswereld van het kind. Er zijn verschillende soorten materialen.
Minder goed:
Kls weten niet goed hoe het in een winkel
aan toe gaat. Hierdoor komt spel vaak niet in gang.
-Kleuterleeftijd
·Er is soms te weinig materialen aanwezig
waardoor ze niet weten wat ze juist kunnen doen. Alles ligt op een hoopje.
·Duidelijk structuur met pictogrammen.
·De kasten zijn op ooghoogte.
·Het materiaal is aangepast aan de leeftijd.Het zijn duidelijk herkenbare vormen.
Spel van de kleuters.
-Wat dedende kleuters er in?
·Er komt geen spel.
·Er komtsamenspel/rollenspel.
-Betrokkenheid?
·De ijsjes boeide de kls het meest.
·De kls zijn niet echt betrokken omdat er weinig
materialen aanwezig is en er is geen verrijking.
·Er is niet veel betrokkenheid omdat ze teveel
afgeleid zijn door de naastliggende hoeken.
-Spel?
·De kls spelen wel op elkaar in in hun spel, maar
zijn niet lang betrokken in hun spel. Er zijn geen duidelijke opdrachten in de
winkel.
-Kleuterleeftijd.
·De kls weten niet juist wat je in een winkel kan
doen. Er is meer begeleiding nodig in de winkelhoek zodat de mogelijkheden
duidelijk zijn.
Materialen.
-Welk soort?
·Er is namaak materialen(plastic of karton).
·Echte materialen (telefoon, lege verpakkingen)
-Betrokkenheid?
·De ijsjes boeide de kls het meest.
·De kls zijn niet echt betrokken omdat er weinig
materialen aanwezig is en er is geen verrijking.
·Er is niet veel betrokkenheid omdat ze teveel
afgeleid zijn door de naastliggende hoeken.
-Kleuterleeftijd?
·Het materiaal kan gebruikt worden voor elke
leeftijd (de telefoon, )
·Het materiaal is soms te klein voor drie
jarigen.